f24.990,- Of twintig
taanden politieschool.
„Ik ben een dwangmatige veel tekenaar
Nieuwe show voor „Geraldo
Biggies is springlevend
STRIPSCHAPPRIJS VOOR HENK KUIJPERS ('FRANKA')
CeidaeSou/umt
a
'n Honda gaat z'n eigen weg.
Pierre Audi krijgt Leslie Boosey Award
DONDERDAG 20 SEPTEMBER 1990 PAGINA 11
ie ochael in was
v-mi
)rdó|rge Michael in was. De meest populaire Britse zanger van dit
lee«nent maakt sindskort ook deel uit van het wassenbeeldenka-
éht it van het zogenoemde Rock Circus in Londen. De beeldhou-
zich rechts op de foto heeft er drie maanden aan gewerkt. Geor-
ir°m dichael staat opnieuw in de belangstelling nu zijn nieuwe el-
Ne 'Listen without prejudice' binnenkort wordt uitgebracht.
jnnii FOTO: AP
ZWEELO Volop bloe
men gisteren voor stripte
kenaar Henk Kuijpers,
nadat bekend was ge
maakt dat hem de Strip-
schapprijs 1990 is toege
kend. Het mooiste boeket
vond de 43-jarige teke
naar uit het Drentse Ben-
neveld bij Zweeloo, toch
nog het bosje veldbloe
men op zijn tekentafel,
spontaan geplukt door
dochter Carolien. De jaar
lijkse prijs van het Strip
schap is de hoogste onder
scheiding voor stripteke
naars in Nederland. Henk
Kuijpers, schepper van het
stripfiguurtje Franka, is er
duidelijk blij mee.
,,In de eerste plaats ben ik er
blij mee voor mezelf; het bete
kent tenslotte toch erkenning
na vijftien jaar keihard wer
ken. Een leuke bevestiging om
jezelf te zien in het rijtje na
men van eerdere prijswin
naars: Jan Kruis, Gerrit de Ja-
fer, Toon van Driel, Peter de
met, Dick Matena. In de
tweede plaats vind ik de prijs
een erkenning voor het soort
strip dat ik maak: breed opge
zette avonturenverhalen rond
om een hoofdpersoon, Franka.
Veel decor, veel documentatie,
een hecht doortimmerd ge
heel. De toekenning van de
prijs is een teken dat ik het
soort strip dat ik nou maak,
ook kan blijven maken".
'Oog voor detail, een verras
sende onderwerpskeuze, en
het altijd streven naar perfec
tie' zijn de belangrijkste aan
bevelingen uit het juryrapport
voor de Stripschapprijs, die
half oktober tijdens de Strip-
dagen in Breda aan Kuijpers
wordt uitgereikt. Schromelijke
understatements zijn het nog,
die aanbevelingen, voor ieder
die het minutieuze gepriegel
op de vierkante centimeter
kent waarmee de tekenaar zijn
platen tot in de kleinste hoek
jes volstopt met details, scena
rio-grapjes, stripjes in de strip.
Dagen werk kosten ze vaak,
die tekeningen, vandaar dat er
in vijftien jaar tijd nog maar
negen Franka-albums zijn ver
schenen. Met daarbij de aante
kening dat ook de reclame en
het tekenwerk voor bijvoor
beeld het blad Welzijn van de
ziekenfondsen flink wat tijd
opslokten, net als het keer op
keer toch nog weer even teke
nen van extra posters, zeef
drukken, luxe-albums en meer
van dat prachtigs voor de
ware Kuijpers-fan.
,,Ik teken me te pletter, echt.
Ik ben een dwangmatige veel-
tekenaar. Niemand tekent nog
een achterkant voor een strip
boek; ik wel. De posters en de
zeefdrukken, 't is allemaal ex
tra werk, maar ik teken nu
eenmaal graag grote, ingewik
kelde platen waar je veel op
kwijt kunt. Daar kun je echter
niet een hele strip mee lastig
vallen. Je kunt daar niet onbe
perkt grote lappen kijkwerk in
kwijt, dan blijft er geen ruimte
over voor actie en plot, dus die
grote tekeningen gebruik ik
voor speciale projecten en ver
zamelaarsuitgaven. Maar ik
kan het gewoon niet laten".
