Hedendaagse verfilming van kinderopera Theresienstadt Jan van Heel bouwde aan consistent oeuvre Herdenking van John Lennon over h wereld uitgezonden Winnaars Gouden Penseel en Gouden Griffel Tekenaar1 Dick Bruna legt vriendschappelijk zijn hand op de arm van de kinderboekenschrijfster Els Pelgrom. Bruna en Els Pelgrom kregen gisteravond tijdens een bijeenkomst in Amsterdam respec tievelijk de Gouden Penseel en de Gouden Griffel uitgereikt, de hoogste onderscheidingen voor illustratoren en Êchrijvers van kinderboeken van de CPNB (Collectieve Propaganda voor het Neder landse BOek). foto: anp Vereniging Rembrandt met boek museumaanwinsten Jan van Heel voor een van zijn werken, foto: milan konvalinka AMSTERDAM De Vereni ging Rembrandt heeft ter gele genheid van het 50-jarig be staan van het Prins Bernhard Fonds een boek uitgebracht waarin alle museumaanwinsten die in de periode 1960-1990 met steun van beide fondsen kon den wórden verwofVen, staan beschreven en afgebeeld. De Vereniging Rembrandt is in, 1883 opgericht met als doel het openbaar bezit aan kunstschat ten in Nederland te behouden en te vermeerderen. Daartoe steunt het Nederlandse musea bij aankopen van waardevolle en veelal kostbare kunststuk ken die uit de reguliere aan koopbudgetten van de musea niet kunnen worden bekostigd. De Vereniging Rembrandt wordt daar mede toe in staat gesteld door een jaarlijkse bij drage van het jubilerende Prins Bernhard Fonds. DEN HAAG De schil der Jan van Heel is, naar gisteren pas bekend is ge maakt, vrijdag op 92-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Den Haag. Van Heel werd in 1898 in Rot terdam geboren. Hij volgde daar een opleiding aan de Aca demie voor Beeldende Kun sten en hij haalde een akte MO tekenen. In 1926 verhuis de hij naar Den Haag, waar hij de rest van zijn leven woonde. Hij was jarenlang tekenleraar, onder meer aan het Johan de Witt-lyceum. Daarnaast was hij jarenlang kunst-inkoper voor het rijk en de gemeente Den Haag. Zijn grootste be kendheid verkreeg hij echter als kunstschilder: als schilder van circus- en kermismotie- ven, clowns, Parijse stadsbeel den en Spaanse landschappen bouwde Van Heel een consis tent oeuvre op in een geheel eigen stijl, meestal direct her kenbaar als een Van Heel. Zijn figuratief-abstraherende werkwijze bleef hij hanteren tot vlak voor zijn dood, al le ken de kleuren die laatste ja ren wat donkerder te worden. Van Heel zelf ontkende dat overigens en zag geen enkel verband tussen zijn hoge leef tijd en zijn kunstproductie. De waardering voor zijn werk liet aanvankelijk lang op zich wachten. Voor de oorlog werd hj nog geweigerd als lid van de Haagse kunstenaarsvereni ging Pulchri, om na de oorlog zonder ballotage wèl toegela ten te worden. Mèt de lovende besprekingen in kranten en tijdschriften van zijn werk groeide ook zijn eigen invloed op de kunstwereld. Hoezeer hij dat ook zelf ontkend zou heb ben,' Van Heel werd een 'kunstpaus' in het klein, door zitting te nemen in allelei co- mité's en de selectiecomissies voor de Koninklijke Subsidies en de Biënnale van Venetië. Verzamelaar Behalve schilder was Van Heel ook een verwoed verza melaar. „Alles wat ik mooi vond, wat me iets deed en waar ik het geld voor had, kocht ik", zei hij ooit eens in een interview met deze krant. Hetgeen betekende dat in de collectie Van Heel zowel Pi casso's en Chagalls als werken van Nicolaas Wijnberg, Pien Hazenberg en Kees van Bohe- men waren te vinden. Van Heel hield die kunst niet voor zichzelf. Landeljke be kendheid kreeg hij doordat de Delftse Van Heel-verzamelaar zijn; hele collectie aan het ge meentelijke museum van Maassluis overdeed. Van Heel deed daar nog een groot aantal werken bij. „Daar hadden ze nog nooit een schilderij gezien, dus dat aanbod namen ze met beide handen aan", zei hij la ter relativerend. Óm er, se rieuzer, aan toe te voegen, „Ik wilde dat met name kleine plaatsjes wat meer kunst bin