Zwarte en kleurlingenkerk praten over hereniging £eidóeSoivtai brieven van leze kerk wereld beroepingen Paus noemt massamedia 'instrumenten van zonde' Franse moraaltheologen maken ethiek met kernfysici Gereformeerde Bond wil toch scheiding bestuur en beheer Afgeschoten wild f] mlr £eidóc(Sotwani GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EckUeGommit DONDERDAG 20 SEPTEMBER 1990 PA( he: Stickeractie tegen Krant op Zondag RHENEN De Nederlandse vereniging tot bevordering van de zondagsrust en de zondagsheiliging voert een stickeractie te gen de Krant op Zondag, die 14 oktober voor het eerst zal ver schijnen. De vereniging vreest, dat de krant in het begin gratis ter kennismaking wordt aangeboden. Mensen kunnen met de sticker op de brievenbus duidelijk maken, dat ze van een op zondag verschijnende krant niet gediend zijn. De vereniging ziet de Krant op Zondag als een nieuwe ondermijning van de zondagsrust. De zondag wordt daarmee steeds meer gelijk aan de andere dagen, wat ingaat tegen het vierde gebod. De vereni ging roept de Nederlanders op een „bolwerk" op te richten te gen de ontheiliging van de dag des Heeren. Het bestuur van de vereniging gaat de bezwaren tegen de krant ook bij de makers toelichten. Bisschop luidt toch klokken voor Duitse eenheid EISENACH/BONN Als eerste evangelische bisschop heeft bisschop Werner Leich van Thüringen de predikanten in zijn bisdom opgeroepen op 2 oktober om middernacht de klokken te luiden in verband met de Duitse hereniging op 3 oktober. Het voorstel van de Westduitse minister bij de kanselarij Ru- dolf Seiters om in verband met de dag van de Duitse hereni ging de klokken te luiden is in de Evangelische Kerken om streden. Velen vinden dat de klokken alleen mogen worden geluid voor kerkdiensten en gebedsdiensten voor de Duitse eenheid. Leich, die tot begin dit jaar voorzitter van de Bond van Evangelische Kerken in de DDR was, vindt dat het defini tieve einde van de Koude Oorlog en van de Duitse deling min stens zo belangrijk zijn als oudejaarsnacht, als in Duitsland ook de klokken luiden. Huichelarij is een eerbewijs van de ondeugd aan de deugd. La Rochefoucauld Lourdeswater op rantsoen LOURDES Pelgrims mo gen voortaan nog maar één flesje water uit de bron van Lourdes mee naar huis ne men. Dat heeft de rector van het bedevaartsoord in het zui den van Frankrijk woensdag meegedeeld. De bron wordt weliswaar niet met uitdrogen bedreigd, maar zij kan onmogelijk voldoen aan de grote vraag. De rector heeft tot rantsoenering beslo ten om de bassins waar de zie ken zich in dompelen, van voldoende water te kunnen blijven voorzien. Volgens de leiding van het bedevaartsoord is het water gebrek niet in de eerste plaats te wijten aan de droogte die Frankrijk al twee jaar teistert. Veel belangrijker is de stij ging zowel van het aantal pel grims en als van het water verbruik, onder meer als ge volg van nieuwe kranen die dit jaar zijn geplaatst. Elk jaar begeven zich onge veer vijf miljoen mensen uit heel de wereld naar het bede vaartsoord. Per jaar worden ongeveer 12 wonderbaarlijke genezingen gemeld, maar de ooms-Katholieke Kerk heeft tussen 1858, toen Maria acht tien keer aan Bernadette Sou- birous verscheen, en 1989 slechts 64 genezingen als won der erkend. Hans Jansen hoogleraar in Brussel BRUSSEL Dr. Hans Jan sen, auteur van 'Christelijke theologie na Auschwitz', is aan de Vrije Universiteit Brussel benoemd tot bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van christelijke literatuur over joden en jodendom. De leerstoel is ingesteld door de Brusselse Universiteit, een instelling die als tegenwicht was bedoeld tegen de domi nante katholieke onderwijsin stellingen