Boff niet onder indruk van nieuwe dreiging Vatieaan Bijbels op tafel bij Mc Donalds brieven van leze kerk wereld Scherpe kritiek op inwijding van omstreden kathedraal CetdócSouAOf: Ceidóc Souta/n| GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeicLeSomont DINSDAG 11 SEPTEMBER 1990 PA(J^ 'Kritiek FNV op herdenking 'Rerum Novarum' niet terecht' DEN HAAG De FNV meent ten onrechte dat deze vakcen trale buiten de herdenking van honderd jaar christelijk sociaal denken wordt gehouden. Volgens het Christelijk Sociaal Con gres 1991 die de herdenking voorbereidt van de encycliek 'Rerum Novarum' en van het eerste Christelijk Sociaal Con gres (beiden 1891) worden alle organisaties uitgenodigd die zich verbonden weten met de erfenis van de christelijke sociale beweging uit de vorige eeuw. Het FNV, ontstaan uit een fusie tussen socialistische en katholieke bonden zal zeker worden uitgenodigd, aldus de organisatoren. In een commentaar in het FN V-Magazine werd geklaagd dat de FNV van de festiviteiten wordt geweerd en dat de organisatoren uit zijn op 'promotie' voor christelijke organisaties. Priester van Russisch-Orthodoxe Kerk vermoord MOSKOU Een vooruitstrevende priester van de Russisch- Orthodoxe Kerk, de 55-jarige Aleksander Menj, is zondagmor gen vermoord. Op weg naar een kerkdienst in Novoje Deren- vno, een dorp tussen Moskou en Zagorsk, werd hij door een man met een bijl aangevallen. Van de dader ontbreekt elk spoor. Gelovigen van zijn parochie denken aan een actie van de KGB of van een antisemitische organisatie. Menj, die van geboorte jood was, is jarenlang wegens verschillende activitei ten door de KGB vervolgd. Hij gold als de progressiefste pries ter van de Russisch-Orthodoxe Kerk. Menj was oecumenisch ingesteld en in Moskou bekend door zijn jeugdwerk. Om te weten waar iets is, moeten we het hebben gevonden WEERWERK TEGEN NIEUWE INSTRUCTIE THEOLOGEN Concilium antwoordt op uitdaging mgr. Ratzinger LEUVEN Het Internatio nale Rooms-Katholieke Theo- logencongres in Leuven zal •aan het eind van haar zitting deze week een verklaring af leggen, waarin het antwoordt op de recente instructie van kardinaal Ratzinger over de verantwoordelijkheden van de theologen in de Rooms-ka- tholieke kerk. De Ttlbinger theoloog Hans Küng noemde het stuk van de prefect van de Romeinse con gregatie voor de geloofsleer op een persconferentie waar aan de belangrijkste cory feeën van het congres deelna men, een „totalitair model". In het stuk van kardinaal Ratzinger wordt een zeer gro te nadruk gelegd op de dienst baarheid van de rooms-katho- lieke theologen aan de R.K. kerk en wordt het hen verbo den zich met de pers in te la ten, wanneer zij van het ker kelijk leergezag afwijkende opinies uiten. Op een bewust niet-provoce- rende wijze stelde de Franse theoloog Claude Geffré, dat het congres van Concilium het bewijs levert dat theolo gen gewoon doorgaan met hun werk. Hun rechtvaardi ging vinden ze nu eenmaal in het werk dat zij voor de kerk verrichten. Volgens de Italiaanse theoloog Giuseppe Alberigo is het niet de eerste keer dat het Vati- caan de theologen een bu reaucratische taak wil toebe delen. Een eeuw geleden was dit volgens hem ook al het ge val. Erstiger vond hij het dat in de instructie van Ratzinger gezinspeeld wordt op een uit breiding van het pauselijk on- feilbaarheidsgezag, de zogehe ten sensus fidei; het geloofsin zicht van de doorsnee-gelovi gen dat voor het kerkelijk leergezag steeds een belangrij ke leidraad is geweest voor het formuleren van dogma's, zou door een dergelijke ont wikkeling feitelijk worden in gekrompen. De verzamelde theologen on derstreepten dat zij trouw wil len blijven aan de doelstelling van Vaticanum II, maar er is geen sprake van alleen maar volgzaamheid. „Wij willen op een offensieve wijze trouw zijn aan Vaticanum II", aldus de Duitse theoloog Johannes Baptist Metz. Ze waren het verder niet eens met de bewering, dat het tijd schrift Concilium zich laat lei den door modieuze bewegin gen. Dit in antwoord