3 M eert met Jan Zekveld zaterdagmatinee VARA Vereniging Rembrandt hekelt veilinghuizen Dirigent Edo de Waart tekent nieuw contract bij omroepen TV-Plus moet land 'opwarmen' voor HDTVi KUNST/RTV £eidócSomxvnt DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1990 PAGINA S HILVERSUM Dirigent Edo de Waart verlengt zijn verbintenis met het mu ziekcentrum van de omroep (de omroep orkesten- en koren), zo heeft het NOB gisteren bekend gemaakt. Hij blijft artistiek directeur van het muziekcen trum en chef-dirigent van het Radio Filharmo nisch orkest tot en met het seizoen 1995-1996. Zijn contract liep tot en met het seizoen 1992- 93. De Waart ging in 1988 bij de omroeporkes ten werken. Sindsdien heeft hij met het Radio Filharmonisch orkest en het Groot Omroep koor grote uitvoeringen geleid zoals Wagner's Rheingold en Götterdammerung, Die gezeich- neten van Franz Schreker en Die Frau ohne Schatten van Richard Strauss. Bij het muziekcentrum van de omroep behoren behalve het Radio Filharmonisch Orkest het Radio Symfonie Orkest, het Radio Kamerkoor, het Metropole Orkest, verschillende kleine en sembles en het Groot Omroepkoor. Het laatste is met tachtig vocalisten één van de grote en vooraanstaande koren in Europa. De Waart vindt dat de enorme potentie die de koren en de orkesten van de omroep hebben nog niet voldoende wordt benut. Op verzoek van het ministerie van welzijn, volksgezond heid en cultuur zal hij de komende maanden een artistiek beleidsplan opstellen over de plaats van de omroepensembles binnen het lan delijk muziekleven. Edo de Waart Groetenprogramma voor marinemensen in Golf HILVERSUM Vanaf half september gaat Radio Nederland Wereldomroep elke zaterdag een groe tenprogramma voor Nederlandse marinemensen in de Golf van Oman uitzenden. Tevens zal de We reldomroep het aantal uitzendingen in het Arébisch flink gaan uitbreiden in verband met de crisis. Van af zaterdag wordt elke ochtend een 25 minuten du rende uitzending gericht op het Midden-Oosten, aan het totaal van drie dagelijkse uitzendingen toege voegd. De extra zendtijd wordt gevuld met een nieuwsbulletin en een actualiteitenrubriek met on der meer een ochtendbladen-overzicht, van belang voor de Arabisch-talige luisteraars in het crisis-ge bied. De nieuwsvoorziening is erop gericht een zo volledig mogelijke informatiestroom te verzorgen, onafhankelijk van politieke belangen in het gebied. Eerder besloot de Wereldomroep tot twee extra da gelijkse Nederlandstalige uitzendingen. Pin Up Club stopt_ HILVERSUM Het erotisch prograi Pin Up-club verdwijnt van de buis. Vei ca verlengt het contract met program maker Jef Rademakers niet. De laatste zending is op 28 september. Volgens V nica stopt het programma na vier jaar dat het mooi is geweest. We zijn grensverleggend, nu worden we geïmil en is het tijd voor iets anders", aldus woordvoerder. Het feministisch week Opzij zet vraagtekens achter de argumi tie van Veronica. Woordvoerster Sit Koudijs: „Kennelijk wordt er minder het programma gepraat. Op zich voi die discussie, waaraan ik ook heb i daan, prima: in brede lagen van de king werd gepraat over de rol v{ vrouw. Maar het blijft een low-bi goedkoop gemaakt programma, bijna i zelig en zeker niet grensverleggend". LEIDEN Misschien dat met Jan Zekveld vooral de concertserie 'Matinee op de Vrije Zaterdag' als geheel wordt gehuldigd. Want het hoofd klassieke muziek van de VARA, gisteren onderscheiden met het 100.000 gulden bedragende 3 M-muziek- laureaat, kan onmogelijk los worden gezien van dit tot traditie uitgegroeide gebeuren, dat al lang be stond voor Zekveld er zijn entree maakte. Jan Zekveld zelf is de eerste om het toe te geven. Kees Hil- len en Hans Kerkhof, zijn voorgangers, werden in het dankwoord «van de samenstel Ier van 'Matinee op..." uitvoe rig in de hulde betrokken. „Zonder hen had ik hier niet gestaan", erkende Zekveld. De jury van de prijs noemt Zekveld „vrijwel alleen ver antwoordelijk voor de meest prikkelende, atractieve en toe gankelijke