Flevo Totaal jaar uitgegroeid
tot volwassen muziekfestival
fieldt Sowa/tfï
brieven van lezei
Stichting wil meer
aandacht voor leven
gestigmatiseerde vrouw
kerk
wereld
Progressieve tradities vormen wenselijke gezicht van de kerk
dóe(2owuvnt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
EcidócGouotmt
MAANDAG 20 AUGUSTUS 1990 PAG: [N
Veertien vrouwelijke religieuzen in Kanton gewijd
PEKING Veertien vrouwelijke religieuzen hebben in Kan
ton de gelofte afgelegd. Het is voor het eerst sinds de oprich
ting van de Volksrepubliek China in 1949 dat er in het bisdom
Kanton religieuzen werden gëwijd. De eerste religieuzen in
communistisch China werden vorig jaar gewijd. In Peking
leefden op dat moment nog 60 vrouwelijke religieuzen, allen
ouder dan 70 jaar en nog gewijd voor 1949. China brak in 1957
met het Vaticaan. De 'officiële' katholieken, ongeveer 3,3 mil
joen, zijn verenigd in de Patriottische vereniging, die nauwe
contacten met de communistische partij onderhoudt en zelf
haar bisschoppen benoemt. Daarnaast bestaat er een Rome-ge-
trouwe kerk met ongeveer 3 miljoen gelovigen. De laatste tijd
is zij weer het doelwit van zware vervolging.
ARNHEM Meer be
kendheid geven aan het
leven van Dora Visser in
deze tijd van dalend
kerkbezoek en geloofsaf
val.
Dat is volgens de oud-journa
list L.J.M. Kerkhoffs het doel
van de stichting 'Vrienden
van Dora Visser', die woens
dag is opgericht. Van de hand
van Kerkhoffs, die in 1965 bij
toeval op het graf van Visser
in het Gelderse dorp Olbur-
gen stuitte, verschijnt eind
volgend jaar een boek over
het 'mysterie' Dora Visser,
een gestigmatiseerde vrouw
van wie wordt gezegd dat zij
33 jaar lang bloedde uit een
reeks hoofdwonden.
Visser leefde van 1819 tot
1876 Zij zou 33 jaar voor haar
dood de stigmata (wonden
van Christus) hebben ontvan
gen. Haar mutsje wordt be
waard in het Katholiek Docu
mentatiecentrum in Nijme
gen. Bij een onderzoek in het
gerechtelijk laboratorium in
Rijswijk is gebleken, dat de
bruine vlekken op dit mutsje
inderdaad bloedvlekken zijn.
Op het graf van Dora Visser,
die afkomstig was uit Gen-
dringen en het laatste deel
van haar leven in Olburgen
woonde, heeft een vrouw uit
Zutphen een paar jaar gele
den een marmeren zerk ge
plaatst uit dankbaarheid voor
de verhoring van haar gebed.
De nieuwe stichting richt zich
niet in eerste instantie op ,de
zaligverklaring van Dora Vis
ser. Wel zijn alle gegevens
over haar naar het aartsbis
dom Utrecht gestuurd. De lei
ding van dit bisdom kan het
zaligverklaringsproces op
gang brengen door een onder
zoekscommissie in te stellen.
De belangstelling voor Dora
Visser is in de ruim honderd
tien jaar sinds haar dopd nooit
helemaal verdwenen. Zo
hoorde Bert Kerkhoffs een
paar jaar na zijn pensionering
van een familielid die baat
had gevonden bij het aanroe
pen van Dora Visser op het
kerkhof van Olburgen. „Toen
ik me daarin ging verdiepen,
bleek dat het graf regelmatig
bezocht werd en wordt. Le
zingen over Dora Visser trok
ken volle zalen en alles wijst
erop dat er op z'n zachtst ge
zegd wonderbaarlijke zaken
gebeurd zijn en nog gebeuren.
Of het inderdaad 'wonderen'
genoemd kunnen worden, zal
uit het komende onderzoek
moeten blijken," zegt hij.
