ZeidwOowuvnt in Eenwording Zuidafrikaanse kerken toch een feit kerk wereld YPE SCHAAF: De dominee-journalist die 'stukkies schrijft' Inspiratie in de kano... „Wij willen geen zwaailichtpriester" £eid6e(Boma/tt mjr £eidóe@ourtci/ni GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ZATERDAG 6 OKTOBER 1990 PA< KAAPSTAD De eenwording van de twee zwarte Nederduitse Gereformeerde Kerken is toch een feit geworden. De NG- Sendingkerk heeft na een chaotisch verlo pen vergadering haar bezwaren tegen de gang van zakenbij de NG-Kerk in Afrika (NGKA) aan de kant gezet en daarna be sloten tot onmiddellijke vereniging. Onder de zeven tegenstemmers bevond zich sy nodevoorzitter dr. Nic Apollis van de Sen- dingkerk, die vreesde dat een vte snelle eenwording in de nabije toekomst proble men zal opleveren. Zijn collega van de NGKA, ds. Sam Buti, reageerde daarente gen met enkele tranen van vreugde op het besluit. Donderdag leek de eenwording van de twee kerken verder weg dan ooit. De NGKA had de Sendingkerk beschul digd van paternalisme, nadat deze afwij zend had gereageerd op de snelle aanvaar- belijdenisgeschrift van de Sendingkerk eerst aan regionale synodes voorleggen, maar de synode besloot deze regel buiten werking te stellen. De twee kerken gaan nu gezamenlijk verder onder de naam Verenigende Gereformeerde Kerk in Zui- NGKA zijn beide voortgekomen uit de blanke NG-Kerk en waren vanouds de ra ciaal gescheiden kerken voor respectieve lijk kleurlingen en zwarten. De nieuwe kerk heeft ongeveer 1,8 miljoen leden. De blanke NG-Kerk, een van de belangrijkste pijlers van de apartheid, is tot nu toe bui ten het herenigingsproces gebleven. De synode van deze kerk komt eind oktober bijeen om haar houding tegenover apart heid en waarschijnlijk ook tegenover de nieuwe zusterkerk te bepalen. De blanke kerk heeft 1,5 miljoen leden. De enige constante factor in ons leven is de verandering; je instellen op die verandering is alleen mogelijk als je hersenen functioneren als een parachute. Ze moeten altijd open staan. Dwight Eisenhower door Marinut van dor Borg Herfst De jaarlijkse herfsttintentocht staat weer yoor de deur in Vasse - terecht de parel van Twente genoemd. Vooral op de weekdagen heerst er in de heuvelachtige natuur rond Vasse en Mander een genezende stilte en rust. Je kunt er bij de bronnen wandelen zonder een mens te ontmoeten. De lezers in het westen van het land die elke week dit stukje lezen kan ik deze streek van het land van harte aanbevelen. De herfsttintentocht kun je het beste alleen doen of met twee. Op de fiets of te voet, maar natuurlijk niet per automobiliteit. De herfst heeft zich al weer duidelijk aangekondigd. Het eerste stormweer met de donker bewolkte luchten is al weer over getrokken. Regenbuien hebben zandwegen weer tot modderwegen gemaakt. De open haard heeft al weer gebrand. De avonden zijn al weer vroeg donker. De herfst kan ook opvallend stil zijn. Je hoort alleen nog de achtergebleven vogels, maar ook zij houden zich in. Ze worden overstemd door de boeren die de maisoogst binnenhalen. „Ik hoor het kneuzen van de mais weer", zei de boerenman die in de herfst zijn vrouw verloor. Haar sterven heeft hem gekneusd. De aardappeloogst is in volle gang en het aardappelloof wordt verbrand. De rook stijgt als een offer omhoog. Sommige akkers zijn al leeg en omgeploegd. Je kunt nu weer ver(der) kijken. Als je niet verkouden bent en je vergeet je neus niet dan ruik je de typische herfstgeuren. Er is verderf in de geur. En vergeet niet om in de herfst je ogen goed de kost te geven. Geen licht is zo mooi als het najaarslicht. Geen jaargetij ben ik zo graag in de ochtend op reis als juist nu. Over een paar maand gaat dit herfstlicht over in het winterlicht en ook dat is om niet te missen. Zo een voet of fietstocht in de herfst is vol