Leeg droomhuis gekocht? m huis 9 moet er uit zien of het net is geland' Steeds vaker een tuin op dak of terras Wonen in een klaslokaal door CLARISSE BUMA Het is woekeren met de ruimte in ons land. Bouwgrond, is schaars en duur, dus gaan architecten en projectont wikkelaars noodgedwongen de hoogte in. Flats en etagewoningen, het is voor talloze mensen een nood zakelijk kwaad van deze tijd. Zeker in de Randstad. Dat heel wat bewoners daardoor het genot van een tuin missen, is duide lijk. Ze zijn voor hun broodnodige portie zon en frisse lucht aangewezen op het park, het strand of de volks tuin. Geen ideale situatie. En dus wordt steeds weer gezocht naar mogelijk heden om het groen wat dichterbij huis te halen. De mooiste voorbeel den daarvan zijn de daktuinen of - terrassen, die hier en daar op flats te vinden zijn. Maar ook kantoren en zelfs scholen laten steeds vaker een tuin op het dak aanleggen. Zo ontstaan groene eilandjes temidden van betonnen blokkendozen. De belangstelling neemt hiervoor de laatste tijd sterk toe. Dat komt mede doordat er ook steeds meer luxe appartementen worden gebouwd die zijn voorzien van een flink balkon. Daar trekken vaak mensen in die jarenlang in een huis- met-tuin hebben gewoond. Vaak zijn ze al op oudere leeftijd en is het on derhoud van de gewone tuin hen te veel geworden. Maar dat wil niet zeggen dat ze volledig afscheid wil len nemen van een eigen stukje Dat de ontwerper van zo'n tuin er met de nodige vindingrijkheid en handigheid wel komt, is een misver stand. Een plat dak veranderen in een weelderig geheel of knus terras met stoeltjes en bloembakken vereist van te voren een grondige inspectie van de dakconstructie. Gebeurt dat niet, dan kan de bewoner wel eens voor verrassingen komen te staan. Hoeveel mensen zullen er tegelijker tijd op het dak zitten Komen er te gels op te liggen of vlonders Is de daktuin alleen bedoeld om naar te kijken of ook om in te zitten Het zijn vragen waar je eerst een ant woord op moet hebben, voordatje er gens aan begint. Dakbedekking „Vervolgens moet je kijken of de dakbedekking in orde is. Deze moet zo goed als nieuw zijn", zegt Bert de Rooij uit Rosmalen, die een advies bureau voor ecologische dakbedek kingen heeft. „Ook moet je weten of het dak, wat wij noemen, wortel- doorgroei vast is. Verder is het onder andere heel belangrijk de bouwfysi ca te laten narekenen", legt De Rooij uit. „Wanneer je namelijk op een dak be groeiing aanbrengt worden er bij warm weer niet meer zulke hoge temperaturen gehaald. Daardoor kan het vocht niet verdampen en kan er lekkage ontstaan. Ik heb hier legio problemen door gezien. Hier mee gaan heel veel mensen de fout in". De Rooij is vooral gespecialiseerd in het ontwerpen van dakbedekkingen voor de utiliteitsbouw. Veruit de meeste van zijn opdrachtgevers zit ten in het buitenland, met name Duitsland en Frankrijk. „Daar wordt veel meer geld aan dit soort zaken besteed, anders wordt er gewoon geen bouwvergunning afgegeven", weet hij. Maar ook in eigen land timmert De Rooij aan de weg. Het dak van de ba sisschool Zuiderpolder in Haarlem werd omgetoverd in een golvend landschap en het parkeerdak van het Randstad-hoofdkantoor in Diemen, een ontwerp van architect Wim Quist, werd dank zij het nodige groen ook een stuk aantrekkelijker om te zien. Nieuwe projecten die op stapel staan zijn de bekleding van het dak van een Haagse drukkerij en een ho tel op Texel. Lavakorrels De Rooij poot de dak vegetatie niet in gewone teelaarde of grond. Hij maakt gebruik van substraat, ge maakt van lavakorrels. „In dat mate riaal zit veel lucht en is daardoor erg licht. Bovendien heeft het een stabie le Ph-waarde en kan het veel water opnemen". Tussen het substraat en de dakbe dekking zitten overigens nog de no dige lagen die moeten zorgdragen voor de drainage, isolatie en het be houd van de dakbedekking. Een uit gekiend systeem, waarbii de natuur zijn gang kan