Freddy Heineken is als een
ind zo blij met die plaat"
h
i
Opwindend
concert met
Sjostakovitsj
Lachen om actuele Fassbinder
'Geschiedenisheftig en boeiend
te-
iNNY COLMAN VERTOLKT COMPOSITIES BIERMAGNAAT
Nordring Gala 1990 voor
tweede keer in Nederland
QeidóaQounxvnt
ZATERDAG 6 OKTOBER 1990 PAGINA 17
Jio 1 tijdelijk
indere zender
jERSUM Radio 1
volgende week enkele
op een andere* frequen-
gezonden. In verband
iparatiewerkzaamheden
middengolfzenders in
ind is Radio 1 met in-
•an maandagmorgen zes
beluisteren via de mid-
jfzender 675 kHz. Het
wordt tussen zes en
uur op de zender 747
-aarop Radio 1 normaal
t, op de zenderwisse-
jattendeerd. De werk
ten duren minimaal
jmet donderdag 11 okto-
Vijfduizendste ITS-bord
voor het Concertgebouw
UTRECHT Het gerenoveerde Concertge
bouw in Amsterdam krijgt maandag tijdens
een feestelijke bijeenkomst het vijfduizendste
internationaal toegankelijkheidssymbool (ITS)
uitgereikt. Het bord geeft aan dat mensen in
een rolstoel, blinden, slechtzienenden en
slechthorenden er zonder problemen naar bin
nen kunnen. Een helikopter van de marine
laat, een levensgroot exemplaar van het ITS
neer op het Museumplein. De Gehandicapten
raad heeft daarvoor gekozen omdat dit voer
tuig „Bij uitstek geschikt is voor manoeuvres in
ontoegankelijk terrein". Dit spektakel vormt
de start van de actieweek „Openbaar voor ie
dereen". Overal in het land zijn acties, ten
toonstellingen en andere activiteiten georgani
seerd.
Museumdirecteur vrij
gesproken van obsceniteit
CINCINNATI In de Amerikaanse stad Cin
cinnati heeft een rechtbank gisteren het Mu
seum voor Hedendaagse Kunst en zijn direc
teur, Dennis Barrie, vrijgesproken van obsceni
teit. Aanleiding voor deze aanklacht was een
tentoonstelling van erotische kunstwerken van
de fotograaf Robert Mapplethorpe. De jury van
vier mannen en vier vrouwen deed er drie uur
over om haar besluit te nemen. Het museum
riskeerde een <boete van 10.000 dollar, en Barrie
een boete van 2.000 dollar en een gevangenis
straf van een jaar.
Functionarissen van de stad hadden eerder dit
jaar aanstoot genomen aan zeven van de 175 fo
to's van de tentoonstelling „Robert Mapplethor
pe: The Perfect Moment".
Tros-radio stopt
'zeven sterren show'
HILVERSUM Producer-presentator
Ben Holthuis is niet erg gelukkig met
zijn geesteskind 'De Tros 7 sterren
show' (maandag - Radio 2 - 10.00 uur).
Omdat zijn medewerking niet kan wor
den gemist bij het maken van het pro
gramma, heeft de Tros besloten de show
met ingang van maandag niet meer uit
te zenden. De omroep had goede ver
wachtingen van de show, die maandag 1
oktober voor het eerst werd uitgezon
den en heeft alles geprobeerd om Ben
Holthuis tot andere gedachten te bren
gen. De Tros betreurt, maar respecteert
het besluit van Holthuis en heeft inmid
dels de programmering op de maandag
ochtend aangepast aan de veranderde
omstandigheden.
EG wil buitenlandse films
en tv-programma's beperken
GENEVE De Europese Gemeenschap wil dat re
geringen de mogelijkheid krijgen om de hoeveelheid
buitenlandse films en tv-programma's in eigen land
te beperken. Hiervoor is gisteren een voorstel gepre
senteerd tijdens het overleg over liberalisering van
de wereldhandel - in het kader van de Algemene
Overeenkomst inzake Tarieven en Handel (GATT).
