ntiekbeurs in Delft eheerst door zilver Ik hou niet van zwart wit denken 0,75 Gemeentemuseum exposeert in Dublin Daarom neem ik MikroGids Hollywood vreest invloed EG Vaarwel rimpels rugblik werk n Paul huitema Film, tv en poppenkast voor jeugd in Filmhuis ^ST/RTV CckiócGomorit DONDERDAG 11 OKTOBER 1990 PAGINA 13 efstal drie schilderijen n Gogh blijft onopgelost BOSCH De diefstal van drie schilderijen van Vincent ogh uit het Noordbrabants Museum in Den Bosch blijft snog onopgelost. Volgens een woordvoerder van de politie n Bosch heeft het onderzoek niets concreets opgeleverd, ree rechercheurs die nog steeds dagelijks met het onder- iezig zijn, zetten daar deze of volgende week een punt ach- schilderijen werden in de nacht van 27 op 28 juni uit het .11 geroofd. Dat gebeurde met grof geweld, vermoedelijk irie daders. Voor het terugvinden van de schilderijen, die is het museum zeker vijf tot tien miljoen gulden waard door een consortium van verzekeringsmaatschapijen een jeloning uitgeloofd. De politie houdt er nog steeds reke- nee dat de schilderijen zijn weggehaald om er een losgeld e vragen. Echte aanwijzingen in die richting heeft de poli- >rigens niet. Tot nu toe heeft nog niemand contact gezocht et museum, aldus de woordvoerder van de politie. Met zaag Annie M.G. Schmidt, die het kinderboekenge schenk 1990 heeft ge schreven, opende giste ren in Amsterdam de kin derboekenweek. De schrijfster nam een reus achtige zaag en zaagde hiermee een enorme feesttaart aan. De aanwe zige kinderen keken ge spannen toe. Mevrouw Schmidt hield het jeugdi ge publiek voor dat ook al zijn hun kleren en schoenen kapot, zij toch op de eerste plaats boe ken moeten kopen. De kinderboekenweek duurt tot en met 20 oktober. foto: anp WASHINGTON De voorzitter van de Amerikaanse vereniging van filmma kers, de Motion Picture Association of America, meent dat als de Europese Ge meenschap erin slaagt Amerikaanse films uit te sluiten van een nieuw we reld-handelsakkoord, dit het einde van Hollywood zou kunnen betekenen. Voorzitter Jack Valenti zei dat de EG al maat regelen heeft genomen om het aantal buiten landse films op de televisie in Europa te beper ken en dat het de filmindustrie wil uitzonderen van handels-afspraken. Valenti zei tijdens een economische conferentie van het Amerikaanse Congres dat als de EG slaagt „wij de ineenstor ting van deze unieke Amerikaanse verworven heid zullen meemaken". Amerikaanse functionarissen willen in een GATT-verdrag nieuwe regels voor de filmin dustrie opstellen, om gesloten markten voor films tot opening te dwingen en een eind te maken aan onbetaald en dus illegaal gebruik door zogenoemde piraten-landen. Valenti wees er op dat de EG vorig jaar aangaf dat ten minste de helft van de programma's van Europese makelij dient te zijn en zei dat als films geen deel uitmaken van het nieuwe GATT-verdrag de grote Europese markt voor Hollywood gesloten zal zijn. Valenti maakte be kend dat de Amerikaanse filmindustrie vorig jaar een netto winst maakte van bijna 6 miljard gulden en dat als daar een eind aan komt „wij de toekomst van een van onze handelstrofeeën hebben verkwanseld". ojnuseum Het Pnneenhof: 42e in antiekbeurs van 11 met 25 oktober. Openingsu- 11.00-17.00 uur. Op zondag 00-17.00 uur. Op dinsdag- en ^dagavond ook van 19.00- nuur. Behalve op donderdag- 25 oktober wanneer de beurs 17.00 uur. ;i IT Hoewel er een sjteen voor bijna één n gulden wordt aan een 'De triktrakspe- vormen schilderijen niet de hoofdschotel le 42e kunst- en an- eurs in Delft. r eist het antieke zilver s ich op. Twee 'kanjers' op i ;bied, A.C. Beeling uit j, 'arden en A. Aardewerk ft»n Haag, stelen de show keer. Beeling met een zilveren renaissance en Aardewerk, wiens efeO jaar bestaat, met een avan Nederlandse l'7e en luwse zilversmeedkunst; ie voorwerp nog i(j?t andere. De kwaliteits in antiek en (oude) zoals thans bijeen in beleeft op dit ogenblik e dagen. Voor exquise en vieve stukken worden lijke bedragen betaald iet name beleggers. Wat