„Katholieke theologie zal Amsterdam missen Niet-katholieke sectes in Mexico in opmars Ëciclóe1 brieven van lezer: kerk wereld Protestanten in Italië: dam opwerpen tegen paus beroepingen Begrotingscontroverse GEESTELIJK LEVEN/OPINIE üeidóaQowuvnt NNI DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1990 PAGINJr Lutheranen willen kritisch onderzoek anti-joodse uitlatingen Luther FRANKFURT a.M. De lutherse kerken in Europa pleiten voor een verdraagzamer houding tegenover de joodse gods dienst. Zij willen een kritisch onderzoek van de lutherse theo logie en de „anti-joodse uitlatingen van Luther met hun nood lottige gevolgen". Dat staat in een verklaring van de Europese lutherse commis sie Kerk en Jodendom, die woensdag in Hannover is gepubli ceerd. De commissie bereikte een moeizaam compromis over de jodenzending door de woorden 'zending' en 'dialoog' weg te laten. Luther stond aanvankelijk positief tegenover de joden, maar veranderde van houding toen hij inzag, dat de joden zich niet tot het christendom zouden bekeren. In 1543 eiste hij dat de synagogèn werden platgebrand, de woningen van joden wer den verwoest en dat zij „bijvoorbeeld onder één dak of in een stal" zouden worden ondergebracht, „net als de zigeuners, zo dat zij weten, dat zij geen meester in ons land zijn, zoals zij pochen, maar in ellende verkeren en gevangen zitten". „Alles wat zij hebben, hebben zij van ons gestolen en geroofd door hun woekerwinsten", meende Luther. Omdat de lutherse kerken van mening verschillen over de jo denzending, heeft de passage daarover in de verkalring sterk het karakter van een compromis. De Scandinavische kerken hechten nog sterk aan de zending onder de joden, maar de Ne derlandse lutheranen kiezen vrijwel uitsluitend voor de dia loog tussen christenen en joden. Dr. Gabriël Habib FOTO: SP MECC ontmoet Nederlandse joden DEN HAAG De secre taris-generaal van de Raad van Kerken in het Midden-Oosten (MECC), dr. Gabriel Habib, is „gaarne bereid" binnen kort twee vooraanstaande Nederlandse joden te ont moeten. Dit heeft de MECC-vertegen- woordiger in Genève, Leopol- do Niilius, woensdag laten weten aan D66-senator Han- neke Gelderblom en Ronny Naftaniël, directeur van het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Gelderblom en Naftaniël, bei den lid van het Overlegor gaan van Joden en Christe nen in Nederland (OJEC), willen met Habib spreken over de betekenis van de Golfcrisis voor de betrekkin gen tussen joden en christe nen. Zij willen weten of de MECC bereid is een dialoog met het OJEC aan te gaan en of de MECC wil bevorderen dat in het Midden-Oosten vei lige en erkende grenzen voor Israël worden geaccepteerd. Gelderblom en Naftaniël, die Habib om een gesprek hadden gevraagd, maken in de loop van volgende week op door reis naar Israël een tussenstop op Cyprus, waar de MECC is gevestigd. Een ontmoeting tussen het OJEC en een MECC-delega- tie, die in mei ons land be zocht, ging niet door. De Raad van Kerken in Nederland, die de MECC had uitgenodigd, wees het OJEC-verzoek af omdat zo'n gesprek „niet erg zinvol" zou zijn. Habib, die niet in het besluit van de Raad was gekend, zei tijdens zijn bezoek dat hij bereid was het OJEC te ontmoeten als hij Nederland niet als gast van de Raad van Kerken zou bezoe ken. Gelderblom en Naftaniël hebben d^ar niet op gewacht en zoeken hem in Cyprus op. Overigens had deze ontmoe ting ook de nodige voeten in de aarde. Zo was het secreta riaat van de Raad van Ker ken in Amersfoort niet bereid het CIDI de telefoon- en fax nummers van de MECC te ge ven... SPIJT OVER VERTREK KATHOLIEKE AMBTSOPLEIDING UIT AMSTERDAM Duitse Joden: AMSTERDAM „Het is zonde Amsterdam te ver laten". Duidelijker kon de spijt gisteravond niet worden uitgedrukt over het verdwijnen van de Katholieke