w B Katholieke universiteiten moeten katholieker worden %5 „In zichzelf gekeerde kerk houdt niet lang stand" 2 kerk wereld CG boeken Oostduitse Evangelische Kerk wil referendum over grondwet ÊeidócSoiwcmt brieuen van lezer U mT CeidócSouocmt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ftüdóeSouACWit WOENSDAG 26 SEPTEMBER 1990 PAGINA Vraag naar hervormde predikanten is groter dan aanbod LEIDSCHENDAM De vraag naar predikanten in de Neder landse Hervormde Kerk heeft in de afgelopen twee jaren het aanbod overtroffen. Veel gemeenten, ook de min of meer wel gestelde, moesten daarom onverwacht lang op een nieuwe pre dikant wachten. Dat schrijft de hervormde commissie voor het Beroepingswerk in haar verslag over 1988 en 1989. Ondanks het tekort aan pre dikanten moesten sommige kandidaten lang op een beroep wachten. Nog steeds krijgen mannelijke kandidaten in het al gemeen sneller een beroep dan de vrouwelijke collega's. Predikanten willen volgens de commissie langer in een ge meente blijven dan vroeger het geval was. Als redenen noemt zij onder meer dat de partner ook werkt en dat predikanten hun ambt meer dan vroeger als een beroep zien. Ook het ver vlakken van de tegenstellingen tussen stad en platteland en tussen bepaalde regio's in ons land kan een oorzaak zijn. De commissie is weinig optimistisch over de toekomstige werk gelegenheid voor predikanten. Het aantal kandidaten zal waar schijnlijk toenemen, maar het aantal predikantsplaatsen zal door vergrijzing van de leden en daling van de financiële mid delen teruglopen. Het aantal predikanten met beperkte werktijd is de afgelopen jaren toegenomen. In het algemeen moet zorgvuldig worden omgegaan met verzoeken van gemeenten om een predikant voor beperkte werktijd te beroepen. Alleen als er geen andere mogelijkheden zijn, zou toestemming mogen worden gegeven voor het part-time vervullen van een predikantsplaats, aldus de commissie. Wie gezichtsverlies durft lijden, heeft een eigen gezicht 'Geestelijke verzorging in gezondheidszorg onder druk' UTRECHT De christelijke en joodse kerkgenootschappen zijn bezorgd over de positie van de geestelijke verzorging in de bejaardentehuizen en de gezondheidszorg. „Er zijn al plaatsen waar de geestelijke verzorging door instellingen niet meer in het reguliere zorgpakket opgeno men wordt en waar ook geen vergoedingen worden ver strekt van bijvoorbeeld ge maakte kosten door geestelijk verzorgers die op ad-hoc basis diensten verlenen", consta teert het Interkerkelijk Con tact in Overheidszaken (CIO) in een reactie op de nota Wer ken aan Zorgvernieuwing van staatssecretaris Simons van volksgezondheid. In het CIO werken 15 kerken en de drie joodse kerkgenoot schappen samen. Het be vreemdt het CIO dat in de nota, die een alomvattend plan voor wijziging van de structuur en financiering van de gezondheidszorg biedt, met geen woord over de geestelij ke verzorging wordt gerept. De staatssecretaris heeft ken nelijk onvoldoende oog voor het feit dat geestelijke verzor ging deel uitmaakt van de zorg voor de gehele mens. Deze zorg is zo specialistisch van aard dat zij niet door de gewone zielzorgers kan wor den gedaan, maar dat een spe cifieke opleiding en ervaring noodzakelijk is. Het CIO vindt dat in alle wet ten op het terrein van de ge zondheidszorg en bejaarden zorg een bepaling moet staan die waarborgt dat de instellin gen in het kader van de totale zorg ook geestelijke verzor ging in yoldoenae omvang verstrekken. Bundeling bijdragen over Klaas Schilder In het 'Schilder-jaar 1990' zijn diverse publicaties versche nen over leven, werk en bete kenis van deze begaafde gere formeerde theoloog Klaas Schilder die honderd jaar ge leden geboren werd en wiens nagedachtenis tot nu toe werd bepaald door de oprichting van de Gereformeerde Ker ken vrijgemaakt, waarbij