„Wanneer ik doodga wil ik groots zijn" WHOOPI GOLDBERG HEEFT EERSTE HIT MET 'GHOST' Ccidóc Qowiwnt ZATERDAG 6 OKTOBER 1990 PAGINA Volgende week in Nederland: de film 'Ghost', een komedie, een thriller en een spiritistisch sprookje tegelijkertijd. Een film van Jerry Zucker, die voordien deel uitmaakte van het krankjoreme trio filmmakers Zucker, Abrahams en Zucker ('Airplane', 'Ruthless people', 'The naked Gun'). 'Ghost' bracht (bron: Variety van 24 September j.l.) na 10 weken in de Amerikaanse bioscopen al 143.246.338 dollar op. De film slaat daarmee de veel duurdere actiefilms waarmee Hollwyood deze zomer de grote klappen hoopte te maken, 'Total recall', 'Die hard 2' en 'Robocop 2'. En gaat straks waarschijnlijk de zomerhit 'Pretty Woman' achterna. Distributeur United International Pictures steekt flinke bedragen in de campagne voor 'Ghost' in Europa en Japan, waar men bruto recettes verwacht in de richting van die van 'Back to the future III' (114 miljoen dollar). 'Ghost' is voor de zwarte actrice Whoopi Goldberg (Oscar nominatie voor 'The color purple') na een serie flops eindelijk een hit. Zij praat over die flops, over de moeilijkheden voor een zwarte actrice in Hollywood, over moederschap en ambities. LONDEN - Ze komt uitermate ontspannen de kamer van het sjie- ke Hyde Park Hotel binnen. De 'dreadlocks' van haar befaamde Gullit-kapsel tot aan haar middel, op gympen, in jeans van Volen- dammer-formaat, met een zware donkergerande bril die haar halve gezicht beslaat. Whoopi G9ldberg. Ooit begonnen als cabaretière, de vrouwelijke Lenny Bruce genoemd en sinds Steven Spielbergs 'The co- lor purple' een actrice met riante mogelijkheden die er nog maar niet uit willen komen. „Ik krijg die Os car wel" zegt ze overtuigd. „Die beslissing heb ik al genomen. Ik zal net zo laïig blijven werken tot ze op een dag zeggen: Hé, laten we haar dat ding toch maar 's geven". Ze maakt er een lolletje van, maar haar ambities zijn zeer serieus. Ze was uiter mate teleurgesteld dat ze die Oscar-no minatie niet kreeg voor 'Clara's heart', voor een mooie rol in een nogal senti mentele film. „De critici haatten 'm, de studio's in Hollywood vonden 't ook niks. Niemand hield van die film behal ve ikzelf en normale mensen" zegt ze achteraf. Ze blijkt tijdens ons gesprek behoorlijk van zichzelf overtuigd. „Ik ben zo goed als ik denk dat ik ben en ik word beter. In die vijf jaar ben ik enorm vooruitgegaan als actrice. Dankzij men sen die in mij geloofden. Zoals Steven Spielberg, zoals Mike Nichols die zelf aanbood mijn one woman-show naar Broadway te brengen. Eens gaat een film van mij vrachtwagens geld opbrengen. Dat doen ze nog niet. 'Ghost' is het be gin. M'n 'come-back', schreven de kran ten. Maar ik ben helemaal niet weg ge weest. Ik weet wat ik kan. Ik zie het uni versum, wanneer ik aan mijn mogelijk heden denk. Nu ben ik pas aan het eind van de straat. Wanneer ik doodga wil ik gróóóts zijn. Niet goed, groots!". Mager? vet? Dat is nogal wat, maar het gekke is dat het niet overdreven klinkt uit haar mond. Ze heeft alleen een moeilijk vak en - in het verre van kleurenblinde Hol lywood - het verkeerde uiterlijk. Ze wil alle rollen pakken die haar interessant lijken, groot, klein, voor weinig geld, veel geld, in Amerika, in Europa. „Ik denk dat de mogelijkheden voor ac teurs groter zijn in Europa. Hollywood heeft een beperkte visie. Soms hoor ik van een script, een filmidee waar ik iets in zie en dan benader ik producers of re gisseurs. 