Op een kroegse manier over kerk praten brieven van lezers kerk wereld Indonesische regering verbiedt synode op Sumatra Lijden, sterven en het lege graf CcicLc Öoiucuil u mT Ccldóc Soutont GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSoincMit WOENSDAG 15 AUGUSTUS 1990 PAGINA IN Priester dreigt met hongerstaking tegen inwijding ABIDJAN Een Franse' priester in Ivoorkust heeft gedreigd in hongerstaking te gaan als paus Johannes Paulus II volgende maand in Yamoussoukro de 300 miljoen gulden kosten kathe draal inwijdt. Het reusachtige kerkgebouw, driemaal groter dan de Sint Pieter in Rome, staat in de geboorteplaats van pre sident Felix Houphouet-Boigny, een van de rijkste staatshoof den in Afrika. Ivoorkust is met een schuldenlast van tien mil jard dollar een van de armste landen ter wereld. „Zelfs als zou de president de kosten uit zijn eigen vermogen hebben betaald, dan raakt de paus toch nog verwikkeld in een schandaal. Want een geschenk accepteren dat voor een deel gestolen is, is een verborgen zonde," aldus pater Renaus de Crecy, die zegt dat veel gelovigen in Ivoorkust zijn mening delen. Scheuring in Ierse Anglicaanse Kerk LONDEN Tegenstanders van vrouwelijke priesters in de Ierse Anglicaanse Kerk hebben zich afgescheiden en een eigen 'Kerk van Ierland (traditionele ritus)' gesticht. In de Ierse Anglicaanse Kerk ontvingen vorige maand twee vrouwen de priesterwijding. Het is de bedoeling dat de traditionele Angli canen op 2 september in Noord-Ierland hun eerste kerkdienst houden. Tot de kerkscheuring is besloten op een bijeenkomst van tegenstanders van vrouwelijke priesters in Belfast. Vol gens eigen zeggen hebben ze de steun van enkele behoudende bisschoppen in Engeland waar de strijd over de wijding van vrouwen nog in volle hevigheid aan de gang is. „Wij zullen niet toestaan dat vrouwelijke priesters en feministische ge- dachtengoed langzaam onze kerk binnensluipen," aldus woord voerder van de nieuwe kerk. Als iedereen ronduit zijn mening zei, zou dat de gesprekken onmogelijk maken. Benjamin Disraeli KRO - RADIOPROGRAMMA GLAS IN LOOD LAAT EMOTIES VAN MENSEN SPREKEN HILVERSUM Spraak makend zal het radiopro gramma Glas in Lood van de KRO nooit wor den. Ook kunnen de ma kers ervan niet rekenen op een groot luisterpu bliek. Toch zijn er al meer dan 500 afleverin gen van gemaakt, als je de voorloper ervan „Een zondags pak....voor alle dag" erbij rekent. En het plezier dat de redactie er aan beleeft om Glas in Lood wekelijks samen te stellen en zaterdags op Radio 2 om 17.00 uur de ether in te sturen is er niet minder om. Glas in Lood, dat kan reke nen op een vaste groep luiste raars van honderdduizend, is een alleraardigst programma over religieuze thema's, waar in geput wordt uit de rijke bron van de traditie van de Kerken. Het is een radiopro gramma, die degelijkheid, ori ginaliteit en kwaliteit paart aan een grote toegankelijk heid, waarin religie ontdaan wordt van zwaarwichtighèid en ernst: voor een groot pu bliek prettig om te beluisteren en je steekt er ook nog wat van op. „De geschiedenis van de Ker ken is vol ervaringen, ideeën en opvattingen van mensen die vanuit de inspiratie van het evangelie of vanuit een andere religieuze context een keuze hebben gemaakt. Een verhaal uit het verleden kan soms een verrassend licht werpen op de actualiteit", al dus redacteur Henk Kempes, die daarmee de filosofie van Glas in Lood verwoordt. Centraal in het radioprogram ma staan de verhalen en bele venissen van mensen. Een broeder of zuster vertelt over zijn of haar ervaringen in de missie of in de orde, een sfeerreportage over de vere ring van de Heilige Gerlachus De redactie van KRO's Glas in Lood: v.l.n.r. Bob Jongbloed, Henk Kempes, Fried Petersz, Ineke Blankestijn en Hein Vrijdag. in het Limburgse Houtem, die in een boom leefde, Bonifaci- us in Dokkum, een kerkhisto ricus, die de geschiedenis van de ketterse Katharen belicht, het is zo maar een greep uit de onderwerpen. Kenmer kend ervan is vooral de ui terst ontspannen sfeer waarin het