in België, en de Stichting wetenschappelijk onderzoek van christelijke li teratuur over joden en joden dom, waarvan Jansen weten schappelijk coördinator is. Volgens de stichting is de leerstoel de eerste academi sche aanstelling voor onder wijs en onderzoek naar reli gieuze vervolging van de jo den. Jansen (59) was aanvankelijk rooms-katholiek priester. Van 1969 tot 1980 was hij her vormd predikant. Sinds enige jaren werkt hij aan een gean noteerde bibliografie over christelijke literatuur over het jodendom, die volgens plan in 1993 gereed moet zijn. In het eerste deel van 'Chris telijke theologie na Ausch witz' (1981) stelt Jansen dat kerk en theologie in de loop der geschiedenis ten grond slag hebben gelegen aan het antisemitisme. In het tweede deel (1985) is de teneur dat het Nieuwe Testament zelf een voedingsbodem voor jo denhaat is. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Holten A.J. Leerink te Zwolle, die dit beroep heeft aange nomen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Rotterdam-Zuldwijk J. Kroeze te Rhoon, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Vriezenveen drs. W. den Braber te Vries. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Lincoln (Can. Reformed Churches) J.J. Schreuder, I.I zend- .pred. te Curacao, verbonden aan de kerk van Rijnsburg, wonende te Bun schoten-Spakenburg. JOHANNESBURG De belangrijkste vraag die de Nederduitse Gerefor meerde Sendingkerk en de Nederduitse Gerefor meerde Kerk in Afrika de komende weken be zighoudt, is niet of zij zich zullen verenigen, maar wanneer. De mogelijk heid bestaat dat de syno den al vast in principe akkoord gaan, maar de feitelijke eenheid nog een jaartje uitstellen. De synode van de Sending kerk, de voormalige NG-kerk voor kleurlingen, is vandaag donderdag voor haar vierjaar lijkse vergadering bijeen. Haar zwarte zusterkerk, de NGKA, houdt twee weken la ter, als de synode van de Sen dingkerk al voorbij is, een ex tra vergadering over de een wording. Volgens de planning zou rond deze tijd ook de eer ste gezamenlijke synodever gadering worden gehouden om de nieuwe eenheid te vie- Belangrijkste struikelblok is de status van de zogenaamde Belhar-belijdenis. De Sen dingkerk is zeer gehecht aan dit document uit 1986, waarin zij krachtig stelling neemt te gen de theologische recht vaardiging van de apartheid. Voordat er sprake kan zijn van eenwording met de NGKA, zal deze kerk de Bel har-belijdenis tot de hare moeten maken, zo redeneert de Sendingkerk. Probleem is echter dat de NGKA haar re gionale vergaderingen moet raadplegen en dus vooral tijd nodig heeft. Enkele maanden geleden ging de Sendingkerk akkoord met een compromis-voorstel, waarin de discussie over de Belhar-belijdenis werd uitge steld tot na de eenwording. De eigen achterban protes teerde echter zozeer dat de leiding van de kerk van ge dachten is veranderd. Volgens dr. A. Botha, secreta ris van de Sendingkerk, doen de kerken er in hun komende vergaderingen goed aan in principe tot eenwording te be sluiten. De eenheid wordt echter pas een feit nadat de regionale synoden van de NGKA zijn geraadpleegd over de Belhar-belijdenis. Er be staat in beide kerken geen en kele twijfel over de noodzaak van een vereniging. Alleen het tijdstip waarop deze ge stalte moet krijgen, is nog on duidelijk. Dr. C.F. Beyers Naude, NGKA-predikant en adviseur tijdens de komende synode vergadering, ziet veel in dit nieuwe compromis-voorstel. Hij wijst erop dat het pro bleem zit in dé kerkorde van zijn eigen kerk. Elke veran dering in het belijden van de kerk heeft de toestemming nodig van een tweederde meerderheid van de regionale synodes, en die is er nog niet. Boesak