Veronica
De Stripschapprijs mag een
aardige bekroning voor zijn
oeuvre zijn, een zo mogelijk
nog grotere opsteker viel Kuij
pers eerder deze maand al ten
deel: het waarschijnlijk lucra
tiefste contract ooit met een
Nederlandse striptekenaar af
gesloten. Vanaf januari 1991
beleeft Franka wekelijks haar
avonturen exclusief in het om
roepblad van Veronica, het
grootste in zijn soort in Neder
land, met een oplage van 1,1
miljoen. In communicatiejar
gon betekent dat 2,5 miljoen
'leescontacten' per week, men
sen die de strip onder ogen
krijgen. Wel even wat anders
dan de 50.000 abonnees die
stripblad Sjors Sjimmie er
nog heeft, tot nu toe Kuijpers'
vaste afnemer. „Een aardige
schaalvergroting ja", relati
veert hij zelf, al heeft hij er
maanden over moeten doen
om het Veronica-contract bin
nen te slepen. „Twee hoofd
prijzen in drie weken, en de
maand is nog niet om...".
„Het grote voordeel van het
contract is dat ik nu mijn gang
kan gaan, en ook eens nee kan
zeggen tegen allerlei andere
opdrachten. Ik hoef Franka
niet meer zes weken weg te
leggen om een serie studieboe
ken te illustreren. Wekelijks
een pagina voor Veronica be
tekent bovendien dat ik gega
randeerd na elke 44 weken
een nieuw boek heb. Twee en
een half jaar over een boek
doen werkt gewoon niet meer,
dan ben je te lang bezig met
hetzelfde idee, zo krijg je ook
geen serie bij elkaar. Nee, dit
contract geeft echt de extra lol
aan deze Stripschapprijs. Want
laten we wel wezen: met die
prijs ben je in oktober een dag
lang wereldberoemd in Breda,
maar de volgende dag ben je
weer vergeten. Het is tenslotte
geen Oscar of zo, waarmee je
jarenlang vette rollen kunt
aantrekken."
RONALD HOOIJENGA
aath Witteman
ogleraar
Nijmegen
IHEM Agaath Witte-
Beh de artistiek leidster van
ie gi Theater van het Oosten,
iedei It bijzonder hoogleraar
ji it en cultuur in Nijmegen.
lienoeming gaat in op 1 ok-
ma| r, hoewel zij pas op 5 okto-
3 je v wordt bekrachtigd. Witte
ken zal In november een
eren s colleges verzorgen over
Griekse theater toen en
Deze colleges sluiten aan
gelijde klassieke stukken die
"Theater van het Oosten
het komend seizoen op
repertoire heeft genomen,
Medea, De Smekelingen
phigeneia in Tauris. De
toel kunst en cultuur
bij de faculteit letteren,
roep algemene kunstwe-
happen. De leerstoel
eerder bezet door chore-
af Hans van Maanen.
(Door Hans Piët in New York)
NEW YORK Geraldo Rivera,
die bij RTL 4 verantwoordelijk is
voor de praatshow „Geraldo",
komt volgend jaar september met
een tweede show op de Ameri
kaanse televisie. Onder de titel
„Now it can be told" gaat hij een
journalistiek programma maken
dat van maandag tot en met vrij
dag in de avond zou moeten wor
den uitgezonden en dat is geba
seerd op harde nieuwsfeiten.
Geraldo: „Ik word de presentator
van de show, die een stevige concur
rent moet worden van de al bestaan
de nieuwsshows op de drie landelijke
netwerken NBC, CBS en ABC en het
nieuwskanaal CNN. Of het lukt weet
ik natuurlijk' niet, maar tot nu toe
ben ik heel succesvol met mijn on
dernemingen geweest".
„Ik werk nu voor de „Geraldo"-show
met een team uitstekende journalis
ten en daarmee wil ik harde nieuws
feiten boven tafel gaan halen. Op de
Amerikaanse televisie kom je dat nog
nauwelijks tegen. Technisch zijn we
tot alles in staat. We zijn er bij als een
bom ontploft of als er een aardbeving
plaatsvindt, maar het blijft bij het kij
ken naar plaatjes. Er wordt niks
meer geanalyseerd".