Het graf van Dora Visser
werd enkele jaren geleden
grondig gerestaureerd, op ini
tiatief van de Zutphénse me
vrouw M. Finkenflügel-Vosch
van Avesaet. Zij is nu een van
de bestuursleden van de
Stichting Vrienden van Dora
Visser. Sinds die restauratie
nam het bezoek aan de laatste
rustplaats van de gestigmati
seerde sterk toe. Penning-
meesteresse van de stichting,
Anne Gieling uit Olburgen,
vertelt dat de bezoekers aan
het graf komen uit alle wind
streken van ons land.
Dat mensen geïnteresseerd
zijn in het mysterie van Dora
Visser, ondervindt Bert Kerk
hoffs aan den lijve. De ver
schijning van zijn boek over
de Olburgse huishoudster is
vertraagd doordat telkens
weer nieuwe gegevens wer
den aangedragen door veel
particulieren. Gebleken is dat
de kleding van Dora Visser
bewaard is gebleven, alsmede
diverse andere voorwerpen
en documenten. Ook het dag
boek van kapelaan Kerkhoff
is er nog en veel van de brie
ven die hij schreef aan zijn
moeder".
Pastoor beschuldigd voor
ontucht met vijfjarig meisje
BEESEL De ouders van een vijfjarig meisje uit het Noord
limburgse dorp Offenbeek (gem. Beesel) hebben aangifte ge
daan bij de politie over het mogelijk plegen van ontucht door
de 60-jarige pastoor met hun dochtertje. De rijkspolitie deelde
mee dat de pastoor op dit moment nog niet als verdachte wordt
beschouwd; justitie is gestart met een oriënterend onderzoek.
Van de resultaten daarvan hangt het af of er al dan niet wordt
overgegaan tot een justitieel vooronderzoek. In verband met de
klacht is de betrokken pastoor in overleg met de bisschop van
Roermond, dr. J. Gijsen, tijdelijk ontheven van zijn functie. Of
hij definitief als pastoor ontslagen zal worden, zal ook het bis
dom laten afhangen van de resultaten van het oriënterend on
derzoek.
Openbaar onderzoek naar dood Kenyase bisschop
NAIROBI Er komt een openbaar onderzoek naar de dood
van de Kenyase Anglicaanse bisschop Alexander Muge, een
verklaard tegenstander van de regering van president Daniel
arap Moi.
Bisschop Muge kwam vorige week maandag om het leven bij
een auto-ongeluk toen hij op weg naar huis was na een verga
dering die hij in weerwil van waarschuwingen van de minister
van arbeid. Peter Okondo, had bijgewoond. De Anglicaanse
geestelijke had kort daarvoor gezegd voor zijn leven te vrezen.
Kerkelijke leiders in Kenya hadden vrijdag aangedrongen op
een openbaar onderzoek naar de omstandigheden van Muges
dood.
Onder een blanke
bolster
schuilt dikwijls een
ruwe pit
Jean de Boisson
VAN ROMANTIEK BIJ BOERENKAR TOT HEADBANGEN OP HEAVY GOSPEL
BIDDINGHUIZEN „In
ruim tien jaar tijd is de
sfeer heel erg veranderd.
Toen was het nog een
net, lief, christelijk pu
bliek. Dat er gedanst
werd voor het podium
was een unicum. Daar
werd schande van ge
sproken. Nu is het alle
maal veel 'wereldser',
veel normaler."
Voor de 35-jarige Ko Noord-
hoek uit het Brabantse Tete-
ringen was het een raar ge
voel het afgelopen weekeinde:
na twaalf jaar als organisator
van het Flevo Totaal Festival
was hij op de dertiende editie
slechts als bezoeker aanwezig.
Als één van de pioniers was
hij samen met de beide initia
tiefnemers John Oostdijk (43)
en Victor van Heusden (42)
betrokken bij het opzetten
van wat zou uitgroeien tot het
grootste vierdaagse gospelfes
tival van het Europese vaste-
Vier jaar lang werden de ten
ten opgeslagen op het Kam
perland aan het Veerse meer
in Zeeland. Sinds negen jaar
is de Flevohof in Biddinghui
zen gastheer en even leek het
-er dit jaar op dat de organisa
tie opnieuw zou moeten uit
kijken naar een alternatieve
plaats na 'communicatiestoor
nissen' met de Flevohofdirec-
tie.
Charmes
'De prins te rijk', waren de
organisatoren van het eerste
uur dertien jaren geleden toen
het Kamperland Muziekfesti-
al dat was begroot op zeshon
derd mensen ruim 1700 bezoe
kers trok.
