„Mens wordt uniek in ontmoeting met dood' Paus wijdt zeer omstreden basiliek in ÊeicLcSomcMf' brieven van lezer mT £eidóc6ou/ui/rit kerk wereld Alleenstaanden ?e Wortels stammenoorl('-r GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóc6ou/iont ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1990 PAGI1 UN Gereformeerde Kerken helpen bij opvang van asielzoekers LEUSDEN De Gerefor meerde Kerken in Nederland zullen de diaconieën om hulp vragen bij het vinden van woonruimte voor asielzoekers. Komende week zal daartoe een brief worden gestuurd naar de diaconieën in 27 ge meenten met meer dan 50.000 inwoners, aldus stafmedewer ker dr. J.W. van der Molen van de sectie binnenlands dia conaat van de Gereformeerde Kerken. Vorige week deed het minis terie van WVC een klem mend beroep op de deze 27 gemeenten om steun bij het oplossen van de noodsituatie in de opvang van asielzoe kers. Onder de aangeschreven gemeenten zijn Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Lelystad en Zwolle. Deze gemeenten hebben nog niet voldaan aan hun contractuele plicht om 2 promille van hun woningen bestand voor asielzoekers te reserveren. Bovendien heb ben zij er geen blijk van gege ven op korte termijn vluchte lingen op te nemen. Volgens Van der Molen moeten de diaconieën er bij de gemeentebesturen op aan dringen medewerking aan de oproep van WVC te verlenen. Enkele jaren geleden schreef de sectie binnenlands diaco naat alle diaconieën aan met een soortgelijk verzoek inzake medewerking aan de Rijksop- vangregeling Asielzoekers. Dat heeft volgens Van der Molen vele diaconieën in actie gebracht. De enigen die een standbeeld verdienen zijn zij die er geen nodig hebben door Marinus van der Berg ,,De positie van alleenstaan den is een verborgen positie. Alleenstaanden lijden ook ver liezen. Toch worden die verlie zen vaak niet genoemd. In voorbeelden over verlieserva- ringen, worden de verliezen van alleenstaanden weinig of niet genoemd. Zij verliezen hun verliezen: als een vriendin gaat huwen of sterft. Als een vriendin verhuist". Het klonk als kritiek op het einde van een ochtend in een cursusweek in een vormings centrum. 'Ouder-worden: winst of verlies', was het the ma. Toch was het niet alleen kritiek, maar haar opmerking was ook een uiting van bevrij ding en tevoorschijn komen. ,De positie van alleenstaan den is een verborgen positie", had ze gezegd. Dat is mis schien wel het eerste en grootste verlies: niet opge merkt te worden. Verborgen te blijven. Dit maar nauwelijks opge merkt worden kan verschillen de uitwerkingen hebben op je zelf. Sommigen leggen er zich bij neer. Ze berusten in hun situatie en gaan ervan uit dat hieraan niet veel te beteren is. Deze samenleving is nu één maal Jngericht op het gezin, het huwelijk, een leefverband van meer dan twee. Dat merk je aan alles. Overigens wel op merkelijk als je ziet hoe het aantal alleen-wonenden stijgt. Er zijn mensen die dit als een gegeven aanvaarden, maar anderen voelen op de bodem van henzelf zich steeds tekort gedaan. Er is boosheid en die boosheid groeit en uit zich op allerlei manieren in vormen van ontevredenheid en jaloe zie. Zo ontstaat in de samenleving het beeld van de verzuurde vrijgezel of de ongezellige vrij gezel. „Kom maar bij ons, dat is gezellig", wordt vaak ge zegd en dat kan nu juist als een afwijzing en onderwaarde ring worden gevoeld door de mens alleen. Dat ongehuwde, alleenwonende mensen ook per definitie ongezellig zijn, is trouwens een scheef beeld. Er zijn ook alleenstaanden, die j nooit zijn gehuwd, die zich be- wust worden van hun boos heid en niet langer genoegen nemen met het alsmaar op de tweede rij zitten. Ze beginnen met zichzelf niet langer als tweederangs te beschouwen. Ze geloven in de waarde van hun leven. Nu ze gaan inzien dat ze misschien nooit zullen huwen, werken ze aan een zin volle levensinrichting. Ze zijn initiatiefrijk en ze kunnen heel goed