'Kerken moeten asielzoekers verstoppen' Gelukwensen voor de 'engel der armen' Alleen leven en samen leven 'J 'Judaica niet alleen betrekken op verleden' CcicLc kerk wereld beroepingen êST £eidóeSou/ia/rtt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £etdóc6ou*otit DINSDAG 28 AUGUSTUS 1990 PAGI1Sfl Ds. Overeem is „knap nijdig" over suggestie van Haeck Zo- zijn we niet getrouwd." Ik wist van niets," zegt Overeem desgevraagd over ae suggestie van Haeck, vervat in een le zing in voor de classis Delft, in mei, over het belijden van de kerk in het kader van Sa men op Weg. Hoewel de le zing al begin mei is uitgespro ken, werd de tekst pas vorige week in het 'Hervormd Weekblad' gepubliceerd. ,,Dat is me vierkant het ver- „We zijn jarenlang volgens keerde keelgat ingeschoten, strikte afspraken bezig van LEUSDEN De voorzitter van de Gereformeerde Ker ken in Nederland, ds. E. Overeem is „knap nijdig" over de suggestie van ds. mr. J. Haeck dat de Gereformeer den moeten overwegen zich opnieuw „aan te sluiten" bij de Nederlandse Hervormde Kerk, waarvan Haeck secre taris algemene zaken is. twee oude kerken een nieuwe kerk te maken en nu sugge reert Haeck dat het 't makke lijkste zou zijn als de ene kerk teruggaat naar de moeder kerk." Haeck heeft het volste recht zijn privé-mening over deze zaak te geven, maar dan moet zijn oplossing niet Samen op Weg noemen. „In dat geval hadden beide So W-partners inspraak moeten hebben." „Ik weet dat een bepaald deel van de Hervormde Kerk deze richting uit zou willen, maar ik vraag me af wat het offi ciële standpunt van de Her vormde Kerk is. Ik wil duide lijkheid over wat Samen op Weg daar betekent." Het was volgens Overeem niet zo ver standig van Haeck zo'n stand punt naar buiten te brengen. „Daarvoor ligt Samen op Weg veel te gevoelig. We hebben juist een gezamenlijke com missie aan het werk die de zaak weer op de rails moet krijgen." Spreek de tegenspreek ster niet tegen Baltasar Gracian STICHTING REAGEERT OP 'VERSNELDE PROCEDURE' JUSTITIE GRONINGEN Kerken moeten asielzoekende Roemenen die met hech tenis worden bedreigd, voor uitzetting behoeden zolang er niet over hun aanvraag is beslist. Dat advies geeft de stichting Inlia, het internationaal netwerk van lokale initi atieven van en voor asiel zoekers. Dit heeft voorzit ter John van Tilborg des gevraagd bevestigd. Inlia beschikt in Nederland over ongeveer honderd ker kelijke gemeenten die bereid zijn vluchtelingen (illegaal) onderdak te verlenen. De stichting heeft in het verleden ook onderduikadressen ver schaft voor uitgeprocedeerde Syrische asielzoekers. Inlia reageert hiermee op het gewijzigde beleid van de overheid om asielzoekers uit bepaalde landen (Roemenië, Ghana en Nigeria) bij voor baat te weigeren, omdat er voor deze mensen geen ge gronde reden voor vrees van vervolging zou zijn. Dit nieu we beleid is in strijd met de internationale wetgeving waarbij iedere asielzoeker het recht heeft individueel te worden beoordeeld. De Nederlandse overheid hanteert sinds een week een versnelde toelatingsprocedure tegen asielzoekende Roeme nen en andere Oosteruopea- nen. Zij worden onmiddellijk nadat zij zich bij Justitie met een asielverzoek hebben ge meld, verhoord. Daarbij wordt het asielverzoek afge wezen. De asielzoekers wor den dan voor de keus gesteld: of het land verlaten of een eventueel beroep tegen de af wijzing in de gevangenis af wachten. De raadkamer van de recht bank in Roermond beslist dat een Roemeense asielzoeker die al een week in het huis van bewaring verbleef, met onmiddellijke ingang moest worden vrijgelaten. Een kans loos asielverzoek is niet ge noeg om iemand in verzeker de bewaring te stellen. De raadkamer van de recht bank in Assen heeft vorige week bepaald dat het vast houden van asielzoekers in afwachting van hun kort ge ding niet onrechtmatig is. PvdA, CDA en VVD hebben al laten weten niet afwijzend te staan tegenover