levensbeschouwing. Je wordt zelf stiller en je overweegt het jaar dat ai weer naar het einde gaat. Je denkt aan je eigen levensweg. Soms stevige grond onder de voeten, maar soms kan het zijn alsof je wegzakt in de modder. De voortgang wordt opgehouden. Wie werkelijk aan de levensweg deelneemt, houdt niet altijd schoongepoetste schoenen. Ook die modderweg is deel van de weg en wil gegaan worden. Gaat er wel een mensenleven voorbij zonder storm en donkere luchten? Als het dan stormt, dan mag jejezelf een gelukkig mens prijzen als er huizen zijn waar de haard brandt en waar je welkom bent. De herfst is de tijd van de oogst. Je hebt ervoor gewerkt maar tegelijk is een goede oogst ook weer een gift. Reden om dankbaar te zijn. Vol verdriet en rancune kan de mens zijn die alles als mislukt ziet. Voor haar of hem is de herfst geen tijd om dankbaar te zijn met het leven. Herfst doet ook denken aan het neerleggen van het werk, afscheid van het werkende leven, maar tegelijkertijd de kans om verder te zien. Je verlangt allemaal wel eens naar verder kijken dan je eigen horizon. Of je bent blij dat datgene wat je zien belemmerde wordt weggenomen. De herfst is niet alleen een tijd die herinnert aan sterfelijkheid, maar ze is vooral kleurrijk. Op je tocht door het herfstbos stilstaan bij een paddestoel en aandachtig kijken naar een kleurrijk herfstblad, kan je ontroeren. Je mag van jezelf hopen dat je van jaar tot jaar ook zelf een kleurrijker mens wordt. En een mens van wiens gezicht licht uitstraalt. Licht dat zo mild is als een herstdag kan zijn. En als je dan, misschien vermoeid van de herfsttintentocht, thuiskomst, kom je rijker thuis. Wie verwonderd leeft, wordt een rijker mens. DOKKUM Hoe komt een jongen uit een vrij zinnig nest ertoe om al jong te kiezen voor een gymnasiale studie met het doel om theologie te gaan studeren? Pa Schaaf vond de HBS "voldoen de", maar de meester van de lagere school sterkte de jonge Ype in zijn keu ze en diens steun gaf uit eindelijk de doorslag. In de oorlog werd bij de jonge Ype het idee versterkt dat hii iets wilde dóórgeven: „Ik had namelijk iets gevonden waar een mens niet zonder kan en dat wilde ik niet voor mezelf houden.Hij ging naar het gymnasium, doubleerde in de vijfde klas en deed toen met een staatsexamen; de zesde klas sloeg hij over. Een beetje opvallen, wat anders dan an ders zijn: dat lag en ligt hem nog wel. Gewoon is maar ge woon Hij ging theologie studeren in Groningen, maar met zijn 'vrijzinnig-zijn' was hij al eerder stevig in de knoop ge raakt. Het vrijzinnig optimis me strookte volgens zijn me ning niet met het leven om hem heen: joodse burgers werden weggevoerd door Né- derlandse politiemensen. Dat was ingrijpend: „De mensen waren niet zo 'goed' als werd gesuggereerd, maar in feite' grote rotzakken". Ype brak zijn studie af (waar van hij twee derde had afge rond) en ging de radioiourna- listiek in (regionale Omroep Noord in Groningen en IKOR-radio (nu IKON) in Hilversum). Later pakte hij de draad versneld weer op en rondde zijn theologiestudie af. „Het radio-werk was me op het lijf geschreven; via de ra dio bruggen slaan naar men sen die niet of niet meer ge loofden". Afrika De vrijzinnigheid had hij in tussen 'ingeruild', mede onder invloed van een theoloog als Karl Barth, die een verbin ding legde tussen het modern filosofisch denken en een sterk op Christus gerichte waarheid. Een grote rol daarbij speelde ook zijn latere vrouw Johan na Maria 'met een rechtoe- rechtaan-orthodoxie'. In '56 trouwden ze en naderhand kreeg Schaaf contact met het Nederlands Bijbel Genoot schap (NBG). Ze polsten hem voor een baan in Afrika. Dat was gelijk raak? „Ja, intutief voelde ik aan dat daar m'n werkterrein lag. Om het te chequen heb ik toen prof. Berkhof gebeld en die zei me ronduit: 'Ype, een ge- FOTO: