'Moeten we eerst
katholiek worden?'
brieven van lezer
Wallet deelt standpunt van secretaris Haeck niet
kerk
wereld
Opnieuw koster weg
in Zoeter meer
Bezuinigingen op
vormingswerk gaan door
Japanse bijbelprenten op
Missie-Zendingskalender
„Abraham Kuyper bijna nooit vernoemd"
beroepingen
£cidócSomott|"
Benzineprijs als jojo end
y
JSr £eidóc0ouwrii
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeklóeSoimant
WOENSDAG 29 AUGUSTUS 1990 PAGIïkft
LEIDSCHENDAM De ge
dachte van ds. rar. J. Haeck
dat de Gereformeerde Ker
ken moeten overwegen zich
opnieuw 'aan te sluiten' bij de
Nederlandse Hervormde
Kerk heeft nooit een rol ge
speeld in het officiële her
vormde beleid met betrek
king tot Samen op Weg. Ook
in de toekomst zal dit niet ge
beuren.
Aldus ds. B. Wallet, voorzitter
van de synode van de Her
vormde Kerk weten naar
aanleiding van opvattingen
van zijn secretaris algemene
zaken, ds. Haeck.
De boze reactie van ds. E.
Overeem, voorzitter van de
Gereformeerde Kerken op de
suggesties van Haeck, kan hij
dan ook begrijpen. „We heb
ben te maken met twee zelf
standige kerken die Samen op
Weg willen. Dat is een proces
waarin gepraat moet worden
en waarin de kerkordes op el
kaar afgestemd moeten wor
den". Er is wat dat betreft
'geen schaduw van wrijving'
tussen hem en Overeem.
De gedachte van ds. Haeck
dat de gereformeerden kun
nen aanhaken bij de her
vormde kerkorde van 1951
in feite terugkeren naar de
'moderkerk' is voor her
vormden niet nieuw. De voor
zitter van de Hervormde
Kerk wijst erop dat het ver
wijt van de Doleantie (af
scheiding die in 1886 in de
Hervormde Kerk plaatsvond
en waaruit de Gereformeerde
Kerken ontstonden) was dat
de Hervormde Kerk geen be
lijdende kerk was. Door de
nieuwe hervormde kerkorde
van 1951 is dit bezwaar ver
vallen. Desalniettemin deelt
Wallet het standpunt van
Haeck niet. „Je ontkent dan
de hele geschiedenis van de
Gereformeerde Kerk als een
zelfstandige kerk en die kun
je niet wegpoetsen".
Het publiek vergeeft
zelden tweemaal
Johann Katpar Lavatar
PROTESTANTEN WILLEN DUIDELIJKHEID
LEUSDEN/DRIEBER
GEN Is oecumene al
leen via een terugkeer
naar Rome denkbaar?
Moet een protestant dan
werkelijk eerst rooms-ka-
tholiek worden voordat
zij of hij volledig in de rk
eucharistieviering kan
participeren?
Zijn de vragen over het kerk-
zijn zo belangrijk dat deelne
men aan eikaars communie
onmogelijk is zolang er in
deze vragen geen overeen
stemming is bereikt? Deze
vragen stellen het Hervormd
beraad over de verhouding tot
de Rooms-Katholieke Kerk
en de sectie Reformatie-Rome
van de Gereformeerde depu-
taten oecumene in hun rap
portage en advies ('Groeiende
herkenning') inzake het eind
rapport van de commissie
Maaltijd des Heren en Kerke
lijk Ambt. In deze commissie
waren de RK, Oud-Katholie
ke, Hervormde, Gereformeer
de en Lutherse Kerk verte
genwoordigd.
Hervormd beraad en Gerefor
meerde deputaten stellen de
NHK-, GKN- en ELK-synode
voor de volgende vraag aan
de rk bisschoppen in Neder
land voor te leggen. Betekent
het rk standpunt dat protes
tanten niet kunnen deelne
men aan de eucharistie, feite
lijk niet dat naast de rk
ambtsbediening als zodanig
ook de vormgeving en prak
tijk daarvan zonder enig
voorbehoud (dus inclusief de
uitsluiting van de vrouw uit
het ambt, het celibaat enzo
voorts) moet worden aan*
vaard voordat er sprake van
eucharistische gemeenschap
kan zijn? Als dat niet zo is,
dan dringt zich de vraag op
waaraan de bisschoppen dan
wel de beslissende argumen
ten voor hun beleid ontlenen.
