Zuiver bankieren is in opmars
kerk
wereld
Viering vijfhonderd jaar
christendom in Amerika
Bonifatiusbron geneeskrachtig"
CeidaeScHvtcwir
U hoeft dit niet
langer te pikker
«8* CcidóeSoMO/nt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£eicUe@otvumt
VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1990 PAGIN, fj]
Partij van bijbelgetrouwe christenen in Duitsland
FRANKFORT Aan de pan-Duitse verkiezingen zal ook de
Partij van Bijbelgetrouwe Christenen deelnemen. Voorzitter
Gerhard Heinzmann zei gisteren desgevraagd, dat hij „een vi
sioen van God heeft ontvangen om een partij te stichten om de
mogelijkheden van de democratie voor de zaak van God te be
nutten. De partij is volgens hem nodig, omdat de gevestigde
politieke partijen zich onvoldoende laten leiden door bijbelse
voorschriften. Bij de partij zijn „herboren christenen uit ver
scheidene kerken en godsdienstige gemeenschappen" aangeslo
ten, aldus Heinzmann. Op dit moment heeft zij nog slechts 800
leden. Om bedreigingen tegen Duitsland af te weren moet de
regering gebedsdagen invoeren. Tenslotte wil de partij bijbe
londerricht voor buitenlanders en verbod van astrologie en
waarzeggerij.
Bisschoppen Zuidelijk Afrika: sancties handhaven
PRETORIA De bisschoppen van Zuidelijk Afrika bepleiten
handhaving van de economische sancties tegen het regime in
Zuid-Afrika. Pas als alle apartheidswetten zijn afgeschaft, kun
nen de sancties worden opgeheven, aldus de bisschoppen in
een verklaring na afloop van een bijeenkomst in het Zuidafri-
kaanse Marianhill. De bisschoppen zijn gelukkig met de ope
ningen in het apartheidssysteem sinds de vrijlating van Nelson
Mandela in februari dit jaar. Maar zij vrezen, dat echte vrede
in Zuid-Afrika nog veel tijd zal vergen. „Tot nu toe is alleen de
sfeer veranderd, de zuilen van de apartheid zijn onaangetast",
aldus aartsbisschop Denis Hurley van Durban. De zwarte be
volking heeft nog altijd geen stemrecht en is gedwongen te le
ven in aan haar toegewezen woongebieden.
Je tong is als een roer.
Hou je roer recht.
Gebouwen
orthodoxe kerk
in Polen in
brand gestoken
ZURICH Gebouwen
van de Orthodoxe Kerk
in Polen zijn de afgelopen
weken het doelwit van
brandstichting geweest.
De ernstigste aanslag had
op 13 juli plaats, toen de
hoofdkerk van het vrou
wenklooster op de Gra-
barka in brand werd ge
stoken. Daarbij zijn on
vervangbare ikonen in
vlammen opgegaan. Twee
jongens zijn op verden
king van brandstichting
gearresteerd. Dat heeft
het instituut 'Geloof in de
Tweede Wereld' in Zu
rich meegedeeld.
De Mariakerk van Grabarka
is het centrum van een be
langrijk bedevaartsoord van
de meer dan een miljoen or
thodoxen in Polen. De kerk,
waarnaar elk jaar op 19 au
gustus tienduizenden pelgrims
trekken, heeft voojc de ortho
doxen ongeveer dezelfde be
tekenis als de Zwarte Madon
na van Czestochowa voor de
rooms-katholieken. Volgens
het instituut in Zurich is de
afgelopen tijd ook brand ge
sticht in andere orthodoxe
kerken en pastorieën en in de
woning van een orthodoxe
theoloog.
De orthodoxe kerk heeft de
afgelopen tijd evenals de an
dere niet-rooms-katholieke
kerken in Polen geklaagd
over het machtsstreven van
de Rooms-Katholieke Kerk,
waarbij negentig procent van
de Polen is aangesloten. Zij
heeft ondermeer krachtig ge
protesteerd tegen het besluit
van de Poolse regering de
rooms-katholieke catechismus
op de staatsscholen opnieuw
in te voeren.