'Is dat niks voor mij' vraag ik ze, 'kan ik daar geen auditie voor doen?' 'Ja eeh..' zegt dan zo'n producer, 'maar u bent'Mager?' vraag ik. 'Nee, u bent'Vet?' vraag ik. 'Nee, u bent zwart'. 'Zwart' roep ik dan, 'Zwart? Ooh, ja? Is dat zo?' Ik geloof dat ze er in Holl wyood nu pas achter komen dat er ook in Engeland zwarte mensen wonen. En in Duitsland. God helpe Hollywood als ze óók nog ontdekken dat er hier ook Chinezen leven. Wij hebben in Amerika zo'n beperkte blik op de wereld. Ik had graag in zo'n film als 'Mona Lisa' ge speeld. Met die fantastische Bob Hos- kins. Als er een kleine Europese film is met een goed script waarvoor geen bud get is? Laat ze me maar bellen. Zolang er toiletpapier op de set aanwezig is, kom ik m'n rol spelen. Clint Eastwood begon z'n carrière in Spanje met die Italiaanse spaghetti-westerns. In Amerika dachten ze dat hij niks kon. Ik zou best hetzelfde willen. Hier de koningin van een of an der land spelen. Of'La Strada' met Rut- ger Hauer. Om zo'n film bij een com pleet nieuw eigentijds publiek te bren gen. Die beperkte visie van Hollywood heeft niet eens alleen maar met negers te maken. Het geldt voor ieder die er niet lang, blond en perfect uitziet. Blader maar 'ns een geïllustreerd blad door. Al lemaal borsten tot hier (Whoopi geeft schouderhoogte aan), van die hele kleine neusjes, hele kleine mondjes en zóóóveel haar (haar handen gaan tot een meter breed). Bij mij hangt alles. En ik ga niks aan mezelf veranderen. Hetzelfde geldt voor Aziatische vrouwen, Mexicaanse vrouwen. Je hebt geen kansen als je iets anders bent dan blond, blauwogig en rijp voor het bed". Het koppel Patrick Sway ze en Whoopi Goldberg in 'Ghost'. Whoopi Goldberg: „Als ze maar toiletpapier op de set hebben kom ik mijn rol wel spe- len FOTO: PR Whoopi samen met Demi Moore in een benarde situatie in de thriller 'Ghost', de Amerikaanse zomerhit die zich in het voetspoor nestelde van veel duurdere films als 'Dick Tracy' en 'Total Recall'. Dat laatste komt er bij Whoopi Gold berg uit via een van haar Amerikaanse 'vierlettcrwoorden'. Zij het met de toe voeging 'pardon my French'. Ze gaat door met een stukje ironisch, bijna-caba- reteske kritiek op de Hollywood-typecas ting: „Zelfs Meryl Streep klaagt. Ze is veertig geworden. En zóó plotseling. 'Er zijn geen rollen meer voor veertigjarige vrouwen', zegt ze, 'en waarom???' Soiry honey, zeg ik dan, dan zal je toch ie mands moeder moeten spelen. Jouw rol len worden nu door jongere vrouwen be zet, zo gaat dat. Voor hóór zal mijn hart niet breken. Maar het verandert terwijl we hier zitten te praten. We hebben een Denzei Washington, een Morgan Free man en nog steeds Sidney Poitier. En er is één Hispanic onder de acteurs, James Edward Olmos. Er is geen Japans-Ame rikaanse acteur, geen Chinees-Ameri kaanse. Maar we komen er wel. Het is onvermijdelijk. We zijn met veel meer dan zij". 'Ghost' was een verademing voor Whoopi Goldberg. Ze kreeg het script stiekem toegestuurd, zag zichzelf onmid dellijk in de rol van het nep-medium Oda Mae en belde regisseur Jerry Zuc ker. Die dacht dat zij voor die rol teveel comédienne zou zijn, te weinig drama tisch. „Bel me op als je van mening ver andert", zei ze. Zes maanden later kwam het telefoontje. Of ze zich die film nog herinnerde en of ze die rol nog wilde? Whoopi: „Wanneer? vroeg ik. Oi»er twee dagen. Ik ben er zonder enige voorberei ding