'Goede tijden,
slechte tijden':
er gebeurt veel
en het gaat snel
MARLOUS FLUITSMA
SPEELT HOOFDROL
IN NEDERLANDSE
'SOAP'-SERIE
'fcidócCBoitfatit-
Een telefooncel, een luxe slaapkamer, een
dokterspraktijk en een sober ingerichte huiskamer;
maar liefst 23 permanente sets geven gestalte aan de
nieuwe Nederlandse dramareeks 'Goede tijden,
slechte tijden', het jongste wapen van RTL 4 in de
strijd om de kijkcijfers. Vanaf 1 oktober moeten we
eraan geloven: dagelijks, behalve in het weekeinde en
in ieder geval honderd afleveringen lang, zullen de
goede en slechte tijden van vogels van diverse
pluimage over het scherm gaan. Het tijdstip lijkt niet
slecht gekozen: Nederlands drama is in. Medisch
Centrum West maakte dat ondubbelzinnig duidelijk
en snoerde de criticasters (voorlopig) de mond.
AALSMEER - „Marlous moet wat
gedecideerder zijn", zegt regisseur
Frank Schoutens vanuit de regieka
mer in Studio Aalsmeer. Producen-
te Olga Madsen, die zo te zien de
laatste tijd heel wat slaap tekort is
gekomen, is het daar niet mee
eens. Van haar hoeft de scène, die
al drie keer is gespeeld, niet meer
over. Zoveel tijd is er ook niet.
Tempo draaien luidt het parool. Er
moeten in totaal 3600 scènes in el
kaar gezet worden - gemiddeld
achttien per aflevering - en dan zal
je ergens een streep moeten trek
ken.
Een paar uur later zit het werk erop voor
actrice Marlous Fluitsma. Na het af-
schminken gaat het naar Joop van den
Ende's kantine, waar koffie en broodjes
gretig aftrek vinden. Marlous oogt ver
moeid: soms zijn er werkdagen van vijf
uur 's ochtends tot acht uur 's avonds en
dat hakt erin. In de eerste week moest ze
zes uur achtereen draaien. Desondanks
is ze bereid wel iets te vertellen over
deze monsterproduktie en haar rol daar
in.
„Ik hoop dat de serie zoveel kracht heeft
dat de mensen gaan meeleven met de
personages. Het lezen van het script
maakte mij in ieder geval steeds nieuws
gieriger naar hoe het met bepaalde types
zou aflopen. De reeks biedt zoveel ver
schillende karakters en het knappe van
de^ schrijvers is dat ze met dezelfde figu
ren telkens weer andere dingen laten ge
beuren", zegt ze.
Australië
In Australië hebben ze ervaring met dit
soort langlopende soapseries. 'Neigh
bours' en 'Sons and Daughters' zijn daar
mooie voorbeelden van. Het is dan ook
geen toeval dat 'Goede tijden, slechte tij
den' een belangrijke Australische in
breng kent. De tv-maatschappij Grundy
participeert samen met Joop van den
Ende Productions in het project, één van
de drie regisseurs komt van Down Un
der en het oorspronkelijke idee is af
komstig van Reg Watson (de bedenker
van 'Sons and daughters').
Vijftien jaar geleden is de serie onder de
titel 'The restless years' vier jaar lang
elke dag op het scherm geweest. De Ne
derlandstalige versie is bijgewerkt en 'up
to date' gemaakt. Bovendien zijn de si
tuaties ook vertaald naar een Nederland
se belevingswereld. Of om met produ-
cente Olga Madsen te spreken: „Het is
een reflectie van de Nederlandse samen
leving".