Charlie Peacock. foto: pr
„Het podium bestond uit vier
boerenkarren, die ik van een
zwager en van boeren in de
buurt had geleend", herinnert
Noordhoek zich. „Eén van de
wagens was nog rot ook", vult
Van Heusden grijnzend aan.
Het concept van (Bijbel)studie
overdag en concerten 's
avonds is gedurende het be
staan van het festival over
eind gebleven. Verder is vrij
wel alles veranderd, de sfeer,
de bezoekers en vooral ook de
muziek, al bestond die ook in
het begin al voor een belang
rijk deel uit 'rock- en beat-
bands'.
„De kwaliteit was nog zeer
summier', aldus Noordhoek.
„Het waren vaak Engelse ge
legenheidbandjes die in Ne
derland een zomertoer maak
ten langs de welig tierende
koffiebars van de Youth for
Christ. Als afsluiting traden
ze dan bij ons op." Adrian
Schnell was de klapper weet
het drietal nog.
Inmiddels is het gospelfestival
op de Flevohof volwassen ge
worden met een bezoekers
aantal van rond de achtdui
zend. Daarmee kan het overi
gens slechts in de schaduw
staan van het twee jaar oude
re festival in het Britse
Greenbelt, dat jaarlijks rond
de dertigduizend gospellief
hebbers trekt.
Ook de muziek zelf is vol
groeid en bestrijkt intussen
alle genres uit het wereldse
popcircuit, inclusief de rap en
de heavy metal. Afgezien van
de christelijke teksten zijn de
bands niet meer van hun se
culiere collega's te onder
scheiden, evenals het publiek
dat headbangend en luidruch
tig meejoelend achter de
dranghekken opdringt. „De
tijd dat de Youth for Christ-
jeugd in slaapzakken gehuld
bij het licht van de maan in
romantische sfeer aandachtig
naar de muziek luisterde, is
daarmee voorgoed voorbij',
constateren de drie pioniers
met weemoed.
Droog brood
Toch is in Nederland de gos
pelcultuur nog maar nauwe
lijks ontwikkeld, in tegenstel
ling tot landen als Amerika
waar een uitgebreid circuit
bestaat met 'sterren' als Char
ley Peacock. Darrell Mans-
field, Larry Norman en de
onbetwiste publiekslieveling
van het Flevo Totaal. White-
cross. Het festival in de Fle-
vopolder heeft daar maar
weinig verandering in aange
bracht, hoewel het de Neder
landse gospel wel probeert te
stimuleren door het uitreiken
van een Podium-prijs, die dit
jaar werd toegekend aan Ti
mothy Boyd and Band.
„Het circuit is hier te klein",
meent Victor van Heusden.
„Je kunt hier geen betaalde
boterham verdienen. Profes
sionele musici hebben met
uitsluitend gospel geen droog
brood te eten." En zijn collega
Noordhoek: „In Amerika is
het ook veel meer erkend, dat
je zowel christelijke als we
reldlijke nummers brengt, zo
als bijvoorbeeld Cliff Richard
en Johnny Cash.'
Het drietal is dan ook niet on
tevreden dat in Nederland het
festival een stabiel aantal be
zoekers trekt, al betreuren ze
het dat voor dé jongeren het
Flevofestival geen begrip is,
zoals Pinkpop in Nijmegen of
Parkpop in Den Haag. „Maar
ja, het is ook geen grote na
menfestival.'
Achtduizend bezoekers zou
daarom een mooi verzadi
gingspunt van Flevo Totaal
kunnen zijn, menen de pio
niers. „Maar je moet blijven
werken aan groei, anders gaat
het achteruit. Maar als je een
prima vierdaags festival neer
zet met zoveel bezoekers, dan
hoef je jezelf geen onvoldoen
de te geven als het niet echt
groeit", aldus Van Heusden.
Groei van Flevo Totaal is ook
niet de eerste zorg die de hui
dige eindverantwoordelijke
Dik de Jong bezig houdt.
Voor hem hoeft het festival
niet veel meer te groeien, al
zou het leuk zijn als het met
tienduizend mensen ooit eens
uitverkocht zou raken.