op het feit dat de feministische theo logie op de eerste congresdag uitvoerig aan bod kwam. Küng wees erop dat in Conci lium voor het eerst de bevrij dingstheologie aan bod kwam. Ook heeft het blad de aan dacht voor de oecume geënta meerd. Volgens Geffré is uit gangspunt voor de makers van het blad steeds het aan de kaak stellen van discriminatie geweest. Daarom heeft het volgens hem ook de feministi sche theologie opgepakt. Op de eerste congresdag wer den de belangrijkste thema's in de na-conciliaire theologie besproken. Dit als inleiding op de vraag wat de thema's dienen te zijn in het komende millennium. Deze onderwer pen zullen vandaag en mor gei! aan de orde komen. De theoloog Tissa Balasuriya uit Sri Lanka hekelde de se lectieve wijze van herinneren in de hedendaagse kerk. Hij sprak van een ontsporing van de christelijke kerk sinds Constantijn. De openheid van de jonge kerk werd vergeten, terwijl in het tweede millen nium de christelijke theologie in dienst stond van de macht suitbreiding van Europa. PAUL VAN VELTHOVEN Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Leerdam C. Nieuwen- huizen, kand. te Nunspeet. Aangeno men het beroep van de Generale Sy node tot pred. voor buitengewone werkzaamheden (geestelijk verzorger bij de Koninklijke Landmacht) R.H.L. Fechner te Nijeveen (part-time). Be dankt voor Ter Heijde J.G. Barn- hoorn te Strljen. Aangenomen naar Opsterland-Noord H. Rietman, kand. te Assen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Almelo drs. R.S. van Dijk te Noord Scharwoude, die dit beroep heeft aangenomen. ,IK KAN RUSTIG DOORWERKEN' LEUVEN „Ik word jaarlijks bedreigd met nieuwe sancties uit Rome", aldus een lachen de Leonardo Boff o.f.m., de Braziliaanse bevrij dingstheoloog uit Brazilië, die eerder een spreek- en schrijfverbod kreeg opge legd van het Vatieaan vanwege zijn kritiek op de R.K. kerk. „Het is een jaarlijks terugke rend ritueel, waar ik niet wakker meer van lig. Steeds wordt de kritiek opgerakeld door de behoudende bisschop pen-conferenties en gelovigen in Latijns Amerika. Kardi naal Ratzinger is dan wel ge dwongen een onderzoek naar mijn nieuwste publicatie in te stellen. Maar zolang de groot ste meerderheid van de Brazi liaanse bisschoppen achter mij staan, is er voor mij geen vuil tje aan de lucht. Zolang kardi nalen het voor mij opnemen tegen andere kardinalen, kan ik rustig doorgaan met mijn werk. En ik heb daar nog steeds veel plezier in." Volgens Boff is het een ge weldige uitdaging om in La tijns Amerika priester of theoloog te zijn. „Religie be paalt het leven daar op alles beheersende wijze. De kerk is geen doods formalistisch insti tuut zoals in het geseculari seerde Westen. Juist omdat het voor de mens zo allesbe palend is, wil ik in de kerk blijven. Met religie kan ik een bijdrage leveren de mensen te bevrijden." Hij zegt dat ineenstorting van de Marxistische ideologieën in Oost-Europa ook consequen ties heeft voor de bevrijdings theologie. „Maar Marx is nooit mijn goeroe geweest, hoor. Ook de ideeën over klasse- strijd hebben ons in het kader van de bevrijdingstheologie nooit aangesproken, wel de radicale solidariteit. Dat idee moet de kerk hoog blijven houden, juist in een tijd waar in het Marxisme helemaal uit het zicht lijkt te verdwijnen door de ontwikkelingen in Oost-Europa." „Wat ons steeds interesseerde in die ideologieën was de aan dacht voor de armen. Wij pro beren de bevrijding van de armen nu mogelijk te maken door aansluiting te zoeken bij andere wetenschappen." „De kerk kan voor die men sen een geweldige rol vervul len. Dat zie je ook aan de gro te meerderheid van de Brazi liaanse bisschoppen. Ze zullen misschien wel eens achter hun oor krabben over een nieuwe richtlijn van het Vati eaan, maar als ze de schrij nende ellende zien dan zullen toch de meesten aan die ar moe voorrang geven en daar naar handelen, en dus naar de be vr ijdi ngstheologie De bevrijdingstheologie is vol gens Boff in Brazilië enorm aangeslagen: „Er zijn zeker honderdduizend