De Sendingkerk zal de ko mende dagen ook een opvol ger moeten kiezen voor syno devoorzitter dr. A. Boesak, die onlangs na onthullingen over een buitenechtelijke verhou ding al zijn kerkelijke func ties heeft neergelegd. Boesak was de motor achter de plan nen voor eenwording met de NGKA en werd alom gezien als voorzitter van de nieuwe Boesak toonde zich verleden week voor de NCR V-radio verontwaardigd over het drei gende uitstel. Hij hekelde vooral de rol van zijn tijdelij ke opvolger, ds. S. Mentor, die in 1986 tegen aanvaarding van de Belhar-belijdenis heeft gestemd. Nu gebruikt Mentor dit document om de eenwor ding tegen te houden, aldus Boesak. Mentor zou volgens Boesak ook toenadering zoeken tot de blanke NG-Kerk, die niet al te snel met een verenigde kerk geconfronteerd zou wil len worden. Des te sneller moeten de blanke Nederduits- Gereformeerden zelf een be slissing over eenwording met de niet-blanke zusterkerken nemen. De NGSK-synode buigt zich voorts over de vraag hoe de Sendingkerk de financiële af hankelijkheid van de blanke NG-Kerk kan verkleinen. De raciaal gescheiden NG-ker- kenfamilie, waartoe ook nog Allan Boesak. FOTO: ANP een kleine kerk voor 'Indiërs' behoort, is lange tijd gedomi neerd door deze 'moeder kerk', die ook op het financië le vlak haar dochters aan zich bond. De NG Kerk, die zichzelf in middels ook 'zusterkerk' noemt, hoopt zelf in oktober definitief af te rekenen met haar steun aan de apartheid. Volgens dr. P. Potgieter, ge noemd als opvolger van prae- ses prof. J. Heyns, moet de vierjaarlijkse synode een be sluit nemen over een rapport waarin de apartheid ondub belzinnig wordt afgewezen. In 1986 liet de blanke kerk zich voor het eerst kritisch uit over de rassendiscriminatie, maar verwierp zij niet alle vormen van apartheid. Op wenken bediend Kardinaal Michele Giordano toonde gisteren in de kathedraal van Napels de gelovigen de fiool met het vloeibaar geworden bloed van de H. Januarius die zo op hun wenken werden bediend. Het gedroogde bloed van deze heilige is gisteren, de dag waarop deze in 305 werd onthoofd, weer vloeibaar. Volgens de overlevering gaat Napels rampspoed tegemoet als het wonder teken op deze dag uitblijft. Kardinaal Michele Giordano, de van Napels, sprak van „een teken van Gods goeder tierenheid en een voorbode van een bezoek van de paus". VATICAANSTAD De massamedia zijn volgens paus Johannes Paulus II „instrumenten van de zonde". Tijdens een bij eenkomst met vierdui zend priesters uit de hele wereld beklaagde de paus zich deze week over de „aantrekkingskracht van de slechte voorbeelden" die de media verspreiden. De media legitimeren een ma nier van omgaan met elkaar die volgens de paus een dwa ling is. Nog erger is dat ze mensen op het idee brengen dit voorbeeld na te volgen, zo betoogde de paus tegenover de deelnemers aan de pries terretraite, georganiseerd door 'Evangelisatie 2000' van de Nederlander Piet Derksen. De situatie waarin de mens thans leeft, wordt gekarakte riseerd door een „complexe verslaving op moreel gebied", aldus de paus. Het geweten wordt veel arglistiger dan vroeger tot slaaf gemaakt. Er is sprake van een „psycholo gische conditionering" waar door de mens nauwelijks meer tot vrije keuzen kan ko men, meent de paus. De kerk, „bron van bevrijding en red ding" moet zich daar volgens het hoofd van de RK Kerk te gen teweer stellen. Meer politiek in pinksterkerken Chili LEUSDEN Binnen de pink sterkerken in Chili laat een groeiend aantal gelovigen zich door de bijbel inspireren tot politieke betrokkenheid. On geveer twintig procent van de oorspronkelijk zeer behouden de pinksterkerken spant zich actief in voor een rechtvaardi ger politiek