Het voorstel is bedoeld als aanvulling bij de beoogde
internationale overeenkomst over het dienstenver
keer. Die moet tot stand komen tijdens de in decem
ber af te sluiten „Uruguay-ronde", het vier jaar gele
den GATT-overleg dat ook op tal van andere terrei
nen moet leiden tot liberalisering van de handel. De
EG kan vrijwel zeker rekenen op felle tegenstand
van de Verenigde Staten, die wat betreft de export
van films en tv-programma's veel te verliezen heb
ben.
r
ESUM Wat hebben
;r Frank Sinatra en
iaat Freddy Heineken
b? Niet hun liefde voor
|iat, maar wel hun waar-
I voor de Canadese zan-
tnny Colman.
:en vond in Colman
jk iemand die zijn com-
tot volle tevredenheid
rtolken en Frank Sina-
over het resultaat zo
isiast dat hij onmiddel-
izegde bij een plaatopna-
hoes van een woord van
reling te voorzien. En
am zijn belofte na.
an heeft een voortreffe
lijke plaat afgeleverd. Hij zingt
in de traditie van Tony Ben
nett, Bing Crosby en mijzelf.
De orkestratie is in de traditie
van Nelson Riddle. Een gewel
dige muzikale ervaring", aldus
Sinatra in de hoestekst van de
deze week verschenen CD 'A
Dreamscape'. Ruim een jaar
geleden kreeg Colman een te
lefoontje van biermagnaat
Freddy Heineken: of de Cana
dees geriteresseerd was om en
kele song van hem te vertol
ken. Kenny: „Heineken had
een artikel over mij in de Her
ald Tribune gelezen en wilde
speciaal naar Monte Carlo ko
men om mij zijn composities te
laten horen. Ik wist niet wat
ik hoorde, ik dacht dat hij zich
alleen met bier bezig hield. We
zijn avonden lang met zijn
song aan de slag geweest en ze
bleken uitstekend bij mijn
stem te passen. Nu de plaat uit
is, is Freddy Heineken net een
klein kind. Hij is helemaal gek
van het resultaat".
Kenny Colmap kan glunde
ren. Hij zingt al bijna dertig
jaar voor zijn brood, maar het
grote succes bleef uit. „Mijn
eerste elpee verkocht voor
geen meter en ik vroeg me al
snel af waar ik in vredesnaam
mee bezig was. Ik ben de hit
lijsten nooit verder binnenge
drongen dan de 99ste plaats".
Achteraf leek het 't verkeerde
moment. Het begin van de ja
ren zestig betekende immers
een revolutie in de lichte mu
ziek: de Engelse beatgolf over
spoelde de wereld. Colman:
„Mijn carrière wilde toch al
niet van de grond komen,
maar toen zat ik helemaal in
het slop. Wie zat er in de woe
lige jaren zestig nou te wach
ten op een jazzy-zanger met
een keurig kapsel? Ik moest
genoegen nemen met de klei
ne clubs. Ik reisde heel Ameri
ka en Canada door, maar ner
gens vond ik open deuren. Ik
kwam steeds weer in hetzelfde
circuit terecht. Voor mezelf
had ik het gevoel dat ik een
derderangsentertainer aan het
worden was".
Frank Sinatra was uiteindelijk
degene die Colman weer in
het zadel hielp. 'The Voice'
hoorde Kenny zingen in een
club in Palm Springs en was
meer dan geftteresseerd. „Hij
vond dat ik beter verdiende.
Frank liet me onomwonden
weten dat hij me in de beste
clubs aan het werk kon hel
pen. En ik geloofde hem.
Want als Frank Sinatra tegen
je praat kijkt hij je recht in de
ogen en weet je dat hij niet
liegt".
Kenny Colman kreeg via Si
natra's management werk in
Las Vegas en Monte Carlo. „Ik
werd plotseling door allerlei
eigenaren van beroemde clubs
gebeld. Ze waren persoonlijk
door Frank Sinatra benaderd
met het verzoek eens naar mij
te luisteren. Man, er ging een
nieuwe wereld voor mij open.
Ook ging ik er financieel
sprongen op vooruit. Goed,
Frank Sinatra krijgt tweehon
derdduizend dollar voor een
optreden, maar zo gek hoeft
het voor mij ni§t".