met hun leven omgaan. Ze voelen zich ook niet een soort groep en je ziet hen niet op bijeenkomsten voor alleen staanden. Weer anderen worden zich niet alleen bewust van hun po sitie maar ze beginnen ook een soort bevrijdingsstrijd. Ze beginnen op te komen voor de belangen van mensen al leen. Ze beginnen er aandacht voor te vragen en ze maken anderen er op attent dat zij er ook zijn als volwaardige leden van de mensengemeenschap. Ze vechten tegen een vorm van discriminatie, die ze voe len. Zoals er uiteenlopende re denen zijn waarom iemand al- leenblijft of weer alleen komt te staan, zo zijn er ook uiteen lopende manieren om ermee om te gaan. Alleen-blijven is niet altijd een keuze. Maar de wijze waarop je alleen-leeft, is wel een keuze. Het alleen-le ven hoeft je levensgeluk niet bij voorbaat te bederven, maar als je wijze van leven steeds miskend wordt en als gedaan wordt alsof je niet be staat, dan wordt het tijd om aan de bel te trekken. Wie zijn leven als verlies er vaart, kan zich uitgedaagd voelen om dat verlies in winst om te zetten. Er zijn niet al leen steeds meer mensen al leen, maar er zijn ook steeds mensen die aandacht vragen voor deze wijze van leven. Sommige mensen noemen zichzelf geen alleenstaanden, maar op zichzelf-staanden en weer anderen spreken liever over alleen-gaanden. Alleen staanden staan niet stil. Deze veranderingen in taalgebruik duiden aan dat „alleenstaan den" duidelijk in beweging zijn en zichzelf niet als halve- mensen beschouwen. Mensen in verborgen situaties komen steeds meer aan het licht! DIEVER Emeritus predikant Theo Rutgers (68) uit Die ver schreef het boek 'Miniaturen rond de dood - schetsen van leven', uitgegeven door de Stichting Het Drentse Boek in Zuidwol- de. Hij beschrijft in deze soms ontroerende verha lenbundel wat hij in de loop der jaren, zittend aan het sterfbed van ver scheidene mensen, heeft ervaren. In het voorwoord van zijn boek schrijft Rutgers: „Waar om geprobeerd mensen te schetsen vanuit hun laatste le vensdagen? Omdat leven mis schien pas betekenis krijgt vanuit het einde. Veel wordt er geschreven over mensen in de kracht van hun leven. De huidige maatschappij probeert ons te verleiden vooral daar .onze aandacht op te richten. Er is zoveel meer. De dood dwingt ons op andere waar den te letten. Juist in de ont moeting met de dood wordt de mens uniek. Sterven is de vrucht van een heel leven. Dromen en angsten komen hier bijeen". Hij vult aan: „Ik had er be hoefte aan om bepaalde erva ringen op te schrijven. Als je aan het sterfbed van een mens hebt gezeten, dan is dat maar als een jas van je afgooi en als je thuis komt. Ik heb gebeurtenissen beschreven die zich in de intimiteit van een kleine groep hebben vol trokken. Zoiets moet uiter aard voorzichtig gebeuren. Je moet zo'n verhaal, als het goed is, in gedachten aan de overledene kunnen voorlezen zonder dat je je ergens voor hoeft te schamen". PREDIKANT BUNDELDE ERVARINGEN AAN HET STERFBED Mystiek „Ik heb er met moeite afstand van gedaan. Zo'n verhaal wordt bijna een kind van je. Het zijn eigenlijk mystieke er varingen. Het gaat heel ver. Je zit een aantal nachten aan een sterfbed, en dan voltrekt zich een proces. Maar wat er precies gebeurt, in die laatste minuut, dat is voor mij nog steeds een raadsel. Ik heb ge probeerd om dat geheimzinni ge moment van het sterven te betrappen. Ik wilde weten wat er dan precies gebeurt. Maar dat is me niet gelukt. Wanneer iemand in zijn laat ste minuten zegt: ik zie lich ten om me heen, dan neem ik Ds. Theo Rutgers dat voor kennisgeving aan. Dat is voor mij geen bewijs van een voortbestaan na de dood of van het bestaan van een hiernamaals. Iemand die sterft is uitgeput. Het kunnen dus hallucinaties zijn". Op de vraag wie of wat 'God' volgens hem is zegt Theo peinzend: „Ik ken geen God die als een objectieve groot heid zou bestaan. Ik ervaar hem wel als een soort subject in mezelf en in mijn mede mens. Daar kom ik hem te gen. In de mens, maar ook in het universum. Het leven is de oergrond van het bestaan, waarvan wij deeltjes zijn. Dat staat voor mij vast, maar erg veel meer ook niet. 