Corry Konings:
„Ik heb
een sterk
repertoire"
„Thuis ontvangt
mijn schoteltje
zeventig zenders"
HET LEVENSLIED STAAT
WEER HOOG IN DE HITPARADE
Enorme kick
Dom antwoord
Pierre kartner
Levenslied
Gelukkig
RUUD HENDRIKS
IS EEN EN AL
TELEVISIE
Winst
■fiekUc Sowta/nfr-
De Zangeres Zonder Naam was de „Koningin van
de Smartlap". Na haar vrijwillige abdicatie is de
troon van het levenslied leeg gebleven; er heeft zich
nog altijd geen opvolgster aangediend. Maar we
hebben Corry Konings toch, de zangeres van
„Huilen is voor jou te laat", „Je hebt me bedrogen",
„Het is voorbij" en „Adios amor". Als dat geen leed
met een grote L is.Corry zelf acht de vergelijking
met de Zangeres Zonder Naam niet zo gelukkig. Ze
begrijpt hem wel, maar vindt zichzelf toch een
tikkeltje anders. Moderner en met een andere stijl.
Mag zijn, toch zijn er maar weinig zangeressen in
Nederland die niet alleen fijnbesnaarde zielen tot
tranen bewegen, maar ook bonken van kerels in
snotterige juffershondjes veranderen. En met haar
nieuwe single „Mooi was die tijd" is ze weer
helemaal terug aan het hitfront.
TILBURG - Het hek is dicht en zo
te zien elektronisch beveiligd. Het
bellen maakt slechts één slapende
hond wakker, die de bezoeker met
woedend geblaf begroet. Geen Cor
ry. Ik krijg een heel apart gevoel
van binnen: zou ze de afspraak zijn
vergeten? Misschien biedt de
buurtwinkel uitkomst. Daar wordt
na enige aandrang het geheime
nummer van de artieste prijs gege
ven en een telefoontje leert dat
Corry de bel niet heeft gehoord.
„Sorry hoor, maar dat hek doen we
dicht, omdat veel fans anders gewoon
achterom komen. En een beetje privacy
stel ik toch wel op prijs", laat ze weten.
Corry Konings (38), klein, blond en
luchtig gekleed op een snikhete zomerse
dag, zit met haar 3-jarige dochtertje Sha-
rona op de veranda achter haar riante
bungalow met zwembad in Tilburg. Uit
de radio weerklinkt de Top 40. Corry
wacht op „Mooi was die tijd", die zon
der hindernissen de hitladder beklimt.
„Ik vind het altijd leuk te horen wat ze
bij de aan- en afkondiging zeggen".
Wat zouden artiesten zonder hitlijsten
zijn? Hun bestaan hangt er vaak vanaf.
Corry Konings heeft wat dat betreft een
indrukwekkende palmares. Het begon in
1969, toen ze nog samen met de Rekels
optrok en met „Vaarwel, ik zal geen
traan om je laten" en „Mijn stil ver
driet" de weg vond naar de harten van
menig landgenoot. Na de breuk met de
Rekels koos ze voor een solocarrière.
Het heeft haar geen windeieren gelegd.
Corry over haar nieuwe hit: „Ik ben er
ontzettend blij mee. Ik trad in Nijmegen
op tijdens de Vierdaagse-feesten. Overal
in de stad zongen ze „Mooi was die
tijd"; zowel oudere mensen als discogan
gers. Dat geeft je een enorme kick. Om
nu met een Nederlandstalig nummer te
scoren is een stuk moeilijker dan pakweg
twintig jaar geleden. De concurrentie is
groot. En het genre komt zo weinig aan
bod bij de disc-jockeys. Maar wat goed
is komt vanzelf bovendrijven. Kijk maar
naar „Alles kan een mens gelukkig ma
ken" van René Froger".
„Mooi was die tijd" is de voorbode van
de nieuwe compact disc „Leven en laten
leven". Corry: „Cor (de Vries, haar man
annex manager -red), producer Bert
Schouten en ik zijn daar bijna een jaar
mee bezig geweest. Niet eerder was ik zo
nauw betrokken bij een plaat. We heb
ben alles zelf gedaan, van het selecteren
van de musici tot het kiezen van de tek
sten en de muziek. Zelf schrijf ik niet. Ik
heb er het geduld niet voor, maar ik
krijg het materiaal van alle kanten aan
gereikt; Dick Altena, Hans Bouwens,
Cees Stolk, Maywood, Cor zelf...".