hij de hoofdrolspeler was. Een van die publicaties bevat de toespraken die werden gehou den op een symposium op de Vrije Universiteit in Amster dam op 6 april van dit jaar. Onder de titel 'Geen duim breed!' zijn zo'n twintig toe spraken gebundeld. Daaron der zijn bijdragen van dr. J. de Bruijn, dr. S. Girffioen, dr.G. Puchinger, dr. J. Veen- hof, dr. W. van 't Spijker en Hans Werkman. Het "boek is verschenen in de Passage reeks (onder verantwoorde lijkheid van het Historisch Documentatiecentrum voor het Nederlands Protestantis me van de Vrije Universiteit) als nummer 6, uitgave Ten Have. Prijs 35,-. Predikant geschorst die katten doopte GREIZ De predikant Matt hias Pöhland in de DDR is ge schorst omdat hij twee katten had gedoopt. Met de doop van de katten Susi en Nico vol deed hij naar eigen zeggen aan een hartewens van de be woners van een bejaardenhuis in Greiz. Bisschop Werner Leich van Thüringen dacht daar anders over. Pöhland motiveerde zijn han delwijze door erop te wijzen dat hij met de doop van de dieren symbolisch uitdruk king wilde geven aan „de hoop op verlossing en volein ding Van de niet-menselijke wereld. Hij wilde de mensen eraan herinneren dat zij hun relatie met de dieren moeten verbeteren en hen als mede schepsels moeten respecteren. „Verzoen je met het dier in je én word zo helemaal gaaf", was zijn boodschap. KU NIJMEGEN: VATICAAN HEEFT NAAR UNIVERSITEITEN GELUISTERD VATICAANSTAD Ka tholieke universiteiten moeten volgens paus Jo hannes Paulus II er dui delijker voor uitkomen dat ze rooms-katholiek zijn. Ook voor de katholieke uni versiteiten geldt het recht op academische vrijheid, maar hun verbinding met de kerk betekent dat ze gehoorzaam moeten zijn aan het kerkelijk leergezag op het gebied van geloofs- en ethische kwesties. De theologen aan deze uni versiteiten moeten het gezag van de bisschoppen respecte ren „en de katholieke leer aanhangen, passend bij de mate van verplichting waarin hij wordt onderwezen". Dat zijn enkele normen in de apostolische constitutie 'Over de katholieke universiteiten', die paus Johannes Paulus II dinsdag heeft gepubliceerd. Het is de bedoeling dat het stuk, dat onder meer van toe passing is op de katholieke universiteiten van Nijmegen en Brabant, bij de opening van het academisch jaar 1991 van kracht wordt. De paus heeft in 1979 de congregatie voor het katholiek onderwijs de opdracht gegeven dit stuk op te stellen. De katholieke universiteiten in Nederland (Tilburg en Nij megen) reageren in een voor lopige reactie redelijk positief; de paus lijkt naar de universi teiten te hebben geluisterd, aldus de voorzitter van het college van bestuur van de Katholieke Universiteit Nij megen, mr. W.C.L. van Lies hout, die het stuk overigens nog niet heeft gelezen. In het document wordt ge zegd dat niet-katholieke me dewerkers het katholieke ka rakter van de universiteit moeten erkennen. Zij mogen van de universiteit verwach ten dat hun levensbeschouwe lijke opvatting wordt geres pecteerd. Voorkomen moet worden ddt de meerderheid der docenten niet rooms-ka tholiek is. Volgens de paus moeten ka tholieke universiteiten „de moed hebben ook ongemak kelijke waarheden te vertel- len die echter noodzakelijk zijn om het echte welzijn van de samenleving te bescher men". De katholieke universi teiten moeten vraagstukken van de waardigheid van de mens en de gerechtigheid, de kwaliteit van persoonlijke en gezinsomstandigheden, de na tuurbescherming, vrede en politieke stabiliteit en een rechtvaardige verdeling van de goederen centraal stellen. Daarbij moeten waarden en normen van de moderne maatschappij worden beoor deeld vanuit een christelijke visie, aldus de constitutie. De paus noemt de katholieke universiteit een „uitmuntend centrum van creatieve kracht en kennisvermeerdering ten bate van het