Hij zoekt het liever in verbre
ding. In het kader daarvan is
in de afgelopen paar jaar
naast de lezingen van voor
aanstaande sprekers, de
workshops en de Bijbelstudies
uitgebreid plaats ingeruimd
voor (christelijke) beeldende
kunst. De Jong: „Óp deze ma
nier is dit Flevo Totaal Festi
val een aanbidding van God
ten voeten uit."
HENK JAN KARSTEN
Gehuwde priesters willen vernieuwing priesterschap
DOORN De vernieuwing
van het priesterschap en niet
de vernietiging ervan. Met dat
doel wordt deze week in
Doorn het derde congres van
de internationale federatie van
rooms-katholieke gehuwde
priesters gehouden, zo zei
voorzitter Bert Peeters zondag
in zijn openingstoespraak.
De moderne geschiedenis van
bevrijding is volgens de Vla
ming Peeters aan de Rooms-
Katholieke Kerk voorbijge
gaan. Zij heeft haar pyramide-
vormige structuur met een au
toritaire hiërarchie behouden
en zij heeft zichzelf als een sa
crale gemeenschap gepresen
teerd, waarin weinig of geen
plaats is voor seksualiteit, vrij
heid van denken, levensvreug
de en democratisering.
Het Tweede Vaticaans Conci
lie leerde echter dat de kerk
het volk van God is en dat het
priesterschap niet in de eerste
plaats op de sacramenten ge
richt is maar een zichtbaar te
ken van dienst aan de wereld
De vraag dringt zich op of ge
hulde priesters niet een beter
antwoord van de kerk op de
noden van deze tijd zijn en of
het celibaat niet een uitzonde
ring moet zijn, een speciale
roeping waartoe niemand
wordt gedwongen.
De voornaamste taak van de
priester is dat hij de broeders
en zusters dient. Daarom is er
volgens Peeters behoefte aan
getrouwde priesters die vader
zijn en een gewone baan heb
ben. Verder zijn er geen theo
logische redenen om vrouwe
lijke priesters tegen te houden.
In zijn welkomstwoord stelde
Evert Verheijden, voorzitter
van de vereniging van gehuw
de en ongehuwde priesters in
Nederland, tegenover het af
gegrensde en versteende celi-
bataire priesterschap „het
open en positief gerichte pas
torale denken, dat kritisch is
ten opzichte van rijkdom,
macht en afgoderij" „Ons
antwoord en dat van veel ge
lovigen zal het versleten en
verouderde model van pries
terschap, het versteende ver
haal van de clericale status,
veranderen in de vernieuwing
van het ambt."
Er nemen ruim 200 priesters,
voor een deel begeleid door
hun echtgenotes, aan het con
gres deel.
Sinds de jaren '60 hebben in
de gehele wereld tussen de
80.000 en 100.000 priesters het
ambt neergelegd, meestal om
dat ze wilden trouwen. In Ne
derland waren er per 1 januari
van dit jaar 2142 priesters uit
getreden. Overigens gebeurt
dit steeds minder: in 1988 tra
den in ons land nog tien pries
ters uit, vorig jaar slechts drie.
jMM Massaal
r dopen
In Zuid-Korea
groeit de kerk
als kool.
Dagelijks geven
tientallen
mensen te
kennen zich te
willen laten
dopen. In de
Han-rivier vond
afgelopen
weekeinde een
massale
doopdienst van
bekeerlingen
plaats; zo'n
tweeduizend
mannen en
vrouwen
werden
gedoopt door
onder
dompeling. Aan
de dienst
werkten zo'n
vijfhonderd
voorgangers
mee.
BISSCHOP TÖKES:
n
ii
DEN HAAG De progres
sieve tradities vormen vol
gens bisschop Tökes het wen
selijke gezicht van de kerk.
„Op haar beste momenten
vertegenwoordigde de kerk
niet alleen de continuïteit' van
Christus' eeuwigheid, maar
ook de zaak van vernieuwing
van mens en wereld."
