Is die God van Achmed anders? £eicl6cSouTCLn kerk wereld Identiteitscrisis priesters overwinnen brieven van lezer rgeestelijk leven/opinie Beter (4) UNIEK LESMATERIAAL 'ONTMOETING HINDOES EN MOSLIMS' r»r> SaidóaQowvant ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1990 PAG1N ft Synodecommissie wil wederzijdse erkenning Gereformeerde en Hervormde predikantsopleiding LEUSDEN De Nederlandse Hervormde Kerk en de Gere formeerde Kerken in NederLid, die zich in staat van hereni ging bevinden, moetgn eikaars *>redikantsopleiding erkennen. Dit stelt de synodecommissie voor aan de Gereformeerde syno de die volgende week een besluit moet nemen over de plannen van de interkerkelijke werkgroep onderwijs en onderzoek the ologie (IWOOT). Beide Gereformeerde predikantsopleidingen (Kampen en VU) zijn voor de GKN gelijkwaardig en komen daarom volgens de commissie gelijkelijk voor erkenning in aanmerking. De commissie kiest voor het standpunt van de VU (verwoord in het minderheidsrapport van IWOOT) dat de directe band tussen de Gereformeerde Kerken en de VU wordt gehandhaafd en dat deze niet via Kampen gaat lopen. De VU zal haar eigen contract met en erkenning door de Nederlandse Hervormde Kerk moeten regelen, aldus de commissie. Kam pen heeft er inmiddels van afgezien dat, in navolging van de Hervormde Theologische Universiteit, Utrecht de juridische vestigingsplaats wordt. Verder voelt Kampen niets voor verlies van eigen voorzieningen, verhuizing of inwoning elders. Wel krijgen de curatoren van Kampen, als de synode dit voorstel overneemt, de machtiging met theologische faculteiten van openbare universiteiten overleg te voeren over het sluiten van contracten. Volgens het IWOOT-besluit van de Hervormde sy node zal de Hervormde Theologische Universiteit via contrac ten het onderwijs in de zogeheten staatsvakken door de open bare universiteiten laten verzorgen. Het enige buitenlandse produkt waarvan ik weet dat er geen invoerrecht op wordt geheven, is de verhoring van een gebed. 19 door Marinus van der Berg d We staan nog steeds stil bij 23 „beter omgaan met ziek-zijn". ja Misschien zal iemand zeggen 23 het gaat over: 'beter omgaan Ri, met je leven'. Zo kun je het ook 23 zien. Zoals een analiste door jo een microscoop kijkt om beter 23 te kunnen zien wat met het blote Ar oog niet te zien is, zo plaatst 23 ziek-zijn een microscoop op je Kr leven. De wereld om je heen sluit 0 je buiten en je ziet je eigen leven Te scherper en groter. 0 We zeggen dan ook dat ziek-zijn dc je terugwerpt op jezelf en op die C relaties die het meeste dichtom dr je heen zijn. Je primaire relaties. In het ziek-zijn kun je van jezelf zien hoe je omgaat met P ervaringen als: afgeremd zijn, moeten vragen, onzeker voelen, R/ afhankelijk-zijn, pijn beleven, p£ verdrietig voelen. c We hebben al gezien dat je r/ hiermee verschillend kunt 17 omgaan, maar we zoeken de weg van de open omgang. Het deelmodel. Je verstopt jezelf Vr niet, maar je doet een appèl op m< iemand. Niet om zielig gevonden na te worden of ongewenst beklaagd, maar om te leren beter met jezelf om te kunnen w{ gaan. De vraag is nu tot wie kan h< ik mij wendén? Op die vraag is tei niet één antwoord te geven. 