PERS UNIE 'Hier woont de molenaar niet.Het bord links naast de voordeur helpt nietsvermoe dende, maar wel nieuwsgierige toeristen snel uit de droom. Ze maken rechtsomkeert; 'insi ders' stappen echter door en vinden aan de andere kant van de deur een bel onder het naambordje van ds. Ype Schaaf, Baantjesbol- werk nummer 1 in Dokkum. Een oase van rust op de hoek van het hoge bolwerk, met uitzicht over de brede stadsgracht en veilig weggedoken onder de wieken van een mach tige molen. Elke avond neemt Ype Schaaf ijs en weder dienende - in zijn kanó die stadsgracht rond Dokkum: voor retraite en conditietraining. Het was de kraamkamer voor menig artikel of column, voor het Friesch Dagblad waarvan ds. Schaaf dertien iaar hoofdredakteur was, maar ook voor onze bladen. Met ingang van 1 oktober trad hij te rug als lid van de hoofdredactie van het Friesch Dagblad en ging hij in de vut en vol gende week dinsdag verschijnt in onze bla den de laatste aflevering van zijn column 'Je zus is het antwoord, maar wat is de vraag'. Koren op zijn molen, de vut? Toch niet. Het is een afscheid met enige weemoed. Een por tret: Ype Schaaf, altijd recht voor de raap meente is niks voor jou. Daar ligt je charisma niet!' Ik werd klaargestoomd voor dominee, werd bevestigd als zendings predikant en vertrok met mijn hoogzwangere vrouw naar Kameroen. Het werden voor mijn vrouw letterlijk vier lange tropenjaren. Ze kon er helemaal niet tegen, voelde zich ellendig en keer de dan ook na vier jaar, een jaar eerder dan in de bedoe ling lag, terug naar Neder land. Ik heb toen nog een jaar lang gependeld naar Kame roen om er m'n werk het opzetten van een bijbelhuis en alles wat daarmee annex is af te ronden. Toen volgde een andere uitdaging: de Afri kaanse landen kregen eigen nationale bijbelgenootschap pen en ik werd informatie-se cretaris van de Wereldbond van Bijbelgenootschappen met als opdracht om de jonge Afrikaanse bijbelgenootschap pen te helpen bij de opbouw en uitbouw van hun werk. Daarna kreeg ik een baan als adjunct-algemeen secretaris binnenland van het NBG. Daarna werd ik directeur bij het hervormd welzijnsorgaan voor Friesland It Skewiel". Krant Na een jaar of vier had Ype Schaaf het bij It Skewiel wel bekeken, ook al omdat hij een 'fleanende krie' bleef 'een vliegende kraai die altijd wat vangt' en ruimschoots contac ten onderhield met de omroe pen, zending en werelddiako- naat. Hij trok bij het protes- tants.-christelijke Friesch Dag blad aan de bel toen hij hoor de dat er een opvolger voor de gereformeerde hoofdredac teur Hendrik Algra werd ge zocht met als uiteindelijk re sultaat dat hij werd benoemd. Wat is in het algemeen de 1 taak van een krant 'Dat is het zo zakelijk en ob jectief mogelijk brengen van nieuws. Dus scheiding van nieuws en commentaar". En van een christelijke krant? „Een christelijke krant hoort in een (verdeeld) land met verdeelde kerken verschillen de opinies wat betreft belang rijk geachte vraagstukken aan te dragen. Aan de andere kant mag de lezer verwachten dat daar een uitgesproken ei gen mening over wordt gege ven. Behalve een platform functie en het leveren van re levant commentaar wil een christelijke krant ook in haar berichtgeving christelijke normen en waarden laten doorklinken. Er is vraag naar normen en waarden, vraag naar principiële voorlichting. Ik heb altijd heel veel genoe gen beleefd aan het schrijven van series artikelen, zoals de apologetische serie 'Jezus is het antwoord, maar wat is de vraag'. Dat was geen journa- listiek-actueel bezig zijn met de dingen van de dag, maar wel het maken van ander 'leesvoer', dat ook bij het pak ket van een regionaal, chris telijk dagblad behoort". Je kwam niet uit de journalis tiek. Heb je je er thuisge- voeld? Of lag je hart elders? „Ik moet bekennen dat ik nooit journalist ben