Mill Hill: edelknapen in het heldhaftig missieleger Flevo Totaal Festival in de startblokken CeicbeSomoit J kerk wereld 'Catacombe-orthodoxen' eisen berouw Russisch-Orthodoxen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidócSoutcmt DINSDAG 14 AUGUSTUS 1990 PAGINA Ook in RK Kerk van Roemenië etnische conflicten VUGHT De etnische tegenstelling tussen de Roemenen en de Hongaarstalige minderheid in Roemenië is ook in de kerken doorgedrongen, aldus directeur drs. J.G. Orban van Kerk in Nood/Oostpriesterhulp. Bij de eerste mis van Istvan Bodgan in diens geboortedorp Arini in de provincie Bacau gooiden twee Roemeense priesters die concelebreerden, hun misgewaden op het altaar toen het evangelie in het Hongaars werd voorgele zen. Daarna vertrokken zij. Op de evangelielezing na werd de eerste mis van Bodgan, die vrijwel uitsluitend door Csango's werd bijgewoond, geheel in het Roemeens gehouden. Bodgan is afkomstig uit het Hongaarstalige volk van de Csango's, dat in het noordoosten van Roemenië woont. Dit volk is in de jaren '60 en '70 zwaar getroffen door het Roemeniseringsbeleid van dictator Ceausescu. Orban was in mei en juli dit jaar in Roeme nië. Tijdens zijn tweede reis constateerde hij, dat de optimisti sche stemming die hij in mei nog onder de Hongaarse minder heid had aangetroffen, was omgeslagen in pessimisme. Niet al leen was van de vele beloften van de overheid niets terechtge komen, maar ook was de haat tussen de verschillende bevol kingsgroepen toegenomen. Deze haat wordt aangewakkerd door de nationalistische Roemeense groepering Vatra Roma- nesca. Volgens bisschop Lajos Balint van Alba Julia komen steeds vaker leuzen tegen de minderheden voor, zoals 'Van ons is Transsylvanië, van jullie is de hel'. Wanneer een dom mens iets doet waar voor hij zich schaam t, verklaart hij altijd dat het zijn plicht is. George Bernard Shaw DEN HAAG „Neen, het zijn geen schildkna pen, die zich oefenen in den wapenhandel. En toch zijn het edelknapen, toekomstige helden, met hun hoofd vol heerlijke idealen, 't Zijn missiona rissen in wording, die eenmaal willen strijden in de eerste gelederen van het heldhaftige mis sie-leger van Koning Christus." Zo beschreef directeur G. Wiegerink van het missiehuis van de congregatie van Mill Hill in het Limburgse Haelen in 1930 zijn studenten. Maar net als andere ordes en con gregaties in ons land heeft Mill Hill de afgelopen twintig jaar moeten ervaren, dat de edelknapen andere heerlijke idealen gingen koesterden. Het missiehuis in Haelen werd in 1971 opgeheven. Ook de missiehuizen in Tilburg en Hoorn verdwenen. Dat in Roosendaal bleef nog bestaan, maar in 1988 werd besloten de priesteropleiding bij gebrek aan belangstelling van Neder landse jongeren „voor ten minste één jaar op te schor ten". Het rusthuis voor terug gekeerde missionarissen in Oosterbeek echter bloeit als nooit tevoren. Mill Hill heeft met ruim tweehonderd missionarissen nog altijd de meeste missiona risséri van alle ordes en con gregaties in ons land. De Nederlandse leden van Mill Hill vieren dit jaar, dat de van oorsprong Engelse congregatie zich honderd jaar geleden in Nederland vestig de. Morgen wordt in Roosen daal, de stad die nauw met de geschiedenis van Mill Hill in ons land is verbonden, de ten toonstelling 'Gods woord in mensenhanden' over de ge schiedenis van de congregatie geopend. De officiële viering heeft op zondag 16 september even eens in Roosendaal plaats. Bisschop H. Ernst van Breda zal dan voorgaan in een eu charistieviering. Vestiging De missiecongregatie van Mill Hill werd in 1866 in Engeland gesticht door de latere kardi naal Herbert Vaughan. Hij vestigde het hoofdkwartier in Mill Hill vlakbij Londen. Ook Nederlanders trokken er voor hun studie naar toe. Toen het aantal Nederlandse studenten echter rond 1885 sterk begon terug te lopen, werd besloten een vestiging in Nederland te stichten. An dere