„We zijn er niet om
tegen de Kerk te vechten
Zonder verleden en zonder toekomst?
brieven van leze
kerk
wereld
beroepingen
TV-predikant Falwell trekt
zich terug op eigen gemeente
fieidae'
tnT £cld6cSoutarit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CoidócSouocMit
DINSDAG 9 OKTOBER 1990 PAG
Aflaat voor bezoek aan heilige plaatsen jezuïeten
ROME Pelgrims naar de heilige plaatsen van de jezuïeten,
zoals de kerken van San Gesü en San Ignazio in Rome, kun
nen tot 31 juli 1991 rekenen op een aflaat. De provinciaal over
sten kunnen met instemming van de plaatselijke bisschop aan
geven welke plaatsen voor een aflaat in aanmerking komen.
Volgens de woordvoerder van de Nederlandse jezuïeten is de
overste in ons land daar nog niet toe overgegaan. Hij heeft te
kampen mét het probleem, dat de stichter van de orde, Ignati
us van Loyola, nooit in Nederland is geweest. De orde her
denkt dit jaar dat de orde 450 jaar geleden is opgericht. Vol
gend jaar is het 500 jaar geleden dat Ignatius werd geboren.
Een aflaat betekent een kwijtschelding van de straf voor zon
den die als zodanig al vergeven zijn.
Aartsbisschop Cuba wil wet voor vrijheid van godsdienst
HAVANA Aartsbisschop Jaime Ortega van Havana wil dat
het Cubaanse parlement een wet voor de vrijheid van gods
dienst aanneemt. Hij vindt dat artikel 54 van de Cubaanse
grondwet, dat de vrijheid van godsdienst garandeert, in een
wet nader wordt uitgewerkt. Ortega noemt het onjuist dat
christenen uitgesloten worden van het lidmaatschap van» de
communistische partij. „Wij moeten een einde maken aan de
discriminatie van de christenen. De communistische partij mag
er geen rekening mee houden of haar leden christen, atheïst of
agnost zijn", aldus Ortega. De partij moet naar zijn mening een
einde maken aan hdar steun aan het atheïsme. Fidel Castro
heeft dit voorjaar alle bedevaarten verboden, totdat er duide
lijkheid is over een bezoek van paus Johannes Paulus II aan
het eiland.
Liefde en rook laten
zich niet verbergen.
Frans spreekwoord
JEZUÏETEN-GENERAAL HANS-PETER KOLVENBACH:
VATICAANSTAD
,,Wij zijn er niet om tegen
de Kerk te vechten, maar
om de Kerk te helpen".
Klinkt hier een late ver
wijzing door naar de con
flicten die de jezuïetenor
de in de jaren zeventig en
tachtig met de pausèn
hebben gehad? In ieder
geval zijn voor pater dr.
Hans-Peter Kolvenbach,
de Nederlandse generaal
van de jubilerende jezuïe
tenorde de problemen en
conflicten met het Vati
caan voorbij.
De taalkundige Kolvenbach
die na zijn studie in Nijmegen
van 1958 tot 1981 in Libanon
werkte, is in 1928 in Druten
geboren uit een Nederlandse
vader en een moeder van Ita
liaanse afkomst, en is sinds
1983 generaal-overste van de
orde, die 450 jaar geleden
door Ignatius van Loyola
werd gesticht. Met ruim
24.000 leden in 113 landen,
onder wie ruim 17.000 pries
ters, is de Societas Jesu de
grootste religieuze orde in de
Rooms-Katholieke Kerk.
Na het Tweede Vaticaans
Concilie had de jezuïetenorde
zich in toenemende mate ge
richt op de strijd tegen de so
ciaal-economische wantoes
tanden in ,Latijns-Amerika,
een koers die niet door het
Vaticaan werd gesteund. Toen
de vorige generaal-overste, de
Bask Pedro Arrupe, in 1981
door een beroerte werd ge
troffen, greep paus Johannes
Paulus II in. Tegen de consti
tutie van de orde in benoem
de hij de oude pater Paolo
Dezza als zijn gedelegeerde,
die alle bevoegdheden kreeg
om de Societas weer op het
rechte spoor te krijgen.
