'Blauwe Revolutie' toont band tussen de mens en de zee Brons nu ook op buitenlandse markt met Willink-collectie van schrijvers en dichters 'Hamlet' na veertig jaar terug in Diever KUNST/RTV SaidóaQowumt DONDERDAG 9 AUGUSTUS 1990 PAGINA Eerste Surinaamse museum in Nederland AMSTERDAM Het eerste Surinaamse museum in Neder land heeft gisteren zijn deuren geopend. In het 'Surinaams Historisch Museum' aan de Zeeburgerdijk in Amsterdam worden vanaf nu tentoonstel lingen gehouden van onder meer Surinaamse foto's, schil derijen, boeken, kranten en ansichtkaarten. Het museum, dat is gevestigd in een voor malig meisjesinternaat, be schikt over 100 vierkante me ter tentoonstellingsruimte. In- titiator (eigenaar en het enige personeelslid van het museum) is T. Swanenberg die er twin tig jaar over deed om de col lectie samen te stellen voor „De bedoeling is dat er zowel Surinamers als Nederlanders komen kijken naar de ten toonstellingen. Met de collectie wil ik een beeld geven van hoe het in Suriname is, en hoe het er is geweest. Ik vind het belangrijk dat de Surinaamse cultuur behouden blijft. Dit is mijn bescheiden bijdrage daar aan", aldus Swanenberg. De kersversrse museum-direc teur klopte met verzoeken voor subsidie vergeefs aan bij onder meer het ministerie van WVC en de gemeente Amster dam. Volgens een woordvoer ster van de gemeente kent Amsterdam een algemene be leidslijn om geen nieuwe mu sea te subsidiëren. „Daar is ge woon geen geld voor. In de tijd van Swanenbergs verzoek lagen er in totaal ongeveer tien aanvragen voor kleinere musea. Als we nu subsidiever zoeken inwilligen (en structu rele geldbijd ragen gaan leve ren) gaat dat ten koste van culturele instellingen die nu subsidie krijgen", aldus de woordvoerster. De komende zes maanden worden in het Surinaams His torisch Museum vooral etsen en foto's tentoongesteld. Het museum is zeven dagen per week geopend. Protestbrief aan d'Ancona over subsidieproblemen filmfestivals AMSTERDAM Ruim dertig organisaties, instellingen en personen betrokken bij de niet commerciële filmvertoning in Nederland, hebben minister H. d'Ancona van WVC een brandbrief gestuurd over drei gende financiële problemen. In de brief spreken de organi saties hun afkeuring uit over de voorgenomen minimalise ring van subsidies voor inci dentele filmfestivals- en pro jecten. Volgens woordvoerder P. Verstraeten van het Gay and Lesbian Film Festival wil de minister in de toekomst ruim tweederde van het bud get voor incidentele filmfesti vals besteden aan een structu rele financiering van jaarlijks terugkerende evenementen zoals het International Docu mentary Festival en Holland Animation. Volgens Verstrae ten wordt een structurele bij drage voor deze festivals van harte ondersteund, maar wordt er tevens van de minis ter gevraagd een reeïer bedrag beschikbaar te stellen voor an dere projecten. De briefschrij vers denken zelf aan een ver hoging van het budget tot vijf ton. „Uitvoering van het voor nemen van de minister bete kent dat er nauwelijks iets over blijft", aldus de brief schrijvers, „van het toch al be perkte budget van 215.000 gul den voor het doel dat het bud get zou moeten dienen, name lijk de bevordering van de di versiteit en de spreiding van het filmaanbod in Nederland." Volgens de ondertekenaars be tekent het voornemen van de bewindsvrouwe het einde van een groot aantal film-initiatie- ven die hun waarde voor de Nederlandse filmcultuur heb ben bewezen. Het aantal nieu we films dat in Nederland wordt gedistribueerd zou in de afgelopen vier jaar met 25 pro cent zijn gedaald. Oudere films - zelfs recente klassiekers en cinematografisch waardevolle films - zijn in Nederland voor vertoning