Deutsche Seemannsmission wil nooit meer weg uit Rotterdam kerk wereld brieven van lez Evangelische motorrijders houden Europees congres Heerlen en Nijmegen gaan samenwerking aan GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóe@ou/iont WOENSDAG 12 SEPTEMBER 1990 PI Gorbatsjov gelast onderzoek naar moord op priester MOSKOU Sovjet-president Michail Gorbatsjov heeft politie en justitie opgedragen een „grondig onderzoek" in te stellen naar de moord op de prominente Russisch-orthodoxe priester Alexander Menn in Zagorsk. Dat heeft Gorbatsjovs woordvoer der Vitaly Ignatenko dinsdag op een persconferentie meege deeld. Menn, die in het verleden wegeqs zijn religieuze activiteiten was vervolgd, werd zondag gevonden in de nabijheid van zijn huis in Zagorsk, de plaats van een beroemd en oud orthodox klooster. Volgens de politie was de priester op een doodgebloed nadat hij met een bijl op zijn hoofd was ge Volgens TASS was Menn een mensenrechtenactivist en stónd hij ook bekend als een tegenstander van anti-semitisme. Ten tijde van het bestuur van Leonid Brezjnev was Menn volgens TASS een dissident. Maar Michael Rowe, van het Britse instituut Keston College dat het religieuze leven in Oost-Europa onderzoekt, verklaarde dat Menn eerder gezien moet worden als een evangelische acti vist. Menn is een aantal malen opgepakt door de politie, maar nooit lang vastgehouden, aldus Rowe. Menn, die in 1961 tot priester gewijd werd, was een kerkhisto ricus en theoloog. Hij schreef een aantal artikelen en boeken, zijn populaire geschiedenis van de wereldgodsdiensten werd in Belgie uitgegeven. „Menn was gezien bij intellectuelen omdat hij goed kon debatteren, maar hij kon ook goede kinderboeken schrijven", aldus Rowe. Een idee dat niet gevaarlijk is, verdient überhaupt niet een idee genoemd te worden Küng: nieuwe kansen voor religie LEUVEN Er zijn nieu we kansen voor de religie en het Godsgeloof kan in de komende decennia op nieuw een bevrijdend ka rakter krijgen, zowel op het individuele vlak als in politiek-sociaal opzicht. Dit stelde de rooms-katholie- ke theoloog Hans Küng woensdagmorgen op het theo- logencongres van het tijd schrift Concilium in Leuven, waar nagedacht wordt over de uitdagingen voor kerk en theologie in het derde milen- nium. Küng baseert zijn vertrouwen op het feit dat wetenschap en technocratie mensen stuurloos maken en geen normen en waarden weten aan te geven. Alle voorspellingen over het einde van de religie zijn vol gens de Tübinger hoogleraar niet uitgekomen, niet zozeer de dood van God als wel de dood van de mens dreigt door de vernietiging die mensen zelf over zich afroepen door wapengeweld en aantasting van het leefmilieu. Voorwaar de voor zo'n opleving van de religie is dat traditionele Godsbeelden worden losgela ten. God kan geen vader in de hemel zijn of een naar de mens geschapen evenbeeld en behoefte. Evenmin is hij bo ven of buiten de wereld werkzaam, maar de mens en de wereld zijn als het ware in Hem ingebed aanwezig. De Amerikaanse priester- hoogleraar David Tracy uit Chicago vreesde, dat de RK kerk de boot dreigt te missen door obscurantisme en door onderdrukking van afwijken de meningen, net zoals dit het geval was aan het begin van het zogeheten moderne tijd vak, de achttiende eeuw. Hij vreest dat de kerk, net zo als aan het begin van het ver lichtingstijdperk, door ver keerde keuzen haar eigen toe komst op het spel dreigt te zetten. Maar evenmin is het volgens hem uitgesloten dat de katholieke kerk wel be trokken is bij de opbouw van een betere en rechtvaardiger toekomst voor de mensheid. Problematisch noemde Tracy de heroplevende aandacht voor nieuwe religieuze en mystieke belevingsvormen. Gaat het hier om een verzuim van de officiële kerken, met andere woorden verwaarlo zen zij het mystiek contem platieve element van het christelijk geloof? Daarbij vroeg Tracy zich af of die neo-religieuze bewegingen be vrijdend werken of opnieuw verslavende elementen bevat ten, waardoor de kerken op nieuw a-politiek worden