'Kinderen voor kinderen': strijd Belgie-Nederland fenomenaal solist en subliem orkest IOGIE15 LEUKS OP TV? KIJK IN DE KRANT. NIET HET NABOOTSEN, MAAR ORIGINALITEIT BELOOND Vincent Bijlo nog niet rijp voor grote zalen Mare Klein Essink presenteert quiz 'Laatste woord' .UNST/RTV CeidacComont ZATERDAG 22 SEPTEMBER 1990 PAGINA 19 'ien keer zo veel luseum jaarkaarten !IDEN Er zullen nog dit jaar twee miljoen museumjaar- nput arten onder de mensen komen. Dat is tien keer zoveel als >00 d jruikelijk. Dit wordt het gevolg van een overeenkomst - putei|en megadeal' - die de Stichting Museumjaarkaart heeft loten met een bank. In een gezamenlijke actie zullen chting en bank de kaarten gaan verspreiden. De Stichting verder echter zwijgen tot de ondertekening van de over- kkomst, volgende week woensdag in het Nederlands in va oorwegmuseum in Utrecht. De Rabobank heeft inmiddels en weten met de actie te maken te hebben. De overeen- mst moet voor de Stichting Museumjaarkaart als geroepen nen. Het aantal verkochte kaarten was al langere tijd dalende. In april van dit jaar werd de daling nog ge- at op 20 procent. Dat was naar alle waarschijnlijkheid te cienc ten aan de prijsstijging tot 40 gulden per kaart, terwijl er supa >r bijzondere tentoonstellingen ook met een Museumjaar- rt nog vaak een toeslag betaald moet worden. Staatsprijs voor André Demedts BRUSSEL De Belgische schrijver André Demedts (84) heeft de Grote Driejaarlijkse Staatsprijs gekregen als bekroning van zijn carrière. Aan de onderschei ding is een geldbedrag van ongeveer 1650 gulden ver bonden. De prijs werd toegekend door de Vlaamse mi nister van cultuur, Patrick Dewael, op advies van een jury waarin onder anderen de schrijver Hugo Raes zat. Die zwaaide Demedts lof toe voor zijn „ongemeen grote schrijverstalent" en sprak van de „rijke loop baan van een veelzijdig cultuurpromotor die in de meest uiteenlopende domeinen actief was". Demedts was in 1970 mede-oprichter van de stichting „Ons Erf deel" die de culturele samenwerking tussen de Neder landssprekenden wil bevorderen. Hij is lid van de Ko ninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Let terkunde. Demedts, die in 1929 debuteerde, heeft zo'n dertig romans, vier jeugdboeken, twee toneelstukken, en de nodige poëzie en essays geschreven. fl.G. Schmidt, centraal international. FOTO: RVU Annie M.G. Schmidt centraal op Story International ROTTERDAM Story International, de verhalen- versie van Poetry International, wordt voor eerst ge houden van 14 tot en met 20 januari 1991 in Rotter dam. Annie M. G. Schmidt zal centraal staan, aldus de organisatie gistermiddag. Er wordt gemikt op een zeer breed publiek. Schrijvers uit vijftien landen zul len deelnemen. Uit eigen land zijn dat verder onder anderen Mies Bouhuys, Remco Campert, Adriaan van Dis, Willem van Toorn, Bob den Uyl en Willem Wil mink. Uit het buitenland worden verwacht: Gert Hofmann uit Duitsland, Ismail Kadaré uit Albanië, Joyce Carol Oates uit de VS en Eduard Uspenski uit de USSR. Aan Annie M. G. Schmidt is gevraagd en kele korte bijdragen te schrijven. Verder zal er aan haar werk een vertaal-project worden gewijd, onder leiding van Ed Leeflang. De resultaten daarvan wor den aan het eind van het festival in een speciaal pro gramma gebracht. Veiling brengt ton op BUSSUM De veiling van eigendommen van arties ten die Rob de Boer Productions gisteravond organi seerde in de Countdown Studio in Bussum, heeft een ton opgebracht. Het geld is bestemd voor een nog na der te bepalen doel van Artsen zonder Grenzen. De hoogste opbrengst kreeg het jasje dat de popster Ma donna droeg tijdens haar Blond Ambition Tour. Het verdween voor 40.000 gulden in particuliere handen. Een tamboerijn van Phil Collins bracht 18.000 gulden op en een door Herman Brood beschilderde auto 15.000 gulden. Voorstellingen Toneelwerkplaats 'afgelast DEN HAAG De voorstellingen die de Toneelwerk- plaats op dinsdag en woensdag 26 september in thea ter Diligentia in Den Haag zou geven van 'Geen dag als alle andere', gaan wegens onvoorziene omstandig heden niet door. De voorstelling van donderdag 27 september blijft gewoon gehandhaafd. j>!