communitei ten, waarin het bevrijdingsge- loof functioneert. Daar wordt geen academische bevrijdings theologie aangeboden, het gaat om de inspiratie die wij hen bieden. De bevrijdings theologie sluit bewust aan bij de religiositeit van het volk." Over wat door de leiding van de R.K. kerk de oprukkende sekten worden genoemd, toont Boff zich niet veront rust. Hij vindt dat de R.K. kerk met die groepen moet samenwerken. „Ik verdedig ze, want zij geven ruimte aan mensen die bijna doodgedrukt worden door de structuren. Hun strijd daartegen is ónze strijd." „Jullie kardinaal Simonis is. drie jaar geleden bij ons in Brazilië op bezoek geweest. Hij was zeer onder de indruk van de geweldige sfeer in de geloofscommuniteiten en over de contacten tussen gelovigen en bisschoppen. Ik heb hem gezegd dat dit komt omdat de laatsten zich niet opstellen als autoriteiten, maar als pasto res." PAUL VAN VELTHOVEN YAMOUSSOUKRO/ LEUVEN De rk theo loog Sidbe Sempore uit Ivoorkust heeft maajidag scherpe kritiek uitgeoe fend op de wijding door de paus van de omstreden kathedraal in Ivoorkust. Tijdens het Concilium-con- gres in Leuven noemde Sem pore de inwijding van de ka thedraal „het tegendeel van een getuigenis voor Christus". Door de kathedraal in te wij den ontkracht de paus zijn ei gen oproep tot solidariteit met de armen. Vanuit het standpunt van de Afrikaanse kerk is de miljoe nen kostende kathedraal niet te accepteren, aldus Sempore, hoogleraar aan de theologi sche faculteit te Abidjan, de vroegere hoofdstad van Ivoorkust. De bisschoppen van het land zijn nooit ge kend in de beslissing van de paus om de basiliek in te wij den. De copie van de Sint Pieter dient eerder het prestige van president Houphouet Boigny dan de verheerlijking van God, aldus directeur Bernd Kaut van de Westduitse rk Missio-organisatie. De paus moet in Ivoorkust duidelijk maken dat hij is gekomen om een Godshuis in te wijden en niet een president reeds bij diens leven heilig te verkla ren, zo zei Kaut vorige week. In dezelfde zin lieten prelaat Norbert Herckenrath, direc teur van Misereor in de Bondsrepubliek, mgr. Hellmut Puschmann van 'Not in der Welt' van de RK Kerk in de DDR en prelaat Georg Hüss- ler, president van het West-% duitse Caritas, zich vorige week tegenover het rk pers bureau KNA te Bonn uit. De vooruitstrevende Franse bisschop van Evreux, mgr. Jacques Gaillot zei dat door de wijding van de kathedraal de paus geen eer aan God be wezen. Met die geste heeft hij het karakter van de kerk van de rijken en de machtigen on derschreven. De kerk wordt pas geloofwaardig als zij partij voor de armen kiest. „Als je God in Ivoorkust wilt vinden, denk ik dat je bepaald niet in die basiliek moet zijn." Kosten President Felix Houphouet- Boigny van Ivoorkust gaf per soonlijk opdracht tot het bou wen van de kathedraal in zijn geboortestad. De president, die de kolonie geregeerd heeft sinds het land in 1960, onaf hankelijkheid verwierf, is zelf afgebeeld op een van de glas- in-lood ramen van de Basiliek 'van onze Vrouwe van Vrede'. De kosten van de bouw be dragen officieel 140 miljoen dollaar, maar de werkelijke kosten zouden eerder de 300 miljoen dollar benaderen. De Ivoriaanse president zegt de bouw, die een jaar geleden werd voltooid, uit eigen zak te hebben betaald. Aanvankelijk ging de paus niet in op het verzoek de ka thedraal te wijden. Hij liet zich daartoe pas vermurwen, nadat de president had be loofd naast de kathedraal een ziekenhuis te laten bouwen. De president diende nog ver der in de buidel te tasten want de rooms-katholieke cle rus eiste bovendien een rooms-katholiek radiostation en de toezegging dat Ivoor kust zorg zal dragen voor het onderhoud van de kerk. Aan gezien de basiliek air-condi- tioning bezit, zou daarmee meer dan acht miljoen dollar per jaar zijn gemoeid. Hoewel de organisatoren op meer dan 350.000 mensen hadden gerekend, verzamel den zich slechts enkele tien duizenden op het plein voor de kathedraal. Tijdens de plechtigheid werden de