'Wat bin nen in mij is, is ook buiten mii' zegt de mysticus. Als ik bid, dan richt ik mij tot een kracht die volgens mij in alle mensen is. Ook de bijbel geeft geen pasklaar antwoord op de vraag wie of wat God is" Conflict Rutgêrs' opstelling en opvat tingen werden hem niet altijd in dank afgenomen. Tijdens zijn loopbaan kwam hij enke le keren met rechtlijnig-den- kende kerkgangers in con flict. Zij slaagden er in zijn in vloed binnen de kerk te be perken. „Ik ben er van overtuigd dat de muren van al die verschil lende kerken en kerkjes die we opgericht hebben, een be lemmering kunnen vormen voor de eenwording van de mensheid. Als we op dat ge bied iets willen bereiken, dan moeten we met elkaar samen werken. Mijn beleid was er op gericht om zoveel mogelijk mensen van allerlei richtin gen en gezindten, ja, ook bui- FOTO: GERRIT BOER ten-kerkelijken, samen te brengen. Maar dat ging blijk baar te ver. Ja, ik heb kritiek op de kerk, en vooral op de kerk als instituut. Dat insti tuut heeft het in de loop der eeuwen niet zo heel erg best gedaan. De arbeiders zijn weggelopen omdat we in woe lige perioden van bewustwor ding en sociale strijd steeds maar weer gekozen hebben voor de groep die de gevestig de orde wilde handhaven. En velen hebben de kerk de rug toegekeerd omdat we veel te lang verhaaltjes stonden te vertellen op een manier alsof het gehoor alleen maar uit twaalf-jarigen bestond. De kerk heeft een geweldige op dracht laten liggen. Ik heb al tijd het gevoel gehad dat je al leen maar iets kunt bereiken als je dat met de hele gemeen schap doet. Een dominee moet zich niet bezighouden met het winnen van zieltjes voor zijn eigen kerkje. Dat gebeurt he laas nog veel te veel. Zielen hebben het recht om zelf hun route door dit leven te bepa len. Daar heb je als dominee niets mee te maken". In de oorlogsjaren lag Theo's moeder in het ziekenhuis. „Ze wist dat ze niet veel tijd meer had", zegt hij. „Ze zei dat ze me iets wilde vertellen, omdat ze wist dat ik dominee wilde worden. En ze vertelde, dat er drie verschillende dominees aan haar bed hadden gezeten. „Ze hebben alledrie hun best gedaan", zei ze. „Maar ik heb maar aan één van hen iets ge had. Die begon niet, zoals die andere twee, over het geloof te praten en bijbelteksten te citeren. Hij wachtte tot ik zelf ergens over begon en luister de toen'. Aan hem heeft ze verteld wat haar werkelijk op het hart lag. Hij had geen kof fertje met waarheden openge trokken, maar gewoon naar haar geluisterd. Het simpele feit dat je er bent; daar gaat het om. En dat je je openstelt voor de gevoelens van de mensen, want die gevoelens moet je verwoorden. Dat heb ik ook in dit boek proberen te doen. Als je bij een sterfgeval het gevoel krijgt dat je van machteloosheid zou kunnen vloeken, dan moet je vloeken. Dit boek... hoe zal ik het zeg gen... het sterven van mijn moeder... daar is het in zekere zin een weerspiegeling van. Je hebt gelijk als je zegt dat de lezer er terloops een deel van mijn persoonlijkheid in tegenkomt. Voor mij is dat een zeer belangrijk deel. Dat besefte ik pas, nadat ik het aan een tante had laten lezen. Een zuster van mijn moeder, die goed op de hoogte is van het grote verschil in aard en karakter dat er tussen mijn vader en mijn moeder be stond. Ze zei: Ik heb in dat boek heel duidelijk de ge voelswereld van jouw moeder herkend". AB DRIJVER DEN HAAG Niet de sociale spanningen in Tanzania of de tegenstel lingen tussen de Hutu's en de Tutsi's in Burundi en Rwanda, maar de wij ding van de basiliek van Onze Lieve Vrouw van de Vrede in Ivoorkust zal de meeste aandacht trek ken tijdens de zevende Afrika-reis van paus Jo hannes Paulus II. De 49e buitenlandse reis van de paus begint 1 september