Casino Festival bevestigt beeld van songfestivals LC Als het RMS-ideaal al leeft dan fen ik het niet tegengekomen" flvid Lynch overdondert et mooie verpakking VRIJDAG 14 SEPTEMBER 1990 PAGINA 15 Jiri Menzel maakt productie met Canada De handtekeningen zijn gezet onder de contracten voor de eerste grote internationale co productie van de Tsjechische Barrandov-studio's. Het wordt een nieuwe film van Oscar winnaar Jiri ('Hou de treinen in het oog') Menzel. Onder werp is een van de succesboe- ken van Josef Skvorecky, 'En gineer of human souls'. Skvo recky leeft al sinds '68 in Ca nada, was kortgeleden terug in zijn geboorteland waar hij vóór zijn emigratie grote suc cessen had met o.m. veelal sterk satirisch getinte romans ('Tankvlag') en verhalen over jazz. In Canada is hij professor in de Engelse literatuur. Van Menzel is binnenkort in Ne derland zijn 'Leeuwerikken aan een draadjete zien in een in October in de Filmhuizen te organiseren landelijke week 1 Tsjechoslowaakse films. Menzel won er de hoofdprijs mee in Berlijn nadat de film twintig jaar verstoft was op de archiefplanken in Praag. Er gaan geruchten dat de Tsjechoslowaakse president Vaclav Havel in oktober zijn eerder beloofde bezoek aan Nederland zou brengen en dan aanwezig zou zijn bij de ope ning van die film week. Douglas en Turner op Londens toneel Michael Douglas en Kathleen Turner, samen al actief in een drietal films ('Romancing the stone', 'Jewel of the Nile' en 'War of the Roses') zetten hun partnerschap op de planken voort. In het Londense Wynd- ham-theater zullen ze te zien zijn in het toneelstuk 'Love lettersvan AP. Guernsey. Hun rollen in dat stuk voor twee personages nemen ze in Londen over van twee andere befaamde Amerikaanse ac teurs, die hun sporen vooral in tv-series verdienden en die Guernsey's stuk daar in pre mière brengen, Robert Wag ner en Stephanie Powers. Singing detecti ve wordt speelfilm Dennis Potters veelgeprezen serie 'The singing detective gaat nu ook een speelfilm wor den, dat maakt de onafhanke lijke Amerikaanse filmproduc tiemaatschappij Tri Star be kend. Wie de hoofdrollen gaan spelen is nog niet bekend (Mi chael Gambon werd in één keer beroemd met zijn tv-rol), de opnames zullen volgeno jaar beginnen. In elk geval zal Dennis Potter zelf de filmbe werking maken van zijn mini serie over de schrijver die vanaf zijn ziekenhuisbed naai de cruciale momenten van zijn leven zoekt. Lucas met film over zwarte oorlogsvliegers George Lucas, de bedenker van 'Star Wars' en 'Indiana Jones', heeft plannen aange kondigd voor een film met al leen zwarte acteurs: het wordt de verfilming van de activitei- van Amerika's eerste groep van zwarte oorlogspilo ten, de Tuskegee Airmen. Tot '39 was er in het Amerikaanse door Bert Jansma Army Air Corps (later de US Air Force) geen zwarte piloot te bekennen. Er was een Act of Congress voor nodig om dat te veranderen. De toen gefor meerde Tuskegee Airmen vlo gen 1578 missies en verloren geen enkele bommenwerper. Ze kregen na de oorlog een eervolle vermelding voor hun moed en strijdwijze van de Amerikaanse president. De rollen zullen vervuld worden door voornamelijk onbekende zwarte acteurs. Weer een stuk je gerechtigheid voor zwart Amerika. Chuck Norris in 'Delta Force 2' In de serie zware jongens van het witte doek is ook Chuck Norris weer actief in de Ne derlandse bioscopen. Zijn film heet 'Delta Force 2' en ex-ka- ra teman Norris speelt er op nieuw Colonel Scott McCoy in. In de eerste 'Delta Force' be vrijdde hij in Israel een vlieg tuig en passagiers uit de han den van Arabische terroristen, nu mag hij het opnemen tegen Zuidamerikaanse