07 Vaak blijkt dat iemand beter R> kan praten met een niet- N( familielid dan met een familie- en lid. Ook blijkt niet altijd iemand uit de vrienden- of kennissenkring de meest 19 aangewezene. Ze kunnen een vu belangrijke en onmisbare steun tw zijn, maar je houdt je in voor hen va of je merkt dat zij niet weten of 22 ze in kunnen gaan op wat je zegt. Om te kunnen praten over r> jezelf heb je niet alleen iemand on nodig in wie je vertrouwen hebt, le maar je doet er goed aan om yj ook zo duidelijk mogelijk te zijn. ia Zeg tegen de persoon die je Pc uitkiest: „Ik ben door ziekte nc getroffen, ik heb slecht nieuws over mijn gezondheid, ik weet m, niet wat me boven het hoofd hangt en dat kan ik niet alleen verwerken. Ik heb jou nodig om M te praten. Ik wil je ook vragen om eerlijk tegen mij te zijn als ik 22 teveel aandacht opeis. Ik heb het soms nodig dat iemand mij R' een spiegel voorhoudt. Allereerst vraag ik je om te q, luisteren". Je sluit als het ware een contract r> af. Als de ander naar jou wil Tr luisteren en afspraken maakt ff over tijd en plaats dan is er een eerste contract. Dat klinkt kc zakelijk en het gaat soms st. spontaner dan ik het nu 3- beschrijf, maar toch doe ik dit 9e met opzet. Je kunt te onduidelijk i0c zijn in wat je vraagt. Je zendt te vr onduidelijke signalen uit en het dc risico van teleurstelling in de 'ie ander is groter. Aan wie kun je nu zoiets vragen? Aan je oc huisarts, aan een kennis die je hiertoe in staat acht, aan een E pastor of misschien kies je zomaar iemand uit met wie het klikt. Er zijn ook mensen die steun hebben aan praatgroepen waar ze lotgenoten aan treffen en ze zoeken zo een groep op. Het is niet altijd gemakkelijk om zo'n groep te vinden. Niet alle patiëntengroepen zijn ook goede luistergroepen. Er zijn ook mensen die telefonisch kontakt zoeken met bijvoorbeeld het omroeppastoraat van de IKON of de KRO. Of ze bellen in de nacht naar een nummer dat ze op de radio hoorden. Er zijn ook mensen die hun gevoelens toevertrouwen aan een dagboek of weer anderen gaan gericht boeken lezen waarin de ervaring L van ziek-zijn wordt beschreven. Ook dat kunnen hulpmiddelen zijn. Zijn er voldoende plaatsen O' waar je terecht kunt om beter dr met je ziek-zijn of met je d€ naderend sterven om te gaan? ka Uit onderzoek blijkt dat er nog n€ veel eenzaamheid en onbegrip is. Er zullen zeker ook nog meer initiatieven genomen moeten Er worden, maar ik zou zieken zelf willen aanmoedigen om niet af rj| te wachten, maar om zelf het i 1 heft in handen te nemen. Je kunt zelf een belangrijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van je leven als je ziek bent. Het klinkt tegenstrijding als ik zeg: „je kunt beter ziek-zijn". j~ Dat is geen verheerlijking of bagatellisering van ziekte, maar het is een appèl om te groeien in j je mens-zijn. Ik durf dat te zeggen omdat ik ongeneeslijk zieken heb ontmoet van wie een grote kracht uitging. DEN HAAG Je zult als leerkracht van een con fessionele school toch maar opgezadeld worden met de vraag: Is die God van Achmed anders? Ge lukkig, is er nu hulp om een antwoord te formule ren: de vruchten van een in 1987 opgericht onder- wijssamenwerkingspro ject van hindoes, moslims en christenen zijn rijp. Overmorgen is de lande lijke presentatie in Den Haag. Het lësmateriaal vormt een uitkomst voor met name confessionele basisscholen in de binnenstad, die niet al leen de deuren open hebben staan voor christenen, maar moslims en hindoes toelaten. De andersgelovigen kunnen nu ook in 'hun eigen taal' worden aangesproken. In totaal telt het interculturele onderwijspakket negen les boeken: Mahatma Gandhi; de feestdagen van de hindoes, Holi en Divali; Pa sen en kerstfeest; Geboorte, een naam hebben; Groeien en grootworden; Dood: ein de of nieuw begin; en Trouw en trouwen. Alle werken natuurlijk compleet met lessuggesties, en achter grondinformatie. Voor het eerst in de geschie denis zaten theologen voort komend uit de drie gods diensten bij elkaar om het materiaal te maken: pandit J. Dtadien, pandit S. Tewa- rie, hulp-imam M. Bechan, hervormde ds. H. van den Brink, gereformeerde ds. H. Nusselder, r.k. districtscate cheten