hard houten kerkbanken bezet door ongeveer 7.000 gelovi gen, terwijl de mensen op het plein de inwijding op televi sieschermen volgden. De autoriteiten hadden stren ge veiligheidsmaatregelen ge nomen om demonstraties te gen de regering door de on langs gelegaliseerde oppositie partijen te verhinderen. Er deden zich geen ernstige on geregeldheden voor, maar volgens persfotografen wer den enkele gelovigen, die zich in de menigte naar buiten drongen toen de paus en de president waren vertrokken, onthaald op de wapenstok. Een tegenstander van de bouw noemde het tot stand komen van de kathedraal „een economisch wonder", omdat het land in een econo mische recessie verkeert door de prijsdaling van de export producten cacao en koffie. In juli zeiden Ivoriaanse bis schoppen dat de ineenstoring van de economie voor een be langrijk deel is te wijten aan de falende leiding van de re gering. De Nigeriaanse kardinaal Francis Arinze verwierp de kritiek op de bouw. „Afrika verheugt zich om zo'n plek te hebben om God te vereren," zei hij. „Wij Afrikanen heb ben onze armen, onze zieken, onze hongerlijders, onze dak lozen en onze vluchtelingen. Onderaanzicht van de grote koepel, gefotografeerd tijdens de inwijdingsplechtigheden. FOTO: ap Maar deze Afrikanen beseffen dat niets te duur is om aan God te offeren." Ook de paus leek in zijn preek het recht van Afrika nen op een eigen kathedraal te verdedigen. „In alle tijden en op alle continenten hebben de zonen van de kerk het bes te van hun kunst gewijd aan hun geloof", zei hij. De paus sprak met waardering over de „vrijgevigheid" van president Houphouet Boigny. De inwijding van de kathe draal beëindigde de tiendaag se rondreis door vier Afri kaanse landen van de paus. Het was zijn zevende bezoek aan het continent. De paus bezocht naast Ivoorkust ook Rwanda, Tanzania en Burun di. Hij keerde onmiddellijk na afloop van de plechtigheden in Ivoorkust terug naar Vati- caan-stad. STERKE GROEI CHRISTENDOM IN SINGAPORE ENSCHEDE Van 1966 tot 1969 was hij hervormd koop- vaardijpredikant met als standplaats Singapore. En passant deed hij de Neder landse gemeenschap van Bangkok en Hongkong er nog even bij. Dan voer hij mee met een vrachtschip voor een doop of trouwerij. De chris tenheid was in het Verre Oos ten nog dun gezaaid. Met dat beeld in het achter hoofd reisde deze zomer ds. J.B. van Heerde (54) terug naar zijn oude werkgebied. Singapore anno 1990 is onher kenbaar veranderd. Wat te denken van Mac Donalds- en Kentucky Fried Chicken-za ken waar jonge klanten de bijbel op tafèl hebben liggen en de blijde boodschap tussen de frites en hamburgers wordt geconsumeerd? De Enschedese wijkpredikant deed in Singapore voldoende stof op voor een promotie-on derzoek: de stormachtige froei van het christendom al- aar. De titel voor ziin proef schrift heeft hij al: de kerk die vóór de verdrukking uit groeit'. Singapore is een voormalige Engelse kolonie die in 1965 onafhankelijk werd, twee keer zo groot als het eiland Ds. J. van Heerde FOTO: JAN BOKKERINK Texel en 2,5 miljoen inwoners telt, voor het merendeel van Chinese afkomst. Het staatje kent vele godsdiensten: islam, taoïsme, hindoeïsme, boedd hisme en christendom waar van de laatste twee het snelst groeiend zijn. Maar geen heeft nog de meerderheid. Engeland importeerde het protestantisme, via Malakka (ooit kolonie van Portugal) kwam het rooms-katholicisme naar Singapore. De plek die het christendom steeds innam was tot aan de onafhankelijk heid tamelijk bescheiden. Toen kwam de 'explosie'. In 1980 was al een op de tien mensen christen en anno 1990 is de schatting circa een op de zes. Van Heerde schetst een reeks oorzaken. „Eén is de afkal ving van de Chinese volksre ligie. Singapore groeide van een typisch oosters land naar een technisch hoogwaardig land naar westers model. Het christendom past bij die nieu we maatschappij, het iets in zich van recht op het doel af, in tegenstelling tot het kring- loop-denken van het boedd hisme met zijn wedergeboor te." De