Volgens 'Geloof in de Tweede
Wereld' zijn de aanslagen een
uiting van „-een onverdraag
zaamheid die door Pools-ka-
tholiek chauvinisme wordt
gevoed".
Oudste koster
van Nederland
stopt ermee
BRONKHORST De oudste
koster van Nederland stopt
ermee. De 91-jarige Gerrit
Lenderink, bekend als 'de
zingende koster', legt zijn
ambt voor de hervormde ge
meente van Bronkhorst neer.
Lenderink is van 1962 tot
1980 full-time koster geweest
in de kapel van Bronkhorst.
Daarna vervulde hij deze
functie op parttime basis.
Neerlands oudste koster stond
bij vele bezoekers van de in
1962 gerestaureerde kapel van
Bronkhorst in Gelderland be-
kend als de zingende koster.
Tijdens rondleidingen zong
hij regelmatig op verzoek.
"Mijn stem zie ik als een gave
van de Heer", aldus Lende-
rink.
Dr. Hausdorf
Dr. Hausdorff
overleden
ROTTERDAM Dr. D.
Hausdorff is deze week in zijn
woonplaats Antwerpen op 88-
jarige leeftijd overleden. Hij
had tientallen jaren zitting in
het bestuur van de joodse ge
meente van Rotterdam, die
hij na de oorlog heeft helpen
opbouwen. Hausdorff, van
beroep huisarts, genoot be
kendheid om zijn grote ken
nis van joodse zaken. Hij
droeg die deskundigheid uit
in honderden artikelen en be
schouwingen en in een aantal
boeken op religieus en op
voedkundig gebied. Hausdorff
was ridder in de orde van
Oranje-Nassau.
Nederland»» Hervormde Kerk
Aangenomen naar Langerak M. van
Duljn, kand. te Katwijk.
SOLID ARID AD WIL SCHULDENLAST DERDE WERELD VERLICHTEN
DÊN HAAG Het zui
ver bankieren breidt zich
als een olievlek uit. Dit
melden de „zuivere" ban
kiers van Nederland: de
Algemene Spaarbank
voor Nederland, de oecu
menische ontwikkelings
coöperatie EDCS van de
Wereldraad van Kerken
en de Triodosbank.
De Nederlandse steunvereni-
ging van de EDCS (Ecumeni
cal Development Cooperative
Society), de in Leeuwarden
huizende NVOC, heeft mo
menteel 2400 aandeelhouders.
In totaal is er over de 11.5
miljoen'gulden belegd. „Sinds
vorig jaar hebben we 1,5 mil
joen aan de EDCS kunnen
overmaken", vertelt Nienke
de Vries. Zij is medewerkster
van de Nederlandse Vereni
ging tot steun aan de oecume
nische ontwikkelingscoöpera
tie.
De EDCS is een in 1975 door
de Wereldraad van Kerken
en de Raad van Kerken in
Nederland opgerichte organi
satie. Ze wil een 'zuivere' be
leggingsorganisatie zijn, die
projecten in ontwikkelings
landen financieel onder
steunt.
Beleggen bij de EDCS levert
financieel niet veel op, sociaal
des te meer. Over de sinds vo
rig jaar uitstaande aandelen
keert de EDCS/NVOC twee
procent divident uit. Het is
echter geen regel dat er
'winst' aan de aandeelhouders
wordt uitgekeerd. Nienke de
Vries die zeven jaar bij de oe
cumenische ontwikkelings
coöperatie werkt, herinnert
zich dat in die periode vier of
vijf keer dividend is uitge
keerd. Zij heeft nog nooit
meegemaakt dat iemand die
zijn aandeel van ƒ500 weer
wilde inwisselen, niks kreeg.