gaan zonder het dak zelf aan te tasten. Dat een daktuin altijd meer onder houd vergt dan een gewone tuin is volgens De Rooij niet juist. „Ik maak altijd onderscheid tussen extensieve en intensieve tuinen. Aan een exten sieve tuin heb je maar weinig onder houd nodig en dat kan ook heel goed een daktuin zijn". Niet elke plantensoort is geschikt voor een tuin op het dak. Volgens De Rooij is er ook niet een algemene re gel te geven voor wat geschikt is, en wat niet. „Planten gaan soms toch dood, terwijl je dat niet had ver wacht. Dat heeft dan te maken met de bebouwing in de omgeving, de uit straling van de warmte, de wind of de vervuiling in de lucht. Maar je kunt wel zeggen dat de meeste se- dum- en semper-vivemsoorten, zeg maar de rotstuinplanten, in aanmer king komen". Meteen daktuin haai je de natuur in huis, ook al woon je op de tiende verdieping. In het schoolgebouw aan het Brede- roplein in Utrecht wordt sinds enke le jaren niet geleerd, maar gewoond. De ruimte in het ongeveer zeventig jaar oude complex zijn onderver deeld in vijftien verschillende appar tementen. Waar vroeger lagere school- en muloleerlingen spiekten en speelden wordt gegeten, gedron ken en geslapen. De voormalige klas als leefruimte. Het school-woonproject is een idee van het Bouwfonds Nederlandse Ge meenten. Men wilde dat de voor de buurt zo karakteristieke school be houden moest blijven. Zodoende kwamen er twee- en driekamerap partementen. Passanten zien aan de buitenkant van de in Amsterdamse School-stijl gebouwde school niet dat het een woonblok is geworden. De fagade heeft nog steeds de rode steentjes en er zijn nog steeds kleine ramen. Zelfs de 'nieuwbouw'-schuurtjes op het plein ervoor vallen als zodanig nau welijks op, omdat ze zijn opgetrok ken in de stijl van het geheel. Het zijn bijna kopieën van de originele berg ruimten die verderop staan. Tegeltjes Ook aan de binnenkant is alles zo veel mogelijk origineel gehouden. Aan de centrale hal is in zijn geheel niets veranderd. Er zijn daar nog steeds geglazuurde tegeltjes tegen de wanden en ook de granieten vloeren en trappen 'glimmen' als nooit tevo ren. Aan weerszijden van de trappen zijn de gangen met daaraan gelegen de vroegere schoollokalen. Die nu de appartementen vormen. Een van de mooiste woningen be vindt zich in het voormalige tekenlo kaal, dat was gevestigd in een van de zijvleugels van de school. Daar heeft men een driekamer-appartement van gemaakt, dat vooral door zijn ruimte en het 'spelen' met licht op valt. Opmerkelijk is de donkerrode kleur van kozijnen en deuren. Met opzet gekozen, omdat deze kleur ty pisch was voor de bouwstijl van de Amsterdamse School. Woonkubussen op de grens Midden-Delfland „Het uitzicht moet alom aanwezig zijn, tot je er gek van wordt!", meent JanPesman. loor TRUÖY VAN DER WEES Ik dacht dat ik hier rustig zou vonen, leuk met uitzicht op de toetjes. Maar het is hier in de veekeinden druk. Hele volksstammen komen voorbij, iok om dit huis te bekijken. Ne zijn een hele >ezienswaardigheid", lacht rchitect Jan Pesman (39) 'evleid. nderdaad steekt zijn woning vat merkwaardig af in de )elftse nieuwbouwwijk TanthofEen wijk vol witte ijtjeshuizen, en dan ineens verrijzen daar twee [limmende, metalen tubussen. Alsof Marsmannetjes hier een paar aboratoria hebben geplaatst. roestvrijstalen kubus is een ont- ïrp van de Delftse architect Jan ;sman, die daarmee vorig jaar een ttrijsvraag won, uitgeschreven door 'e Delftse ontwerpersvereniging )elft Design. Uit 48 inzendingen berden door een deskundige jury pht winnende ontwerpen geselec- fcerd. Deze worden momenteel ge jouwd in Tanthof-West. De twee- )nder-een-kap woningen van Pes- nan waren als eerste klaar en trek- ien nu landelijk veel belangstelling, /an de ontwerpers werd verlangd lat ze een huis ontwierpen waarbij kvordt ingespeeld op de specifieke lokatie, het uiterste randje van de ]iebouwde kom op de grens van re- reatiegebied Midden-Delfland. 