u
'Waarmerk' voor christelijke fondswerving
IKON zelfverzekerd
winterseizoen tegemoet
CcicbeSotLTOi
brieven van leze
£6tcbc6ou/MMlt
Duitse bisschoppen kritiseren politici over abortus
kerk
wereld
beroepingen
'Kerken moeten samenwerken bij aanpak zingevingsvragen'
boekwijzer
nT fieldde*
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
WOENSDAG 19 SEPTEMBER 1990 PAG
BONN Rooms-katholieke
bisschoppen in de Duitse
Bondsrepubliek hebben dit
weekeinde kritiek geoefend
op de manier waarop de
Westduitse politici de abortus
kwestie in het verenigings
verdrag van de Bondsrepu
bliek en de DDR hebben ge
regeld. Het gedrag van de po
litici is „verbijsterend en on
begrijpelijk", aldus de voorzit
ter van de Westduitse bis
schoppenconferentie, Karl
Lehmann.
Volgens het verenigingsver
drag kunnen vrouwen uit de
Bondsrepubliek tot 1 januari
1993 in de eerste twaalf we
ken van de zwangerschap
straffeloos een abortus onder
gaan in het gebied van de
huidige DDR. In de tussentijd
moet een voor geheel Duits
land geldende regeling wor
den uitgewerkt.
De Duitse eenheid is volgens
Lehmann belast met de „zwa
re hypotheek", dat het lot van
ongeboren kinderen in het
nieuwe Duitsland is verslech
terd. „Als de moederschoot tot
de gevaarlijkste plaats is ge
worden, als de zwakste mens
aan levensgevaarlijke aanval
len wordt blootgesteld, mogen
we ons eigenlijk niet sociaal
noemen". De aartsbisschop
van Mtlnchen, kardinaal Frie-
drich Wetter, beschreef de
discussie over een abortusre
geling als een „macaber
schouwspel". Er zijn in de po
litieke discussie kwesties,
waarin men zijn geweten niet
kan ontlasten door te wijzen
op de druk die de onderhan
delingspartners uitoefenen.
„Dat de staat het leven van de
mens moet beschermen, is
geen onderwerp van een com
promis. Voor partijpolitieke
overwegingen en tactische
manoeuvres is hier geen
plaats", aldus Wetter.
Er is niets wat
zozeer verbetering
behoeft als de
gewoonten van
anderen
DRIEBERGEN Wat er
al was voor scheerwol en
huishoudelijke apparaten,
komt er binnenkort ook
voor christelijke organisa
ties. Een heus waarmerk
voor financiële betrouw
baarheid van fondsen
wervende christelijke
clubs. Het stempeltje
wordt afgegeven door de
dit najaar op te richten
Raad van Financieel Be
heer.
Na vijf jaar beraad begint het
er dan op te lijken. De ge
boorte van een regelgevende,
controlerende en adviserende
instantie op het gebied van fi
nanciële administratie en
fondsenwerving voor chris
tenclubs is nabij. De Evangeli
sche Alliantie in Driebergen
is de vroedvrouw. Wanneer
de boreling over enkele
maanden daar is, geeft de EA
de verdere verzorging graag
over aan het bestuur van de
in verenigingsvorm te gieten
organisatie. Die is er nu nog
in concept, maar krijgt snel
vorm. „Een hele kruisweg",
verzekert directeur Arnold
van Heusden van de EA, die
eigenlijk een broertje dood
heeft aan administratie.
De op te richten Raad van Fi
nancieel Beheer heeft als
doelgroep christelijke organi
saties die met giften van der
den werken en daarvan re
kenschap willen geven aan de
schenkers. De Raad moet door
onderlinge hulpverlening en
uitwisseling van ideeën voor
kwaliteitsverbetering zorgen
op het gebied van administra
tieve procedures en de infor
matievoorziening aan het pu
bliek.