« cademie voor uziekbollebozen Koninklijk iZbnservatorium gstijd HAAG/UTRECHT Er VG [it een muziekacademie 5.-. r studenten die behalve bij- 2Kder muzikaal ook nog erg IG" llfgent zijn. Mensen dus d gemakkelijk een instru- 1 it op professionele wijze le- bespelen en tijd overhou- om ook nog te leren voor plager, journalist of weten- tiippelijk onderzoeker, ndlen is gisteren de adjunct-di- >erini eur van het Koninklijk rVncKw servat°rium in Den Haag, Bre iinnartz. De academie zal samenwerkingsverband tussen de Vakgroep Mu- Jwetenschap van de Rijks- "hQgl rersiteit te Utrecht en het coi inklijk Conservatorium, irikla Academie, die in 1991/1992 070-Jjhaar eerste seizoen begint, it ook in de gebouwen van temde instituten onderge- it. Overigens is het nog rekt onduidelijk hoeveel - T6D en*en voor een plaats op erd academie in aanmerking ien komen. Strenge toela- L examens zijn volgens Lin- nodig. «■beelden tot het samenwerkings- and besloten naar aanlei- van voorbeelden uit de ilsaksische landen. Daar is oor de ware bollebozen al - -Jmogelijk om bijvoorbeeld •ANello te spelen en weten- papippelijk onderzoek te doen. Koninklijk Conservatori- rerkt al enige tijd samen de universiteit: muziek- iten konden in Utrecht el colleges volgen. Het tot op heden echter bij enrichtingsverkeer. Met :ademie zal dat van de [zijn, al kan daar voorlo- log maar één diploma gehaald: of een docto- n de universiteit met intekening van het con- vanitorium of een diploma 00 uü het conservatorium met itekening van de uni- BRUSSEL/HILVERSUM Wie het fenomeen 'Kinderen voor Kinderen' nog steeds vreemd is, zal aardig opkijken bij de nieuwe reeks die voor de elfde keer wordt uitge zonden in een festivalfor mule. Voor het eerst gaat de BRT met de VARA in zee. Meteen wordt het ini tiatief omgevormd tot een België-Holland, waarbij in vier afleveringen plus twee halve finales en een finale telkens een Neder lands koor tegen een Vlaams koor uitkomt. Wij zagen de eerste aflevering en lieten ons van bij de start meeslepen door de hedendaag se vormgeving, originele cho reografieën, vlotte presentatie en uiteraard door de sterk aansprekende teksten en the ma's van de liedjes, die zoals steeds bij 'Kinderen voor Kin deren' door het jonge volkje zelf worden gekozen, aanslui tend bij hun leefwereld. Niet te missen in aflevering één: het gesprek van presenta tor Jan Douwe Kroeske met één van de jongetjes van het Groninger Kinderkoor na het liedje „Ik heb het allemaal niet bij me". Je lacht je te plet ter om zoveel spontaneïteit en kinderlijke verwondering. Trent „Wij spelen niet in op een po pulaire trend", weert BRT- producer Wim van Severen de kritiek, als zou de Vlaamse omroep handig inspelen op de rage om kinderen voor de ca mera te brengen: „Dat doet het altijd goed, en Vlaams zingen is tegenwoordig de bood schap". In 'Kinderen voor Kinderen Festival 1990' moeten de kinderen het zélf doen, ze moeten bijzonder creatief zijn: zij dragen de on derwerpen aan, bepalen hóe de liedjes gebracht worden, maken zelf een videoclip enz." Kortom: 'Kinderen voor Kin deren' staat mijlenver van playback- en andere toestan den. Of, om het met de woorden van de BRT-Dienst Jeugd te zeggen: „Wij pakken uit met een eigentalig kwali teitsprogramma, waarin niet het nabootsen, maar de origi naliteit beloond wordt, en waarbij zélf zingen een absolu te voorwaarde is". De festivalformule