de versnel de uitwijzing van „kansloze" asielzoekers. Het ministerie van justitie gaat voorlopig gewoon door met het omstreden experi ment om Oosteuropese (met name Roemenen en Polen) asielzoekers versneld uit te zetten, ondanks de uitspraak van de rechtbank in Roer mond. Van 13 augustus, toen het ex periment van start ging, tot en met 21 augustus werden in het kader van de nieuwe re geling 68 asielzoekers direct na hun aanvraag gehoord. Nadat ambtenaren van Justi tie de asielzoekers duidelijk hadden gemaakt dat hun aan vraag nagenoeg kansloos was, trokken 29 hun verzoek nog voor een beschikking in en acht deden dit nadat er een afwijzende beschikking was. In de overige 31 gevallen heb ben 16 asielzoekers na een af wijzing gelegenheid gekregen binnen dertig dagen in beroep te gaan tegen de afwijzing. Na ontvangst van dat herzie ningsverzoek zal bepaald worden of ze voorlopig in Ne derland mogen blijven. 'Water van Bonfatiusbron Dokkum niet gebruiken' DOKKUM Drinken van of zwemmen in de als Bonifatiusbron be kend staande vijver in Dokkum moet sterk wor den afgeraden vanwege de aanwezigheid van 'fae- cale streptokokken'. Ove rigens is de 'bron' een doodnormaal stukje op pervlaktewater. Dat zegt drs. L. Groen van de Inspectie voor de Milieuhy giëne in Groningen. Hij trekt zijn conclusies op grond van de resultaten van enkele on derzoeken die zijn gedaan naar de kwaliteit van het wa ter, waarvan beweerd wordt dat het een geneeskrachtige werking zou hebben. Volgens Groen wijst het aan treffen van de genoemde streptokokkken op verontrei niging door dierlijke of men selijke uitwerpselen. „Maar die bacteriën tref je al aan wanneer er één enkele eend in die vijver rondzwemt". Uit de door Waterleiding Fries land en Milieulaboratorium Friesland genomen monsters blijkt uit niets dat de vijver in Dokkum zou afwijken van ie der ander oppervlaktewater met groenvoorziening. Groen zegt tenslotte dat hij zich niet graag wil mengen in discussies op „het gebied tus sen wetenschap en religie", maar zijn advies is: 'Geen ge bruik maken van die vijver'. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen ié Meppel C.J. Mewe te Terneuzen; te Musselkanaal-Valther- mond drs. A. Buursema, kand.te Winsum. Bedankt voor Enschede- Noord voor de miss. dienst te Irian Jaya J.R. Visser te Urk. Nederlands Gereformeerde Kerken Beroepen te Amstelveen H. van Win- kelhoff, kand. te Geldrop. Remonstrantse Broederschap Benoemd tot pred. in alg. dienst (standplaats Oecumenisch Studen tenpastoraat Leiden; part-time) mw.dr. C.M.G. Berkvens-Stevelinck te Delft (part-time),die deze benoe ming heeft aangenomen. De Westduitse consul-generaal in Calcutta, Richard Giesen, fe liciteert moeder Teresa namens de Westduitse president en kanselier. CALCUTTA Talrijke mensen hebben gisteren de 'engel der armen' moeder Teresa, gefelici teerd met haar tachtigste verjaardag. Onder hen de Westduitse president Ri chard van Weizsacker en Bondskanselier Helmuth Kohl, die hun felicitaties via de diplomatieke dienst. Kort na de Tweede Wereld oorlog besloot moeder Teresa in de sloppenwijken in Cal cutta te gaan werken, toen zij daar een man zag sterven, zonder dat iemand zich om hem bekommerde, „nog min der dan om een hond of kat". In 1949 stichtte zij de orde van de Zusters van Barmhar tigheid, waarbij op dit mo ment meer dan 3.000 zusters en sinds 1964 ook enkele hon derden broeders zijn aangeslo ten. De orde kent inmiddels meer dan 500 vestigingen in ongeveer 100 landen. In Ne derland zijn er twee vestigin gen: in Rotterdam sinds 1977 en in Amsterdam sinds 1988. Haar grootste wens, een vesti ging in Albanië, is nog niet in Vervulling gegaan. Moeder Teresa ontving in 1979 de Nobelprijs voor de Vrede. „Ik zou willen dat alle mensen wisten hoe grootmoe dig de armen zijn", zei ze bij de uitreiking van deze prijs. Zij hield toen ook een krach tig pleidooi voor de bescher ming van het ongeboren