Geen puinhoop
Niet dat het volgens Van
Heusden een puinhoop is bij
veel van de 3.000 christelijke
organisaties in Nederland. Er
gebeurt natuurlijk wel eens
wat, maar de Raad moet vol
gens hem vooral een preven
tieve werking hebben. „Chris
telijke organisaties hebben
een goede naam. We moeten
vermijden dat die bezoedeld
wordt. Dat kan gebeuren door
onwetendheid, waardoor er
foutën worden gemaakt in de
financiële verslaggeving. Of
door naïeviteit op dat gebied.
Er zijn veel bevlogen mensen
die lekker aan het hulp verle
nen zijn geslagen, zo van 'en-
de-kosten-komen-wel-in-het-
kasboek-van-Jantje-'. En als
er dan iemand lastige vragen
komt stellen, is er geen ver
weer. Dat zorgt voor nare pu
bliciteit".
Voorbeelden van hoe het niet
moet zijn er vooral in het bui
tenland, weet Van Heusden.
Bekend zijn natuurlijk de es
capades van de Amerikaanse
TV-predikanten. In Neder
land kwam in augustus 'pater
Don' uit Lelystad in het
nieuws, die met zijn stichting
geld inzamelde voor straat
kinderen. Hij werd gearres
teerd en uitgeleverd aan de
Westduitse justitie, op verden
king van o.a. oplichting, vals
heid in geschrifte en sociale
verzekeringsfraude.
De Raad die dit alles wil
voorkomen, moet een vereni
gingsvorm krijgen. De leden
ervan kiezen een bestuur. De
Raad zou zo weinig mogelijk
betaalde krachten moeten
herbergen. Dat er bewust
voor een 'dienstknechtgestal
te' is gekozen, heeft natuurlijk
te maken met de kosten, aldus
Van Heusden. Een fondsen
opslorpende Raad zou z'n doel
voorbij schieten, en zou bo
vendien te duur zijn voor or
ganisaties om zich erbij aan te
sluiten.
Inmiddels hebben al zeven
organisaties toegezegd mee te
doen. Van Heusden: „We stre
ven ernaar te beginnen met
25 clubs. We zijn tevreden
wanneer dat aantal in drie
jaar uitgroeit tot tussen de 50
80. Maar het aantal kan gi
gantisch hoger zijn, wanneer
kleine organisaties hun be
lang begrijpen. Door de know
how van de grotere kunnen
juist zij veel aan kwaliteits
verbetering doen".
Daarmee noemt Van Heusden
het verschil tussen de Raad
en het al bestaande Centraal
Bureau Fondsenwerving in
Amsterdam. Dat bureau docu
menteert, onderzoekt, infor
meert en adviseert over in
stellingen die geld en goed in
zamelen voor goede doelen.
Volgens Van Heusden gaat de
Raad die overigens zeer
goede contacten onderhoudt
Arnold van Heusden
met het CBF, om doublures
e.d. te voorkomen - verder
dan deze organisatie. „De
Raad brengt de organisaties
samen en laat ze met elkaar
communiceren".
FOTO: PERS UNIE
De Raad laat volgens de hui
dige statuten de financiële
controle over aan accountants.
Hij geeft ze echter extra aan
dachtspunten mee. Zo kan
een accountant bekijken of
ingezamelde gelden werkelijk
bij hun doel terecht komen.
Accountants
Maar het gaat de Raad om
meer dan alleen de strikt ad
ministratieve kant van de
zaak. Op de vraag hoe een or
ganisatie dan moet handelen
wil ze aan de criteria van de
Raad voldoen, antwoordt Van
Heusden: „Een christelijke or
ganisatie moet bereid zijn te
praten over activiteiten die
het werk van andere organi
saties overlappen. 'Concur
rentie' moet vermeden wor
den. Verder moet ze bewust
zijn van het geheel. Elk mens
kan maar één keer dezelfde
gulden uitgeven. Wil je die
dan inzamelen, moet je ervoor
uitkijken dat die wervende
activiteit niet de helft van die
gulden gaat kosten".
