'Geneeskrachtige' bron in Dokkum trekt veel publiek ÊcidócSotvto/ï 1 brieven van lezer: kerk wereld „Paus per telefoon" dure aangelegenheid Kerk Schokland te mooi voor nieuwe kaalslag Nederlands model mlT Ccidóc Soutcmt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE fokLcCou/umt DONDERDAG 16 AUGUSTUS 1990 PAGIN IN Voorstel invoering doodstraf van tafel BUENOS AIRES De Argentijnse president Carlos Menem heeft dinsdag het omstreden wetsvoorstel voor herinvoering van de doodstraf ingetrokken. Het voorstel maakte de dood straf mogelijk voor personen die zich schuldig hebben gemaakt aan verkrachting, handel in drugs, of ontvoering met moord. De meeste politieke partijen en de kerken hadden de herinvoe ring van de doodstraf veroordeeld. De protestantse kerken herinnerden Menem aan de plicht van de regering het leven te verdedigen en God te dienen door rechtvaardig te handelen. Zij herinnerden Menem aan het gebod 'Gij zult niet doden' en noemden elke menselijke wet die daarmee strijdig is, immo reel. De RK bisschoppen spraken geen principiële verwerping van de doodstraf uit, maar vonden invoering op dit moment niet geschikt. Afluisterapparatuuur in Vaticaan PRAAG De Tsjechoslowaakse geheime dienst heeft in het verleden afluisterapparatuur geplaatst in het kantoor van een hoge medewerker van de Heilige Stoel, aldus de voormalige Tsjechoslowaakse minister van binnenlandse zaken Richard Sacher. Volgens Sacher was de informatie niet bestemd voor de inlichtingendienst van zijn land, maar voor die van een an der land. Sacher zou de Italiaanse autoriteiten van de activiteit van de geheime dienst in het Vaticaan op de hoogte hebben gesteld. Het is mogelijk dat mede met behulp van deze infor matie een spionagenetwerk in Italië is opgerold, aldus Sacher. Italiaanse kranten uitten woensdag het vermoeden dat kardi naal-staatssecretaris Agostino Casaroli slachtoffer van de spio nage is geweest. Maar dat is door niemand bevestigd. Niemand kan zijn vaderland liefhebben met een lege maag. William Cowper Brann DOKKUM De telefoon van de Dokkumer pas toor H. Peters staat de af gelopen dagen roodgloei end. Alleen gisteren al belden er ongeveer vijf tien mensen die ziek wa ren en naar de 'genees krachtige' Bonifatiusbron wilden of nadere infor matie wensten. Tientallen mensen bezochten de af gelopen dagen de Bonifa tiusbron om flessen met bronwater te vullen voor zieke mensen die zelf niet naar de bron konden ko men of om zich zelf in het water te begeven. Het parochiebestuur van Dokkum is gisteravond in een speciale vergadering bij elkaar geweest om zich nader te beraden. De drukte in Dokkum is het gevolg van de gebeurtenis die zich zondag 29 juli bij de Bo nifatiusbron heeft afgepeeld. Ype en Janny Brandsma uit Sneek dompelden hun negen maanden oude dochtertje Nephtis die nogal last had van een rochelende hoest, onder in de Bonifatiusbron te Dok kum. Op de terugreis naar Sneek bleek de baby genezen. Brandsma die een praktijk voor natuurgeneeswijzen in Sneek heeft, laat desgevraagd weten dat het zijn dochtertje Nephtis nog steeds "heel goed" gaat. Hij heeft na de publicatie van zijn verhaal in enkele kranten de nodige re acties uit het land gehad. "Een mevrouw uit Borculo belde mij op met de vraag of de bron wel diep genoeg was om er in te gaan. Nou ik heb haar verteld dat dat helemaal geen probleem is Volgens mij is de bron wel drieënhal ve meter diep. Er is trouwens een trapje in gemaakt zodat je er heel gemakkelijk in kunt". Duidelijke relatie Het Sneker paar is nog steeds onder de indruk van de ge beurtenis in Dokkum. "Ik heb het gevoel dat er iets heel bij zonders aan de hand is", aldus Ype Brandsma. Voor Brands ma bestaat er een duidelijke relatie tussen het 'genees krachtige' water van de Boni fatiusbron en Bonifatius. "Hij heeft hier als eerste het chris tendom gebracht: licht in duistere tijden. Hij heeft daar in die bron een bijzondere kracht achtergelaten". Brandsma vertelt dat hij pas toor Peters, na de wonderlijke toestemming om dit verhaal naar buiten te brengen. "Ik verwachtte al dat dit nogal wat zou losma ken". De pastoor stemde met het plan van het Sneker paar in. Pastoor Peters