Wie wil horen of 'Frankie
Boy' gelijk toeeft, kan zondaga
vond kijken naar Kenny Col-
Kenny Colman, zanger van Heineken-composities: „Ik dacht dat
hij zich alleen met bier bezig hield".
FOTO: PR
without you for a day' ten ge
hore brengt. Hij zal daarbij
worden begeleid door het or
kest van James Last.
HARRY DE JONG
mans optreden in het nationa
le Platentiendaagse Gala 1990,
waarin Kenny de Heineken-
song 'You again' en Peter Cur
tis' compositie 'I wouldn't live
wythmie
IQ
LI
mstvorm
Thdt Eurythmie Ensemble
;f ik groter ben...' gieteravond
Circustheater te Schevenin-
-Nederlands Eurythmie
i Die onder de bezielende
\i van Werner Barfod
publicitair de vleugels
■4k eens wat verder uit.
.jt, want eurythmie
ifjione ritme is voor-
pen zaak van louter in
to. Deze kennen al de
ide waarde van de pe-
1 jche eurythmie en de
kracht van de heileu-
~e. In de totale open-
id komt echter vooral
isteurythmie, een podi-
i dus, waarin dit Haag-
tmble internationaal te
I van o.a. Berlijn, Ham
monden, Parijs en Stutt
en uitstekend interna-
figuur slaat. De herfst-
in het kader waarvan
bvoeringen in België,
hd, Zwitserland en
^iropa plaatsvinden, be-
dit nog eens met de
re bewustmaking van.
c!inige wel en het vele
n een Braziliaans slop-
nlit schrijnend en toch
tcjlle epos, door de dichte-
ta vangijzer perfect pas-
{emaakt voor de bewe-
ïfscène, liggen auto-bio-
he gegevens ten grond
ige toeschouwers worden
ïil weer van bewust, dat
roudste dansvorm nauw
jden was met het ont-
fan de taal, die immers
>r beurt ook een bewe-
s die hoorbaar in de
staat. Paul Klee zei het
unst stelt niets zicht-
/oor. Zij maakt zicht-
In het onderhavige ge-
het gelukkig nooit te
ien feit, dat de mens al-
er is dan het kwaad dat
rijft. 'Als ik later groot
met daar omheen wei
zichtbaar gemaakte
tjities van Schubert,
Hindemith en Part,
lens een 'sprookje', dat
tijd helaas op werke-
berust. Barfod en de
lebben hiervan een on-
ianbare, ontroerende
ie waarheid gemaakt,
naast de bewegings-
ïaars in hun kleurige
n, ook het orkestrale
>ale aandeel zich onmis-
isten. Analyse hiervan
t verband overbodig, al
wij opmerken dat de
Ie eeuwigheid, die
'arts sobere componeer-
roept, niet bij voorbaat
j(ipunt mag worden aan-
r tt, omdat deze klinken-
'itualiteit van jaar tot
irkere bindingen krijgt
presario's en produktie-
die hierin tevens vlot
ende handelswaar zien.
A
FRANK DELBOY
Een scène uit 'De bittere tranen van Petra von Kant'.
FOTO: PATRICK G. MEIS
Stichting Strooker: 'De bittere tra
nen van Petra von Kant' van Rainer
Werner Fassbinder. Vertaling: Moni-
ka The/Shireen Strooker. Regie:
Shireen Strooker. Met o.a. Lineke Le
Roux als Petra von Kant, Devika en
Shireen Strooker. Theater aan de
Haven, gisteravond, vanavond her-
Achter de veelal harde, oppor
tunistische buitenkant van de
personages uit de films en the
aterstukken van Fassbinder
schuilt een moegestreden, plat
getrapte ziel, hunkerend naar
liefde. Zo ook in Petra von
Kant, hoofdpersoon in het
stuk dat de Stichting Strooker
speelt. In 'De bittere tranen
van Petra von Kant' ziet het
publiek een succesvolle mode
ontwerpster, gescheiden van
haar tweede echtgenoot. Petra
gedraagt zich arrogant tegen
over haar vriendin en ge
bruikt haar verzorgster Marie
ne als voetveeg. Dan slaat de
liefde toe in de persoon van
Karin, een straatmeisje, dat
haar weg naar de top nog moet
vinden. Karin loopt na haar
opleiding weg; ze doet wat Pe
tra haar heeft geleerd. Het
verdriet van Von Kant neemt
groteske vormen aart tijdens
haar verjaardag, waarop haar
moeder, haar dochter, haar
vriendin, noch Mariene voor
troost kunnen zorgen.