bestel in Chili. Onlangs is gebleken dat ook pinkstergelovigen het slachtof fer zijn geworden van de dic tatuur onder generaal Pino chet. Dat meldde secretaris ds. P. Gilhuis van het gerefor meerde Zuid-Amerika-Orgaan (ZAO) in Leusden. Het ZAO signaleert de laatste tijd een geweldige groei van de pink sterkerken in Zuid-Amerika. Bedevaart Banneux Op zaterdag 22 en 23 september kan men deelnemen aan een busbedevaart naar het Belgi sche Maria-heiligdom Ban neux. Deze bedevaart wordt georganiseerd door het Ban- neux-comité van het bisdom Rotterdam. De geestelijke be geleider is pastoor Bergs uit Hoogvliet. Overnachting in Rolduc, zondag door naar Banneux alwaar om drie uur de terugreis wordt aanvaard. Kosten 135,- per persoon. Opgave bij zuster L. Hooge- veen, Vlierboomstraat 198, 2564 HP Den Haag. Tel. 070 - 368 43 36 of bij het Banneux Secretariaat 070- 363 60 06. De bussen vertrekken Noord- wijk/binnen 6.15 uur, Leiden 6.30 Den Haag 7.00 Delft 7.25 Rotterdam 7.45. PARIJS De directeur van de kerncentrale in Tricastin en managers van de Franse electrici- teitsmaatschappij EDF in de regio Rhöne-Alpes hebben samen met twee rooms-katholieke moraal theologen een „ethiek van de kernenergie" ont wikkeld. Dat bericht de Franse krant Le Monde. Het initiatief is uitgegaan van mgr. Gérard Defois, oud-rec tor van het katholieke uni versiteit van Lyon en aarts bisschop van Sens. De mana gers hebben twee jaar lang met de moraaltheologen Ge orges Bonney en Bruno-Marie Duffé aan hun rapport ge werkt. Volgens de opstellers wilden zij niet alleen de waarden aangeven waaraan mensen die bij de kernenergie betrok ken zijn, zich moeten houden, maar ook en vooral wilden zij zich bezighouden met de pro blemen die met de informa tievoorziening aan het pu bliek samenhangen. De opstellers van het rapport gingen uit van het gegeven dat kerncentrales 75 procent van alle electriciteit in Frank rijk leveren. Zij wilden, aldus Defois, „ethische keuzes uit werken" voor een verant woorde omgang met kern energie uitgaande van de be ginselen van gerechtigheid, solidariteit en vrede. Het begrip 'aanvaardbaar risi co', dat in elke discussie over kernenergie een belangrijke rol speelt, heeft daarom veel aandacht gekregen. Ook de menselijke factor in de pro- duktie van kernenergie en de rechtvaardige verdeling van Volgens Defois mogen ethici er zich niet mee tevreden stellen problemen alleen van buiten te benaderen en ach teraf de inspanningen van mensen te beoordelen. De mo raaltheoloog „moet delen in de vragen en de inspanningen van degenen die de toekomst maken", aldus Defois. HUIZEN De scheiding van bestuur (door de ker- keraad) en beheer van geld en goed (door het college van kerkvoogden) moet in de Nederlandse Hervormde Kerk worden gehandhaafd. Daarom wil de Gereformeerde Bond dat de hervormde synode terugkomt van haar be sluit van maart jongstle den om dit principe aan te tasten. Dit besluit betekende vooruit gang in de voorbereidingen voor Samen op Weg met de gereformeerden; in de Gere formeerde Kerken voert de Commissie van Beheer het fi nancieel beleid en beheer uit, onder verantwoordelijkheid van de kerkeraad. De zelfstandigheid van het college van kerkvoogden, dat voor het beheer verantwoor delijk is, moet in de kerkorde blijven staan, schrijft de com missie-Holdijk, die zich in op dracht van het hoofdbestuur van de Bond heeft bezigge houden met dit vraagstuk. In maart besloot de synode met slechts vier stemmen te gen ook de meeste synode leden uit de Gereformeerde Bond stemden voor tot de invoering van een uniforme beheersregeling in de Her vormde Kerk. Voor 1 januari 1996 moet elke gemeente deze regeling hebben ingevoerd. Het