Kolvenbach, in 1983 door de
algemene vergadering van de
orde tot. de 28e opvolger van
Ignatius gekozen, zegt dat de
paus kortgeleden in een per
soonlijk onderhoud met hem
de jezuïeten op het hart heeft
gebonden riiet te veel aan
dacht te schenken aan het
verleden maar samen met
priesters, religieuzen en leken
de ervaringen van Ignatius,
bewaard in de Geestelijke Oe
feningen, door te geven".
Armen
De Societas heeft altijd een
hoge prioriteit aan de verkon
diging van het evangelie ge
geven, zegt Kolvenbach. Dat
kan niet gaan zonder de liefde
voor de armen. De Jezuïeten
volgen Jezus in diens voor
keursliefde voor de armen.
Dat neemt in deze dagen de
vorm aan van verdedigen van
de mensenrechten, opkomen
voor de vrede etcetera.
De 'optie voor de armen' is
voor de Jezuïeten geen keuze
om politieke of ideologische
redenen. Al in de tijd van Ig
natius was het onmogelijk een
gezel van Jezus te zijn zonder
deel te nemen in Christus
voorkeursliefde voor de ar
men.
De bevrijdingstheologie staat
voor nieuwe taken, meent
Kolvenbach. Enerzijds is de
situatie in Latijns-Amerika
danig veranderd, anderzijds
heeft de marxistische of com
munistische ideologie veel
van haar geloofwaardigheid
verloren.
Belangrijker dan terug te kij
ken naar het verleden is het
naar de toekomst van de be
vrijdingstheologie te kijken.
Latijns-Amerika is democrati
scher geworden (Chili, Mid-
den-Amerika). Daarnaast
kennen Colombia en Peru
veel geweld, dat volgens Kol
venbach niet zozeer door eco
nomische problemen wordt
veroorzaakt. Bovendien blij
ken veel problemen met cul
turele verschillen te maken te
hebben.
De strikt sociaal-economische
problemen van de armoede
zijn complexer dan de bevrij
dingstheologen misschien wel
hebben gedacht, zo conclu
deert Kolvenbach. „Het gaat
niet alleen meer om de ar
moede, maar ook mensen
rechten, milieu en geweld
spelen hierin een rol."
De snelle groei van de funda
mentalistische en evangeli
sche sekten in Latijns-Ameri
ka is een nieuwe taak voor de
bevrijdingstheologie, die zich
tot dusver niet met dit ver
schijnsel heeft bezig gehou
den. „Het grote gevaar ligt
niet zozeer in de armoede,
maar in deze sekten," zegt
Kolvenbach.
De bevrijdingstheologie heeft
naar zijn mening nooit bij het
Vaticaan in een kwaad dag
licht gestaan omdat dit het
evangelie en de theologie van
de Kerk is. Rome aanvaardde
sommige aspecten ervan niet,
zoals het flirten met het mar
xisme of het gebruik van de
sommige middelen (de haat of
de klassenstrijd) om een
rechtvaardige samenleving te
bereiken. Bovendien heeft
deze paus zelf tijdens een bij
eenkomst met alle Braziliaan
se bisschoppen gezegd dat hij
zichzelf als de eerste bevrij
dingstheoloog beschouwde.
Opus Dei
De laatste jaren gaat onder
Vaticaan-kenners nogal eens
het gerucht dat het veel con
servatiever ingestelde Opus
Dei de plaats van de Societas
Jesu heeft ingenomen als oog
appel van de paus. „Als dat zo
zou zijn, madr dat kunt U be
ter bij Opus Dei vragen, dan
is dat een buitengewoon goed
idee," zo reageert Kolven
bach.
Veel nieuwe bewegingen dra
gen in grote delen van de we-
Hans-Peter Kolvenbach SJ
reld het leven van de Kerk.
Dit zijn vooral lekenbewegin
gen. Leken nemen nu taken
over die vroeger alleen maar
door religieuzen werden uit
gevoerd. „Over deze verschui
ving in de RK Kerk kunnen
wij alleen maar blij zijn."
Van spanningen tussen de Je
zuïetenorde en Opus Dei is
volgens Kolvenbach geen en
kele sprake. De verhoudingen
zijn hartelijk, maar niet zo in
tensief omdat we grotendeels
op verschillende gebieden
werken.
,We hebben niet dezelfde spi
ritualiteit en zitten niet op de
zelfde golflengte. Maar waar
om zouden we niet kunnen
samenwerken als er verschei
denheid is? Die verscheiden
heid is toch een verrijking
van de Kerk?"
