Een paviljoen vol kitsch en kunst Thuiskleding IHSESvSi" ce Melka Bedrijfskleding gat in de markt Mannenmode kleuriger PAGINA 8 LEIDSE COURANT De persoonlijke collectie van Marian Conrads: ■'i Marian Conrads met een van haar geliefde accessoires, een hoed van de Nederlandse ontwerpster Stasha. Tussen kitsch en kunst: manchetknopen van Anita Verhoeven met een afbeelding van Picasso. Op de achtergrond een badkoetsje, waarin een centimeter verstopt kan worden. .zijn altijd al bclang- t, en ook de toekomst deuriguit. „Je ziet In het glazen paviljoen achter haar huis in Houten staat een ju kebox zachtjes te spelen. De on wezenlijke sfeer wordt versterkt door kastenvol vreemdsoortige voorwerpen. Een verstilde Twiggy modepop staat model voor het magere ideaalbeeld van de vrouw aan het eind van de ja ren zestig. Kunsthistoricus Ma rian Conrads begon in die perio de, heel kleinschalig, met het verzamelen van kleding, kos- tuumaccessoires en kostuum- kitsch van deze eeuw. Nu is de verzameling zelfs het paviljoen uitgegroeid en opge rukt in de richting van logeerka mer, kleedkamer en zolder. Marian Conrads vertelt: „Ik had vroeger een leraar Frans, die al tijd enthousiast vertelde over de elegantie van de Parisiennes. Als geen andere vrouw wist zij een kledingstuk zeer geraffi neerd te veranderen door het ge bruik van accessoires. Dat heb ik bij het snelle veranderen van het modebeeld steeds in gedach ten gehouden. Ik pas het ook zelf toe: een jurk uit de vijftiger jaren maak ik actueel met bijvoor beeld een strak vormgegeven zilveren armband". Ontwerpers Accessoires z njk geweest, e ziet er rooskle steeds meer, c gaan bezighouden n denken van accesso ontwerpen v sen, sjaals of si de markt". Co langs een boek o denis van du res. Zelf ven raden, kledir kitsch uit de t' niet alleen v naars of ontwerpers. „Het gaat mij er vooral om, of een v werptyperer Een plastic b Grease kan d als een paar si Rabanne", legt Conrads uit. De verzameling geeft een doorsne de van de twintigste eeuw, zoals die door Conrad's persoonlijke visie op een bepaalde tijd is be paald. Humor Continu is Conrads op zoek naar gekke dingen, die maar enigszins met kleding te maken hebben. Het kan zijn dat ze iets bij de Hema vindt, of op de rommelmarkt. Er is vaak kos- tuumkitsch bij. Bij de Hema vond ze op een van de stroop tochten een cocktailstaafje met een schoentje eraan. Als het maar iets met kleding of acces soires te maken heeft, en als Ma rian het zelf leuk vindt, maakt een voorwerp een grote kans. Wat te denken van de tafelve- gertjes met een juffrouw erop uit de twintiger jaren? Of van een hangertje dat ingeklapt een kle- dingborstel vormt? „Humor, tic button van de film an dat net zo goed zijn knopen se kun- VIII, werd in" 536 ongelukkige Naast haar hoo^staat^enhak^ bijl, eveneens in steen. Toppunt „Het toppunt van kitsch? Wat dacht je van deze porseleinen vingerhoed, met een afbeelding van het laatste avondmaal van Da Vinei erop?". Conrads verzamelt veel, maar niet alles. De Van Gogh-manie met zijn stropdassen met frag menten uit schilderijen van de Van Gogh erop laat ze gerust voorbij gaan. „Ik had gewoon geen zin in Van Gogh. Hij maakte zelf geen grapjes over zijn kunst. Bij Picasso was dat anders, die kon dat wel waarde ren en stak zo nu en dan ook de draak met zichzelf. Daarom heb Schoenen die Renate Vollebregt, een hedendaagse kunstenares, speciaal voor Marian Conrads maakte. en hoeden zijn bij Marian irmeekomik op een van de verschillen tussen mijn collectie en die van een museum. Alles wat ik heb, moet mijzeff of door anderen. Con rads zeifis daardoor het wande lend uithangbord van haar col lectie. De ene dag draagt ze schoenen