aan de orde gesteld wordt. „Dat zit ook in de naam van het programma. „Glas in lood beschilderde ramen werden vroeger ook als de biblia pau- porum, de bijbel voor de ar men, beschouwd", vertelt Henk Kempes. „Het is dus geen zwaarwichtig program ma, vol geleerde colleges van deskundigen. We doen niet aan discussies, theoretische beschouwingen of religieuze overwegingen, maar we vra gen onze gasten om een ver haal te vertellen. Geen predi kantenstijl dus." Fried Pe tersz, meer het kunstzinnige type van de redactie: „Ze moeten kleine schilderijtjes maken. Wij bepalen dan hoe ze opgehangen worden." Bob Jongbloed: „We hebben wel eens de slogan bedacht 'na de kerk de kroeg in'. Op een kroegse manier willen we over kerk en religie praten, zoals mensen vroeger zondags na de kerk in de kroeg over Bijpraten In 1979 vroeg de afdeling godsdienst radio van de KRO Bob Jongbloed, Hein Vrijdag en Fried Petersz een uur ra dio te vullen na de zondagse Eucharistieviering. Ze be dachten de naam „Een zon dags pak ....voor alledag" en vroegen zich daarbij af of het niet aardig was om de luiste raars, opgevoed in de katho lieke traditie en luisterend naar de Eucharistieviering, „bij te praten over het nu". Hein Vrijdag: „Maar we wil den ook de mensen die niet meer kerken, religiositeit in zich hebben en op zoek zijn naar een vernieuwing daar van, iets aanreiken. Al doen de kwamen we tot de ontdek king dat je heel goed gebruik kunt maken van de geschie denis en van verhalen van mensen, waarin diepe emoties tot uiting komen. Mensen, die op een nieuwe manier zin aan hun leven geven." Henk Kempes: „Fried zegt altijd dat ieder programma voor onszelf een college moet zijn. We moeten er zelf ook iets van opsteken. Anders is het plat, saai, een sjabloon. En zo rea geert het publiek ook. Dat merk ik aan de brieven, reac ties en de aanvraag voor bandjes van de uitzending, die we krijgen. Radio is een mooi en ondergewaardeerd medi um. Daar kun je heel veel va riatie in aanbrengen met tekst, muziek, met stemmen. In stemmen kunnen zoveel emoties zitten. En voor de ra dio zitten mensen toch mak kelijker te praten dan voor te levisie. Radio is intiemer. Er is zoveel geschreven aan tek sten, muziek, gedichten in de katholieke traditie. En het is heel anders als je het hoort dan wanneer je het leest." Opbouw Glas in Lood kent dan ook een vaste opbouw met blokjes gesprekken met mensen, blokjes historische teksten en uitspraken (een orderegel, een pauselijke brief of bisschoppe lijke verklaring, citaten van heiligen), of brieven en ge dichten die mensen geschre ven hebben, voorgelezen door Dore Smit, en niet te vergeten de muziek, waarvoor Fried Petersz steeds weer op pas sende wijzende uit zijn archief weet te putten. Soms kiest de redactie er ook voor om bij manifestaties en bijeenkom sten aanwezig te zijn en daar van verslag te doen. Maar die keuze is dan meer ingegeven door het feit dat de KRO op zaterdag dan geen actualitei tenrubriek op de radio brengt. De gebeurtenis, zoals een ma nifestatie van de Acht-Mei- Beweging, wordt dan ook op een Glas-in-loodachtige wijze de ether ingestuurd. Zo reisde Henk Kempes vorig jaar af naar Bazel voor de grote oe cumenische Europese meeting van het conciliaire proces voor gerechtigheid, vrede en het behoud van de schepping, maar Kempes liet het officiële gedeelte links liggen. Hij bracht uitsluitend Nederlan ders voor de microfoon, die onder de indruk waren van de verhalen en belevingen van de mensen uit Oost-Euro pa, die ze daar in de work shops gehoord hadden. Want het gaat in Glas in Lood om de verwevenheid van religie met het alledaagse leven, niet om het standpunt, de visie of de mening van welk instituut, organisatie of beweging dan Voor de komende uitzendin gen staan op het programma een reportage van Ineke Blankestijn over jongeren in Taizé, portretten van zuster Alphonse van der Eeren- beemt van de zusters van de Choorstraat in Den Bosch, die jarenlang in Zaïre gewerkt heeft, van de montfortaan Phil Bosmans van de Bond zonder