Dit schrijft Laszlo Tökes, bis
schop van de Hervormde
Kerk in Roemenië, in de Vre-
deskrant 1990 van het IKV
(Interkerkelijk Vredesbe
raad). Met de vroegere DDR-
dissident ds. Rainer Eppel-
mann, momenteel minister
van defensie, en de Tsjecho-
slowaakse priester Vaclav
Maly, vorig jaar een van de
mensen achter de 'fluwelen
revolutie' in dat land, zou Tö
kes de opening van de Vre-
desweek op 22 september bij
wonen. Een ernstig verkeers
ongeluk dat hem vorige
maand overkwam, houdt hem
evenwel aan het bed gekluis
terd.
De kerk wordt vaak gezien
als burcht van het conserva
tisme: als versteend instituut
van het verleden of in het
beste geval als symbool van
het bewaren van traditie.
„Slechts heel zelden associë
ren we haar naam met het be
grip verandering."
De transformerende rol die
het christendom in het Ro
meinse Rijk vervulde, of het
belang van de Hervorming
die een nieuwe samenleving
vorm gaf, verleende de kerk
in die dagen een aanzienlijk
maatschappelijk en politiek
gewicht. Het ziet er volgens
Tökes naar uit dat in onze tijd
de kerk na een langdurige
crisis zichzelf hervindt.
„Ze neemt en dat herinnert
aan haar beste tradities een
gewichtige rol van historisch
belang op zich in het leven
van de wereld. Dankzij de oe
cumenische beweging gaan de
kerken voorop bij het vorm
geven van een betere toe
komst voor de wereld en voor
Europa en bij het verwerkelij
ken van een omvattende poli
tieke ordening waarin vrede
en gerechtigheid heersen."
Gods Woord en de christelijke
waarden kunnen als een
werkzame kracht levendi
ger dan wat voor ideologie
ook tot hun recht komen
bij de realisering van een
nieuw Europa. De kerk van
de oecumene kan naar de me
ning van Tökes een morele
dimensie verlenen aan een
politiek die zijn geloofwaar
digheid heeft verloren.
Twaalfduizend gegijzelder^
t 06
IN de Golfcrisis heeft opnieuw het vermijden vai and
woord, in dit geval de vooral in de VS zwaar beladen
gijzelaar, geen enkel effect gehad. Na de sinistere taa
vorige week van de Iraakse president Saddam Husayis Vy
ook nauwelijks nog worden gehoopt, dat Irak zou n tege
waarvoor al sinds de inval in Kuwayt werd gevreesd.
DONDERDAG kregen Amerikanen en Britten in beid fjd
den opdracht zich te verzamelen in hotels, een eerste st Ker
internering. Vrijdag verzekerde de Iraakse dictator dat
val van oorlog „duizenden Amerikanen in een doofeei
naar huis zouden gaan". En dit weekeinde heeft hij be
gemaakt de bijna twaalfduizend burgers uit Ameril-i-*-
West-Europa te zullen gebruiken als een menselijk schijfJ_
gen eventuele aanvallen op militair-strategisch belan
doelen.
Wie nog mocht twijfelen aan de gewetenloze bedoel)
en praktijken van de Iraakse agressor, weet sinds dit
einde beter. Duizenden onschuldige westerlingen w
misbruikt als pionnen in het lugubere schaakspel van
dam Husayn. Hun gijzeling druist in tegen het internati
recht en tegen elk menselijk gevoel.
SNEL reagerend heeft de Veiligheidsraad van de Vere
Naties de Iraakse handelwijze scherp afgekeurd en Ira
vraagd alle buitenlanders te laten vertrekken. Dat dit
beurd is van groot belang met het oog op eventueel vei
eensgezinde stappen van de Veiligheidsraad tegen Iral
gelijkertijd is het een illusie te denken, dat Saddam H
aan die oproep gehoor zal géven.
In de westerse wereld, die steeds vaker het slachban
wordt van gijzelingsacties, heeft zich de laatste jaren ee ii
eensgezind standpunt gevormd dat zwichten voor dez
menselijke vorm van chantage slechts een averechts
kan hebben. Ook nu zullen de landen waarvan burg»
Irak en Kuwayt gijzelaars zijn geworden in het Golf co
niet toegeven aan de eisen van Baghdad.