drugsbaron nen. Ondertitel van de film 'The Colombian connection De film wordt geregisseerd door Chucks broer Aaron Nor ris. Opvallend is dat Norris' eerste 'Delta Forcenog gepro duceerd werd door Menahem Golan en Yoram Globus sa men. Nummer twee heeft - na de verkoop van Cannon en de verwijdering tussen beide Is raëlische filmproducerende neven - alleen de naam van Globus nog op de 'credits' staan. Chuck Norris: nu tegen Colom biaanse drugsbaronnen. [/.KUNST r^LD AT HEART ai .10 LEIDEN: 'Wild at he- Nicolas Cage, Laura Dern, -a.M en Willem Dafoe. Scena- Lynch naar het boek van I. Regie: David Lynch. David Lynch won den Palm in Cannes dit t zijn laatste film 'Wild t'. De Fransen riepen waarschijnlijk vooral ze wilden dat de grote iar hun 'Cyrano' ging. lisschien zagen ze ook jk weinig in de inter- bewierroking die de aanse filmer ten deel ik ze gelijk. 10e overdonderend en •origineel David vaak in de keus van z'n is, de film zelf is een iardig mengsel van pa- overdrijving, epateren der je nauwelijks enige tan omtdekken. er mijn recensie van voorlaatste film 'Blue op nageslagen. Ook 'bewondering voor zijn stijl maar „tegelijker- je bedonderd omdat Imiddelen in feite een itscherig en smakeloos het mom van kunst te geven". Die regels blijven staan voor heart'. Ditmaal maakt een 'road movie', ui- jes gebaseerd op het in ling aimabele boek tnd Lula' van de Ame- erof Barry Gifford. Die rmn amen staan voor de /00r lspelers die ntro hebben, maar dat om duistere redenen niet mogen hebben van de moeder van Lula. Sai lor (Nicolas Cage) vermoordt een man die hem wil neerste ken met blote handen, belandt in de gevangenis, maar komt terug voor z'n meisje. Er is in feite niets veranderd: dus trekt het tweetal Amerika in en zendt moeder zowel een privé- detective als een moordenaar achter hen aan. Ondanks een hoop moord en brand eindigt het voor het tweetal goed, het geen niet van alle personages gezegd kan worden. 1 lsjlje •g%. Lynch lijkt een poging te hebben een soort filmency clopedie van 'Americana' te vervaardigen: Nicolas Cage zingt als Elvis, hij draagt een slangenleren jasje als Marlon Brando in de verfilming van Tennessee Williams' 'Orpheus Descending', de sfeer is die van het Amerikaanse Zuiden, met de dolgedraaide overdrij ving van een jonge Russ Meij er, er worden voortdurend ci taten geleverd uit Frank L. Baums sprookje 'The wizard of Oz', de moeder wordt de Wic ked Witch op een bezemsteel, er wordt constant gevraagd naar 'The yellow brick road'. Achter Giffords in originele korte scènes verpakte liefdes verhaal van twee gekke, aan elkaar gewaagde jonge mensen die steeds op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn, bouwt Lynch ook nog eens wellustig een stukje dood en verderf. Net zoals hij in 'Blue velvet' met z'n camera onder de groene graszoden van een rustig Amerikaans stadje zakte, daar de wormen liet zien en daarna hun mense lijke tegenhangers, tekent hij hier een even nare, enge we reld van 'weirdo's' en ander duister gespuis. Superillustra- tie's die het dunne verhaaltje overwoekeren. De verleide onschuld in een niet meer on schuldige wereld als thema, of beter, als excuus om épaterend uit te pakken: al die aangesto ken sigaretten die - vlak onder de camera en bovenop de mi crofoon - in een vuurzee ont ploffen; de manier waarop de moeder zich met lipstick vols- meert, en die waarop Willem Dafoe (de Amerikaanse Erik Engerd) in een duister motel (weer zo'n moedwillig hyper cliché) wordt neergeschoten waarbij zijn hoofd onsmakelijk uiteenknalt. Lynch mag dan visueel be gaafd zijn, hij is ook manisch bezeten van macabere details die hij