menselijke ge slacht". Het werk van de ka tholieke universiteiten wordt steeds belangrijker in een tijd die door een snelle weten schappelijke vooruitgang wordt gekenmerkt. Zij moeten ervoor waken dat de resultaten van de wetenschap worden gebruikt voor echt welzijn van het individu en de menselijke gemeenschap. Geen behoefte Het college van bestuur van de Katholieke Universiteit Nijmegen liet in 1985 in een reactie op een concept van de constitutie weten dat het wei nig behoefte had aan een con stitutie met normen voor ka tholieke universiteiten. Vol gens de universiteit zou het Vaticaan zich niet moeten toeleggen op het produceren van alweer een normgevend document, maar wégen moeten zoeken „om de reële waarden van het evangelie door de wetenschapsbeoefe ning op een realistischer wijze inzichtelijk te maken". Van Lieshout (KUN) ver wacht geen gevolgen voor het personeelsbeleid van de KUN. „Wij blijven een open instel ling die haar identiteit op een pluriforme wijze invult". Evenals de Katholieke Uni versiteit Brabant heeft de Nij meegse universiteit nooit on derzocht welk percentage van de docenten katholiek is, maar hij denkt dat veel do centen katholiek zijn. Het document is voor de Ka tholieke Universiteit Brabant (KUB) geen reden om haar beleid te wijzigen, zei de voor zitter van het college van be stuur, prof. dr. P.A. Verheij- en, in een eerste reactie. De KUB houdt vast aan haar ontwikkelingsplan 1991-1994, waarin wordt gekozen voor een hoge kwaliteit van onder wijs en onderzoek. „Wij moeten bii de top-drie van de Nederlandse universiteiten komen", aldus Verheijen. Verder kent de KUB grote waarde toe aan de levensbe schouwelijke aspecten van de wetenschapsbeoefening. In het ontwikkelingsplan staat dat de KUB een open oog heeft voor het welzijn van de mens voor wie wetenschap wordt beoefend en onderwijs verzorgd. De KUB kiest voor een „open katholieke signa tuur" en heeft voor de bestu dering van de maatschappelij ke en levensbeschouwelijke aspecten van de wetenschaps beoefening een centrum voor wetenschap en levensbe schouwing ingericht. Verwerpelijk Bestuurder B.A.R. Bartels van de vakbond ABVA-KABO vindt het ,een verwerpelijke zaak' dat het Vaticaan wil dat de meerderheid van de do centen van katholieke uni versiteiten katholiek moet zijn. „Er is juist een tendens om de katholieke universitei ten minder bijzonder te ma ken." Bartels ziet het document in de lijn van pogingen van de bisschoppen Gijsen en Ter Schure om het katholiek on derwijs weer katholieker te maken. De katholieke univer siteiten hebben nooit mensen buitengesloten en dat mag ook nu niet gebeuren. „Ge lukkig", aldus Bartels, is er in Nederland het Burgerlijk Wetboek, dat niet-katholieke personeelsleden beschermt. „De paus mag best zeggen; ik wil je niet meer zien, maar dan moet de kerk ook bereid zijn zo iemand tot zijn 65e jaar door te betalen." Volgens het handboek van de Vaticaanse congregatie zijn er in totaal 191 katholieke uni versiteiten, waarvan er 47 volgens het kerkelijk recht zijn ingesteld. De Katholieke Universiteit Nijmegen be hoort tot deze laatste groep van universiteiten, de KUB tot eerste groep. BRAZILIAANSE AARTSBISSCHOP DOM JOSÉ: DEN BOSCH Bis schoppen horen volgens Dom José Maria Pires bij het volk. Tijdens het ze vende congres van Brazi liaanse basisgroepen, vo rig jaar in Duque de Caxi- as, kwam hij tot de con clusie dat bisschoppen niets anders kunnen doen dan het volk van God volgen. Zij kunnen geen eigen weg, los van de ge lovigen, gaan. De 61-jarige aartsbisschop van Paraiba in het noordoosten van Brazilië weet nu al zeker dat hij in 1992 aanwezig zal zijn op het volgende congres van basisgroepen. Het thema daar is 'de onderdrukte cultu ren evangeliseren zelf'. Of hij in dat jaar ook de officiële herdenking van 500 jaar christendom