werd vorig jaar voor het eerst met succes ingevoerd: toen zongen Neder landse koren zowel de oude, bekende liedjes (Op een onbe woond eiland, Als ik de baas zou zijn van het journaal, Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd enz.) als liedje uit de nieuwe KvK-elpee. Dit sloeg zo goed aan, dat voor dit sei zoen opnieuw geopteerd werd voor een 'festival'. De VARA sprak de BRT aan om mee in de boot te stappen, en hoewel er nauwelijks geld en midde len waren, hapte de BRT Dienst Jeugd toch toe. Netelige thema's In de elfde editie wordt de lijn van het verleden doorgetrok ken: zinvolle eigentijdse tek sten voor kinderen van nu met pittige kwaliteitsmuziek. Ook nu weer trok de VARA overigens de goten-van-het- vak aan als auteurs-componis ten: Herman Pieter de Boer, Peter Blanker, Robert Long, Willem Wilmink, Ivo de Wijs, Jules de Corte, Ruud Bos en Harry Bannink, om er maar enkele te noemen. Zoals steeds worden in de lied jes netelige thema's als schel den, angst, vervelende ouders enz. niet uit de weg gegaan. Vaak worden zwaarwichtige onderwerpen gelardeerd met flink wat ironie, (bijvoorbeeld in 'Ouders te koop') en daar naast is er ook ruim plaats voor fantasie en pure pret ('Vinger in je neus', De wrat'). Steeds staat de leefwereld van de kinderen centraal: luister maar naar 'Liegen, dat is leuk', 'Oh, dat huiswerk', 'Treuzeltechniek', 'Verliefd heid is rampzalig', 'Roken' e.a. VARA en BRT leverden elk een presentator: de twee meter lange Jan Douwe Kroeske zal de kinderen samen met de Vlaamse Veerle Keuppens in toom houden. Ook bij de jury is het telkens mooi verdeeld, met een jongen en meisje uit Vlaanderen én Nederland, on der het voorzitterschap van Bart Peeters. De vier Vlaamse koren die het moeten waarma ken zijn Singejo uit Zaventem, de Konsinjoorkes uit Kontich, Canteclaer uit Gullegem en het Koosterkoor uit Alken. Zij komen uit tegen het Gronin ger Kinderkoor, Mirakel uit Amersfoort, The Butterflies uit Dronten en de Sluikse Rakkers uit Sluis. TARS LOOTENS dwarsdoorsnede van de dr. Anton Philipszaal inclusief de geplande uitbreidingen met een kleine concertzaal ondergronds en een theatercafé-restaurant aan de voorzijde. igen zoi laatsing innulere TEKENING: VAN MOURIK VERMEULEN l*ntie Orkest onder leiding dirigent Hans Vonk. Solist list André Gawriloff. Herha- 1 n het programma hedena- S nton Philipszaal, Den Haag. Het leek gisteravond of de le den van het Residentie Orkest en chef-dirigent Hans Vonk muzikale vleugels hadden ge kregen. Dat orkest speelde op het vernieuwde podium dat het een lieve lust was. Dit eer- ste abonnementsconcert werd geopend met uitbundige feest muziek: Soir de fete van Chausson, een werk dat zelden of nooit wordt gespeeld maar dat op deze avond wel bijzon der van toepassing was. Het werd een muzikaal feest van de eerste orde. Chausson schreef verrukkelijke muziek en het orkest greep het werk aan als om te bewijzen dat het dit seizoen nu echt gaat gebeu ren. Vonk, die bij het Residentie Orkest nog anderhalf jaar voor de boeg heeft, heeft misschien toch wel een beetje spijt van zijn ontslagaanvrage want het orkest voelt zich nu pas echt thuis in de Anton Philipszaal. In werken van Franck en Ra- vel maakte het publiek kennis met een fenomenaal pianist: de Rus André Gawriloff (35) die als negentienjarige het Tsjaikowski- concours van zijn geboortestad Moskou won. Hij maakte gisteravond zijn Haag se debuut maar het is zeker, dat hij de volgende seizoenen terug komt. Ravel's pianoconcert voor de linkerhand kreeg een onge kende geladenheid en heftig heid, pianistisch adembene mend en muzikaal fascine rend. De musici begeleidden zo prachtig, zo genuanceerd en zo perfect dat het leek alsof het orkest zich aan de pianist optrok en de pianist zich aan