overal kwijt móet. In 'The Elephant Man' kon dat nog passend, in 'Dune' zakte het verhaal al weg in de bui tenaardse zandvlakten van wijlen Frank Herbert, in 'Blue velvet' kon je nog even aan het thriller-element vasthou den, in 'Wild at heart' is het puur uiterlijk geworden. Op geblazen beelden, sterk aange zette muziek en goed acteren herbergen weinig meer dan lucht. Stilistische aanstelleritis. BERT JANSMA ELUIK SCHETST ZONNIG BEELD VAN AMBON CeidócSouta/nt Een enge Willem Dafoe wordt opdringerig tegenover Laura Dern. Met songfestivals is het eigen lijk altijd hetzelfde: de jury is incompetent, met de telling gaat hoe dan ook iets mis, en het publiek bestaat voor het grootste deel uit direct-betrok- kenen en is hevig bevooroor deeld. Een beetje algemeen beeld, toegegeven, maar giste ren opnieuw bevestigd door het eerste Holland Casino Scheveningen Festival, voor het gemak hierna te lezen als HCSF. HCSF moet in de optiek van de organisatoren, in het dage lijks leven verantwoordelijk voor de toeristische promotie van Den Haag en Schevenin gen, de rol op zich nemen die het festival van Knokke jaren lang vervulde. Daartoe wer den in tal van landen artiesten in de gelegenheid gesteld mee te dingen naar een plaatsje in de halve finales, waaraan twaalf zangers mogen mee doen. Zes daarvan gaan door naar de zaterdag te houden 'grote' finale. Gisteravond was in een rechtstreeks op tv uit gezonden show vanuit het Cir custheater te zien wie de eer ste drie waren: Chili, Polen en Singapore. Voor de ongeoefen de festivalbezoeker zijn die na men makkelijker te onthou den dan respectievelijk Luis Jara, Edyta Geppert en Farid Mohammed Ali, hoezeer de in Portugese fado-dracht gesto ken presentatrice Paula Patri cio ook benadrukte dat het bij dit festival niet om het land, maar om de artiest gaat. Jara, net als de andere finalis ten in eigen land al jaren top- of-the-bill, liet zich kennen als een typisch Latijnse zanger, vol pathos, een ietwat hese stem, en smachtende ogen. De Poolse Edyta Geppert kan zin gen, en weet daarnaast dat een goede Engelse tekst wonderen kan doen, vooral als die actue le zinnen bevat als: „Ik groei de op aan de verkeerde kant van het gordijn" en „Toen be gon de zon te schijnen". Farid Mohammed Ali greep gisteren in zijn eerste nummer te hoog, maar revancheerde zich in het tweede, dat volgens festival voorschriften door Nederlan ders geschreven was. Ali be haalde maar één punt meer dan de Belgische Dany Caen, die de omgekeerde weg be wandelde en het eerste num mer beter volbracht dan het tweede. De jury, bestaande uit verte genwoordigers van de deelne mende landen, verzuimde de schitterende vocale prestaties van de Joegoslavische deel neemster, Radoyka, te honore ren. Jara, de naar effect stre vende Chileense tenor, kreeg misschien mede dankzij zich luid roerende aanhangers in de zaal, wel een ticket naar de finale, zaterdag. Dat was even ten onrechte als de afvaardi ging van Ali. De puntentelling haperde gis teren even hevig, zoals het hoort in een live-uitzending. De computer was stuk, meldde Paula. Het Metropole Orkest mocht daarop even bewijzen tot de top in Europa te horen. Het deed verlangen naar een heel lange storing. KOOS VAN WEES 'i#11 k gebor«n ben..." is een dat de in Nederland wonen- I Mary Hehuat voor de gemaakt. De eerste twee Jtrden in februari uitgezon- rug naar de Molukken" heet t (nieuwe) deel dat de NOS op dinsdag 18 september, e*rland 3 tussen 18 en 18.30 kt ir IRSUM Terug naar I, mi ukken, terug naar Am- innepineast Mary Hehuat voor de NOS een drie- er Molukkers die voor- jn teruggekeerd. De ci- f gn olgde hun spoor en zet- 