en duurt tot en met 10 septem ber. De eerste vijf dagen ver blijft Johannes Paulus in Tan zania. Na een bezoek aan Rwanda en aan Burundi komt hij 9 september in Ivoorkust aan. Daar wijdt hij niet alleen de kathedraal, maar spreekt hij ook het bestuur van de Afrikaanse bisschoppensyno de toe. Vorig jaar maakte het Vati- caan bekend dat de paus de basiliek, een kopie van de Sint Pieter in Rome, als ge schenk had aangenomen. De basiliek staat in Yamoussouk ro, geboorteplaats van presi dent Felix Houphouet-Boigny en sinds 1983 hoofdstad van Ivoorkust. Het gebouw biedt 20.000 mensen een zitplaats. Op het voorplein is ruimte voor 250.000 mensen. De kritiek op de bouw van de basiliek heeft de 85-jarige pre sident, die sinds de onafhan kelijkheid van Ivoorkust in 1960 aan de macht is, afge wimpeld door erop te wijzen, dat hij de kosten, ongeveer 280 miljoen gulden, allemaal uit eigen zak heeft betaald. Bovendien herinnerde hij er aan dat de grote kerken in Europa, die nu als belangrijke monumenten worden be schouwd, eens onder dezelfde sociaal-economische omstan digheden als nu in Ivoorkust zijn gebouwd. Voorwaarden Het Vaticaan stelde bij het aanvaarden van het geschenk wel een aantal voorwaarden. De koepel van de basiliek zou lager moeten blijven dan die van de Sint Pieter. Verder moet de president uit eigen zak (gefluistera wordt de ren te van de miljoenen dollars die hij op Zwitserse banken heeft) een fonds stichten waaruit de onderhoudskosten van het gebouw worden be taald. Op last van het Vati caan wordt in ijltempo een ziekenhuis bij de basiliek ge bouwd, dat de paus eveneens op 10 september zal inwijden. Tenslotte moest Houphouet- Boigny ermee instemmen, dat de kerk een mediacentrum opricht waarover hij geen en kele zeggenschap heeft en dat grote delen van Afrika moet bestrijken. De bouw van de kathedraal heeft geleid tot verdeeldheid binnen de RK kerk in Ivoor kust, waar ongeveer 8 procent van de 10 miljoen inwoners rooms-katholiek is. De bis schoppen noemden de nieuwe kathedraal aanvankelijk „ge heel ongepast", maar de toe zeggingen van de president aan het Vaticaan deden hun kritiek verstommen. Bisschop Bernard Agre verde digde later de bouw van de basiliek door erop te wijzen dat op dit moment vier grote moskeeën worden gebouwd. Hij vond het jammer dat christenen protesteren tegen de bouw van een kerk die als enige met de vier moskeeën kan wedijveren. De basiliek wordt zo een element in de wedijver tussen Christendom en Islam in Ivoorkust. Onge veer een kwart van de inwo ners van het land is moslim. Geld De Franse priester Renaud de Crecy, die onlangs een vas tenactie afsloot uit protest te gen de bouw van de basiliek, heeft aangekondigd dat hij in hongerstaking zal gaan als de wijding van de kerk niet wordt uitgesteld. „Zelfs als de president de kosten uit zijn ei gen vermogen zou hebben be taald, raakt de paus toch ver wikkeld in een schandaal. Want een geschenk accepte ren dat voor een deel is gesto len, is een verborgen zonde", aldus De Crecy onder verwij zing naar de miljarden die de president zich beeft toegeëi gend in een land, dat een bui tenlandse schuld van 10 mil jard gulden heeft. Missionaire organisaties in Limburg pro testeerden vorig jaar ook te gen het geldverslindende pro ject. De paus bezoekt 10 steden en houdt 40 toespraken. In Tan zania zal hij naar verwachting de onderontwikkeling en het onrecht in de wereld veroor delen. Hij wijdt er net als in Rwanda en Burundi priesters, een onderstreping van het feit dat Afrika de afgelopen jaren het grootste aantal nieuwe priesters van heel de wereld heeft laten zien. De paus kan niet voorbijgaan aan de ziekte aids, die in Tanzania, maar ook in Rwanda en Burundi al vele slachtoffers heeft geëist. Tanzania, waar ruim 20 pro cent van de 22 miljoen inwo ners rooms-katholiek is, heeft onder president Julius Nyere- re (1964-1985) het Ujamaa-be- leid, een Afrikaanse vorm