In de conclusies stellen be
raad en deputaten voor dat de
Hervormde Kerk het Kerkor
deartikel over het openstellen
van het avondmaal voor le
den van andere kerken „met
een gerust hart" kan toepas
sen op gemeenschappelijke
vieringen met de rk parochie.
De kerkeraden zouden nog
eens uitdrukkelijk op deze
mogelijkheid moeten worden
gewezen.
Voor wat betreft de Gerefor
meerde Kerken wordt gezegd
dat „nu de tijd is gekomen"
om de plaatselijke kerken niet
alleen „toe te staan" (zoals de
synode van Bentheim in 1981
uitsprak) maar uitdrukkelijk
„op te roepen" het lokale ge
loofsgesprek met de rooms-
katholieken aan te gaan, ten
einde zo mogelijk tot de geza
menlijke viering van de maal
tijd des Heren te komen.
Disciplinaire
straf voor
priester die
vrouwen laat
concelebreren
MINNEAPOLIS Een
priester die drie vrouwen
in een eucharistieviering
had laten concelebreren,
is door aartsbisschop
John R. Roach van Min
neapolis (VS) disciplinair
gestraft. Roy Bourgeois,
lid van de orde van Ma-
ryknoll, mag niet meer
als priester in het aarts
bisdom werken. In de
Rooms-Katholieke Kerk
mogen alleen gewijde
mannen voorgaan in de
eucharistie.
Het aartsbisdom liet weten
dat het tevergeefs contact met
pater Bourgeois had gezocht.
Deze had inmiddels Minnea
polis verlaten en was begon
nen aan een nieuw projekt in
de staat Georgia.
De drie betreffende vrouwen
zeiden de afwijzing door
aartsbisschop Roach te betreu
ren. Veel parochieleden had
den hun optreden gesteund
door na afloop van de dienst
te applaudiseren. Een van
hen, mevrouw Teresa Gra
ham, zei God te hebben be
dankt voor priesters zoals
Bourgeois, die „werkelijk ge
looft dat sommige van zijn
broeders zusters zijn".
De bewuste eucharistieviering
was volgens Ruth Fitzpatrick
van de Amerikaanse vereni
ging voor de priesterwijding
van vrouwen de eerste keer
dat vrouwen tijdens een ge
wone dienst in de eucharistie
voorgingen. Het gebeurt vol
gens haar overigens vaker
dan de meeste mensen weten,
maar dan uitsluitend in beslo
ten bijeenkomsten.
ZOETERMEER In so
lidariteit met koster W.
de Vreede heeft diens
collega B.W. Koning van
de H. Nicolaasparochie in
Zoetermeer (Meerzicht)
zijn ontslag ingediend.
Een koster-in-opleiding
overweegt eveneens met
de werkzaamheden te
stoppen.
Het begin van de kosters-af
faire is volgens pastor J.
Schoenmakers gelegen in de
onvrede die koster De Vreede
had met voorgenomen nieuwe
regels in het kerkgebouw.
Toen hij naar aanleiding
daarvan zijn functie wilde
heroverwegen, verzochten pa
rochiebestuur en pastoor hem
ook te willen nadenken over
klachten die vanuit de paro
chie binnenkwamen over
hem; de koster werd verwe
ten zijn homosexuele geaard
heid uit te dragen. Koster De
Vreede was het met de klach
ten en beweringen oneens en
nam ontslag. De tweede kos
ter die ontslag nam en de an
dere die dat sterk overweegt,
zijn in de afgelopen tijd door
De Vreede, leider van het uit
vijf mensen bestaande kos
tersteam, opgeleid.
Wanneer de derde koster
daadwerkelijk ontslag neemt,
zijn er echter niet drie vacatu
res, aldus pastor Schoenma
kers; de komende tijd zullen
door gewijzigde omstandighe
den slechts drie kosters nodig
zijn. Er ontstaat dus één vaca
ture.
DEN HAAG Tot grote
teleurstelling van betrok
kenen is minister d'Anco-
na niet van plan de voor
genomen bezuinigingen
op hélt vormingswerk in
te trekken.