was zaterdag middag (de Bonifatiuskapel is dan geopend) en zondag even aanwezig bij de Bonifatius bron en trof daar enkele men sen aan. "Er zijn mensen die zich ondergedompeld hebben of met de voeten in het water hebben gezeten". Telefonisch wordt de Dokkumer pastoor gebeld met vragen als 'kan ik met mijn ziekte naar de bron'. "Ik krijg ook mensen met zie ke kinderen aan de deur die De Bonifatiusbron bij Dokkum vragen waar de bron is", ver telt Peters. Hoe reageert hij daarop? "Ik houd ze er niet vanaf. Ik laat het open. Die bron is gewoon toegankelijk". Later zegt hij dat hij „geen TNO is en ook geen hotline met God" heeft. Mensen die ziek zijn, doen er volgens hem heel veel aan om weer gezond te worden. Sommige mensen „geloven" er dus in. Om de toeloop naar de pasto rie te verminderen heeft het bestuur van de Bonifatiuspa- rochie in Dokkum in overleg met het bisdom Groningen een verklaring uitgegeven waarin staat dat de bron „van grote religieuze en historische betekenis" is. Zij respecteert verder de ervaring van het Sneker echtpaar maar wenst zich daar verder niet over uit te laten. In de verklaring wordt erop gewezen dat al in de eerste le vensbeschrijving van Bonifa tius (ongeveer 25 jaar na zijn dood) de biograaf Willibald het ontstaan van een bron met helder zoet water bij Dokkum vermeldt. Tot in onze eeuw zijn er meldingen van bijzondere ervaringen die aan de Bonifatiusbron worden toegeschreven. Genezingsverhalen in de joods-christelijke traditie zijn volgens het parochiebestuur FOTO: PERS UNIE „de verwoording van een diep verlangen naar heelheid in een gebroken bestaan". Het gaat in eerste instantie niet om het wonder maar om het verkrijgen van „innerlijke rust die z'n positieve uitwer king op het lichaam kan heb ben". In de rk traditie heeft het wa ter bij de zogeheten heilige plaatsen altijd een verwijzen de functie, namelijk naar Christus als Bron van Levend Water, aldus de verklaring. Het parochiebestuur wijst er tenslotte op dat er met het oog op de risico's voor de volksge zondheid monsters van het Bonifatiuswater zijn genomen. Amerikaanse ex-priesters willen weer terug in ambt SPRINGFIELD Meer dan zestig Amerikaanse en Canadese ex-priesters hebben belangstelling ge toond voor een project dat hun de mogelijkheid biedt terug te keren in het ambt. Dat zegt pater John Gray, overste van de Missionarissen van de Heilige Apostelen in de Verenigde Staten. De orde, die gespecialiseerd is in de opleiding van mannen die op latere leeftijd voor het priester ambt kiezen (late roepin gen), heeft het project op gezet. Gray is tevreden over de be langstelling, temeer daar er slechts beperkte publiciteit aan het project is gegeven. Hij heeft met een adverten tiecampagne gewacht totdat duidelijk is hoeveel ex- priesters daadwerkelijk be sluiten aan het project deel te nemen. Voorlopig hebben acht priesters een verzoek ingediend. Volgens Gray hebben som mige belangstellende ex- priesters al meer dan 20 jaar geleden het ambt neerge legd. Sommigen beseften al een dag nadat zij uit het priesterambt waren gestapt, dat zij zich hadden vergist, maar anderen hadden een ingewikkelder verhaal te vertellen. Sommige ex- priesters zijn getrouwd,' maar niet voor de kerk, en gescheiden. Anderen zijn nooit in het huwelijk getre den. Een ex-priester die in het ambt wil terugkeren, heeft de steun nodig van de bis schop of het hoofd van de religieuze orde of congrega tie onder wie hij als priester werkte. Bovendien moet hij aantonen dat hij belijdend rooms-katholiek is gebleven. Daartoe is onder meer een aanbevelingsbrief van de pastoor van zijn parochie nodig. De exrpriesters die uiteinde lijk het project gaan volgen, zullen een jaar lang cursus sen moeten volgen in het re traitehuis van de Missiona rissen van de Heilige Apos telen. M'MJiM'llil'Uil Nederland** hervormd* Kerk Beroepen door de Generale Synode tot predikant voor buitengewone werkzaamheden (geestelijk verzoger bij de Koninklijke Landmacht) R.H.L. Fechner te NIJeveen; te Dussen en Hank K. Groenendijk te Sommelsdljk. Nederlands* Gereformeerd* Kerken Beroepen te Heerde l.s.m. Apeldoorn P. Kurpershoek te Assen. Duizenden bezoekers