Het is volgens Kolvenbach
„heel erg moeilijk vol te hou
den" dat de RK Kerk de kerk
van de restauratie zou zijn. De
paus kijkt in zijn toespraken
altijd weer naar het jaar 2000,
wat toch niet erg conservatief
is. Verder zijn er „zeer veel
tekenen" dat de RK Kerk wat
betreft het sociale denken en
de oecumene vooruitgaat.
„Misschien onder invloed van
de oosterse theologie die ik
ontvangen heb, geloof ik ook
zelf dat de Heilige Geest ons
altijd naar voren duwt. De
Geest laat de Kerk nooit naar
achteren gaan."
Gesprek
met paus
Kardinaal A.J.
Simonis, in
Rome aanwezig
voor de
bisschoppen
synode,
onderhoudt zich
met paus
Johannes
Paulus II en de
prefect van de
Vaticaanse
congregatie
voor de
eredienst en de
sacramenten
Eduardo
Martinez Malo.
FOTO: ANP
Syrisch-orthodoxen
willen van bisschop af
ENSCHEDE De Federatie
Turabdin Suryoye Nederland
wil dat aartsbisschop J.Y. Ci-
cek uit zijn functie wordt ge
zet. De bisschop, die in het
Twentse Losser domicilie
houdt, maakt zich volgens de
organisatie schuldig aan
machtsmisbruik, financieel
wanbeleid en persoonsver
heerlijking. De federatie heeft
bij er bij de andere bisschop
pen van de Syrisch Ortho
doxe Kerk op aangedrongen
Cicek de laan uit te sturen. Zij
zouden dit besluit moeten ne
men tijdens de synode die op
dit moment in Damascus
wordt gehouden. De negen
bestuursleden van de federa
tie zijn onlangs door Cicek uit
de Syrisch Orthodoxe Kerk
gezet wegens hun kritische
opstelling.
Nederlands Hervormde Kerk
Beroepen te Bant en Rutten C.E. La-
vooy te Kantens-Stitswerd en Us-
quert-Rottum (part-time); te Opijnen
en Tuil J. de Goel, emeritus predi
kant te Leeuwarden. Aangenomen
naar Arnemulden M. Gou$Jrlaan te
Apeldoorn (buitengewone wljkge-
meente). Aangenomen naar Haaks
bergen J. Vlastuln, pred. voor bui-
tengew. werkz. te Hattem (geestelijk
verzorger van De Hezen berg aldaar).
Gereformeerde Kerken
Benoemd tot geestelijk verzorger
van verpleeg- en ziekenhuis De
Sionsberg te Dokkum S. Feenstra te
Haulerwijk, die deze benoeming
heeft aangenomen;
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Zwolle H.C. Mljnders te
Zwljndrecht.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Hoogvliet-Spijkenisse
J.J. Schreuder, l.l. zendingspredikant
te Curacao, verbonden aan de kerk
van Rijnsburg, wonende te Bunscho
ten-Spakenburg.
LYNCHBURG Het
wekelijkse programma
van de Amerikaanse tele
visiepredikant Jerry Fal
well zal niet meer in heel
de Verenigde Staten te
zien zijn. Slechts enkele
zenders zullen het weke
lijkse programma 'Old
Time Gospel Hour' nog
maar uitzenden. De con
tracten met 200 commer
ciële stations worden niet
vernieuwd, zo heeft Fal-
wells naaste medewerker
Mark DeMoss meege
deeld.
Falwell hoopt zo meer dan 8,5
miljoen dollar (ongeveer 14,5
miljoen guldén) te besparen.
Hij wil zich volgens DeMoss
concentreren op zijn eigen ge
meente in Lynchburg in de
staat Virgina en de door hem
gestichte 'Vrijheidsuniversi
teit' die 7.000 studenten heeft.
Falwell (57) riep aan het eind
van de jaren zeventig de 'Mo
ral Majority' (morele meer
derheid) in het leven die zich
ten doel stelde christelijke
waarden weer een plaats in
de Amerikaanse politiek te
geven. Aan de Moral Majority
had Ronald Reagan in 1980 in
belangrijke mate zijn zege bij
de presidentsverkiezingen te
danken.
De Moral Majority telde in de
jaren tachtig 6,5 miljoen aan
hangers. Financieel ging het
de organisatie zeer voor de
wind, totdat andere televisie-
predikanten besloten in de
zelfde toen nog rijke vijver te
gaan vissen. Bovendien deden
de seksschandalen waarin de
predikanten Jimmy Swaggart
en Jimmy Bakker verzeild
raakten, het aanzien van Fal
well geen goed.