Optimistische verwachtingen
uitgesproken op de actie
dag van het bedreigde insti
tuut 'Kerk en Wereld' in
Driebergen dat de minister
wel zou gaan inzien dat de
voorstellen 'zó niet kunnen',
zijn niet uitgekomen. Het
voornemen van de ministère
treft acht vormingscentra die
gezamenlijk negen miljoen
moeten inleveren. Volgens
het ministerie zijn de betref
fende acht centra de 'sterke
schouders' die de pijn van de
bezuiniging het beste kunnen
dragen. De instellingen raken
een derde van hun budget
kwijt door de bezuinigingen
en een flink deel van het cur
susaanbod moet daardoor
worden geschrapt.
Tijdens een overleg met de
vormingscentra heeft de mi
nister te kennen gegeven de
bezuinigingspijn te verdelen
over alle centra of eventueel
bereid te zijn de bezuinigin
gen over meerdere jaren te
spreiden.
In kringen van het vormings-
en cursuswerk is nu de hoop
gevestigd op weerwerk van
de politieke partijen.
J.C. de Gruijter (r) biedt Japanse christenen de kalender aan. In het midden de Japanse predikant
Sasaki en achter hem pater Verhulst.
FOTO: HENK VAN DEN ENDE
OEGSTGEEST On
danks de kunst-kitsch en
sentimentele plaatjes die
christelijke westerse zen
delingen en missionaris
sen tegelijk met het chris
tendom naar Japan heb
ben gebracht, is in dat
land tenminste één chris
ten die echte religieuze
kunst maakt: de Japanse
kunstenaar Sadao Wata-
nabe uit Tokyo (77).
Dat zei de Amsterdamse prof.
dr. J.A. Kamstra, hoogleraar
in de geschiedenis van niet-
westerse godsdiensten aan de
Universiteit van Amsterdam.
Hij sprak in Oegstgeest ter ge
legenheid van de opening van
een tentoonstelling van de
zeefdrukken van Watanabe.
Deze zijn gebruikt voor de
Missie-Zendingskalender
1991. De kunstenaar, die over
de hele wereld exposeerde,
maakte in totaal zo'n vierhon
derd bijbel-prenten; twaalf
daarvan zijn gebruikt voor de
kalender.
Het produkt van de samen
werking voor de elfde keer
tussen de Nederlandse
Zendingsraad (NZR) en het
Centraal Missie Commissari
aat (CMC) werd dinsdag in de
behuizing van het CMC ge
presenteerd in aanwezigheid
van enkele vertegenwoordi
gers van de zeer kleine Ja
panse christelijke gemeen
schap in Nederland. Er zijn
ongeveer 4.000 Japanners in
Nederland; onder hen zijn
zo'n veertig christenen. De
rooms-katholieke oud-missio
naris Jozef Verhulst hij
verbleef vele jaren in Japan
is zo'n beetje de pastor van
de katholieke Japanners in
Nederland; de Japanse predi-
Zwart-wit reproduktie van de kleurige afbeelding voor de
maand november: Jezus en de discipelen tijdens de storm op
het meer
kant Sasaki, gestationeerd in
Düsseldorf en belast met het
pastoraat van protestantse Ja
panners in Duitsland, komt
geregeld naar Nederland voor
pastoraat onder de prote
stantse Japanners in ons land.
Er worden Japanse prote
stantse diensten gehouden in
Leiden en in Amsterdam. Ds.
Sasaki pleitte voor meer sa
menwerking tussen Japanse
en Nederlandse christenen op
kerkelijk niveau.
De Missie-Zendingskalender
heeft op de achterzijde van ie
der maandblad informatie
over Japan, zijn bewoners en
de godsdiensten in het land.
De traditionele godsdienst is
het sjintoisme; er zijn veel
boeddhisten en de christenen
vormen een zeer kleine min-'
derheid: er zijn zo'n negen
honderdduizend protestanten
en ruim zeshonderdduizend
katholieken in Japan.
Hoewel de Missie-Zendings-
kalender de meest verkochte
kalender van ons land is
ruim tweehonderdduizend
daalt de oplage per jaar. De
uitgevers hebben een onder
zoek laten instellen onder ko
pers van de kalender mede
met het oog op eventuele be
leidswijzigingen. Een kleine
minderheid (elf procent) van
de kopers geeft de kalender
een onvoldoende; een ruime
meerderheid geeft een zes of
en zeven als waardering en de
restere kwart zelfs hoger. Cij
fers om best blij mee te zijn,
aldus J.C. de Gruijter van de
NZR, maar toch zijn er wel
licht wijzigingen in opzet/uit
voering nodig om de kalender
haar positie te laten behou
den.