waren gisteren ter gelegenheid van het feest van Maria Tenhemel opneming naar Lourdes gekomen. FOTO: EPA LONDEN Sinds begin deze maand is de stem van de paus per telefoon te horen. Ook in dit geval geldt dat voor niets de zon opgaat. De geïnteresseerde gelovige moet een nummer in Austra lië (09 —.611 411 611) bellen met als gevolg een on verwacht hoge telefoonreke ning. Stan Markland van het En gelse bedrijf Global Telecom verdedigt deze praktijk met de opmerking dat alleen OTC, de Australische telefoonmaat schappij, technisch in staat is een deel van de opbrengst van internationale gesprek ken rechtstreeks aan een der de, in dit geval het Vaticaan, over te maken. Om teleurstel lingen te voorkomen voortaan in de advertentie ook het tarief worden ver meld, aldus Markland. Met enkele Europese tele foonmaatschappijen is Global Telecom in onderhandeling om een voorziening te treffen Een woordvoerder van de PTT wijst er op dat zijn be drijf „voorzover hij weet" niet door Global telecom isa bena derd. Overigens is de paustelefoon een winstgevende zaak. De eerste dag hebben 14.000 mensen het nummer gedraaid om de stem van de paus te ho ren. Sindsdien heeft het aan tal pausbellers zich op zo'n 3000 gestabiliseerd, aldus Markland. Zijn bedrijf houdt alleen de kosten in. De rest gaat volgens hem naar het Vaticaan. Nieuwe kloosters in de DDR KEULEN/BERLIJN De katholieke ordes en congrega ties in de Bondsrepubliek wil len kloosters in de DDR op richten. Dat zegt de algemeen secretaris van de vereniging van oversten van ordes en congregaties van priester-reli gieuzen in Duitsland, Wolf gang Schumacher. Er zijn op dit moment in de DDR elf kloosters van orden of con gregaties van priester-reli gieuzen met in totaal 108 pa ters en broeders. Volgens Schumacher willen deze kloosters zich onder het gezag van de Westduitse provincie van hun orde of congregatie stellen. Schumacher wil de „wederzijdse uitwisseling" van paters en broeders uit beide Duitse staten bevorde ren. Paters uit de Bondsrepu bliek zullen worden overge plaatst naar een klooster in de DDR en omgekeerd. Vooral novicen (nieuwe kloosterlin gen) zullen daartoe worden aangespoord. Volgens Schu macher gaat het aantal nieu we leden „niet zo snel achter uit als altijd wordt gezegd". Vorig jaar konden de ordes en congregaties van priester-reli gieuzen in de Bondsrepubliek 169 nieuwe leden boeken. Dat aantal is overigens niet ge noeg om de iterfgevallen te compenseren. ENS Een preekstoel met klankbord uit Sint- Jacobieparochie, een doophek en een psalm bord uit Britswerd, een doopvont uit Bornwird, banken uit Urk en collec- tezakken uit Boer. Sinds enkele maanden ziet het kerkje op Schokland er weer uit als vroeger. Het is volgens directeur Oos terhof van Museum Schok land de enige kerk in Neder land die na bijna anderhalve eeuw te hebben leeggestaan, weer volledig is ingericht. Pessimisten moeten er vóór 6 januari 1991 een kijkje hebben genomen. Optimisten mogen hopen dat de tijdelijk bedoel de expositie een langer leven is beschoren. Het kostte directeur W. Oos terhof een jaar zoeken om de kerk op Schokland weer in te richten als voorheen. Elf maanden speurwerk leverden als voornaamste opbrengst 'slechts' een stel kerkbanken op. De laatste maand kwam de stichting Aide Fryske Tsjerken de Oude Friese ker ken op de proppen, met een verbijsterend resultaat. Schokland werd bewaard voor een nep-preekstoel. Voor wie het nog niet weet: het eiland Schokland werd in 1859 op last van koning Wil lem III ontruimd. Alle huizen werden afgebroken, alleen de kerk bleef staan. De reden: het oprukkende water. Hoewel de kerk uit 1834 in tact bleef, werd het interieur eruit gehaald en niemand weet waar het gebleven is. Wat wel bekend is gebleven, is de vorm van de preekstoel. Die zou zeshoekig zijn ge weest, evenals het klankbord erboven. Ook de plaats van de preekstoel was geen geneim, de bevestigingshaken voor het klankbord prijken nog steeds in de muur. Een preekstoel van die vorm en leeftijd (begin 1800) te vin den, bleek een groter pro bleem. Ook de Rijksdienst voor Monumentenzorg had er geen. Via via kwam Ooster hof bij de stichting Aide Frys ke