nauwelijks beschik baar, aldus de briefschrijvers. LUC CUYVERS: „IK BEN VOOR EEUWIG IN HAAR BAN" De blauwe revolutie. Achtdelige do cumentaire-serie over de zee. KRO- televisie. Nederland 1 om 19.20 uur. HILVERSUM Luc Cuyvers (36)' is een Bëlgische zeebio- loog", die inmiddels al heel wat jaren in Amerika werkt en daar de tv-projecten begeleidt van Mare Nostrum, eeh inter nationale organisatie die zich door onderzoek, voorlichting en educatie sterk maakt voor het behoud van de wereld zeeën. Hij groeide als Europees televisie-kijker op met het prachtige camerawerk van Jacques Cousteau, dié-' eén - wonderlijke wereld boven dé .zeespiegel bracht. Als beden- ker van de documentaire-serie 'De Blauwe Revolutie', die door de KRO wordt uitgezon den, wilde hij eeh stapje vér der gaan dan Cousteau. Luc: „Ik wil een totaalbeeld schetsen van haar geschiede nis, laten zien wat zich in de wereldzeeën afspeelt, elk ge bruik ervan naar voren laten komen en de verhouding tus sen mens en zee in beelden vangen. Ik- heb daarbij voor een journalistieke aanpak ge kozen. Alleen de eerste afleve ring wijkt enigszins af doordat er een thema doorheen loopt dat is gebaseerd op 'Moby Dick', het verhaal van Her man Melville uit 1851: de'Wal vis is de zee". Het is de eerste keer dat de kijker zo'n vplledig beeld krijgt voorgeschoteld. Daarbij is het achtdelige werkstuk van Luc Cuyvers behalve veelzij dig ook onderhoudend en leer zaam. 'De Blauwe Revolutie' levert geen hapklare televisie maaltijd op. Wie op zo'n gede gen manier te werk gaat, kan zich nu eenmaal geen frivoli teiten veroorloven. Toch ligt de reeks allerminst zwaar op de maag. Dat komt door zijn juiste" balans. Luc vermengde eigen opnamen met archief materiaal en gedramatiseerde scènes. Dat laatste wordt voor al gebruikt om de geschiedenis vorm te geven. Waarschuwende vinger Dé bedenker is er met deze se rie niet op uit een waarschu wende vinger op te steken. Naar aanleiding van de beel den moet de kijker zelf maar zijn conclusies trekken en zich een mening vormen. „Wat ik laat zien is de revolutie tussen mens en zee, waarbij ik mij soms van een optimistische toon bedien, al blijven we de zee als vuilnisvat gebruiken. Ik heb vooral voor een filoso fische benadering gekozen over de scheef gegroeide ver houding tussen die twee. Mens eri zee leven niet langer in harmonie met elkaar. De juiste balans tussen emotie en prag matiek is zoek. We weten alles over hoeveelheden. De zee leek een onuitputtelijke bron van voedsel, maar hoe zit het met onze persoonlijke band? Zoals de serie aantoont, is haar aantrekkingskracht enorm. Voor veel culturen ligt in de zee de oorsprong van het be staan. Voor mij betekent de zee; avontuur. Ik ben voor eeuwig in haar ban. Er is die mysterieuze band, waaruit ik nooit meer zal loskomen. Door zoveel mogelijk mensen over de hele wereld, informatie te verstrekken over de zee, hoop ik dat aan de lange traditie van misbruik een einde komt. Wat we vooral moeten voor komen is dat we de fouten die we op het land hebben ge maakt, in zee nog eens herha len. Doen we dat wel, dan zijn we ten dode opgeschreven". Tien jaar Het idee voor de reeks, die in Nederland is voorzien van de tenorklanken van commenta tor Kees Broos, werd tien jaar geleden geboren. „Vijf jaar te rug ben ik begonnen met het werven van financiers. Ik heb ze uiteindelijk gevonden in Ja pan, Groot Britannië, Amerika en Australië. Ze hebben de 3.2 miljoen dollar bij elkaar ge bracht, die de reeks heeft ge kost. Het rondkrijgen van de financiering heeft mij de meeste tijd gekost. Televisie wil steeds minder geld steken in de documentaire. In Enge land en Australië bestaat ge- Een visroker uit Enkhuizen