Naam in België, en een gesprek met cultureel anthropologe Angeline van Agterberg, die getrouwd is met een Toeareg. Zij zal met Bob Jongbloed praten over de Toearegs, een Berbervolk in Algerije, dat de islam op zijn eigen manier invult. Een aar dig gesprek kan dat opleve ren, denkt de redactie, in het licht van het oprukkend isla mitisch fundamentalisme in Algerije. Want de Toearegs zijn vrouwvriendelijk. Niet de vrouwen zijn daar gesluierd, maar de mannen. Henk Kem pes: „Ik hoor mensen in ons programma steeds dingen vertellen die ik nog niet weet. De vrouwvriendelijkheid van die islamitische Toearegs, dat is ook zoiets wat ik nog niet THEO KRABBE Het radioprogramma Glas in Lood is elke zaterdag te be luisteren om Radio 2, 17.03. Anglicaanse bisschop verongelukt na dreigementen NAIROBI De Kenyaanse bisschop Alexander Muge, een fel tegenstander van het re giem van president Daniel Arop Moi, is dinsdag bij een verkeersongeluk om het le ven gekomen. De geestelijke had maandag nog gezegd dat zijn leven werd bedreigd. „De bisschop overleed nadat zijn auto frontaal in botsing kwam met een vrachtwagen", aldus een familielid van Muge. Vol gens haar leken aan het onge luk geen verdachte omstan digheden te kleven. Muge en drie van zijn stafme dewerkers waren gisteren vertrokken uit de grensstad Busia, bij Uganda, en op de te rugweg naar Nairobi. Volgens een autoriteit van de plaatse lijke politie, die anoniem wil de blijven, zijn zowel type als kenteken van de vrachtwa gen niet bekend. De drie in zittenden zijn in het zieken huis opgenomen. Volgens hen bestuurde Muge de auto zelf. De Anglicaanse bisschop was een van de bekendste critici van de één-partij-heerschappij van president Moi. Hij voerde een felle campagne tegen re geringscorruptie en werd door de autoriteiten gevreesd van wege zijn scherpe tong. Maan dag noemde hij de leden van het kabinet „professionele moordenaars". Een minister had toen voorspeld dat de Anglicaanse bisschop niet le vend uit Busia zou terugke ren. De afgelopen maand zijn in Kenya bij anti-regeringsrellen minstens 20 mensen om het leven gekomen. Nederlands hervormde kerk Beroepen te Hekelingen en Si- monshaven F.A. den Harder te Rhoon. Nederlandse Protestanten Bond Benoemd tot voorganger te Doorn e.o. (part-time) mw. M.H. Kersjes-de Muinck Kei zer, pastoraal medewerker te De Bilt-Bilthoven (part-time), die deze benoeming heeft aangenomen. WUPPERTAL De In donesische regering heeft op het laatste moment de synode van de prote stantse Toba-Batak-kerk op Sumatra verboden. Als reden noemde de rege ring veiligheidsoverwe gingen. De synode zou begin deze maand wor den geopend. Dit heeft de Westduitse zendingsorga nisatie Vereinigte Evan gelische Mission te Wup- pertal bekend gemaakt. De kerk, met ongeveer twee miljoen leden de grootste protestantse kerk in Zuid- Oost-Azië, verzet zich tegen de uitbreidingsplannen van de papierfabriek PT Indoray on op Sumatra. Bisschop Sori- tua Nababan had steun ver leend aan boeren die land kwijt raakten zonder dat ze daarvoor een redelijke ver goeding ontvingen. Verder had de kerk protest aangete kend tegen de ontbossing en milieuvervuiling door de fa briek. Kortgeleden had bis schop Nababan bij een ont moeting van Indonesische kerkleiders met president Su harto de kwestie van de pa pierfabriek aan de orde ge steld. De kerk probeert de reiskos ten van de ongeveer 500 syno deleden, die allen al naar Me- dan waren gereisd, te verha len op de regering omdat het verbod op zeer korte termijn werd uitgevaardigd. Boven dien onderneemt bisschop Na baban pogingen alsnog toe stemming voor de synodezit ting te krijgen. Het Indonesische weekblad Tempo meldt dat de synode is uitgesteld, zo zegt mevr. E. Boekesteijn, secretaris van het Indonesië-orgaan van het Ge reformeerde centrum voor zending en werelddiakonaat. In dat bericht wordt als enige reden de crisis binnen de kerk over de leiding van bis schop Nababan genoemd. Zijn verkiezing in 1987 leidde tot tegenstellingen in de kerk. In dat kader heeft hij 