De Raad krijgt volgens Van
Heusden geen 'evangelische'
maar een christelijke signa
tuur. Aan de grondslag zullen
nog wel enkele litertjes verga-
derz\yeet geofferd dienen te
worden. „Grote oecumenische
organisaties willen ook wel
meedoen, maar vinden dan
ook dat de grondslag breed
oecumenisch moet worden.
We willen echter niet zo ver
gaan om er een algemene ver
eniging van te maken. De or
ganisaties moeten niet alleen
op procedures worden aange
sproken, maar ook op hun
christelijke grondslag".
STEVEN EMMENS
Blanke kerk
Zuidafrika
lijdt fors
ledenverlies
DEN HAAG De blanke
Nederduitse Gereformeerde
Kerk in Zuid-Afrika heeft
voor het eerst in haar bestaan
een fors ledenverlies geleden.
Tussen 1985 en 1989 verlieten
121.000 leden (8 procent) de
kerk die lange tijd de steunpi
laar van de apartheidspolitiek
is geweest.
De NG-Kerk telt nu ruim 1,3
miljoen leden, meldt het offi
ciële orgaan Die Kerkbode.
Het blad wijt het ledenverlies
vooral aan de daling van het
aantal geboorten onder de
Afrikaners. De kerk verloor
in de jaren na 1986 15.000 le
den aan de conservatieve
Afrikaanse Protestantse
Kerk, nadat zij zich voorzich
tig kritisch had uitgelaten
over de apartheid.
Nederlandse Hervormde Kerk Be
roepen te Arnemuiden M. Goudriaan
te Apeldoorn (buitengew. wijkgem.).
Beroepen te Holten A.J. Leerlnk te
Zwolle, die dit beroep heeft aange
nomen.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Vriezenveen drs.
W. den Braber te Vries.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Leerdam C. Bos te Urk
(Maranathakerk).
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Assen-Zuid B. Luiten te
Dronten. Beroepen te Lincoln (Can.
Reformed Churches) J.J. Schreuder,
I.I zend.pred. te Curacao, verbonden
aan de kerk van Rijnsburg. wonende
te Bunschoten-Spakenburg.
Frei Betto wil
alternatieve
milieuconferentie
SAO PAULO De Brazili-
aanse bevrijdingstheoloog
Frei Betto wil in juni 1992 in
Brazilië een alternatieve mi
lieuconferentie houden. In die
tijd komen ongeveer 20.000
mensen uit 170 landen, onder
wie regeringsleiders en we
tenschappers, naar Brazilië
voor de milieuconferentie van
de Verenigde Naties.
Frei Betto vindt dat alle deel
nemers aan de VN-conferen-
tie moeten worden ingelicht
over de werkelijke toestand
van het milieu in Brazilië en
over de mensen aan wie de
milieuverontreiniging te wij
ten is. Op de alternatieve con
ferentie zouden ook de slacht
offers daarvan aan het woord
moeten komen, zoals dë Indi
anen, vissers, landarbeiders
en mijnwerkers.
Frei Betto wil de conferentie
noemen naar Chico Mendes,
de voorvechter van de belan
gen van de landloze boeren in
het Amazonegebied die bijna
twee iaar geleden werd ver
moord.
BELEIDSPLAN ST. WILLIBRORDVERENIGING:
DEN BOSCH De Sint
Willibrordvereniging, het
officiële rooms-katholie-
ke adviesorgaan voor de
oecumene, wil dat de
kerken samen de zinge
vingsvraagstukken van
de huidige samenleving
onderzoeken.
Het gaat daarbij om kwesties
als het geloof in God en het
unieke karakter van het
christendom in vergelijking
met andere godsdiensten. Ook
moeten de kerken werken
aan een gezamenlijk stand
punt over de houding van de
mens tot de natuur, ethische
vragen rond geboorte en dood
en de positie van de vrouw in
kerk en samenleving.
Dit voorstel staat in het be
leidsplan van de Willibrord
vereniging, dat in november
tijdens de jaarvergadering in
Driebergen ter discussie staat.