kind. In de strijd tegen abortus en euthanasie en bij de verdedi ging van de leer van de Rooms-Katholieke Kerk vindt paus Johannes Paulus II in de kleine zuster in een wit te sari een trouwe bondge noot. Vorig jaar kreeg Moeder Te resa een pacemaker ingeplant. Op aandringen van artsen be sloot zij de leiding van haar orde neer te leggen. Op 8 sep tember zal haar opvolgster worden gekozen. „Ik ben ge lukkig dat ik mijn taak in jon gere handen kan leggen", schreef zij aan de paus. Maar voorzover haar zwakke ge zondheid het toelaat, gaat ze door met haar werk onder de PROEFSCHRIFT PETER THOMSON VERSCHENEN HILVERSUM Het is goed dat de judaica zo veel wordt beoefend zij het dat het betreurens waardig is dat zo weinig joodse stemmen (kunnen) klinken maar het vak dreigt wat 'steriel' te wor den; alleen betrekking hebbend op hoe het ooit geweest is. Judaica moet zich echter ook nadruk kelijk bezig houden met de wereld om ons heen, met het heden. Die 'klacht' uitte gisteren de Haagse mr. R.A. Levisson, voorzitter van de Stichting Compendia. Hij sprak ter ge legenheid van de presentatie van een deel in de serie publi caties van de Stichting in sa menwerking met uitgeverij Van Gorcum. De stichting is opgericht om als joden en christenen te proberen theolo gen en andere geintereseer- den te voorzien van samen vattende boeken op het ge bied van het jodendom en de vroege kerk. De standaard werken op dit gebied, ge schreven aan het begin van onze eeuw konden niet meer voldoen aan de eisen, zo oor deelden joodse en christelijke deskundigen in de jaren zes tig- Inmiddels zijn zeven delen verschenen in drie series van de 'Compendia Rerum Iudai- carufn ad Novum Testamen- tum. Nog twee publicaties wachten op verschijnen (on der meer van D. Runia over Philo van Alexandrië) en ook daarna zullen nog meer titels volgen. Gisteren werd het eerste deel in de derde serie gepresen teerd: het uitgewerkte proef schrift van de Amsterdamse theoloog Peter Tomson over Paulus: 'Paul and the Jewish Law'. In zijn studie doet Tomson een historische analyse van halachische elementen (hala- cha is de verzameling wetsre- gels in de joodse traditie) in de brieven van de apostel Paulus. Daarmee hoopt Tom son een bijdrage te leveren aan een vernieuwende en grensverleggende interpreta tie van deze bijbelboeken. In een interview met deze krant, ter gelegenheid van zijn pro motie in november 1988, zei Tomson dat Paulus veel 'jood- ser' is dan de christelijke tra ditie wil doen geloven en dat Paulus' opvattingen over de joodse wet en over de recht vaardiging door het geloof daardoor eenzijdig zijn gewor den. De opvatting dat Paulus de joodse wetten niet meer van belang achtte, is een voorbeeld van de scheefgroei in interpretatie. In de rabbijn se literatuur vond Tomson de Dr. Peter Thomson FOTO: DIJKSTRA 'sleutel' voor het beter ver staan van wat Paulus in zijn brieven bedoelde. Dat betere verstaan acht Tomson ook on ontbeerlijk voor het inzicht in het proces dat een kleine joodse secte doormaakte in haar groei naar de christelijke kerk. De studie van Tomson is door de uitgave van de Stichting Comonedia nu voor het eerst voor het publiek beschikbaar. Dr. Peter J. Tomson: Paul and the Jewish Law; Halak- ha in the Letters of the Apostle to the Gentiles. Uit gave: Van Gorcum en Fort ress Press. Prijs 79,50. Directiewisseling DPC Rotterdam ROTTERDAM Op het Dio cesaan Pastoraal Centrum (DPC) in Rotterdam heeft gis teren de wisseling van de wacht plaatsgevonden: drs. P.W.J. Noordermeer de eerste direkteur nam na vijftien jaar afscheid. Zijn op volger is drs. H.J. van Hout, die al medewerker voor ker kopbouw was bij het DPC. Overigens blijft Noordermeer als medewerker voor pasto raat verbonden aan het DPC. Volgens bisschop R.Ph. Bar is er tussen het bisdombestuur en het DPC altijd een goede band is geweest, ook in de be gindagen, die vielen in de pe riode van de kerkelijke