buitenlandse missieorga nisaties, zoals de uit Duitsland verdreven Missionarissen van het Goddelijk Woord, kaapten namelijk potentiële studenten weg doordat zij een missiehuis in ons land hadden. Op 30 januari 1890 stichtte de uit Tilburg afkomstige pater J. Aelen, die in 1978 in Enge land priester was gewijd en in Madras had gewerkt, een mis siehuis aan de Markt te Roos endaal. Na een jaar bleek dit huis minder geschikt en werd een nieuw huis gebouwd aan de Vrouwemade in dezelfde stad. Het aantal studenten nam gestaag toe: in 1981 wa ren er acht studenten en drie jaar later 33. Vooral uit Noord- en Zuid- Holland was er veel belang stelling. Misschien had dit mede te maken met het En gelse karakter van de congre gatie. De 'fathers' liepen in korte broek zonder lange zwarte kousen en tennisten, toen dergelijke genoegens nog aan andere priesters werden onthouden. Het was daarom logisch, dat de congregatie in 1929 een op leidingshuis in Hoorn opende. Dat had nog problemen met de bisschop van Haarlem op geleverd. Beducht voor con currentie onder de potentiële priesterstudenten had hij be paald, dat Mill Hill zich in zijn bisdom mocht vestigen, mits het missiehuis „zeer ver" van de diocesane seminaries in Heemstede en Warmond zou komen. Een vestiging in Noordwijkerhout ging om die reden niet door; Mill Hill kon kiezen tussen de dekenaten Wervershoof, Schagen of Middelburg, alle inderdaad „zeer ver" van de bollen streek gelegen. Hoorn bleek een goede keuze. Studenten stroomden toe. Mill Hill profiteerde net als andere missiecongregaties van de grote bloei van de missie in ons land tussen de twee we reldoorlogen. Daarnaast ves tigde Mill Hill een studiehuis in Haelen. Al in het begin van deze eeuw was in Tilburg een missiehuis geopend, dat al snel de bijnaam de 'rooie pan nen' kreeg. De paters van de 'rooie pannen' konden zo worden onderscheiden van de Missionarissen van het Heilig Hart, aan wie 'rooie harten' werden toegeschreven. In Oosterbeek werd nog een tehuis voor zieke en oude missionarissen en voor de op- Daling In de eerste decennia na de Twee Wereldoorlog bleef de belangstelling voor de missie huizen groot. Zo telden zij in 1949 328 studenten en in 1956 296. Maar in de jaren zestig begon net als bij de andere or des en congregaties het aantal studenten sterk terug te lo pen. Hoorn en Haelen werden gesloten. Tilburg werd over gebracht naar Goirle en werd onderdeel van OMO, de ka tholieke schoolvereniging in Noord-Brabant. Maar in Roosendaal werd on danks de vermindering van het aantal leerlingen in 1967 nog een nieuw gebouw voor de opleiding geopend. Aan vankelijk telde het huis nog een redelijk aantal studenten, onder wie velen uit het bui tenland, maar enkele jaren geleden besloot de leiding van de Nederlandse regio, dat Ne derlandse kandidaten beter in het buitenland zouden kun nen gaan studeren. Het huis in Roosendaal wordt nu nog gebruikt door onder meer het regionaal bestuur voor Nederland en België en het Missionair Promotion Team, dat de belangstelling voor de missie in ons land le vend probeert te houden. Op dit moment wonen er 168 leden van Mill Hill in Neder land. In de missie waren in juli vorig jaar 224 leden werk zaam, 193 paters en 31 broe ders. Meer dan de helft van alle missionarissen werkte in Afrika: Cameroun, Kenya (41), Sudan, Uganda en Zaïre. Ook op de Filipijnen, in Ma leisië en in Nieuw-Zeeland zijn veel Nederlandse missio narissen te vinden. Mill Hill ligt met 224 missionarissen nog altijd ver voor op andere ordes en congregaties, maar het aantal leden in de missie is tussen april 1985 en juli 1989 met 40 afgenomen. Sinds 1970 kent Mill Hill ook leke-missiewerkers, die 'asso ciates' worden genoemd. Zij ontstonden ria het zogeheten 'vernieuwingskapitel' van 1970 waarin de congregatie de vernieuwingen van het Twee de Vaticaans Concilie pro beerde te verwerken. In 1987 waren er 23 van dergelijke 