Shireen Strooker heeft in haar
regie de vergroting goed laten
Xverken. Petra's lach is iets te
hard, zoals haar huilbuien het
zelfmedelijden voorbij lijken
te gaan in heftigheid. Hier
huilt iemand om een verloren
leven, niet om een weggelopen
minnares. In Lineke Le Roux
vindt de Stichting Strooker de
ideale vertolkster van Petra.
Le Roux geeft de rol diepte en
ze krijgt goede aangevers
daartoe van Devika Strooker
als Karin en de beide actrices
die Petra's moeder en dochter
spelen. De werkelijke kracht
in het stuk zit in de zwijgende
Mariene, zoals butlers ook al
tijd de macht hebben over hun
bazen. Shireen Strooker speelt
haar helder met lichte slap
stick-elementen, waardoor het
evenwicht tussen de explosie
ve karakters bewaard blijft.
Het leed wordt daarmee her
kenbaar, zonder zwaar op de
hand te zijn. Het publiek liet
vaak de lach der herkenning
horen, Fassbinder is al jaren
dood, zijn
werk is kennelijk nog steeds
actueel.
PETER SNEL
HILVERSUM Het
tweede Nordring Gala
Concert van 1990 wordt
op vrijdag 12 oktober in
de VAR A-studio in Hil
versum gehouden. De
NOS heeft het Metropole
Orkest gecontracteerd en
registreert het geheel.
Het muziekevenement werd in
1963 voor het eerst georgani
seerd en de deelnemende lan
den zijn Duitsland, Denemar-
l Nederland. Het
Nordring Gala Concert wordt
twee maal per jaar gehouden
en enkele publieke omroepen
van de deelnemende landen
hebben voor het concert in
Nederland de volgende muzi
kanten afgevaardigd: trompet
tist Jens Winther (Denemar
ken), saxofonist Jukka Perko
Finland), zangeres Deborah
Brown (Nederland) en dirigent
Joze Privsek (Joegoslavië).
Het concert wordt in de loop
van het seizoen 1990/1991 uit
gezonden door het NOS radio
programma The Bands.
Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags
tussen 14.00 uur en 15.00 uur, telefoonnr. 071-122 248 en uw
krant wordt nabezorgd.
Residentie Orkest onder leiding van
gastdirigent Giinther Herbig: wer
ken van Sjostakovitsj. Soliste de
pianiste Jutta Czapski. Vanavond
herhaling van het programma. Gis
teravond, Anton Philipszaal, Den
Haag.
Het blijkt zelfs vandaag de
dag nog mogelijk om van de
in ons land veelvuldig ge
speelde Sjostakovitsj een Ne
derlandse première te bren
gen. Dat werd gisteravond in
de Anton Philipszaal bewe
zen door Giinther Herbig,
gastdirigent bij het Residen
tie Orkest, met Vijf fragmen
ten voor orkest. Als opus 42
verschenen in 1935, maar
voor het eerst uitgevoerd in
1965. Herbig, die al eerder
voor het Residentie Orkest
stond, bleek de ideale diri
gent voor het interpreteren
van Sjostakovitsj-werken. De
Vijf fragmenten zette hij
glashelder neer, ruimte ge
vend aan al die verfijnde so
lotrekjes, aan de humor, aan
de talrijke combinaties van
klanken en kleuren. Hoofd
moot van het programma
was de vierde symfonie, een
werk uit dezelfde periode als
de Fragmenten, maar eerst
in 1961 in première gebracht.