Volgens directeur Douglas
Brunton van EDCS is, sinds
de EDCS in 1978 met investe
ren begon, nog niemand zijn
geld kwijtgeraakt.
Algemene Spaarbank
Bij de Algemene Spaarbank
voor Nederland (ASN), geves
tigd te Den Haag, zit de groei
er ook in. Op 30 juli waren er
122.857 spaarrekeningen. Eind
1989 waren dat er 108.917.
Wat betreft het ingelegde
spaargeld werd de 800 miljoen
grens in mei overschreden.
Op dit moment schommelt
het totaal rond de 825 miljoen.
ASN-voorlichter Marco
Daane legt uit dat de ASN
niet kan garanderen dat er
honderd procent zuiver ge
bankierd wordt. "Alle bedrij
ven doen wel dingen die niet
door de beugel kunnen. We
houden het echter zoveel mo
gelijk in de gaten". Investe
ringen in Zuid-Afrika zijn bij
voorbeeld vanwege de daar
nog steeds heersende apart
heid taboe. Investeringen in
het milieu worden daarente
gen juist gestimuleerd.
Wat betreft de spaarmogelijk-
heden en de rentepercentages
kan de Algemene Spaarbank
voor Nederland vergeleken
worden met een doorsnee-
bank.
De fusieonderhandelingen
tussen de Algemene Spaar
bank voor Nederland, De
Hollandse Koopmansbank, de
Centrale Volksbank en de
verzekeringsbedrijven De
Centrale en Concordia zijn
onlangs met succes afgerond.
Alleen juridisch moet er nog
één en ander geregeld wor
den. Voorlopig blijven de ver
schillende bedrijven die bij de
fusie betrokken zijn, nog on
der hun eigen naam functio
neren. De gefuseerde instel
ling zal in de toekomst onder
de naam Reaal de markt op-
De derde zuivere bankier, de
Triodosbank te Zeist, zit ook
in de lift. Ofschoon de offfi-
ciële cijfers over het eerste
halfjaar van 1990 nog niet be
schikbaar zijn, wordt er een
volumegroei van twintig pro
cent verwacht wat betreft het
totaal van de credietverlening
en de spaargelden. Het aantal
rekeninghouders schommelt
rond de 4500. Het totaal aan
tal rekeningen bedraagt zeker
5000 (in 1989: 4.892). Sommige
rekeninghouders hebben
meerdere rekeningen. "De to
tale inleg van het spaargebied
schommelt rond de 63 mil
joen", aldus Jeroen Jansen
van de Triodosbank. "Het to
taalbedrag kredieten bedraagt
op dit moment ongeveer 60
miljoen".
De Triodosbank financiert
onder meer boeren die voor
duurzame landbouw kiezen,
windenergieprojecten, ver
nieuwende woonvormen en
kunstenaars.
Solidaridad
De Interkerkelijke Aktie
Voor Latijns Amerika Solida
ridad voert actie voor zuiver
bankieren. Deze actie vloeit
voort uit de campagne om de
schuldenlast waar de Derde
Wereld onder gebukt gaat,
kwijt te schelden. De actie
wordt gevoerd onder het mot
to: 'Schuldverlichting, een
verplichting'.
De Nederlandse banken wor
den opgeroepen hun maat
schappelijke verantwoorde
lijkheid tegenover de schul
denlanden waar te maken. De
Nederlandse banken hebben
naar schatting voor een be
drag van 12 miljard gulden
aan Derde Wereldlanden uit
geleend.
In de campagne van Solidari
dad staat, aldus medewerkster
Rinske van de Bij, de oproep
aan spaarders en beleggers
centraal om kritisch om te
gaan met geld en te kiezen
voor investeringen in mens
en milieuvriendelijke bedrij
ven en initiatieven. Alterna
tieven in de bankwereld die
gebaseerd zijn op 'schone' be
leggingen, moeten versterkt
worden. Door bewust te kie
zen voor schone beleggingen
kan volgens Solidaridad de
consument een signaal afge
ven dat een koerswijziging in
het beleid van de commercië
le banken noodzakelijk is.