„Ik wil de oude vorm van journalis
tiek zoals hij in de jaren '60 en '70 be
stond op televisie en nog altijd op
krantenredacties wordt bedreven, te
rugbrengen". Eerst staat er echter
nog een programma uit het Midden-
Oosten op zijn lijst. „Ik wil daar een
,,Geraldo"-show opnemen. Het wach
ten is op de toestemming van Hu-
sayn. We willen namelijk niet met de
troepen praten, want die kant wordt
elke ochtend al uitgebreid belicht
door de drie grote netwerken. Ik wil
naar de andere kant. Irak in met Hu-
sayn praten en een tv-show maken
met de gijzelaars, die de dictator daar
vasthoudt".
„Ik denk niet dat ze over een maand
thuis zijn en de troepen weer terug.
Volgens mij hebben we nog voor het
einde van het jaar oorlog. Als de hitte
wat afneemt en de soldaten zijn ge
wend geraakt aan de omstandighe
den dan zou het wel eens kunnen es
caleren".
Er zijn twee manieren om het stuur van een
Honda Civic in handen te krijgen. Een trans-
aktie bij de Honda-dealer. Of een aanstelling bij
de Rotterdamse politie.
We moeten u echter wel waarschuwen.
Want een opleiding bij de Rotterdamse politie is be
paald geen sinecure.
Vandaar dat u misschien beter de makkelijke
van
e: hei
n M
get;
1 twt
weg kunt bewandelen door die Honda Civic voor
nog geen f 25.000,- aan te schaffen. En daar
zijn argumenten genoeg voor, getuige de ervaringen
van de Rotterdamse politie.
De Honda Civic heeft er namelijk al zo'n 15
tróuwe dienstjaren bij het Rotterdamse korps
opzitten. En dat was niet zo geweest als hij niet had
bewezen betrouwbaar en komfortabel, maar vooral
ook ekonomisch te zijn.
Want geld in de haven gooien doet een
Rotterdammer niet graag.
De Honda Civic is dan ook een vertrouwd
gezicht bij de Rotterdamse politie vanwege z'n
lage onderhoudskosten, z'n lage afschrijving en z'n
opmerkelijk zuinige brandstofverbruik.
Maar dat kan niet het enige zijn. Want een
beetje politiewagen moet natuurlijk ook een man
netjesputter zijn. Snel, soepel en wendbaar.
Welnu, dat is de Honda Civic. Met z'n cross-
flow-cilinderkop, z'n door een enkele nokkenas
bediende zestien kleppen en z'n elektronisch gestuur
de karburateur, die in nauwe samenwerking
met de geregelde driewegkatalysator ook nog eens
uiterst schoon te werk gaat.
Dat alles bij elkaar zorgt voor een stevige ac
celeratie, een topsnelheid waar je niet snel aan ont
snapt en 'n verbruik waar de begroting niet van schrikt.
Ook het komfort van de Civic mag er zijn.
En dat is voor de politie geen luxe maar pure nood
zaak. Want als je soms dagenlang in druk stads
verkeer moet patrouilleren, mag de waakzaamheid
niet lijden onder een pijnlijke rug, pijnlijke knieën of
gevoelens van opgeslotenheid.
Daarvan is bij de Civic
dan ook geen sprake.
Want door de dwars-
geplaatste motor en de
bijzondere double wishbone-
wielophanging is de binnen
ruimte uitzonderlijk ruim
bemeten.
Een konstruktie ove
rigens die ook de wegligging
zeer ten goede komt.
Hetgeen de politie tij
dens een stevige rit door het
kwalijk bestrate havengebied
telkens weer van pas komt.
Daarbij is het ook nog
'n konstruktie die de aërody-
namika een handje helpt, om
dat de neus van de auto heel
laag gehouden kan worden.
Wat de Honda Civic 1.3 ook nog eens een bijzonder
fraai en sportief voorkomen geeft. Fraai is de Civic
trouwens tot in de details.
Prettige details, zoals een driespaaks sport
stuur, een achterbank in twee afzonderlijk weg te
klappen gedeelten, halogeen koplampen, van binnen
uit verstelbare buitenspiegels, ruitewisser met
sproeier op de achterruit en een funktionele, maar
beslist niet overdreven dakspoiler.