F. Holtkampi A. de Gruyter, F. Blauw. De groep werd begeleid door J. Ger ritsen. Hij is twee jaar lang door de Stichting Christelijk Onderwijs Den Haag uitge leend aan het Christelijk Pe dagogisch Studiecentrum dat het lesmateriaal uitgeeft. Twee Haagse protestants- christelijke basisscholen (Comenius, Kempstraat; Paul Kruger, Fisherstraat) en de rooms-katholieke Hei lig Hartschool (Beeklaan) Eikeltje De lessencyclus is gelar deerd met liedjes, gedichten en verhalen uit verschillen de culturen. Zo begint 'Dood: einde of nieuw be gin?' door Gerritsen om schreven als het spannend ste boek met een teke ning waarop kinderen in een kringgesprek allerlei woorden verzinnen rond het begrip dood, zoals doodeng, doodsaai en doodgewoon. Aan de leerlingen de vraag die lijst aan te vullen. „Op de meeste christelijke scho len wordt de dag niet begon nen met gebed maar met een kringgesprek. Daarin krijgen alle kinderen gele genheid om hun ervaringen te vertellen. Mijn oma is dood..., of zoiets. Met de din gen van alledag als uit gangspunt willen we de kin deren boeien". In het leska- tern over de dood staat bij voorbeeld een verhaal over een eikeltje dat eindigt met: „Maar toen de lente na lan ge maanden de sneeuw deed smelten..., ontwaakte even als de dieren ook Eikelfje uit zijn diepe winterslaap. En tot zijn grote vreugde ont dekte hij, dat hij nu vast in de grond geworteld was. Uit zijn bruine bast groeide een teer en tenger twijgje als een aarzelend begin van een nieuwe eikeboom". Goed bruikbaar dus bij het thema 'leven na de dood'. Een aan leiding om Christus' opstan- dingsverhaal te vertellen en dat hindoes geloven in reïn carnatie. Gemeenschappelijk Gerritsen is verheugd dat hij maandag het lesmateri aal („zeker ook geschikt voor openbare scholen") aan de Haagse onderwijswethou der A. van Kampen kan aanbieden. De gemeente is subsidiënt, in tegenstelling tot het ministerie van on derwijs dat geen geld over had voor het project. Dank zij de subsidie zijn de lesboe ken geïllustreerd en wordt het materiaal tegen een la gere verkoopsprijs aan alle Haagse scholen aangeboden. „De lesboeken zijn ontwik keld vanuit twee lijnen: de 'spontane' en de 'voorbe dachte' weg". Spontaan kan het boek worden gepakt na een vraag of gesprek in de klas. Maar ook kan in een bepaald tijdvak, bijvoor beeld rond de hindoefeesten, het lespakket worden ge bruikt. „Zo wordt het mee leven van andersgelovigen versterkt, en hopenlijk ge ven delen uit het boek aan leiding tot gemeenschappe lijk vieren. Doel van het on derwijsproject is dat leerlin- J. Gerritsen met een van de lesboeken in zijn hand. FOTO: MILAN KONVALINKA gen zo worden geïnfor-, meerd dat ze elkaar accepte ren en tegen elkaar zeggen: ,Je geloof is wel anders maar toch...' Dan ontstaat er een heerlijke veiligheid in de klas, waar alles bespreek baar is". Godsbeeld In het lesmateriaal gaat het niet alleen om het verduide lijken van de godsdiensten op theoretisch en schoolni veau. Maar draait het even eens om de vraag in hoever re dezelfde grondgedachten in de godsdiensten leven, zij het geheel anders uitge drukt. „We verdoezelen niet de verschillen, maar wijzen op gemeenschappelijke ele menten. Enorm belangrijk is dat er een helder beeld be staat van hoe God is. Ik heb zelf ontdekt dat de Islam- god helemaal niet wreed en agressief is. Hij wordt name lijk 'de'barmhartige, die zich om anderen bekommerd' genoemd". Gerritsen gelooft niet dat de godsdienstver schillen in het lesboek woiv den verhuld. Laat staan dat christenen, of confessionele scholen door gebruik hun identiteit prijsgeven. „Nee die wordt juist versterkt. Want je moet nu aan een moslim of hindoe duidelijk maken