Politieke problemen ontston
den, toen de televisiepredi
kant Pat Robertson besloot
mee te dingen naar de repu
blikeinse kandidatuur voor de
presidentensverkiezingen van
1988. Falwell steunde Robert
sons rivaal George Bush.
Falwell, die vorig jaar de Mo
ral Majority ophief, moest vo
rig jaar meedelen dat de in
komsten voor 'Old Time Gos
pel Hour' in een jaar met 4
miljoen dollar waren afgeno
men. Bij zijn organisatie wer
ken nu nog 1700 merïsen, 500
minder dan een paar jaar ge
leden.
Een belangrijk kenmerk
van onze tijd is de ge
richtheid van de mensen
op het heden en het ge
brek aan interesse voor
het verleden van eigen
familie of land.
De uitzondering is mis
schien de vutter, die uit
verveling de familiestam
boom gaat uitpluizen.
Evenzo is de moderne
mens niet geïnteresseerd
in de toekomst. Het aan
tal mensen, dat niet ge
looft in een leven na dit
leven, is drastisch toege
nomen. De oorzaken
hiervan zijn bepaald niet
alleen de secularisatie en
de ontkerkelijking.
Omdat mensen veelal hun
verdere leven niet meer door
brengen op de plaats waar ze
geboren zijn en opgroeiden en
hun ouwe dag weer ergens
anders gaan wonen, zijn er
geografisch vaak geen banden
meer met 'het land van de va
deren'. De Afrikaanse ge
woonte om voor de oude dag
een huis te bouwen in je ge
boortedorp om temidden van
de mensen van je familie, met
wie je de nauwste banden
hebt, te sterven, spreekt ons
niet aan.
Zo ook is het huwelijk niet
meer een band waarbij fami
lies zijn betrokken en die bij
voorkeur binnen de eigen
kring wordt gezocht. Mensen
maken puur individueel hun
eigen keus en vinden vaak
een partner in een heel ande
re wereld dan hun eigen, en
krijgen met de familie van de
partner dan ook vaak geen
intensieve band.
Andere aspecten zijn dat het
familiebedrijf bezig is te ver
dwijnen en kinderen steeds
minder vaak in de voetsporen
van de ouders treden. Door
dit alles verdwijnt de band
met het verleden van de ei
gen familie (maar ook de con
tinuïteit met oog op de toe
komst).
Dan is er het algemene ver
schijnsel, dat de praktische
kennis over de geschiedenis
minder is geworden en de be
langstelling voor geschiedenis
sterk is verminderd.
Zwervers
Dit alles maakt dat mensen
worden tot zwervers zonder
vaste punten in deze wereld,
tot bomen zonder wortels. En
dat terwijl op het moment, dat
een mensenleven fundamen
teel fout loopt, de eerste vraag
van de therapeut is: vertel
maar wat u zich herinnert
van de vroegste jeugd en de
ervaringen met uw ouders,
want daar liggen meestal de
wortels van de problemen
van nu.
En datzelfde geldt ook ten
aanzien van organisaties
waarbinnen polarisatie op
treedt. Wie bij het Samen-op-
Weg proces van de hervorm
den en gereformeerden de
oude koeieh uit de sloten van
het verleden niet serieus
neemt, bereikt in het alge
meen niets.
Er is niet alleen minder aan
dacht voor de toekomst van
de volgende generaties maar
Vijf op de tien Nederlanders
voelen zich niet langer be
trokken bij de christelijke
kerken en hun antwoord op
levensvragen, want velen
van hen hebben geen idee
welke vraag bij het ant
woord hoort dat de kerken
plegen te geven. Onder het
motto „Jezus is het ant
woord, maar wat is de
vraag", schrijft dominee
Ype Schaaf vandaag voor
het laatst over de relatie tus
sen kerk en samenleving.
ook niet voor het leven na dit
leven. Die toekomst is1 onze
ker. Is de mensheid werkelijk
bereid om een leefbaar milieu
overeind te houden? Hoeveel
reorganisaties en herstructu
reringen van mijn werk of
bedrijf zal ik overleven?
Of zelfs, hoe stevig is mijn re
latie met mijn dierbaarste
naaste, wanneer ik me reali
seer dat één op de drie huwe
lijken stuk loopt?
