'Liever nog een paar hele dikke boeken' CeidóeSourati brieven van lezer kerk wereld beroepingen Oosteuropese kerken „machteloos" tegenover westerse problemen mST £eidóc£ouaa/rit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ccidóc Soutuut DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1990 PAGINJ II Opperste Sovjet neemt wet op godsdienstvrijheid aan MOSKOU De Opperste Sovjet heeft woensdag een wet goedgekeurd waarin is vastgelegd dat politici geen invloed mogen uitoefenen op religieuze activiteiten. Zo mag de rege ring noch godsdienstonderwijs, noch atheistische propaganda financieel steunen. De wet beoogt in de praktijk te garande ren wat grondwettelijk is geregeld in het artikel op de gewe tensvrijheid. De wet, die met 341 stemmen voor, 1 tegen en 1 onthouding werd aangenomen, ontleent haar betekenis aan de periode van voor de hervormingen, toen de regering en de partij zich actief verzetten tegen de formeel toegestane ker ken en godsdienstige groepen, en het atheisme van staatswege werd gepropageerd. De nieuwe wet schept een kader waarbinnen het godsdiensti ge groepen vrij staat „organisaties, broederschappen en ge nootschappen" in het leven te roepen. De wet garandeert het recht op studie van en onderricht in godsdienstwetenschap pen, hetzij gezamenlijk, hetzij individueel. Een artikel om plaatselijke autoriteiten de bevoegdheid te ge ven schoolgebouwen na de normale lesuren open te stellen voor godsdienstonderwijs, werd op het laatste moment wegge stemd. De afgevaardigden bleken beducht voor godsdienst twisten binnen het onderwijs en het gewraakte artikel werd voor advies teruggezonden naar de desbetreffende commissie. Een vooruitziende blik betekent meestal dat men over het voor de hand liggende heen kijkt SUGGESTIE AAN OMSTREDEN DUITSE THEOLOOG DREWERMANN ROTTERDAM 'Verspil uw energie maar niet te veel aan het machtsme chanisme van de kerk. Schrijf liever nog een paar hele dikke boeken'. Woorden van deze strek king zei de Amsterdamse predikant ds. Nico ter Linden gisteren tegen de Westduitse theoloog en psycho-analyticus Eugen Drewermann. Ds. Ter Linden sprak in Rotter dam ter gelegenheid van het verschijnen van een commentaar op het bij belboek Marcus in het Nederlands. Drewermann is onderwerp van gesprek en van onderzoek in de Rooms-Katholieke Kerk; zijn opvattingen zouden deels 'niet meer rooms- katholiek' zijn. Prof. Drewermann is hoogle raar dogmatiek in Paderborn en heeft daarnaast een prak tijk als psycho-analyticus. Hij is van oordeel dat de diepte psychologie van met name Freud en van Jung een in strument moet zijn van de theologie; die psychologie geeft middelen om mensen werkelijk te begrijpen en pas dan worden echt verstaan van de bijbel en echte 'zielzorg' mogelijk. Het oorspronkelijke werk van de gisteren in Rotterdam ge- {jresenteerde vertaling en se- ectie verscheen in 1987-1988. Naar aanleiding daarvan ver zocht kardinaal Ratzinger van de Congregatie voor de Ge loofsleer aartsbisschop Johan nes Joachim Degenhardt een onderzoek in te stellen naar de katholiciteit van Drewer mann. De kardinaal zag in het werk 'symptomen van verval in de interpretatie'. Zeer opzienbarend was het boek: 'Kleriker, Psycho- gramm einer Ideals'. In het lijvige boek (900 bladzijden) legt Drewermann uit hoe naar zijn oordeel de Rooms- Katholieke Kerk verstard is in intellectualisme en rationa liteit, omdat de clerus 'de angst van het leven niet aan durft'. Met behulp van psychoanaly tische interpretatieschema's komt Drewermann tot de conclusie dat de clerus deels bestaat uit mensen die als kind de ervaring hebben ge had 'te veel' te zijn. Vooral in grote gezinnen komt het voor dat de moeder overbelast is. Sommige kinderen zien dat en. proberen het haar in alles De