ingesprongen". Van Whoopi geen lang geleuter over hoe ze zich inleefde, hoeveel research ze ge daan heeft. Alleen: „Ik herinnerde me gewoon al die mediums die ik ooit in films had gezien. Vanaf Madame Ous- penskaja uit die oude horrorfilms. Die zitten er allemaal in". En over spiritisme hoefje haar helemaal niet lastig te val len. „Daar wil ik niets van weten, dat moeten we maar laten rusten. Het kan mij niet schelen of ik ooit vijf miljoen jaar geleden een Nubische prins ben ge weest. Of dat ik in de toekomst een Tsetse-vlieg zal worden. Het is moeilijk genoeg om je leven van alledag goed te leven". Over haar rol als dat medium in Jerry Zuckers hitfilm zegt ze: „De best geschreven rol in de film. Hij paste me als een maatkostuum en dat heb ik drie maanden gedragen. En wat was ik opge lucht toen ik de kant-en-klare film zag: Producent, regisseur en studio hadden allemaal het oorspronkelijke idee volge houden. Wat je op het doek ziet stond ook in het script. Dat is zeldzaam". Kreng Whoopi Goldberg heeft andere ervarin gen: „Je moet zó vaak gaten dichten als acteur. Je zegt 'ja' tegen een script en als je dan gaat filmen, blijkt het volkomen omgegooid. Je kan niet meer terug. Jij piag de witte plekken in het karakter stoppen. De rollen die ik tot nu toe ge speeld heb zijn goed. Behalve 'Homer Eddie' en 'Telephone'. In 'Homer Ed die' (Whoopi speelt er een ontsnapte cri mineel in met een hersentumor. BJ) was ik slecht, was tegenspeler James Belushi slecht en regisseur Andrei Konchalovsky moet een 'nervous breakdown' hebben gehad, want die man kan wel wat. Maar je zag microfoons in beeld, schaduwen, een slordige film. 'Telephonè' was een vreselijke ervaring. De regisseur commu niceerde met me via de geluidsinstallatie terwijl hij ergens in de verte naar mijn scènes op video keek. Ik heb zelfkritiek, ik kan ook kritiek hebben, maar ik ben de eerste die m'n mond opendoet als iets niet goed is. Kijk, je wilt met z'n allen in het begin dezelfde film maken. Als ach teraf blijkt dat ze er aan zijn gaan veran deren, knippen of hermonteren, zeg ik: 'Hé, wacht 's even, dat is toch nfet wat we wilden?' Hoe vaker je zoiets zegt, hoe groter je reputatie als Kreng wordt. Jam mer, maar het kan me niet schelen. Je moet wel. Er zijn mensen die tegen me zeggen: 'Maar jij bent veel beter dan de films waarin je speelt'. 'Okay', zeg ik dan, 'geef mij een betere film, schrijf een rol voor me'. Je bent zo kwetsbaar als acteur, je kan jezelf zo makkelijk kwijt raken. Mensen bezeren je, manipuleren je en je kan jezelf verliezen, in de drugs verdwijnen". Startrek Daarom gaat Whoopi Goldberg zelf op zoek naar andere mogelijkheden, die carrièremakers haar vaak afraden. Toen ze hoorde dat er een rol openkwam in de nieuwe Star Trek-tv serie ('Star Trek: The New generation') belde ze op: Of dat niks voor haar was. Aan de andere kaïit van de lijn dachten ze dat ze gek was. Een ster? In een tv-rolletje? Whoopi: „Ik ben gek op Star Trek, ik ben er mee opgegroeid. Het feit dat de man die de serie bedacht heeft van meet af aan een plek voor een zwarte vrouw in de toekomst projecteerde. Een prach tige zwarte vrouw. Als kind dacht ik: 'Als dat de toekomst is, dan wil 'm mee maken'. Ik heb de makers van de nieu we Star trek moeten uitleggen waarom ik die rol wilde. Omdat er straks misschien ook een klein meisje is zoals ik was, die nóóit die oude Star Trek zal zien, maar nu weer een zwarte vrouw in die toe komst zal