pola risatie. De bisschop zei dat de DPC hem de laatste tijd per- soonliljk erg geholpen heeft om in gesprek te gaan met het bestuur van de Acht Mei Be weging (het DPC participeert evenals de Diocesane Missie raden en het Diocesane Reli gieuzen Beraad in de Bewe ging). Tijdens de bijeenkomst ter ge legenheid van de directie-wis seling werd ook door vele sprekers met waardering ge sproken over de heer C.L.M. van Ruyven, die gebruik gaat maken van de VUT-regeling. De mensapen leven in groepsverband onder lei ding van een mannetje, dat door de anderen als leider wordt erkend. Mensen zijn ook kudde dieren. Dat bewijst de EO-familiedag net zo hard als een vol voet balstadion en het bermtoeris me van degenen, die de stilte van het bos aandurven en hetzelfde geldt voor het volle strand van Scheveningen op een mooie zomerdag. En mis schien de mooiste illustratie van de kuddegeest is de macht van de mode en van de trends. Maar ieder mens is ook een uniek schepsel, een nog nooit vertoonde nieuwe combinatie van eigenschappen, kwalitei ten en fouten uit twee fami lies, een nieuw samengaan van erfelijk materiaal uit twee geslachten. De moderne erfelijkheidsleer maakt trouwens duidelijk dat reïncarnatie niet kan, omdat precies dezelfde mens nooit weer komt. Dat kan alleen wanneer de mens de schep ping verstoort met klonen. Wanneer op ideologische, so ciologische of bestuurlijke gronden mensen opgedeeld worden in proletariërs en ka pitalisten, in 'Uber- en Unter- menschen', bejaarden en jon geren, werkenden en niet- werkenden, dan behoren christenen altijd achterdoch tig te worden. Zelfs de 'hulp vragende', de 'cliënt' en 'het geval', laat staan dossier B213, zijn allemaal in strijd met de mens als uniek schepsel. En als er in onze dagen ge pleit wordt voor de ontplooi ing en emancipatie van elk mens in zijn unieke waarden, dan kunnen christenen daar met de hand op de Bijbel van harte ja en amen op zeggen. Voor hen is het geloof dan ook een persoonlijke relatie met de Heer. Terwijl vroeger velen in de kerk belandden omdat dat in hun familie nu eenmaal zo hoorde waar door het geloof kon verwor den tot een lege traditie maakt de mondigheid van onze dagen dat de mens be wust kiest voor Christus en de kerk. En hoewel de kerk daardoor behoorlijk kleiner wordt is dat een goede zaak. Immers: „wie niet voor mij is, is tegen mij" heeft Christus gezegd en die keuze impli ceert de persoonlijke keuze van een uniek schepsel voor zijn Heer. De band van een unieke on vervangbare mens met God wordt zichtbaar gemaakt in de relatie tot de ander. De mens wordt mens aan de an der. Leven is daarom samen leven in de kleinste kern van gezin en huishouden; in het verband van wijk of dorp, in de kerk, op het werk en in de maatschappij, die niet voor niets samen-leving heet. Los zand De samenleving van de rijke industrielanden (niet alleen in het westen) is echter bezig als los zand uit elkaar te vallen. In de naam van individuele ontplooiing en emancipatie, van door de reclame opgejutte consumptiedrift van goede ren, voorzieningen, maar ook van mensen, met daarbij doorgeslagen geroep om rech ten zonder te praten over plichten, vermaterialisering, waarbij zelfs menselijke rela ties gekocht en verkocht wor den, verloedert de maatschap pij tot een oerwoud. E hierin overleven de sterksten en treedt een grote vereenza ming op, omdat begrippen als sociaal en naaste en solidari teit hun inhoud verliezen. Mensen kunnen niet meer op hun beurt wachten maar moeten met nummerautoma ten in het gareel worden ge houden. Eenlingen kunnen sterven zonder dat iemand het merkt. In de kranten staan pagina's vol met adver tenties van mensen die con tact met andere mensen zoe ken. In het verkeer is de te genligger een vijand. En de zwakke op straat wordt niet geholpen maar beroofd. Alge meen geldende normen wor den niet meer erkend: een ie der doet wat goed is in zijn of haar ogen en wie