gvverk's zilveren 17e knottekistje met gehei- idjes uit Franeker (vroe- e bezegeling van een jelofte), zijn wijnfles veren mantel en zijn uit aterende zilveren boek- v jioeten kosten? "Een be smet vele nullen", glim- hij. Een ook Beeling tijn wijze glimlach, in Delft ook betaalbaar te koop. Twee ragfijn ieelde theekopjes met orende schoteltjes van ;s porselein (Kang Hsi) 750 gulden. Een Chi- Pentekening van Vincent van Gogh DELFT In Stedelijk Museum „Het Prinsenhof" in Delft is gisteren de 42ste oude kunst- en antiekbeurs geopend. Een dag voor de opening is er al een kunstwerk verkocht: een penteke ning van Van Gogh, gemaakt in zijn Nuenense periode. De teke ning stelt een boerenvrouw met kap voor. De organisatoren van de beurs weigeren de prijs bekend te maken die voor de pente kening is betaald. nees porseleinen trekpotje, ge penseeld in Amsterdams Bont doet 650 gulden en een hand vol (porseleinen) Chinese munten kost ook 750 gqlden. Een 19e eeuwse zilveren sui kerstrooier daarentegen kost 595 gulden. Dit keer zijn er opvallend minder kleinere standhouders in het Delftse Prinsenhof dan op vorige beurzen. Dit is een gevolg van de concurrentie. Verscheidene Delftse stand houders hebben de voorkeur aan de PAN-kunstbeurs in de Amsterdamse RAI gegeven, die Delft praktisch overlapt. De oorzaak van hun vertrek? Delft zou te weinig bezoekers trekken (vorig jaar 15.000), het Prinsenhof is een te moeilijk toegankelijk gebouw voor met name oudere bezoekers. Voor het eerst zijn in Delft oude, antieke muziekinstru menten te zien (en te koop). Ze worden aangeboden door het Amersfoortse Contrada Musi- ca. Naast een verzameling ba- rok-instrumenten laat dit in 1974 gestichte bedrijf een uit 1770 stammend 5-register koororgeltje zien, dat tijdens de beurs zal worden bespeeld. Heel interessant is ook de res tauratie van een schuttersstuk uit de collectie van het mu seum Het Prinsenhof. Een groot houten paneel (195x225 cm), dat in 1592 geschilderd werd door Jacob Willemsz de Oude en als titel 'draagt 'Het vierde rot van de haakbus-, schutters'. Het schilderij kwam in 1645 zwaar gehavend uit de puinhopen te voorschijn, die ontstonden als gevolg van de ontploffing van het Delftse kruithuis. Daarbij kwam de schilder Carel Fabritius om het leven. De beursbezoekers kunnen de restaurateurs de gehele dag (in de Prinsenka mer) aan het werk zien. Oost-schatten En dan een 'klapper' van ge weld. Dat is de tentoonstelling 'Schatten uit de Oost', die tot en met 25 oktober tijdens de beurs in Delft te zien is. Niet minder dan 300 objecten van drie particuliere verzamelaars zijn in het Prinsenhof te be wonderen: chinees blauw-wit porselein van de allerfijnste kwaliteit dat vervaardigd werd tussen 1565 en 1645, kunst- en gebruiksvoorwer pen, die verband houden met de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) en kolonia le meubelen en aanverwante voorwerpen uit de 17e en 18e eeuw. Het is duidelijk dat de standhouders in Delft bezig zijn een antwoord te zoeken op Amsterdam en Maastricht, die in het voor- en najaar gehou den worden. En dan is er nog iets wat in het oog springt. Dat is de om standigheid, dat 'Delft' niet langer de hoofdstedelijke an tiekshow is, die het 10 jaar ge leden nog wel was. Het aanbod komt thans uit alle hoeken van Nederland: van Oegstgeest (firma Wulfbain) tot aan Zutp- hen (firma Ott). Is de kunstnij verheid, zeg maar het Antiek, deze keer buitengewoon goed vertegenwoordigd het aan bod van Delfts plateel had gro ter kunnen zijn al is er een fraaie 5-delig kast van het ate lier 'de Grieksche A' in de col lectie 't Loo uit Apeldoorn er zijn werkelijk unieke stuk ken te zien. Zoals bijvoorbeeld het uit palmhout gesneden drieluikje van de Hengelose ikonengalerist Jan Morsink. De kwaliteit van Delft is ook dit jaar weer spreekwoorde lijk. Een man als Theo Lau- rentius bijvoorbeeld laat dë laatste ets van Rembrandt zien (portret van Jan van der Lin den uit 1665) en eveneens de contra-druk. Zowel de ene als de andere is