concertserie van Nederland". Maar de laureaat zelf zet z'n vraagtekens bij dat „Vrijwel alleen verantwoorde- lijkZekveld: „Matinee op de Vrije Zaterdag is al in 1961 ge start, ik ben er in 1979 bijgeko men en pas sinds 1983 als ar tistiek leider. De opzet is al die jaren nauwelijks veranderd: de breedheid, de grootschalige series, de eigentijdse series, opera in concertvorm, een lage toegangsprijs, dat bleef hetzelf de. Maar door de jaren heen is 'Matinee op de vrije zaterdag' geworden tot een spiegel van Felle kritiek 's-Gravesande op beleid Raad voor de Kunst Ad 's Gravesande: „Raad voor de Kunst een verzameling dorpsveldwachters' foto: dijkstra LEIDEN Scheidend di recteur van het Holland Festival Ad 's-Gravesande heeft gisteren de uitrei king van het 3M-Muziek- laureaat gebruikt om nog eens felle kritiek te leve ren op de Raad voor de Kunst, adviesorgaan van de minister van WVC op het gebied van subsidies aan, onder meer, het Hol land Festival. 's-Gravesande noemde de Raad „een orgaan van dorps veldwachters, die het beste met je voor hebben", en „een tamelijk kostbare en vooral weinig inspirerende organisa tie in de Nederlandse culturele samenleving, betekenisloos als het WVC uitkomt, schuilplaats voor dit ministerie als het past". Hij wees er op dat nog geen van de laureaten van de 100.000 gulden bedragende prijs lid is geweest van de Raad of voor zijn succes af hankelijk is geweest van over- heidsubsidie. Hetgeen bij de toekomstig hoofdredacteur van HP/De Tijd de vraag deed rijzen of de invloed van WVC op de kwaliteit van de kunst iets voorstelt. „Veel minder dan zou kunnen", aldus 's- Gravesande, „in de eerste plaats is het totaalbedrag, zo'n 400 miljoen, daarvoor te ge ring, in de tweede plaats gaat subsidiegeld lang niet altijd naar de meest betekenisvollle kunstenaars en kunsten toe", 's Gravesande hekelde de di recteur kunsten van WVC, Van Heusden, die onlangs ver klaarde dat een samenleving die 400 miljoen geeft aan kunstenaars, ook wel iets te rug mag verlangen. „De amb tenaren van WVC vergeten daarbij dat zijzelf niet minder worden gefinancierd uit ge- Jan Zekveld (rechts) neemt de bloemen in ontvangst van 3 M-directeur E. Moe, na de bekendma king dat hij winnaar is van het muzieklaureaat. De prijs zelf wordt hem volgende week zaterdag overhandigd door de minister van WVC. meenschapsgeld", aldus de Holland Festival-direecteur, die binnenkort wordt opge volgd door oud-Opera-direc- teur Jan van Vlijmen, die ook al vond dat het rijk te weinig geeft aan de kunsten. wat er in de muziekwereld gaande was. Inhoudelijk ge zien is er wel het een en ander veranderd: de aandacht voor oude muziek, de kamermu ziekseries; het muziekleven is veelzijdiger geworden. En dat zie je weerspiegeld in deze concertserie". 'Matinee op de Vrije Zaterdag' begint volgende week aan zijn dertigste seizoen. Meer dan 1000 concerten zijn er in de se rie gegeven, behalve in het Concertgebouw wekelijks via de radio beluisterd door vele tienduizenden, en sinds kort ook via de tv door honderd duizenden. Klassieke muziek naar de massa brengen, was dertig jaar geleden de cultuur filosofie van de sociaal-demo cratische omroep, toen de vrije zaterdag nog als een novum werd gezien en de omroep zocht naar een culturele invul ling van die zee aan vrije tijd. Een doelstelling die nu wat achterhaald lijkt, maar waar mee de huidige samensteller nog wel degelijk rekening houdt. „Mijn doelstelling is om een artistieke invulling te ge ven aan de serie, en een zo breed mogelijk publiek te be reiken. We mikken op uiteen lopende publieksgroepen, de len de Matinee daarom op in deelseries. Soms zeggen we: het moet vol zitten, we willen een nieuw publiek bereiken, daarop richten we ons pro gramma en onze toegangsprijs. Maar we hebben andere series lopen omdat we vinden: dat is belangrijk, dat geeft een beeld van een ontwikkeling. We willen een zo gedifferentieerd mogelijk programma bieden". Uniek Zekveld doet dat volgens de jury uitstekend. „De keuze