Haags Museum Mesdag al bij Van Gogh Museum GRATIS CD Omroepen niet geschrokken vai succes RTL-4 Vlotte voorstelling Jan Rap en zijn maat'door Theatercollectief is tS iS Glerum 01 Vrouwenleed wordt breed uitgemeten in 9.Beroemde Kinderen m Glerum Leven en dood i glansrijke tonen KUNST/RTV CeidócSomotit DINSDAG 2 OKTOBER 1990 PAGINA NOS komt met 24 uur Teletekst HILVERSUM De NOS zendt voortaan 24 uur per et maal Teletekst uit. Dit bete kent dat elke nacht op Tele tekst een speciale nachteditie wordt uitgezonden waarin ac tuele pagina's kunnen worden opgevraagd. Teletekst is 's nachts alleen via Nederland 3 te ontvangen. De NOS heeft dit gisteren bekendgemaakt. Kijkers kunnen voortaan dag en nacht actuele pagina's op vragen over vertrek- en aan komsttijden op Schiphol, het weer en het verkeer. Door de uitbreiding kan Teletekst nu ook de files in de ochtendspits melden. Verder zal Teletekst vanaf 8 oktober in de nachte-- lijke uren aandacht besteden aan het wereldkampioenschap schaken tussen Garry Kaspa rov en Anotoli Karpov. Het eerste deel van deze match wordt in New York gehouden. De uitbreiding is mogelijk ge worden nadat minister D'An- cona van welzijn, volksge zondheid en cultuur een be drag van bijna één miljoen gulden beschikbaar stelde. Joop Doderer 50 jaar acteur AMSTERDAM „Het is onterecht alleen te herin neren aan uw bekendste creatie als Swiebertje. U bent een veelzijdig ac teur". Dat zei loco-burgemeester F. de Grave van Amsterdam gis teren tijdens de receptie in het Sas Royal Hotel ter gelegen heid van het 50-jarig acteurs jubileum van Joop Doderer. Doderer kreeg van het ge meentebestuur egn plastiek van Erik Claus. Veel genera ties zijn opgegroeid met de fi guur van Swiebertje die Joop Doderer tussen 1955 en 1975 speelde in de gelijknamige te levisieserie. Huishoudster Saartje (Riek Schagen), Malle Pietje (Piet Ekel) en de baro nes (Ellen de Thouars) kwa men Doderer persoonlijk feli citeren. Doderer (69) begon zijn carrière als volontair bij het Nederlandsch Toneel on der leiding van Cor van der Lugt Melsert in „Warenar" van Hooft. Na de oorlog werk te hij onder meer bij Wim Sonne veld. Dit seizoen is „Swiebertje" te zien in „Op Glad IJs", dat op 8 november in première gaat in de Haar lemse Stadsschouwburg. Dode rer denkt er nog niet over om te stoppen met acteren. Gouden Televizierring 1990 voor makers 'Ook dat nog' DEN HAAG De Gouden Televizierring 1990 is dit jaar ge wonnen door de makers van het programma 'Ook dat nog' van de KRO. Dit is gisteravond bekend gemaakt in het Danstheater in Den Haag tijdens een speciale uitzending van de AVRO. De ring is dit jaar voor de 25-ste keer uitgereikt tijdens een recht streekse televisie-uitzending. Voor de ring waren dit keer drie programma's genomineerd door de lezers van de Televizier-gids. Dat waren behalve 'Ook dat nog' (KRO), ,Keek op de week' van Kees van Kooten en Wim de Bie (VPRO) en Medisch Centrum West (TROS). De winnaar is dit jaar aangewezen door een representatieve groep Nederlanders die door het Nipo is gevraagd een keus te maken uit de drie genomineerde programma's. De stemming vond maandag plaats, op de dag van de uitzending. De makers van „Ook dat nog" zijn Hans Böhm, Gregor Frenkel Frank, Aad van den Heuvel, Sylvia Millecam en Erik van Muiswinkel. De winnaars van de Gouden Televizierring. NIEUW BEGIN VOOR COLLECTIE NEGENTIENDE-EEUWSE KUNST AMSTERDAM/DEN HAAG Het Van Gogh Museum in Amsterdam gaat binnenkort de expo sities verzorgen voor het Museum Mesdag aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag. Dit is mogelijk geworden sinds per 1 april in alle stilte het beheer van het Museum Mesdag door het Mauritshuis is overgedragen aan het Amsterdamse