óbol Buiten zitten op een heipaal met roosters meirscherm: een muur met ruimte Woning isoleren met rijkssteun EEN BED IN 'N HANDOMDRAAI. l\ eronti lelkking van een Japans statussymbool ^Berscherm is ■ekt. ■wonderlijk, w unter r weinig stukken waart 'ij ialiteit en schot anheid onisch sameng. aan. De »de mogelijkhe den als ïgswand of als r e maken het :herm een gewil d amerscherm kun je op een nier een deel van e en ka- eiden zodat er een ge zellige itaat. Dit is vooral 1 landig sen die door kleine l lehlii- n kamer wonen en sl 'apen. een studiehoek bij voor- i zo gecreëerd worden Een Jiakt de kamer kleine r en limte erachter definitie ïf af, n scherm het ruimtelij] k ef- eïnvloedt. (nse samenleving is het ka rn al eeuwenlang een sta- II. Japanners hangen ze ad als teken van hun ri jk- is ook een idee, want e «n Tm hoeft natuurlijk n iet 'tioneel te zijn. Het is m. is- gebruikelijk maar het r e- sultaat is zonder meer verrassend. Kamerschermen zijn te koop bij de moderne m eubelzaken. Ikea, Habitat en de Bijen korf verkopen ze volop. Ook bij Xenos tik je voor weing geld iets leuks op de kop. Ouderwetse of zelfs antieke schermen kun je kopen op een veiling of een rommelmarkt. Dit wordt dan wel even snuffelen maar wie zoekt zal vinden! Bijzonctar Wie echt iets bijzonders wil moet een kijkje nemen in het houtdraai-atelier 'Delfts Hout' van Henk Leenen in Delft. Hier worden kamerschermen op ambachtelijke wijze gemaakt. Elk ontwerp wordt in overleg aangepast aan de wensen van de cliënt. Alles is mogelijk: elk formaat, alle kleuren en van vrijwel elk materiaal. Het is zélfs denkbaar dat een kunstenares een schildering op het scherm maakt. De kamerschermen van Henk Lee nen hebben één ding gemeen: de fra mes worden allemaal van hout ge maakt. Leenen is oorspronkelijk houtdraéiier van beroep maar zo gaandevi 'eg heeft hij zich steeds meer toegeleg d op het maken van kamer schermen. En niet zonder succes want in zijn atelier staan exemplaren die stuk voor stuk uniek zijn. „Mijn w erk is ontstaan uit liefde voor hout eri voor de Japanse kunst. De eenvoud van het Japanse spreekt mij enorm aan, niet te veel tierelantijn tjes; rommel waar je nerveus van wordt*. Gezellig Leenen is een emotioneel mens en dat is duidelijk te zien aan de ontwer pen die hij maakt. „De ideeën komen uit mijn ziel, jammer dat ik maar één hoofd heb". Volgens Leenen is er wel een markt voor zijn produkt: „Thuisblijven, co- cooning, zit in de lift en daardoor be steden mensen meer aandacht aan de inrichting van hun huis. Modern, strak en toch gezellig is het motto van deze tijd". Kamerschermen geven een stukje privacy aan de ruimte erachter. Be zoek kriigt het idee dat ze niet achter het meubelstuk mogen komen. Toch is het de moeite waard om in het houtdraai-atelier 'Delfts Hout' juist een kijkje échter de schermen te ne men. „Een scherm is aan twee zijden be schikbaar en het is een extra uitda ging om er twee voorkanten van te maken", vertelt Leenen. Dat hij die uitdaging aankan is duidelijk. Wie een scherm van hem koopt zal nog een hele klus hebben uit te vinden welke kant het meest in het oog moet springen. De prijzen van de kamerschermen die Leenen verkoopt zijn afhankelijk van de grootte en het gebruikte ma teriaal. De schermen worden met de hand gemaakt en het werk is erg ar beidsintensief. De bedragen variëren van zevenhonderd gulden voor een eenvoudig exemplaar tot driedui zend gulden; dan ben je wel de trotse bezitter van een groot kamerscherm bewerkt met echte Japanse zijde. Zelf maken Knutselaars kunnen vrij makkelijk zelf een kamerscherm maken. Ie mand hoeft daarvoor echt geen erva ren doe-het-zelver te zijn. De een voudigste manier is een kamer scherm te maken van een paar spaanplaat panelen en een stuk of wat pianoscharnieren (omdat deze langer zijn dan gewone scharnieren). Spaanplaat is niet duur en wordt bij elke houthandel op maat gezaagd. Als het thuis eenmaal gelukt is de boel in elkaar te zetten kun je aan de slag met verf of ander materiaal om een origineel resultaat te krijgen. In plaats van spaanplaat kan ook an der materiaal gebruikt worden. Na tuurlijk kun je ook zelf proberen een scherm met een echt frame te ma ken, zoals Henk Leenen doet, maar dat vergt wel meer handigheid. Wie meer wil weten over het werk van Henk Leenen kan hem bereiken in de Annastraat 13 in Delft. Bellen kan ook: tel. (015) 14 05 03. Energie-actie