19 pre dikanten uit de synode gezet. Bovendien heeft hij zowel naaste medewerker als de rector en het bestuur van de christelijke univërsiteit Nom- mensen in Medan naar huis gestuurd. Studenten van deze universiteit, genoemd naar een beroemde zendeling, ei sen nu het aftreden van Na baban, aldus Tempo. Gezondheid is een dank baar onderwerp van ge sprek. Er is grote belang stelling voor alternatieve geneeswijzen en in som mige groepen voor ge bedsgenezing. Ook zijn er nog steeds bedevaarten naar Lourdes. Tegelijk zijn er discussies over het recht tot beëindiging van het leven, aan het begin door abortus eq aan het eind door euthanasie. Op film en tv worden lijden de en dode mensen zon der respect en scrupules getoond. Tegelijk wordt in het dagelijks leven lij den en dood gecamou fleerd. Een belangrijke reden waar om in zwart Afrika zoveel mensen christen zijn gewor den is het feit dat de Bijbel vertelt hoe Christus de dood heeft overwonnen. In een sa menleving waar veel en jong werd gestorven niet in aparte ziekenkamers maar in de een- kamerhut temidden van ou dere en jongere levenden, was de overwinning op die dood evangelie: Goed Nieuws. Zo goed als in de gemeen schappen van de negerslaven in Noord-Amerika, waar het leven hard was en veel werd geleden, het antwoord op dat lijden de negro-spirituals wer den, troostende geloofsliede ren, die spraken van de over kant van dit harde bestaan na de dood, waar alles anders zou wezen. In Latijns-Amerika daarente gen herkenden de armen en verdrukten zich zo sterk in de lijdende Christus, dat lijden sprocessies meer nadruk kre gen dan het feest van de op standing. In onze cultuur staan twee ontwikkelingen haaks op dit alles. Aan de ene kant is het leven van velen door verbe terde hygiëne, voeding en ge zondheidszorg langer gewor den en zijn de mensen eigen lijk alleen maar gericht op het hier en het nu. Op basis van menselijke wetenschap heb ben velen twijfels over het le ven na de dood of geloven ze er helemaal niet meer in. Bo vendien preekt de reclame van de iqoderne consumptie maatschappij aan één stuk door, dat het erom gaat om nu te consumeren en zich te ont plooien en te genieten. Verdoezeling Bij deze pluk-de-dag levens houding wordt de dood ver doezeld met teksten over 'af scheid nemen' en 'heengaan', maar ook met het niet meer stoppen voor een rouwstoet en het efficiënt in stilte weg werken van de overledene en het maar niet meer laten zak ken van de dode in aanwezig heid van de dierbaren in de oven van het crematorium of in de kuil van het graf. Dit verdoezelen van de dood maakt gespreksgroepen over rouwverwerking onvermijde lijk, temeer omdat in onze cultuur het merkwaardige verschijnsel normaal is ge worden, dat iedereen zegt dat we flink moeten zijn wanneer er een dierbare sterft, pardon, wanneer we afscheid moeten nemen van een dierbare. In Afrika wordt er luid en duidelijk dagenlang gejam merd en getreurd bij een sterfgeval. Daar is de rouwbe geleiding dus niet nodig, want emoties en gevoelens worden geuit en niet verbloemd en weggestopt. Men kan de vraag stellen of in een cultuur waarin geen ruimte meer is voor de dood mensen nog wel kunnen le ven. Is het niet een van de grootste opgaven van de mens als kroon van de schepping om in het leven bewust klaar te komen met de dood van dierbaren en bovenal met de eigen dood? Dat begint al heel simpel. Hebben oudere echtparen er wel eens samen over gepraat, hoe het leven wordt en moet worden wanneer één van bei den overblijft? Bij vrijwel ie der stel zal dat vroeg of laat gebeuren. En dat is dan niet alleen een zaak van de nota ris, maar vooral van hoe nu samen te leven, opdat men straks alleen verder kan. Dat langer leven maakt ten slotte ook dat er steeds meer mensen komen, die aan het einde van hun leven in een dergelijk proces van aftake- Vijf op de tien Nederlan ders voelen zich niet lan ger betrokken bij de chris telijke kerken en hun ant woord op levensvragen, want velen van hen heb ben geen idee welke vraag bij het antwoord hoort