museum. Hoofdconservator Fred Lee man van het Van Gogh Mu seum, die één dag per week is gedetacheerd in Den Haag, wil de rijke collectie van het Mes dag-museum onder de aan dacht van het publiek brengen door thema-exposities te orga niseren. De eerste exposities, over Matthijs Maris en Jozef Israels, zullen volgend jaar ge houden worden. Leeman denkt daarvoor zowel werk uit het Van Gogh Museum als uit het Mesdag-museum bij elkaar te brengen. De overdracht van het beheer van het Rijksmuseum Mesdag aan het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft in alle stilte plaats gevonden „om geen voeding te geven aan alle on terechte gevoelens van veront rusting en verontwaardiging", aldus Fred Leeman, hoofdcon servator van het Van Gogh Museum. Leeman: „De mensen dachten dat wij er op uit waren het beste uit de collectie Mesdag te halen om dat over te brengen naar Amsterdam. Daar is nooit sprake van geweest. Maar we hebben niet veel ruchtbaar heid aan de overdracht willen geven omdat die gedachte makkelijk kon ontstaan". Het idee van een Nederlands Mu seum voor 19e-eeuwse kunst, zoals dat ooit leefde bij het Van Gogh, heeft dit museum Het Museum Mesdag inmiddels laten varen. „Dat is geen realistische optie. Ieder een verwijst naar het Musée d'Orsay in Parijs, maar de Franse collectie negentiende- eeuwse kunst is toch wat an ders dan de Nederlandse. Dat idee was toch meer een lucht kasteel". Eerder dit jaar werden er nog Kamervragen gesteld aan mi nister D'Ancona yan WVC over de plannen de collectie in beheer te geven aan het Van Gogh Museum. De minister liet toen al weten de negen- tiende-eeuwse collectie beter af te vinden bij het Van Gogh dan bij het Mauritshuis, dat is gespecialiseerd in de zestien- de-eeuwse kunst. De gemeente Den Haag liet toen weten ook wel prijs te stellen op over dracht van de collèctie naar de gemeente. Daarna trad er een stilte in, waarin per 1 april de overdracht plaatsvond. Leeman beschouwt de collec tie van het Museum Mesdag, opgebouwd door de schilder H.W. Mesdag en niet" te ver warren met het Panorama Mesdag aan de Zeestraat, als „uniek in Europa". „Wat daar aan Franse negentiende-eeuw- se landschapskunst hangt vind je nergens anders buiten Frankrijk. Daarnaast geeft het een goed beeld van een heel belangrijk moment in de Ne-, derlandse kunstgeschiedenis. Mesdag was een centrale fi- FOTO: SP guur in Europa, verzamelde, zat in selectiecommissies, in de jury van de Biënnale in Vene tië. Zijn collectie is teke nend voor de toen heersende smaak. Nergens in Nederland vind je zoveel van de School van Barbizon, zoveel Millets en Delacroix". Restauratie De conservator van het Van Gogh Museum heeft inmiddels bij het ministerie van WVC subsidie aangevraagd voor een snelle aanpak van de proble men bij het Museum Mesdag. Het gaat daarbij om renovatie van het gebouw, herstel van het typisch negentiende-eeuw- se interieur, vervanging van de kostbare tapijten, restaura tie van de vaak in een bruine waas gehulde werken, het in kaart brengen van de collectie en het opstellen van een ten toonstellingsschema. Leeman voert over deze punten ge sprekken met drs. J. Jessurun, directeur cultuurbeheer van het ministerie van WVC. Het Van Gogh Museum heeft inmiddels een wetenschappe lijk medewerker aangetrok ken om zich full-time met de Mesdag-collectie bezig te hou den. Verder wordt het mu seum minstens een dag in de week bezocht door de boek houder, het hoofd personeels zaken en de hoofdconservator. „We proberen elke dag van de week iemand van het Van Gogh daar te hebben, om de zaken zo snel mogelijk aan te pakken aldus Leeman. De erven van Mesdag vinden het volgens Leeman uitste kend dat het beheer naar het Van Gogh is gegaan. De