afkomstig uit de beroemde' Britse Rembrandt- collectie van William Esdaille. En Laurentius heeft meer Rembrandts in huis: portret ten, figuurstudies en bijbelse voorstellingen. Maar hij heeft ook 18e en 19e etsjes van rond de 1.000 en 1.500 gulden. Het antiek zilver steelt deze keer de show. Het stuk renai- sancezilver, dat door de Leeu warder zilverspecialist Beeling wordt getoond, is rond 1600 is gemaakt. Gegraveerd in de stijl van Theodoor de Bry met vier bijbelse en vier mytholo gische taferelen. De andere zilverspecialist, A. Aardewerk uit Den Haag, heeft in de zil veren boekband het fraaiste bekende stuk in zijn soort in zijn bezit: voor- en achterblad ajour gestoken rondom orna menten, die evenals het rug blad gegraveerd zijn met bij belse voorstellingen. Heel bij zonder is dat het originele boekwerk zich nog in de boek band bevindt. De titel: 'Hand- boexken van de Christelijke leere'. Verder bij Aardewerk twee verguld zilveren tazzi van Gillis van de Hecke en een prachtig gedreven deksel- mand voor bruidhandschoe nen van Adriaen van de Hoec- ke (1664). En tot slot een zil veren ceintuur uit Friesland, ooit gedragen door ene Femke in de 17e eeuw. Een museum stuk pur sang. Schilderkunst De 17e eeuwse schilderkunst heeft in Delft altijd een bijzon der belangrijke rol gespeeld en het zou te ver gaan om te zeg gen, dat dit thans niet meer het geval is. Maar de aderla ting door het vertrek van een aantal vooraanstaande kunst handelaren naar Amsterdam is toch onmiskenbaar. Toch zijn er ook deze keer bijzondere stukken te zien in het Prin senhof, zoals een prachtige, sfeervolle Ruysdael met koei en op een weg in een bosland schap, een bijzonder schilderij tje van Karei van Mander (Vrolijk gezelschap) en schitte rende zeegezichten van Wil lem van de Velde, Simon de Vlieger en Cornelis Claesz van Wieringen. Tot slot nog het uit de 18e eeuw stammende zeldzame Loosdrecht-porselein van do minee De Mol. De Nederland se manufactuur, die slechts 10 jaar (van 1774 tot 1784) in be drijf is geweest.! KLAAS GOÏNGA (ADVERTENTIE) Met recente ontdekkingen in de V.S. NEW YORK - Een eeuwen lang onderwerp van wetenschap pelijk onderzoek, "het probleem rimpels", is eindelijk opgelost, misschien eens en voor altijd, dankzij het onderzoek geleid door Prof. Puschmann, één van Duitslands vooraanstaande der matologen. Deze expert van het Experi menteel Dermatologisch onder zoeksinstituut van Hamburg verklaart dat Retinol de sleutel is om jong te blijven. Uit testen, uitgevoerd door Puschmann, blijkt dat het dage lijks gebruik van een op Retinol gebaseerde bereiding, over een periode van enkele maanden leidt tot zichtbare verjonging van de huid. De fijne lijntjes verdwij nen en de huid wordt gladder en steviger, zonder dat de huid rood wordt of andere bijwerkingen plaatsvinden. In apotheken wordt het succes van deze ontdekking bevestigd door de enorme vraag naar de op retinol gebaseerde crème. Dit verschijnsel dat plaats vindt in apotheken in heel Europa en Amerika, heeft enorme propor ties aangenomen. De nieuwe crème, die zichtbaar het aantal en de diepte vermindert, is, zoals ook onlangs in Nederland, on derwerp van gesprek bij televisie debatten en discussies. De Retinol crème, getest door Prof. Puschmann wordt gedistri bueerd door de in New York ge vestigde multinational Korff on der de naam Anti-Age Retard. In Nederland is dit produkt verk rijgbaar bij apotheken in ver schillende doseringen afhanke lijk van de leeftijd van de huid: 25, 35 en 45 jaar en ouder. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071- 122248 en uw krant wordt nog dezelf de avond nabezorgd. 