De kerken kunnen volgens de
vereniging op allerlei manie
ren aandacht aan zingevings
vraagstukken besteden. Zij
denkt aan themadagen, stu
dieopdrachten aan theologi
sche faculteiten en kansel-
brieven.
Secretaris dr. T. Brattinga
vermoedt dat het gebrek aan
aandacht binnen de kerken
voor zingevingsvragen ermee
samenhangt dat het om nieu
we vragen gaat. „De kerken
weten er nog niet goed raad
mee", aldus Brattinga.
Een eerderé poging tot sa
menwerking tussen de prote
stantse kerken en de RK
Kerk liep enkele jaren gele
den vast, toen de kerken het
niet eens konden worden
over het te bestuderen onder
werp. De protestanse kerken
wilden dat de gezamenlijke
werkgroep die werd ingesteld
na het bezoek van leiders van
drie Nederlandse protestantse
kerken aan Rome in maart
1986, zich zou concentreren op
de secularisatie. De bisschop
pen vonden echter een studie
naar het kerkbegrip in de
verschillende kerken belang
rijker.
De Willibrordvereniging wil
de komende tijd speciale aan
dacht schenken aan het calvi
nisme. De vereniging wijst
erop, dat de RK Kerk als ge
heel zich veel meer thuis
voelt bij de orthodoxe en ang
licaanse kerk dan bij de calvi
nistische kerken. Zij vindt dat
hier een speciale taak voor de
Nederlandse RK Kerk ligt.
Het feit dat deze kerk daar tot
nu toe weinig oog voor heeft
gehad, is wellicht de oorzaak
van een „zekere ontevreden
heid" met de oecumenische
houding van de Rooms-Ka-
tholieke Kerk die ook bij
rooms-katholieken waar te
nemen valt.
De Willibrordvereniging wil
verder meer aandacht beste
den aan de relatie met de
Oud-Katholieke Kerk. Zij
spoort de rooms-katholieke
parochies in ons land aan con
tacten te leggen met oud-ka
tholieke parochies in hun
plaats. Volgens de vereniging
is het „opmerkelijk", dat de
relatie tussen beide kerken,
die zo nauw verwant aan el
kaar zijn, niet verder komt
dan welwillendheid en be
grip-
KERKELIJKE OMROEP BRENGT 'DECALOOG-SERIE' KIESLOWSKY
HILVERSUM Met eni
ge trots en zelfverzekerd
heid gaat de IKON het
komende winterseizoen
tegemoet: er zijn uitste
kende programma's ge
maakt en aangekocht,
vindt de kerkelijke om
roeporganisatie zelf.
Wat die kwaliteit betreft
voldoet de IKON precies
aan alle adviezen van de
Hilversumse media-stra
tegen om het publieke
omroep bestel te redden.
„De strategen zeggen: minder
spelletjes en meer drama.
Welnu, de IKON brengt geen
enkel spelletje, zelfs geen bij-
bel-kwisje, maar wel veel (ei
gen) drama", aldus mede-di-
rekteur en programmaleider
Geerten van Empel van de
IKON. Hij doelt onder meer
op de zesdelige dramaserie
'Barst' waarin het gaat over
jongeren en hun ouders die
professionele hulp nodig heb
ben voor hun 'gebarsten' be
staan en op dertien televisie
spelen onder de titel 'Oog in
oog'.
De IKON kan het zich in ze
kere zin permitteren om zich
alleen druk te maken over de
kwaliteit van de programma's
aldus direkteur dr. Roelf
Haan, „terwijl de wind rond
om het publieke omroepge-
bouw voortdurend en met
wisselende kracht uit andere
hoek waait". In het beleids
plan, dat deze zomer ver
scheen, wordt er op gewezen
dat de IKON een vrijplaats
wil zijn binnen het bestel. Met
vrijplaats wordt bedoeld het
bieden van een programme
ring die vrij blijft van de
„druk van de kijkcijfers en
van de commercialisering die
Hilversum steeds meer onder
vindt".