dat de kerken plegen te geven. Onder het motto „Jezus is het antwoord, maar wat is de vraag", schrijft domi nee Ype Schaaf geregeld over de relatie tussen kerk en samenleving. ling en vereenzaming belan den, dat de dood voor hen he lemaal ggen vijand meer is, maar een uitkomst, omdat ze doodmoe zijn van het leven. En wanneer aftakeling ge combineerd wordt met pijn, ligt de vraag naar euthanasie om de hoek. Zwart-wit ant woorden zijn over die eutha nasie niet te geven. Het niet voortzetten van de behande ling vair een opgegeven pa tiënt ligt voor de hand, maar de grens tussen deze passieve euthanasie en de actieve is vloeiende. En artsen zijn ge roepen om levens te redden en niet om ze af te breken. Wettig toestaan van euthana: sie kan tot misbruik ten aan zien van door de samenleving minder gewenste mensen aanleiding geven. Daarom is het huidige verbod misschien wel de minst slechte oplos sing, waarbij het aan de rech ter is om de in overleg tussen patiënt, dierbaren en dokters gekozen oplossingen van noodsituaties zo nodig te toet sen. Voor christenen zijn lij den en dood de grootste en laatste vijand van de mens: het symbool van de barst die er door de hele schepping loopt. En het boek Job in het Oude Testament laat zien, dat ook de Bijbel geen gladde ant woorden heeft op het pro bleem van het lijden. Auschwitz Wat de verantwoordelijkheid van de mens zelf betreft, als het gaat om lijden en dood be treft, past ook de christenen met name sinds Auschwitz bescheidenheid. Niet omdat zij de miljoenen joden daar omgebracht zouden hebben, maar wel omdat ze het niet hebben verhinderd. Het christelijk antwoord op lijden en dood heeft twee as pecten: Christus zelf heeft ge leden. Hem navolgen bete kent nog altijd mee-lijden met de lijdenden. En in de tweede plaats is dat lijden, gevolgd door sterven, niet het einde geworden. Drie dagen na Goede Vrijdag was er een leeg graf: in Christus heeft het door God voor de mensen bedoelde leven het gewonnen over de dood. Dat gaat zo hier en daar ons men senverstand en onze menselij ke kennis te boven, wat niet hindert, omdat Gods heil wel voor mensen is, maar ook 'alle verstand te boven gaat'. i hete de Sponsors en dienstbaarheid Bij de grootscheepse manifestatie Sail '90 in Amsterdam, hebben miljoenen mensen genoten van de windjammers, grote zeezeilschepen, van de skütsjes en de schepen van bruine zeilvaart, van de bejaarde stoomsleepboten en 'Oude Glorie' van de bakdekkruisers. Ze hebben kunnen chen om de parade van de pieremachochels, de rasloze vaak zeer originele vaartuigen die geen schip mogen Maar van het paradepaard van Sail, de nagebouwde Oosti J diëvaarder 'Amsterdam', mochten de miljoenen alleen achtersteven zien plus een documentaire op televisie, de sponsors van de manifestatie Sail '90 werden op die 0< indiëvaarder exclusief ontvangen als beloning voor hun cl ques. ZOIETS is commercieel begrijpelijk maar voor de toescho fQ wers wel zuur. Het gewone volk mag vanaf april volgei jaar bezoekjes brengen aan dat prachtige nieuwe oude schi Al eerder was er ruzie geweest, omdat de vele vrijwillige] f die onder meer honderden meters zeil voor het schip met i hand hadden genaaid, op de maidentrip niet mee mochte I omdat ook daar de geldschieters voorgingen. Wa ij raai H WORDT dat de toekomst van de sponsoring van kun sport en grote evenementen, dat de Grote Geldschieters de eerste rij zitten en het volk over hun schouders mag m< kijken? Bij de sport valt dat wel mee. Daar beperkt het zi bij het voetballen tot wat bedrijfsnamen op de shirts en roi het veld en verder tot een eretribune met pluche stoelen, de Tour de France moet elke winnaar met vlaggetjes en fit jes frisdrank zwaaien. Bij de grote Vincent van Gogh-te toonstellingen van dit jaar uitte de commercie zich het mei in het hele circus om de tentoonstelling heen, waar alle m gelijke Van Gogh-prullaria te koop waren. In de middeleeuwen en nog jaren daarna gaven'de rijk» j geld voor de bouw van kerken, voor schilderijen van de 'b bel der armen' op