en neutraal tegenover veel men selijk leed. Tracy en de vele commentatoren die op zijn verhaal reageerden, kwamen er niet uit. Opmerkelijk was de speech van de Duitse protestantse theoloog Jtlrgen Moltmann, auteur van de bestseller „The ologie van de hoop". Hij leek in zijn bijdrage aan het con gres zijn optimisme voor een flink deel verloren te hebben en wel op grond van dezelfde redenen (vernietiging van het milieu, voortgaande belasting van de armen in de derde we reld door de rijken in de eer ste wereld, de zich steeds ver dere voortzettende, maar door de mens steeds moeilijker be heersbare technologie), die de Zwitser Küng hoopvol stem den over een mogelijke re naissance van het Godsgeloof door het toenemende besef over de impasse waarin de eenzijdige industriële samen leving de mens heeft geleid. Moltmanns analyse werd door vele deelnemers van het con gres niet gedeeld, juist niet op grond van hun christelijk ge loof, dat nu eenmaal de hoop voorop stelt. De theologen uit de derde wereld wezen daar enboven het denken van de westerlingen in het schema van een moderne maatschap pij die bezield is van het voor uitgangsgeloof tegenover een postmoderne maatschappij die twijfelt aan haar eigen kun nen en haar klassieke, door het vooruitgangsgeloof gedra gen waarde ter discussie stelt, van de hand. Dit abstracte schema ging volgens hen voorbij aan het kardinale feit dat de Afrikaanse en Aziati sche landen nog volop de ge volgen moeten verwerken van de kolonisatie en uitbui ting door het westen. In het theologiseren van het westen zagen zij bovendien opnieuw een vorm van paternalisme, waarin namens hen werd ge dacht. paul van velthoven ROTTERDAM De mooiste kerkdienst van Nederland wordt elke zondag gehouden in het Rotterdamse Zeemans huis. Ongeveer 60 rooms- katholieke, orthodoxe en protestantse mannen van pakweg vijftien nationali teiten vieren daar weke lijks in een bescheiden kapel een voluit oecume nische dienst. Wie op een doordeweekse dag het Zeemanshuis binnenstapt en er Filipino's om een flip perkast ziet hangen en een paar Koreaanse collega's ver veeld naar de beeldbuis ziet staren, krijgt niet de indruk dat in dit gebouw aan de Wil lemskade wekelijks een won dertje geschiedt. Wie echter Christian Hille hoort praten over het werk van zijn Deut sche Seemannsmission gaat er een beetje in geloven. Zondag 16 september wordt het volgens hem helemaal feest in het Zeemanshuis. De flipperkasten, fruitautomaten en televisietoestellen verdwij nen dan uit de gemeenschap pelijke ruimte om plaats te maken voor de bezoekers van de jubileumdienst voor de honderdjarige zeemanszen ding. De vrijdag ervoor heeft prins Claus in het internatio nale zeemanscentrum 'Hey- plaat' het startschot gegeven voor de officiële herdenking. De jubileumviering is voor de zes medewerkers van de Deutsche Seemannsmission een mooie gelegenheid om de buitenwacht te laten zien dat hun organisatie springlevend is. Toen de Seemannsmission in 1984 het laatste eigen zee manshuis moest sluiten, zagen velen de toekomst donker in. Twee jaar later kreeg de orga nisatie echter samen met Ne derlandse, Britse en Filipijnse zeemanszendingen onderdak in het Zeemanshuis Rotter dam en brak een nieuwe pe riode in haar bewogen ge schiedenis aan. De meeste tijd van Christian Hille en de zijnen zit niet in de organisatie van internatio nale kerkdiensten, maar in het bezoeken van de mensen aan boord. Zij beperken zich niet tot Duitse schepen; ook als een schip onder de 'goed kope' Panamese of Cyprioti sche vlag vaart maar een Duitse eigenaar heeft, staat het op Hilles lijst. In 1988 wa ren dat maar liefst 16.000 van de 33.000 schepen die de we reldhaven aandeden. Christian Hille: nooit meer weg uit Rotterdam „De cijfers bewijzen hoe be langrijk Rotterdam voor onze Duitse economie is. Hamburg en Antwerpen verbleken hierbij", aldus Hille. Zijn werkgever, de Evangelische Kerk in Duitsland, heeft in de Hollandse haven niet voor niets de meeste medewerkers geïnstalleerd. Zij dragen