Audrey Hepburn en Roger Moore in Nederlands U nicef-programma Uitmarkt Amsterdam trekt opnieuw half miljoen mensen Al ayre Espanol nieuwe ster op festival Oude Muziek Gespierde schoonheid op Monsters Of Rock KUNST/RTV CeidócSowumt MAANDAG 27 AUGUSTUS 1990 PAGINA Kunstgezelschappen in VS staken tegen censuur BOSTON Dertig Amerikaanse gezel schappen die deelnamen aan een traditioneel zomerfestival hebben zaterdagavond drie minuten lang de opvoeringen gestaakt uit protest tegen bezuinigingen en censuur. Het protest van muziek-, toneel- en dansgezel schappen in het Berkshire-gebergte in de Amerikaanse staat Massachusettes was geor ganiseerd door „Kunst op zwart" („Arts blac kout"). De werkonderbreking was met name gericht tegen het Nationale Fonds voor de Kunst (NEA), die de subsidiering van enige controversiële artiesten heeft gestopt. Werk loze balletdansers van het Berkshire Ballet hielden met aanhangers een kaarswake. De dansers raakten hun baan kwijt toen hun voorstellingen in het zomerseizoen werden afgelast wegens bezuinigingen. A.D. de Jonge directeur R'damse Kunststichting ROTTERDAM De heer drs. A.D. de Jonge begint op 1 september als direc teur van de Rotterdamse Kunststichting. De heer De Jonge woont in Rotter dam, is 45 jaar en momen teel directeur van het cen traal Bureau voor Genea logie in Den Haag. Daar naast heeft hij zowel lan delijk als plaatselijk be stuursfuncties vervuld op het gebied van media, kerk en welzijn. Kijktijdaandeel van RTL Veronique gaat omhoog HILVERSUM Het aandeel van RTL Veronique in de to tale tijd die kijkers aan televisie besteden is vorige maand ten opzichte van juni gestegen van rond 15 procent tot 21 procent. Dat valt op te maken uit het continu kijkonderzoek van de NOS over juli. Nederland 1 had een aandeel in de kijktijd van 18 procent, Nederland 2 van 23 procent en Ne derland' 3, dat voor een deel van de maand nog profiteerde van het WK-voetbal, van 19 procent. Het totale marktaan deel van de publieke zenders lag daarmee op ruim 60 pro cent. In juli vorig jaar lag het nog op 70 procent. In de avonduren (18.00 tot 24.00) liep de gemiddelde kijkdichtheid voor de uitzendingen op Nederland 1 en 2 in juli bij de A- omroepen uiteen van 4 procent voor KRO, NCRV en VARA tot 6 procent voor de TROS. De gemiddelde kijkdichtheid bij de B-omroepen EO en VPRO was 2 procent en de NOS behaalde 's avonds op Nederland 3 gemiddeld 6 procent. Het gemiddelde van de NOS op alle drie de zenders (op Neder land 1 en 2 zendt de NOS uitsluitend het journaal uit) be droeg in juli 7 procent. Expositie over kunstenaars ENSCHEDE Minis- ter D'Ancona van wvc heeft zaterdag in het Rijksmuseum Twen- the in Enschede de ex^ positie „Beroep: Kun stenaar" officieel geo pend. De tentoonstel ling laat het werk zien van 150 kunstenaars aan wie het fonds voor beeldende kunsten, vormgeving en bouw kunst in 1989 een be roepskostenvergoeding heeft verstrekt. Audrey Hepburn, die als goo afgelopen weekeinde in ons gen komen. „Ik denk dat ze mij als gastheer wilden hebben omdat ik aan m'n tweede jeugd bezig ben" zegt hij met een stalen gezicht dat inder daad jeugdiger oogt dan toen hij zijn laatste 007-rol speelde. Hij filmt nog altijd, heeft er net een speciaal voor beide Britse acteurs geschreven film met Michael Caine opzitten, en vat zijn werk voor het Danny Kaye Awards-programma sa men met: „Het uit m'n hoofd leren van een lijst met on-uit- spre-ke-lij-ke