Een symfonie met een ge
weldig grote orkestbezetting
en een uitvoeringsduur van
een uur. Een mijlpaal in de
ontwikkeling van de compo
nist en de opmaat voor de
overweldigende vijfde sym
fonie. Alle aandacht tijdens
de weergave was gericht op
Herbig. Niet alleen omdat hij
dit opus 43 met meesterschap
gestalte gaf, maar ook en
vooral omdat het Residentie
Orkest zo langzamerhand
een opvolger voor chefdiri
gent Hans Vonk moet gaan
benoemen. Gtlnther Herbig
"is op dit moment dirigent
van het symfonie-orkest van
Toronto, maar sinds gister
avond zal hij hoog genoteerd
staan op het verlanglijstje
van het Residentie Orkest.
Een vakman tot in de toppen
van zijn vingers, een echte,
een onvervalste orkestleider
die de veeleisende symfonie
met volle overtuigingskracht
en trefzekerheid weergaf,
het orkest inspirerend tot
prestaties van de eerste orde.
Imponerend. Soliste was de
pianiste Jutta Czapski die dat
verrukkelijke tweede piano
concert op meeslepende,
technisch perfecte wijze ver
tolkte. Zij gaf het werk uit
1957 op spirituele wijze in
houd. De innige kus van de
dirigent als beloning voor dit
lichtvoetige spel was niet al
leen in alle opzichten ver
diend maar zeker ook geoor
loofd: soliste en dirigent zijn
gehuwd. ADRIAAN HAGER
De Pragmatici spelen 'Geschiedenis
van Witold Gombrowicz'. Vertaling:
Paul Beers. Artistieke leiding: Ar
thur Sauer, Geerten ten Bosch en
Erik-Ward Geerlings. Dirigent: Jaap
Schallenberg. Gisteravond in Korzo,
Den Haag. Vanavond herhaling.
De zeventienjarige Witold
gedraagt zich onaangepast.
Zo weigert hij schoenen te
dragen, en hij zal dus niet
voor zijn rijpheidsexamen
slagen. Dat wil hij ook niet,
zijn blote voeten zijn zijn
verzet tegen 'de vorm', de
leugenachtigheid van de vol
wassenen. Zijn familie stelt
allerlei eisen, die niet alleen
zwaar zijn, maar ook met el
kaar tegenstrijdig. Witold
ziet dat volwassenen vaak
een beeld van zichzelf heb
ben dat sterk verschilt van
wat ze werkelijk zijn.
In 'Geschiedenis', dat samen
gesteld is uit nagelaten frag
menten van de in 1969 over
leden Witold Gombrowicz,
wordt die gedachte in extre
me vorm uitgewerkt door
niet alleen Witolds familiele
den ten tonele te voeren,
maar ook historische perso
nages. Het stuk behandelt de
periode van vlak voor de
Eerste wereldoorlog tot de
Tweede Wereldoorlog. De
Rotterdamse groep 'De Prag
matici' spelen 'Geschiedenis'
voor het eerst, in een verta
ling van Paul van Beers. Ze
maken er een ruig soort vau
deville van, met zang, dans,
mime, goocheltrucs en goed
passende muziek die speciaal
werd gecomponeerd door
Arthur Sauer. Witold neemt
de wereld niet serieus en er
vaart die als een interessante
kakafonie. Acht acteurs ge
ven met beperkte, maar in
ventieve middelen aan wie
van de enorme hoeveelheid
personages aan de beurt is.
Als er verschillende versies
van scènes bestaan, spelen ze
die door elkaar. Ze vullen
plotseling afgebroken frag
menten niet aan. Ondanks
dat blijft de lijn van de voor
stelling te volgen.
Het gaat er vrolijk aan toe,
met een doek met 'einde'
erop dat steeds dicht en weer
open schuift, de tsaar en de
tsarina die van belangrijk
heid bijna in hun eigen
woorden stikken, een Poolse
toespraak en een fraai stukje
zigeunermuziek tijdens een
changement, een oorlogsbal
let en een op zijn kop neer
dalende struisvogel. De twee
uur zonder pauze blijven bij
na steeds leuk en verrassend,
alleen aan het eind duren de
Tweede Wereldoorlog en de
foochelshow van Hitier en
talin te lang. De Pragmatici
zijn een groep die in zijn ex
tremisme doet denken aan
De Trust, maar missen de
strenge hand van een regis
seur met overzicht. Maar aan
dolle ideeën ontbreekt het
niet. Gombrowicz zelf zou
glimlachend hebben genoten.