WASHINGTON Hoe
wel 1992 nog ver weg
lijkt, heeft de viering van
vijfhonderd jaar christen
dom in Amerika in de
kerken al tot onenigheid
geleid. De Latijnsameri-
kaanse religieuzen heb
ben het project Palabra y
Vida (Woord en Leven)
onder druk van het Vati-
caan moeten stopzetten.
Spaanstalige christenen
kritiseerden een verkla
ring van de Raad van
Kerken in de Verenigde
Staten over vijfhonderd
jaar christendom.
In de kerkelijke discussie
staat één vraag centraal: Hoe
moeten de kerken van nu
omgaan met het feit, dat de
invoering van het christen
dom in de Nieuwe Wereld sa
menging met de gewelddadige
inbezitneming van land,
moord en slavernij en de cul
turele onderdrukking van de
inheemse bevolking door de
christelijke veroveraars uit
Europa?
De Latijnsamerikaanse Con
ferentie van Religieuzen
(CLAR) meende het antwoord
op deze vraag te hebben ge
vonden in het project Palabra
y Vida, dat was opgezet door
de Nederlandse missionaris
Carlos Mesters. De kerstening
van Latijns-Amerika werd
daarin gezien vanuit het
standpunt van de slachtoffers,
in de zestiende eeuw de Indi
anen en nu de armen. Nadat
verscheidene bisschoppen er
over hadden geklaagd, dat het
project veel te kritisch was
over de kolonisering van La
tijns-Amerika en sociale
kwesties eenzijdig benaderde,
besloot het Vaticaan het pro
ject te verbieden.
In een brief aan de Latijnsa
merikaanse religieuzen toon
de paus Johannes Paulus II
zich onlangs heel wat positie
ver over de kerstening van
Amerika dan 'Palabra y
Vida'. Het werk van de Euro
pese missionarissen verdient
„alles bij elkaar genomen
waardering, als we denken
aan de vruchten van het ge
loof op de lange termijn", al
dus de paus. Johannes Paulus,
die aandringt op „grondig ge
schiedkundig onderzoek" en
„een onpartijdige beoorde
ling" van de evangelisering
van Latijns-Amerika, riep de
religieuzen op geen ideologi
sche en openlijk afwijzende
houding tegenover de viering
van 500 jaar evangelisatie aan
te nemen.
De bisschoppen van de Nieu
we Wereld herdenken in 1992
in aanwezigheid van de paus
de kerstening van het conti
nent tijdens een bijeenkomst
in Santo Domingo, de hoofd
stad van de Dominicaanse Re
publiek.
Bezinning
De paus ziet de viering van
500 jaar christendom als ge
schikt moment voor bezin
ning op de herevangelisatie
van Amerika. De paus maakt
zich onder meer ernstige zor
gen over de aantrekkings
kracht van de sekten in voor
al Latijns-Amerika. In diverse
landen hebben de bisschop
penconferenties aan het ver
langen van de paus gehoor
gegeven.
De Mexicaanse bisschoppen
keurden een project voor her
evangelisatie goed en lieten
weten de „fouten" uit het ver
leden te willen vermijden.
Een van die fouten is, dat de
missionarissen uit Europa hun
culturele waarden aan de in
heemse bevolking oplegden.
De Chileense bisschoppen
willen zich op de armoede in
hun land richten.
De Raad van Kerken in de
Verenigde Staten, waarbij de
RK Kerk niet is aangesloten,
stelde eerder dit jaar, dat de
herdenking van de ontdek
king van Amerika geen aan
leiding is tot feesten, maar tot
bezinning en berouw. De ge
schiedenis van de Nieuwe
Wereld is volgens deze ver
klaring een „geschiedenis van
racisme", gekenmerkt door
„slavernij, volkerenmoord en
uitbuiting" van de inheemse
bevolking van het Caribisch
gebied en van Noord-, Mid
den- en Zuid-Amerika.