namen van deel nemers". Of hijzelf de taak van 'goodwill'-ambassadeur zou willen vervullen? Diplo matiek antwoordt Moore: „Ik ben nog niet gevraagd". Ex- kamerlid Suzanne Bisschof van Heemskerck, werkzaam voor Unicef New York, rea geert er meteen op: „Daar ma ken we dan een notitie van". Danny Kaye Audrey Hepburn en Roger Moore blijken tot nu toe nooit tezamen onder het licht van de schijnwerpers gestaan te hebben. Maar wat hen bindt is de figuur van Danny Kaye, wiens naam het Ivo Niehe- progamma als hommage draagt. Bijna unisono herinne ren ze zich de komiek en eer ste Unicef-ambassadeur met een „hij kon zo voortreffelijk koken". De een: „Hij kon een heerlijke chili-saus maken". De ander: „Heb je zijn Itali aanse keuken wel eens ge proefd?". Roger Moore: „De eerste keer dat ik Danny Kaye ontmoette was in de eerste klas van een vliegtuig van Londen naar New York. Hij is een pantomi me-versie gaan geven van de stewardessen die de veilig heidvoorschriften demonstre ren. Dé passagiers hebben tot l-ambassadrice voor Unicef ook I was. FOTO: ANP New York maagkrampen van het lachen gehad. Pas vlak vóór de landing waren de ste wardessen zo ver dat ze kon den laten zien hoe je de buik riemen sluit". Serieuze vraag aan Audrey Hepburn: Betekent het Uni- cef-werk voor het verlagen van de kindersterfte dan niet dat je er een probleem bij hebt? Dat de overbevolking van de wereld nog groter wordt? „Nee" zegt ze gedeci deerd. „Wanneer ouders in ontwikkelingslanden weten dat hun kinderen grotere overlevingskansen hebben, zullen ze er niet zoveel krij gen. Dat is bewezen. Boven dien is het werk van Unicef voor een groot deel het opvoe den van de ouders. Ook wat gezinsplanning betreft". In haar emotionele pleidooi voor een andere benadering van wereld en milieu - de perscon ferentie vindt in het Engels plaats - kan ze zelfs het juiste Angelsaksische woord niet vinden en gebruikt in het in ternationale gezelschap dan maar tussendoor het goed-Ne- derlandse en accentloze 'afval'. Alle hoofden van staat zijn uit genodigd voor de Wereldtop over Kinderen op 29 septem ber. Ook Sadam Husseyn? Ja, zegt een Unicef-functionaris, hij is uitgenodigd, maar er is geen antwoord van hem bin nen. En als Husseyn, die net een walgelijk-cynische show met kinderen voor zijn eigen belang heeft uitgevoerd, tóch wil komen? Audrey Hepburn trekt opeens een strijdbaar ge zicht: „We zullen onze maatre gelen nemen dat dat niet ge beurt". Roger Moore heeft een andere oplossing. Met een ve nijnig lachje zegt hij: „Dan zal ik wel voor hem koken". BERT JANSMA Museumplein als concertzaal AMSTERDAM De der tiende driedaagse Uit markt op en rond het Mu seumplein in Amsterdam heeft dit weekeinde tradi tiegetrouw een half mil joen bezoekers getrokken. Dit werd zondagmiddag bekendgemaakt door di recteur A. van Schendel \fen het Amsterdams Uit BUro (AUB). IJet AUB is verantwoordelijk voor de organisatie van dit landelijke festijn ter opening van het uitgaansseizoen waar voor een telkens wisselende l{>katie wordt gekozen. Van Schendel wilde zich zondag nog riiet vastleggen op de lo catie voor volgend jaar on danks de gebleken ruimtelijke voordelen van het Museum plein, met genoeg loopruimte voor het publiek. „Behalve het Museumplein, de omgeving van de Dam en de Amstel, zijn er wellicht nog andere moge lijkheden te bedenken", zo zei hij. „Daarbij moeten we wel altijd rekening houden met de mogelijkheden de