auteur signeerde gisteren bij de presentatie vele boeken naar de zin te maken en zich voor haar op te offeren. Ze zien ook als de moeder haar troost en steun vindt in het godsdienstig leven. De na tuurlijke geldingsdrang van sommige kinderen wordt on der dergelijke omstandighe den weggeduwd onder de angst het de moeder niet naar de zin te maken. Zulke erva ringen kunnen leiden tot een onvolwassenheid van de per soonlijkheid; er ontstaat wan trouwen tegenover alles wat 'van buiten komt', de vrijheid wordt geschuwd, alleen het bestaande wordt als veilig er varen. Dit is ook het beeld van de kerk, aldus Drewermann. Krampachtig wordt vastge houden aan de hiërarchische structuren en macht en met een beroep op godsdienstige motieven worden de leken via een stelsel van geestelijke en morele censuur afhanke lijk gehouden, van een hiërar chische macht. De fundamen tele angst die onver vreemdbaar is van het leven wordt weggeduwd. Maar daardoor wordt de kerk bang voor vrijheid en zoekt ze haar zekerheid in uiterlijk vertoon van macht en dogma. Drewermann sprak in dit verband eens van de tragiek dat de Rooms-Katholieke Kerk de existentiële angst van Maarten Luther niet ver stond hem zelfs uitstootte hoewel Luther juist de moed had om angst te hebben en juist in die angst God her vond. Drewermann noemt in zijn werken veelvuldig de wijs geer/filosoof Kierkegaard; deze Deense geleerde be schrijft ook de grote angst voor de menselijke vrijheid. En net als Kierkegaard doet, brengt Drewermann die angst in verband met het feit dat de mens uit de relatie met God is mens aangewezen op zijn ei gen beperkte krachten. Er is maar één uitweg, aldus Dre wermann en dat is de terug keer naar God. Want juist God verstaat deze angst en aanvaardt haar ook; de kerk zou net zo die angst moeten leren zien en aanvaarden in plaats van 'angstig gedrag' meteen als 'zonde' te veroor delen. Gesprekken Het boek 'Kleriker' bevat verslagen van de vele thera peutische gesprekken die Drewermann als psycho-ana lyticus had met priesters, van hoog tot laag. Hij hekelt daar in voorts de wijze waarop de kerk de geloften van armoe de, gehoorzaamheid en kuis heid oplegt. Deze en dergelij ke uitspraken zijn mede de FOTO: STEPHEN EVENHUIS aanleiding geweest tot het on derzoek van de werken van Drewermann. In verband met de gewraakte opvattingen verzocht de aartsbisschop van Paderborn de geleerde vorig jaar september vrijwillig af stand te doen van zijn kerke lijke leerbevoegdheid. Dre wermann deed dit niet en in een open brief legde hij uit waarom. De kerk heeft onge lijk wanneer deze zijn opvat tingen ziet als pure psycholo gie, vinat Drewermann. Hij voorspelde dat een kerkelijke veroordeling de weg zou ba nen voor allerlei groepen in de kerk die het geloof mono poliseren en bang worden als dat geloof op een andere wijze wordt verwoord. Drewermann ontkent dat hij een aanval heeft gedaan op de clerus; met zijn pleidooi voor onder meer het niet-verplich te celibaat heeft hij juist pries ters willen helpen om 'meer mens te worden' en heeft hij geprobeerd een systeem te doorbreken dat bij schuldgevoelens kweekt in plaats van hen helpt de vrij heid aan te durven. Aartsbisschop Degenhardt en prof. Drewermann hebben in juli van dit jaar 'belangrijke overeenstemming' bereikt, zo blijkt uit een verklaring. De boeken van Drewermann hebben in Duitsland een enorme populariteit. Van zijn geruchtmakende 'Kleriker' ging in drie maanden niet minder dan dertigduizend exemplaren over de toon bank. Een protestactie tegen een mogelijke veroordeling van Drewermann op ondeug delijke gronden leverde in korte tijd enkele tienduizen den handtekeningen op. In een petitie werd een 'recht vaardige behandeling van Drewermann' geëist. Preken Het boek 'Beelden