nen hun grenzen kregen. Dus gaf ik alles weg aan plaatsen als Harderwijk en Maassluis". Maar dat zijn niet de enige plaatsen in ons land waar zijn werk te zien is, ook musea in Den Haag, Amsterdam, Eind hoven, Rotterdam en Schie dam hebben werk van hem, en zelfs in Montevideo en Rio de Janeiro hebben musea zijn schilderijen. Twee jaar geleden kwam er ook, op negentigjarige leeftijd, materiele waardering voor de kunst van Van Heel. Hij kreeg de Van Ommeren-de Voogt- prijs oeuvreprijs van tweedui zend gulden. En een jaar later werd er een prijs naar Van Heel genoemd, van het Cen trum voor Kunstzinnige Vor ming in Den Haag, van 2500 gulden. Poetry-debat Duitse literat na eenwordir ROTTERDAM W vloeden veroorzaakt d ding van de voormali tot de Bondsrepublie Duitse literatuur? Da centrale thema van ee versdebat dat Poetry tional eind november Rotterdam. Aan het di vijf dagen beslaat, woi genomen door pro schrijvers uit Oost- e Berlijn en uit Nederla discussie-avonden (20, november) worden g in De Doelen, voor de twee (21 en 22 no wordt nog een lokatie Alle mogelijke literair caties van de Duitse ding zullen aan de o men. Zal er sprake een „Beitritt" van de se literatuur of houdt kenmerken overeind? beurt er met 'de and( die de laatste jaren in duitse literatuur onst reactie op het officii marxistisch-leninistiscl logie doordrenkte, Dl gebruik? Cees Nooteboom, Louj! en Bob den Uyl zijn van de Nederlandse mers. Zij zijn uitgenöd dat Duitsland een bel plaats inneemt in hu Een van de gespreksl Tilo Koehler. Als uitgf de Oostduitse staatsu Aufbau-Verlag heeft de afgelopen jaren ing het werk van kritiscl Oostduitse auteurs, door de censuur kwairi gepubliceerd te krijgei KUNST/RTV EeidóaQowuvnt WOENSDAG 10 OKTOBER 1990 PA® Hugo Claus kandidaat Nobelprijs literatuur STOCKHOLM De winnaar van de Nobelprijs voor de lite ratuur wordt morgenmiddag rond een uur bekendgemaakt. Dit heeft de Zweedse Acade mie gisteren meegedeeld. De Belgische schrijver Hugo Claus wordt genoemd als mogelijke winnaar. Andere kandidaten zijn Nadine Gordimer (Zuid- Afrika), Milan Kundera (Tsjechoslowakije), Jan Kross (Estland), Max Frisch (Zwit serland). Traditioneel staat de datum waarop de Zweedse Academie de prijs toekent niet vast en de Academie behoudt zich het recht voor de precieze dag slechts 48 uur van tevoren be kend te maken. Aan de prijs is, zoals aan alle Nobelprijzen, een bedrag van 4 miljoen kro nen, ruim 1,2 miljoen gulden verbonden. Maandag werd de Nobelprijs voor geneeskunde toegekend aan de Amerikanen Joseph Murray en Donnall Thomas. Op 15 oktober zal in de Noorse hoofstad Oslo de winnaar van de Nobelprijs voor de vrede bekend worden gemaakt en op 17 oktober in Stockholm de winnaars van de prijzen voor scheikunde en natuurkunde. Op 16 oktober wordt bekend wie de winnaar is van de in 1969 door de Centrale bank van Zweden ingestelde Nobel- herdenkingsprijs voor econo mie. Cultureel studenten festival verwacht 1200 deelnemers ENSCHEDE Voor de Pyti- sche Spelen, het Nederlandsta lig cultureel studentenfestival dat in mei volgend jaar in En schede wordt gehouden, wor den ongeveer 1200 deelnemers uit Nederland en Vlaanderen verwacht. De inschrijving is gisteren geopend. De Pytische Spelen zullen van 8 tot en met 11 mei plaatsheb ben. De studenten kunnen er 22 vormen van kunst en cul tuur bedrijven en beleven. De 22 categorieën vallen allemaal onder de vier hoofdgroepen beeldende kunst, letteren, mu ziek en theater. De deelnemers worden beoor deeld door onder meer Rutger Kopland, Tessa de Loo, Ma- thilde Santing, Ruud Bos, Wil lem Nijholt, Armando Navarro en Hein de Kort. Ze zullen voor alle deelnemers een per soonlijk rapport verzorgen, zonder cijfers, maar met per soonlijk commentaar en advie zen vóór verbetering. John Lennon werd ook herdacht bij zijn 'monument' ir: Park in New York. Midden op de foto (in het wit) staat Yc' NEW- YORK Tijdens een indrukwekkende