wat je eigenlijk ge looft". Volgens Gerritsen zijn er drie soorten christe nen: die Christus op school centraal stellen en geen an dere gelovigen dulden. „Zij hebben het erg comfortabel. Je kan ook uitgaan van een tweede lijn: er is een univer sele verzoening voor alle ge lovigen, maar christenen hebben er weet van dat dat in Christus is. Zo is er ruim te voor dialoog met en res pect voor andersgelovigen. Ik voel meer voor de an dere projectgroepleden zijn het daarmee oneens een derde manier van geloven. Daarbij staat één God cen traal, die zich op verschil lende manieren heeft geopenbaard. Voor je dat ontdekt, moet je een lange weg. Begin als school maar bij schijf twee". WOUTER SMIT BISSCHOPPENSYNODE: DEN HAAG „De enige oplossing voor de identi teitscrisis waarin veel priesters verkeren, ligt in de terugkeer naar een traditionele invulling van het priesterambt, zei paus Johannes Paulus II tij dens een bezoek aan Frankrijk in oktober 1986". Daarmee is de richting van de komende wereldbisschoppensynode over de vorming van priesters aangegeven. Ruim 240 bisschoppen, onder wie kardinaal dr. A.J. Simo- nis, aartsbisschop van Utrecht, discussiëren van 30 september tot 28 oktober ach ter de gesloten deuren van het Vaticaan over priesterroe pingen, seminaries en de per manente vorming van pries ters. In 1971 hield de synode zich bezig met het ambtelijk priesterschap. Een synode is niet meer dan een adviesor gaan van de paus. Hij kan haar aanbevelingen in een do cument verwerken of maar heeft (althans in theorie) ook het recht deze naast zich neer te leggen. Niet het priestertekort staat op deze achtste gewone alge mene vergadering van de bis schoppensynode centraal, maar de onduidelijkheid over de rol van de priester. Het werkdocument spreekt van een 'diepe' identiteitscrisis. „De priester loopt het gevaar zozeer geïsoleerd te raken en niet begrepen te worden dat hij zelfs zijn motivatie (bijna) verliest." Volgens het Vati caan zou dit een verklaring kunnen zijn voor het uittre den van priesters en voor het „afwijkend gedrag", waarmee het ontduiken van het ver plichte celibaat wordt be doeld. Consumentisme en materialis me hebben een negatieve in vloed op de vorming van priesters. Bovendien leidt het priestertekort ertoe dat veel priesters veel te hard moeten werken zodat ze onder stress komen te staan, aldus het werkdocument. In dit stuk van het Vaticaan zijn de reac ties (maar niet alle) verwerkt die de bisschoppenconferen ties op het oorspronkelijke discussienota ('Lineamenta') hebben gegeven. Uit de verschillen tussen de Lineamenta en het werkdocu ment blijkt dat er bij de bis schoppen grote bezorgdheid over het welzijn van priesters bestaat. Stress en eenzaam heid werken innerlijke leeg heid en berusting in de hand, zo zegt het werkdocument. Vragen zijn er ook over de se lectieprocedure van priester kandidaten, het naleven van de evangelische raden (ge hoorzaamheid, kuisheid en armoede) en de opvoeding tot emotionele rijpheid met het oog op het celibaat. De paus heeft vorige maand nog eens duidelijk gezegd dat de Rooms-Katholieke Kerk het celibaat niet zal opgeven. Wellicht komt het vraagstuk terloops aan de orde als er ge sproken wordt over de moge lijke priesterwijding van mannen die zich in de kerk en de maatschappij hebben bewezen ('viri probati'). Ook zal de synode zich bezig houden met de vraag of de priesteropleiding volledig moet plaatshebben in een ge sloten groot-seminarie (zoals Rolduc in het bisdom Roer mond en het Sint Janscen trum in Den Bosch) of aan een universiteit met bijko mende vorming aan een con vict (zoals de KTUU en het Ariënskonvikt in Utrecht). De groeiende secularisatie van