van verlos sing', een toelichting op het evangelie van Marcus, dat gis teren werd gepresenteerd, be vat een selectie uit de oor spronkelijke Duitse tekst, ver vat in twee forse banden (1400 bladzijden). Ton van der Stap vertaalde de tekst, die bestaat uit preken over gedeelten van de Evan gelie-tekst. In de preken heeft Drewermann zijn opvattingen over de eenheid van theolo gie, psychologie en pastoraat verwerkt. Hij probeert de bijbeltekst te laten lezen als een persoonlij ke ervaring. Niet de histori sche situering van de tekst is uitgangspunt, maar de psychi sche aard van de mens en het religieuze zelf. Zo en met be hulp van de symbolen-dui ding van de diepte-psycholo- gie wordt de tekst levend en krijgt ze zeggingskracht, aldus Drewermann. Een voorbeeld van de resultaten van zo'n be nadering is zijn uitleg van de genezing van een blinde (Marcus 8, 22-26). Bij Drewer mann is die blindheid óók een 'beveiliging' voor mensen die het leven niet meer durven aanzien en de (fictieve) oerge- borgenheid zoeken van het duister. Het speeksel dat Je zus gebruikt bij de genezing, verwijst naar de warmte en de vochtigheid van de moe derschoot, de plek waar het leven onbedreigd is en onaan gevochten. De genezing van de blinde is daar wanneer de man door de liefdevolle ver lossing door Jezus het leven weer onder ogen kan komen. LÜTSEN KOOISTRA 'Beelden van verlossing' is uitgegeven door Meinema en kost 39,50. Kerken doen mee aan overheidsproject tegen seksueel geweld AMERSFOORT De Raad van Kerken werkt mee aan het voorlichtingsproject van de overheid ter voorkoming van seksueel geweld. Het mo- deramen (bestuur) van de Raad heeft met een verzoek daartoe van het ministerie van Sociale Zaken en Werk gelegenheid ingestemd. De kerken hebben volgens de Raad een specifieke verant woordelijkheid op dit terrein. Meer dan eens is een autori tair Godsbeeld de achtergrond van een vernederende en on derdrukkende behandeling van vrouwen. Kerkelijke organisaties, zoals vrouwenorganisaties, diocesa ne pastorale centra en de toe rustingscentra, zijn ingelicht over het voorlichtingsproject. De komende tijd zullen regio nale bijeenkomsten worden gehouden voor kerkelijk ka der. Begin dit jaar riep de Raad van Kerken de kerken op zich grondig met het pro bleem van incest bezig te hou den. Naar aanleiding van een notitie van het werkverband geloof en incest wees de Raad erop dat plegers van incest zich vaak op God, de bijbel of het kerkelijk gezag beroepen. De Raad noemde het noodza kelijk dat het vraagstuk van de incest bij de scholing en nascholing van pastores aan de orde zou komen. Het voorlichtingsproject is ontwikkeld door vier ministe ries: sociale zaken, wvc, justi tie en onderwijs. Het heeft tot doel het maatschappelijk kli maat waarin seksueel geweld kan gedijen, te bestrijden. Het project richt zich vooral op jongens en mannen tot 35 jaar. Uit onderzoek is name lijk gebleken dat de meeste daders uit deze groep voort komen. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Kamerik P. Molenaar te Lekkerkerk (deelgemeente Het Ven ster). Bedankt voor Zwijndrecht B.J. Kruit te Heiloo en Limmen. Bedankt voor Oude Tonge H. Roseboom te Boven-Hardinxveld; bedankt voor Oud-Avereest-Balkbrug E. van Rooljen te Beusichem en Zoelmond. Beroepen te 's-Gravenzande H.E.J. van der Laan te Kolderveen-DInxter- veen; te Wilsum H.J. Donken te IJ- zendoorn. Bedankt voor Zwijndrecht B.J. Kruit te Heiloo en Limmen. Gereformeerde Kerken Beroepen te 's-Gravenhage-Loosdui- nen mw. drs. N.A. Kok. kand. te Koudekerk aan den Rijn; te Sellingen drs. Q.P.E. van Helden, kand. te Zwolle: te Luttelgeest en Kuinre (N.O.P.) (herv.geref.) drs. J.J.T. Sala- kay te Den Burg (Texel) Beroepen te Erica drs. A.J.J. van Vliet, kand. al daar, die dit beroep heeft aangeno men. Beroepbaarstelling: mw.drs. C.B. Spronk, Nieuwe Herengracht 18, 1018 DP Amsterdam. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Hasselt (tweede pred- plaats) en te Franeker-Sexblerum i.s.m. Arum J.J.' Schreuder, l.l. zend- .pred. te Curacao, verbonden aan de kerk van Rijnsburg, wonende te Bun schoten-Spakenburg. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Rijnsburg J. Westerink te Bunschoten. Baptisten Gemeenten Beroepen te Winschoten A. de Vries te Emmen, die dit beroep heeft aan genomen. Ruim 9.000 Zwitserse katholieken eisen aftreden bisschop Haas BERN Ruim 9.000 Zwitser se rooms-katholieken hebben paus Johannes Paulus II in een petitie gevraagd de be noeming van bisschop Wolf gang Haas van Chur te hero verwegen. De organisatie Open Kerk heeft de petitie dinsdag aangeboden aan de secretaris van de apostolische nuntiatuur in Zwitserland. De nuntius, aartsbisschop Edoar- do Rovido, weigerde zelf de ondertekenaars te woord te staan. Volgens de ondertekenaars lopen de eenheid van de Rooms-Katholieke Kerk en de confessionele vrede in Zwitserland ernstig gevaar door het optreden van de zeer conservatieve bisschop. De paus, die mgr. Haas in mei be noemde, wordt dringend ver zocht op zijn beslissing terug te komen. De petitie is het zoveelste pro test tegen bisschop Haas, die zich de afgelopen maanden weinig geliefd heeft gemaakt in de Zwitserse kerk. Jenö Staehelin van het ministerie van buitenlandse zaken geeft de ondertekenaars weinig kans: hij heeft onlangs in het Vaticaan begrepen dat er aan de omstreden benoeming niet te tornen valt. Westduitse Caritas in opspraak MÜNCHEN Verscheidene medewerkers van de katholieke hulporganisatie Cariats in de Duitse Bondsrepubliek worden verdacht van oplichting en misbruik van vertrouwen, zo heeft een woordvoerder van het parket in Mtlnchen meege deeld. Een van de financiële directeuren zou een Caritas-ge- bouw veel te goedkoop hebben verkocht aan een vriend en daarmee de hulporganisatie voor meer dan ongeveer 1,7 mil joen gulden hebben benadeeld. Het aartsbisdom München is zo geïrriteerd door de affaire, dat het de gang van zaken bij Caritas voortaan wil laten controleren. Caritas verschaft werk aan 351.500 mensen en bezit in de Bondsrepubliek 30.000 instellingen. Daaronder zijn 4.500 ziekenhuizen, 5.000 rusthuizen en 12.000 kindertehuizen en hulpcentra. Record aantal bezoekers Passiespelen Tegelen TEGELEN De belang- stelling voor de Passiespelen in het Noordlimburgse Te- gelen is weer groeiende. Na de zestiende en laatste voor stelling komende zondag hebben ruim 50.000 perso: nen de Passiespelen bezocht. Dit heeft voorzitter Wim Beurskens van de Stichting Passiespelen Tegelen dins dag bekendgemaakt. De 350 medewerkers zijn met dit resultaat zeer inge nomen. „Bij 30.000 zouden we uit de kosten zijn geko men, bij 40.000 waren we dik tevreden geweest en nu zijn we zonder meer enthou siast". Er waren dit jaar 70 80 procent meer bezoekers dan in 1985, toen de vijfjaar lijkse Passiespelen amper 33.000 bezoekers trokken. Het absolute dieptepunt werd in de iaren '60 bereikt met 20.000 bezoekers. Er is sprake van een toegenomen bezoek uit het buitenland, vooral uit de Westduitse grensstreek en uit Neder landstalig België. DRIEBERGEN De kerken in Oost-Europa hebben nog geen idee wat ze straks moeten be ginnen met de opdrin gende secularisatie, de vrije markt-economie en het (post-)modernisme. „Ik ben bang dat de kerken machteloos staan", aldus P. Nizinski uit Polen aan het slot van een vijfdaagse bijeen komst in Driebergen van christenen uit Oost- en Mid den-Europa. Nizinski vond het jammer dat de conferentie geen aandacht aan dit probleem had besteed. „We weten erg weinig van de problemen waarmee de wes