Om het 'rendement' van
woord en beeld van de kalen
der te vergroten is werkmate
riaal samengesteld voor
school-, jeugd-en jongeren
werk in kerk en gezin. Voor
groepen is bovendien een
klein boekje met gespreksvra-
gen samengesteld.
De kalenders en het materiaal
zijn te bestellen bij het CMC
in Oegstgeest, bij de de NZR
in Amsterdam en bij de mees
te plaatselijke missei- en zen-
dingscommssies. Kosten: acht
gulden, exclusief eventuele
verzendkosten.
Links: Het zegel van hervormd en gereformeerd Den Haag:
'Ooievaar op nest met eieren'. De vogel op dit zegel heeft al
voor discussie gezorgd: het beest zou een ooievaar, struisvogel,
ijsvogel, phoenix of kraanvogel kunnen zijn of ook wel geen van
deze. Een van de problemen waarmee (vogel)kenners) zitten is
het aantal eieren; dat klopt niet met de broedgewoonte van de
meeste genoemde vogels. Een waarschijnlijke oplossing is dat
op het oorspronkelijke zegel de ooievaar uit het stadswapen
heeft gestaan in de zogeheten Hollandse tuin (een haag om de
vogel). De latere tekenaar van het kerkzegel kan de haag van
dat oorspronkelijke zegel hebben aangezien voor een nest en
daar een willekeurig aantal eieren in hebben getekend.
Rechts: Een oudere versie van het Leids kerkzegel, waarop een
herder met kudde onder stralende zon staat afgebeeld. Dit ze
gel is hetzelfde als dat van Waddinxveen.
LEUSDEN Abraham
Kuyper mag dan de gees
telijke vader zijn van een
groot deel van de gere
formeerde cultuur (op
richting van dagblad De
Standaard, de Anti-Revo
lutionaire Partij en de
Vrije Universiteit, toch is
hij bijna nooit door zijn
volgelingen vernoemd.
„Daarvoor waren de klei
ne luyden nuchter", aldus
VU-professor Kuiper.
Prof. dr. D. Th. Kuiper ver
telde dit tijdens de presentatie
van het boek 'De dolerenden
van 1886 en hun nageslacht'
in het Dienstencentrum van
de Gereformeerde Kerken te
Leusden. Samen met P. van
Beek en J.C. Okkema tekent
hij voor de redactie van deze
lijvige studie die behalve veel
stambomen van families
waarvan één of meer leden
bij de Doleantie van 1886 be
trokken zijn geweest, ook het
verhaal vertelt van de Dole
antie en wat daaruit voort
kwam.
Het boek is de tegenhanger
van 'De afgescheidenen van
1834 en hun nageslacht', dat
in 1984 verscheen. Beide be
wegingen ontstonden als or
thodox protest tegen de in
vloed van modernistische
stromingen in de Nederlandse
Hervormde Kerk. Sinds 1816
werd deze kerk bestuurd vol
gens een van staatswege inge
voerd reglement. In 1892 gin
gen deze bewegingen (afge
scheidenen en dolerenden) op
in de Gereformeerde Kerken
in Nederland. De belangrijk
ste gebieden van Nederland
waar de Doleantie zich af
speelde, waren Amsterdam,
de Veluwe, Friesland,
Utrecht, Zuid-Holland en
Zeeland.
Behalve het boek over de Do
leantie verscheen een boek
over kerkzegels, herkennings
tekens van plaatselijke ker
ken. Ten tijde van de hervor
ming temidden van veel
kerkstrijd ontstond al snel
de behoefte aan een herken
ningsteken dat tevens als ze
gel van 'echtheid' kon-dienen.
Het gebruik van zegels als zo
danig is al veel ouder: zelfs in
de bijbel komen ze al voor, en
ook de Grieken, Romeinen,
Friezen en Franken hadden
hun zegels.
Na het ontstaan van de latere
Gereformeerde Kerken in
Nederland, 1834, kwam er een
landelijk initiatief tot het ver
vaardigen van een kerkzegel.