Da's de Honda Civic 1.3 ten voeten uit. De
keus is daarmee niet moeilijk meer.
Of 't zou moeten zijn tussen aanschaffen en
tekenen. Als u voor het laatste kiest, kunt u kontakt
opnemen met de Rotterdamse politie.
Leiderdorp. Autobedrijf van Haasteren Leiderdorp B.V., Touwbaan 18,071-895000.
Bruna
Dick Bruna, maker van de bekende Nijntje-boekjes voor kinderen, toont vol trots de D.A. Thlemeprijs, die
hem gisteren werd uitgereikt tijdens een bijeenkomst van boekhandelaren. Die vierden in de Utrechtse
Domkerk het 175-jarig bestaan van de 'Vereeniging ter Bevordering van de Belangen des Boekhandels'.
Bruna kreeg de prijs voor de jarenlange hoge kwaliteit van zijn hard-kartonnen boekjes.
FOTO: ANP
De International Biggies Association (IBA) viert
zaterdag het eerste lustrum met een open dag in
het Amsterdamse Tolhuis.
Biggies, hoofdpersoon in een indrukwekkend
lange reeks avonturenboeken van de Britse au
teur W.E. Johns, spreekt de fans zo sterk tot de
verbeelding dat er een wereldwijde uitwisseling
tot stand is gekomen. Er bestaat een speciaal
cluborgaan, er is een Bigglesbookshop en onder
de Bigglesadepten rouleert een catalogus. Hoewel -
zijn schepper in 1968 overleed, is Biggies spring
levend.
AMSTERDAM Niet zijn
werkelijk bloedstollende ca
priolen in het luchtruim,
evenmin zijn bijkans onmen
selijke vindingrijkheid en al
helemaal niet zijn stoere on
verzettelijkheid, nee, mijn
eerste associatie met Biggies,
onwrikbaar vastgezet in
mijn geheugen, is Biggies'
compaan Algy die uien bakt
in de Spaanse hooglanden.
Het moet een jaar of twintig gele
den zijn. Midden in de puberteit
werd ik getroffen door een hard
nekkige aanval van geelzucht. Ik
moest twee maanden het bed
houden. Voorwaar geen sinecure.
Naast het onzalige dieet van ve
tarme zuivel, fruit, groente en
onwaarschijnlijke hoeveelheden
snoepgoed rustte ook het doden
van de tijd als een drukkende
last op mijn schouders.
Boeken en Hilversum 3 regen de
dagen aaneen. Ik raakte besmet
van nog een virus: Biggies. Aar
zelend begonnen met twee deel
tjes groeide mijn leeswoede alras
uit tot een levensvoorwaarde.
Zonder de door broertjes uit de
bibliotheek aangesleepte Biggle-
savonturen zou ik door een hel
zijn gegaan. Biggies en zijn kor
nuiten Ginger, Algy en Smyth
hielden mij mentaal op de been.
En nooit meer zal ik een in een
boek beschreven geur zo overtui
gend opsnuiven, proeven, als die
keer dat Algy gesnipperde uien
in een pannetje op een kamp
vuurtje smeet. Ik had namelijk al
zes weken niets hartigs meer ge
nuttigd. In welke aflevering
zulks geschiedde, weet ik niet
meer. Ik wilde op dat aan mijn
zelfbeheersing knagende ogen
blik helemaal geen held zijn, ik
voelde geen enkele behoefte om
ooit in de voetsporen van de on
verschrokken Biggies te treden.
Mijn gedachten werden bepaald
door een tranen trekkende be
hoefte aan gebakken uien. Ik
klampte mijn moeder aan en be
woog hemel en aarde om voor
één keertje te mogen zondigen.
Ik verslond het bord lever met
uien met op z'n minst evenveel
smaak als de tussen de zestig en
zeventig T'
Brits
was voor mij niet meer
darT een episode. Acht weken
kroop ik, tussen de lakens, in de
huid van James Bigglesworth,
Biggies voor vrienden. Oorlogs
vlieger en geheim agent, schran
der en dapper, op en top Brits,
degelijk en humorloos en geze
gend met het eeuwige leven. Wie
anders immers speelt het klaar
om zowel in WO I als WO II in
een vliegtuig de strijd aan te bin
den met de Duitsers om vervol
gens ook nog eens in de na-oor-
logse jaren menig voor onmoge
lijk gehouden klus voor het Ver
enigd Koninkrijk te klaren?