Daarentegen mag verwacht worden dat het gij
van de buitenlanders de eensgezindheid in de Veilig
raad om tot gezamenlijke maatregelen tegen Irak te k ct~*
slechts zal vergroten. De aarzeling om de economische t iini
van Irak in stand te houden door een desnoods krachtc
controle van de scheepvaartroutes, zal nu waarsch1
sneller worden overwonnen.
frelv
De wat bedachtzamer houding van de Amerikaanse
dent Bush, die zich door het gijzelen van drieduizentiet
zijn landgenoten voor een groot moreel dilemma zii
plaatst, zal de kansen daarop belangrijk vergroten. De
lijkheid is nu aanwezig, dat Saddam Husayn spoedig ee
der één vlag verzamelde internationale strijdmacht tnet
over zich zal vinden. 6er
H.
gde
brad
te 1
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezor
stukken te bekorten.
Last van sport
Ik heb de laatste tijd in toene
mende mate last van sport. Als
het mooi weer is ga ik graag
naar het strand en aangezien
ik geen deel wens uit te ma
ken van een mierenhoop fiets
ik, bij Kijkduin aangekomen,
een eindje verder zuidwaarts.
Over een rijwielpad, fraai ge
legen in het blonde duinland
schap. Hier krijst slechts de
meeuw en ruist het helm. Zo
zou het althans moeten zijn.
Maar helaas: hier racet ook de
sportfietser, op dikke dan wel
dunne banden. En wel en mas
se. Met hoge snelheid razen ze
over dit prachtige fietspad en
aangezien het sportlieden zijn,
zijn zij ongenegen hun snel
heid te matigen ten behoeve
van de mensen die er (ook)
voor hun plezier fietsen.
Een bijkomend nadeel is het
transpireren, dat door sportlie
den uitbundig wordt beoefend.
Menigeen die van een boswan-
delingetje houdt wordt vergast
op de aanblik van doorweekte,
briesende knekelhuizen op ni-
kes. Deze joggers verspreiden
vaak een lucht die associaties
oproept met het nijlpaarden-
verblijf in Blijdorp en tot over
maat van ramp zijn het ook
nog eens spugers. Onbe
schaamd mikken zijn hun flui
men in rododendron en
braamstruik.
Men kan denken dat ik hier
een overdreven beeld van de
werkelijkheid heb geschetst.
Dat is niet zo. Misschien zijn er
„sportievelingen" die dit lezen.
Ik ga er niet van uit dat zij
hun gedrag hierdoor zullen
veranderen. Dat geeft niet.
Het doet mij genoegen dat zij
dan op zijn minst weten
hen als onsmakelijke, ndi
inschikken genegen mei
gers beschouw. En ik
niet de enige te zijn dii
over denk.
P.Th.J. Boekhoven,
DEN HAAG.
Golf versus Liberia
Er lopen geen
met olie naar hier vani
beria. Ook de handel m
land zal waarschijnlijk
een klein percentage zij
de totale wereldhandel,
daar nu gebeurt hebbe
via onze communicatien
len kunnen zien: mensei
moorden elkaar op de
gruwelijke wijze. De Sti<
Artsen zonder Grenzen
de vrijwilligers die de o
venden van de slach
verzorgden, terug moetei
pen. Met bloedend hart
ben die uit eigen lijfsb
de slachtoffers moeten a
laten. De inzet van de w
machten om aan die
schrikkelijke broeden
een einde te maken blij
terwijl in de Perzische
een oorlog wordt uitgelo
scheldpartijen over en
Er zal wel een goede
voor deze handelwijze zij
voorbeeld het zich niet
gen in binnenlandse aai
genheden. Zodra er
grote economische (of
belangen op het spel sta
er altijd een reden
ingrijpen te vinden. Jami
dat! Waarom? Omdat
Liberia om mensen g
helaas minder waard
olie.
C. Orleans-Angenent,
LEIDSCHENDAM.
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers)
Kantoor Apothekersdijk 34. Leiden.
Telefoon 071-122 244
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
van 8 30 tot 17 00 u
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van i
Nabezorging
Telefoon. 071-122 248
van ma. t/m vr van 18.00 tot 19 00 u. op za van 14.00 tot 15 00
Abonnementsprijzen (inclusief 6BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girok;
per maand 24,85 per maand 2
per kwartaal 74,10 per kwartaal f. 7
per jaar f. 284,50 per jaar f. 28
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij
070 - 3902 702
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
rdt:
AA
9*1