dat niet zint moet maar de andere kant op kijken, of je kunt in elkaar geramd worden. Het lijkt erop, dat op dit ogen blik de inwoners van de DDR, die uit een ander soort onmenselijkheid bevrijd zijn, namelijk die van een strikt onpersoonlijk communistisch regime waarin alle mensen gelijkgeschakeld waren, een kleine partij-elite daargelaten, niets liever willen dan de ma terialistische puntige ellebo- genwereld van het westen. Aan de andere kant willen vele volken van de Derde Wereld graag onze techniek en welvaart, maar zijn ze doodsbang voor onze indivi dualistische, vereenzamende egocentrie. Immers zij weten uit hun harde strijd tegen de natuur, dat mensen alleen maar samen kunnen leven en overleven en dat vraagt zorg vuldig gerespecteerde spelre gels. Worden die niet over eind gehouden, dan verloe dert de wereld. In sommige Afrikaanse lan den is dat ook al gebeurd. En de integristische islam met strenge ouderwetse wetten, Vijf op de tien Nederlan ders voelen zich niet lan ger betrokken bij de chris telijke kerken en hun ant woord op levensvragen, want velen van hen heb ben geen idee welke vraag bij het antwoord hoort dat de kerken plegen te geven. Onder het motto „Jezus is het antwoord, maar wat is de vraag", schrijft domi nee Ype Schaaf geregeld over de relatie tussen kerk en samenleving. maar net zo goed de boeddhis tische en hindoeStische revi vals in sommige Aziatische landen, zijn pogingen om bar rières op te richten tegen het losse zand van individualise ring en morele verdeeldheid dat de westerse economie en techniek en wetenschap met zich mee lijkt te brengen. De bijbelse boodschap staat volkomen haaks op onze ego centrische wereld van ieder voor zich en God lang niet meer voor ons allen. In die bijbel toon je de liefde tot God aan je houding tegenover de naaste, die je niet uitkiest. In die bijbel wordt je geroepen tot geven in plaats van ne men, tot recht te verschaffen en barmhartigheid te bedrij ven in plaats van op te eisen. In de bijbel leef je samen met God en de naaste. Alleen met een spiegel ben je een levende dode. ra OPEC-besluit en oliecrisis De dreiging van een nieuwe oliecrisis is voorlopig fetro wend nu de Organisatie van Olie-Exporterende Las®rtt OPEC, vandaag heeft besloten het wegvallen van der® stroom uit Irak en Kuwayt grotendeels op te vangen Jme een produktieverhoging in andere landen. Saudi-Arabif tel* Emiraten en Venezuela zullen op korte termijn het ontjeen produktiegat voor tweederde opvullen. De rest moeteflels olieverbruikende landen volgens de OPEC zelf maar Ofj gen door in te teren op de grote voorraden die uit voojjgCV) zijn opgeslagen. De olieprijs, die in de afgelopen wekenjjgid meer dan tien dollar per vat (van 159 liter) was gestj kelderde gisteren al met vier dollar, in het zicht van hetPZ daag gesloten akkoord. De beurzen, ook die van Amsteiff] J reageerden onmiddellijk positief. NAAST de noodzaak de internationale rechtsorde ,te| stellen was olie een zeer voorname reden voor de snel scherpe reactie van de westerse landen op de Iraakse rompeling van Kuwayt. De wereldeconomie draait op ol de grootste brandstofpomp van de aardbol staat in het k bare Golfgebied. De emirs en andere plaatselijke poten weten Jat de macht die zij aan hun oliebronnen ontlenei relatieve waarde heeft. De westerse industrielanden ti de oliesjeiks met de grootst mogelijke voorkomendheid moet, maar als zij de levensader van hun economieën w lijk bedreigd zien, aarzelen ze niet om een zwaar bewaj armada naar de Perzische Golf te sturen. TERECHT zijn de Verenigde Staten en de landen v; Europese Gemeenschap beducht voor een situatie waari aan hoogmoedswaanzin ten prooi geraakte Iraakse di< een van de grootste olievoorraden van het Midden-O onder zijn beheer zou krijgen. Temeer daar een triomfei Saddam Husayn als volgende stap ongetwijfeld de poli onderwerping van buurland Saudi-Arabië de gra. - pomphouder ter wereld op zijn programma zou pla.