uit het begin van de ja ren zeventig van Paco Rabanne, met ingekeepte rubberen pla teauzolen, de andere dag een re center paar van de Engelse avantgardistische ontwerpster Vivienne Westwood. Een tas van Petra Hartman („Tja, het verschil tussen kitsch en kunst? Dat is altijd zo moeilijk aan te geven. Hartman zit er een beetje tussenin") wordt de volgende dag verruild vooreen tas van struisvogelpoot. Verkleedpartij In Den Haag is Conrads bekend als de populaire adjunct-direc trice textiele vormgeving van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. Die functie oefent ze niet meer uit; ze geeft nog wel een aantal uren kos tuumgeschiedenis aan de academie. Met het vertrek is er ook voorlopig een einde geko men aan de kostuumdagen die ze jaarlijks in het paviljoen aan huis organiseerde. Het was een LEIDSE COURANT Steeds meer bedrijven gaan er toe over kleding voor het perso neel te laten maken. En dan pra ten wc niet over overalls of een donkerblauw rokje met witte blouse, maar over leuke, sjieke of sportieve kleding, die speciaal voor dat bedrijf wordt gemaakt. Een aantal mode-ontwerpers in Nederland houdt zich bezig met bedrijfskleding en op het ogen blik hebben ze het drukker dan ooit. Frans Molenaar ontwierp al weer heel veel jaren geleden kle ding voorde Amsterdamse vuil nismannen en hij dankt er nog steeds een deel van z'n populari teit aan. „Twintig jaar geleden maakte ik de kleding voor de hostesses van de wereldtentoon stelling in Osaka. Dat was m'n eerste kennismaking met Japan en als er een land is waar be drijfskleding alg teerd is. dan ish tellige overtui ging van Wilma van den Wall Bake uit Laren die op het ogen blik heel erg druk is met die be drijfskleding. „Ik heb een boe tiek hier in Laren en op een ge geven ogenblik verzeilde ik via wat klanten in de bedrijfskle ding, ik ben nu zo'n driejaar be zig en ik moet zeggen dat ik nu echt draai van die bedrijfskle ding. We maken voor heel ver schillende bedrijven, dat kun nen een paar tandarts-assisten ten zijn of een machinefabriek met honderd mensen. Ik vind het heel erg leuk om te doen omdat ik ook bemerk dat de mensen die de kleren gaan dragen het heel leuk vinden. Als een bedrijf mij benadert, dan ga ik eerst eens heel goed kijken wat voor bedrijf het is, wat voor soort kleding daarbij hoort. Een casino of een ziekenhuis is na tuurlijk heel wat anders". „Je moetje echt veiplaatsen in dat bedrijf. Soms zijn het vrij moeilijke klussen. In een hotel bijvoorbeeld waar heel veel ver schillende functies zijn en daar moet toch een soort eenheid in komen. Dat is dan best arbeids intensief, je moet heel wat keren Een van de jasjes die Wilma ontwerpt voor bedrijven. terug, er moet gepast worden, soms mag het personeel er al wat over zeggen enz. enz. Maar het resultaat is toch dat die kleding heel positief werkt. Het perso neel voelt zich prettig met het idee dat de directie zoveel aan dacht voor ze heeft, het bevor dert ook de teamgeest onder el kaar en wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is; het zegt iets over het bedrijf. Het zegt dat men aandacht heeft voor details voor zijn mensen en dus draagt het de identiteit van het bedrijf uit". Die mening heeft ook Dick Schiferli van het bedrijf IMI dat op grootscheepse schaal voor bedrijfskleding zorgt, maar toch krijgt ook hier elk bedrijf afzon derlijke aandacht en wordt er over nagedacht, wat voor soort kleding bij dat bedrijf hoort. Schiferli noemt als voorbeeld Scania. „Als ik voordat bedrijf een jack zou maken, zou het een ijzersterk jack moeten zijn. Zo dat de mensen het idee hebben als hun trucks net zo goed zijn als hun jack is het in orde". om er goed uit te