'associates'. Zij kunnen een contract" met Mill Hill aan gaan voor het leven, maar tot nu toe heeft alleen de Ameri kaan Marion Gregg dat ge daan. Amerikaanse theologe opvolger Boesak bijWARC GENEVE De Ameri kaanse Jane Dempsey Douglass, hoogleraar aan het theologisch seminari um van de Princeton-uni- versiteit, is gekozen tot voorzitter van de Wereld bond van Hervormde en Gereformeerde Kerken (WARC). Dat heeft alge meen secretaris Milan Opocensky gisteren in Genève bekendgemaakt na afloop van de verga dering van het dagelijks bestuur. De Amerikaanse theologe volgt de Zuidafrikaanse theo loog dr. Allan Boesak op. Boe sak heeft zijn kerkelijke func ties neergelegd, nadat bekend was geworden dat hij een bui tenechtelijke relatie heeft met de blanke tv-producer Elna Botha. Het dagelijks bestuur van de WARC dankte Boesak, die niet aanwezig was, voor de buitengewone manier waarop hij de WARC sinds 1982 heeft geleid en sprak de hoop uit dat de „bijzondere gaven" van Boesak nog eens voor het werk van de WARC kunnen worden gebruikt. Bij de WARC zijn 175 kerken aangesloten met in totaal on geveer 70 miljoen leden. Drie Nederlandse kerken zijn lid: de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Ker ken in Nederland en de Re monstrantse Broederschap. Inspecteur wil onderzoek naar bronwater DOKKUM Er moet een onderzoek komen naar de kwaliteit van het water van de Bonifatiusbron in Dok- kum. Dat vindt dr. G. H. A. Siemons, geneeskundig in specteur voor de Volksge zondheid van Friesland. Hij gaat hierover contact opne men met de provinciale ge zondheidsdienst in Leeuwar den. In afwachting van 1 de uitkomsten daarvan raadt Siemons het drinken van het water af. Volgens Siemons, die overigens erg sceptisch staat tegenover de genees krachtige werking die van de Bonifatiusbron zou uitgaan, kan er door het warme weer veel "levend materiaal" in buitenwater voorkomen. Dat geldt vooral voor stilstaand water. Nederlandse Hervormde kerk Beroepen te Hengelo (O) mw. M. Geense te Geervliet en Heenvllet. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Aangenomen naar Zuidwolde (Gr.) drs. J. Schoemaker, kand. te Kam pen, die bedankte voor Alblasser- dam I.c.m. Nieuw Lekkerland, voor Baflo i.c.m. Warffum, voor Driesum, voor Ferwerd-Hallum, voor Frane- ker-Sexbierum l.s.m. Arum, voor Garrelsweer i.c.m. Ten Post, voor Hoek (Z), voor Kantens, voor Smllde i.c.m. Diever, voor Vlissingen. Nederlandse Hervormde kerk Aangenomen naar Epe W. Blanken te Voorschoten. Tutu bij Indianen De Zuidafrikaanse bisschop Desmond Tutu bezocht de afge lopen dagen de Canadese Indianenleider Roy Kaminawaish in het Canadese Indianenreservaat bij Osnaburgh. Volgens Tutu zijn de omstandigheden waaronder de Indianen leven hetzelfde als die van de zwarten in Zuid-Afrika. foto: afp MOSKOU Ze zijn er nog in de Sovjetunie: ca tacombe-christenen. Al leen zijn de catacomben geen grotten, maar gewo ne woningen waarin de gemeente voor de mis sa menkomt. Hoeveel van deze christenen er in de Sovjetunie zijn, is niet be kend. Een van de geestelijken van de catacombe-kerk, vader Aleksej, heeft tegenover het jongerentijdschrift 'Moskovski Komsomol' de motieven van zijn volgelingen verduidelijkt om de Russisch-Orthodoxe Kerk af te wijzen. De catacombe-christenen gin gen ondergronds in 1927. In dat jaar werd de door de staat gesteunde metropoliet Sergej patriarch van de Russisch-Or thodoxe Kerk. Sergej onderte kende een verklaring van loyaliteit met de Sovjetstaat. De patriarch zweeg over de uitroeiing van miljoerien mensen onder Stalin en zag werkeloos toe, dat kerken werden geplunderd. In 1929 bestempelde Sergej alle critici van zijn beleid tot contra-re volutionairen, waarmee hij de jacht op hen opende. Het aan- deel van de orthodoxe kerk hield zich staande, de rest moest zich in veiligheid brengen, in de godsdienstige emigratie van de catacomben. „Enerzijds waren de vervol gingen