9 jaar weer voet op de :en. Op Ambon onder- :eraang? „De Molukkers in Vliefend hebben ongelijk, geen onderdrukking." verpaupert? Een ver beeld in Nederland, tgeg d het fantastisch hoe de daken worden opgebouwd, luwdoflijk wat daar ge- En de Republik Malu- dat ètan, het ideaal van een idenZuid-Molukken, bleek rovilbaar. unn >motiefilm over Ambon mid et zeker niet, bezweert l zvvjast bij voorbaat de kri- iar ary Hehuat ging 'louter utoiluwsgierigheid' naar de •auti ;en. Nederlanders en rrnkers hebben doorgaans latief beeld over Am- lopt dat beeld met de srho jkheid? De cineast laat voners spreken in het deel een drieluik „18 september door daarjS wordt uitgezonden, kontoor is sprookjesachtig, protode palmen langs :hen itte stranden. De azuur- ïr e baai van Ambon weer- .ancwe zon die altijd schijnt. hard werken, maar wonderschoon, zelfs gevangen blijft binnen De ervaringen die de cineast laat vertellen klinken niet minder zonnig. Julia qn Sara Lawalata keerden in 1980 te rug. Na een vakantie in Indo nesië was de heimwee zo groot dat de familie repatrieerde. Sara vertelt: „Ik voelde mij niet meer lekker in Neder land. Ik miste de warmte en vriendelijkheid. Ik miste de spontaniteit." Vanzelf gaat ook in Ambon alleen de zon op. „Het is je land. Het bevalt uit stekend, maar je moet je goed voorbereiden op je repatrië ring." Hehuat schildert een beeld dat geen rekening houdt met de heilige huisjes waarin nog veel Molukkers in Nederland wo nen. De term RMS valt geen enkele keer in zijn drieluik; voor de Molukse ciheast is de Republik Maluku Selatan, de republiek van vrije Zuid-Mo- lukken, een hersenschim. „Een kapstok waaraan een ideaal wordt opgehangen," zegt hij met nauwelijks verho len cynisme. Niet tegengekomen Is hij op zijn tocht door de Mo lukken dan nergens meer op het RMS-ideaal gestuit? „Ik ben het niet tegengekomen," antwoordt hij. „Als het al leeft, dan ben ik het niet tegengeko men." Daarmee is het bewijs dat de RMS niet meer leeft nog niet geleverd. Mary Hehu at wist dat hij Indonesië nooit zou binnenkomen, als hij een documentaire had willen ma ken over de RMS-gedachte op de Molukken. Een drieluik over terugkeer naar de Molukken ligt in 1990 minder gevoelig dan een aan tal jaren geleden. Maar voor Molukkers voor wie het RMS- ideaal nog leeft blijft het een delicaat onderwerp. Hehuat: „Het beeld dat in Nederland over Ambon bestaat ging uit van de idee dat iedereen die terugging, fout zat. Want je gaat niet terug naar een bezet land. Ambon was vies. Op Ambon was geen werk. Geen onderwijs. Dat beeld werd kunstmatig in stand gehou den." Teruggaan was eigenlijk een vorm van verraad, want je ging terug als Indonesiër die niet vrij was. De laatste jaren wordt dat beeld in positieve zin bijgeschaafd. Steeds meer Molukkers gaan op vakantie naar de Molukken en ervaren een andere wereld. Hoeveel Molukkers keren te rug naar hun geboortegrond? Het ministerie van WVC schat dat vanaf 1952 circa driedui zend Molukkers zijn terugge gaan. In Nederland wonen nog ongeveer 45.000 Molukkers. Terugkeer is alleen mogelijk voor hen die de Indonesische nationaliteit hebben aangeno men. Dat sluit de groep staten loze Molukkers uit, onder wie zich de felste aanhangers van het RMS-ideaal bevinden. De Indonesische overheid stelt als voorwaarde dat repatrianten tenminste vijf jaar lang in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Mary Hehuat keerde terug naar Indonesië dat hij als ne genjarig jongetje, zoon van een KNIL-militair, had verlaten. In het derde deel van zijn die luik registreert de cineast hoe Molukkers heel gemotiveerd bezig zijn met de opbouw van hun