Theologische Universiteit Amsterdam (KTUA). De woorden werden uitge sproken door de voorzitter van het Curatorium van de KTUA, dr. J.R.T.M. Peters. Zoals bekend gaat de KTUA fuseren met dë katholieke universiteit in Utrecht. Dit jaar stroomden zeventien eer stejaars studenten in; een la ger aantal dan voorgaande ja- Volgens Peters is het streven van de KTUA-gemeenschap om de ambtsopleiding voor Amsterdam te behouden, sa men met Heerlen en Nijme gen, geblokkeerd door een uitgesproken veto van kerke lijke zijde. „Met pijn" hebben Curatorium, universiteitsraad en het College van Toezicht de collega's in Utrecht ge vraagd om heropening van de gesprekken over een volledi ge fusie van beide instellin gen. Misschien kan een „be scheiden" deel in Amsterdam blijven, bestemd voor verge vorderde studenten. Dat de katholieke universi teitsgemeenschap zo aan Am sterdam hecht, heeft te ma ken met de motieven die de stichters van de universiteit vijfentwintig jaar geleden hadden, zo meldde Peters. De stichters kozen voor deze stad onder meer vanwege de mo gelijkheden voor de confron tatie met de moderne weten schap, met de binnenstad met haar specifieke problemen en met de joodse en reformatori sche tradities. Dezelfde Am sterdamse mogelijkheden gel den nog steeds en in zekere zin zelfs meeer; te denken valt aan het groeiend belang de dialoog met de Islam. „Misschien hebben we de kansen die de stad bood te weinig benut", aldus Peters, „misschien waren we te wei nig echt aanwezig, misschien zal Amsterdam ons helemaal niet missen.... De katholieke theologie in Nederland zal Amsterdam missen". Dorenbos ziet terugkeer 'nazi- praktijken' APELDOORN De Stich- ting Schreeuw om Leven, een onderdeel van de Stichting Rainbow van drs. L.P. Doren bos, biedt vandaag de verplee ginrichting Het Wiedenbroek in Haaksbergen een zwart boek aan met haar visie op de kwestie-Stinissen. In de in richting kwam op 19 januari 1990, als gevolg van de ont houding van vocht en voed sel, een einde aan het leven van mevrouw Ineke Stinis- sen, die er zestien jaar lang in coma had gelegen. In het zwartboek vergelijkt Schreeuw om Leven de zaak met de euthanasiepraktijken in Hitler-Duitsland, waar geestelijk onvolwaardige mensen werden vergast. „Als in vredestijd en zonder dicta tuur een meerderheid ont staat, die mensen selectief af maakt met de wet in de hand, dan is dat nog gevaarlijker dan het brute geweld van de dictatuur", zegt drs. Dorenbos in een persbericht. „Reeds nu al zien we de Psalm 23-eutha- nasiekamers." Dat zijn plaat sen zijn waar mensen rustig kunnen sterven. „Het zal niet lang meer duren of het is zo ver dat naast onze dödenka-: mers in crematoria, sterfhui zen en ziekenhuizen zachte doodskamers zullen komen, waar onder de muziek van 'Blijf bij mij Heer', de gif injec tienaald het leven uit de afge schreven mens wegspuit." (Van onze correspondent Aart Heering) ROME Waldenzen en Methodisten willen dat binnen afzienbare tijd een algemeen prote stantse synode bijeen wordt geroepen teneinde het 'katholieke integralis- me' te stuiten. De beide confessies zijn sinds zondag in synodale vergade ring bijeen in het 50 km. ten westen van Turijn gelegen Torre Pellice, het enige pro testante bolwerk van Italië. Volgens hen is het nodig om een verenigd front te vormen tegen het beleid van de huidi ge paus, die de katholieke kerk als enig ware belicha ming van het christendom be schouwt. Het idee van een protestante synode die ondermeer Her vormden, Gereformeerden, Lutheranen, Anglicanen, en Pinkstergemeente zou moeten omvatten, is des te actueler geworden na de val van de communistische regimes in Oost-Europa. Verscheidene sprekers betoogden in Torre Pellice, dat in het oosten 'het Vaticaan de wederopbouw van de kerk lijkt te willen monopoliseren' terwijl