'anuit de zitkamer heeft men door >n bijna kamerbrede glazen wand :n riant uitzicht op de skyline van otterdam. De Euromast steekt :herp af tegen de grijze lucht. Een verm vogels kiest het luchtruim, en ind een groepje bomen grazen scha- •n en koeien. Af en toe scheert een liegtuig over de weilanden richting itienhoven. is mij verzekerd dat dit uitzicht blijft", vertelt Pesman. „En dat is •el te hopen, want anders staat mijn ntwerp volledig voor aap. Dat is he imaal gericht op het uitzicht. Maar weet het nooit. Het is Rietveld ook ens overkomen met zijn Schröder-' uis. Die had een hele mooie glazen pen hoek ontworpen, waardoor je o naar de weilanden keek. En nu Dopt er een snelweg doorheen...", lenzelfde idee heeft Pesman toege- zijn eigen ontwerp. Vanuit lke plek in huis kan met breeduit enieten van het uitzicht. Zelfs van- it de badkuip. Nederland heeft een heel erg vhaars artikel, en dat is grond", zegt 'esman. „Je ziet veel initiatieven an mensen die graag willen bou ten, maar die niet worden gehono reerd omdat er geen grond is. Het leuke van dit project is dat je door die prijsvraag te winnen grond mocht kopen. Of lieyer: als architect mocht je kopers zoeken voor die grond. En ik heb er één heel dichtbij gevon den", lacht hij. Pesman is namelijk zelf in zijn geesteskind gaan wonen. Driehoeken In principe is het huis één grote volu me waarin een centrale unit staat met daarin alle sanitair en leidingen. Behalve techniek voorziet deze ook in een nagalmtijdverkorting. „In zo'n grote ruimte heb je een enor me echo. Dat kan je verhelpen door absorberende materialen te gebrui ken zoals vloerbedekking of gordij nen. Maar dat wilde ik niet. Vandaar deze geperforeerde paneeltjes met rockwool-isolatie. Overal in huis ben je in de buurt van deze unit. Dus die akoestiek is prima", legt Pesman uit tijdens een rondleiding door zijn wo ning. De muren van de sanitaire ruimfes zijn gemaakt van grijskleurige gla zen wanden. „Nadeel is datje daarin niet kunt schroeven of boren. Dus ik heb alle sanitair op roestvrijstalen paaltjes gemonteerd. Nergens in huis wordt geboord of gehakt. Schilderij en en dergelijke worden opgehangen met magneetjes". Badkamer en toilet hebben veel weg van een vliegtuiginterieur. Pesman heeft er bij voorbeeld paneeldeurtjes in aangebracht. We zijn van- die grote huiskamerdeuren gewend, maar dat is natuurlijk onzin. Er lopen toch geen grote groepen doorheen!". Het vliegtuig-idee wordt versterkt door het rode lampje dat boven de deur brandt, wanneer de ruimte be zet is. Een noodoplossing, zo blijkt. Want in de onorthodoxe deurtjes bleek geen traditioneel slot aan te brengen. Architect Jan Pesman voor zijn roestvrijstalen kubus-woning. Alle kamers zijn min of meer drie hoekig. Daar is bewust voor gekozen. „Het heeft te maken met het uit zicht", licht Pesman toe. „Ik liep met het idee rond een huis te bouwen met een centrale unit. Aan vankelijk wilde ik dat ortagonaal op lossen, dus rechthoekig. Maar daar door kreeg je weer van die gewone woningbouwmaatjes. Schetsender- wijs bleek, dSt als ik het huis opdeel de in drie beuken en daar diagonalen door trok, dan stond die loodrecht op de hoofddiagonaal. Dat was voor mij de aanleiding om die schuine hoek te introduceren. In feite staat het inte rieur recht, en staat de gevel scheef". Vanuit elke kamer heeft men uit zicht over de weilanden. Dat komt door de gigantische glazen hoek die in de kubus is aangebracht. „De ka mers zijn eigenlijk aparte huisjes in het huis", vindt Pesman. „Je kijkt overal dwars door de ruimte heen' Het ruimte-idee wordt nog duidelij ker bij het beklimmen van de knal rode de enige kleur in het grijze interieur metalen trap. Het ding is steil en ijl. Voor iemand met hoogte vrees geen lolletje. Pesman: „De schuine lijn heeft als effect datje een grote ruimte-ervaring krijgt. Het lijkt waanzinnig groot". Staal Bij zijn ontwerp heeft de