land. Hij praat met jonge ren en ouderen en raakt dui delijk onder de indruk van hun enthousiaste verhalen. „Ik pleeg geen promotie," veront schuldigt hij zich direct na de voorvertoning .van zijn docu mentaire in het NOS-omroeD- Onbekend werk Cesar Franck aangetroffen kwartier in Hilversum. „Maar ik vind het echt fantastisch wat daar gebeurt." Zijn bijdrage zou de drempel kunnen verlagen voor Moluk kers die al jaren erover den ken te willen terugkeren. He huat praat met jonge mensen die na een jarenlange verblijf in Nederland een nieuw be staan opbouwen op Ambon. Een ding zeggen zij allemaal: Ambon is niet achterlijk, Am-' bon is niet vies en ook op Am- bon staat het onderwijs op een goed niveau. „Pas op Ambon leerde ik omgaan met de com puter," vertelt een jongere die tevreden vaststelt dat ook de stad Ambon discotheken heeft. En toen Sara Lawalata uit Ne derland vertrok, vroegen haar vrienden zich af wat zij daar te zoeken had. ,Kind, je ver hongert daar,' hoorde zij van iedereen. Mooi niet, dus. Zij: „Kijk om je heen. Alles kun je hier eten. Wij boeren goed, omdat wij gemotiveerd zijn." Mary Hehuat ontdekte dat zelfs de kleinste kampong een school bezit. Kota Ambon (de stad Ambon) heeft een univer siteit die het gemakkelijkst met de boot bereikbaar is. Wie vooruit wil komen in het le ven, moet studeren, vertelt een oudere Ambonees. Dat is op Ambon niet anders dan in de rest van de wereld. Een do cent die Duits geeft keerde in 1962 terug naar Ambon. „Het is niet zo wat de mensen in Nederland vertellen," weet hij. „Ambon is niet negatief. De toekomst iiet er goed uit." Ju lia en Sara Lawalata onder schrijven die mening, maar zeggen zij ook: wie terugkeert, keert niet terug naar vroeger. „Pas je aan. Verwacht geen Nederland. Het.is Indonesië in opbouw." ED VAN TELLINGEN Zonnig Ambon in drie delen, 'Terug naar de Molukken'. UTRECHT Muziekredac teur R. van der Hilst van het Utrechts Nieuwsblad heeft bij een bezoek aan Parijs deze week een onbekend orgelwerk van de Franse componist Cé- sar Franck aangetroffen. Vol gens Van der Hilst gaat het om een werk in het eigen hand schrift van de componist met persoonlijke aantekeningen en schetsen. De compositie is niet volledig. De eerste bladzijden van het in mei 1854 voltooide werk ontbreken. Sinds 1947 bevindt het manuscript zich in de Bibliothèque Nationale in Parijs. Het komt niet voor op de lijst van officiële werken van Franck die stamt uit 1969. Van der Hilst veronderstelt dat de onderzoekers het werk over het hoofd hebben gezien door het ontbreken van de eerste bladzijden. Van der Hilst is nu bezig met de recon structie van de ontbrekende eerste maten. De organist Jan Jansen zal het volledige werk eerdaags uitvoeren tijdens een concertcyclus bij de honderd ste geboortedag van Franck in de Utrechtse Domkerk. Pisuisseprijs voor Janneke Heinsius AMSTERDAM De cabare- tière Janneke Heinsius krijgt de Pisuisseprijs 1990. De prijs - een oorkonde en een geldbe drag dat dit jaar tussen de 2000 en 2500 gulden groot zal zijn - wordt jaarlijks toegekend aan de leerling van de Akademie voor Kleinkunst die in het voorgaand seizoen de beste theaterprestatie heeft gele verd. Volgens R. Weissman van de Akademie heeft Hein sius te kennen gegeven de prijs te zullen accepteren. De voorgaande twee jaren werd hij geweigerd door Istvan Hit zei bergen en Patty Trossel. Beide studenten waren van mening dat het onderwijs aan de Akademie moest worden beschouwd als een groepspro- n giflatrice Paula Patricio: „Het gaat bij dit festival niet om het eid^iaar om de artiest". FOTO: PR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 15