De IKON maakt zich overi
gens wel zorgen over de strijd
die de publieke omroep moet
strijden tegen de vercommer
cialisering, mede omdat de
bewegingsruimte van de
IKON binnen, het publieke
omroepbestel afhangt van de
mogelijkheden van dat bestel
als zodanig. Bovendien, éls de
publieke omroepen het hoofd
boven water houden, ten kos
te waarvan gaat dat dan? Als
de NOS bijvoorbeeeld veel
geld moet besteden aan sport
programma's, wat moet daar
voor worden ingeleverd?
De pretentie van de IKON is
'de luisteraar en kijker te
boeien, zo mogelijk verrassen,
voor haar en hem de wereld
dichterbij brengen en het in
nerlijk oriënteren'. Volgens
de direktie is het winterpro-
gramma een voorbeeld van
een goede 'vertaling' van dat
beleid.
Dekaloog
Behalve op de eerder ge
noemde drama-seirie is de
IKON er trots op de 'Deka
loog' te gaan uitzenden van de
Poolse cineast Krzysztof Kies-
lowski. De tiendelige filmse
rie laat de betekenis zien van
de tien geboden in het leven
van moderne mensen. Aan de
orde komen onderwerpen als
liefde, moord, voyeurisme.
„De films drukken precies uit
wat je de IKON-geest zou
kunnen noemen. De kerken
Krzysztof Kieslowski
Haan. Vroeger werd er op sy
nodes nogal eens forse kritiek
geuit op de wijze waarop de
omroep haar kerkelijke taak
verstond; tegenwoordig lijkt
het erop dat de kerken wat
meer in positieve zin betrok
ken zijn bij het IKON-werk,
aldus Haan.
IKON en NCRV hebben de
samenwerking verbroken wat
betreft de experimentele uit
zendingen van kerkelijke vie
ringen. Wel blijven IKON,
NCRV en RKK samen wer
ken in het -programma 'Solo',
een serie televisie-monologen.
Komend seizoen gaat het om
een aantal oud-testamentische
figuren.
De televisie-rubriek Kenmerk
(IKON en KRO/RKK) krijgt
onder de nieuwe eindredak-
teur Jan Schmeitz een nieuwe
formule er wordt meer aan
actualiteiten gedaan en
wordt vanaf zondag 7 oktober
eerder op de zondagavond
(20.10 uur, Ned. 3). Overigens
is de laatste Kenmerk-uitzen-
ding van 30 september een
bijzondere, dan wordt het eer
ste televisie-interview uitge
zonden dat de schrijver Sal
mon Rushdie toestond nadat
hij in februari 1989 onderdook
wegens bedreigingen van
moslimleiders. De IKON
zendt het interview gelijktij
dig uit met de wereldprimeur
van het Engelse ITV.
Waken in bezet gebied
In woord en geschrift heeft
dr. J. Bakker de afgelopen ja
ren _het opgenomen voor
vrede en gerechtigheid. Dat
doet hij ook in het boekje
'Waken in bezet gebied'. Hier
in vertelt hij hoe de oorlogsja
ren 1940-1950 een beslissend
stempel hebben gezet op zijn
ontwikkeling. Vandaar zijn
open oog en oor voor 'bezet
ting' in welke betekenis dan
ook. Zijn boekje is een bunde
ling van wat meditiatieve
stukjes over vrede en recht,
over oorlog en onrecht. On
derwerpen als Tsjernobyl, mi
lieuvernietiging, de afgod van
de economie en andere le
vensbedreigende zaken wor
den in heldere bewoordingen
aan de orde gesteld. De be
doeling is om mensen die
wakker te schudden en tot ac
tie aan te zetten. Uitgave Nar
ratio, prijs 14,50.
