p li mal Ie N „Het doe-maar denken is te ver doorgeslagen" Hondepoepïe graffiti, zwart rij denk fietsendiefstal doorrijden l na een ongeluk CcidócSouAcmt - ZATERDAG 8 SEPTEMBER 1990 PAGK^ AMSTERDAM - Met het afbrok kelen van het linkse bastion durven steeds meer bestuurders hardop te zeggen dat het een rotzooi is in Ne derland. Dat criminelen moeten worden aangepakt. Lubbers roept het en de PvdA in Amsterdam dis cussieert erover. Want de bestrij ding van overlast is geen rechts on derwerp. „Het is een taboe van links en de verzorgingsstaat dat hoog nodig om een zakelijke dis cussie vraagt", zegt socioloog Her man Vuijsje. Lubbers zegt dat Nederland ziek is. Vooral de grote steden gaan volgens de minister-president ten onder aan een overdosis tolerantie. Het evenwicht tus sen rechten en plichten is zoek. De soci ale diensten wijzen hun klanten te veel op hun rechten en te weinig op hun plichten. Enjustitie is te lief met vanda len. De straften moeten strenger, de pak kans moet groter, vindt de christen-de mocraat. Streng optreden is niet langer voorbe houden aan rechts Nederland. Volgende maand houdt het partij kader van de PvdA in Amsterdam een conferentie over 'Stad en leefbaarheid'. Want het is een rotzooi in Amsterdam. „Het doe maar denken is te ver doorgeslagen", ci teert partijvoorzitter Wibo Kooien uit het populaire boek 'Lof der dwang' van socioloog Herman Vuijsje. Burgemeester Ed van Thijn heeft het in zijn boeken kast staan, net als voormalig wethouder Walter Etty, zijn opvolger Louis Genet en alle andere socialisten die met hun tijd meegaan. Want 'Lof der dwang' zou tien jaar geleden verketterd zijn. „Ik zou aan de hoogste linkse boom zijn opge knoopt", meent Vuijsje. Nu is het boek onderwerp van discussie op een confe rentie van socialisten die naarstig zoeken naar een oplossing voor de rotzooi en normvervaging in de grote stad. „Het is geen nieuw rood boekje la Mao", ver zekert Kooien, „maar ik denk wel dat een ruime meerderheid van de PvdA achter de inhoud staat". Verklikker Hondepoep, graffiti, zwart rijden, fiet sendiefstal, doorrijden na een ongeluk. De enejielft van Nederland maakt zich er schuldig aan en de andere helft kijkt toe. Want wat schiet je er zelf mee op om de baas van Fikkie op zijn vingers te tikken of een zwartrijder aan te geven? Dan ben je een verklikker, een uitslover, een aansteller of in elk geval een brave Hendrik. Maar bovenal, je gaat er niet op vooruit. Ingrijpen levert geen per soonlijk voordeel op. Bij elk incident maakt de gemiddelde Nederlander vlie gensvlug een kosten-baten analyse. Zel den komt hij tot de conclusie dat ingrij pen persoonlijk gewin oplevert. Dus kij ken we massaal toe. En dat blijven we volgens Vuijsje doen als de overheid niet strenger optreedt. „Zoveel mensen zijn op eigen voordeel uit, dat het zon der coördinatie onmogelijk is besluiten te nemen in het algemeen belang", schrijft de socioloog in zijn boek. En als voorbeeld: „Je krijgt een Nederlander niet aan het hondepoepschepje tenzij hij de innerlijke zekerheid heeft dat Alle hondebezitters de schep ter hand moeten nemen. In het dagelijks leven moet hij zich daarbij kunnen beroepen op draco nische straffen, zodat hij niet voor een brave Hendrik hoeft door te gaan". Tirannie De invoering van de caninette (honde- poepzuiger) in Amsterdam heeft de ba zen en bazinnen die wèl poep scheppen volgens Vuijsje tot super-uitslovers ge maakt. „De caninette is een originele va riant van het gedoogdenken waarin het Amsterdamse gemeentebestuur uit blinkt: hogerhand ruimt niet het wange drag op, maar de gevolgen ervan", aldus de socioloog. Vuijsje woont nu ruim tien jaar in de Nieuwmarktbuurt in Amster dam. „Ik zie om me heen een vergaar bak van mensen die dingen doen die wettelijk niet mogen, maar wel worden toegestaan". Spuiten, tippelen, zwartrij den, honden laten poepen, diefstal. „Ik ben niet