het orkest. Dat Gawriloff wel degelijk zijn twee handen weet te gebruiken bewees hij in een ten onrechte weinig gespeeld werk: Les Djinns van Franck. Een werk over hellestemmen, graf kreten, vampiers en dra ken maar bepaald geen draak van een compositie. Het uit gangspunt is een gedicht van Victor Hugo en het is duidelijk dat Franck zich hierdoor liet inspireren. Wie zei dat alleen Franse pianisten Franse wer ken kunnen spelen? De solist van gisteravond bewees na drukkelijk het tegendeel. Na de pauze herhaalde het orkest de derde symfonie van Schu mann, het werk dat ook op het Prinsjesdagconcert heeft ge klonken. ADRIAAN HAGER Vincent Bijlo speelt Made in braille. Regie: Bert Klunder. Gezien in Dili gentia op 21 september. Vanavond in De Graanschuur, Zoetermeer. Op 4 oktober in de Leidse Schouwburg. Vincent Bijlo was een paar jaar geleden finalist van het Leids cabaretfestival. Hij kwam daarop met zijn eerste programma Made in braille. Er verschenen wat enthousias te kritieken en een interview in Vrij Nederland en als ik me foéd herinner trad hij op bij onja Barend. Zo bombardeer de men in no time Bijlo tot ca baretster in de dop en semi-be- kende Nederlander. Daarna verflauwde de belang stelling. In Pepijn kwamen twee avonden lang nauwelijks tien mensen kijken. Regisseur Bert Klunder lapte deze zomer Made in braille op en nu brengt Bijlo de voorstelling op de grotere cabaretpodia. Als je bedenkt dat Youp van 't Hek tien jaar lang in obscure zaal tjes speelde, en Bijlo pas 25 jaar oud is, mag dat snel heten. Made in Braille is een met moed gemaakt en gespeeld ca baretprogramma. Bijlo thema tiseert zijn blindheid zonder zielig of zeurderig te worden. Hij verdedigt de gehandicap ten in een vlammend lied te gen DN A-scans en het aborte ren van het afwijkende. Als kijker realiseer je je perma nent dat je kan zien en wat een enorm verschil dat uit maakt. Dat zijn sterke punten voor de voorstelling. De facelift heeft zeker effect gehad: de aankleding van het podium werd gereduceerd tot bijna niets, Bijlo beweegt zich vrijer en komt beter naar vo ren. Toch maakt het program ma nog steeds een onzekere en onaffe indruk. Veel verhalen missen een pointe, veel grap pen zijn flauw en worden te veel uitgelegd, overgangen verlopen onnatuurlijk. Ondanks het overheersende thema is een lijn moeilijk te vinden; het werd mij niet dui delijk waar Bijlo precies heen wil. De delen voor en na de pauze lijken bij elkaar gehou den te worden door een run ning gag, maar na een tijdje realiseer je dat die niet meer terug komt en dat er niets mee is gedaan. Bijlo's presentatie is gedreven, maar hij mist nog al te duidelijk ervaring. Het is dus voorbarig om hem met dit programma op de grote zaal los te laten. DICK VAN TEYLINGEN NIET NIEUW MAAR WEL SPANNEND HILVERSUM Veronica komt binnenkort met een eigen woordenquiz op de televisie. Een splinter nieuw concept is het niet, maar 'Het Laatste Woord' zoals het spel heet, is wel dynamisch. Je moet wat taalgevoel, maar vooral sterke zenuwen hebben om het laatste woord te krijgen, maar als dat lukt dan valt er veel, zeer veel geld te verdienen. Het Laatste Woord dat in het komende seizoen wekelijks wordt uitgezonden, wordt ge presenteerd door Mare Klein Essink, een nieuwe ster aan het presentatie-firmament. Op dinsdag 2 oktober (aanvang 18.55 uur) vindt de eerste afle vering van de nieuwe quiz plaats. In de woordquiz van Veronica komen twee koppels van elk twee kandidaten tegen elkaar uit. Het spel begint wat sim- peltjes, er moeten letters inge vuld worden in de ruimte tus sen de eerste en laatste letter van een woord. Per correct woord wordt een tientje be taald. Het koppel dat het snelst woorden weet te bedenken kan in dit stadium al op voor sprong komen. De moeilijk