„Belangrijk bij de selectie zijn mijn ei
gen levenservaringen. Ook ik heb m'n
portie ellende gehad. Ik ben een keer ge
scheiden en in het begin van m'n carriè
re was het ook niet allemaal rozegeur en
maneschijn. Het gevoel overbrengen dat
in een nummer ligt omsloten gaat van
zelf, daar hoef ik niets voor te forceren.
En door in de jij-vorm te zingen, kun
nen mensen zich identificeren met de
tekst en herkennen ze vaak iets van
zichzelf. Ik krijg vaak post van mensen
die zich aanvankelijk rot voelden maar
door een plaat van mij weer uit de put
kwamen. Mooi vind ik dat".
„Kijk, ik kan ook over vogels of een
boeketje rode rozen zingen, maar dat
raakt de mensen toch minder dan zingen
over liefde, verdriet en verliefdheid.
Rode rozen hebben nu eenmaal minder
zeggingskracht dan de liefde. Dat ik
daarbij door een deel van Nederland
niet word gewaardeerd, hoort bij het le
ven. Ik kan moeilijk verlangen dat ieder
een van me houdt; je hebt - ook, of lie
ver gezegd juist in dit vak - nu eenmaal
vrienden en vijanden. Ik vind dat je ie
dereen in zijn waarde moet laten, iedere
artiest probeert het op zijn manier goed
te doen. Wie ben ik om een ander af te
kammen? Een opmerking als 'dat vind
ik niks' zul je mij niet gauw horen ma
ken. Laatst zei Linda de Mol op de
vraag wat haar favoriete muziek is dat
ze van allerlei soorten houdt behalve
van Corry Konings. Dat vind ik een
dom antwoord, en ook niet collegiaal.
Zeg dan dat je niet van het repertoire
houdt, dat klinkt heel anders".
„Soms denk ik ook dat het allemaal ja
loezie is. Daarom geeft het mij extra
veel voldoening dat ik nu weer een hit
heb. Daarmee snoer ik ze de mond. En
weten die critici dat ik ook wel eens een
ander genre breng? Soms Engelstalig
zing, Bette Midler kan nadoen en voor
die Tsjechov-produktie van Robert Long
lovende kritieken heb gekregen? Ik heb
een sterk repertoire, al zeg ik het zelf'.
CoiTy zong zich als 16-jarig meisje in de
schijnwerpers. „Naïef was ik toen. Ik
durfde niks te zeggen en liet mij van al
les wijsmaken", herinnert ze zich. „Maar
daar leer je van. Ik laat nu niet meer
over mij lopen".
Ze werd ontdekt door Pierre Kartner en
Ries Brouwers, die op zoek waren naar
een tweede Heikrekels („Waarom heb jij
me laten staan"). Het Brabantse land
bleek opnieuw een vruchtbare voedings
bodem voor het smartlappengenre, want
Corry en haar Rekels scoorden hit na
hit.
De onverbiddelijke bestseller werd
„Huilen is voor jou te laaf', die het
maar liefst eenenveertig weken uithield
in de meest toonaangevende hitladder.
Het leverde platina op en een vermel
ding in het Guiness Book of Records.
Dit nummer zal altijd onverbrekelijk
met Corry verbonden zijn. Bij elk optre
den wordt er ook om gevraagd. Wordt
dat niet vervelend? Coiry: „Nee hoor.
Bovendien mag je zoiets niet opzij
schuiven. Ik heb mijn bekendheid eraan
te danken".
Nog even als geheugensteuntje: in 1972
brak het lijntje tussen Coiry en de Re
kels. Corry: „De belangrijkste oorzaak
was jaloezie. Vrouwen van groepsleden
zagen het niet zo zitten dat ik 's nachts
met hun mannen op pad was. Dan krijg
je vervelende toestanden en op het laatst
liep het gewoon niet meer".
Corry werd opgevolgd door Hanny. Een
gouden greep, zo leek het, want met
„Mario" belandde de nieuwe combinatie
op de vierde plaats van de hitparade.
Corry's solo-aspiraties dreigden daaren
tegen te stranden. Haar eerste single
flopte, maar met „Je weet toch wel wat
liefde is" keerde het tij en sindsdien is ze
niet meer uit de lijsten weg geweest.
Haar voorlaatste succes dateert uit 1986.
Samen met Koos Alberts zong ze „Ik wil
altijd bij jou zijn". „Ook als het wel eens
Corry Konings:
Ook als het wel
eens wat minder
ging, verkocht ik
altijd nog zo'n
honderdduizend
exemplaren van
een single en da's
veel".
FOTO: PR
wat minder ging verkocht ik altijd nog
zo'n tienduizend exemplaren van een
single en da's veel".
Terug naar het heden, terug naar de ver
gelijking met de Zangeres Zonder Naam.