van socialisme, gekend. Dit beleid heeft Tanzania op de rand van de afgrond gebracht. Ook kwam er veel kritiek op het beleid van gedwongen verhuizingen naar grote dor pen, dat ertoe leidde dat in de jaren '70 negen miljoen men sen moesten verhuizen. Nyerere, zelf katholiek, legde vorige week zijn laatste poli tieke functie neer: het voor zitterschap van de enig toege stane partij, de Revolutionaire Partij. Hij waarschuwde voor de invoering van een meer- partijenstelsel in het land. Mogelijk zal de paus zich daarover ook uitspreken. In vele Afrikaanse landen staat op dit moment immers het eenpartijstelsel ter discussie. In een land als Kenya behoort de Rooms-Katholieke kerk tot de voorstanders van de invoe ring van meer partijen. In het vroegere Belgische mandaatgebied Burundi, waar tweederde van de bevolking rooms-katholiek is, heeft de paus redenen tot tevreden heid. Aan de discriminatie van de RK Kerk onder presi dent Jean-Baptiste Baganza, kwam bij diens val in 1987 een einde. Baganza, die in 1976 aan de macht kwam, stond een strikte scheiding van kerk en staat voor in het meest katholieke land van Afrika. Hij wees buitenlandse missionarissen uit, nationali seerde de seminaries, verbood het godsdienstonderwijs en sloot de katholieke lagere scholen. Kort voor zijn val verbood Baganza de viering van de mis op werkdagen. Onder Baganza's opvolger Pierre Buyoya kreeg de kerk haar rechten en vrijheid te rug. Burundi wordt geteisterd door de tegenstelling tussen Hutu's, die 85 procent van de bevol king uitmaken, en de Tutsi's, die de macht hebben. Twee jaar geleden werden duizen den mensen vermoord bij on lusten tussen beide stammen. Rond 48.000 inwoners van het land vluchtten naar het buur land Rwanda. De Rooms-Katholieke Kerk van Rwanda vierde begin dit jaar haar 80-jarig bestaan. Op 2 februari 1900 trokken Witte Paters het land in om de be volking tot het Christendom te bekeren. De verhouding tussen kerk en staat in Rwan da is goed, volgens sommigen te goed. Tot voor kort maakte aartsbisschop Vincent Nsen- giyumva van de hoofdstad Kigali deel uit van het cen traal comité van de heersende eenheidspartij. De kerk is net als in Burundi zeer actief in het onderwijs. De meeste mid delbare en hogere scholen zijn van de RK Kerk. enoi de K e pi ider >5-ja De volken van Afrika worden meestal stammen gerf en voor het geweld waarmee het ene volk zich soms het andere keert wordt in dat werelddeel het Franse tribalisme gebruikt. De Belgische pater Tempels, di< iebr; heeft geschreven over het denken van de Afrikanen ei het christendom in Afrika, heeft eens gezegd dat de A nen pas echt christen zullen zijn, wanneer ze trouwei101 partners uit een andere stam. In Afrika beginnen di mengde' huwelijken er te komen in de Pinksterkerke ,en de armen in de krottenwijken van de grote steden. De katholieke missie en de protestantse zending Hoi hun werkzaamheden in Afrika altijd stamsgewijs opgez de protestanten lag dat trouwens voor de hand, omdat basis overal een bijbelvertaling gebruikten in de eige van de mensen. De jonge kerken kregen daardoor ong een organisatie langs 'tribale' lijnen. De koloniale overlig echter voelden daar meestal weinig voor. Die verbod stammenoorlogen, zonder de stamtegenstellingen ver< te heffen en voerden vrijwel overal haar taal als de of: in. In het onderwijs dat missie en zending organise werd het Frans, het Portugees, het Engels of het Duit de kolonisator dan ook verplicht. T "d IN Zuid-Afrika kreeg dit alles een merkwaardig, twee: Ie I tig karakter. Daar hadden de blanken uit het Nedei hun eigen Afrikaans ontwikkeld en die taal met veel nkB) tegenover het Engels weten te handhaven. Zij vondei dat de zwarten zichzelf moesten blijven. Het Zuidafrityrgv bijbelgenootschap heeft zich daarom grote inspannin »rzc troost om de bijbel te vertalen in de talen van alle stammen van Zuid-Afrika, zoals het Zulu, het Xhosa, h sotho én het Tswana. 