aan de andere kant de orthodoxe kerk 'geheel in lijn met haar Caesaro-papistische traditie er op uit is om de nieuwe staats kerk te worden'. De ongeveer 30.000 Walden zen van wie het merendeel in de tussen Turijn en de Franse grens gelegen Alpendalen woont, genieten in prote stantse kring groot moreel ge zag door hun historie en hun democratische traditie. Als volgelingen van de 12e eeuw- se Occitaanse Wanderpredi- ker Waldens zijn zij de enige protestanten wier geschiede nis terug gaat tot voor de Her vorming. In 1532 sloten de Waldenzen een pact met de volgelingen van Calvijn en sindsdien is hun lot steeds verbonden gebleven met dat van de Calvinistische stro mingen binnen het protestan tisme. Ondanks eeuwenlange vervolgingen slaagden de her togen van Savoye en de inqui sitie er niet in om deze oer- protestanten uit te roeien. In de grondwet van 1848 werd hun geloofsvrijheid gegaran deerd, maar pas in 1984 met het afsluiten van het Italiaans Vaticaanse Concordaat kre gen zij ook formeel dezelfde rechten als katholieken. In 1979 zijn zij met de Methodis tische Kerk geintegreerd. Wanneer men het zogenaamde algeme ne belang als voor wendsel neemt, kan men gaan waarheen men wil Napoleon Bonaparte verwijzing naar nazi-slachtoffers in herenigingsverdrag BERLIJN De centrale raad van Duitse Joden wil dat er in het hereni gingsverdrag van BRD en DDR in een pre-ambule een verwijzing naar de slachtoffers van de nazi- tijd wordt opgenomen. De regering-Kohl' heeft een eerste voorstel afgewezen, zo maakte voorzitter Heinz Ga- linski van de Joodse koepel organisatie bekend. Galinski heeft bondskanselier Kohl in een brief erop dat de Joodse gemeenschap er alleen maar voor pleit dat in het verdrag tussen beide Duitse staten on omwonden en eenduidig wordt verklaard dat bij de op richting van een nieuwe Duit se staat de continuïteit van de Duitse geschiedenis in de 20e eeuw wordt erkend. De centrale raad had de rege ring-Kohl op 19 augustus voorgèsteld: „...met erkenning van de continuïteit van de Duitse geschiedenis en in het bijzonder indachtig de //tus sen 1933 en 1945 gepleegde misdaden met de daaruit voortvloeiende verplichting tegenover alle slachtoffers en verantwoordelijkheid voor een democratische ont wikkeling van Duitsland." De regering-Kohl had als ant woord hierop een voorstel in gediend waarin de tussen geplaatste passage was wegge laten. Handhaving van dit voorstel zou in Europa een ongunstig licht op de Duitse hereniging werpen, aldus Ga linski. Nederlandse Hervormde Kerk Be roepen te Hoogeveen M. Zoetewey te Berkel en Rodenrijs; te Klundert P.L. Tolhoek te Jaarsveld. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Opende i.c.m. Surhuis- terveen drs. A. Buursema, kand. te Winsum. Nederlands Gereformeerde Kerken Beroepen te Zwolle (II) P. Busstra, l.l zend.pred. te Zuid-Afrika verbonden Taiwanese bisschoppen voor het eerst op bezoek in China TAICHUNG Voor het eerst sinds 1949 hebben rooms-katholieke bis schoppen uit Taiwan een officieel bezoek aan Chi na gebracht. Bisschop Lü- kas Liu Hsien-tang van Hsinchu heeft bij die ge legenheid de wens van paus Johannes Paulus II overgebracht om een be zoek aan het land te brengen. Liu heeft een ontmoeting ge had met collega's van de on dergrondse Rooms-Katholieke Kerk, maar ook mét bisschop pen van de niet door Rome erkende Patriottische Vereni ging. Er is in China grote be langstelling voorde kerk, constateerde de bisschop tij dens een bezoek aan de noor delijke provincie Hebei, waar hij zelf 61 jaar geleden werd geboren. Volgens bisschop Joseph Wang Yu-jung van Taichung was het eerste bezoek sinds de communistische machtsover name „een uiterst gelukkig weerzien" met mede-gelovi gen, familieleden en vrienden die in 1949 niet naar Taiwan zijn gevlucht. (Van onze