in teken van milieu Veel Nederlanders zullen in de ko mende tijd hun huis beter isoleren met subsidie. Het is voor de tweede keer dat er sprake is van een grote actie, waarbij huiseigenaren finan cieel worden aangespoord hun bezit in energietermen beter te bescher men tegen de buitenwereld. In de jaren zeventig waren het de to renhoge energieprijzen die bespa rende maatregelen gesteund door de rijksoverheid noodzakelijk maakten. Nu zijn het de pogingen om de scha delijke gevolgen van het gebruik van fossiele brandstoffen te temperen, die zorgen voor een door de overheid gesteunde isolatiegolf Het Rijk is voor de isolatiecampagne met een fors bedrag over de brug ge komen. Voor 1990 is niet minder dan 140 miljoen gulden uitgetrokken voor isolatie en andere beperkende maatregelen. Reden voor deze stap is de belofte die het kabinet in de rege ringsverklaring heeft gedaan om er voor te zorgen dat in periode 1994- 1995 de uitstoot van kooldioxide, pro duct van het verbranden van olie, kolen en aardgas, net zo hoog zal zijn als in 1990. De energiebedrijven zorgen voor de uitvoering van de subsidieregeling. Cor de Ruiter van Energievoorzie ning Zuid-Holland West daarover: „Er is bij de energiebedrijven een fol der verkrijgbaar, die de landelijke regeling toelicht. Zelf hebben we daar voor het gebied dat wij bedie nen een eigen folder bijgemaakt waarin we de regeling uitleggen". Duizend gulden De regeling biedt mogelijkheden om een deel van de kosten voor woningi solatie van het Rijk terug te krijgen met een maximum van duizend gul den per aanvraag. „Het gaat om de bekende vormen van woningisola tie", aldus De Ruiter, „zoals dak-, muur-, vloer- en leidingisolatie. Op de kosten daarvan is een subsidie van dertig procent te krijgen". Voor het laten aanbrengen van dub bel glas geldt een iets andere rege ling. „Dubbel glas alleen mag niet", zo verduidelijkt De Ruiter. „Het is alleen mogelijk subsidie voor het aanbrengen van dubbel glas te krijgen als dat gebeurt in combinatie met een andere vorm van isolatie. En de kosten voor dubbel glas mogen dan ihaximaal het dubbele zijn van de andere maatregelen". Promotie Over de toeloop op de te verkrijgen subsidie is De Ruiter onzeker. „De isolatiemarkt voor particulieren moet weer gaan groeien. Dat heeft een aantal jaren vrijwel stil gelegen. De mensen moeten er weer aan gaan denken en de bedrijven moeten weer promotiemateriaal gaan maken ge richt op particulieren". Wel verwacht hij grote belangstel ling voor subsidie op de aanschaf van hoge-rendementsketels (HR) voor centrale verwarmingen. „Dit jaar worden zo'n honderdvijftigduizend van die ketels vervangen. Het is heel aantrekkelijk om een HR-ketel te kopen als vervanging voor öle oude ketel, want er is via de subsiidie 350 gulden terug te halen". De procedure voor het verl crijgen van subsidie is eenvoudig. „Op alle kantoren van de energiebed rijven kan de aanvraag, voorzien van een offerte van een erkende install; ateur, worden ingediend. Binnen drio we ken tot drie maanden krijgt de aan vrager bericht of de aanvraag g ',eho- noreerd wordt". Vervolgens heeft de aanvrager dan twee jaar om de isolatiewerkzaan ihe- den te laten verrichten of de HR -ke tel te laten installeren. Na inlevei "ing van de bon, als bewijs dat het wer k is gedaan door de erkende vakman en dat het werk is betaald, wordt de s» ib- sidie uitgekeerd. (ADVERTENTIE) 'Euro' is de naam van deze ruime en comfortabele Futon bedbanlc Overdag een mooie bank, 's avonds in één handbeweging om te toveren tot een heerlijk béd. Passend binnen ieders budget en te leveren - met afritsbare hoezen - in talloze stijlvolle dessins. Onze collectie bevat vele modellen. Kom dus kijken in één van onze winkels of vraag telefonisch meer informatie. INTERNATIONAL CRAFTSMANSHIP Het nieuwe Rotterdamse straatmeubilair langs de Maas. Architect Victor Mani en zijn Rotterdamse straatmeubilair izendpoot is 't. Victor I architect. Ins op zoek naar de ideale Naar de eenvoud der l Proberen fouten te Ijden, want fouten i, da's zonde van de tijd. Iiouding leidt soms tot ptionisme, dat klopt". voud straalt af van zijn ont- oor het splinternieuwe straat- |air in Rotterdam. Op 72 plaat- igs de Maas zijn de 'meubel- y inmiddels te vinden. In [lende combinaties. Bankje iteintje plus afvalbak. Bankje ralbak. Of fonteintje alleen, in is strak. Het materiaal is •ton. Staal. Rotterdams. erp