plechtigheid in het hoofd kwartier van Verenigde Naties in New York werd gisteren de 50e geboorte- j van John Lennon herdacht. De plechtigheid werd door meer dan 1.100 radio- en televisiestations 130 landen uitgezon den. De weduwe Yoko Ono van de vermoorde ex-Beatle riep tij dens herdenking op Lennons dromen over liefde en vrede te verwezenlijken. „Zijn geest leeft voort in allen van ons wier leven door hem is aange raakt. De droom die wij alleen dromen is slechts een droom maar de droom die wij samen dromen is werkelijkheid. Hap py birthday, John". De plech tigheid werd bijgewoond door tweehonderd genodigden en vrienden van de familie Len non. In uitzendingen over de hele wereld werd veelvuldig geciteer< „Imagine" gespeeld w hoop wordt uitgesprt „alle mensen in vrede leven". Volgens orgai van de herdenking mogelijk één miljard over de hele wereld g naar de uitzending va VN-hoofdkwartier. John Lennon, die op 9 1940 werd geboren, w december 1980 voor ning in New York schoten. Paul McCarti wie Lennon sinds h van de jaren zestig i succesvolle liedjes bracht een nieuwe v van het oude Beatles- .birthday" als een een knipoog naar m maat". Óok in Liver geboorteplaats van Le de „Fab four" verz zich autoriteiten en f een emotionele ple< op de plaats van de Club, waar de Beatles ste optredens hadden. Schepper Betty Boop overleden SANTA MONICA Myron „Grim" Natwick, dé be denker van Betty Boop, de naïeve en sensuele heldin van ontelbare striptekeningen sinds de jaren '30, is be gin deze week overleden. Hij' is honderd jaar oud ge worden. De tekenaar kwam in 1930 op de figuur Betty Boop. Hij voorzag haar van weelderige vormen die nauwelijks verscholen gingen onder een kort rokje, een helder ge zicht met grote zwartë ogen en een zachte stem waar- mefe zij haar lievelingsmelodietje „Boop-Boop-A-Doop" fluisterde. „Al werd zij nooit plat of Obsceen, Betty was. een ver zinnebeelding van wat in drie letters kunt samenvat ten: S-E-X", had Natwick kort geleden nog in een vraaggesprek verklaard. „Zij was volledig vrouw". Betty Boop beleefde in 1988 een 'revival', toen ze met andere klassieke personages uit de stripwereld een rol speelde in de tekenfilm-documentaire „Who framed Roger Rabbit?" Plan voor mediacentrum bij haven in Rotterdam ROTTERDAM -Er bestaan plannen om in de oude electriciteitscentrale aan de Schiehaven in Rotterdam een groot internationaal mediacen trum te vestigen. Initiatiefnemers zijn het ge meentelijk grondbedrijf, dë dienst stadsontwik keling, het Omroep Bedrijf Rotterdam (OBR) en het Haagse produktiebedrijf Blue Horse Produc tions. Gezamenlijk hebben zij dinsdag de stichting Maasstad Studio's opgericht, die de plannen ver der moet uitwerken en de benodigde financiën - ongeveer 25 miljoen gulden - op tafel moet krij gen. Dit heeft de voorzitter van de stichting, ex- Vrije Volk-directeur G.J. Laan meegedeeld. Het is de bedoeling om in de centrale zelf een radio- en televisiestudio te bouwen. Het OBR, dat de uitzendingen van de Rotterdamse Stads TV verzorgt, heeft belangstelling om deze stu dio's te huren. Op het binnenterrein moet een film/tv-studio komen van 1500 vierkante meter. Volgens Laan heeft een marktonderzoek uitge wezen, dat voor het gebruik van deze studio die met geopende deuren de Schiehaven als natuur lijk decor biedt, internationale belangstelling be staat. Volgens Laan hebben NMB/Postbank en het Heinekenconcern zich achter de plannen ge schaard. Zij krijgen ook een zetel in het stich tingsbestuur, Het benodigde startkapitaal zal bij een worden gebracht door uitgifte van aandelen ter waarde van tien miljoen gulden. De overige 15 miljoen zal wordeh geleend. Laan verwacht dat hierover eind januari naeer duidelijkheid be staat. Inmiddels heeft de Franse architect Jean Nouvel op verzoek van de dienst stadsontwikke ling een ontwerp gemaakt voor de verbouwing van de centrale en de inrichting van het gebied daar omheen. De plannen