Amusement
In 'Goede tijden, slechte tijden' draait
het verhaal om jonge mensen, net van
school, die de onrustige jaren van het
volwassen worden tegemoet gaan. Ze
worden geconfronteerd met 'dagelijkse'
zaken, zoals bedrog, leugens, verdriet,
chantage en liefde. Zo'n dertig verhaal
lijnen gaan door elkaar lopen. In elk ge
val bevat de productie veel intriges,
machtswellust en overspel. Leuk voor de
liefhebbers dus. Marlous: „Het is een
genre waarmee je mensen wilt amuseren,
een stukje entertainment, zonder dat de
karakters erg worden uitgediept. Er ge
beurt een hoop en het gaat snel. Ik vind
het niet oppervlakkig. Dat zijn jouw
woorden. Bovendien vind ik amusement
geen vies woord. Het gaat erom dat de
mensen ervan genieten en dat ze geen af
levering willen missen".
Marlous Fluitsma, echtgenote van Her
man van Veen, is op vele terreinen thuis
en heeft een aardige staat van dienst op-
gebouvyd. Ze doorliep de Toneelschool
in Maastricht, speelde enkele seizoenen
bij de Haagse Comedie, trad op in diver
se tv-series als 'Mensen zoals jij en ik',
'De Wandelaar', 'Lessen in liefde' en
'Prettig geregeld' en films als 'De Prooi'
en 'Te gek om los te lopen'.
Vorig seizoen trok Marlous samen met
Mary Dresselhuys en Ton Lensink langs
de Nederlandse theaters met het blijspel
'Cocktailuur'. Waarom koos ze voor
'Goede tijden, slechte tijden'?
„Twee redenen. Ik had zin in een stuk
continuïteit en die is met deze serie ge
waarborgd. Bovendien wilde ik na een
seizoen theater weer iets voor de televi
sie doen. Ik hou van die afwisseling. Er
zijn grote verschillen, maar het acteren
Boven:
Hoofdrolspeelster Marlous Fluitsma als
Helen Helmink.
Links:
Wim Zomer als Daniel in een scène uit
'Goede tijden, slechte tijden'.
Onder:
Babette van Veen (links) als Linda Dek
ker in de nieuwe RTL 4-soapserie. Rechts
Diana Hoegie als Petra van Ede.
FOTO'S: RTL 4
an sich blijft hetzelfde. Bij de tv of film
kun je heel klein zijn, als je begrijpt wat
ik bedoel. De camera registreert elke be
weging, elke mimiek, je kunt de boel ook
niet belazeren. Een ander verschil ligt
opgesloten in de chronologie. Die is
doorgaans wel aanwezig in een toneel
stuk terwijl die afwezig is bij het opne
men van een serie als deze. Je doet een
paar scènes op een bepaalde plek, die
soms helemaal niet na elkaar in het ver
haal komen".
Naast Marlous Fluitsma doen er nog
meer bekende acteurs/actrices mee aan
het stuk. In dit verband kunnen worden
genoemd: Wilbert Gieske, Wim Zomer,
Frits Lambrechts en Carola Gijsbers van
Wijk. Opvallend is het aantal jong en
onbekend talent dat zijn opwachting
maakt. Sommigen hebben een toneel
school alleen van buiten gezien. Nie
mand heeft vermoedelijk ooit van Anto-
nie Kamerling gehoord. Toch zet hij tij
dens een scène met Marlous met verve
een opstandige jongen neer en komt heel
naturel over.
Marlous: „Die jongeren zijn goed. De sa
menwerking verloopt prima. Ik speel
ook niet de diva, die ze even alles uit
legt. Ik probeer ze te steunen, niet te be
moederen. Acteren is onder andere rea
geren. Zo moet ik heel vaak met een
jonge vrouw spelen, die in de serie mijn
buurmeisje is. Van te voren heb ik veel
met haar gepraat om elkaar beter te le
ren kennen. Dat was goed, daardoor
krijg je een beter inzicht in eikaars han
delen en reageren. Je vindt houvast aan
elkaar".