2 nid de Lif BLANKE politici bedachten daarbij dat het onderst ^c' van de eigen identiteit van de verschillende zwarte star van Zuid-Afrika zou verhinderen, dat xde zwarten zich den verenigen tot één beweging tegen de macht van de sende blanke minderheid. Het veel toegepaste verdeelpNC heersprincipe derhalve. De blanke regering heeft lang Bid veel verwacht van de als gematigd beschouwde leideren hulezi van de Inkatha, omdat de Inkatha een beweginj^st de Zulu's is. Nelson Mandela daarentegen is een Xhosa, hij heeft er altijd naar gestreefd om van het ANC geen le' beweging te maken en zelfs geen zwarte. Het AN( voor alle Zuidafrikanen de beweging zijn die tégen de heid is en vóór een rechtvaardige, langs socialistische opgebouwde samenleving. De nu al wekenlang durende bloedige strijd tussen zw|rzo« onderling in Natal, bij Johannesburg en in Soweto, ifegf stammenoorlog tussen de Zulu's en de Xhosa's. Die heeft op de eerste plaats taaie Afrikaanse wortels. Het bestuur en de kerk zijn er echter mede schuldig aan. een verstandig maar ook vastberaden optreden van het nodig, plus oprecht zwart leiderschap, om deze bloedij wrede strijd te bedwingen. Kerkelijke aansporing tot o linge verzoening zou hierbij centraal moeten staan, veel kerken zijn ook alleen Zulu of Xhosa. De kerk Afrika tellen veel gelovigen, maar stammenoorlogen z het bewijs van dat die gelovigen er nog niet in j in de eigen samenleving tribalisme uit te bannen. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezon stukken te bekorten. Agressie Logisch toch dat je in het ver keer agressief wordt, zoals uit een onderzoek in Den Haag is gebleken. Gezien de lange wachttijden bij het woud van verkeerslichten heb je daar alle tijd voor. En als het licht op groen springt en je je naar het een paar honderd meter verder gelegen rode verkeers licht hebt geworsteld, kan je gewoon weer verder je agressi viteit botvieren. J. van der Meer, DEN HAAG. Koster We sturen 360 marinejongens met de zegen van de rege ring en volgens de verant woordelijke minister gesteund door het Nederlandse volk naar de crisis in de Golf. Deze pikbroeken zullen zo mooi gemaskeerd met bijna ontroe rende motieven een bijdra ge leveren aan de veiligstel ling van onze oliebehoefte en economische welstand. Tegelij kertijd een crisis in de Zoeter- meerse H. Nicolaasparochie: parochianen blijven weg en la ten hun kinderen liever niet als misdienaar optreden omdat de koster homoseksueel is. Waarmee maar weer eens de proporties van ons bekrompen denken aan het licht tij a Dat wordt straks nog opp tiki met de goedheiligman eiroc prachtig golvende baar nne weet maar nooit. Miss kunnen we hem het best pat rusten met een pet, k uniform en insignes en zij kinderen met een goalke I systeem... De permanei blijkbaar moeilijk uit ons if vige volkje te krijgen, bi christelijke liefde ten spijrek Paul Nadorp, DEN HAAG. len Koster (2) In Zoetermeer heeft een,*11 van de katholieke gei schap weer eens laten zie het begrip „christelijk" k< houden: het uitsluiten f" mensen. Men ergert zie zeer aan een homofiele k dat de man zich genood ziet zijn ontslag in te di Zijn fout is dat hij ziph, e en herkenbaar, als hon!' manifesteert. Van de ïr het niet... zijn. Waar Jezi-, niet op de wereld te zijn j men om te oordelen, doe krompen mensen die ziel volgeling durven noemei wél. J.L. de Haan, VOORSCHOTEN. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon 071 - 122 244. Postadres postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17 00 u Nabezorging Telefoon. 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u op za. van 14 00 tot 15 00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling. Bij betaling per accept-giroka< per maand f: 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar 284,50 per jaar f Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 tA rw

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2