Directeur Mario J. Paredes
van een katholiek centrum
voor Spaanstaligen in New
York wees deze verklaring
scherp af. Hij noemde haar
„een racistische afwijzing van
het erfgoed van de meeste
volkeren in het huidige Ame
rika, vooral de Spaanstali
gen".
De rooms-katholieke bis
schoppen van de Verenigde
Staten bespreken in novem
ber een verklaring over de
missionering van Amerika. In
de concept-tekst wordt het
werk van vele missionarissen
geroemd, maar wordt even
zeer verwezen naar „de niet
te tolereren onmenselijke be
handeling van de inheemse
volkeren, het met geweld in
bezit nemen van land en de
uitbuiting van de slaven uit
Afrika, waaraan de kerk door
zijn nauwe banden met de
staat in het koloniale tijdperk
mede schuldig is". Volgens de
bisschoppen moet de ontdek
king van Amerika niet alleen
in een geest van dankbaar
heid, maar ook in een van be
kering, boetedoening en. ver
zoening worden herdacht.
De vereniging van zwarte
priesters in de Verenigde Sta
ten heeft besloten de komen
de tijd de aandacht te vestigen
op de rol van zwarte geestelij
ken in de geschiedenis van
Amerika. Zij willen de na
druk leggen op de onderdruk
king van de slaven en de spi
ritualiteit die de slaven uit
Afrika meebrachten.
11
DOKKUM Het echt
paar Ype en Janny
Brandsma uit Sneek heeft
zondag 29 juli een heel
bijzondere ervaring mee
gemaakt. Na onderdom
peling in de Bonifatius
bron te Dokkum van hun
negen maanden oude
dochtertje Nephtis die
nogal last had van een ro
chelende hoest, bleek ze
genezen. "Wij ervaren dit
als iets heel bijzonders",
bekent Ype Brandsma.
Het meisje leed al enkele we
ken aan ernstige hoestbuien
en een loopneus. „De ziekte
werd steeds erger. Het begon
op kinkhoest te lijken", aldus
de vader die zelf een praktijk
voor natuurgeneeswijze heeft.
Lavendelolie en stoombaden
hadden geen effect. Antibioti
ca zijn, zolang het enigszins
kan, taboe in huize Brandsma.
Het bezoek aan de Bonifatius
bron in Dokkum zat nog altijd
in de pen. De vader van Ype
ging vroeger altijd op bede
vaart naar Dokkum. „De bron
was toen nog omgeven door
weilanden. Mijn vader vertel
de mij dat koeien met tóng
ziekte die van het water uit
de bron dronken, enorm op
knapten".
Tijdens de rondleiding van
pastoor Peters van Dokkum
kreeg Ype Brandsma de "in
geving" om zijn kind in het
water onder te dompelen.
„Het was prachtig weer en de
kleine houdt van water". On
middellijk trad de genezing
in. "Op de terugweg naar
Sneek was onze dochter weer
De pastoor van Dokkum toon
de zich,'aldus Brandsma, ver
rast. Hij had tijdens zijn loop
baan in Dokkum zoiets nog
niet meegemaakt.
Op de vraag hoe het nu met
Nephtis is, antwoordt haar va
der: „Ze straalt weer. Het is
gewoon een hele ommekeer".
Ype Brandsma die van katho
lieke komaf is, is niet meer
kerkelijk. „Maar het blijft je
bezig houden. Wij vertrouwen
op natuurwetten. In de na
tuurgeneeswijze gaan we uit
van harmonie. Als de harmo
nie in het zenuwstelsel ver
stoord is dan kan er ziekte op
treden. Zo gauw de harmonie
hersteld is, is de ziekte over".
Volgens Brandsma heeft het
water van de Bonifatiusbron
de harmonie in het lichaam
van zijn dochtertje hersteld.