erven hadden altijd gezegd dat over dracht mogeljk moest zijn, zo lang de collectie maar in het museum zou blijven, het voor malige woonhuis van Mesdag. „De erven Mesdag hebben ook gezien dat de collectie er de laatste jaren niet beter van is geworden. Ze zien nu dat er wat gebeurt, er zit weer wat power achter", meent Leeman. Het Van Gogh Museum waar schuwt. overigens voor over spannen verwachtingen. „Het is niet de bedoeling dat het Museum Mesdag een grote publiekstrekker wordt. Maar we verwachten wel dat de trek er weer een beetje in komt. Het is meer voor de fijn proevers. Volgende week komt er bijvoorbeeld een groep mensen van het Phila delphia Museum of Art spe ciaal naar Nederland voor die collectie. En de belangstelling voor negentiende-eeuwse kunst neemt ook bij anderen nog steeds toe. Daar profiteert het museum van". KOOS VAN WEES Theatercollectief, Aula St Maartens- college. 'Jan Rap en zijn maat' van Yvonne Keuls. Première 1 okt. Her- haling op 2, 4 en 11 oktober. In een opvangcentrum voor moeilijke jongeren komt op een lentedag de kleurrijke Gemma binnen. Dominant, met veel vertoon van wereld wijsheid, en charmant. Ze is beslist niet op haar mondje ge vallen. En uitgerekend haar eerste ontmoeting vindt plaats met de schuchtere, stotterende Charrie. Dan volgen contacten met de andere inwoners. Opvallend daarbij is, dat alles plaatsvindt in chaos en wanor de. Dat moet ook haast wel, want elk van de figuren is be laden met een desastreus ver leden. Verkrachting, drugge bruik, onbekende ouders, ver waarlozing. De leiders van het centrum zijn nörmaal. Onder hevig dus aan stress en on enigheid onder elkaar: Toch ontstaat er een band, zowel tussen de jongeren onderling als tussen hen en de leiding. En dat is een van de sterke kanten aan dit stuk. Temidden van de vaak humoristische verdwazing zijn er kleine ont roerende tafereeltjes van aan hankelijkheid en troost. Door vier seizoenen en in veertien scènes worden de fi guren gevolgd in hun wel en wee, in hun pogingen te leren leven. In een uitbarsting van niet te stuiten geweld slaat de door drugs beïnvloede Louis alles in het centrum kort en klein. Dat is aan het einde van het jaar. En het betekent het einde van het tehuis. Een droevig einde. En toch ook weer niet. Want als de leidster Elly verwezen bij de pakken neerzit komt Gemma terug van haar zoveelste mislukte poging zich aan te passen aan de buitenwereld. Ze vliegt jui chend en dankbaar op Elly af: „Iemand heeft op mij ge wacht!". In de regie van Machteld Bak ker werd de voorstelling bege leid door gedeelten uit 'De vier jaargetijden' van Vivaldi. De vertolking van de figuren varieerde van adequaat tot zeer goed. Uitblinker was wel Tjitske de Vries als de ontem bare Gemma. Ook heel goed, en heel komisch, was Ian Smeyers als de van jongsaf in homofilie opgegroeide Derek. Het hoogtepunt van de voor stelling was overigens de ver nietigingsscène, die in een wirwar van door lichtflitsen haperende bewegingen, rond vliegende doeken en andere attributen de toeschouwer een voudig overweldigde. Na af loop werd de hele groep te recht met een zeer enthousiast applaus en veel bloemen be loond. ANGELA VAN KLEEF ADVERTENTIE GXER'um GALERnujyï GALE'R'UM GAL E'R'UM GL'E'R'U'M ;oi c3 lö id SS c3 CS c3 lö CS c3 KUNST- EN ANTIEKVEILINGEN BV Westeinde 12 - 2512 HD 's-Gravenhage telefoon 070 - 3 560 165 Veiling No 20: op 8 oktober 1990 om 10.30 uur 19e eeuwse schilderijen kijkdagen: 4, 5, 6 en 7 oktober van 10.00 tot 16.00 uur Inlichtingen en catalogus verkrijgbaar optel: 070-356 01 65 Catalogus bij Verwijs, de Haagse Boekhandel Buitenhof 51, Den Haag WMUmSnvO «"««innvO «a?»»