correspondent An- nemarie Heijn) MEXICO-stad De niet- katholieke sectes en kerkgenootschappen zijn in opmars in het eens streng katholieke Mexico. Meer dan tien miljoen Mexicanen zo'n 12 pro cent van de bevolking hebben zich aangesloten bij een van de 200 evan gelische kerken, die Mexico nu telt. Met name de Pinksterge- meente-achtige groepen en de Jehova-getuigen groeien sterk. Geschat wordt dat in de laatste tien jaar het aantal le den van de niet-katholieke kerken is verdubbeld. De aanhang is vooral sterk gegroeid in de sloppenwijken rond de hoofdstad en in de noordelijke (dicht bij de Vere nigde Staten) en zuidelijke staten van Mexico. Het katholieke volksdeel spreekt geringschattend over 'sectes' om alles wat niet ka tholiek is aan te duiden. Bap tisten, Methodisten, Presbyte- rianen, Pinkstergemeentes, Jehovagetuigen en Mormonen worden zo onder een noemer gebracht. Ze worden van alles beschuldigd. De 'sectes' zou den 'anti-nationalistisch' zijn, de 'speerpunt van een Ameri kaans imperialisme' vormen, ze zouden de Mexicaanse be volking verdelen en aanzet ten tot geweld. Kampen Het komt inderdaad nogal eens voor dat katholieken en niet-katholieken slaags raken. Vooral in kleine, traditionele gemeenschappen, waar afwij kingen van de norm niet wor den geduld. In het zuidelijke Chiapas, waar 35 procent van de indiaanse bevolking het katholieke geloof heeft afge zworen, zijn zelfs vluchtelin genkampen opgericht om de niet-katholieken, die uit hun gemeenschap zijn verdreven, op te vangen. In Chamula, een dorp in Chi apas, waar de indiaanse be volking sterk vasthoudt aan zijn tradities, is de bevolking en masse overgestapt naar een Byzantijnse ritus, toen de Rooms-katholieke priester to lerantie voor de Evangelische dorpsgenoten predikte. De staat Oaxaca is ook een van de gebieden waar derge lijke problemen aan de orde van de dag zijn. De gouver neur van de staat heeft zelfs een bureau 'religieuze aange legenheden' in het leven ge roepen, waar maandelijks ruim 20 klachten binnen ko men. Hoog in de bergen van de Sierra de Juarez, in het cen trum van Oaxaca, ligt het dorpje Las Delicias, verscho len tussen de koffievelden. Een dorp zoals zovele. Een paar ongeplaveide straten, een school met een basketbal veld en als middelpunt de kerk met daarvoor "het plein. Het dorp ontstond veertig jaar geleden toen een aantal leden van de Pinkstergemeente het niet meer uithield in hun oor spronkelijke dorpen. De dorpsoudste, die alleen Zapo- teeks spreekt, legt via een tolk uit: „We zijn vertrokken omdat we slecht behandeld werden. Ze wilden dat we de heiligen aanbaden en ze sta ken onze kerk in brand. Nu hebben we meer zekerheid. We worden hier niet ver plicht aan de feesten mee te doen. We hebben natuurlijk wel feesten, maar zonder dan sen en zonder drank." Dat de aanwezigheid van een kleine groep niet-katholieken Voor velen hebben de heiligen 'afgedaan'; de katholieke verering van heiligen wordt door evangelicos dan ook afgewezen. FC in een gemeenschap soms zul ke ernstige problemen ople vert, wijt de socioloog Enrique Marroquin, verbonden aan de universiteit van Oaxaca, met name aan het feit dat „geloof en sociaal leven in de traditio nele gemeenschappen sterk met elkaar zijn verwoven." In veel dorpen kiest de dorps raad jaarlijks een dorpsoudste, een soort burgemeester. Daar naast worden ook de leden van de politie, de kosters, de penningmeester van de kerk en de 'mayordomo' gekozen. De belangrijkste taak van de mayordomo is het organiseren van het jaarlijkse feest ter ere van de dorpsheilige, om een goede oogst, gezondheid en welvaart af te smeken. Dat feest, dat minstens een paar dagen duurt, moet de mayor domo uit eigen zak betalen: de bloemen, het vuurwerk, eten en drinken voor het hele dorp en natuurlijk ook de