„Niemand kan haar opvolgen, ze was
uniek, zoals elk mens dat is. En eigenlijk
zie ik die associatie met smartlappen
ook niet zo zitten, al wordt mij die va
ker voorgehouden. Ik zie mij meer als
vertolkster van het lichte levenslied. Het
is niet alleen maar droefenis waar ik
over zing, want ik heb ook veel vrolijke
liedjes op het repertoire staan, zoals „Ik
krijg een heel apart gevoel van binnen".
Bovendien, en dan trek ik de vergelij
king met de Zangeres Zonder Naam nog
maar eens door, klinkt de muziek van
mijn platen toch een stuk eigentijdser,
commerciëler".
Ze is een geziene gast in het circuit van
bekende Nederlanders en duikt regelma
tig op in panels, spelletjes en ander ve
derlicht vermaak op de buis. Optredens
gaan het hele jaar door: in discotheken,
feesttenten, clubs, evenementenhallen en
op braderieën. Je kunt geen negorij op
noemen of ze is er de afgelopen eenen
twintig jaar geweest.
In 1983 stond ze maar liefst 316 maal op
de bühne. Corry: „Zo vaak is het nu niet
meer. Ik wil nu zoveel mogelijk tijd met
Sharona doorbrengen. Bovendien doe ik
veel aan sport en fitness en dat wil ik
niet opgeven. Voor het geld hoef ik het
niet te doen. Cor heeft een winkelketen,
waar ik soms ook hand- en spandiensten
voor verricht".
„Waar ik sta maakt mij niet zoveel uit,
als ze maar een fatsoenlijke kleedkamer
hebben. Het is wel eens gebeurd, dat ik
mij voor een optreden moest voorberei
den in een caravan. Da's waardeloos.
Voor wie ik sta maakt mij ook niet zo
veel uit. Ik ben nog nooit weggefloten.
Zelfs niet als ik m'n tekst kwijt was of
door een verkoudheid de hoogste regio
nen niet haalde. Ik zeg tegen de mensen
wat er aan de hand is en daar hebben ze
vrede mee. Wat ik niet gauw meer doe is
optreden voor studenten. Ze zien je
komst als een goede grap, zingen wel
mee, maar bieden je na afloop bloemen
aan, die ze even daarvoor tussen hun be
nen hebben doorgehaald. Van dat soort
geintjes houd ik niet".
HENK WANINGE
Ruud Hendriks: „Voor televisie geldt hetzelfde als voor voetbal en auto's. Iedereen
denkt er verstand van te hebben".
FOTO: PR
HILVERSUM - Veronique wordt,
zoals iedereen zich nog zal herinne
ren, door de maatschappij CTL be
moederd vanuit Luxemburg. De
Nederlandse 'dependance' huisvest
echter inmiddels ruim vier keer zo
veel werknemers 130 tegenover 30
in het Groothertogdom). Op een
industrieterrein in Hilversum
wordt gewerkt aan een paar stu
dio's. In de burelen van het kan
toorpand hangt een sfeer van pio
nieren, een tikkeltje brutaal zijn.
Programmadirecteur Ruud Hendriks
lijkt de vleesgeworden weergave van het
station: jong, ambitieus. Als het eerste
onderwerp aan de orde is, een recent
sponsorcontract van Veronique met
voetbalclub Vitesse, krijgt hij al pretoog
jes: „Dat wordt toch een zeer vermake
lijke situatie. Straks is Vitesse in Studio
Sport te zien met RTL Veronique op het
shirt".
Niet dat het contract van enkele tonnen
daarvoor is opgezet. „In het oosten van
ons land worden veel dorpen nu pas be-
kabeld. Het is aardig als je je naamsbe
kendheid verder uit kunt bouwen door
voetbal. We voelen ons verwant met Vi
tesse. Van klein groot worden. De vech
tersmentaliteit. Ze gaan Europa Cup spe
len en willen een mooi stadion bouwen.
Dat staat ons allemaal aan. Voor promo
tionele zaken binden wij ons aan hen en
omgekeerd. In het algemeen zijn wij er
zeer in geïnteresseerd grote sportprojec-
ten naar ons toe te trekken. De NOS
heeft veel maar, er komen nog enkele
verrassingen aan waar ik nu nog niets
over zeg".
Hendriks is één en al media en televisie.
Zijn tienjarige loopbaan heeft als voorlo
pige tussenstations Radio Caroline (met
als artiestennaam Rob Hudson), Veroni
ca, AVRO's Televizier en opnieuw Ve
ronica (Nieuwslijn) aangedaan. In het
voetspoor van Lex Harding volgde de
overstap naar Veronique waar hij, na
het vertrek van Harding, is uitgegroeid
tot de belangrijkste man achter de scher
men. Programmeren is zijn werk.