van het repertoire en de uit voerenden verraadt een gron dige, parate kennis van de mu ziekgeschiedenis en uitvoe ringspraktijk" en „Van hon derden dirigenten, zangers en andere solisten op de interna tionale markt weten en bij houden wat hun goede en minder goede kanten zijn, be tekent een inspanning in tijd en van het auditief geheugen waartoe zeer weinigen in staat zijn", aldus jury-voorzitter Frans de Ruiter, die Zekveld omschreef als 'eminent' en de matinee als 'uniek, briljant en onmisbaar'. Zekveld kon gisteren nog niet zeggen wat hij met de hon derdduizend gulden, verbon den aan de prijs, gaat doen, hoewel hij al enkele maanden geleden op de hoogte was van -de toekenning. „De mensen denken dat ik er even lekker van op vakantie kan, maar zo is het niet. Voorwaarde is dat je het geld gebruikt in ver band met je werk. Ik denk dat ik het gebruik voor het aanha len van de contacten met bui tenlandse festivals en omroe pen. Veel reizen. Dat doe, ik nu al, maar het reisbudget is niet onbeperkt. En zo'n prijs is daarnaast leuk omdat mijn werkgever nu ook eens van de andere kant hoort hoe goed we het doen. Dat kan natuur lijk nooit kwaad". KOOS VAN WEES Michiel de RuytïUl 500 keer met N(K jazzgeschiedenis er RTI HILVERSUM Michiekma Ruyter presenteert mcfyaar avond op Radio 4 de vijf$nt t derdste aflevering van pn bi programma NOS-JazzgestpGe denis. De presentator begoènB oktober 1979 met dit projCN met het idee er in twee[Lo\ wel weer vanaf te zijn. pEM klopte niet. Inmiddels plinc het programma in de NO^-. grotingen geboekt als lengte onoverzienbaar'. N; BB fasen 'ontstaan, de oudste j WE Swing Era en Bebop' isGav chiel de Ruyter sinds afllSU ring 428 bezig met de peiferJ '53-'58. Overigens wordt' N3 programma vanaf 6 oktjess uitgezonden op de zaterdaj RT Radio 2 van acht tot negeifo, A PTT sponsor van Diazzext DU DEN HAAG Jazzdanec zeischap Djazzex heeft m<< Koninklijke PTT Neder? NV een sponsorcontract sloten voor drie jaar. De j) stelt zich daarin garant pen lijks 200.000 gulden te foi^n' ren. Naast de PTT gevem het ministerie van WVC gemeente Den Haag geldjnac het Haagse gezelschap. de" dansgroep is per 1 aug»Vo< verhuisd naar een voori^ schoolgebouw aan de De no stersestraat in Den Ikc waarin verschillende stuProi gevestigd zijn. De eerste rfl we productie van Djazzex^ mend seizoen is op 10 noC ber in het Danstheater aare Spui, waar onder meer 7 t| Exchange' van artistiek l£(" Glenn van der Hoff in pre(,', re gaat. f, Rotterdam danst Rotterdam, bruist, danst en viert feest, althans, doet pogingen daartoe. Met dat dansen lijkt het wel te lukken. Komend weekeinde staat 'Rotterdam danst' op het programma, met onder meer één groot dansbal zaterdagavond op het Schouwburgplein. Eerst is het echter de beurt aan kinderen, die morgenavond een nieuwe dans demonstreren, de 'Rotterdam Shuffle'. Gisteren repeteerden ze. AMSTERDAM Het is voor musea een bezwaar dat de gedocumenteerde en fraaie catalogi van de veilinghuizen pas enkele weken vóór de veilingda tum verschijnen. Door het veelal beperkte aankoop budget moeten zij daar door in korte tijd een be slissing nemen over moge lijke aankoop van een werk en geld bijeen zien te brengen. Vaak blijkt dan nog dat de in de catalogus vermelde schat ting van de verkoopprijs ver achterblijft bij de uiteindelijke prijs. Zowel voor het museum als de steunverlener is dat een teleurstellende ervaring, zo schrijft de Vereniging Rem brandt in haar jaarverslag over 1989. In 1989 kon de ver eniging musea steunen bij de aankoop van in totaal 22 kunstvoorwerpen voor een be drag van bijna drie miljoen gulden. Daarbij waren een te kening met een bijbelse voor stelling van Rembrandt uit 1642 (Museum Boymans-Van Beuningen, Rotterdam), het schilderij „Ariadne" van Carel Willink uit 1926 (Gemeente museum Arnhem) en een zil veren schotel uit 1668 van Philippus Luyda (Stedelijk Museum Het Prinsenhof, Delft). Het Haags Gemeente museum kon een werk van Jannis Kounellis aankopen. De stijging