muziek. Een dure aangelegenheid, waarbij de mayordomo zich vaak diep in de schulden moet steken. Maar weigeren voor deze functie is er niet bij. Elke man moet minstens eens in zijn leven het feest organi seren en bezuinigen op de kosten is uit den boze. Dat zou allerlei rampen over het dorp kunnen uitroepen. „De feesten en de heiligen, dat zijn allemaal symbolen van hun identiteit. En het zijn juist die symbolen die door de evangelicos' worden aange vallen", aldus Marroquin. „De niet-katholieken beschuldigen de katholieken van afgoderij, weigeren deel te nemen aan de feesten en om de functies te vervullen die de dorpsraad hen toewijst. Er volgen peste rijen over en weer zoals het besmeuren van eikaars kerk gebouwen, het stelen en in enkele gevallen zelfs verbran den van de schutspatroon. De conflicten lopen vaak uit op vertrek van de minderheid uit het dorp." Dat het vooral in de heel tra ditioneel levende gemeen schappen zo vaak tot uitbar stingen komt, heeft volgens Marroquin te maken met de 'oppervlakkige' bekering van de indiaanse bevolking. Toen de Spanjaarden het land 500 jaar geleden te vuur en te zwaard veroverden en de be volking dwongen zich te be keren, werden de heidense goden van weleer veranderd in katholieke heiligen. Zo werd bij de Zapoteken van Oaxaca, de Zonnegod Chris tus, de God van de Maan Ma ria en werd Johannes de Do per de naam van de God van de Regen. Over de oorzaken van de be strijding van de 'sectes' zijn de meningen verdeeld. „Een te geringe kennis van de katho lieke doctrine", meent padre Felipe, pastoor van Talea de Castro, buurdorp van Las Fe licias. Volgens de gemeentese cretaris van Talea de Castro zitten de Amerikanen erach ter. „Die willen dat we ver deeld raken, want een ver deeld volk kan geen verzet bieden." Volgens hem komen al die 'evangelicos' de Mexi caanse regering ook goed uit. „Die mogen niet in opstand komen tegen gezag." Volgens de socioloog Marro quin zijn dit veelgehoorde ar gumenten. Hij ontkent niet dat er vaak politieke motie ven schuilgaan achter de uit breiding van de 'sectes', voor al in de zuidelijke staten van Mexico, waar de bisschoppen een progressief beleid voeren. Maar er zit volgens hem meer achter. „Mijn hypothese is dat voor veel mensen de heiligen ge faald hebben. Het hele sy steem functioneert zolang het goed gaat met de gemeen schap. Maar het gaat al jaren heel slecht in Mexico, vooral economisch. De eigen cultuur wordt geïdentificeerd met el lende en armoede, terwijl de cultuur verbonden aan de 'evangelische sectes' wordt gezien als een cultuur van welvaart." werk de Ir tasbar lNI De ji TEMIDDEN van het tumult van dagbladen, radio en tele JJ| Zg sie over de Golfcrisis klinkt af en toe het schuchtere piep; janui luid van de Haagse begrotingspolitiek. Terwijl de wen ademloos de gebeurtenissen in het Golfgebied volgt, make vaderlandse politici zich druk over enkele cijfers achter komma voor de koopkracht van 1991. Den Haag bedri weer eens ouderwetse kruidenierspolitiek van de zuiver soort. Mag het een half onsje meer zijn? GROOT is daarom de verleiding de discussie tussen Pv en CDA over de groei van lonen en uitkeringen en over belasting- en premiedruk af te doen als volslagen onbei dend. Relativeren is immers gezond en er is op dit morai voldoende aanleiding voor. Toch zou het niet alleen unf< maar ook onjuist zijn om de slepende begrotingscontrove tussen de coalitiepartners totaal weg te bagatelliseren. Inkomenspolitiek is immers een onlosmakelijk om deel van de Nederlandse politiek. Onze koopkrachtmoge] heden zijn in veel opzichten zelfs een leidend beginsel worden, of men dat nu leuk vindt of niet. Op Prinsjesi wordt sinds enkele jaren een aparte nota gepresentei waarin staat vermeld welke gevolgen het voorgenomen re|N H ringsbeleid zal