!nnvO 01 Oi 10 O 01 Rotterdamse Dansgroep met Kathy Goaschalks choreografie 'Beroemde Kinderen' - Koninklijke Schouw- burg, Den Haag, gisteravond. Het moederschap leidt vaak tot kommer en kwel. In de Koninklijke Schouwburg - een overigens uitstekend dansante lokatie - gaf de Rotterdamse Dansgroep daarvan extreme voorbeelden in Kathy Gos- schalks jongste en tevens twaalfde choreografie 'Be roemde Kinderen'. Wie dat hun scènische kansen, uitste kend dansend en matig acte rend, proberen te grijpen in beeldassociaties van visueel vaak onthutsende vervreem ding. Zo blijkt het oervrouwelijk zorgbesef te kunnen uitmon den in een schoonlikken van een blik, terwijl de bijbehoren de stoffer noodt tot erotisch strelen. Temidden van grillige, qua kleurstelling beslist niet onverdienstelijke decors en moeilij definieerbare elektro nische klanken met een over maat aan veel te luide orgfel- punten, blijven dansers als Anne Afgfourtit en Tim Per sent toch hun onverwoestbare conditie en sterke uitstraling bewijzen. De dansrollen worden even wel op gezag van Kathy Gos- schalk drammerig en mimisch moeizaam onnatuurlijk uitver groot. Bij alle positieve eigen schappen telt de cast van dit ensemble echter geen dansen de acteurs, als gevolg waarvan de destructieve agressie geen body krijgt. Uiteindelijk wordt moeder poedelnaakt in een nogal vuile badkuip - men mag er ook een sarcofaag in zien - ter ruste gelegd. Nie mand gelooft dat haar mani- pulatorisch begeleide medita ties nu juist daar de zozeer na gestreefde emancipatie dich terbij brengt. Moeder trekt er zich op voorhand dan ook de haren bij uit. Het privé-leven van Nicolae Ceausescu HILVERSUM De NOS zendt vanavond op Nederland 3 (aanvang 21.04) in haar wekelijkse reeks documentaires een we reldprimeur uit: een filmportret van Ceausescu. Een gecombi neerd Nederlands en Roemeens filmteam heeft beslag weten te leggen op een verboden schat: het geheime privé-filmarchief van de voormalige Roemeense dictator Nicolae Ceausescu. Ceau sescu blijkt zich door zijn bodyguards en leden van de geheime politie door de jaren heen uitvoerig privé te hebben laten fil men. Dit resulteerde in honderden blikken film met verbazing wekkende en intieme beelden van Ceausescu, zijn familie en de top van de toenmalige Roemeense partij-elite. (Vervolg van de voorpagina) HILVERSUM De pu blieke omroepen zeggen niet te schrikken van het feit dat RTL-4 het best bekeken televisie-station in ons land is. Joop Daal- meijer, directeur televisie van Veronica, de grootste omroep in ons land, ver wacht zelfs dat RTL-4 nog meer succes zal krijgen. „Prognoses wijzen uit dat zij een marktaandeel gaan halen van 30 a 34 procent. Neder land 2 zal, als we heel goed scoren, zo'n 23, 24 of 25 pro cent trekken. Daar moeten we heel blij mee zijn. Dat zijn al tijd nog een ongelooflijk veel, miljoenen kijkers", aldus Daal- meijer gisteravond in het tv- programma NOS Laat. Volgens M. Albarda, inkoper van tv-zendtijd voor een groot reclamebureau, zit het geheim van RTL-4 vooral in haar zo geheten horizontale program mering. „Ze zenden dezelfde soort programma's uit als Ne derland 2 maar dan in een grotere hoeveelheid en elke dag op hetzelfde tijdstip. De mens is een gemaksdier. Als hij om 7 uur RTL-4 aanzet, weet hij dat hij Hans van Togt ziet. Elke dag weer. formule blijkt te werken". Daalmeijer gelooft niet in j rizontale programmering. c is alleen maar interessant j. het gaat om spelletjes of flj we kwisjes. Daar krijgt ment den duur genoeg van. In A|v rika is dat duidelijk te z! NBC en CBS houden op horizontale programmering r Nederland heeft dat missch zoek gaan andere progrh ma's. En dat zijn nu juist' programma's die de publijj omroepen op grond van L identiteit dienen te maken j Albarda erkende dat de gi, 