Procedure
Op maandag worden de scripts met de
cast en de regisseur doorgenomen, op
dinsdag, woensdag, donderdag en vrij
dag wordt alles op band gezet en in het
weekeinde vindt de montage van de vijf
afleveringen plaats. In de week daarop
begint dezelfde procedure weer, maar
dan met een andere regisseur. De acteurs
weten niet hoe het uiteindelijk met hen
af zal lopen. Ze krijgen de teksten van
de afleveringen pas drie weken voor de
opname, zodat ze, net als de realiteit,
niet weten wat er met hen gebeurt.
„De voorbereidingstijd is kort", meent
Marlous, „maar het is te doen. Je hebt
natuurlijk een bepaalde handigheid om
teksten te onthouden. Gaandeweg groei
en we in het stuk en dat is te merken.
De mensen gaan zich vrijer voelen,
waardoor ze beter spelen. In het begin
moest ik nog aan m'n 'nieuwe huis' wen
nen. Allemaal splinternieuwe decors. Je
bent twintig jaar aan je eigen huis ge
wend, en dan ineens moet je het met an
dere potten, pannen, lepels, messen, ik
noem maar wat op, doen. Zo kreeg
het begin de gaspitten niet aan, m
de tweede iveek was het allemaal
trouwd".
Kritiek
Nederlands drama op tv ('Zeg 'ns
'Medisch Centrum West') doet het
bij miljoenen kijkers, toch blijft
een bepaalde hoek veel kritiek kom'
de prestaties van acteurs en actrioj
vaderlandse bodem. Het spel zoi
echt overkomen, er is sprake van|
acting, dingen kloppen soms gewoc
niet (een Vlaming die Sil de Stranq
speelt) en meer van dit soort ver\v
De ogen van producente Olga M
lichten op. „Die critici weten nid
moeilijk het is een schets van je
cultuur te maken. En voor deze.
heb ik gezegd: 'jongens we spelen
we praten'. Gewoon zoals het in hj
gelijkse leven ook toegaat".
Marlous: „En dat kan betekenen i
ook natuurlijke versprekingen in
komen, want dat hoort er ook bi
kritiek altijd, hè. In plaats van
waarderen dat je gestalte probeert
ven aan de eigen cultuur, je eiger
en smaak, is er altijd die tegenwii
vind het fantastisch als er scenario}
vers van eigen bodem aan de slag
en met zo'n produkt als Medisch
trum West uit de bus komen".
Wat voor rol speelt ze eigenlijk? „B
rares - een tof mens - die ook 1
maakt, zoals de keer dat ze een le
helemaal verkeerd inschat en hem
door tekort doet. Maar laat ik maa
teveel over haar vertellen. Ze is in
geval een vaste factor in de seri(
laat ze weten.
Gunstig
Of de serie aanslaat is koffiedik 1
toch lijken de voortekenen daa
gunstig te zijn. Al is het alleen j
door het vaste uitzendtijdstip van j
uur 's avonds op doordeweekse i
den. De mensen, zo is RTL 4 p:
Severens met 'The bold and bea
gebleken, hebben hier hun dagelijk
me op ingesteld en als er dan een
ging optreedt zijn ze compleet ontr
„We hebben 'The bold and the b
ful' onlangs van half zes naar half
middags verplaatst. Gevolg: honde
tig mensen belden op met de
waarom we de serie niet meer u
den".
Marlous Fluitsma heeft nog geen
teruggezien van 'Goede tijden, s
tijden', dus kan ze ook weinig ov
uiteindelijke resultaat zeggen.
daar maak ik me niet druk over. A
schip strandt, strandt het. Dan zi
wel weer verder. Ik werk met plez
acteren zal ik waarschijnlijk altijl
ven doen. Misschien wel tot aan h«
de der dagen, net zoals Mary D
huys. In welke discipline dan o(
kan het gelukkig prima met m'n
leven combineren. Soms is het hee
en vermoeiend, maar die moehei
ik zo weer vergeten als ik speel. Eéi
is zeker: als ik niet speel, gaat het
ter met me".
HENK WAN