is te zien in de derde aflevering waarin het zeerecht en het leegvissen van de zeeën ter sprake komt. foto: kro lukkig nog een goede traditie, maar in Amerika bijvoorbeeld waren alleen de kabel-tv-sta- tions geïnteresseerd". Luc Cuyvers leverde een ruw script aan dat hij verder uit werkte met de regisseur van de aflevering. Voor elk van de acht delen was dat een ander. „We bekeken de lokaties en daarna fungeerde ik als zijn tweede geweten. Het werk liet ik verder aan de producers over. Dat kon ook niet anders want er waren vier teams te gelijkertijd op verschillende plaatsen aan het werk. Waar op ik vooral heb gelet is de historische juistheid en de fo tografie die in mijn ogen per fect moest zijn". Primeur De première van de reeks is inmiddels achter de rug. Hij was in maart van dit jaar in Amerika. Daarna waren Au stralië en Japan aan de beurt. Voor Europa heeft de KRO de primeur. De omroep droeg niet alleen financieel maar ook op andere terreinen een behoorlijk steentje bij voor de derde aflevering over de zee als voedselbron. „Ik werk nu aan een nieuwe serie over de maritieme geschiedenis die eind 1992 klaar moet zijn. In opzet zal hij hetzelfde ogen als 'De Blauwe Revolutie', maar het aantal afleveringen is te ruggebracht tot vier. Hopelijk heb ik ook twee maal minder aspirine nodig, want om een serie als deze tot een goed ein de te brengen moet je een doorbijter zijn en voorzien van een behoorlijk dosis geluk. Ik heb veel gereisd, maar ook al lerlei problemen moeten op lossen. Zo vlotte de samenwer king tussen regisseurs en pro ducers niet altijd of was het een probleem om het team bij elkaar te houden. Het filmen zelf verliep vrijwel vlekkeloos. In Indonesië hadden we wat problemen, maar doordat de UNESCO bij deze produktie was betrokken, gingen allerlei deuren open die anders geslo ten waren gebleven en ook de perestrojka had zijn voordelen. Zo konden we voor de vijfde aflevering op de Russische vloot filmen en dat had een Westerse filmploeg nog niet eerder voor elkaar gekregen. Alle filmrollen (we schoten voor elke minuut ongeveer 14 reserve minuten) werden ver zameld in het Australische Sydney en het Engelse Bristol. In elke stad zijn vier afleve ringen gemonteerd". Geleerd „Ik heb veel geleerd van deze serie. Nooit meer met die ei genwijze Engelsen samenwer ken bijvoorbeeld, maar ook dat ik in dit genre wil door gaan. Mijn ervaringen met het co-produktieschap ziin goud waard, want co-produktie is voor de toekomst de enige ma nier om zo'n serie van de grond te tillen. En ik heb mij leren aanpassen. Werken met Japanners is bijvoorbeeld heel iets anders dan samenwerken met Australiërs". HANS PIET De 21 gezichten van Walesa Een vrouw die ver der onbekend wen ste te blijven drukt haar lippen op een van de 21 zeer gro te cartoons die zijn gemaakt van Lech Walesa en worden getoond op een in ternationale ten toonstelling van Walesa-cartoons in de Pod Wodnikiem Gallery in Gdansk. De cartoon op deze foto is gemaakt door de Poolse kun stenaar Slawomir Kitowski. foto: ap Internationaal Jazzfestival Noordwijk NOORDWIJK Voor de eerste keer begint zater dag 18 augustus het Inter nationaal Jazz Festival Noordwijk dat bij welsla gen elk jaar naar deze Noordzee-badplaats terug keert. Het festival wordt gehouden in twee naast elkaar gelegen hotels aan de boulevard, het Oranje- en Boulevardhotel. Voor deze lokaties is gekozen omdat beide hotels beschik ken over sfeervolle ruimten, geschikt voor een jazzfesti val. In totaal zijn er acht po dia beschikbaar. Aan dit jazzfestival wordt medewer king verleend door groepen en solisten uit binnen en bui tenland, het programma is afgestemd op een breed pu bliek. Medewerking verle