Uitmarkt met het openbaar vervoer te bereiken". Een van van de hoogtepunten van het programma was net als twee jaar geleden het op treden door het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Riccardo Chailly. Voor het podium op het Mu seumplein hadden zich naar schatting 70.000 mensen verza meld, evenveel als de vorige keer. Bij wijze van experiment was de akoestiek van de con certzaal nagebootst door mid del van vier zogenoemde ref- lexiewanden en 144 geluids boxen die boven het plein hin gen. Van Schendel prees de geluidskwaliteit, maar deelde mee de kritiek op het volume te delen. „Buiten een straal van vijf meter rond de boxen hoorde het publiek te weinig. We hopen daarvan te leren". Het verdere programma be stond uit talrijke optredens van artiesten en toneelspelers die een voorproefje gaven van wat er het komende seizoen in de theaters valt te zien. Als hoogtepunt daarvan noemde Van Schendel onder meer de compilatie van de musical 'Les Miserables', met als solisten onder anderen Paul de Leeuw en Danny de Munck. Op de 'Amsterdamsche Boeken markt' werd voor het eerst speciale aandacht besteed aan het kinderboek. Ook dat on derdeel van de Uitmarkt noemde Van Schendel een succes en voor herhaling vat baar. Al ruim voor aanvang van het openluchtconcert dat het Con certgebouworkest afgelopen zaterdagavond tijdens de Uit markt gaf, was het Amster damse Museumplein bomvol. De meeste van de 70.000 be zoekers moesten zich behelpen met zicht op een aan de hori zon spelend orkest. Daarvoor Riccardo Chailly, als een mi nuscuul poppetje. Wat kan een groot dirigent klein zijn! Gelukkig had men er alles aan gedaan de oren van de con certgangers in de watten te leggen. Bij het eerste Uit markt-concert van het Con certgebouworkest twee jaar geleden had men te kampen met akoestische problemen. Dit jaar werd de hulp ingeroe pen van ir. Viktor Peutz, die ook de akoestiek van de Phi- lipszaal in Den Haag 'maakte'. Hij greep deze gelegenheid aan om een nieuw systeem uit te testen, luisterend naar de naam „grossofonie". Met 144 geluidsboxen toverde hij het plein om tot een ware concert zaal. Het orkestapparaat kwam inderdaad luid genoeg, mooi en onvervormd over. Maar „grossofonie" of niet, de bronnen van afleiding blijven bij elk openliichtconcert on vermijdelijk. Ook hier mas keerden ritselende bierblikjes en opmerkingen van grapjas sen het orkestgeluid enigszins. Zo'n gebeurtenis krijgt er ech ter wel een aparte sfeer door: gezelligheid overheerst. En Chailly hield de concentratie erin, zelfs toen vlak na zijn startschot voor Rossini's ouverture „Semiramide" de ietwat hard afgestelde, tien uur slaande klokken van de Vondelkerk het ritme pro beerden te verstoren. „Wat is klassieke muziek ei genlijk mooi", merkte een me vrouw op tijdens de „Romeo en Julia"-ouverture van Tsjai- kovski. Gelukkig: tenminste één persoon op wie de bedoel de populariserende functie van de gebeurtenis een positie ve uitwerking heeft. Chailly FOTO: ANP slaagde er evenwel niet in het hele publiek voor zich te win nen. De vier gespeelde Slavi sche dansen van Dvorak heb ben de mogelijkheid in zich een mènigte in cadans te bren gen, maar waarschijnlijk door de wat saaie uitvoering ging slechts een enkeling 'uit z'-n bol'. Hij of zij kreeg dan direct strenge en verwijtende blik ken van de omstanders. Een overdonderend applaus dat bij een popconcert niet zou misstaan dwong het orkest tot