Captain W.E. Johns, Biggies'
geestelijk vader, lapte dan welis
waar de logica van het ouder
worden aan zijn pilotenlaars en
liet zijn zoon de eeuwige jeugd
behouden, hij schreef met vaart
en kennis van zaken. Johns putte
uit een eindeloos lijkende bron
van fantasie zowel als uit eigen
ervaring. Hij was voordat hij in
1939 met Biggies begon (alleen in
ons land al zijn meer dan zeven
miljoen boekjes, verspreid door
verschillende uitgevers, ver
kocht) oorlogsvlieger en lucht
vaartjournalist geweest. Hij vocht
in de Eerste Wereldoorlog, we*d
naar beneden gehaald en gevan
gen genomen. Iets van Johns
moet in Biggies zitten.
Het eeuwige gevecht tussen goed
en kwaad met altijd een voor
spelbare winnaar loopt als het
rookspoor van een neerstortende
Spitfire door het oeuvre van
Johns. Biggies contra Erich von
Stroheim, Batman versus de Jo
ker, Popeye tegen Brutus, om het
even wie, als het recht maar ze
geviert.
Realiteitszin
In 'Biggies ontvoerd' denkt Big
gies in een schier uitzichtsloze si
tuatie: 'Jij smerige hond. Jé zou
in staat zijn een ongewapende
machine neer te schieten. Ik
zweer het je, als ik een geweer
had, zou ik jou eens wat laten
zien'. Om even later toch te zege
vieren. Een knaap van vijftien
smult van zo'n passage, bijt na
gels van de spanning of peutert
in zijn neus. Ik heb dat ook ge
daan, twee decennia geleden. En
het verveelde nooit. Je kon er
geen genoeg van krijgen, liet je
meeslepen in het vaderlandslie
vende fanatisme van Biggies en
zijn kornuiten, verloor elke reali
teitszin uit het oog en onderging
Biggies als spannende ontspan
ning.
Zo gaat dat met jongens op die
leeftijd. Daar is niks mis mee.
Maar hoe moet dat nou met vol
wassen kerels dis Biggies vereren
als ware hij een echte held? Die
van de nalatenschap van captain
Johns een cultus maken? Die
Bigglesruilbeurzen houden, een
Bigglesquiz spelen en een Big-
glesfeestje bouwen met het motto
'Battle for the best table'?
Ginger, de roodharige snotaperi-
ge protégé van Biggies of Biggies'
rechterhand Algy zouden ver
moedelijk de schouders ophalen
voor zulk een eerbetoon. Of mis
schien wel lachen, zoals ik onwil
lekeurig doe als ik in een paar
oude exemplaren blader en wat
passages doorneem. Maar jk ben,
nog steeds liefhebber van suspen
se, tenslotte jaren geleden al
overgeschakeld op al die bloedse
rieuze Scandinavische thriller
schrijvers als Arvidsson, Bodel-
sen, Blom, Högstrand, Jaensson-
/Norlin en Sörmark. Om nog
maar te zwijgen over het ko
ningskoppel Sjöwall en Wahlöö.
ROBIN BRUINSMA
AMSTERDAM De artistiek nagedachtenis van èrevoorzit- hedendaagse muziek. Pierre
directeur van de Nederlandse ter Leslie Boosey die in 1979 op Audi was in 1979 oprichter van
Opera Pierre Audi heeft de 92-jarige leeftijd overleed. De het Almeida Theatre dat is uit-
Leslie Boosey Award 1990 ont- prijs wordt elke twee jaar uitge- gegroeid tot een van de meest
vangen. De prijs werd in 1980 reikt aan iemand die een uit- vooraanstaande internationale
in het leven geroepen door de zonderlijke bijdrage heeft gele- centra voor hedendaagse mu-
Performing Right Society ter verd ter bevordering van de ziek, aldus de bekendmaking.