de naam 'diakon', wat betekent dat zij niet alleen een theolo gische, maar ook een sociale studie achter de rug hebben. Vertrouwen Bij hun boordbezoeken heb ben de 'diakonen' hun pasto rale en sociale vaardigheden hard nodig. Zij krijgen te ma ken met de meest uiteenlo pende problemen van opva renden die gedurende lange tijd in een zeer beperkte ruimte met elkaar hebben moeten leven. De zeelieden bedenken zich wel twee keer voor ze hun persoonlijke pro blemen aan een collega ver tellen en klampen daarom graag de 'Seemannspfarrer' aan. Hille staat keer op keer ver steld van het vertrouwen dat de opvarenden hem schen ken. „De zeemannen weten wie wij zijn. Er is van genera tie op generatie een vertrou wensrelatie gegroeid. Wij zijn graag geziene gasten aan boord. De gesprekken zijn open en eerlijk", aldus de 41- jarige Hille, die dat duidelijk niet verwacht had toen hij vijf jaar geleden voor Rotter dam koos. Het belangrijkste dat Hille aan boord brengt is niet het Evangelie of een andere boodschap van de kerk, maar zijn eigen tijd. Hij komt vaak tegelijk binnen met douane, politie en andere overheids dienaren en vindt het belang rijk dat de zeemannen bij zijn binnenkomst zeggen: „Hé daar heb je eindelijk iemand die niks van ons hoeft." Het werk van de Seemanns mission is volledig internatio naal, zegt Hille. Hij gaat niet alleen aan boord voor de Duitsers, maar ook voor de Filipijnen, Koreanen en Polen die als goedkope werkkrach ten veruit in de meerderheid FOTO: ANP zijn. De 'diakon' is luthers, maar vergeet dat geregeld als hij rooms-katholieken aan boord de biecht afneemt. Door de vele nationaliteiten aan boord en de daarbij ho rende taalbarrières bestaat er een grote eenzaamheid onder de opvarenden. Hille merkt ook geregeld grote angst voor het leven „aan de wal", dat ze door verlies van sociale con tacten steeds moeilijker vin den. Hij biedt informatie aan over uitgaansmogelijkheden en raadt bij gelegenheid aan om vooral de condooms niet te vergeten. Onder de Duitsers leefde de laatste jaren de vrees het werk te verliezen aan de veel goedkopere buitenlanders. Hille wordt telkens gecon fronteerd met hun vooroorde len tegen deze mensen en probeert duidelijk te maken dat het kwaad in het interna tionale economische systeem zit en dat „die Filipijn die ook zijn vrouw en kinderen ach ter moest laten, geen verwijt kan worden gemaakt". Uiteraard zijn er ook de ge sprekken over kerk en geloof, al dan niet ingegeven door de diverse godsdienstige praktij ken aan boord. Daarnaast is de pastor regelaar: hij zorgt voor een tijdelijk opvangadres voor een alcohol-verslaafde zeeman, of treedt op als inter mediair tussen de Duitse ka pitein en zijn vrouw die al lange tijd niks van zich heeft laten horen. Kerkdienst Zaterdagavond gaan mede werkers van de Seemanns mission de schepen langs om de opvarenden uit te nodigen voor de zondagse kerkdienst. Als de uitnodiging wordt aan genomen, staat er de volgende dag een busje voor het schip om de belangstellenden naar het Zeemanshuis te brengen, waar samen met de Neder landse koopvaardiipastoraten de mooiste kerkdienst van Nederland wordt gehouden. Dé samenwerking met de Ne derlandse organisaties ver loopt prima, aldus Hille. Zij leggen zich meer toe op het pastoraat, terwijl de See mannsmission tevens namens de Duitse overheid een deel van het maatschappelijk werk onder de zeevarenden voor haar rekening neemt. In te genstelling tot de Nederlandse organisaties, heeft de See- mansmission geen last van fi nanciële problemen, omdat zij riiet alleen door de kerken, maar ook door de overheid en de reders wordt ondersteund. De Seemannsmission, die haar werk in 1890 aan de Leuvehaven begon en daarna acht keer verhuisde, ziet de toekomst dan ook met een ge rust hart tegemoet. Flexibili teit is volgens Hille het be langrijkste in de opstelling van „de kerk in de haven". „De haven, de economie en de techniek veranderen heel snel en wij zullen mee moeten veranderen. De haven ver plaatst zich steeds meer naar