het spelen van toegiften. Na de tweede, Sjostakovitsj' versie van het lied „Tea for Two" kwam presentatrice Leonie Jansen vertellen dat het. nu echt afgelopen was. Het con cert is voorbij, laat het seizoen maar beginnen. ARTHUR VAN DER DRIFT VAN DEN BERG SPEELT THUISWEDSTRIJD Na een innige omhelzing na men Whitesnake-gitarist Adje van den Berg en zanger David Coverdale gisteravond in Gal genwaard Utrecht samen af scheid van een dol-enthousias- te menigte. Na meer dan vijf uur gespierde schoonheid van veelbelovend talent als Quire- boys en Poison en de aanste kelijke rock van, supergroep Aerosmith, zette Whitesnake uiteindelijk de kroon op dit Monsters Of Rock Festival: Vanaf de eerste gitaarsolo was het rock dat de klok sloeg, al was het telkens met een ande re slag. Na te zijn opgewarmd door de middle of the road- rock van Poison en de niet ge heel van ster-allures ontdane Quireboys, was het Aerosmith, die het publiek trakteerde op de eerste paradijselijke genoe gens. De dik aangezette gitaar partijen van Joe Perry gingen hand in hand met de vaak fraaie samenzang, waarbij het a-capella einde van 'Elevator' net als een week eerder in het Engelse Donington, kippevel veroorzaakte. Aerosmith had het losse van The Rolling Stones in hun goede dagen en tegelijkertijd het vakmanschap van een groep die even lang meegaat. Het vijftal is muzikaal gezien een duizendpoot, die voor zijn vaak uiterst humoristische teksten gebruik maakt van een heel breed klankbord. Rock, boogie, rhythm blues en hier en daar een sentimen tele ballade, alles is bij Aeros mith mogelijk. Het zorgt er voor dat de muziek nooit gaat vervelen. Bovendien heeft Ae rosmith met Steven Tyler en Joe Perry twee uiterst sterke troeven in huis. Perry, die bij elk nummer wisselde van gi taar, is een kei op. ziin instru ment en Steven is benalve een goede zanger, ook een bekwa me showman. Toen de groep na een uur voor de kleedka mer koos, was de teleurstelling voelbaar. Zooitje Adje van den Berg beloofde het publiek dat Whitesnake er een zooitje van zou maken en dat gebeurde ook, al was het een uiterst professioneel zooit je. Nadat Coverdale's soepele stem op temperatuur was ge komen, klonk hij als engelen zang in de nacht. Aerosmith's Steven Tyler, die samen met zijn jongste nog even de kunst bij David kwam afkijken, was net op tijd om te zien hoe een vol Galgenwaard in de ban raakte van de uiterst gedreven gitaarklanken van Steve Vai en Adje van den Berg. Beiden zijn grootmeesters op de zes 70 STAATSHOOFDEN OP WERELDTOP VOOR KINDEREN Al Ayre Espanol, dat tijdens het optreden op het festival Oude Muziek een uitstekende indruk ac terliet. UTRECHT Beiaardier Arie Abbenes luidde dit weekeinde vanaf de Dom in Utrecht het negende festival Oude Muziek in Utrecht in. Televisie- kij kend Nederland kon met hem vanaf het carillon van de Domtoren over de stad uitkij ken. Daar kunnen de liefheb bers - en er worden er meer dan 60.000 verwacht - 10 da gen lang uit een alweer groter aanbod van 68 officiële- en 55 fringe-concerten voor begin nende musici kiezen. Twee van de vier hoofdthe ma's van het festivalprogram ma stonden deze eerste dagen centraal, de 'story telling', over een periode van 1000 jaar en het Italiaanse oeuvre van en rond de jonge Handel. Veel van de concerten van dit tweede thema zijn in de huis kamer te beluisteren omdat de concerten die avonds om acht uur in het Vredenburg worden gegeven in dit