Tsjerken terecht, een ont moeting waarover hij nu nog enthousiast kan worden. "Toen ik belde, zouden tim merlui de volgende dag be ginnen met het maken van een namaak-preekstoel. Ik vroeg of de stichting me ook kon helpen aan kroonluch ters. Die hadden ze niet, maar een preekstoel was niet zo'n probleem.Een dag later zat ik al bij ze op kantoor. Wat die mensen voor je doen zeg, alsof ze het herinrichtings plan zelf bedacht hadden. Niets was hen teveel". Dank zij de stichting konden uit heel Friesland kerkelijke voorwerpen in bruikleen worden genomen. Omdat de openingsdatum van tevoren al bepaald was, moest de inrichting van de kerk in ijltempo geschieden. De res tauratie van de preekstoel, het pronkstuk van de kerk, ging 's avonds en in de week enden door. Een week voor de opening was het klaar. "Het is echt een schatje", con stateert Oosterhof tevreden terwijl hij het kerkje binnen wandelt. Wat opvalt zijn de lichte tinten waarvoor geko zen is. De kleurencompositie vormt vrijwel de enige dich terlijke "vrijheid die het mu seum zich veroorloofd heeft bij de herinrichting. Het scheepje dat aan het plafond hangt is ook een gissing, hoe wel Oosterhof vast gelooft dat in het vroegere vissersdorp een schip in de kerk heeft ge hangen. Wat ontnreekt is een orgel. Schokland heeft zich altijd moeten behelpen met een voorzanger. Een lezenaar zo als die daarbij gebruikt werd, is ook weer aanwezig in de kerk. Hij is bevestigd aan het doophek. "Het is alsof het zo heeft moeten zijn", filosofeert Oosterhof, wijzend op de mi nieme kier tussen hek en muur. "Het paste tot op de milimeter". Kanselbijbel Het enige wat origineel uit de kerk van toen afkomstig is, is de kanselbijbel. Bewezen is het nooit, maar het monu mentale boek - sinds 1980 weer terug op Schokland - is afkomstig van een familie waarvan een voorvader kerk voogd op Schokland is ge weest. De bijbel krijgt dus het voordeel van de twijfel, en heeft een ereplóatsje gekregen in de kerk die nog slechts door één camera plus brand melder ontsierd wordt. De met weinig geld (/25.000) maar met veel moeite herin gerichte kerk moet in januari 1991 hetzelfde lot ondergaan als in 1859. En wanneer er een triplex preekgevalletje in de kerk zou hebben gestaan, had daar vermoedelijk geen haan naar gekraaid. Nu is het anders, want steeds meer stemmen gaan op om het inte rieur te laten zoals het nu is. De gemeenteraad van de Noordoostpolder zal daar over moeten beslissen. Want het verlies aan expositieruimte zal met een nieuw gebouw ge compenseerd moeten worden. De directeur van het jaarlijks door 70.000 mensen bezochte museum vindt dat het inte rieur moet wijken indien die vervangende ruimte er niet komt. "Maar mijn wens is dat de kerk moet blijven zoals ie Oosterhof kan enige gedre venheid niet ontkennen. "Ik heb wel duizend keer. in die kerk gestaan en gedacht: 'hoe zou ze eruit hebben gezien'. Er is wat afgebeden in dit ge bouw, de mensen hebben het wel voor hun kiezen gehad. Als je nagaat dat een oude- jaarsdienst eens niet heeft kunnen plaatsvinden omdat er geen geld was om de kaar sen in de kerk brandende te houden. VERWACHT kon worden dat in mei, juni en juli de wei loosheidsstatistiek in ons land ongunstig beïnvloed zou wi den door de komst van een grote groep schoolverlaters op arbeidsmarkt. Dat is echter niet gebeurd: het aantal werk nar zen is de afgelopen drie maanden met 10.000 gedaald ni iar 330.000. Terwijl het Centraal Bureau voor de Statistiek cijfer gisteren bekendmaakte nam minister De Vries van an' ciale zaken en werkgelegenheid een boek in ontvangst o\ wat al tientallen jaren internationaal bekend staat als 1 'Zweedse model': het beleid dat in Zweden wordt gehantee in de strijd tegen onder meer de langdurige werkloosheid Geschikt voor import? is de ondertitel van het bo^ maar evenals de samenstellers moest de bewindsman da; ontkennend het hoofd schudden. Het Zweedse model is vooral op gericht een situatie zoals die nu in Nederland bestaat te voorkomen. Geen pasklare oplossing derhalve vo onze problemen. HOEWEL in ons land de tendens zich voortzet dat de wei loosheid gestaag afneemt, blijft het aantal landgenoten niet aan de slag