geworden, me nooit journalist heb ge voeld. Een radioprogramma, dat kon ik maken. Dat was m'n vak, maar het leiden van een redactieteam is voor een buitenstaander geen sinecure en vrijwel ondoenlijk. Ik heb me eraan vertild. Er was dan ook een hartinfarct voor no dig om een beroepsjournalist op die management-stoel te krijgen. Ik werd partieel afge keurd en fungeerde de lqatste acht jaar als 'stukjesschrijver'. Dat heb ik met plezier ge daan. Daar lag mijn hart: communiceren. Dat hartinfarct. Dat was een harde klap. Een mijlpaal. „Ja, zeg dat wel. De klap kwam met de Kerst. En de eerste reactie was verbazing. Zou dit het einde wezen? En ik had nog zo'n heleboel wil len doen. Hoewel, ik was ook dankbaar: ik had een fascine rend leven gehad. Daar lag ik op de intensive care: een stille Kerst. Dan gaat er wat door je heen: een eerste Kerstfeest zonder kerstevangelie. En dan begint nog geen tien minuten later het korps van het Leger des Heils kerstliederen te spelen en komt een soldaat de zaal op met een Strijdkreet. In het blad stond een artikel van m'n oude vriend Jan Filius met z'n blije recht-voor-de- raap-evangelie. Toen had ik wel even tranen in m'n Wat was de 'ziektewinst'? „Bijna was ik dood en nu be sef ik dat elke dag een ge schenk is. Toekomstplannen te over. Ik ga gewoon door met preken en het schrijven van boeken. Dat is ook com municeren. Na zo'n ervaring vind je het ook gewoon zonde om je tijd te verlummelen op het Bolwerk. Ik wil wat doen. Ik még wat doen GERRIT DAMSMA Actiegroep Zandbelt heft zich op UTRECHT In de Janskerk te Utrecht wordt vandaag een bij eenkomst gehouden die in het te ken staat van de roep om bredere bevoegdheden voor de pastorale werk(st)ers in de RK Kerk. De organisatie daarvan is in handen van de groep St Michaël uit Zwol le. Eind vorig jaar werd daar de al jaren functionerende pastorale werker André Zandbelt op non- actief gesteld door kardinaal Si- monis, omdat deze zijn bevoegd heden te ruim zou interpreteren. Een commissie van kerkjuristen zal binnenkort een (overigens niet bindend) advies aan de kardinaal uitbrengen over de bevoegdheden van Zandbelt. Hoogtepunt van de dag moet het aanbieden worden van ruim 8.000 handtekeningen aan afgevaardig den van de Diocesane Raden van alle bisdommen in Nederland. De Michaëlgroep, die het van meet af aan heeft opgenomen voor André Zandbelt, wil met deze daad een duidelijk signaal afgeven aan kar dinaal Simonis. Het is tevens één van de laatste daden van de Zwol se actiegroep, die zichzelf zal op heffen. Volgens woordvoerder Renald van der Werf zijn de mo gelijkheden voor zijn actiegroep nu uitgeput. Hij hoopt dat ande ren het ideaal van de actiegroep zullen pvernemen. Zesenveertig pastores uit het bis dom Rotterdam hebben op initia tief van de Vereniging van Pasto raal Werkenden een verklaring uitgegeven van solidariteit met pastor André Zandbelt. De pasto res zeggen dat zij op dezelfde ma nier het pastoraat beoefenen zoals Zandbelt wilde. Zandbelt was tot voor kort werkzaam in de St. Mi- chaëlparochie, maar heeft inmid dels een functie als ziekenhuispas tor in Haarlem aanvaard. ZWOLLE „Hoe kan dit? Hoe is het mogelijk dat zo'n goede man als André Zandbelt in de problemen is geraakt? Dat was mijn eerste reactie op de brief die ons parochiebestuur van Si monis had ontvangen". Nog steeds klinkt er een zweem'van hevige verontwaardiging door in de stem van Renald van der Werf, de woordvoerder van de St Michaëlgroep, als hij wordt herinnerd aan de dagen voor kerst vorig jaar. Hij windt zich nog op over de anonie me brief die de zaak in feite aan het rollen heeft gebracht. „Ik kon mij maar niet voorstellen dat zo'n brief de aanleiding zou worden tot dit conflict. Normaal leg je toch zo'n brief aan de kant. Toen is het idee ontstaan om, onafhankelijk van de besturen, als