de universiteiten maken deze instellingen tot een steeds minder geschikte plaats voor de opleiding van pries ters, zei kortgeleden de uit België afkomstige secretaris van de synode, aartsbisschop Jan Schotte. Leken In dit verband komt ook de vraag aan de orde of leken aan seminaries mogen doce ren. In de Verenigde Staten zijn er bovendien nogal wat vrouwelijke docenten aan de priesteropleidingen verbon den. Verder spreekt het werkdocument over de risi co's van het gezamenlijk op leiden van priesterstudenten en theologiestudenten die niet voor het ambt willen (of mo gen) kiezen. „De identiteit van de priester- dienaar bestaat uit de deelne ming aan het wezen, de zén- ding en de priesterlijke le vensstijl van Christus, die zich in de kerk voortzetten." Die volzin in het werkdocu ment is de rode draad in de overwegingen over het pries terschap. „De priester-dienaar is dienaar van Christus, aan wezig in de Kerk als myste rie, communio en zending." Daaruit volgt logischerwijs dat de spirituele dimensie in het leven van de priester be langrijker is dan andere as pecten, hoe wezenlijk ook, zo als het apostolaat. „In een maatschappij waarin de dorst naar God, ondanks de secula risatie en het binnendringen de heidendom, duidelijk merkbaar is, wordt de priester een getuige van het myste rie." De spirituele vorming, die het hart van de priestervorming wordt genoemd, impliceert een verdieping van de gebed servaring, dagelijkse viering van de eucharistie en regel matig biechten. Na de spirituele komt de menselijke vorming die wordt verwezenlijkt door zichzelf te geven, afstand te doen en een leefregel te accepteren. „De leefregel van het seminarie of het religieuze vormingshuis is niet alleen een voorwaarde om de orde te handhaven, maar een absolute noodzaak voor een authentieke opbouw van de persoonlijkheid," aldus het werkdocument. Celibaat In veel antwoorden van bis schoppenconferenties wordt het celibaat een authentiek- profetisch getuigenis in de huidige wereld genoemd. Toch rijzen er problemen, zegt het werkdocument. Priesters stellen het verplich te karakter aan de orde, kan didaten verlaten om deze re den de opleiding. „Het pro bleem is vooral nijpend omdat wij in een geërotiseerde we reld leven, waarin de waarde van het celibaat omwille van het Koninkrijk niet meer wordt onderkend." In het kader van de intellec tuele vorming wordt een legi tieme veelheid van benade ringen „volledig erkend", maar „men zal zich vooral met de samenhang en de trouw aan het leergezag moéten bezighouden". De mo raaltheologie wordt in dit ver band met nadruk genoemd. In het onderdeel over de pas torale vorming (het laatste element) komt de samenwer king met leken aan de orde, waarbij in één adem de speci fieke zending van de priester wordt genoemd. Enkele bis schoppenconferenties hebben in dit verband de vraag ge steld in welke mate de samen werking met religieuzen en met leken (zowel mannen als vrouwen) kan worden uitge breid. Het werkdocument geeft hierop geen antwoord. De Rooms-Katholieke Kerk kampt over de gehele wereld met een tekort aan priesters. Bovendien speelt de vergrij zing een steeds grotere rol. Terwijl het aantal rooms-ka- tholieken wereldwijd tussen 1970 en 1988 van 653 miljoen naar 890 miljoen steeg (plus 36,29 daalde het aantal priesters van 419.728 naar 401.930 (min 4,24 De vergrijzing doet zich voor al in Noord-Amerika en Eu ropa voor. Drie jaar geleden behoorde Nederland tot de vier Westeuropese landen waar de gemiddelde leeftijd van de priesters tot boven de 60 jaar was gestegen. In ons land was dit het hoogste met ruim 62 jaar. Het aantal priesters van de bisdommen daalde tussen 1965 en 1989 in Nederland