kenmerkende van deze regeling is, dat het college van kerkvoogdijen de begroting opstelt, maar dat de kerke raad de begroting véststelt. Bovendien moet de meerder heid van de kerkvoogden ambtsdrager zijn. Volgens de kerkorde van 1951 stelt het college van kerk voogden, nadat het de kerke raad heeft gehoord, de begro ting vast. De Hervormde Kerk kent op dit moment drie vormen van beheer. Per 1 januari 1990 volgden 987 van de 1439 ge meenten (69 procent) de ker korde van 1951. In 185 ge meenten heeft het beheer plaats volgens de kerkorde van 1815. Het belangrijkste verschil met de kerkorde van 1951 is, dat de kerkvoogden geen ambtsdrager kunnen zijn. Dat hangt samen met de huiver van vele hervormden om een ambt binnen de kerk te bekleden. Tenslotte kennen 267 ge meenten het 'vrij beheer'. Het college van kerkvoogden stelt de begroting vast los van de kerkeraad. Dit vrij beheer komt veel voor op het platte land. In Friesland worden 95 van de 247 gemeenten volgens dit model beheerd. Ook in Zuid-Holland en Gelderland, waar de Gereformeerde Bond zeer veel leden heeft, zijn er veel gemeenten met geheel zelfstandige kerkvoogdijen. Ten onrechte Het synodebesluit doet vol gens de commissie de zelf standigheid van de kerkvoog dij, „het kenmerkende ele ment van het hervormde be- heersmodel", geweld aan. Als de voorstellen ongewijzigd worden aanvaard, zal dit col lege op dezelfde wijze gaan functioneren als de commis sies van beheer in de Gerefor meerde Kerken. Daarmee doet de Hervormde Kerk ten onrechte een concessie aan het Samen op Weg-proces. De commissie verzet zich te gen de bepaling in het besluit, dat de meerderheid in colle ges van kerkvoogden ambts drager moet zijn. Zij vindt het voldoende dat eenderde van de kerkvoogden ambtsdrager is. De commissie beveelt aan, dat er een diepgaande bezinning op gang wordt gebracht tus sen de kerkeraden en de kerkvoogdijen in de gemeen ten waar 'vrij beheer' of 'oud toezicht' geldt. Verder wil zij, dat de classes, die zich over de voorstellen van de synode moeten beraden, een hoorzit ting houden, waar naast alle kerkeraden ook de kerkvoog den uit gemeenten met 'vrij beheer' en 'oud toezicht' wor den gehoord. Op deze wijze kan worden voorkomen, dat de kerkvoogden die als niet- ambtsdragers geen zitting kunnen hebben in de classica- le vergadering, monddood worden gemaakt, meent de commissie. De voorstellen voor een uni forme beheersregeling hebben ook veel discussie opgeroepen in de Vereniging van Kerk voogdijen in de Hervormde Kerk. De vereniging houdt daarom volgende maand een extra ledenvergadering over dit onderwerp. Na deze verga dering wil de Gereformeerde Bond een ambtsdragersverga dering over hetzelfde onder werp houden. In de visserijkwestie is minister Braks tenslotte niet digd als aangeschoten, maar als afgeschoten wild. stenografisch verslag van de vorige week gehouden h jk ting van de visserijcommissie niet of slechts terloops a gelezen, zal snel naar de conclusie neigen dat de Pvdj tie het beulswerk terecht heeft uitgevoerd. Ook binn gn' fractie zijn er ongetwijfeld enkele leden die, alsof het en voetbalwedstrijd ging, simpelweg redeneren dat tw ste. geel nu eenmaal rood is. jai NADAT de minister drie jaar geleden al het boetekli aangetrokken en beterschap had beloofd, was er nu lijk weer het nodige aan de hand, dus nu moest hei eens afgelopen zijn. Maar evenals op het voetbalveld in de politiek een gele kaart ten onrechte worden g In meerderheid zal de PvdA-fractie trouwens een i redenering hebben gevolgd. Ondanks het steekhoude toog waarin de minister maandag in de Kamer de krit een groot aantal punten heeft weerlegd, heeft het de si JJA/ democraten