hebben voor de portemonnee van verschilli it h de categorieën burgers. En aangezien er zeer veel cateji in 'rieën burgers zijn, wordt de nota jaarlijks dikker. ding M< Er is op zich dus weinig reden om ironisch te doen over politiek ritueel dat regering en parlement, vakbonden en PaJiJ ganisaties van werkgevers met vereende krachten in het ei ven hebben geroepen. Geld, koopkracht, het blijven nu ei rie maal belangrijke gegevens voor de mensen. Zodra het ni :rou' we parlementaire seizoen in volle hevigheid losbarst en n^n dra de eerste cao-besprekingen beginnen, zal andermaal b >siai ken dat in Nederland weinig dingen zo belangrijk word6 c geacht als onze koopkracht. s.umi der De PvdA heeft zich niet voor niets in het kabinet hard maakt voor een 'rechtvaardige' verdeling van de groeiko j^e(j volgend jaar. De sociaal-democraten hebben zich in het e ste jaar van hun kabinetsdeelname niet erg overtuigend profileerd. Alleen al om lastige vragen op het eerstkomer 'bl partijcongres te vermijden wil de politieke top tijdens de aa^stl staande Derde Dinsdag met een verhaal voor de draad men dat verdedigbaar is tegenover de eigen achterban. VANDAAR het gehamer op een gelijkmatige koopkrac ontwikkeling voor alle burgers, in plaats van de aanvanke ke en voor het CDA wél acceptabele bescheiden vergrot ni van de inkomensverschillen tussen minimum, modaal tweemaal modaal. Ook al zou het tientjeswerk zijn, de Pv weigert de verantwoordelijkheid te nemen voor een deniv lerend kabinetsbeleid. Juist omdat het gaat om gefröbel in marge en om dubbeltjes en kwartjes heeft het CDA tot d ver niet werkelijk moeilijk gedaan over de principiële opst ling van de regeringspartner. LUBBERS en de zijnen hebben overigens ook geen enk reden om problemen te maken. De correcties die van Pvd kant worden gevraagd zijn minimaal en dragen vanuit CD^ oogpunt werkelijk niet het karakter van politieke concessi^ zij het dat de onwrikbare eisen van PvdA-fractieleider Wi w gens ten aanzien van de alleenstaandentoeslag en het <je traatje voor de bejaarden wel de indruk wekken alsof PvdA volstrekt geen weet heeft van de recessiedreigii Maar dat is dan meer nog de manier waarop een en an< over het voetlicht wordt gebracht. IEDEREEN in politiek Den Haag realiseert zich uiteraf IM best dat een dollar méér of minder op de oliemarkt een, streep door alle rekeningen kan halen. Dat mag voor het 1e binet in elk geval geen reden zijn om in dit stadium ge bindende afspraken te maken, of om niet minimaal te pog de beloften na te komen die aan de kiezers zijn gedai Mocht de economische ontwikkeling daartoe aanleiding ven dan kan en moet de hele begroting, inclusief het bijbel rende koopkrachtplaatje, toch volledig worden herzien, is zoals bekend altijd het risico bij begrotingen. En bij vaststellen van onze koopkracht. N t Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonde stukken te bekorten. Honden verbod De gemeenteraad van Den Haag heeft besloten tot een verbod voor honden in win kelcentra, op speelweide en het strand, maar de afgelopen dagen liepen er toch een aan tal flink uit de kluiten gewas sen honden op het strand. Dat de politie nadrukkelijk tegen overtredingen optreedt heb ik niet kunnen merken, politieagenten te paard keken en reden reisl woon door. Ach ja, het warm weer, dus waarom den die agenten zich druk ken! Eén van de honden za een grote plas doen op strand. Niet bepaald fris de aanwezige kleine kinder Mevr. Determann, DEN HAAG. JT £cidóc(2ommit Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f 24,85 per maand f. 25,8 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,1 per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,5 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 tA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2