pa rochianen wat te doen. Je wilde soli dair zijn. Terecht of niet terecht, maar Zandbelt achtten wij erg hoog. Zo is de groep ontstaan en zo zijn wij met de eerste actie, het inzamelen van handtekeningen, begonnen. Om Zandbelt niet te compromitteren hebben wij Simonis nadrukkelijk la ten weten, dat wij een individuele groep waren. We voelden ons dan ook niet geremd door bestuurlijke of per soonlijke belangen. Geen actiegroep dus voor Zandbelt, maar voor pastora le werk(st)ers. Bij het opstellen van de petitie ont dekten ze dat het goed mis was in meer parochies. Dat er meer inciden ten waren, o.a. dat van de Helmers- hoek. Maar ook dat er meer pastorale werkers het slachtoffer waren van het bischoppelijk beleid. Als het dan zo breed ligt, dan moet je het ook niet bij een lokaal probleem laten. We be sloten er een landelijke actie van te maken", zegt Van der Werf. André Zandbelt FOTO: PERS UNIE Met een paar bussen vpl Zwolse paro chianen werden de handtekeningen bezorgd bij kardinaal Simonis. De groep had zich terdege voorbereid (zelfs middels een rollenspel) op een ontmoeting met de aartsbisschop. Een andere parochiaan daarover, Peter Poelman: „Wij hadden niet de ge dachte om in discussie te gaan met Si monis. We wilden alleen maar ons verhaal als parochie kwijt. Wij wilden slechts dat er geluisterd werd". Ver der dan de deur en het voorlezen van de verklaring kwam de groep niet. De kardinaal verscheen zelf niet in het portaal, maar liet de petitie in ont vangst nemen door 'zijn bode'. Van der Werf: „Simonis heeft een onge looflijke blunder gemaakt door ons niet te ontvangen. Wij werden daar door nog fanatieker". Poelmann beti telt het optreden van Simonis als een gemiste kans. „Jammer dat een her der zijn parochianen niet te woord wilde staan. Dat beeld is bij veel men sen blijven hangen. Het is symptoma tisch dat Simonis niet wilde luiste ren". Van der Werf onderschrijft niet de uitspraak van vicaris Vermeulen, de rechterhand van Simonis, die zich liet ontvallen dat 'Nederland moet leren leven met een priestertekort'. „Wij vinden dat er gezorgd moet worden voor kader en voeding voor ons ge loof". Naar de mening van Poelmann zijn het juist pastorale werkers, die heel goed die rol kunnen vervullen. „We hebben iemand nodig die naast je staat. Wij willen geen zwaailichtpries ter, die van hot naar her loopt. Even hier een doop in de ene parochie en hup daarna weer een huwelijksinze gening in de andere parochie. De ver dieping van je geloof zit 'm in de voorbereiding van de sacramenten. Als een priester er alleen maar is voor het toedienen van de sacramenten pleeg je inbreuk op het pastoraat". De reacties op het Zwolse initiatief waren niet altijd positief. Een pastoor, die de mening van de Zwolse groep zeer tegenstond, schreef dat men maar uit de kerk moest stappen. Maar ook werd een Roze boekje van de groep teruggestuurd met een groot kruis gekrast op de voorkant Volgens Van der Werf en Poelmann wordt op verschillende plaatsen in ons land al geprobeerd de voorge schreven regels te omzeilen. Poel mann: „Er zijn parochies waar aparte financiële stichtingen worden ge vormd, waardoor de pastoraal werker niet meer afhankelijk is van het bis schoppelijk beleid. Het is een slechte zaak dat het zo moet èn dat het zover gekomen is. Bovendien wil niet ieder een op die basis werken. Je wordt al gauw beschouwd als een dissident en dan krijg ie nooit meer werk', zijn de geluiden die je hoort". Sommige leden van de groep waren aangeslagen toen zij hoorden dat Zandbelt vertrok, aldus Poelmann. Wij hebben uitgelegd dat het niet meer alleen om Zandbelt gaat". iii Politieke koudwatervrees Er is maar één methode om te zorgen dat Nederlandei auto vaker laten staan. Maak het autorijden zo duur, da keuze voor openbaar vervoer niet alleen aantrek