5ENAAR Werk le internationaal be- geworden grafisch gever en industriëel •rper Paul Schuite- *97-1973) is vanaf tot en met 18 no- er te zien in zijn plaats Wassenaar, •gardist Schuitema heeft het eind van de jaren sterk bijgedragen aan nieuwing van typografie ografie. De Vereniging IVassenaarse Beeldende ;naars organiseert de tie, die wordt gehouden erie Bianca aan de Gra at 1. Vorig jaar was er in i al een Zeer succesvolle ^nstellinf* van werk van n Schuitema artistiek verwante Piet Zwart. nijwart, Paul Schuitema en Kiljan hoorden in de ja- ..intig en dertig tot de be- s1kste pioniers van de e Typografie, erna begon omstreeks als reclame-ontwerper, ren erop liet hij zich it beïnvloeden door de ty- ische vernieuwing die ationaal op gang was ge- In Rusland waren Lis- en Rodchenko actief, in Berlwei en in Duitsland tiiftters en de Bauhaus-le- Bayer, Schmidt en Mo- lagy. In eigen land was de eerste grote vernieu- Schuitema liet de ver- •a ing vooral in de reclame ïen. ie ing bij hem overigens le Heen om typografische uwingen, ook Het Nieu- uwen, waarbij de vorm ;eschikt werd gemaakt e functie, drukte zijn ïl op Schuitema. Vooral e] 7 is dat in zijn werk te I >inds dat jaar zijn er in aj 'erk geen overbodighe- peer, maar produceerde ikt zakelijke en directe eving. endens deed zich in die periode ook voor in de ."tl afie, die na de eeuwwis- Zelfportret van wijlen Paul Schuitema, van wiens werk een expo sitie wordt gehouden in Wassenaar. foto: anp seling meer een imitatie van de schilderkunst was gewor den. Zwart, Schuitema en Kil jan, die de Nieuwe Typografie als eersten in Nederland in de praktijk brachten, zorgden er ook voor dat typografie en fo tografie in elkaar opgingen, waarvan vooral de reclame profiteerde. Om de mogelijkheden van de fotografie volledig te benutten ging Schuitema in 1927 zelf fo tograferen. Hij vestigde extra aandacht op belangrijke on derdelen door deze te isoleren van het geheel en te bena drukken door middel van ver groting en gebruikmaking van grafische elementen en kleur. De fotomontage bood hem de mogelijkheid verschillende za ken en situaties in één hecht beeld samen te vatten. Vaak liet hij niet ter zake doende elementen van een foto weg, waardoor het beeld plastischer en indringender werd. Het vervallen van de statische, rechthoekige foto- vorm zorgde voor een betere aansluiting bij de vorm van de gebruikte letters. Schuitema noemde zich „beeldend orga nisator", want vormgeving was voor hem een kwestie van ordening. De fotografie bracht Schuite ma ook tot filmen. Zo maakte hij rolprenten over de Rotter damse Maasbrug (te zien in Wassenaar), over de Hallen van Parijs en de bouwhoek van Harlingen. In dezelfde tijd, begin jaren dertig, begon Schuitema ook buismeubelen te ontwerpen. Na de Tweede Wereldoorlog maakte hij on der meer een experimentele kleurenfilm en in 1965 publi ceerde hij zijn kleurenreferen- tiesysteem „Syst-o-color". Het Stedelijk Museum organiseer de naar aanleiding daarvan een overzichtsexpositie van werk van Schuitema. DEN HAAG - Zaterdag en zondag doen de Haagse Filmstichting en het Cen trum voor Kunstzinnige Vorming op een laag pitje mee met het door de Meervaart in Amsterdam voor de vierde maal geor ganiseerde jeugdfilmfesti val Cinekid. Dat levert aan de Denneweg een zevental niet-commerciële films op die hoofdzakelijk uit Scandinavië 'komen, waar al jaren veel steun en belangstel ling is voor de eigen jeugdfilm. In ons land blijft het mondjes maats werk, kwalitatief in middels redelijk tot goed met de films van Karst van der Meulen en het laatste succes van Ben Sombogaart 'Mijn va der woont in Rio'. Gisteren opende Den Haag zijn mini-Cinekid met de Noorse film 'Sigurd en de Dra- kedoder'. Dit weekeinde vol gen de eveneens Noorse pop- penfilm 'De grote prijs van Smöreberg', het Canadese 'De kikker en de walvis' over een iheisje van twaalf dat met wal vissen kan praten, 'De scha duw van Emma' uit Denemar ken over een meisje dat schoon genoeg heeft van ou ders die alleen met zichzelf be zig zijn en 'Een hele schep geld', een spannende Deense film die al eerder in Den Haag te zien was over kinderen die de beroving van een postkan toor oplossen. Het is wat armoedig dat maar twee films Nederlands of Vlaams zijn ingesproken en de rest alleen ondertiteld is. Een slechte concurrentie-positie te genover de commerciële (te- ken)films waar men met van