in Latijns-Ame- rika onder het thema 'de evangelisatie van de culturen' zal bijwonen, is nog niet be kend. „Voor de eerste bijeenkomst zijn alle bisschoppen uitgeno digd, naar de tweede gaat slechts een delegatie." Het verschil in beide thema's verwijst naar het bestaan van twee kerkmodellen, aldus Dom José, die eind vorige week over 'Brazilië, 500 jaar evangelisatie' sprak op de Brasil-dag in Den Bosch, waar missionarissen en andere Bra- zilië-gangers elkaar jaarlijks ontmoeten. Tijdens een persconferentie schetste hij de verschillen tus sen een kerk die als instituut in zichzelf gekeerd is en die een boodschap voor het per soonlijke religieuze leven heeft en een kerk die zich tot de armen in de wereld richt en die een religieuze én socia le boodschap heeft. „Als de bisschoppen en pries ters dit tweede model blijven begeleiden, zullen de armen die zich in basisgroepen heb ben verenigd, op die weg doorgaan. Als dat niet het ge val is, zal dat kerkmodel niet lang stand kunnen houden." Het is een wezenlijk moment voor de kerk in Latijns-Ame rika. „We staan op een twee sprong van wegen. Alleen een kerk die gericht is op de ar men, heeft een boodschap voor de wereld en kan bijdra gen aan de bestrijding van het onrecht." Benoeming In dit verband weegt de be noeming van conservatieve bisschoppen zwaar, erkende hij. Dom Helder Camara, die als een profeet voor de armen is opgestaan, en veel progres sieve bisschoppen hebben een conservatieve opvolger gekre gen. Verheugend noemde Dom José wel dat veel tradi tionele bisschoppen zich, zo dra ze in contact met het volk komen, zich tot het eerste kerkmodel bekeren. Of er voor deze nieuwe ma nier van kerk-zijn veel steun van het Vaticaan is te ver wachten, is zeer de vraag. Vo rig jaar werden op last van het Vaticaan twee seminaries gesloten, die Dom Helder Ca mara in Recife had gesticht. Beide seminaries richtten zich vooral op de sociale en reli gieuze nood in het arme aai* J* Mg Noordoosten van Brazilië. Het gaat niet om een keuze voor de armen, maar om liefde voor de armen, schreef het Vaticaan en de seminaries gingen dicht. Dit vooijaar werd er met steun van Dom José in zijn aartsbisdom een nieuw semi narie opgericht dat de traditie van de opgeheven instellin gen in Recife tracht voort te zetten. Tijdens een ad limina- bezoek aan Rome vorige week kreeg hij de indruk dat het Vaticaan niet helemaal te vreden met de gang van za ken was. „Rome wil dat we teruggaan naar een grotere discipline in plaats van dat we ons richten op de noden van het volk. De opleiding van priesters moet volgens Rome meer gericht zijn op de structuur van de kerk dan op de vragen van de moderne wereld." Het nieuwe seminarie leidt niet alleen priesterstudenten op, die intern wonen, maar ook religieuzen en mannelijke zowel als vrouwelijke studen ten die leek willen (of moeten) blijven. Of dat van Rome zo mag blijven, hangt volgens Dom José van de ont wikkelingen af. De priesterstud in groepen wonen, maar ben nu een priester als vaste begeleider. Verder wonen ze niet meer in de drukke stad, zodat er meer rust is voor stu die en spirituele vorming. Tenslotte is er meer aandacht voor filosofie zodat de vragen van de moderne maatschappij beter kunnen worden ver staan. Dom José hoopt dat de bis schoppensynode over de vor ming van priesters, die eind deze maand in Rome wordt geopend, vooral de condities zal scheppen om 'bezielers van de gemeenschap' op te kunnen leiden. Bij het begin van de evangelisatie van La- tijns-Amerika was er 'veel of ficiële leer, maar weinig blijde boodschap'. Hij laat blijken dat hij dat geen aanlokkelijk perspectief vindt. „Mijn voorbeeld zijn de bij en,' zegt Dom Jos'e, die s morgens om half zes eerst zijn twintig bijenvolken verzorgt voordat hij gaat bidden en bij bellezen. „Zij zijn vasthou