kan komen toch een ernstig probleem vi men. Voor de oplossing zal een 'Nederlands model' moet worden gevonden. Bijvoorbeeld: het aantrekken van per !1 neel is niet louter een zaak van werkgevers, zo heeft Ne ar' lands grootsie vakcentrale, de FNV, onlangs betoogd. Ov 1 z heid en vakbeweging moeten een grotere greep op de w ving krijgen. De werkgeversorganisaties VNO en NCW h< ben nu niet bepaald enthousiast gereageerd op dit FN standpunt. Toch is er alle reden deze ideeën van de vakl weging niet zonder meer van tafel te vegen. /at topt In het periodieke overleg tussen kabinet en sociale partn JJ1 buigen partijen zich voortdurend over de vraag hoe n name langdurig werklozen aan de slag kunnen worden holpen. Die groep krijgt nauwelijks kansen. Kabinet en v; he' beweging hebben in de afgelopen jaren een constante stroi van verzoeken richting werkgevers gestuurd om meer rui te te scheppen voor de mensen die al langer dan twee jsjtej zonder baan zitten. Het resultaat van die oproep is tot nu minimaal. Vandaar dat minister De Vries van ten slotte ki baar heeft gemaakt dat hij dan maar met wetgeving op punt wil komen. De bewindsman heeft een plan ingediend voor een Wet beidskansen Minderheden. Op grond van deze wet zoudoo, bedrijven verplicht kunnen worden een vast percent.lte minderheidsgroepen in dienst te nemen. Deze zogenaam quoteringsregeling zou een eind kunnen maken aan de no ongelijke verdeling van de werkloosheid. De cijfers spreken duidelijke taal: onder de etnische mj], derheden bevinden zich maar liefst 100.000 langdurig wei lozen. Aangezien langdurige werkloosheid vaak een soci isolement tot gevolg heeft, is er voldoende reden om te sp jn< ken van een ernstig probleem. Die mening is in het blad Werkgever overigens gedeeld door prof. Weitenberg, al a meen directeur van het NCW. Het is één van de belangrijkste taken van de overheid zi in te zetten voor die landgenoten die tussen wal en schip recht dreigen te komen. De zorg voor de medemens staat o hoog in het vaandel van de partijen die dit kabinet schrag Vandaar dat een wat actiever beleid op dit punt, ondanks verzet van de werkgevers, verwacht mag worden. gei O MAAR een verplichte quoteringsregeling alleen zal het pi bleem niet oplossen. Een tekort aan scholing en een gebré kige kennis van onze taal zijn vaak de oorzaak van die wei loosheid. De Nederlandse overheid heeft in de afgelopen ren een beleid gevoerd dat sterk was gericht op het behc van eigen taal en cultuur van allochtonen. Er is geen ree abrupt met dit beleid te breken, maar aangezien juist de er de oorzaak van is dat mensen zonder werk blijven, ook op dit punt van de overheid een grotere stimulerende worden gevraagd. Naast een actief beleid van het bedrij leven mag ook op werklozen een beroep worden gedaan een inspanning te leveren om de kennis en kunde te verwji ven die op de arbeidsmarkt worden gevraagd. MINISTER De Vries heeft dat gisteren nog eens in brei verband onderstreept. De arbeidsbureaus zouden langdui werklozen die een baan weigeren gerust wat steviger kik nen aanpakken. Een soepele houding was begrijpelijk inP achter ons liggende jaren, toen er nog geen vacatures warf Nu er wel open banen zijn moeten de langdurig werkloa, hun kansen met twee handen grijpen. De arbeidsbureaa kunnen daarbij helpen door ze een duwtje in de rug te f ven, aldus stelde de bewindsman terecht vast. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonde stukken te bekorten. De kluts kwayt. Al geruime tijd erger ik me mateloos aan de nieuwe spel ling van aardrijkskundige na men, waarbij bijvoorbeeld Koeweit verbasterd wordt tot Kuwayt en meer van die zin. Ik raak er de kluts kuwayt. P.J. Stram, FOORSGOTEN. (Om ook maar even met Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon. 071 - 122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma t/m vr. van 8 30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15 00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling Bij betaling per accept-girokaart per maand 24,85 per maand 25.8! i per kwartaal 74,10 per kwartaal 75,11 per jaar f. 284,50 per jaar 285,9 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2