DICK VAN TEYLINGEN
Reprise van
Entführung
een succes
Eerste reprise van 'Die Entführung
aus dem Serail' van Mozart door de
Nederlandse Opera in het Muziek
theater in Amsterdam met Hartmutt
Haenchen en het Nederlands Kamer
Orkest.
Twee jaar geleden viel de uit
voering van Mozarts „Die Ent
führung aus dem Serail" door
de Nederlandse Opera door
een nietszeggende regie, zeer
middelmatige zangers en een
weinig alert spelend Neder
lands Philharmonisch Orkest
tegen. Het enige positieve as
pect vormden toen het fraaie
schuivende panelendecor en
de schitterende kostuums van
Kathleen Kegler. De nieuws
gierigheid was groot hoe de re
prise van dezelfde produktie
met andere zangers en een an
der orkest, het in ere herstelde
Nederlands Kamer Orkest, zou
uitvallen. De regie van Hel-
mutt Polixa werd tijdens de
repetities in overleg met de op
één zanger na Kenneth
Cox, de beste van de vorige
produktie geheel ver
nieuwde cast, enigszins bijge-,
steld. Nieuw was de Neder
landse boventiteling, die de
gezongen tekst toegankelijk
maakte. Het verhaal van het
loyaliteitsconflict van Kon-
stanze tussen de trouw aan
haar verloofde Belmonte en de
erkentelijkheid jegens Bassa
Selim, die haar uit de slavernij
vrijkocht, is bekend. Vier van
de zes zangers, Selli Wolf, Su
san Roberts, Jürg Low en Bru
ce Ford, debuteerden in deze
première bij de Nederlandse
Opera. Hun vocale bijdrage
was sterk, ook al waren zowel
de Konstanze van Selli Wolf
als de Blonde van Susan Ro
berts aan de voorzichtige kant.
De lichte lyrische tenor van
Bruce Ford bleek perfect ge
schikt voor de rol van Bel
monte. Naast deze debutanten
vormde het duo Pedrillo-Os-
min door Adrian Thomson en
Kenneth Cox een extra sterke
component, zowel vocaal als
qua karakteruitbeelding.
Hartmutt Haenchen wist met
het licht spelende Nederlands
Kamer Orkest zijn intenties
veel beter te verwezenlijken
dan de vorige keer met het
Nederlands Philharmonisch
Orkest. De wat aangescherpte
regie bleef weliswaar een
zwak punt, maar als geheel is
deze reprise -bepaald een suc
ces.
ERIK BESIER
(ADVERTENTIE)
PIANO'S VLEUGELS
Sinds 1921 het adres in de
randstad met meer dan 50
piano's en vleugels van
uitsluitend kwaliteitsmerken.
W. Barning
Stationsweg 11-17
Leiden
071-122858
Omroepwerkgevers
bieden
2,6 procent
loonsverhoging
HILVERSUM De omroep
werkgevers bieden voor 1990
een loonsverhoging van 2,6
procent, een werkweek van 38
uur en twaalf atv-dagen, zo
meldt het blad 'Spreek'buis'
voor omroepmedewerkers. De
vakbonden hebben 5 procent
gevraagd en een werkweek
van vier dagen van negen uur.
De omroepmedewerkers heb
ben nu een 40-urige1 werk
week en 24 atv-dagen. De
werkgevers zien geen moge
lijkheden tot een loonsverho
ging van 5 procent, omdat mi
nister D'Ancona van cultuur
2,35 procent ter beschikking
heeft gesteld voor de verbete
ring van arbeidsvoorwaarden.
Dankzij een meevaller van het
Pensioenfonds voor de Om
roep kunnen de werkgevers
iets verder gaan. De omroep-
cao voor 1990 kan aan de orde
komen nu onlangs na veel
strubbelingen definitief over
eenstemming is bereikt over
de cao voor 1989.
(ADVERTENTIE)
JAARLIJKSE
VERKOOP
EXPOSITIE
Schilderijen
uit de
19de
en
begin
20ste eeuw
6 t/m 28 oktober,
dag. van 12-17 uur
(zond. 13-17)
GALERIE
GABRIËLS
Noordeinde 103
Den Haag
Tel. 070-3658472.