het westen en de kerk moet meeverhuizen". Het werk is daarom in het re cente verleden al voor een be langrijk deel verplaatst naar het Seamen's Centre 'Hey- plaat' in de Waalhaven en het Zeemans- en Sportcentrum 'De Beer' tussen Rozenburg en de Maasvlakte. „De haven verdwijnt steeds meer uit Rot terdam", zegt Hille. Hij wijst weemoedig naar de Wilhelmi- nakade en de Rijnhaven, waar de gemeente Rotterdam woningbouw heeft gepland. „Maar onze pastorale op dracht blijft". BERT VAN DER KRUK ROTTERDAM De Evangelische Motorclub 'Psalm 23' houdt van 14 tot en met 16 september voor het eerst een inter nationale bijeenkomst in Nederland. De bijeen komst zal worden bezocht door motorrijders uit Noorwegen, Denemar ken, Groot-Brittannië, Duitsland, Zwitserland en Nederland, die zich heb ben verenigd in de 'Euro pean Motorcyclists for Christ'. Omdat het de eerste keer is dat de Evangelische Motor club buitenlandse motorrij ders ontvangt en het vooral om kennismaking gaat, is ge kozen voor een besloten bij eenkomst, schrijft voorzitter Paul Laman uit Rotterdam. Het doel is om „gezamenlijk een tijd van vriendschap, lof prijzing en aanbidding te de len". De plaats van de „unie ke" ontmoeting geeft Laman liever niet prijs. De motorclub hoopt dat de in ternationale bijeenkomst er toe bijdraagt dat ook in ande re Europese landen clubs worden opgericht die het Evangelie onder motorrijders willen uitdragen. De Neder landse club, die inmiddels ruim veertig leden telt, werd acht jaar geleden opgericht onder de naam 'Psalm 23' („De Heer is mijn Herder"). De Psalm heeft volgens La man weinig met motorrijden te maken, maar des te meer met de manier waarop de le den van de club christen wil len zijn. De leden van 'Psalm 23' hou den regelmatig evangelisatie bijeenkomsten in het land en bezoeken manifestaties als de TT in Assen. Komend week end maken zij samen met an dere deelnemers aan de inter nationale bijeenkomst onder meer een toerrit over de Ve- luwe. Zondag is er een geza menlijke kerkdienst. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Oud-Vossemeer D.A. Snijder te Abbenbroek (part time) (verbeterd bericht). Bedankt voor Baambrugge J. de Haan te Ze venhoven. Aangenomen naar Op- steriand-Noord H. Rietman, kand. te Assen. Bedankt voor Oud-Vosse meer D.A. Snijder te Abbenbroek (part-time). Gereformeerde Kerken Beroepen te Vriezenveen drs. W. den Braber te Vries; te Almelo drs. R.S. van Dijk te Noord Scharwoude, die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Heemse en te ZwIJn- drecht J.J. Schreuder, l.l. zend.pred. te Curacao, verbonden aan de kerk van Rijnsburg, wonende te Bunscho ten-Spakenburg; te Rotterdam-Oost A. van Houdt te Enschede-Noord. Remonstrantse Broederschap Beroepen te Alkmaar (part-time) en te Zaanstreek (part-time) mw. E.M. Plantier, eervol ontheven hervormd predikant te Amsterdam, die deze beroepen heeft aangenomen. Kerkelijk protest tegen subsidiestop Kerk en Wereld AMERSFOORT De Raad van Kerken in Nederland heeft bij minister D'Ancona van WVC geprotesteerd tegen de beëindiging van de subsi die aan het hervormde vor mingsinstituut Kerk en We reld te Driebergen. De subsi diestop betekent het „verlies van sterk inhoudelijk vor mingswerk onder achter standsgroepen", schrijft het bestuur van de Raad. Kerk en Wereld is volgens de Raad „een uniek steunpunt" voor vorming en ontwikke ling van migrantenorganisa ties, vrouwengroepen en orga nisaties voor homoseksuelen en aidspatiënten. Het ministe rie benadeelt deze groepen nu en haalt tevens de belangrijk ste peiler onder het maat schappelijk activeringswerk van de kerken weg. De Raad vindt het „moeilijk te begrijpen" dat de regering enerzijds pleit voor maat schappelijke verantwoorde lijkheid en sociale vernieu wing en anderzijds „de instru menten daartoe van vakcen trales en kerken, die zoveel vrijwilligers inzetten voor de toekomst en kwaliteit van de samenleving, aanzienlijk ver zwakt". HEERLEN De Univer siteit voor Theologie en Pastoraat (UTP) in Heer len en de Katholieke