de muren van die kerken, voor altaarstu ÏS ken en beelden, allemaal tot eer van God en omwille van h erh eigen zieleheil. Na de reformatie werd dat minder en ble Vp] het vaak beperkt tot rouwborden en graftomben omwil van de eigen eer en glorie. Natuurlijk gaven daarbij ook vene kerken en kloosters zelf opdrachten aan kunstenaars, betaa uit de offers van de gelovigen. m hy DAT alles is nu goeddeels afgelopen. De grote monument! en zijn niet meer de kerken, maar de tempels van overheden ils 1 banken en de grote kantoren van bedrijven. Bij de overhe oti dan vaak een potje met een procent van de bouwsoiib voor kunst om het geheel op te sieren. En de droom van ve rp schilders en beeldende kunstenaars is alleen nog maar o met andere prominenten in musea te 'hangen' of te 'staai Die musea draaien bij ons vaak op overheidssubsidies, m wel eens een gift voor een grote aankoop uit het bedrijl leven èn met stijgende toegangsprijzen. Elders, bijvoorbee -n in de VS, vindt men vele musea die mogelijk zijn gemaaw*ëi door rijke burgers. En nu is op alle fronten de sponsoring 'in'. Daar is op ziel zelf niets op tegen. Waarom niet de rijken en de grote bedr ven vragen om kunst in stand te houden en te bevorderen deze geseculariseerde wereld? Maar net als vroeger in kerken moet die kunst dan wel dienstbaar zijn, dat wil zé gen toegankelijk voor iedereen. Wat dat betreft waren sponsorrecepties op de Oostindiëvaarder bij Sail '90 in An sterdam niet helemaal goed te praten. De Sail-organisat kon wellicht niet anders, maar de sponsors hadden zi< ruimhartiger kunnen opstellen. Ei IV I bc Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonder stukken te bekorten. Kardinaal Newman Meijendel Het interessante artikel over kardinaal Newman in de ru briek 'Kerk en wereld' kan verwarring stichten over de gewetensvrijheid en de onfeil baarheid van de paus. New man ging van de stelling uit dat het in de kerk niet gaat om een zoekend geloof met onzekere uitkomsten, maar om een geloof dat steunt op Gods genade en onfeilbare dogma's. Dat dit alles steunde op de God van het geweten en dit weer op de Tien Geboden, was voor hem evident. Volgens Newman was de Romeinse structuur daarvoor de beste garantie. Dat was de reden waarom hij katholiek werd. Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Newman be streed het liberalisme waar door de Anglicaanse kerk ver burgerlijkte, terwijl hij op kwam voor een verantwoorde lijke en hernieuwde inbreng van de leken in de RK kerk. Het accent op wereldse waar- digheiden moge in de RK kerk overdreven zijn geweest, toch blijft zij één in verbondenheid met de paus, de plaatsbekleder van Christus op deze wereld, en de rots waarop de Tien Ge boden steunen. F: de Wilde, LEIDEN. Er blijken plannen te besta. vei het natuurgebied Meije del te „redden". Men is voo. nemens honden te were evenals automobielen. Tha :e J is het nog mogelijk met inii auto tot in het hart van Me endel door te dringen om he v daar op mooie parkeertern i nen te stallen. Die parkeen plaatsen wil men nu naar en periferie van het gebied venge plaatsen. Men wil hierdoor b ter reiken dat Meijendel „pretpark in plaats van ïatuurgebied" wordt. Men v nk, in ons land dat de mensen hajllin voor de natuur krijgen en natuur ontzien. Maar tegel re kertijd mag men die natu nog maar net in. Er is wel n ijk tuur, maar niet voor de me in sen. Wat is dat voor onzin! en tuurlijk: het moet niet te c »tin worden, maar men moet n vai wel iets kunnen. En het „re we den" van Meijendel is ov« ichi dreven. Ik kom er al tenmi aai ste dertig jaar en ik zie er ni n c vuil dan vroeger. het Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden Telefoon: .071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m v,r. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 totr45 00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling. Bij betaling per accept-girokaart per maand f. 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,10 per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2