voor hogere straffen, zoals Lub bers, maar wel voor straffen. Als je zegt dat iets niet mag, moet je de wet ook na leven anders wek je disrespect voor de wetgeving". Maar de overheid bedacht andere oplossingen. In plaats van te con troleren en op te treden plaatste zij hek ken voor steegjes die criminaliteit aan trekken, sloot of verwijderde zij tele fooncellen en loketten voor de verkoop van metrokaartjes en wees gedoogzones aan om misdaad te concentreren. Waar de overheid in gebreke bleef, troffen bur gers zelf maatregelen, mits die in hun ei gen belang waren. Er kwamen dus nog meer hekken en ook rolluiken, voor de bescherming van winkeletalages. Het re sultaat van 'de tirannie van de kleine be sluiten' is een grimmig straatbeeld, waar in veel mensen zich onveilig voelen. „Zo wordt het toch al aangetaste openbaar domein niet verdedigd maar verder prijsgegeven. De overheid neemt haar verantwoordelijkheid niet, maar wentelt deze af. Het gaat vaak om die voorzie ningen waarvoor links altijd is opgeko men, omdat vooral de zwaksten erop zijn aangewezen", schrijft Vuijsje in zijn boek. Mythe De boodschap van Vuijsje is eigenlijk heel eenvoudig. Hij wil geen zwaardere straffen zoals Lubbers predikt, maar vindt dat de regels die we hebben ge maakt ook moeten worden nageleefd. En daar moet de overheid op toezien. Pas dan zullen burgers volgens hem elkaar weer op de vingers tikken als ze iets doen wat niet mag. „Het is zo simpel dat eigenlijk iedereen het kan bedenken. Alleen ik heb het op het goede moment opgeschreven". Vijf jaar geleden al zei burgemeester Van Thijn in een toespraak dat 'law and or der' een links onderwerp is, maar toen was links Nederland er nog niet rijp voor. Vuijsje: „Enkele jaren geleden nog was overheidsdwang taboe, nu mag het een beetje gezegd worden. Met het af brokkelen van het linkse bastion ver dwijnen ook de hypocriete bijverschijn selen. Ik vind het zo merkwaardig dat handhaving van de orde altijd voor rechts versleten is. Links als levensover tuiging is een zeer sociale filosofie. Niet ikke, ikke en de rest kan stikken, maar de bescherming van de sociaal zwakke ren". Maar waarom kwam dat sociale gedach- tengoed niet tot uiting in de bestrijding van de criminaliteit? Vuijsje: „Veel be leidsmakers en intellectuelen wonen niet in die buurten en leven vaak nog in een soort mythe van leuk, gezellig Neder land. Maar dat is heel langzaam heel erg veranderd''. Kentering Voormalig wethouder Etty kent de ver anderingen. „We hebben mensen de ruimte gegeven en daar is misbruik van gemaakt. Als je een aantal deuren open zet, zie je eerst mensen die terecht door- bers trapten. Maar nu blijkt dat de raddraaiers ook het leven van fl zwakkeren zuur maken, verlangen i meer mensen naar orde. „Er is een; re perceptie ontstaan", zegt prof. rf Scheltema van de faculteit rechtsge heid aan de universiteit in Grom „In tegenstelling tot zo'n tien jaai— den vindt men nu dat regels er zii je aan te houden. Kijk maar naar <L* slaggeving over de krakers. Vf I' vond je daarin een positieve onde Nu is er weinig overgebleven viVl sympathie voor krakers. Misschie dat ook wel aan de krakers zelfAg het valt niet te ontkennen dat het a ,a laars lappen van regels ook word(ns wenteld op de zwakkeren in de sai^rc ving. En daar schuilt de kentering links in. Eerst dacht men dat het;m treden van regels alleen de maatschjg£ lijk sterkeren trof, maar het treft een". w Vuijsje noch Scheltema spreekt vLs gelijk van rechts. Scheltema: kan nu zeggen, zie je wel, we hebL weinig aan vervolging gedaan. t dank zij links is de controle op d,ar lieuwetgeving aangescherpt. Het i^te kwestie van gelijk of ongelijk. W^j ben te maken met een natuurlijk ^,a en we zijn door ervaring wijs gew^e we hebben eindeloos regels gei maar niet voldoende nagedacht ot[~ handhaving ervan". Meer toezicht veel vrouwelijke opzieners in de de