een tragedie", aldus Aleksej, „maar anderzijds ook hulp van God". „Zo zuivert God Zijn kerk, bevrijdt Hij haar van ballast". In zijn cata combe-kerk ziet hij de geeét die de eerste christelijke ge meenten bezielde, terwijl in de officiële kerk geen ge meenteleven meer bestaat. Vele Russisch-orthodoxe gees telijken zijn naar zijn mening hooguit „dagloners" die alleen maar tijdens kantooruren werken. De geestelijken van de cata combe-kerk maken daarente gen lange dagen. „De gelovi gen zien ons niet alleen aan het altaar, maar ook in het dagelijks leven. Zij kennen onze sterke én zwakke pun ten en volgen ons alleen als zij zien dat wij werkelijk meer kunnen geven dan woorden, aldus Aleksej. De gelovigen komen niet alleen uit vroom heid, maar ook uit overtui- ging. Dat is anders bij de miljoenen inwoners van de Sovjetunie die vandaag modieus een kruis om de hals dragen en alleen met Pasen in de kerk komen. „Als het geloof tot een modeverschijnsel wordt, kunnen de gelovigen voor wereldse doelen worden mis bruikt. Zo'n geloof is een van de geestelijke steunpilaren van totalitaire regimes, aldus Aleksej. De geestelijke verwacht geen toenadering tot de Russisch- Orthodoxe Kerk. „Die kerk moet als eerste stap berouw betonen en een schuldbeken tenis afleggen. Dat heeft ze niet gedaan. Het belangrijkste is dat de verklaring van patri arch Sergej uit 1927 wordt veroordeeld. Pas dan worden gesprekken mogelijk," aldus vader Aleksej. De voorteke nen zijn, echter slecht. Aleksej wijst op de hardnekkigheid waarmee de Russisch-Ortho doxe Kerk weigert kerkge bouwen aan de met de Rome geünieerde Oekrains-Katho- lieke Kerk af te staan. Overigens verwacht de pri maat van de Oekraïëns-ka- tholieke Kerk, kardinaal Lu- bachivskyj een spoedoge lega lisering door de Russische staat van deze kerk. Dit zou volgens hem gebeuren als in de herfst de nieuwe gods dienstwet ingaat. BIDDINGHUIZEN „Feest vieren en stil zijn voor God moet kunnen samengaan. Bezoekers van het Flevo Totaal Fes tival moeten God kunnen ontmoeten, ook tijdens het plezier maken. Daar hebben sommige buiten staanders het wel eens moeilijk mee. Ik bedoel: als David vandaag op nieuw dansend voor de ark uit zou lopen, zouden de mensen ook weer naar hun hoofd wijzen". Voor Dik de Jong van Youth for Christ, organisator van het Flevo Totaal Festival, dat van 16 tot 19 augustus wordt gehouden, is de voorbereiding van het festival niet in de koude kleren gaan zitten. De directie van de Flevohof te Biddinghuizen - hier vindt het Flevo Totaal Festival plaats - veroorzaakte onlangs bijna paniek in het hoofd kwartier van het Flevo Festi val te Driebergen. Ze liet we ten dat het beloofde terrein nog niet klaar was. Organisa tor De Jong heeft een ander deel van het terrein moeten kiezen. Dit betekende een fik se tegenslag. "Je moet je plan nen helemaal omgooien, Ge lukkig erkende de directie van de Flevohof haar fout en hielp ons op alle mogelijke manieren. Ze heeft zich ook bereid verklaard om de extra kosten te betalen". Ondanks het feit dat Youth for Christ dit jaar moet bezui nigen op het festival vorig jaar was er ongeveer 700.000 gulden beschikbaar en dit jaar om en nabij 650.000 gulden treden er meer bands op dan ooit. Maar liefst 36 bands ge- Dik de Jong ven acte de présence. Bluesrocker Larry Howard is een oude bekende van het Flevopubliek, hij was al twee keer eerder op het Flevofesti- val. Ook Charlie Peacock is weer van de partij. Rap is nu ook binnen de gospelmuziek in opmars. De Amerikaanse rapband D.C. Talk gooit hoge ogen in de Verenigde Staten en zal op het Flevofestival zijn kunsten vertonen. Uit Frankrijk komt chansonnière Marylene en uit Duitsland de daar zeer populaire Gae Gauntt. Thesis is de enige Ne derlandse band die dit jaar op het hoofdpodium verschijnt. De gospelrockformatie Chan ged uit Heerenveen, winnaar van de Flevopodiumprijs 1989, treedt op op één van de andere