regering van Singapore wenst niet voor een godsdien stige richting te kiezen, maar hecht er wel aan dat in het onderwijs ethische en morele waarden aan bod komen in de vorm van godsdienstlessen. Het christendom profiteert daar volgens Van Heerde sterk van. Opmerkelijk is dat onder de hoger opgeleiden zich meer christenen bevin den dan mensen die een an dere godsdienst aanhangen. De kerken worden steeds vol ler: „als er uiteindelijk te veel mensen buiten moeten blijven staan, vindt er op natuurlijke wijze een .soort celdeling Elaats en ontstaat er in de na- ijheid een van het hoofd kerkgebouw afgeleide sate- liet-kerk." De regering stelt paal en perk aan de groei. Om te voorko men dat één van de godsdien sten de overhand krijgt, mag er per stadsdeel van 100.000 inwoners niet meer dan één bedehuis verrijzen. Dat leidt bij de christenen tot 'schuil kerken' bij mensen thuis, in afgehuurde bioscopen en an dere besloten plaatsen. Zo trof Van Heerde een clandestien kerkonderkomen in het topje van een torenflat, op de vijf tiende verdieping waar de lift al niet meer kwam en die je dus lopend moest bereiken. Vooral onder de jeugd trekt het christendom aan. Er zijn volgens Van Heerde kerkge meenschappen bij waarvan het oudste lid ,krap 25 jaar is. Ze doen aan bijbelstudie en er zijn groepen die hun beste le den laten studeren om hen vervolgens als voorganger op te laten treden. De predikant juicht de 'kerst ening' van Singapore toe, maar hij ziet ook minpunten. Hij wijst op uit Noordameri- kaanse invloeden van een agressieve evangelisatie, en een verreehtsing van het christendom. Beide verschijn selen spreken de hervormde predikant weinig aan; ze wak keren immers de onverdraag zaamheid aan, zowel bij de evangliserende groep als bij hen die een bedreiging ervan ervaren. De regering van Singapore heeft nu een wet op stapel staan die een te sterke 'evan gelisatie' voor godsdiensten verbiedt. Dat legt christelijke foldercampagnes in islamiti sche brievenbussen aan ban den. Maar de westerse gods dienst heeft hoe dan ook de wind in de zeilen. Die con- clussie leidt bij Van Heerde dan ook tot de stelling dat het christendom in Singapore vóór de verdrukking uit groeit. Ook in Hongkong, Zuid-Korea en China zijn vol gens hem soortgelijke tenden- zen te bespeuren. „Het bevestigt mijn opvatting dat het christendom in twee duizend jaar tijd steeds verder naar het westen is gegroeid en via Amerika nu de oostkust van Azië heeft bereikt, daar bloeit terwijl het bij ons in West-Europa juist afneemt. Een uitermate boeiende ont wikkeling," zo meent hij. JAN TER HAAR De top en de olie In de psychologische oorlogvoering van Irak blijkt1 dingrijkheid van president Saddam Husayn niet tc" geleden onder de tegenslag die hij heeft moeten ii^a, door het resultaat van de succesvolle topconferen%d, sinki. Zijn aanbod gratis olie beschikbaar te stellen te de-Wereldlanden mits ze het zelf maar even korrfar in Irak doet bijna ludiek aan en zal deze lano*16 druppel olie opleveren. Ook transporten van „gri vallen immers onder het handelsembargo van de<M recht heeft een vertegenwoordiger van een Afrika^rl; op het aanbod gereageerd met de opmerking, dat als E Husayn arme landen had willen helpen hij Kuwaytfc moeten bezetten. Want daarmee is immers de Golf waaronder juist ook deze landen hebben te lijdeir" staan. IJl In het Golfconflict was tot nu toe een van de zwaj, schuldigingen aan het adres van de Iraakse presidj dam Husayn, dat hij andere landen in zijn greep gen, door via de immense oliereserves van Kuwayl trole over een flink deel van de energievoorziening wereld te verwerven. Saddam Husayn heeft dat ni kend. Integendeel; de Arabieren moeten meester ziji ven over hun eigen bodemrijkdom, ten bate van zii heeft hij verklaard. De Amerikaanse president Geol daarentegen heeft als een van de doeleinden van de^ Woestijnschild juist de onbelemmerde toegang tot d( den genoemd. 