In 1855 is er een zegel ge
maakt, dat tot 1892 dienst
deed. Sindsdien- is het gebruik
van een kerkzegel een zaak
van de plaatselijke kerk. De
laatste vijfentwintig jaar is
het aantal gereformeerde
kerkzegels gegroeid van ruim
honderdvijfentwintig tot ruim
vierhonderd. Van al die ze
gels zijn afbeeldingen opgeno
men in de 'zegelgids'.
P. van Beek, dr. Th. D. Kui
per, J.C. Okkema: De dole
renden van 1886 en hun na
geslacht. Uitgave Kok,
Kampen.
P. van Beek, G. Boelema,
H.J.Ph.G. Kaajan, met me
dewerking van dr. B.W. van
Klaarbergen: 'Tekens van
herkenning en verkondi
ging', uitgave Kok, Kam
pen.
'Benoeming
bisschop Haas
onrechtmatig'
SANKT GALLEN De be
noeming van Wolfgang Haas
tot hulpbisschop met het recht
tot opvolging (coadjutor) van
het bisdom Chur is een schen
ding van het regels van het
internationaal recht en is
daarom onrechtmatig.
Tot deze conclusie komt de
kabntonrechter Joseph Caval-
ti uit Sankt Gallen in het
vakblad 'Plödoyer'. Met de
benoeming van Haas heeft
het Vaticaan een van de fun
damentele principes van het
recht geschonden. Het Vati
caan ging namelijk voorbij
aan het in een verdrag vast
gelegd recht van het kapittel
van Chur om zelf uit een
drietal van het Vaticaan de
bisschop te mogen kiezen.
GareformMrda Kerken vrijgemaakt Be
dankt voor Enschede-Noord voor de 1
dienst te Irian Jaya J.R. Visser te Url
A-n
wi!
Als NOVOK-direkteur Oskam zijn zin krijgt, is de ben
vandaag bij de witte pompen duurder dan bij de tanksta
van Shell en Esso. De in de NOVOK verenigde zelf star
olie- en kolenhandelaren, die hun produkten slijten aa
merkloze pompen, zijn niet van plan een „jojobeleid te
ren met hun prijzen", zo verklaarde Oskam gisteren.
HIJ bedoelde daarmee dat de NOVOK-leden niet van
zijn de benzine nu alweer goedkoper te maken. Deze opjop
eerste gezicht wonderlijke houding is te begrijpen wan
men weet dat de zelfstandige tussenhandelaren zelf gr<
deels zijn aangewezen op leverantie door de raffinadei
van Shell en Esso. Ook zij zijn de afgelopen twee weken
voortdurend geconfronteerd met enorme prijsverhogin
Nadat zij tot en met gisteren hoge prijzen hadden bet
voor hun voorraden, hebben zij begrijpelijkerwijs weinij
die nu voor minder door te verkopen aan de witte pom
Niemand vindt het leuk verlies te lijden.
CD
O
AlS marktleider is Shell degene in ons land die de bent
prijs in feite dicteert. Esso bijvoorbeeld was eerst van
zijn prijs vandaag te verhogen, maar besloot schielijk tot
tegenovergestelde. Hetzelfde zullen de meeste witte pon
vandaag moeten doen, willen zij nog wat kunnen verk<
De houding van Shell mag dan jojo-achtig zijn, zij is
consequent. Wie de noteringen op de vrije markt als leid
kiest, moet dat ook doen wanneer de prijzen dalen. Shell
overigens moeilijk anders na de felle kritiek van onder r
Konsumenten Kontakt. Deze organisatie meende, en nie l
enige, dat de 'Koninklijke' wel heel erg snel was geweest
zijn prijsverhogingen.
DaT vond Konsumenten Kontakt des te vreemder, oi
de benzine in ons land veel sneller duurder zou zijn gei
den dan in andere EG-landen. Het PvdA-Kamerlid Mei
deelt die bevreemding. Hij wil opheldering van minister
driessen van economische zaken, die naar zijn mening e<
slappe houding aanneemt tegenover de grote oliemaatscl
pijen. Maar, zoals in deze kolom al eerder is betoogd, zi
Shell en Esso hun prijzen, afhankelijk van de noteringei
de vrije markt, even snel laten dalen als stijgen is er h<
aanleiding voor verbazing en argwaan, maar weinig r<
voor een beschuldigende vinger.