terse kerken al geruime tijd worden geconfronteerd. We begrijpen soms het nieuwe sy steem niet." De bijeenkomst vond niet in een van de Oosteuropese lan den plaats omdat de deelne mers elkaar graag op neutraal terrein wilden ontmoeten, zo zei de Hongaarse dr. A. Mate- Toth. Volgens L.J. Hogebrink van het IKV moeten niet alleen kerken en christenen in Oost- Europa hun verleden zien te verwerken, maar geldt dit evenzeer voor het Westen. De Oosteuropese deelnemers hadden niet alleen scherpe kritiek op de lakse houding van hun eigen kerkleiders ge uit, maar ook de geringe be trokkenheid van de westerse kerken tijdens de communis tische overheersing gehekeld. Paus: Nazi's wilden wellicht met holocaust Polen blameren VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft woens dag het vermoeden uitgesproken dat nazi-Duitsland Polen als locatie koos voor de moord op miljoenen joden om dat land in discrediet te brengen. „De moordenaars deden dit alles in ons land, wellicht om het in schande onder te dompelen", aldus de paus in een gesprek met Poolse pelgrims in Rome. „Maar men kan een land niet te schande maken door de dood van onschuldige slachtof fers", voegde hij eraan toe. Paus Johannes Paulus zei tijdens de audiëntie verder dat jo den in zijn geboorteland generaties lang vreedzaam met de rest van de bevolking hebben samengeleefd. Ook na de holo caust zijn de joden „bij ons geblevenaldus de paus, om sa men met ons „de dag des oordeels en de wederopstanding af te wachten". Onder het nazi-regime werden drie miljoen Poolse joden ver moord. In het in Polen gelegen vernietigingskamp Auschwitz werden 2,5 miljoen joden uit verschillende Europese landen gedood. Rozegeur en maneschijn De grote industrielanden zijn niet bevreesd voor de ge "boi gen van de Golfcrisis. Ook als de olieprijs nog wat vei lie stijgt, zal 1991 een mooi jaar worden voor de wereldectn mie. In elk geval voor de economieën van de rijkste lam verenigd in de eliteclub G-7. Het negende achtereenvolge 'groeijaar' is in aantocht. Wel zullen de kwetsbare ontwil lingseconomieën een ferme tik krijgen van de oplop* energiekosten. Maar met een gezamenlijke krachtsinsj rz< ning van arme en rijke landen moet het lukken het nad( effect van de Golfcrisis voor de Derde Wereld binnen vaardbare perken te houden. DEZE verklaring van de Grote Zeven, gepubliceerd na gebruikelijke onderonsje voorafgaande aan de jaarlijkse gadering in Washington van het Internationale Moneï L Fonds (IMF) en de Wereldbank, ademde optimisme en o schonden vertrouwen in de toekomst. En ziedaar, de 1 komst van IMF en Wereldbank is gisteren eveneens in opvallend optimistische stemming geëindigd. Dat mag evenwel geen verbazing wekken. Niemand f de mededeling verwacht dat G-7, IMF en Wereldbank even niet zien zitten en dat de leiders van de machtigste nomieën ter wereld kommer en kwel voorzien indien! dam Husayn blijft donderjagen in de Arabische olievel Zo werkt het niet in dit invloedrijke gezelschap, dat met j onvertogen woord de beursindexen van Wall Street en kyo vele punten kan laten kelderen. De waarde van dea ficiële verklaringen is per definitie beperkt, want roze en maneschijn zijn min of meer verplichtend voorgescEft EeN zwartgallige toekomstvoorspelling van G-7, IMlP Wereldbank leidt automatisch tot wereldwijde paniek en f~( dl berei 'I' tot precies het tegenovergestelde van wat men wil Bovendien gebiedt de politieke opportuniteit van het ment de economische werkingskracht van het door Sad Husayn indirect in stelling gebrachte oliewapen te baga seren. Het is al erg genoeg dat de olieprijs met vele dc nc tegelijk omhoog schiet zodra de Iraakse potentaat laat v !ar dat hij, als de nood aan de man komt, alle oliebronne brand zal laten zetten die binnen