^ 'Groot-Irak' zou zijn zwarte goud natuurlijk even moeten verkopen als elk ander olieland, maar er is w fantasie voor nodig om te bedenken met hoeveel gentn" en creativiteit Saddam Husayn als bijna-monopolist het ten het mes op de keel zou zetten. ng TERWIJL een multinationale krijgsmacht, met het vo jgr ge morele gelijk aan haar zijde, Saddam Husayns lugi 1 s greep naar de oliemacht tracht te voorkomen, gebeurt laatste weken op de wereldmarkt precies datgene waa de regeringen zo bang zijn. De olieprijs per vat schooi hoog, met alle gevolgen van dien. Vandaar dat het chrii werkgeversverbond NCW gisteren de alarmklok luiddek< dat het de kabinetsbegroting voor volgend jaar' te zwak f161 om de gevolgen van de Golf-crisis op te vangen. WAT de consequenties zullen zijn van een olieprijs die de 30 dollar zou blijven hangen, had het Centraal PI; reau al berekend. Prijzen omhoog, inflatie omhoog, omhoog, investeringen omlaag, werkgelegenheid on Kortom met recht een 'ramp-scenario' dat het hele ht ringsbeleid, mede gebaseerd op een olieprijs van 22 d ondersteboven zou gooien. NEDERLAND verkeert dan nog in de luxe positie d;bru via de export van aardgas meeprofiteert van de stijj olieprijs. Voor andere landen, met name in de Derde W zou echt een economische catastrofe dreigen. Op de a lenbeurzen tekende zich immers reeds vóór het uitb van de Golfcrisis het begin van een recessie af. De oo dreiging van de laatste weken heeft het pessimisme maar aangewakkerd. Een olieprijs die zou blijven esca^oi zou de rest kunnen doen en de wereldeconomie in een depressie storten. Maar gelukkig is de olieprijs gisteren zakt van 31 naar 27 dollar en nu het OPEC-akkobrd r< en in de situatie in het Golfgebied even een adempaiior ingetreden, zal de dalende tendens zich waarschijnlijl enigszins voortzetten. ONDERTUSSEN dragen de grote oliemaatschappijei steeds een extra zware verantwoordelijkheid. Zij lijk zich echter nauwelijks van bewust en gedragen zich er e^' geval niet naar. Terwijl van een explosief stijgende J* naar of een stagnerende aanvoer van ruwe olie geen s is, en terwijl er voor maanden reserves in de olietank gen, is de literprijs van benzine de laatste weken met dj tjes tegelijk opgeschroefd. En de rest volgt. |lijJ MINISTER Andriessen van economische zaken vin(vo< prijsverhogingen tot dusver niet buitenproportioneel, g[ep de prijsontwikkeling op de oliemarkt. Het wordt tijd dFe wakker schrikt. Zijn Amerikaanse collega van justitie inmiddels al een justitieel onderzoek gelast om vast te st ne^ of de oliemaatschappijen niet bezig zijn bij voorbaat de kerwinsten cp te strijken van een oorlog die nog niet e begonnen. ALS de westerse democratieën desnoods mensenleven len offeren om niet alleen de internationale rechtsorde ook hun eigen vitale economische belangen in de verdedigen, dienen ze er minimaal op toe te zien dat in| hun economische thuisfront niet wordt ondermijnd do< fiteurs. Uitgaande van de goede trouw van de oliemaal pijen, moet worden voorkomen dat speculerende zakk< Iers de oliecrisis veroorzaken, die het Westen met daag met steun van de OPEC nu juist zo driftig prj te voorkomen. Uitgave. Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor- Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon- 071 - 122 244 Postadres: postbus 11. 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon. 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8 30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon 071 -122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u op za van 14 00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokai per maand f. 24,85 per maand f 25 per kwartaal f 74,10 per kwartaal f 75 per jaar f 284,50 per jaar f Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijl 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 IA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2