Universiteit Nijmegen blijven streven naar één faculteit godgeleerdheid in Nijmegen, waarvan de eerste jaren van de oplei ding op twee plaatsen, Nijmegen en Heerlen, worden verzorgd. Dat zei prof. dr. A. Blijle- vens, rector van de UTP maandagavond in Heer len bij de opening van het academisch jaar. Bij de samenwerking moet een concept worden gehan teerd dat probleemloze door stroming van Heerlense stu denten naar elders garan deert, maar dat ook ruimte biedt voor verschil in onder delen. De UTP wil verder blijven zoeken naar mogelijk heden om haar typische kleur en verworvenheden te behou den in de tweede fase van de beoogde opleiding binnen die ene faculteit, met speciale aandacht voor onderwijsver nieuwingen. Blijlevens deelde mee verno men te nomen dat minister Ritzen van onderwijs en we tenschappen eind deze maand een ministeriële adviescom missie zal instellen met be trekking tot de structurele po sitie van het theologisch on derwijs en onderzoek in Ne derland. In het afgelopen academisch jaar heeft de UTP opmerke lijk veel promoties geboekt, hetgeen in het komende jaar weer het geval zal zijn. Voor de voorzitter van de Verken ningscommissie Godgeleerd heid, prof. dr. L. Smits, beves tigt dit zijn prognose dat het resultaat van het onderzoek ten aanzien van dé UTP veel gunstiger zou zijn uitgevallen wanneer de verkenningscom missie enkele jaren later met haar onderzoek was gestart. De UTP telde verleden jaar 153 studenten. Het aantal nieuwe inschrijvingen be droeg 24 en het aantal docto raal examens 11. Blijlevens kondigde met betrekking tot het algemeen gewaardeerde vak missiologie aan, dat ge zocht wordt naar mogelijkhe den om een para-universitair instituut voor onderzoek en serviceverlening op te rich ten, waarin de eigenheden van de UTP behouden blij ven. Bidstond Wassenaar voor situatie Midden-Oosten WASSENAAR In de gereformeerde Zijllaankerk in Wasse naar wordt morgenavond een oecumenische bidstond gehou den voor de situatie in het Midden-Oosten. De Raad van Ker ken in Wassenaar heeft zich achter het initiatief van enkele christenen in Wassenaar gesteld en organiseert de bijeenkomst. Vertegenwoordigers van diverse kerken verlenen hun mede werking. Er wordt aandacht gevraagd voor vijf punten: onge rechtigheid, religieus fanatisme, machtsmisbruik, verantwoor delijkheid en de half acht open. In het Koninkrijk In het verleden is weieens half-cynisch, half-ver|Jv digd gereageerd op de opvallende behoefte van Netur bewindslieden om, zodra de dagen in ons land kortepn der worden, een werkbezoek te brengen aan de Neijdoi Antillen en Aruba. Ze zijn niet de enigen die gedp^ zijn van de tropische eilanden met hun wuivende®eI blauwe zee en blinkend witte stranden. Het aantal 11 r ders dat zijn vakantie doorbrengt op deze laatste stubi land overzee' stijgt al jaren explosief. Zelfs groot-r alt, der Van der Valk heeft er een bedrijf en is van pla$nc gasten goedkoper dan de KLM naar het Caril;ou bied te vliegen. DEZE week verblijft minister van justitie Hirsch| de Antillen. Niet als toerist of toeristisch ministerial! zijn hoedanigheid van minister voor Antilliaanse baanse zaken. Maandagavond hield hij er een beUr kende rede over „De toekomst van het Koninkrijk gezegd kwam de inhoud er op neer dat de koninkiJ tussen Nederland en de eilanden, als het aan Den lil beter niet verbroken kan worden. Als de bewonen Nederlandse Antillen en Aruba er, bijvoorbeeld in U.] rendum, voor kiezen de „op beginselen van vrijheidj democratie gebaseerde constitutionele orde te besteru^ te bevestigen", dan zal de Haagse politiek niet dwaLe Minister Hirsch Baiin zei in zijn toespraak datjde kelijkheid lang niet altijd heeft geleid tot een demdt en sociale rechtsstaat. Zonder het land te noemen wfle lijk dat hij hierbij op Suriname doelde. Het land wenkt door het toenmalige kabinet Den Uyl de onafhanlft j min of meer opgedrongen. Suriname kreeg daarbij it den handdruk van enkele miljarden guldens en is d de versukkeling geraakt. Tien jaar geleden grepen