het bereik van zijn menwerpers liggen. En dus doet George Bush of er geen vuiltje aan de luc er' door uit de enorme Amerikaanse reservevoorraad vijf joen vaten olie op de markt te brengen bij wijze van i schuwing aan de financiële markten. Maar ondertussen Iks gen de kosten van de Golf operatie het toch al wankel* grotingsevenwicht van de VS volledig uit het lood te s En Helmuth Kohl doet alsof de elke dag stijgende kosti mingen van de Duitse eenwording, berekend in miljarde ve marken, ressorteren onder de categorie 'kleine tegenval ïsi Margaret Thatcher is al langer gewend om de alarmer te voorboden van een naderende recessie in Groot-Britt$fl' stelselmatig te negeren. Deze aanwijzingen, gevoegd 1 Japanse zorgen over een omslag in de conjunctuur, gev< genlijk alle aanleiding niet uitbundig enthousiast te zijn 0 de verwachte ontwikkeling van de wereldeconomie. Ii geval staan de zaken er zeker niet zo florisant voor als ons wil doen geloven. HETGEEN nu ook weer niet betekent dat er reden voo niek zou zijn. Integendeel, er is in de afgelopen periodi solide grondslag gelegd voor een duurzame groei van d( reldeconomie. Onder meer via G-7, IMF, GATT en We bank is een instrumentarium geschapen waarmee conju rele aardschokken kunnen worden ondervangen. Maai sen overdreven pessimisme en gemaakte vrolijkheid li middenweg van positief getint realisme. Wie dat pad in bemerkt dat er heel wat meer hobbels en valkuilen ziji 'alleen maar' het inflatiegevaar waarvoor uitdrukl wordt gewaarschuwd. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezon stukken te bekorten. Nederland ziek? (2) Pastoor J. Stolk wendt zich in zijn artikel tot de minister president om hulp en aandacht te verkrijgen voor een groep medemensen in een bepaalde noodsituatie. Hij voert een voorbeeld ten tonele toegesne den op één persoon. Dat is mijns inziens fout. Landsbe stuurders kunnen alleen maar werken in bestuurlijke zin, voor groepen van mensen en bijbehorende zaken. Maatwerk per persoon is er niet bij. Daarom werkt dus ook het voorbeeld niet. Bovendien, er was al een antwoord op zijn vraag door de premier gege ven. Dwars tegen de verzor gingsstaat-verdoving in had hij immers een opwekking ge daan om te komen tot een zorgzame samenleving. Déórin zit de oplossing. Hij sprak ook over een eventuele wenselijk heid om te komen tot stfenge- re straffen. Hiermee gaf hij blijk, duidelijk te weten wat er binnen de samenleving leeft. Een staat kan bestaan wan neer haar burgers bereid zijn tot het leveren van pres! groot of klein. Deze inspa gen worden bedreigd doo der meer de zogenaamde J ne criminaliteit en anderf maatschappelijke t De fatsoenlijke burger recht op bescherming zij of hij zich inzet voor 1 zelf en de staat. Dit alle; toor, lost uw probleem ni Zo'n probleem is alleen per individu op te lossei pend op een helper(stei de juiste mogelijkheden, een stukje van een nog groter probleem, namelij van de maatschapp vallers. Het minder werk moet over een gro aantal werknemers verdeeld, terwijl het cr van nieuwsoortig werk zakelijk is. De bouws 'a daartoe moeten van on worden aangedragen. T< V( lang blijft het voor hulp ners dweilen met de open. Is Nederland ziek? Alleen, reactie komt pas tie en heeft tijd nodig. C. van Noolse -1 Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071-122 244. Postadres, postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071-122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u op za. van 14.00 tot 15.001 0, Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giroks per maand f. 24,85 per maand f 2 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. per jaar f. 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswi 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2