2t In zekere zin verschilt dit doel dat de Amerikaneil^ dellijk gevolgd door de Britten, van het begin af aLc Golf hebben nagestreefd, niet veel van de doele^, toenmalige Amerikaanse president Franklin Roosevj-W Britse premier Winston Churchill tijdens de Tweederst oorlog hebben vastgelegd in het Atlantisch Handvesf31 gustus 1941. Naast meer ideologische doeleinden, zo^ 1 tegen elke territoriale inbreuk tegen de wens van di ken bevolking in, of het recht van alle volkeren hit regeringsvorm te kiezen, werd daarin de nadruk g', de meer prozaïsche bepaling van de vrije toegang ttfte reldgrondstoffen voor alle landen. f De Westerse grootmachten hebben zich steeds aam t draad gehouden. En iedereen die zich daartegen ver/ei het onderspit. De Iraanse premier Mossadeq, die if*5' tegen het quasi-monopolie van Groot-Brittannië df® oliewinning in 1951 nationaliseerde, ging eraan ten Oh( Sjah van Perzië, die samen met de Libische kolonelya de oliecrisis van 1973 uitlokte, slaagde evenmin in z| t Saddam Husayn van Irak, die op zijn beurt prob^ meester te maken van een groot deel van de Arabis^ heeft de halve wereld tegenover zich gekregen. va De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zake?n Baker, liet zich onlangs tijdens een hearing voor de:^ sie van buitenlandse zaken van het huis van afgeva r ontvallen, dat de Operatie Woestijnschild slechts qjr stap was naar- een „regionale veiligheidsstructuurlee Irak" met een permanente aanwezigheid van Amé z militaire macht in het gebied. Baker sprak van de oj in de Golf van een „nieuw bondgenootschap vergjj( met de NAVO". Sinds het topoverleg in Helsinki is opzicht een kink in de kabel gekomen, want presidj heeft daar zijn collega Gorbatsjov de toezeggingjs] doen, dat de Amerikaanse troepenmacht niet langeiVA dig in Saudi-Arabië zal blijven. Maar misschien brpe beide presidenten samen nog wel een gemeenscP^5 plan uit om te voorkomen dat in het Golfgebied na rl de vlam weer in de pan kan slaan. n er ONDERTUSSEN zit de nieuwe vijand, de nieuwfjk voorlopig in Bagdad. En de VS grijpen dit nieuwe^ beeld aan ter verdediging van hun belangen en di^g Westen, waartoe deze keer ook de Sovjetunie gerelfen worden. Na de Tweede Wereldoorlog werd de Sovje vrije toegang tot de grondstoffen in het Golfgebied! i toen Stalin werd gedwongen Iran te ontruimen. Na ?a' Helsinki zal Gorbatsjov zich zeker niet meer laten oL wat de westelijke geallieerden Moskou 45 jaar gelei ben ontzegd: toegang tot en invloed in het Golfgel^ behulp van de kennis die de VS Gorbatsjov hebbe zegd om de ontginning en verwerking van de Russis rijkdommen te verbeteren, zal de Sovjetunie trouwe dig minder op de Golf zijn aangewezen. Ook dat is de verstrekkende gevolgen van de top in Helsinki. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingc stukken te bekorten. Supporters In de berichtgeving over de incidenten in het Zuiderpark tijdens de voetbalwedstrijd FC Den Haag-FC Groningen is sprake van een onjuiste weer gave van feiten. Ik was aan wezig bij dat duel en stond aan de kant waar het vermelde in cident zich voordeed. Wat wa ren de feiten? Het hek dat de verbinding vormt tussen een supportersvak van de tegen partij en de overige bezoekers aan de Moerwijk-zijde was bij het begin van de parte sloten. Dat leidde ec Groningse fans, dieg een woordvoerder va™ tie geen aanstoot hadc ven, zich in de ricll Midden-Noord begail ze de aanhang van" Haag provoceerden. dit werd beantwoord! genaars werd dat heil door de politie. Te lal ve. W. Hols, I (HVB-scheidsrechter)/ DEN HAAG. B Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor; Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15' Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) wj- Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-gifcr per maand 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties "Aj Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. ^V, Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijw' 070 - 3902 702. B k'e s AMRO BANK NV 473 575 515 fs POSTBANK NV 663 050 L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2