licht staan en direct via Hilversum 4 worden uitgezonden. Heel opmerkelijk in dit verband was zaterdaga vond het optreden van Musica Antiqua Köln. De techniek en het samenspel van dit kleine ensemble zijn adembenemend, maar door hun flitsende snel- Supergroep Aerosmith, e#0N van de toppers van het Mo J- sters-of-rock-festival. snaren, al gebruikt Steve pH zeven. In het bijna twee uur durem concert bleken Vai en V: den Berg aan elkaar gewaag Zij zorgden voor soms fra duo-spel, maar gingen ei wedstrijdje, niet uit de we Daarbij speelde Vai, die ei tovenaar is op zijn instrumer een verloren partij, want Ac speelde een thuiswedstrijd al snel werd het stadion g vuld met spreekkoren voor gitarist. Terecht, want 1 speelde uiterst fraaie soli, c t hem zelfs een schouderklop*' van Steve Vai opleverde. Zo< een week eerder in Doningtc was er ook nu weer voor musici alle ruimte om hi na solo-kwaliteiten te tonen. St jyot ve Vai, die een stuk rustiger' 17 geworden sinds zijn dagen David Lee Roth, gebruikte tijd om zijn nieuwe solo-elp ^er te promoten. Hij speelde tw er nummers om vervolgens z Pst gitaar, via een goocheltruc, 8111 het dak te laten verdwijnen Whitesnake had zichtbaar pi g zier in het gebeuren, zek toen het publiek massaal b z gon mee te zingen, wat 'Is Tl Love' een speciale tintje g Hoewel het in de onderlin verstandhouding rommelt, klonk Whitesna hechter dan ooit en deed Cmorc verdale graag een stapje ter Zon i om Adje van den Berg ondc hoofdrol te gunnen. Een liMaa rechte keuze. oncfc HANS PlflÉ-K. ia ZOI AMSTERDAM - „Nee, ik wórd niet depressief van mijn werk voor Unicef" zegt Audrey Hepburn met nauw bedwongen emotie in haar stem, „ondanks de situatie waarin kinderen overal ter wereld nog ver keren. Omdat ik wéét en gemerkt heb hoeveel wij daaraan kunnen doen. Ik word depressief van deze crisis rond de Perzische Golf. Omdat daar uitein delijk ook kinderen weer het slachtffer zullen zijn." Twee sterren op een perscon ferentie in het Amstelhotel: Audrey Hepburn en Roger Moore. Geen spatje glamour echter, de toon is serieus, het gaat om Unicef. Gisteren is in de Amsterdamse Rai met bei de filmsterren als gastheren een programma opgenomen waarin de Danny Kaye Inter national Children Awards uit gereikt worden. Het is het der de programma in een serie naar een Nederlands idee dat, zegt producent Ivo Niehe „op een velletje A-vier is ont staan". Niehe interesseerde er destijds Peter Ustinov voor en naar hun allereerste versie keken in ons land 3.5 miljoen men sen. Het programma bracht Unicef tien miljoen gulden in het laatje. Want daar is het tenslotte om begonnen: 'fund raising'. Een tweede versie haalde in een van acties bol- staand televisie-jaar slechts 1,5 miljoen kijkers, maar niettemin sloeg het idee inter nationaal over. Het gisteren door de tv-camera's geregis treerde programma zal in het najaar in twaalf landen uitge zonden worden, waaronder Japan en Australië. De Nederlandse uitzending valt op 29 september via Vero nica. Audrey Hepburn: „Een ongelooflijk belangrijke da tum. Want dan vindt er in New York iets unieks plaats. De 29ste is het begin van een Wereldtopconferentie voor Roger Moore: „Als Sadam Husseyn komt wil ik wel voor hem ko ken". Kinderen. Staatshoofden en presidenten van zeventig lan den hebben inmiddels toege zegd te zullen komen. Dat is meer dan er bij welke top ook aanwezig geweest zijn, mili tair, ecologisch of wat dan