„Ik vind mezelf een gelukkig mens. Je
ben verantwoordelijk voor een tv-station
dat elke dag uitzendt. Jarenlang heb ik
de frustratie gehad, bijvoorbeeld in de
tijd van Nieuwslijn, dat je bij een pri
meur een week moest wachten. Nu kan
zoiets gelijk op de buis".
De programmadirecteur houdt alles bij.
„Ik heb thuis een schoteltje staan waar
mee ik zo'n zeventig stations kan ont
vangen. Bij ons staat dag en nacht de tv
aan. Wel slecht voor het gezin
Ruud Hendriks heeft de ontwikkeling
van Veronique in de eerste tien maan
den uiteraard van nabij meegemaakt. De
erotische programma's verdwenen, de
Van den Ende-sterren verschenen. Jos
Brink en consorten leken in eerste in
stantie een gedeelte van hun miljoenen
publiek op weg naar Luxemburg kwijt te
raken.
Ruud Hendriks kent het verhaal, beves
tigt het en mijmert even weg bij de over
al in het kantoorpand te vinden kijkcij
fers, die af en toe wegens een overmaat
a^n pieken nauwelijks nog op het papier
zijn te houden. „Natuurlijk was er eerst
een terugslag. Punt één: wij bereiken ze
sentachtig procent van het land. Punt
twee: nu zijn er vier zenders en vroeger
drie. Punt drie: vroeger konden produ
centen bepalen wanneer iets werd uitge
zonden. Joop van den Ende zei tegen de
NCRV: Showmasters komt daar en daar
te staan. Wij werken met een voorspel
ling van de kijkdichtheid en bijbehoren
de advertentietarieven. Tot nog toe is
het bij die programma's nog altijd beter
gegaan dan de verwachting was".
Nee, over kijkdichtheid heerst alom te
vredenheid. Ondersteund door tabellen
komt Hendriks tot de volgende conclu
sie: „In 4,6 van de 5,3 miljoen huishou
dens is RTL Veronique te ontvangen,
plus nog eens 200.000 schotels. Een
kwart van alle tv-toestellen in Nederland
staat op ons afgestemd; dertig procent
van alle toestellen in bekabeld Neder
land. Wij hebben dezelfde kijkerssamen
stelling als Nederland 1, 2 en 3. En we
pakken 27 procent van het advertentie-
geld".
De cijfertjes bezinken even en Hendriks
concludeert: „Heel veel mensen realise
ren zich nog niet hoe groot Veronique al
is. Het publiek kijkt veel. Maar in ons
vakgebied is dat besef nog niet echt
Ook "financieel gaat het het station vol
gens de directeur voor de wind. Onbe
vangen volgt meer cijfermateriaal. Dit
jaar 175 miljoen aan inkomsten. Het
budget bedraagt 200 miljoen. Een tekort
van 25. „Wij verwachten op jaarbasis in
het tweede seizoen op het break-even-
point aan te komen".
„Voor televisie geldt hetzelfde als voor
voetbal en auto's. Iedereen denkt er ver
stand van te hebben. Toch is het alle
maal minder voorspelbaar dan velen
menen. Neem de quiz Prijzenslag. Dat
publiek dat aan het begin van het pro
gramma bijna de tribune afbreekt. Ie
mand anders heeft dat twintig jaar gele
den in Amerika bedacht. Ik wilde het
hier net zo doen. Gepikt dus, maar goed
pikken is een kunst. Producent John de
Mol zag er niets in. Toch werkt het. We
hebben de quiz op het NOS-journaal
van zeven uur gezet. Nu staat de helft
van alle tv's in Nederland rond die tijd
op Prijzenslag. En het Rad van Fortuin
heeft het NOS-journaal van acht uur een
deuk toegediend".
Gaat binnen de jonge onderneming echt
alles van een leien dakje? Schiphol zou
vanaf 1 juni 24 uur per dag Teletekstin-
formatie verstrekken via RTL Veroni
que. Daar is nog niets van terecht geko
men. Het antwoord uit Hilversum: „We
hebben wat technische problemen. Dat
kan nog wel een paar weken duren".
Het is ook niet Veroniques en Ruud
Hendriks' eerste zorg. Op 2 oktober is de
zender één jaar in de ether. De toekomst
lonkt. Hendriks: „Samenwerking op in
ternationaal gebied kan voor zenders
heel goed werken. Wij denken absoluut
niet nationalistisch".
JOOP OFFRINGA