van de prijzen van kunstvoorwerpen bemoeilijkt het werk van de vereniging sterk, aldus het verslag. Zij is daarom genoodzaakt zich bezig te houden met actieve werving van financiële middelen. Zo werd vorig jaar een sponsorac tie georganiseerd waardoor het Rijksmuseum in Amsterdam het in 1616 gedateerde schilde rij „Lot en Zijn Dochters" van Hendrick Goltzius kon ver werven. De vereniging heeft tijdens de kabinetsformatie aangedron gen op de vorming van een fonds waaruit de kosten die zijn verbonden aan de nako ming van de Wet tot Behoud van Cultuurbezit kunnen wor den bestreden, aldus het jaar verslag. De Vereniging Rembrandt werd in 1883 opgericht met als doelstelling het openbare bezit aan kunstschatten in Neder land te behouden en te ver meerderen. De inkomsten be staan onder meer uit steun van het Prins Bernhard Fonds, lidmaatschapsgelden, schenkingen en legaten. OMROEP GAAT EXPERIMENTEREN MET BREEDBEELD-TELEVISIE n AMSTERDAM „De omroep gaat op korte ter mijn experimenteren met breedbeeld-televisie". Dit zei de vice-voorzitter van de VARA drs. Herman van Wijk gisteren in Am sterdam tijdens een semi nar op de Firato. Al eerder was bekendge maakt dat de omroep, het NOB en Philips die weg op wilden gaan. Het pro ject krijgt de naam TV- Plus. In het voorstel TV-Plus te'lan ceren is vastgelegd dat onder deze naam de omroepen, het NOB en Philips samen zullen werken. De doeleinden van TV-Plus zijn vooral technisch en economisch: via proefuit- zendingen in de 'tussenstand- aard' D2MAC en latei in de definitieve Europese standaard HDMAC moet ervaring wor den opgedaan met registratie, montage en distributie, en deze uitzendingen zullen eraan moeten bijdragen dat zich een markt ontwikkelt van kijkers en van 'software' (program ma's). Dit alles, samen met in spanningen van allerlei in stanties in industrie, overheid en distributie (zoals kabelex ploitanten), moet ertoe leiden dat in de periode 1992-1995 het Nederlandse publiek wordt 'klaargestoomd' voor de offi ciële introductie van de breed beeldtelevisie met digitaal ge luid en een 'beeldoplossing' van 1250 lijnen (vergeleken met de 625 lijnen die moderne tv-toestellen-nu kennen). Dagelijks In de overgangsperiode stelt men zich voor, dat TV-Plus vanaf 1992 dagelijks vier uur breedbeeldtelevisie uitstraalt (die dan alleen via satelliet schotels c.q. kabel te ontvan gen is). Van die vier uur zijn er dan drie 'ingekocht' (films, documentaires enzovoort) en een uur is van Nederlands fa brikaat. De uitzendingen zul len ook via 'conventionele' ap paratuur te ontvangen zijn in de 'oude' standaard PAL. De introductie van TV-Plus is een Europese primeur, zoals Ne derland toch al een voortrek kersrol vervult in het Eureka- verband waarin negentien landen de invoering van HDTV voorbereiden. Het Ne derlands HDTV Platform, dat de bijeenkomst van gisteren belegde, is in zijn opzet ook een unicum, zoals voorzitter Andre van der Louw nog eens met enige trots beklemtoonde. Onder de andere sprekers was drs. T.J. van Heesch van het ministerie van economische zaken, die met nadruk stelde dat de ontwikkeling en invoe ring van HDTV van groot strategisch-economisch belang is, voor industrie (camera's', ontvangers, recorders, randap paratuur) maar ook voor de dienstverlening (omroepen, fa cilitaire bedrijven, de sector telecommunicatie, program mamakers). Er is veel geld mee gemoeid en HDTV kan volgens deze topambtenaar een positieve uitstraling heb ben op economie en werkgele genheid. Daarvoor is dan wel intensieve samenwerking no dig tussen de genoemde secto- Technologie Dat zakelijk belang werd nog eens onderstreept door drs. A.H.A. Veenhof van Philips, Drs. H.B. Eenhoorn: „Abonnee is best bereid straks een paar gulden meer te betalen". FOTO: SP die stelde dat HDTV niet al leen een nieuwe vorm van te levisie is maar een ware golf van nieuwe technologie, die grote invloed zal hebben op economische en culturele acti viteiten, en bovendien positief zal inwerken op de werkgele genheid. Hij