werd gejkozen uit vijf lende inzendingen. Maak rdam, dat dit jaar vijftig leropbouw viert, eigen ibilair, zo luiidde de op- aan vijf verschillende ont- en architectenbureaus. Zorg dat die meubels onderling een band hebben. ik die opdracht kreeg, had ik a 'alweer straatm eubilair' :tor Mani. „Dat zie j e overal al Er is al zoveel str aatmeubi- el daarvan heb je a 1 lang niet ide gaten. Lantare npalen bij lid, wie let daar n ou op Ik its maken dat niet of nauwe- iralt". a kwamen ze bij Victor ,Ik denk om twee r edenen. Ik ooit met sanitaire v oorzienin- _jehouden voor de verbou- an de koepelgeve ingenis in i. Verschrikkelijk1 watje daar in die cellen met 1 iet sanitair [esprongen. De cel len waren ia we's geworden. Ik heb ir toen een roest vrij-stalen it worpen. Helaas i s dat ont- »it werkelijkheid j geworden, wisten het zich w aarschijn- nog te herinneren' ir_ b sast had ik van c le Rotter- (jij )rinkwaterleiding al de op- gekregen een for iteintje te >en. Een drinkfont eintje, dat Rotterdam wildeaanbieden t 650-jarig bestaai n. Ik was al mee bezig toe n dit idee -i et straatmeubilai r kwam, i V ook zo'n fonteintje was opge- lieband daardoor trouwen: s een beet- EN ijke start. Ik had d. at fontein- 'orpen. Maar nu n noesten er inenten komen, m et een on- familieband. Ik t ien begon- het eerste elemei ut, vervol- i het tweede en t( oen kwam dbak. Op dat mom ient begon •cht tegen te staar i. Ik dacht lig was met een ki Jnstje. Het dwangbuis". De plotselinge inspiratie itt volstrekt om /erwachte z ag dat ze bij ons hier in de buurt een supermarkt aan het bou wen waren. Mensen zag je daar ge woon op de heipalen zitten. Dat was' de mijlpaal in het proces: het hoeft al lemaal niet zo moeilijk. Zo'n heipaal zit goed". Enkele roestvrijstalen roosters erbo venop deden de rest: „Zo'n betonbalk is twee uur na een fikse regenbui nog steeds nat. Kun je dus niet op gaan zitten. Zo'n rooster, daar gaat het wa ter gewoon doorheen". Klaar. Lachebekje En ziedaar: een zitbank met afvalbak en drinkfonteintje. Bedoeld als een rustpunt voor onderweg. Hoeft niet luxueus. Iedereen gaat op straat toch altijd overal zitten. „Degelijk, func tioneel, maar ook fraai". In niet echt vrolijke kleuren. „Maar kijk eens naar buiten: het is hier ook over het algemeen grijs en grauw", zegt Victor Mani. „Moet je dan langs zo'n Maasboulevard een vrolijk lachebekje zetten Dacht ik niet. Het mag niet te uitbundig zijn. De omgeving is veel mooier". Het sprak de jury, onder leiding van Wim Crouwel, directeur van Mu seum Boymans-van Beuningen, erg aan. Veel meer dan de andere ont werpen, die waren ingestuurd door architectenbureau Herman Hertz berger, Kho Liang Ie Associates, Stu dio Sipek en De la Haye-design. Mani is er inmiddels achter gekomen dat het nu in Rotterdam geplaatste meubilair wellicht ongekende moge lijkheden heeft. „Er zit een modulai re gedachte achter. Voor een fabri kant is dat heel aantrekkelijk: er kunnen allerlei verschillende ele menten worden geproduceerd. Die hoeven alleen maar in een folder te worden gezet, en iedereen kan ze be stellen. Er zijn natuurlijk variaties mogelijk. Gekleurd beton. Houten panelen. Je krijgt een enorme range aan mogelijkheden". Victor Mani houdt zich met z'n eigen architectenbureau, gevestigd op het Rotterdamse DWL-terrein met alles bezig. Vormgeving én architectuur. Een opzienbarende driehoekige wo ning voor het woningbouwfestival in Den Haag. Een nieuw ontwerp voor een minimale meterkast, samen met het ontwerpbureau Landmark. Ga zo maar door. „Een uitgebreid repertoire, ja. Soms lastig veel interessegebieden. Maar het is allemaal zo interessant om te doen. En ik zou nog meer willen. Wat ik graag eens zou willen doen is een bedrijfsgebouw ontwerpen. Dat biedt allerlei uitdagingen. En dat zijn de interessante dingen. Problemen oplossen". „Wat mij verbaast is dat er altijd zo veel mis gaat in de bouw. Vaak vraag je je af: 'goddorie waarom moet 't nou zó Probleemoplossend werken, dat is het mooiste. Er zijn zoveel dingen uit te sluiten. Ik heb mateloos veel waardering voor een Rem Koolhaas. Bij hem zie je een oplossend vermo gen gecombineerd met vormgeving van klasse. Dat is hoog niveau". Architect Victor Mami (tweede van r echts) in gesp rek met Wim (Crouwel bij de on thulling van zi jn ontwerp aan do Rotter damse Boompjes.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 25