n< wordt, maar soms zelfs onvermijdelijk. Met deze eenvc,n redenering wilde het kabinet de automobilist bus en tr jagen. Het motief: de bescherming van het milieu. De ring heeft inmiddels enkele, zeer bescheiden maatrege werking gezet om het beoogde effect te bereiken. Een plannen zit nog in de pen. Eén daarvan was de verlvc van de benzine-accijns, maar alles wijst erop dat dii doorgaat. INMIDDELS is de discussie over deze nieuwe lastenvé ring voor autorijdend Nederland namelijk al ontaard bekende politieke gezeur. De VVD is tegen, want de len hebben principieel bezwaar tegen elke vorm van verzwaring voor de burger. Al even voorspelbaar was stelling van de PvdA. Het openbaar vervoer moe kracht worden bevorderd en het milieu met ten minste y veel kracht worden beschermd, aldus de PvdA. [i Maar, zeggen de sociaal-democraten, de „kleine ijd mag niet de dupe worden. „Kleine rijders" zijn de de; mensen die geen auto van de zaak hebben, die hun befi kosten niet kunnen declareren en die te ver van de Dui t Belgische grens wonen om goedkoper te kunnen tankdL PvdA wilde het dilemma aanvankelijk oplossen dook verhoging van de benzine-accijns te koppelen aan verf van de motorrijtuigenbelasting. Op die manier zoudenja metervreters of het nu beroepschauffeurs zijn of veij de plezierrijders via de pomp een relatief veel hogSj, betalen ten dienste van het milieu dan de „kleine rijdL De opbrengst van de acht cent accijnsverhoging wij doeld voor het openbaar vervoerfonds van ministers Weggen. Met die driehonderd miljoen gulden wilde 4, nister van verkeer en waterstaat het openbaar vervoejs ciënter, klantvriendelijker en concurrerender ten op»r van de auto maken. (De aangekondigde absurde prijst ging bij de NS voor de spitsuren laten we in dit verbaiL makshalve maar even buiten beschouwing). Een doelhL dus met een duidelijk groen karakter. Die heffing is ijl nodig, want voor de verbetering van het spoorwegnet middels geen 700 miljoen gulden meer beschikbaar, zo bedoeling was, maar 500 miljoen. MET de mond belijden politici van links en rechts nogf trouw aan een ingrijpend milieubeleid, waarin voor auij files steeds minder plaats zal zijn. De VVD echter maal met haar verzet tegen de accijnsverhoging absoluuj waar. De PvdA zwabbert eri aarzelt met haar halfl verhaal over „kleine rijders" die kennelijk geen aa ging behoeven om een ov-jaarkaart aan te schaffen. CDA voert een gelegenheidsexcuus aan om onder de (i« pulaire milieumaatregel uit te komen: als gevolg v l Golfcrisis is het autorijden 'spontaan' al een stuk duurd^ worden en daar moet het maar bij blijven. Een redeij die volledig voorbij gaat aan de intentie van de accijnsvt ging. ja ENKELE DAGEN voor de algemene beschouwinge^ dinsdag beginnen, heeft de PvdA inmiddels het CDAj ment overgenomen en toegevoegd aan het betoog o\k „kleine rijder". Daarmee is de aangekondigde verhogirf1 de benzine-accijns uiteraard van de baan. Beide regeje partijen, CDA en PvdA, zeggen nu'naarstig op zoek r naar de honderden miljoenen voor de beloofde verbeL van het openbaar vervoer. We betwijfelen sterk of ze ge den zullen worden. p Het is teleurstellend te moeten vaststellen hoe groot litieke koudwatervrees is als het gaat om het waar i van een met veel bombarie aangekondigd milieubeleid tiek Den Haag is bang om aan de burgers de milieureD voor te leggen waarvan iedereen weet dat hij ooit toch worden betaald. Maar angst, dat is bekend, is een raadgever. Ik heb 'n krant in mijn hand! Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon- 071 -122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giroki per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal 74,10 per kwartaal f per jaar f. 284,50 per jaar f Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswi 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2