heidsgraad wordt opgevoerd door de hoeveelheid in te vul len letters steeds groter te ma ken. Startgeld Vervolgens moeten de koppels een combinatie-woord raden dat uit twee regels bestaat. Er worden maar enkele mede klinkers prijs gegeven. Het koppel dat in staat is, op grond van de enkele medeklinkers, direct te raden wat er staat, krijgt het volledige 'startgeld' van 350 gulden. Dat bjijkt in de regel echter te moeilijk. In een straf tempo worden ver volgens de ontbrekende letters ingevuld, waarbij tegelijkertijd het startgeld wordt gekort. Hoe langer het duurt voor de kandidaten raden wat er staat, hoe meer er van de verdien sten af gaat. Dat zweept de spanning behoorlijk op. Een koppel dat het woord het eerst raadt moet een knop indruk ken. Als het juiste woord wordt genoemd, wordt het res tant van het startgeld op hun rekening geboekt. In dit stadi um kan een goed koppel al snel naar een paar duizend gulden doorschieten. Hierna wordt de competitie tussen de koppels grimmiger, want zij worden geacht 'val kuilen' voor elkaar te graven. Dat gaat zo: de spelleider geeft aan ae koppels één woord, dat met een eigen bedenksel, vier en zinnige combinaties moet vormen. De clou is dat elk koppel om de beurt als eerste met die combinaties mag be ginnen. Als de tegenkandida ten aan de beurt zijn vormen die ook combinaties, maar dit tweede koppel trapt in een 'valkuil' als één van de combi naties overeenkomt met wat het eerste koppel al had be dacht. Overigens wordt niet al te nauw op de zinnigheid van de combinatie-woorden gelet, de neerlandicus die als jury fungeert ten spijt. Het koppel dat vaak in een valkuil trapt zal in deze fase van het spel doorgaans moeten afhaken. Overblijvend Het overblijvende koppel moet zich vervolgens aan het laatste en zwaarste onderdeel zetten en dat is het maken van een redeliik goed lopend verhaal, aan de hand van een korte zinsnede van de quizmaster. 'Sneeuwwitje liep de deur uit..' zegt Mare Klein Essink bij voorbeeld en deze zin moet vervolgens in een verhaal, ge durende twee-en-een halve minuut worden voortgezet. De moeilijkheid zit hem erin dat de twee kandidaten steeds om de beurt één woord moeten noemen, waarmee het verhaal logisch dient te worden opge bouwd. Dat is een zeer ze nuwslopende bezigheid, vooral als de tijd die ervoor staat vol- gemaakt moet worden. Het koppel dat kans ziet ook deze fase goed door te komen kan op een aanzienlijke vergoeding rekenen, waarbij zelfs aan en kele tienduizenden guldens gedacht moet worden. Het al lereerste winnende koppel gaat dinsdag 2 oktober met een klein vermogen naar huis. Het bedrag wordt cash uitbe taald. De winnaars gaan door naar het spel van de week erop, waar tegen een nieuw koppel moet worden gestre den. Presentator Mare Klein Essink de presen tator van Het Laatste Woord, is bekend van enkele TV-se- ries, waarin hij de rol van arts speelt. De meest recente is Me disch Centrum West, van de Tros. Klein Essink zegt desge vraagd erg blij met zijn rol als presentator te zijn. „Ik be schouw dit als een uitdaging, een programma presenteren is moeilijker dan acteren", zegt hij. Voor alle 21 uitzendingen heeft Veronica de kandidaten al geselecteerd, allemaal van een betrekkelijk jeugdige leef tijd, want de omroep heeft de jongeren als doelgroep, zo wordt desgevraagd meege deeld. Op de vraag hoe het met de quiz gaat als Veronica volgend jaar, in verband met een sanc tie van het Commissariaat voor de Media, enkele maan den niet mag uitzenden, ant woordt een medewerkster dat de uitzendingen dan gewoon onderbroken en na de televi- sieloze periode hervat zullen worden. De Raad van State waar Veronica beroep tegen de maatregel heeft aangete kend, moet nog uitspraak doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 19