voor het mediacen trum worden volgende week aan film- en televi siemakers gepresenteerd op de internationale mediabeurs in de Franse stad Cannes. Leonard Bernstein stopt met dirigeren NEW YORK Leonard Bernstein, een van de be roemdste musici ter we reld, hangt de dirigeerstok aan de wilgen. De 72-jari- ge Amerikaan, tevens componist van onder an dere The West Side Story, stopt op advies van zijn arts met het het veeleisen de werk van het leiden van orkesten zoals zijn fa voriete New York Phil harmonic. Zijn woordvoer ster Margaret Carson ver klaarde gisteren dat Bern stein zich zal wijden aan componeren, schrijven en educatief werk. Radio 10 mag op kabel blijven DEN HAAG Radio 10 mag via de 1 ven uitzenden. De Raad van State heef een beroep van de NOS verworpen. Ij missariaat voor de Media had al eerden dat Radio 10 niet van de kabel gew( worden, zoals de NOS wilde, omdat de I1 omroep Rete Zero verantwoordelijk is uitzendingen. De NOS is tegen het be het Commissariaat in beroep gegaan bij i van State, omdat Radio 10 volgens de N i maal geen buitenlandse, maar een verl derlandse omroep is. Een status als bui omroep is voor commerciële omroepen nog steeds essentieel, omdat de Medi, nenlandse commerciële omroep nog st biedt. Het is volgens het Europees ree niet toegestaan buitenlandse omroepen TONEELSPELEN IN HET VOORPORTAAL VAN DE DOOD Scène uit Brundibar, de kinderopera die voor het eerst werd opgevoerd in het concentratiekamp Theresienstadt. foto: nos en over hun spel ruzie krijgen. De aanvankelijke slachtoffers nemen wraak op 'het kwaad' en verloederen zelf tot beulen. Dat alles uitgebeeld in de vorm van een naïeve kindero pera, vertederend, mooi en glaszuiver gezongen door het kinderkoor Bambini di Praga onder leiding van Bohumil Kulinsky en begeleid door het filmorkest Barrandov Praha onder dirigent Mario Klemens. Opdonders De film heeft voor de kijker twee verborgen 'opdonders' in petto. Want kijkend naar dit naïef-wrede kinderspel over wraak en weerwraak, gloort het inzicht dat de grote con flicten in de wereld op dezelf de manier worden uitgevoch ten. Niet met de handen zoals in 'Brundibér', maar met de meest afgrijselijke wapens. Ook nu weer (Golfcrisis) en met dezelfde kans op een we reldoorlog als een halve eeuw geleden. De tweede slag is de weten schap dat kinderen dit zangs pel ooit hebben opgevoerd in een concentratiekamp: 55 op voeringen met telkens een an dere rolbezetting, omdat de kinderen van de vorige opvoe ring waren vermoord. Uitge roeid in naam van een 'ideolo gie', in opdracht van een stel waanzinnige 'systeembeheer ders'. Als je zover bent bij het bekijken van 'Brundibér', dan komt er een waas voor je ogen, of zoals Rusticus zegt: „een soort pijn". Klaas Rusticus is al jarenlang in de ban 'van Brundibér. Ge durende ongeveer een kwart eeuw zat hij achter de parti tuur aan. Vorig jaar had hij succes. De Haagse musicoloog dr. Bastiaan Blomhert bleek teksten en muziek in huis te. hebben. Klaas: „Ik had een klavieruit treksel dat een vriend in de CSSR voor mij had overge schreven. De totaalpartituur was en bleef zoek. Bij de Tsje chische televisie bleek men over een partituur te beschik ken, een kopie van onbekende herkomst die werd gebruikt toen 'Brundibér' voor de eerste keer na de oorlog, omstreeks de jaren zestig werd verfilmd". Eind '88 was Rusticus voor een andere ontdekking op bezoek bij Blomhert. Al pratend ver telde hij hem over 'Brundibér'. Blomhert verbleekte en haalde een handgeschreven partituur te voorschijn, compleet met uitgeschreven partijen, verta lingen en nog veel meer. Alles in een grote map. Hij vertelde dat een mevrouw uit Tilburg hem die ooit had gegeven in de overtuiging dat Blomhert er wel iets mee zou kunnen. Die Tilburgse dame had op haar beurt, de map in 1968 ge kregen uit handen van prof. Elisa Kleipova, tijdens een be zoek aan Praag. Elisa Kleino va is de Weduwe van de com ponist van 