Voorbereiding
op Canberra
In februari 1991 wordt in
Canberra, Australië, de ze
vende Assemblee van de We
reldraad van Kerken gehou
den. Het thema is: 'Kom Hei
lige Geest, vernieuw de hele
schepping'. In Nederland is
gedurende de veertig jaar dat
de Wereldraad bestaat, altijd
veel belangstelling geweest
voor wat de Wereldraad be
zighield en dat werk werd
ook steeds uitvoerig becom
mentarieerd. Voorafgaande
aan de Assemblee in Canber
ra, verscheen bij het Interuni
versitair Instituut voor Mis-
siologie en Oecumenica
(IIMO) een bundel artikelen,
bedoeld om het 'terrein van
Canberra te verkennen'. Het
gaat over (de kerken van)
Oost-Europa; over het Coni-
liair Proces, de niet-Wereld-
raadkeren in Afrika en Azië;
de Lima-teksten; vrouwen en
de kerk. Tot de auteurs van
de bijdragen behoren dr. D.C.
Mulder, dr. A.J. Houtepen en
dr. M.R. Spindler. Besteladres:
Publivorm, Parkweg 20A,
2271 AJ Voorburg (070-
3871007). Prijs/28,50, exclu
sief verzendkosten.
Religie in therapie
De relatie tussen godsdiensti
ge opvoeding en psychische
problemen is een sinds kort
(her)ontdekt werkterrein. De
psycholoog Aleid Schilder
heeft wat dat betreft een
voortrekkersrol gespeeld. Het
is dan ook niet verwonderlijk
dat zij op dit terrein verder
werkt. Een resultaat daarvan
is zichtbaar in het boekje 'Re
ligie in therapie' dat ze maak
te met Aldert Schipper, jour
nalist van dagblad Trouw. De
inhoud van het boekje ver
scheen voor een deel al als
verhalen in de krant. Allerlei
aspecten van de rol die religie
bij de psychotherapeutische
hulpverlening speelt, komen
in aantrekkelijke 'verhaal
vorm' aan bod. Bij hulpverle
ners wordt steeds meer die rol
onderkend en zijn er tekenen
van verbetering zichtbaar.
Uitgave: Kok, prijs 17,50.
Misrekeningen
De accountants van de Algemene Rekenkamer hebbq/f
jaarlijkse ronde langs de departementen volbracht
bevindingen zijn volgens aloude september-traditie in
delde vorm aan het parlement voorgelegd. Het blijft w jjk<
lijke lectuur. Als alles bij elkaar wordt opgeteld wat er n
1989 weer aan belastinggeld is vermorst, in bodemloze r
gesmeten of op onverklaarbare wijze verdwenen, dan
aan een bedrag waarmee de automatische koppelin1
bleemloos betaald zou kunnen worden. Een bedrijf
boekhoudkundige zaakjes net zo slecht geregeld zou I
als de overheid, zou al tien keer failliet zijn gegaan.
MERKWAARDIG genoeg wordt in politiek Den Ha
mand meer warm of koud van de fulminade die di
boekhouders telkenjare afsteken. Gewenning zou je
maar de voornaamste verklaring voor de matte reai
het rapport van de Rekenkamer is het gevoel van
loosheid waaraan veel politici ten offer zijn gevallen,
litiek voelt zich machteloos tegenover de cijferbrij
datgene wat ooit „beleid" was, is verworden.
da
Het overheidsapparaat is een bureaucratische mol*
gigantische papiermolen die miljarden guldens verm
waarin de miljoenen bij tientallen tegelijk zoekraken JlA
administratieve jungle wordt niet massaal gefraudeen sis
zijn over het algemeen competente, goedwillende erg
werkende mensen bezig. Het overheidsmanagement is [et
zo veelomvattend en complex geworden beter geze
maakt door de politici zelf dat onvermijdelijk vers Je
ondoelmatigheid en gebrek aan controle optreden. H >rt(
ment nijvere bijen van de Rekenkamer dat dagelijks J)e
om de departementale boeken te controleren, kan de
maar vaststellen hoe groot het gebrek aan controle ^ver
trolemogelijkheden feitelijk is. nd;
oei
int!