maakte melding van de op richting van 'Vision 1250', een internationaal samenwer kingsverband dat vanuit Brus sel HD-faciliteiten beschikbaar stelt aan programmamakers en omroepen. Een ander Neder lands HD-initiatief is 'Euros- tep', waarin driehonderd orga nisaties zijn verenigd. Zij on derzoeken in hoeverre de HDTV-techniek kan worden ingezet voor 'educatie op Olympus-satelliet. Deze moge lijkheid van HDTV is momen teel het enige aspect dat bin nen de Verenigde Staten se rieuze aandacht krijgt. Daar worden deze technieken al in de praktijk gebracht buiten het omroepnetwerk om. HDTV als omroeptechez® hou^t men zich alleen iiamr pan èn Europa bezig, wat10"1 menteel een hernieuwde ^n< van 'standaardenoorlog' bi( vert. De Amerikanen ho«) 1 zich daar verre van; hun srog elektronica-industrie is al!®b niet meer van enig belang de vele Japanse infiltif23. daar. 6 ii Inhoud Over de inhoud van HD. z> programma's maakte ziel23-1 dens de bijeenkomst van i|(| ren bijna niemand druk, oA)s moest zijn dat filmer Ga'ig Hulshof vanuit de praJnis kon melden dat het me« zeer hoge eisen stelt, vergj baar met die bij het fi| met 35 mm. Hij is zelf I met het voorbereiden films over culturele ondef^81 pen (Rembrandt, Orkest— de Achttiende Eeuw), voor vanwege 'verkoopR heid' naar het butieiM] budgetten te vinden J| Waarmee we terug zijn d economie van HDTV: het| een heleboel geld kosten, c wel duidelijk, en wie dati maal betalen moet is nog1 echt duidelijk. Of het zou dermaal de consument mij zijn, over wie drs. H.B. hoorn van de vereniging kabelexploitanten zei dal best bereid zal zijn straks paar gulden meer per nv voor de kabelaansluiting t talen als die moet worden i gepast aan het nieuwe d um. Ook al heeft de betrei de abonnee zelf (nog) plannen het in huis te b NOS bestookt commissariaat met argumenten voor Telecompetitie '7 HILVERSUM De NOS heeft het Commissariaat voor de Media officieel om ontheffing gevraagd van de verbodsbepaling in de mediawet, die de om roep volgens de inzichten van het commissariaat verbiedt te spreken van de 'PTT-Telecompetitie, de naam van de ere-divi- sie voetbal sinds de PTT zich als sponsor aandien de. De NOS heeft de aanvraag vergezeld laten gaan van een aantal omroeppolitieke argu menten die het commissariaat over de streep moet trekken. Deze heeft intussen laten we- naam PTT Telecompetitie in de sportuitzendingen van de NOS niet door de beugel kan. Toch heeft het commissariaat gisteren zijn plan om een be sluit te nemen over het al dan niet opleggen van een boete aan de NOS laten varen. De beslissing valt nu maandag. Het commissariaat zegt de ar gumenten van de NOS eerst te willen bestuderen. De NOS, die zich volgens het contract dat zij met de KNVB heeft gesloten, bindt aan het noemen van de naam PTT-Te lecompetitie in plaats van ere divisie, heeft de positie van de publieke omroep in de strijd gegooid. Volgens een woord voerder is er nog eens op ge wezen dat sportverslaggeving via de mediawet aan de NOS is toegewezen en dat dit ook zeker in het belang is van de publieke omroep. Dat vindt, aldus de NOS, blijkbaar ook de minister, gezien de regeling in de ontwerp-mediawet, die de publieke omroep een voorkeur toekent bij het verslaan van grote sportgebeurtenissen. „Het kost ons altijd veel moei te en veel onderhandelen om er met de KNVB uit te ko men", aldus de NOS-woord- voerder. „Wij zijn er nu in ge slaagd een contract voor drie jaar te sluiten. Wij denken dat we zo een belangrijk program ma-onderdeel voor de publie ke omroep hebben veiligge steld". Als het besluit van het fod missariaat negatief ui(i jr voor de NOS kan de» beroep gaan bij de RaadL. State. De gebruikelijke pf|( dure is dat het commissai eerst een voornemen uil- het opleggen van een boeiA dat vervolgens op een hoe' ting de desbetreffende om— zich kan verdedigen. L_ komt er ook nog een con)p sie van deskundigen aan tf en pas daarna neemt het missariaat een definitief^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 14