Kinderen zijn minder belang
rijk geworden omdat ze ande
re doelstellingen in het leven
in de weg kunnen staan. Al
lerlei mensen 'nemen' ze zelfs
niet.
Mensen zijn sterk gericht op
het leven nu en dat volle le
ven van vandaag is eigenlijk
heel kort. We worden 25 jaar
lang opgeleid, dan draaien we
(hopelijk) mee 35 jaar volop
mee, waarna we mogen ver
dwijnen uit de roulatie van de
echte wereld om in de derde
levensfase (hopelijk) nog weer
een ander zinnig leven op te
bouwen.
De wijsheid van jaren en de
levenservaring tellen aldus
niet in dit historieloze tijd
perk, wat ook weer vele com
municatiestoornissen in de
menselijke relaties met zich
meebrengt.
En wat het leven na dit leven
betreft, worden we zo gepro
grammeerd door reclame en
consumptie op het nu genie
ten en profiteren en meedoen,
dat de nieuwe hemel en de
nieuwe aarde naar de achter
grond gaan, terwijl anderen
zeggen dat de hemel te vaak
een excuus is geweest om de
aarde maar niet leefbaarder te
hoeven maken.
Een heel ander facet is dat in
veel levens de mogelijke
vrees voor de dood, die te ma
ken heeft met het besef re
kenschap af te moeterï leggen,
wegslijt omdat mensen zo
lang leven en aftakelen, dat
ze tenslotte alleen nog maar
letterlijk doodmoe zijn en het
sterven hoe dan ook een uit
komst wordt.
De consequentie is ondermeer
dat sterven meer en meer
weggemoffeld wordt en dat
lijden of onderdrukt moet
worden met drugs of moet
worden vermeden door vrij
willige euthanasie. Omdat
mensen zo geconcentreerd
zijn op het hier en nu komen
ze aan één van de belangrijk
ste opgaven van hun leven
niet meer toe, namelijk het
bewust klaar komen met het
feit, dat ze zullen sterven. Dat
de bijbel de mens de kroon
van de schepping noemt heeft
namelijk ook hiermee te ma
ken.
De mens mag bewust leven,
hij of zij mag keuzen maken,
maar moet zich ook bewust
zijn van de dood en van het
sterven. Echter wanneer
mensen geen boodschap meer
hebben aan de toekomst we
ten ze ook geen weg met de
dood.
Het evangelie is op dat punt
hard en realistisch. De dood is
de vijand aan wie geen enkel
mens ontkomt en dus kan
nieuw leven en hoop en toe
komst alleen maar inhoud
krijgen wanneer die dood
Christenen, die daar geen
aandacht meer voor hebben
snijden het hart uit het evan
gelie. Anderen, die déar geen
boodschap aan hebben, snij
den de kern uit het menselijk
bestaan, die immers is weten
dat het leven nu zin heeft om
dat je ergens vandaan bent
gekomen en ergens naar toe
gaat.
Boeren, subsidies en overproduE"
Over een week of vier trekken de Nederlandse U]
wellicht opnieuw met hun trekkers de wegen op c
testeren tegen een verdere verslechtering van hun 1
mogelijkheden en om druk uit te oefenen op de
minister Bukman van landbouw en de overige leden v
kabinet. Maar voor het zover is moet er in Europees
nog heel wat worden afgepraat en zullen negen \T
twaalf landen van de Europese Gemeenschap o«g<
moeten gaan en zich akkoord verklaren met het starfb
van ons land, Engeland en Denemarken. Slechts d
landbouwministers van deze drie landen hebben ziclf"
ren in Luxemburg achter het voorstel verklaard van
ropese Commissie het dagelijks bestuur van de EG I
de exportsubsidies in de jaren tot 1996 met nog eens
procent te verminderen.
Voortdurend is er nu sprake van een verlagii
dertig procent en zeker van de kant van de boerenor
ties wordt het grote publiek dat getal regelmatig voor,{
den. De reeds bereikte saneringsmaatregelen van de
pen vijf jaar moeten daar echter van worden afgetrok
dan resteert nog vijftien procent, waar bovendien eei
verloop van zes jaar voor wordt uitgetrokken. Die ste
mindering geldt voorts niet voor alle produkten en
aanzienlijk minder dan de vermindering met zeventig
cent waar de VS op aandringen. Dat neemt natuurlij
weg dat de voorgestelde korting op de subsidie een
ingreep vormt voor het inkomen van de boeren.
schattingen van het Landbouw Economisch Instituut
wordt daarmee het bestaan van circa 10.000 Nedei
agrariërs bedreigd.