zien, gezien de enorme concurrentie, accepteert men ook veel gemakkelijker be drijfskleding. Daarbij komt dan nog dat die bedrijfskleding er heel leuk uitziet en ook nog lek ker zit. Want daar wordt bij het maken over nagedacht. In de afgelopen tijd hebben gro te bedrijven als AKZO, ANWB, Spoorwegen, AMRO-bank en de Stopera nieuwe bedrijfskle ding gekregen, ontworpen door Nederlandse ontwerpers. Het is voor Nederlandse ont werpers een interessante markt al kunnen ze daarmee niet altijd hun eigen naam uitdragen. Zon der uitzondering steekt het de ontwerpers dat de KLM, onze nationale trots, nog steeds de kleding laat vervaardigen door het Franse couture-huis Nina Ricci. De man blijft zijn business-suit trouw - opgevrolijkt met uit bundige dassen -, maar daar naast gaat de informele kleding een belangrijke rol spelen. Dat wil zeggen dat de mannen in hun vrije tijd er veel opvallen der, vooral ook kleurrijker zul len uitzien. Voor bij die vrijetijdskleding is er veel overeenkomst met de vrouwenmode. Ook voorde mannen houtje-touwtje jassen, jacks met bontkragen, ribflu weel voor broeken, stevige schoenen met spekzolen en vooral gebreide truien en ves ten. De capuchon duikt ook op in de mannenmode evenals de - vaak zwarte - coltrui. Het kostuum blijft belangrijk voorde man in zijn werk. Uit gaande van die gedachte werd deze maand in Amsterdam een nieuwe herenzaak geopend, waarbij de nadruk geheel op het kostuum ligt. Oger Lusink, die vele jaren bij de Society Shop werkte, daarna een uitstapje maakte naar Laura Ashley, heeft een duidelijke filosofie over wat hij in zijn winkel gaat verkopen. Pakken, blazers, broeken en jas sen, allemaal onder het eigen la bel Oger vervaardigd, worden verkocht tegen uiterst redelijke prijzen. Door die prijsstelling gecombineerd met een goede kwaliteit en pasvorm denkt Oger Lusink dat een man niet een maar twee pakken zal ko pen. Of nog een blazererbij en wat meer overhemden. In de winkel in de Amsterdamse PC Hooftstraat overheerst een Engels sfeertje en hangen er rijen pakken in asfalt-kleuren, grijzig, groenig, bruinig en blauwig. Door de verrassende overhem den en dassen ziet een man er toch anders uit. Vrijetijdskle ding vindt men niet bij Oger, be- Pak van Van Gils met gebreid gilet. halve de 501 spijkerbroek en een Amerikaans vliegeniersjack. Ook daar is over nagedacht. „Vrijetijdskleding kun je overal krijgen, daar is bovendien een enorme verscheidenheid in. Ik houd het op pakken", aldus Oger. Vrijctijdskleding is er inderdaad in overvloed. De jeans blijven belangrijk, de meeste in gewoon blauw hoewel de zwarte ook in de mode blijven. De jeans kun nen worden gecombineerd met een blazer of met een trui. Dat kan in heel veel kleuren, want de mannenkleding is het laatste jaar heel kleurig geworden. Voor deze winter zijn er nog altijd de rood-tinten, met daarnaast ei geel en maisgeel en bevroren pastels. Nederlandse merken als Van Gils en Peter van Holland wer ken eveneens veel met kleur. Bij Peter van Holland vindt men bovendien dieren-prints, net als bij de vrouwen, vooral terug in gilets. Gilets blijven een belang rijke rol spelen in de herenmo de, waarvan het allernieuwste gebreide gilets zijn. Voor de avond zijn er voor de heren, hoe kan het ook anders, fluwelen colberts te vinden, daarnaast versierde overhem den Er komt steeds meer overeen komst tussen mannen en vrou wenkleding en zeker als het om thuiskleding gaat. Veel mannen kopen ook lekkere gemakkelijke thuiskleding en dat mag best luxe zijn. Houtje-touwtje-jas- sen en truien, gemak kelijke dracht voor deze winter. Uit de collectie van HY. GIi'iM'H EEST

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 23