ontbroken aan de politieke moed Braks hei ,rgn. ne licht te geven. A.LLE ontkenningen van fractie-voorzitter Wöltge t la spijt is het duidelijk dat de angst voor de honende van de oppositie en de hernieuwde teleurstelling bini socialistische achterban de doorslag hebben gegeven. PvdA-fractie opnieuw de toch al teleurgestelde sociali gsdi kiezers de indruk zou hebben gegeven het CDA slaafs gen, dan zou een volgende opiniepeiling immers een afkalving van de snel slinkende aanhang te zien hebl ifer geven. den iuw, Dat is de werkelijke beweegreden voor het besluit rrlf PvdA-fractie na opvallend lang aarzelen heeft genon dat nu van verschillende kanten als een staaltje van po moed wordt afgeschilderd. Zwakke bewindslieden immers stevig worden aangepakt en met misplaatste teit binnen een coalitie moet snel worden afgerekend t zorgvuldigheid en het landsbelang is in die overwe|het kennelijk geen plaats. [reeg. DaT landsbelang moet, ondanks deze voor het CDA rende ervaring, toch het richtsnoer blijven binnen de 1 tie. Nu er zoveel belangrijke beslissingen moeten won acti< nomen op het sociale en financieel-economische vlal geen tijd om revanche te nemen voor het onderuithal Braks. De liefde tussen CDA en PvdA mag dan bekcx t p0] en de coalitie heeft ontegenzeggelijk een fikse deuk i Kaï pen, maar het werk moet desondanks zo snel mogelijlvan gewoon doorgaan. van< al -p. oudt DE eerste taak voor premier Lubbers is nu het vind een opvolger van de minister, die voor Nederland nuttige dingen heeft gedaan, zowel in eigen land als it pa. De landinrichting te Voorst in Gelderland, waar zoals zijn overvolle agenda dat voorschreef zich morgen oriënteerde over de ontwikkelingen van de I lSter richtingsdienst, zal even moeten wachten. Met zeer v ou dere zaken kan dat beslist niet. vasj Kk JMl.il Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingez stukken te bekorten. Kleur bekennen In onze krant stond een goed artikel over het omstreden post-conciliair theologentijd- schrift Concilium, waarvan het vijfentwintig jarig bestaan vorige week in Leuven werd herdacht. Goed bedoeld be gonnen is het tijdschrift op wereldwijde schaal uitgegroeid tot een spreekbuis van moder nistisch) denken en daarom door het Vaticaan afgewezen. Zou het tijdschrift vroeger op de Index zijn geplaatst en zou den auteurs, die hierin hun vernieuwings-denkbeelden publiceren zijn veroordeeld, zo is dit thans niet meer mogelijk sinds Vaticanum II de Index afschafte, veroordelingen ver bood en hiervoor in de plaats de 'dialoog' invoerde. In Leu ven werd feitelijk een vuist gemaakt tegen het traf lisme in de kerk. Troif tholieken zullen het naai Simonis prijzen, geen zitting nam in hefr mité en het onbegrijpei zie den, dat kardinaal D|Na< dit wel deed en zelfs eind van de bijeenk Leuven in de euchai ring voorging. Beide duidelijk kleur beken^ duidelijk is voor mij J [AA dec Th JdA-: ook de premiers Lub: n i Martens in het erecom ben plaats genomen waarom mr. F. And vice-voorzitter van de se Commissie, toetrai maatschap van een ere ipar kan aanzien verhogen uan ook schaden, omdat deze politici sprake 'kleur bekennen'. Dr. W.J.A. Visser, DEN HAAG. erri „l eer re] Zij MULTIPLE SCLEROSE SPASTICITEiï ZIEKTE VAN PARKINS0I SPIERZIEKTEN ZIEKTE VAN HUNTING^ va eer NATIONALE COLLECTE» MOTORISCH GEHANDICAI - 17-23 SEPTEMBER 191 GIRO 96911 of bankrekening 70.70.70j Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-g per maand f. 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. per jaar f. 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Ri, 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 IB/

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2