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezonc
stukken te bekorten.
Bidden
Over soeur Emanuelle, die
werkt bij de voddenrapers in
Cairo, wordt het volgende ver
teld: Toen zij voor een stamp
volle zaal van een faculteit in
Leuven een lezing hield, stop
te zij plotseling, en zei: „Laten
we nu wat bidden". En dat
deed zij om de oeverloze
stroom van woorden met iets
zinnigs te onderbreken. L&ten
we dit voorbeeld volgen, nu
een oeverloze stroom beangsti
gende gebeurtenissen dagelijks
over ons neerdaalt.
H. Rutges,
DEN HAAG.
Agressie (2)
Het lijkt me nogal voor de
hand te liggen om de agressi
viteit in het Haagse verkeer
toe te schrijven aan de abso
luut waanzinnige maatregelen
die de gemeente in de loop der
jaren heeft genomen en nog
steeds neemt. Als je, zoals ik,
aangewezen bent op de auto
om je werk binnen een enigs
zins redelijke tijd te bereiken,
word je inderdaad wel eens
flink agressief. Om maar eens
een paar voorbeelden te noe
men. Bijna alle behoorlijke
doorgaande wegen in Den
Haag worden door de gemeen
te veranderd in 19e-eeuwse
karresporen. Waar dan ook
nog vaak achter een bus moet
worden gewacht omdat er bij
de haltes geen inham voor de
bus is gemaakt (Oude Haag-
weg, Arnold Spoelplein). Een
ander voorbeeld: de Soestdijk-
sekade/Troelstrakade was in
het verleden een keurige ver
binding tussen het zuidwesten
van Den Haag en de Hoorn
brug. De gemeente is echter op
het lumineuze idee gekomen
om ook deze wegen maar eens
aan te pakken. We zien op de
Soestdijksekade langs het Zui
derpark nu een rijwielpad dat
bijna de breedte heeft van de
rijbaan voor snelverkeer.
Daarnaast een parkeerstrook
waar zelden of nooit een auto
te bekennen is, wat logiscie
want er staan geen huizen
dan praten we nog maar !en
over de situatie bij de IIW?
van Meerdervoort. Dat is
regelrechte ramp.
Tot slot nog iets over het
baar vervoer. Dat kriji
Den Haag alle ruimte. OoPni
er dertig auto's voor een
sing staan te wachten kaï
vaak bijna lege tram vi
passeren. Maar als het
baar vervoer zo snel gaat,
iemand van de HTM mij]
eens uitleggen waarom
snelste verbinding tl
Loosduinen en, bijvoorl
de Plaspoelpolder, vaak
uur in beslag neemt?
H. van Wieringen,
DEN HAAG.
Agressie (3)
De (door de politie gesij
leerde) verontrustend toegi
men agressiviteit van auti
stuurders zal vooral opi
Haagse Troelstrakade
Soestdijksekade nog wel
nemen nu de tweebaans
weg expres tot eenbaans B"1
wordt omgebouwd terJ®1"!
van een fietspad, dat er al er!
Het is een paar jaar geledeJr*
gebruik genomen. Waarorlm
auto zo boycotten? Nu za'er
wel een lange file komen
stilstaande, ronkende ai
De bestuurders van de a 8"
zullen wel te laat op het v
komen of op elkaar botsei
haast, mist, stoplicht enz.
nancieel zal de motorrijtuij
belasting voor die verande'hi
gen wel voldoende zijn. I *l<
dertje Staat zet ons brave,P9'
dere autobezitters op de 0'(
door weer en wind en re
Nu heeft zij een alibi: de ('9'
crisis, maar reeds vóór die
werd er al zoveel méér pe
ter benzine geheven dat d 9tj
mee de gestegen prijs
ruwe olie best kan worden
gevangen. Nu en in de
komst.
L.M. Laaper,
DEN HAAG.
Uitgave. Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers)
Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden
Telefoon: 071 - 122 244
Postadres: postbus 11. 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8 30 tot 17 00 u
Nabezorging
Telefoon- 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaai„
per maand f. 24.85 per maand f 25.
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f 75.;
per jaar f. 284,50 per jaar 285.1
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050