met bijna de helft van 4.175 naar 2.167. Van die 2.167 secu liere priesters waren er begin 1989 nog 1.310 in actieve dienst, terwijl de overige 857 reeds met emeritaat waren. Het aantal priester-religieu zen daalde in dezelfde periode met ruim de helft van 9.420 naar 4.335. De Derde Wereld laat een ge heel ander beeld zien. In Afrika en Latijns-Amerika steeg het aantal (seculiere en reguliere) priesters tussen 1970 en 1988 met ruim 12 en in Azië met bijna 23 In Noord-Amerika daalde hun aantal met ruim 4 en in Eu ropa met 11 Toch houden de priesters in de ontwikkelingslanden het voorlopig nog heel wat druk ker dan hun collega's in de rijke landen. Terwijl in Noord-Amerika er één pries ter op 991 gelovigen is en in Europa één op 1231, heeft een priester in Azië de pastorale verantwoordelijkheid over 2.546 gelovigen, in Afrika 4.249 en in Latijns-Amerika over 7.463 gelovigën. De RK Kerk kan zich over één zaak verheugen. Het aan tal priesterkandidaten stijgt nog steeds fors: van 60.368 in 1976 naar 92.173 in. 1988. In Afrika bedroeg de stijging 162 in Latijns-Amerika 132 en in Azië 75 Zelfs Europa laat een stijging van 26 zien, maar dat is een verte kend beeld. Alleen in Polen, dat vorig bijna een derde van de ruim 29.000 Europese priesterkandidaten telde, groeit hun aantal. Daar ligt ook het antwoord van de paus op de vraag wat de oplossing voor de identi teitscrisis van de priesters is: een traditionele invulling van het priesterambt. DIRK VISSER Wereldbisschoppenconfereni ir VAN de wereldbisschoppensynode over de vorming va priesters die morgen achter gesloten deuren in het Vati 10 begint, hoeven naar het zich laat aanzien geen opmerke jj ontwikkelingen verwacht te worden. Daarvoor ligt de i rob ting van de synode door het werkdocument en de opva ,t gen van paus Johannes Paulus II, die vasthoudt aan de zeg dige invulling van het priesterambt, al te zeer vast. >k i'n VEEL aandacht zal de komende weken besteed worden lejj belangrijke onderwerpen als het welzijn van de pries r„r priesterroepingen en de priesteropleidingen. Een brede ni« dachtenwisseling over vernieuwing van het ambt, het jan plichte celibaat en het openstellen van het ambt voor v na wen, zal niet aan de orde komen. hij DAT is ondertussen regelmatig wel het geval in parot iet in Nederland, waar parochianen zich geconfronteerd ,n met een groeiend priestertekort, een toenemende vergrij |on« van de geestelijken, te weinig nieuwe, jonge priesters e wai noodgedwongen beperking van het priesterschap tot liti 0°i sche functies en het toedienen van de sacramenten. tie nar HlER en daar heeft men er al mee leren leven dat ide priester gedeeld moet worden met andere parochies. I 'er een Eucharistieviering in het weekeinde, bij huwelijke begrafenissen kunnen katholieken niet langer zonder i ,on: rekenen op de beschikbaarheid van een geestelijke. H wi dikwijls passen en meten. eki DAAR staat gelukkig tegenover dat pastorale werker ten werksters en vele goed daartoe toegeruste vrouwen en i 'a§' nen zich met hart en ziel inzetten in parochies en deken in werkgroepen en in oecumenische samenwerkingsver den. Zij doen dat vanuit een diepe evangelische inspirati bsc laten zien dat er gaandeweg een ander voorgangen 56- groeit. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezor stukken te bekorten Openluchtrecreatie Nou is het toch pas 'n jaar of wat geleden, dat die afgetre den staatssecretaris in een vraaggesprek naar aanleiding van de terugkeer in de Kamer, ondanks politiek letsel, ver klaarde: „Ik ben en blijf ka merlid met een grote achter ban", en zie, hij zou alweer. Uiteraard, die grote achterban, waarvan nagenoeg eenieder ,,'m persoonlijk kent", heeft al die jaren zo toegeleefd naar het grote moment dat-ie mi nister van landbouw zou wor den, dat bij een tussentijdse vacature van die post de drang haast ondraaglijk wordt. Nu de realiteit inmiddels het grote doel aan het oog heeft onttrok ken, zou een staatssecretariaat tenminste nog een troostprijs zijn. Een staatssecretaris voor openluchtrecreatie. Zou 'ie' niet beter samen met meneer G. Braks kunnen gaan 'vis- Wees wèl bezorgd Twee berichten in één krant (van 25 september): NS verho gen tarieven voor vaste reizi gers (woon-werkverkeer) met circa 10%. General Motors brengen op de gehele achter pagina Opeltjes aan de man met: „Don't worry, drive hap py. Zet je zorgen aan de kant. Laat de boel de boel". Wat een „timing" van de auto-gigant! Ondertussen bekruipt je mach teloze woede. Het wordt nooit wat met de aanpak van de mi lieuproblemen. De heilige koe staat kennelijk hoger aange schreven dan onze (kleinkin deren. Wat een kortzichtig heid! Laat u niet gek maken door dit soort reclames. De NS worden wel tot inkeer ge bracht (als de Tweede Kamer haar taak tenminste serieus neemt). Wees wèl bezorgd en doe er wat aan. Halveer het autoverkeer! Cirkelredenering De opperseinwachters in de directiekamer van de NS heb ben in hun wijsheid besloten de tarieven voor de treinreizi- C. Dijkstra, ger fors op te trekken. Want, RIJSWIJK. zeggen ze, de NS mag vo ie, afspraak de prijzen net zi ieri laten stijgen als de vari w kosten van de auto. En au air' den is dankzij Saddam Hu ter de afgelopen tijd aanmert x>u duurder geworden, en da itei Maij-Weggen komt er november weer een prijsverhoging bij. Briljan UC tuurlijk. De regering n ijn het autorijden duurder oi est subsidiepot van de NS te s eei ken, en de NS zelf gebi die accijnsverhoging als ni cuus om het treinkaartje t der te maken. Wat een o as delijke cirkelredenering. H.J. van Apeldoorn, LEIDSCHENDAM. lal Werkbezoek Het schijnt steeds woonte te worden dat kaiyj leden zogenaamde werkb e ken afleggen. Dat lijkt oj eerste gezicht heel maar ik vraag me af of werkbezoeken niet hun voorbij schieten. Steeds ,ie je in kranten en op de visie kamerleden die tiji ur] ergens in de keuken kijkf jte een bedrijf om zodoende er op de hoogte te geraken „j wat er onder de werkne leeft. 'Maar is dat nou w< ch( Kamerleden die op wei e zoek gaan in Zuid-Afrika m{ pen dat de zwarte bevo jat het slecht heeft. En zich ,rt( sen in de duurste hotels verzorgen! Wat kost da an Nederlandse belastingbf ir overigens niet En neem en kamerlid als Machteld de het CDA. Die ging week eens een dagje kijke de Amsterdamse politie. L natuurlijk allemaal leul J aardig, maar is het nou z( vallig dat van haar, rijdt een politiepaard, een foto kranten verscheen, óf het misschien toch te ra met het feit dat er weer kiezingen naderen Wan j. wend als ik ben, neem il dat de public-relations ling van het CDA de heeft ingeseind over het i tuur van het betreffend! m merlid. Ik ben een vooif der van het idee om een vertegenwoordiger eens >te het volk te sturen. Maar i e loof niet dat het hele volich; per se hoeft te weten. mT CeidócSouocmt Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071-122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15 00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6%> BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giroka per madnd f. 24,85 per maand f per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f per jaar 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en taneven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij! ■070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 e r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2