dend, perfect georganiseerd en doen elkaar geen kwaad." Op de opmerking dat zij in te genstelling tot de RK Kerk een vrouwelijke leider, name lijk de koningin, hebben, zegt Dom José: „Maar God is 'óók vrouwelijk. God brengt het leven voort." - Dom José is een van de ze ven zwarte bisschoppen (op een totaal van ruim 250) in Brazilië, waar 40 procent van de bevolking zwart is. In 1492 werd Latijns-Amerika niet ontdekt, maar het was ge woon een invasie van het continent. „De Europeanen zagen in de oorspronkelijke bewoners geen broeders en zusters, neen, de overwin naars legden gewoon een an dere cultuur op." Vanaf het begin werden zwarte slaven uit Afrika ge bruikt om de Indianen te be keren. Doordat de Afrikanen in eigen land al gevangen wa ren genomen, waren zij reeds onderworpen, terwijl de Indi anen zich niet lieten over meesteren. De zwarten voel den zich in Brazilië gedeso riënteerd, de Indianen bleven in hun eigen omgeving. Toen werd maar besloten de India nen uit te roeien, aldus de Veel zwarte vrouwen hebben een rol gespeeld bij het door geven van het katholieke ge loof aan de blanke kinderen voor wie ze moesten zorgen. Zij gaven echter niet alleen de RK traditie, maar ook de Afrikaanse cultuur door. In de vorm van een soort volks katholicisme is er veel van de Afrikaanse cultuur in het Braziliaanse volk (zowel blank als zwart) geassimi leerd, ondanks de poging tot Romanisering aan het eind van de vorige eeuw. Na de bevrijding uit de sla vernij hebben de armen pas in de tweede helft van deze eeuw leren inzien dat ze zich uit de armoede moeten bevrij den. Een groot deel van de Rooms-Katholieke Kerk koos daarbij de kant van de armen. De uitdaging van de komende tijd is volgens de Braziliaanse aartsbisschop, of deze nieuwe vorm van kerk-zijn kan blij ven bestaan. DIRK VISSER LEIPZIG De Bond van Evangelische Ker ken in de DDR wil een referendum over de grondwet van het herenigde Duitsland. De hereniging van beide Duitse staten biedt een niet te missen kans, aldus de synode van de Bond. De regering en het parlement van het nieuwe Duitsland moeten een discussie over de grondwet op gang brengen en deze laten afsluiten door een referendum. De synode sprak uit dat de Evangelische Kerk in de DDR zich uiterlijk in november volgend jaar zal aansluiten bij de Evangeli sche Kerk in (West-)Duitsland. Waarschijn lijk wordt in mei 1991 een gezamenlijke syno de van beide kerken gehouden. De' synode pleitte uitdrukkelijk voor een „ruimhartig" beleid bij de toelating van asiel zoekers. De langverbeide opening van de grenzen van de DDR verplicht tot openheid jegens anderen, aldus de synodeleden. Zij rie pen de regering van het toekomstige Duits land op de visumplicht voor de oostelijke buurstaten af te schaffen. De politici mogen verder hun verplichtingen tegenover Oost- Europa en de landen van de Derde Wereld niet vergeten. Politicus in het nauw ZELFS vrienden van het kamerlid René van* der Lindt zijn van mening, dat zijn partij met premier Lubbe voorop het hem niet zou mogen aandoen hem formei voor te dragen als staatssecretaris op het ministerie van lam bouw. Voor de derde keer in zijn politieke carrière staat i Limburger nu in het middelpunt van de politieke belangstt ling; in ongunstige zin wel te verstaan. De paspoortaffaij dwong hem twee jaar geleden mokkend terug te treden a staatssecretaris van buitenlandse zaken. Begin dit jaar w hij hogelijk verongelijkt toen hij na een langdurige beno mingsprocedure werd gepasseerd bij zijn poging commissai van de koningin in Limburg te worden. Nu is politiek De Haag zijn eigen CDA-partij inbegrepen in rep en ra rond de voornemens hem te laten terugkeren als staatsseci taris, zij het op een ander ministerie. PREMIER Lubbers heeft gelijk: Van der Linden is niet n laats. Dat neemt niet weg dat