HET geeft de burger een sprankje moed wanneer de
kamer constateert dat er in 1989 ondanks alles een a Lrj.
bare verbetering is opgetreden in de overheidsadmin
Het is leuk dat het ministerie van economische zatiroi
pluim krijgt, omdat men daar sinds kort zo keurig op et
kei past. Maar de departementen waar het grote geld
brengen er nog steeds niets van terecht. Het is ontmoi
te zien hoe, zodra de inquisiteurs van de Rekenkan
bepaalde subsidieregeling, een aanbesteding of een gprS
vestering onderzoeken en details gaan napluizen, oi
derlijk de ene kapitale blunder na de andere opduik
De Tijd
Het jaarrapport van de Algemene Rekenkamer
riodieke zwaar gedocumenteerde klacht over de
van het huidige overheidsmanagement. Het managen
leidt tot misleiding van het parlement door slecht
geïnformeerde bewindslieden. Dat de RSV-, de Wal
ABP-, de paspoort- en de visserij-affaire heeft voortg
En dat nieuwe affaires zal opleveren, totdat de pol
moed vindt om de signalen van de Rekenkamer eim
te pakken.
Brieven graag kort en duidelijk geschreven
De redactie behoudt zich het recht voor inge i
stukken te bekorten
heel ander soort perj
heid. Die leeft nog stee]1,
en floreert zelfs weer'
paalde periodieken vaij-
valste katholieke sigf
Wat nu die „anderel
wijd verbreide stijl"
wordt verder met geel
gezegd, maar uit hetl
van het woord „helajf
men haast wel com
dat het iets afkeurens!
is. Nu behoort al velef
uw abonnees iemand f
burg (ondergetekende!
redacteur is van mar
twee „periodieken vaj
valste katholieke
t.w. De Brandende
de Titus Brandsma
en de RKPN-Nieuwsb|
de Stichting RKPN.
ook wel kunnen 1
ik tekst en uitleg konl
omtrent die „anderej
wijd verbreide stijl". T
tijd graag bereid val
en vijand goede less
nemen, maar dan a
toch wel op zijn mini
lijkheid. De schrijver]
gezegd, laat hij nu ooi
gen. I
J.A.A. Leechburch Ai|
VOORBURG.
(Naschrift: Helaas
Tijd was er in het i
kamp ook een andeI
verbreide stijl. Of dezf
veel jaren later ooij
teerd wordt in de doI
schrijver geleide pelf
valt in dit verband but
beoordeling. Redactie.L
ridir
°oel
De kop boven uw voortreffe
lijk te noemen artikel in de
rubriek Kerk en Wereld over
„het verleden" van weekblad,
vroeger dagblad De Tijd haal
de in mijn naaste omgeving
mooie herinneringen naar bo
ven. „Tempus irreparabile fu-
git", de tijd vliedt onaantast
baar heen, gold als een aan
sporing om elke minuut van
het kostbaarste bezit, het le
ven, wel te besteden: Met veel
begrip voor de sfeer van toen
op de Tijd-redactie, wees de
auteur van dit artikel op de
relativerende humor, die ook
behoorde tot de geest van de
Tijd van weleer. In dit ver
band miste ik in uw artikel de
humor, die de toenmalige re
portageman van De Tijd, de
prachtschrijver Fred Thomas,
zich permitteerde ten aanzien
van die spreuk op een van de
muren op de redactie. Hij
maakte er van: De Tijd gaat
ongecorrigeerd de deur uit".
De Tijd (2)
Uit het artikel over „het ver
dwijnen van De Tijd" citeer
ik: „Maar er was tegelijkertijd
ook een andere, helaas wijd
verbreide stijl in het katholie
ke kamp, die onvermijdelijk
de uitdrukking was van een
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff F
Kantoor: Apothekersdijk-34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorging
Telefoon: 071 -122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u op za. van 14.00 tot 15
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gil
per maand 24,85 per maand f.
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f.
per jaar f. 284,50 per jaar f.
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rij
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
IAi