trein, op de tram, in flatgebouw! bij de Dienst Omroepbijdragen, volgens Vuijsje wijst de praktijk i vrouwen kunnen rekenen op mei dewerking van wanbetalers en steun van passagiers en passanten.) Nu is meer toezicht geen ontde van Vuijsje. De commissie Ri heeft de minister jaren geleden al viseerd weer controleurs op de tr zetten, huismeesters aan te stell< stadswachten (buurttoezicht). I nooit zwaardere straffen. Roethof: gere straffen helpen de criminaliteit uit de wereld. De forse straffen en (t-, dicale aanpak van drugs in de Vere. Staten hebben dat eens en te meerit getoond". Maar behalve op hun relse zouden mensen best meer op hun jer ten gewezen mogen worden, meen gepensioneerde Tweede-Kamerlid jr de PvdA. „Er zou best meer druk n worden uitgeoefend op mensen diep* werken", durft Roethof nu te bekent. t Verzekering De jaren zestig en zeventig hebbei[et geleerd op te komen voor onze reci Maar de mondigheid werd vd\ Vuijsje al snel aangewend voor wde grepen eigenbelang. In dezelfde peDt* werden schuld en verantwoordelijkiee vermaatschappelijkt. Bij een verkeen geval hoefde je je niet langer schulc jr voelen, je was immers verzekerd Nieuw-Zeeland, het enige land me nationale ongevallenverzekering, W f de teloorgang van het schuldbegins J1 ontsnappini uit de gevan 8000 dollar kreeg uitgekeerd vaif zijn invaliditeit en nog eens 10.00C lar wegens verlies van levensgelu) het Nederlandse strafrecht is een 1li keer naar de individuele aansprak" lopen, daarna volgt de groep die eigen lijk buiten moet blijven staan". Het ge doogbeleid leidde tot een wildgroei van terrassen op straat, reclame aan de ge vels, maar ook prostitutie. Normen over wat wel en wat niet kon vervaagden en de criminaliteit steeg. Rechts riep om orde (ter bescherming van eigen bezit) en links wees vooral op de noodzaak van preventie. Er bestond begrip voor de raddraaiers die tegen de machtheb- heid waarneembaar. Steeds i is moeten daders schade vergoeden^ slachtoffers en die terugkeer van sir, en boete doet Vuijsje goed. 'ed grc Wildgroei ;iaj Voor links is het allemaal niet gemieri lijk. Tijdens de PvdA-conferentie'ess gende maand zal een harde noot mtZo worden gekraakt. Partijvoorzitter «tu en: „Een aantal leden is huiverig j^e meer overheidsingrijpen. De sfeer individuele ontplooiing is altijd hee^_, nifest geweest binnen de PvdA. Va andere kant hebben we solidaritei verantwoordelijkheid hoog in het j-, del staan". Maar een scherper cont rende overheid en persoonlijke vep1 woordelijkheid kunnen volgens V| heel goed samengaan. „Een omvanere overheidsapparaat voor wetshandhaiet lijkt mij verre te verkiezen boveit d< huidige wildgroei van veelal obiak' particuliere bewakingsinstanties diltscl winst zijn gericht. Een overheid dieiot via een mandaat van de burgers b houdt met de controle, voldoet niel 3 mijn beeld van een politiestaat. Zij va antwoordt heel wat meer aan mijnL_ van een moderne verzorgingsstaat!, een overheid die zich het vuur ui|- sloffen loopt om de schillen en de q|\ op te ruimen". Voormalig wethouder Etty voorspel! harde discussie binnen de PvdA. „V -* hoever kun je vanuit de overheid! 1 matief een beroep doen op burger* ze moeten opkomen voor het genKR schappelijk belang? Je moet heel errer passen dat je niet gaat moralisl® Maar er moet iets gebeuren. De boPü de belangen worden steeds duidelf S Mensen moeten echt anders gaan le11 1 Neem nu het hondepoepprobleem.P or soonlijk vind ik dat je in een stadl?1 hond meer zou moeten willen hoirn8 Dat kan absoluut niet meer. MaarPad groot deel van de bevolking vindtree wel. We zijn dus toe aan het vastlag van nieuwe normen. De opstelling®1}11 politici zal veel normatiever mrf *e, worden. Zij zullen moeten aangever? hlJ mensen moeten samenleven zond£dac de val van het moralisme te trapper"^ MONIQUE VAN DE tëer Vrije ad a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 30