c ren de macht en het in potentie vruchtbare en i leeft sindsdien van de buitenlandse hulp en de vo< ketten uit Nederland. Het is mede het afschrikwekkend voorbeeld van ij dat de huidige Nederlandse regering ertoe heeft doeju: ten het zelfbeschikkingsrecht realistischer en prakjr benaderen. Bovendien is de tijdgeest duidelijk v^L Waar een band als die tussen Nederland en de Ari^j Aruba in de jaren zeventig nog werd gezien als neo-L worden dergelijke betrekkingen, mits gebaseerd op keuze van de betrokken bevolkingen, tegenwoordig^ gerespecteerd. jru HlERMEE is de discussie echter niet gesloten. Op fa len bestaat nog verdeeldheid, onder meer over de i, Curasao net als Aruba een aparte positie mag innemje^ het als een 'grote broer' over de veel kleinere eilajij moeten waken. Terecht echter heeft minister Hirgit een splitsing in drie, vier of vijf aparte landen ona£r baar genoemd. Daarmee zou de zo gewenste stabilitP worden gedaan. Maar ook voor de financiële relatPaa Nederland en de Antillen en Aruba zal het in starlij van het koninkrijksverband niet zonder gevolgenie i blijven. Vooral Curasao, St. Maarten en Aruba zdm minder steun moeten leren leven. Minder draagkrai*3 landen als Saba, St. Eustatius en in iets mindere Dcr Bonaire moeten juist wèl op Den Haag kunnen reket dat betreft zal het koninkrijk-nieuwe-stijl wellicht eva lijker inslag krijgen. Maar met meer helderheid oveiar en plichten binnen het Koninkrijk der Nederlandfbo saldo meer gewonnen dan met een geforceerde onP lijkheid. Die les van Suriname is in elk geval geleedi Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingi stukken te bekorten. Mariaverering (4) Het is merkwaardig hoeveel misverstand er nog altijd be staat over de verering van Ma ria. In een ingezonden brief wordt zelfs gesteld, dat die volgens de bijbel verboden zou zijn. Dat klopt van geen kant en het is nog absurder, als in dat verband zelfs het woord „afgoderij" wordt gebruikt. Natuurlijk kunnen en mogen wij Maria niet aanbidden, want aanbidding is alleen God voorbehouden. Maria heeft dat diep gevoeld: niemand wist beter dan zij, dat God Haar en ons enige einddoel is. Ze was geen rivale van Jezus, ze be concurreerde Hem nooit. Daarom heeft de kerk Haar, de hulp der christenen, dan ook altijd terecht gevraagd, ons tot verbondenheid en een wording met God te brengen. En Zij is in al Haar eenvoud en bescheidenheid degene, die ons daarbij het beste helpen kan. Haar eerste antwoord aan God was immers: „Ecce, ancil- la Domini", wat vrij vertaald betekent: „Ik wil alles doen, wat Gij van Mij vraagt". De laatste vijf jaar zijn mijn vrouw en ik driemaal in Lour- des geweest, een pl$ i Maria toch wel jen wordt vereerd. Wat kch ons gedaan? Wel on^en wen op en liefde tome hoge mate versterkt.' ei het bewijs, dat Marii ai goed en heilzaam is. «als G.A. van der Valk, en, DEN HAAG. be BZN BZN mag niet na'ar i ka, aldus een parlf van Groen Links. Der boycot van dat land zi doorbroken worden. is weer nodig, om te| dat de oer-tropischiG steeds verder kunneneel ken" in het sub-troj!bri dus niet zo „donken de Afrika. Ware het nief diger, ernaar te strevi tropengordel vollei" hoort aan, uitsluitemfirfc nature daar „Tropiërs"? Dan zoujer schijnlijk voor dezen [tig der reden zijn, om dere zones te begej. boycot van tropisch-j dukten zou hier 'n i bijdrage aan kunnen N. Pleumekers, DEN HAAG. £eidóe< Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon 071 - 122 244 Postadres, postbus 11. 2300 AA Leiden. Abonnee service li Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u L Nabezorging a Telefoon: 071 - 122 248 F van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19 00 u op za van 14.00 tot 151. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gi per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal 74,10 per kwartaal f. per jaar f. 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rij: 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 i-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2