DAAR staat tegenover dat het bestaande EG-exportsif
leidt tot steeds omvangrijker boterbergen, wijnmeija
graanoverschotten. Het hoge niveau van subsidies die (iji
lidstaten aan het eigen bedrijfsleven verstrekken, bedr»e
totstandkoming van een systeem van vrije concurrei.r
dé vorming van één interne markt. Het gevaar is niet'0;
beeldig dat de nationale steunverlening in de plaat;
van de oude handelsbarrières die de EG op weg naar lb
juist probeert op te ruimen. Tegen die achtergrond k) i
aanscherpen van het concurrentiebeleid geen kwaad.
MINISTER Bukman hanteert nog een ander, zwaan ei
argument. Als hij en zijn EG-collega's, die volgende w
impasse zullen trachten te doorbreken, geen akkoord
ken over het compromis-voorstel van de Europese Co;
sie dan zullen vervolgens ook de onderhandelingen oy'^
nieuw, wereldwijd vrijhandelsverdrag stranden. Eei|k
delsoorlog met de VS is dan niet denkbeeldig en daarji£
grote belangen van handel, industrie en de dienstense-n
het geding. Maar ook de Europese boeren zullen daie
slechter van worden. i!
De cijfers spreken intussen duidelijke taal: in het afge
jaar hebben de Nederlandse boeren voor zes miljard j_
aan exportsubsidies van de EG in ontvangst kunnen tf
om hun produkten op de wereldmarkt te slijten. In on
krijgen 70 a 80.000 boeren EG-steun. De Nederlandse i
sche sector zal het de komende jaren moeilijk krijgen,
de zuivelsector en. de suikerbietentelers wachten somtj
den.
OOK het Landbouwschap en andere organisaties vai-'
riërs hebben geprobeerd het Nederlandse kabinet dij
te maken dat nieuwe aanslagen op de positie van de
bouwers onvoorwaardelijk tot het failliet van een gr<
van deze sector zullen leiden. Dat is een uiterst vei
gevolg van een beleid dat desondanks noodzakelij]
moet worden uitgevoerd. De Nederlandse overheid
leed voor onze agrariërs wellicht via soepele overgang!
regelen moeten verzachten. Maar dat laat onverlet dath
einde moet komen aan de overproduktie op de EGA
bouwmarkt. Een overproduktie die door het nu ge)?!
subsidiestelsel wordt gestimuleerd. it
ld
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezc
stukken te bekorten.
HetHKI
Het Hoger Katechetisch Insti
tuut (HKI) dat onlangs is opge
heven en waarvoor de bis
schoppen het weer eens moes
ten ontgelden, ging uit van de
ervaringstheologie, een begrij
pelijk uitgangspunt. Maar als
men uitgaat van ieders per
soonlijke reactie, wordt er toch
blijkbaar te weinig op gelet dat
we bij het geloofsonderricht
ook oog moeten krijgen voor
het geestelijke. We moeten ons
allereerst laten leiden door
Gods wijsheid en niet door de
menselijke wijsheid alleen.
Onderricht moet gepaard gaan
met de beoefening van deug
den en het ontwikkelen van
de zin voor mediteren. Voorin
genomenheid, antipathieën en
rancunes mogen nooit een rol
spelen. Uiteindelijk gaat het
altijd om dq^ redding van de
zielen. Het is wel zei
deze zorg vooral bij
schoppen voorzat.
Martinuskerk
Aangenaam getroffen
aandacht die uw blad h
steed aan onze actie
krijging van gelden
restauratie van de M
kerk in Voorburg, zou
ledigheidshalve graag 1
nummer in uw blad
willen zien waarop bifj
kunnen worden gesto
lezers uit andere parochj,
luidt: 1302 t.n.v. Rest:
fonds Martinus te Voor!
Laurens ten Horn,
promotor fondswervin1
missie
VOORBURG.
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers)
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres; postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.01
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giro
per maand f. 24,85 per maand f
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f
per jaar 284,50 per jaar t
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. j(
Advertenties 'i
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071-122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het ddorgeven van advertenties kantoor Rijsv»
070 - 3902 702.
AMRO BANK NV 473 575 515 t
POSTBANK NV 663 050