podia. Het hardrockpubliek heeft Dik de Jong vorig jaar gemist. Dit jaar verwacht hij de 'hea- vy-metal-lui' weer te kunnen begroeten want bands als Whitecross en Rez zijn voor hen niet te versmaden. Ook de band van Darrell Mans- FOTO: PERS UNIE field tovert voor de metalfans aangename klanken uit hun instrumentarium. Youth for Christ probeert in al haar activiteiten het evan gelie te verkondigen. Op het Flevo Totaal Festival acht ze de uitdaging daartoe groot want maar liefst tien procent van het publiek is rand-/bui- tenkerkelijk of ongelovig. Toch is de inzet van Dik de Jong niet om iedereen te be keren. Wel wil hij met de jon geren "in gesprek". Na afloop van de lezingen is daartoe in de zogenaamde praatcafé's alle gelegenheid. Een greep uit de personen die het jeugdige publiek zullen toespreken: het Tweede-Ka merlid Schutte (GPV), Sipke van der Land, Henk Binnen dijk, Ben Hoekendijk, Eerste- Kamerlid Bas de Gaay Fort man (Groen Links) en ds. N.J. van Exel (de scheidende voor man van Youth for Christ). Honderd jongeren worden speciaal toegerust om als 'praatpaal' te kunnen furictio- neren. De ervaring van Dik de Jong leert dat in die ge sprekken nogal wat los komt, zoals incestverhalen en rela tieproblemen. "Ik ga ervan uit dat als God ergens bij be trokken is dan gebeurt er iets. Er worden dingen open ge broken. Je moet hier heel ge zond en beschermend mee omgaan". Voor begeleiding is een pastoraal team van voor gangers, dominees en ouderen aanwezig. De NCRV maakt reclame en radio-opnames van het festi val en hefet de afgelopen we ken ook oude opnamen uitge zonden. Bij de EO is men minder en thousiast. Men heeft wel waardering voor het festival, maar men vindt het maar niks dat de jongeren om het festivalterrein heen kampe ren. Maar Dick de Jong vindt niet dat hij als zedenmeester moet optreden. Meisjes en jon gens zijn zelf verantwoorde lijk voor hun doen en laten. All-in kaarten voor het Fle vofestival 140), evenals de verschillende dag/avond- en weekendkaarten, zijn uitslui tend aan de kassa van de Fle vohof verkrijgbaar. Bel voor info: 03438-18872. Voor jonge ren tot en met 17 jaar zijn er kortingen. fJI er la is kop [ij I NI Touwtrekken HET zorgvuldig vermijden van het woord 'blokkade' dot^ Amerikaanse woordvoerders heeft niet kunnen verhindert nen dat gisteren in een besloten vergadering van de Veiligheid raad een stevig verschil van mening is ontstaan rond de ui leg van het begrip 'economische blokkade'. De VS, m Groot-Brittannië in het kielzog, hebben er geen geheim v; gemaakt desnoods militair geweld te zullen toepassen ter ui voering van de resolutie van de Veiligheidsraad tot een wji m< reldwijde economische boycot van Irak. De Sovjetunie, d gro de met grote meerderheid aanvaarde resolutie in de Veili dij* heidsraad óók heeft gesteund, is het daar faliekant mee oi eens. Dat geldt eveneens voor landen als Canada en Fran]^! rijk. Zij zijn van mening dat de multinationale zeestrijdkrachtJ in de Perzische Golf niet verder kunnen gaan dan een pass rend schip te vragen naar de bestemming en de aard van lading. Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan de un ke eensgezindheid in de Veiligheidsraad over de kwei Irak die tot nu toe tussen Amerika en Rusland bestond. Ov het standpunt van de VS beraden zich inmiddels tal van geringen. Ook ons kabinet en leden van de Tweede Kami die gisteren het besluit namen ook Nederland een bijdrage laten leveren aan de strijdkrachten in het gebied in en de Golf, breken er zich het hoofd over. Dat gaat gepaard met gevoelens van onbehagen over snel groeiende omvang van de Amerikaanse strijdkrachl in Saudi-Arabië en de Golf. Iedereen is het er over eens een boycot van de olie uit Irak en een handelsembargo op levering van goederen aan Irak alleen succes kunnen he^T* ben als ze waterdicht zijn. Dat kan alleen met een blokkar zo redeneert Washington, zonder dat woord