'networks' in Amerika kijkers hebben verlojj „Maar dat komt door de in\jj ring van kabeltelevisie. U zit er daar op de kabel? weerkanaal, een sportkanl. een nieuwskanaal. Dat is j' herkenbaarheid. Als men zo'n kanaal afstemt weet rl] ook wat men krijgt". Volg, Albarda zijn de Nederlari, adverteerders overigens I alleen geïnteresseerd in m' saai bekeken programma's i die van RTL-4. „Ook N, Laat bijvoorbeeld is inte|j sant, voor adverteerders zich richten op een bepasj doelgroep onder de kijkers Iter. tADVERTENTIE m [Glerum [Gl KUNST- EN ANTIEKVEILINGEN BV Westeinde 12 - 2512 HD 's-Gravenhage Kunstveiling Glerum c.s. organiseert dit najaar een pakket lezingen op kunstgebied, w.o. zilver, juwelen, meubelen, Nederlands porselein en aardewerk, oosters porselein en Nederlandse schilderkunst. Telefonische aanmelding en informatie Maijolijn de Jong: 070 - 356 01 65 '"VWJ Nederlands Kamerkoor onder lei ding van Uwe Gronostay in een pro gramma getiteld 'Mitten wir im Le- ben sina'. Gisteravond, Lutherse Kerk, Den Haag. Het Nederlands Kamerkoor zingt al zoveel jaren op een su perieur niveau, dat het voor de beschrijving van een con cert zo langzamerhand niet meer nodig is alle superlatie ven uit de kast te halen. De kwaliteit is binnen en buiten de landsgrenzen genoegzaam bekend. En toch, toch gaf het concert dat gisteravond voor een talrijk publiek in de Lu therse Kerk werd gegeven alle reden om over zoveel perfectie en klankschoonheid van de ene verbazing in de andere te vallen. Verantwoordelijk voor dit concert was de artistiek lei der van het kamerkoor, Uwe Gronostay. Hij koos een pro gramma getiteld 'Mitten wir im Leben sind' dat met de pro gramma's van het vorige sei zoen 'Na de zondvloed' en 'Van Mendelssohn tot Men delssohn' een drieluik vormt. Muziek uit drie eeuwen in één programma met als onderwer pen leven, dood en wederop standing. In het uitvoerige programmaboek komt een prachtige woordspeling voor: „Nergens in dit programma wordt de dood zo levendig ten tonele gevoerd als in dit mo tet". Dat motet is 'Der grim mig Tod mit seinem Pfeil' van Johann Nepomuk David, een componist die de weg heeft ge wezen naar nieuwe kerkmu ziek. Met David belandde het programma in de twintigste eeuw en het is de nu zestigj ge Heinz Werner Zimn mann die zich in 1979 liet spireren door de alor woorden „Wachet auf, i uns die Stimme" en daa| een fascinerende, griezj moeilijke koorfantasie vj 12-stemmig gemengd Ifj componeerde. Het was ina daad de aloude Johann Sel tian Bach die in zijn can BWV 140 de tekst van 'Wac auf' bezong en zoon Joh! Christoph Friedrich bre zijn vader een eerbetoon d in zijn, gisteravond uitgev( de, motet het slotkoraal let) lijk te citeren. Het was M delssohn die met zijn m| 'Mitten wir im Leben sind' i het concert de veelzeggend* tel verleende of eigenlijk v het Luther met het gelijk mige lied. Typisch dat M delssohn dit werk zag als I die in contrapuntische t« niek en niet voor uitvoerinl de eredienst. Componisten vroeger tijden waren keil lijk toch terughoudender hun werk dan hedenda; componisten lijken te zijn. juweeltje tussendoor: 'Der r das ist die ktlhle Nacht' Peter Cornelius. Het 1 merkwaardig aan om in programmaboek te lezen de lengte van het progran niet toeliet om nog een vangrijk werk op te ner Het kamerkoor had kwa tief aanmerkelijk meer te den dan kwantitatief. In taal, voor en na de pauze, a het koor minder dan een en dat is toch wel erg wei ADRIAAN HA( (ADVERTENTIE) 3 t/m 13 oktober 1990 BU BESTEDING VAN f 49,50 AAN CD'S, MUSICASSETTES OF LP'S. DE GRATIS MINICASSETTE OF LP BIJ BESTEDING VAN f 27,50 DE MOOISTE KADO'S VIND JE IN DE PLATENZAAK Kid, o, Carey

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 16