vinden". Voor Hollywood even onbegrijpelijk is het feit dat Whoopi Goldberg voor een rol in 'Bagdad Café' koos. Als zwarte barkeepster in de woestijn in de tv-serie naar de originele (Duitse) film van Percy Adlon. Maar Adlon bleek bij het maken daarvan Whoopi Goldberg al op het oog gehad te hebben. Hij stuurde haar uitno digingen, maar via de verkeerde stu dio's. Scripts noch brieven hebben haar ooit bereikt. Whoopi: „Marianne Sage- brecht was kwaad op me. Die dacht dat ik sterallures had en niet wilde". Vóór 'Ghost' maakte ze 'een kleine dia mant van een film', 'The long walk home' met Sissy Spacek. Over de rassen- onlusten in Alabama in 1955 en het zwarte meisje dat toch in een gesegre geerde bus stapte. Een kleine film, voor weinig geld. Whoopi klaagt niet. Als dat toiletpapier er maar is: „Sigourney Wea ver vindt dat ze te weinig verdient. Ach, zolang jouw films geen Tom Cruise- of Sylvester Stallone-bedragen opbrengen? Ik denk dat Sigourney Weaver genoeg verdient. Ik heb geen medelijden met haar. Een mooie, lange vrouw. Ik heb haar in 'Gorillas in the mist' gezien. Ik vond de gorilla's erg goed. Begrijp je mé? Ze is goed, maar ook weer niet zo goed. Van wie ik houd? Glenn Close, fantastisch. Die kan ik als actrice opvre ten als ik haar zie werken. Maar er staan vooral mannen op mijn lijstje, mannen die niet zo gladjes zijn: Michael Dou glas, Bill Hurt, Bob Hoskins, oudere ac teurs als Kirk Douglas en Burt Lancaster - die laatste vooral. Ik wil met al die mensen werken. Met regisseurs als Ku rosawa, Fellini, Scorsese. Mensen die je iets mee laten maken. Ik wil blijven le ren. Anders had ik net zo goed bij de bank kunnen blijven werken". Want dat deed ze ooit ook. Onder haar eigen naam, Caryn Johnson. Haar moe der bedacht haar gekke pseudonieil Wanneer je verdrietig bent, zie je erii als een windkussen, zei moeders, ee: 'whoopy cushion'. En noemde haar z| Dat 'kussen' bleek te frivool en dat vd£ anderde ma in Goldberg. Whoopi (3| nu: „Ik heb bij een bank gewerkt toen f op m'n achttiende m'n dochter kreeg. P heb in een mortuarium gewerkt. Dertig baantjes in een dozijn. Ik had m'n doet' ter alléén, en ik wilde geen steun, zo wf ik niet opgevoed. Maar ik heb toch et tijdje van een uitkering moeten levet En 'dank je' gezegd toen het niet mer hoefde. Want in Amerika krijg je dri| honderd dollar steun waar je huur, kl!*1 ding, eten en school van moet betale| •Maar wil je iets èxtra's verdienen da( wordt jouw - zeg maar - honderd dollii per week van je steun afgetrokken. Dp is zinloos. De 'welfare' wordt zo een w cieuze cirkel waar je nooit meer ut komt". Whoopi kwam er wel uit. Zoaj< ze ook als meisje afkickte van de drug! Via kindertheater, avant garde en uiteill delijk haar eigen 'one woman show' nat de film. Haar dochter Alexandria is iji middels zelf al moeder. Ook gescheid# van de vader van haar kindje (binned kort wordt dat één jaar). „Ik zou geen docher meer willen het ben" zegt moeder Whoopi nu. Zelf lei ze in Californiè, haar dochter woont Oma in San Francisco. „Ik was niet zot goede moeder. Meer een 'buddie', ejf kameraad. Ik had het er heel moeiliji mee toen m'n dochter op haar zestieni zwanger werd. Maar ik was wél de eerst wie ze 't vetelde. Kón vertellen. Ik hó haar niets opgedrongen, alleen gevraaf wat ze wilde. Ze wilde het kind. Ik wf het er niet mee eens. Maar het was haf keus. Dus goed". BERT JANSM"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 26