Ype en Janny hebben beslo
ten om met dit persoonlijke
verhaal naar buiten te komen
om andere mensen deelgenoot
van deze wonderlijke gebeur
tenis te maken. „Misschien
kan het water van de Bonifa
tiusbron ook wat voor een an
der doen".
D^ Bonifatiusbron wordt toe
geschreven aan Bonifatius
hoewel de 'Vita Bonifacii' van
Wilibald het ontstaan in ver
band brengt met het paard
van graaf Abba dat was vast
geraakt in de modder. Toen
het bevrijd was, borrelde er
zoet water op. Volgens de
Dokkumer geschiedschrijver
Cornelius Kempius (1520-
1589) sloeg Bonifatius in een
tijd van grote droogte met zijn
staf op de grond en deed zo de
bron ontspringen.
In 1992 zal in de hoofdstad Santo Domingo van de Domini
caanse Republiek in aanwezigheid van de paus de viering van
vijfhonderd jaar christendom plaats hebben. Zes jaar geleden
bracht de paus in het politiek zwaar verdeelde land al een be
zoek. FOTO: UPI
boekwijzer
Getijdenboek
Het Nederlands Getijdenboek
(het nieuwe brevier) waarvoor
tot 20 maart tegen gereduceer
de prijs kon worden ingete
kend, zal waarschijnlijk tegen
Pasen 1991 verschijnen. Vol
gens het informatiebulletin 1-
2-1 van de RK kerkprovincie
heeft de voorintekening de
verwachtingen overtroffen.
Vooral priesters en klooster
lingen tekenden privé of col
lectief in voor het basisboek
via de bisdommen of hun ei
gen congregatie of orde.
De nationale liturgische com
missies van' Nederland en Bel
gië hebben voor de overschrij
ding van de oorspronkelijk ge
schatte omvang van het basis
boek een oplossing gevonden
waarmee de bisschoppenconfe
renties van de twee kerkpro
vincies kunnen instemmen.
Basisboek en bijlagen zijn los
van elkaar verkrijgbaar. Het
basisboek kost 81,- en de ze
ventien bijlagen 486,-. Be
stelling bij secretariaat RK
kerkgenootschap, postbus
13049, 3507 LA Utrecht. Tel.
030-33 42 44.
Leiders van
boeddhistische
sekte gearresteerd
PEKING De politie in Chi
na heeft 23 leiders van pen
boeddhistische sekte gearres
teerd en 13 tempels van de
sekte vernietigd. De sekte
wordt ervan beschuldigd de
communistische partij aan te
vallen en een 'Lotus-konink
rijk' na te streven, aldus het
dagblad 'Guizhou Ribao'. Vol
gens de krant was de sekte
een 'contra-revolutionaire or
ganisatie' met 1100 volgelin
gen in zes steden en 19 dis
tricten in de zuidelijke pro
vincie Guizhou. De sekte
„heeft contra-revolutionaire
complotten gesmeed en feo
daal bijgeloof bevorderd om
een giftige aanval te doen op
de communistische partij en
de volksregering", aldus het
dagblad.
Saddam en de wereldvrede
HET feitelijk functioneren van de Verenigde Naties higkc
de naam van die organisatie 45 jaar op alle mogelijke ma aPc
ren ontkracht. De VN waren alles, behalve verenigd. Zo l®.r
de Algemene Vergadering als de Veiligheidsraad was een lter
voriete vergaderplaats om alle tegenstellingen tussen Oos en
West en Noord en Zuid uit te vechten. Bij de oprichting
de VN in 1945 was de belangrijkste doelstelling een wer ilev
wijde band te smeden om oorlogen te vermijden en een eien
te maken aan plagen ais honger, ziekten en kinderstei *J(
Het streven om dat ideaal te verwezenlijken heeft slei K
zeer beperkte resultaten opgeleverd.