deze, mocht hij benoemd wo den, voortdurend bloot zou staan aan al dan niet gefundeen kritiek. Het is best mogelijk dat hij dat lot manmoedig zi dragen, maar hij zou niet de enige zijn die daarbij schade zi oplopen: de sfeer binnen de coalitie zou er ook onder lijde Het zou Van der Linden sieren als hij voor de veranderi eens de eer aan zichzelf hield en zich niet beschikbaar stelt Terug naar de snelweg? XJlTERST merkwaardig is de redenering die de directie v R de Nederlandse Spoorwegen tot het besluit heeft gebrai 5 vanaf volgend jaar het reizen in de ochtend- en avondsp aanzienlijk duurder te maken dan op andere uren. Spitscaj citeit is schaars, zo argumenteert de NS, en dus moet een r gi ziger die beslag legt op die capaciteit daar ook maar mi voor betalen. o; JARENLANG hebben allerlei instanties, de NS en het i f] nisterie van verkeer en waterstaat voorop, zich beijverd tomobilisten voor hun woon-werkverkeer dat per defi tie in de spitstijd plaatsvindt gebruik te laten maken het openbaar vervoer. Die acties hebben succes gehad. Sta J meer mensen laten de auto staan en pakken de trein, b tram of fiets om naar het werk te gaan. ZIJ zouden daarvoor moeten worden beloond. In plaats da y van worden ze echter door de NS 'gepakt' door een ex i zware tariefsverhoging. Uitwijken naar minder drukke uilh kan niet, omdat de forensen dan te laat op hun werk zoui n komen. Het risico is daardoor groot, dat veel inmiddels W£ het openbaar vervoer 'bekeerde' automobilisten worden ,n ruggejaagd naar de snelweg. He De verantwoordelijkheid voor dit staaltje falend vervol beleid moet zowel bij de spoorwegen als bij het minist worden gelegd. De NS voert ook capaciteitsproblemen als gument aan: de dubbeldeks treinen zijn wel besteld maar cu niet afgeleverd en het bestaande spoorwegnet biedt om' doende mogelijkheden. Dat bezwaar is feitelijk juist, n 1 v dat is op zich geen argument voor een prijsverhoging jar tien procent. Onvoldoende comfort en overvolle treinwaj gt zouden eigenlijk aanleiding moeten zijn de prijs te verlaj y< maar daarmee zou natuurlijk het paard helemaal achtei |1S wagen worden gespannen. Dek MINISTER Maij-Weggen rekent ons ondertussen voor, treinreizigers zich niet gedupeerd behoeven te voelen, bij elk treinkaartje past zij immers nog de helft van de j s. bij. Ook dat is feitelijk juist. De minister gaat daarmee eel m voorbij aan de problemen Waarvoor zij juist een oplos ore moet zien te vinden: de bedreiging van ons milieu en overvolle wegen. \d Parkeren In de Rijswijkse Plaspoelpol- der, dat een van de meest grauwe industrie-terreinen van Nederland moet zijn, is de gemeente nu bezig overal par- keermeters te plaatsen. Een van de ergste smerige staaltjes van geldklopperij die ik ooit heb meegemaakt. Was het in de jaren zeventig volgens Rijs wijk niet zo, dat de polder een bijzonder aantrekkelijk gebied was om een bedrijf te vesti gen Ruimte was er zat en parkeerruimte ruimschoots voorhanden. De bedrijven ver lieten en masse de Haagsel nenstad, waar het indeif lastig (vrij) parkeren de andere kant was het o baar vervoer van en naaita centrum vanuit alle delen! de stad prima geregeld.! dat kan van bus en tram[oor en naar de Plasp slist niet worden gezegd», een winkelstraat parkeejkinc ters plaatsen, kan ik me i voorstellen, maar meten I een industriegebied heb ia nooit gezien. Het toppunt| arrogantie. H. van Dijk, DEN HAAG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15 00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giroka per maand f 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar f. 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te Worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswi; 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 Ba

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2