Delftse ar chitect zich laten leiden door een aantal ideeën. Een daarvan was het uitzicht op Midden-Delfland. „Ik wilde een huis bouwen anders dan het maximale volume dat je mag bouwen. Bovendien wilde ik een ruimte maken met open vloeren en een centrale unit voor alle voorzie ningen". "Dat heeft het concept bepaald, plus mijn eigen voorkeur om in staal te bouwen. Dan kun je namelijk prefa briceren. Je kunt het zó neerzetten. Ik vind huizen mooi als ze eruit zien of ze net geland zijn. Niet of ze uit de aarde omhoog gekleid zijn. Heel be palend 'is bovendien dat je op het randje van Delft zit. Er is duidelijk een stedelijke kant aan het huis, en een ruimtelijke". Het ontwerp is daarom ook plaatsge bonden. Als je het neerzet op de Ve- luwe ziet het er heel anders uit. „Dat is met elk ontwerp als het goed is", stelt Pesman. „Dat is wat ik tegen heb op standaardbungalowtjes, zoals je die wel ziet in het Westland, mét of zonder wagenwiel. Die zetje gewoon ergens neer, en klaar. Maar juist de goede ontwerpen reageren heel sterk op omgeving. Die moet je tot het ui terste benutten. Bij voorbeeld die trap, die helemaal door de diagonaal naar dat uitzicht toe klimt. Dat is een mooi moment, als je daar boven staat en geniet van het uitzicht. J)at uit zicht moet alom aanwezig zijn, tot je er gek van wordt!". Praktisch Pesman beschouwt zijn ontwerp als een soort visitekaartje van wat zijn bureau Cepezed normaal gesproken doet. „Voor jezelf kun je tamelijk ex treem doen watje anders in opdracht voor anderen wel zou laten. Mensen die zich wat minder hebben ontwik keld in de architectuur, kiezen eerder voor praktische oplossingen. Die vragen hoe je het raam moet schoonmaken, of hoe ze bij het stofje op het bovenste richeltje komen. Dat interesseert me dus even niet. Vaak worden ontwerpen gefrustreerd door dat soort huis-, tuin- en keuken- opmerkingen". In zekere zin is dit huis Pesmans visi tekaartje. „Als je als architect in eigen huis gaat wonen, steek je je nek uit. Dan moet het ook goed zijn, want je wordt daaraan afgemeten. Aan de andere kant is dit huis natuurlijk ook maar een momentopname. Je bent als architect voortdurend in ontwik keling". Hij beschouwt zijn woning daarom liever als een prototype. „Met dit soort prefab-bouw is het net als met industriële produkten. Die worden ook niet in één keer gemaakt of ver kocht. Eerst wordt er een prototype gemaakt, en dan een nulserie. Ver volgens wordt alles geëvalueerd en problemen opgelost. En dan pas komt een produkt op de markt. Als architect bouw je altijd een prototy pe. Er zitten kinderziektes in. Din gen die soms wel lukken en soms niet. In je eigen huis ben je alleen eerder geneigd te experimenteren". Kinderziektes Ook dit ontwerp vertoonde kinder ziektes. „Ik had de trap bij voorbeeld ontworpen zonder ondersteunende balk, maar toen bleek de trap niet stabiel". Dus deed Pesman wat water bij de wijn. Maar er zijn ook dingen meegevallen. De geluidsisolatie bij voorbeeld. „Volgens TNO is voor het eerst een woningscheidende constructie toege past met een zware woningscheiden de wand en een hele lichte gevel. Dat was een experiment. Nou, we hebben er 180 watt Pavarotti op los gelaten, en later nog eens Gary Moore. Dat le verde geen enkel probleem op". Pesman grijnst geruststellend. „TNO wil er ook nog eens officiële testpro gramma's op los laten. En dan zo'n schuifpui", vervolgt hij, wijzend op de gelijktijdig openschuivende gla zen wanden. „Zoiets is ook nog nooit eerder gemaakt. De deuren zijn vier meter hoog, en wegen per stuk drie honderdvijftig kilo. Toch kan mijn dochtertje van vier ze zó open schui ven. Dat is toch lang niet gek? Je moet er alleen voor zorgen dat je een goede glasverzekering afsluit". (ADVERTENTIE) ker Informatie 071-414807 ÉÉN RONDJE MEUBELPLEIN, NEGEN RONDJES WOONIDEEEN A4, afslag Hoogmade. MEUBELPLEIN LEIDERDORP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 23