Het is nog te vroeg om resolutie 600 van de Veilighej
raad, die oproept tot een volledige olieboycot en wapen
bargo tegen Irak en Kuwayt, reeds te bestempelen als
kentering, die de VN-organisatie haar ware functie tei
geeft. Maar wel kan nu al worden geconcludeerd dat hel
meest betekenisvolle stemming is geweest sinds 1950 toer
VN-organisatie alle leden opriep de invasie van Noord-Ko/"
in het Zuiden tot staan te brengen.
ai
id
ST
Resoluties van de Veiligheidsraad zijn bindend, nJ
bij vorige gelegenheden, bijvoorbeeld toen in 1967 de in
nationale gemeenschap werd gevraagd sancties op te lej
aan de Rhodesische premier Ian Smith in 1967 en tien
later tegen het Zuidafrikaanse apartheidsregime, waren
heel wat landen die de embargo-afspraken om strategis
redenen meenden te moeten schenden. Nu lijkt er sla
één overheersend belang te zijn: praktisch iedereen wil
de Iraakse dictator Saddam Husayn zo vlug mogelijk
dwijnt..
De stemming in de Veiligheidsraad over resolutie 600
nooit mogelijk zijn geweest zonder het optreden van
hington en Moskou, die voor het eerst op één lijn zatei
een grote crisis en vastbesloten lijken plaatselijke spannin
voortaan via de VN op te lossen. Het is echter vooral de
keer voor Saddèm die de coalitie heeft gesmeed. Door
agressie tegen Kuwayt heeft hij het laatste restje goodwill
hem nog gegund werd verloren. Hij is de paria nummer-
geworden in de wereld. Nu een f^ont tegen hem is gevor
rijst de cruciale vraag: zullen de sancties ver genoeg gaan
hem tot terugtocht te dwingen en hem van andere avontu
af te houden?
[tal
- cid
a
De olieboycot treft Irak zwaar. Het land is vrijwel uits
tend afhankelijk van olie-inkomsten en moet anderzijds
procent van zijn voedsel invoeren. Irak zit op dit momen
in geldnood, zodat een voedseltekort dreigt en dan staat S Dei
dam machteloos. De dictator staat er echter niet om bekfe
dat hij buit die hij bemachtigd heeft snel laat glippen. H
een onberekenbare risicofactor, die vooral als hij onder
druk staat zijn zelfcontrole dreigt te verliezen.
■be'
NiEMAND heeft de zekerheid dat de sancties tegen zijn
gime, of de westerse vlooteenheden die naar de Perzis
Golf opstomen, niet juist zullen leiden tot wat ieder njs]
angstvallig wil vermijden: een Iraaks wanhoopsoffensief :igc
gen Saudi-Arabië of de gijzeling, zo niet erger, van bui
landers in Irak en Kuwayt. President Bush en andere leiP'P'j
staan voor een geweldig dilemma dat met de dag moeili
wordt. Hoe groter de concentratie van militaire macht
Golfgebied is, hoe groter het gevaar voor een fatale explo mr
Maar een andere, zinvolle aanpak van Saddam dan de hu
ge is er niet.
C)
PU
t SH
In een periode dat de wereld door de ontwikkelingen in
Sovjetunie echte vrede eindelijk binnen haar bereik zaf
zij in een van de gevaarlijkste crises sinds de Tweede 1
reldoorlog geraakt. De wereld kan nu slechts hopen dat S
dam toch inbindt. Gebeurt dat niet, dan zou de prijs om
terreurregime eindelijk uit de wereld te helpen wel
hoog kunnen uitvallen.
Minister Braks wil een verbod op de
legbanenien Maar door de opstelling
van het CDA dreigt er vertraging
Neem daarom zelf het heft in
handen U. als consument, bepaalt de
vraag naar scharreleieren
En als steeds meer mensen scharre
eieren kopen, verdwiinen steeds
legbatterijen Zo simpel ligt dat
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage.
ui
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorging
Telefoon: 071 -122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaartf^
per maand f. 24,85 per maand 25.8f
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75,10
per jaar 284,50 per jaar 285,5(
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702.
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050