overigens te bruiken, en zo'n blokkade vereist een omvangrijke militai strijdmacht. Gaandeweg neemt de opbouw van de Amerikaaijoer strijdkrachten in Saudi-Arabië en de Perzische Golf echliar zodanige vormen aan, dat het Arabische volksdeel in dit ing bied zich zorgelijk begint af te vragen wat Washington piain cies wil. Als het waar is dat de VS inderdaad in totaal 250.0 rv< man willen overbrengen naar Saudi-Arabië, naast een gr< olc aantal vliegtuigen en schepen, gaat langzamerhand de dachte leven dat hier sprake is van een vorm van 'overki die het geven van assistentie en bescherming ver te bov de MeN kan slechts grote bewondering hebben voor de wi en het tempo waarmee zo'n grote hoeveelheid mensen materieel wordt overgevlogen en -gevaren. Het organisat talent dat dit mogelijk maakt is typisch Amerikaans en is 0986 de grote kracht van dat land. Maar het heeft wel de coniog quentie dat de VS ook duidelijk menen de leiding op zich moeten nemen. DAT heeft er onder meer toe geleid, dat zonder overleg n de andere landen die in de Golf assistentie verlenen, W hington een wezenlijke blokkade heeft afgekondigd. Amerikaanse marine heeft immers van president Bush dracht gekregen alle Kuwaytse en Iraakse tankers die willjakl passeren aan te houden en zonodig met geweld de doorvj te beletten. EeN dergelijke maatregel kan leiden tot internationale percussies en min of meer legitieme militaire tegenacties v Irak uitlokken. Die kunnen zich richten op zowel de marii eenheden van de landen die assistentie verlenen in of na de Perzische Golf als op de koopvaardijschepen van die la den in dat gebied. Niet een individueel land maar de interi tionale gemeenschap zou over een blokkade moeten oor< len. TERWIJL men in Moskou en andere hoofdsteden de wer brauwen fronst, gaat Iran, het buurland van Irak, zich lai zamerhand ook onrustig voelen. Het heeft aangekondigd werkeloos te zullen blijven toezien als het zo doorgaat, aanvankelijk zo gunstige internationale eensgezindheid zelfs een land als Zwitserland doet voor het eerst in de schiedenis mee met een handelsembargo - dreigt daardt verloren te gaan. Hernieuwd gezamenlijk internation overleg is dus zeer gewenst. HET is duidelijk dat de Veiligheidsraad op korte termijn nieuw bijeen dient te komen 6m zich over verdere stappen beraden teneinde aan het huidige internationale optret een legitieme basis te geven. Gebeurt dat niet, dan zullen VS zich naar gevreesd moet worden weinig aantrekken de bezwaren van Moskou, noch van afwijkende standpun van hun bondgenoten, maar ter plaatse volledig de die gaan uitmaken. Washington zal duidelijk moeten worden maakt, dat maatregelen als een blokkade te ingrijpend om zonder meer en zonder overleg toe te passen. (ADVERTENTIE) CURSUS CAFÉBEDRIJF 295.H Binnenkort start in o.a Den Haag, Delft. Leiden, Gouda en Zoetermeer del cursus Cafébedrijf. Deze opleiding bestaat uit 10 wekelijkse lesavonden en kost in totaal ƒ295,-. Men kan zich nog aanmelden. Er is geen vooropleiding nodig. Het examenl vindt plaats op 3 januari. De zeer afwisselende cursus wordt zowel door vrod-| wen als mannen uit pure hobby gevolgd. Sommigen hebben in hun achter-l hoofd ooit nog eens een eigen bedrijf(je) te beginnen. Er is een groot tekortT aan gediplomeerd Horecapersoneel. De lessen worden levendig gebracht mef dia's, vrijblijvend wijnproeven en men gaat gezamenlijk naar een Brouweri|, Met het Diploma kan men zelfstandig een Café, Petit-Restaurant, Disco, Kan tine etc. beheren. De cursus is zowel mondeling als schriftelijk te volgen. SUBSIDIE TOT 100% IS MOGELIJKH' £eidóe Somo/nt Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15 00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f. 24,85 per maand f. 25.J per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75, per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,! Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2