ook. Voor het eerst staan kinderen bovenaan de lijsten van de di verse regeringen in plaats van onderaan. Elke dag sterven er op de wereld 40.000 kinderen. Naar schatting zullen er in de loop van de jaren negentig 150 miljoen kinderen sterven. Van hen kunnen 25 miljoen gered worden. Met een succesvolle wereldtop en afspraken om iets extra's te doen zullen dat er zelfs 50 miljoen kunnen zijn". Tweede jeugd U nicef-good will-ambassadrice Audrey Hepburn is in haar tweede 'mandaat'. Of er straks FOTO: SP een derde termijn volgt weet ze niet: „Sinds ik voor Unicef werk ben ik aan één stuk door over de wereld gevlogen. Het begon in Ethiopië en het is niet meer gestopt. Het gaat erom de aandacht van de we reld te vestigen op de proble matiek van kinderen. Om de goedgeefsheid van de wereld op te wekken. Nederland is een land waar dat betrekkelijk gemakkelijk kan slagen, waar er een traditie in bestaat. Maar voor de rest is het hard wer ken. Ik heb de afgelopen tijd gemerkt dat er een grens is aan mijn kracht. Maar hoe dan ook ben ik van zins zo veel als kan te blijven doen voor Uni cef". Ex-Robin Hood, ex-Saint en ex-James Bond Roger Moore is een nieuweling in Unicef-con- treien en van hem moeten in het Amstelhotel de kwinksla- heid beperken zij zich noodge dwongen in de articulatie- en kleuringsmogelijkheden en dreigt het spook van een te grote eenvormigheid. Bij de story tellers was zater dag zowel de alleroudste mu ziek te beluisteren als die van de gekozen uiterste grens, na melijk de vroeg-negentiende eeuwse romantiek. De recon structie van het epische hel dendicht Beowulf zoals dat in de 7e eeuw aan het Engelse hof zou hebben kunnen klin ken, door de zichzelf op een oud-Germaanse lier begelei dende bard Benjamin Bagby, had een sterk suggestieve wer king, ookal was er van het oud-Engels geen woord ver staanbaar. Dat is echter een al gemeen probleem bij dit thema omdat nu eenmaal niemand iets van die vreemde talen verstaat en zelfs het Duits van de balladen en romances van onder meer Mozart, Haydn en Loewe maar half te volgen was. Bagby's zang was suggestiever dan het spel en de zang van Talip Ozkan, terwijl die toch direkt in de levende traditie van de oude Turkse balladen en liederen staat. Wat bij hem het sterkste trof waren zijn be weeglijke spel op de saz - een soort langhals-luit- en zijn sympathieke en ongekunstelde directheid. Het gekunstelde karakter van de romantische Duitse liede ren in hun authentieke verti king door Jos van Immers en de sopraan Rosmarie H mann contrasteerde daar st< mee en markeerde als zodai het eind van een ontwikkel: in midden- en noord Even groot was de ling tussen het vocale Orlando Consort Espanol. De vier gers zongen de polyfone structuur van missen van Dufay naar de te tradities van de Engelse koorzang. Maar dat wordt na een half uur teveel van hetzelfde. Zo niet bij de tot nu toe wpiil,0' bekende Spaanse cantates uit de hun korte en uitgesprol mische golfpatroon een lijk en levendig eigen gezicht bleken te hebb twee mannen en wen van het vocale onder wie als enige Spaanse, Xenia Meyer, lovende studente aan het ninklijk Conservatorium Den Haag - toonden een te betrokkenheid in hun uitgebalanceerde zang hartverwarmend was. Als den duur het begeleidende strumentaal ensemble ond$.D ling nog wat hechter is er met Al ayre weer een nieuwe firmament van de Oude ziek zichtbaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 8