'Brundibér', Hans Krésa. Rusticus mocht de map van Blomhert lenen en hij heeft het scenario voor de verfil ming met potlood in de parti tuur geschreven. Rusticus: „Al werkend daaraan en lezend in de weinige informatie die over de opera bèstaat, ontstond het idee dat het wel eens de auto graaf (oorspronkelijke parti tuur in het handschrift van de componist) kon zijn waarin we ongegeneerd zaten te krabbe len". Hond Een van de kinderen c(ie in de oorlogsversie van 'Brundibar' meespeelde en de oorlog over leefde, is de inmiddels beken de Tsjechische acteur Zdenek Ornest. Hij had volgens Rusti cus sterk het vermoeden te maken te hebben met de oor spronkelijke partituur. Zdenek speelde tijdens alle 55 voorstel lingen in Theresiënstadt de hond Azor. In de Tsjechische versie van de film heeft hij de rol van de inleidende vertel ler, een rol die in de Neder landse versie zoals die morgen te zien is, door Lex Goudsmit vertolkt wordt. 'Brundibér'werd in 1939 ge schreven ten behoeve van de kinderen in een joods wees huis in Praag. Voordat Krésa goed en wel met de repetities was begonnen werden de kin deren in groepen verdeeld en in een tijdsverloop van drie tot vier jaar naar Theresiënstadt gedeporteerd. De partituur ging de kast in en in 1943 werd ook de componist naar Theresiënstadt afgevoerd waar hij een deel van de weeskinde ren terugzag. De kampleiding was op dat moment net bezig met de 'Operation Verschöne- rung' met het oog op een con trolebezoek door het Zweedse Rode Kruis. Het Rode Kruis gaf schandalig ruim de tijd om het kamp zodanig op te knap pen dat er bij het controlebe zoek geen 'vuiltje' aan de lucht zou zijn. Er was zelfs tijd ge noeg om iets 'leuks' voor te be reiden: de opera. Vermoedelijk in december 1944 werd ook componist Kré sa naar Auschwitz gestuurd, waarna nooit meer iets van hem is vernomen. Tijdens de opnamen zijn er volgens Rusticus momenten geweest waarop het denken aan de verschrikkelijke ge beurtenissen in het kamp de mensen op de filmset te mach tig werd. Misschien wel juist daarom heeft hij 'Brundibér' opnieuw willen maken. Het onderwerp is volgens hem na melijk nog altijd actueel, on danks de ontspanning tussen Oost en West in dit deel van de wereld. Rusticus: „In plaats van The resiënstadt zijn vandaag de dag vele andere oorden in te vullen: Irak, Westbank, Bay- rut, Zuid-Afrika, Ierland. Kin deren spelen nog steeds op de puinhopen van oorlog en ver woesting waar hun spel lang zamerhand overgaat in het 'spel' van volwassenen dat oorlog heet". De NOS zendt vanavond 'Brundibar' (Tsjechisch voor Brombeer) uit, een recent verfilmde kinderopera die op 23 september 1943 in het geïmproviseerde zoldertheater van het ghetto/concentratiekamp Theresienstadt (nu Terezin) in première ging. Het publiek bestond destijds uit gevangenen, kampleiding en medewerkers van het Zweedse Rode Kruis die een controlebezoek brachten aan ghetto en concentratiekamp. 'Brundibar' werd toen gespeeld door kinderen uit het ghetto. De huidige film is een co-produktie van de Tsjechische TV en de NOS, geregisseerd door Klaas Rusticus. 'Brundibar', kinderopera, voor het eerst opgevoerd door de kinderen van het concentratiekamp There sienstadt. NOS-televisie, Neder land 3, om 20.25 uur. Woensdag. HILVERSUM Er wa ren in 'Bruhdibar' 42 rol len te vervullen. In totaal speelden vele honderden kinderen in 'Brundibar' omdat de 'cast' regelmatig 'ververst' moest worden als gevolg van deportaties naar het vernietigings kamp Auschwitz. De ope ra beleefde uiteindelijk 55 opvoeringen. Aan alle op voeringen kleven bloed en tranen. Een nog altijd onbegrijpelijk drama dat met geen woorden te vat ten is. Wie de film 'Brundibér' zon der voorkennis bekijkt, ziet een sfeervolle film in tere beelden omspoeld met wee moedige en soms zelfs vrolijke muziek van onmiskenbaar Slavische herkomst. Een zangspel van kinderen die in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 14