de tv bekende stemmen pleegt te smijten in de nasynchroni- satie. Tussendoor in het Film huis twee maal Laurel Har dy ('Music Box' en 'Tit for tat') en de aloude herdershond 'Rin-Tin-Tin' uit 1923, een stomme film met explicateur en pianobegeleiding. Wat Jan Svankmajers 'Alice' in Cine- kid doet is niet helemaal dui delijk. De Tsjechische filmer maakte weliswaar een razend- knappe, met Zwitsers geld ge maakte, animatieversie van Lewis Carrolls verhaal, maar het is puur surrealisme en kin deren zullen er hoofdzakelijk boze dromen aan overhouden. Het Filmhuis heeft inmiddels beloofd z'n bezoekers te waar schuwen. Op zaterdag- en zondagmiddag ook een poppenkastvoorstel ling van Monique Janszen voorafgaande aan de films. Aan het slot van de zondag middag de Kinderkastprijs: de bezoekertjes van het Filmhuis hebben dan ook 90 minuten tv-kinderprogramma's van het afgelopen seizoen kunnen be kijken en mogen stemmen welke zij daarvan het aller mooist vinden. Dat gebeurt in nog acht plaatsen in Neder land. Uit elk daarvan wordt een kind afgevaardigd naar de landelijke slotjurering op dins- Cinekid '90 Den Haag: Infor matie en reservering 070- 3656030. DEN HAAG 'From swerve of shore to bend of bay' is de allitererende frase van James Joyce die Rudi Fuchs, directeur van het Haags Gemeentemu seum, verbond aan de ten toonstelling van Holland se landschappen, die ko ningin Beatrix tijdens haar staatsbezoek aan Ier land zal aanbieden. Het betekent zoveel als 'zwer vend langs het strand naar de bocht van de baai' en dekt als ondertitel de tentoonstelling van tachtig Nederlandse teke ningen van land, zee en lucht.. De tekeningen zijn afkomstig van schilders en tekenaars uit de Haagse School en even daarna, zoals Mondriaan, Jongkind, Gabriel, Roelofs, Weissenbruch, Schelfhout, Thorn-Prikker en Van Gogh. De werken zijn allemaal ei gendom van het Haags Ge meentemuseum op zeven teke ningen van Van Gogh na, die van het Rijksmuseum Van Gogh in Amsterdam zijn. De tentoonstelling die een maand in de National Gallery in Dublin zal hangen heeft weliswaar het traditionele the ma 'Hollandse landschappen' maar is volgens samensteller Fuchs allerminst traditioneel. De genoemde schilders uit de Haagse School waren volgens Fuchs degenen die het oer- Hollandse motief 'landschap' juist zeer modern weergaven. Zij namen voldoende afstand van het onderwerp en ont beerden de sentimentaliteit van oude meesters zoals Ruis- dael en Potter. Geen schaduwen Kenmerkend voor de Holland se landschapstekeningen is volgens Fuchs voorts het ont breken van zware schaduwen. Nederland kent geen bergen, waardoor de horizon laag wordt afgebeeld. De schadu wen die er zijn, zijn afkomstig van de wolken en bewegen over het landschap door de wind. De landschappen inspi reerden de schilders tot het maken van wolkenstudies, vergezichten en spiegelingen in het water. Ook schilders die niet langer in Nederland werkten maar elders zoals Van Gogh, bleven geïnspi reerd door de traditie van het landschap in Nederland. Volgens conservator Hans Lo cher van het Haags Gemeente museum is het een prachtige tentoonstelling van prenten, die in Nederland niet perma nent te zien zijn. De meeste te keningen zijn zo gevoelig dat voortdurend blootstellen aan licht veel schade zou toebren gen. Hij toont ter illustratie enkele lichte schetsen van Schelfhout met fragmenten uit landschappen waarop aanteke ningen van de schilder staan, een wolkenstudie van Mondri aan en tekeningen van Jong kind die luchtig zijn inge kleurd. Volgens Locher zal de ten toonstelling éénmalig zijn. Een tentoonstelling die door de ko ningin wordt aangeboden, zal immers enige exclusiviteit die nen te genieten. De Ieren zul len de expositie van 31 oktober tot 9 december in de National Gallery in Dublin kunnen zien. (ADVERTENTIE) De nieuwe Mikro Gids, nu nog duide lijker, in één oogopslag de zenders op een rijtje, prima achtergrondinformatie en nog steeds een handig formaatje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 13