nen de Engelse formatie Kenny Ball and His Jazz men; de Harbour Jazzband; Bernard Berkhout and his Swingmates; Bob Rigter's Sax Vibes, het Geja Griek Kwintet en vocaliste Daisy Bell met het Rob Agerbeek trio (beide groepen stonden onlangs in het North Sea van Paul Acket); het trio van pia nist Dolf de Vries met de Amerikaanse vocaliste Adrienne West; Eddy Door- enbos and his Swingmill; uit Duitsland komt de Climax Jazz Band; Pia Beek zal op treden in een unieke combi natie met de groep van Ber nard Berkhout; verder het Jan de Bas trio met solisten; Maaike Nicola and Friends en niet te vergeten Rob Hoe- ke en zijn groep, alsmede de supergroep Nueva Manteca Salsa met onder anderen Jarmo Hoogendijk en Ben van Dungen. Het festival be gint om 20.00 uur en duurt voort tot 02.00 uur. KNOKKE Op de PAN Kunst- en Antiekbeurs in Amsterdam presenteerde -hij zich vorig1 jaar oktober voor het eerst als nieuwe loot aan de stam van de Nederlandse kunsthandel: drs. Loek Brons, voorma lig eigenaar van 170 su permarkt-filialen in tex tiel. Hij kwam er voor de dag met sen verrassend veelzijdige col lectie schilderijen van Carel Willink, de belangrijkste ver tegenwoordiger van het Ma gisch Realisme in ons land. In sen sjieke galerie aan de bou levard van Knokke peilt Brons nu de belangstelling on der bliitenlahdse kopers. ,Ik vier hier een maand va kantie hoor. Maar omdat ik niet geschikt ben om alleen maar op het strand te liggen, ieb ik ook wat schilderijen meegenomen", zo relativeert Brons déze stap in eerste in- jtaritie. Het overbrengen van 10 schilderijen van Willink 1900-1983) uit diverse perio des van zijn loopbaan naar de galerie Résidence Albert, naast net Casino in de Belgische oadplaats, rechtvaardigt echter de conclusie dat Brons het niet onplezierig zou vinden als hij tegélijkertijd vaste voet op de Belgische markt krijgt. De eerste contacten met Knokke werden afgelopen maart gelegd op de Europese kunst- en antiekbeurs in Maastricht, vertelt Brons. „Ik werd toen benaderd door Gil Tuteleers, organisator van de Internationale Kunst- en An tiekbeurs in Knokke. Hij was onder de indruk van mijn aan bod daar. Voor zijn beurs al leen zou ik echter niet naar Knokke gékomen zijn, want deze is daarvoor internationaal gezien niet belangrijk genoeg. Tuteleers bood me echter ook deze ruimte aan. Zo werd het idéé voor de Willink-expositie geboren." Brons gebruikt de 15de Inter nationale Kunst- en Antiek beurs, die tot en met 12 augus tus wordt gehouden in het Cultureel Centrum Schar- poord in Knokke, intussen toch om hopelijk twee vliegen in één klap te slaan. Voor prij zen die de halve ton niet te bo ven gaan, biedt hij er werk van de magisch realisten Raoul Hynckes, Sal Meijer, Piet Gutter, Jan van den Berg, Erno Brokke, Gerd Wilfert en H. Helmantel aan. Het „Dub bel vrouwenportret" uit 1937 met Willinks vrouw Wilma en de Amerikaanse danseres Wil ma Reed, fungeert als publiekstrekker voor beide evenementen op de folders en affiches van de beurs. Brons heeft het werk als blikvanger opgehangen in de stand die deze week door een medewer ker wordt bemand. Verrassing Brons bezorgt de bezoekers van de Willink-expositie met een een verrassing. Het is hem gelukt het krachtige zelfport ret „Dood van het dualisme" uit een particuliere collectie voor de verkoop beschikbaar te krijgen. Het werk dateert uit 1919, het jaar dat Willink het besluit nam zijn architec tuurstudie in Delft af te bre ken om een opleiding tot schil der te volgen. De ontwikkeling van Willink via de abstractie en het con structivisme naar het magisch realisme kan vervolgens stap voor stap worden gevolgd aan de hand van onder meer „De zilveren bruiloft" uit 1924, het „Stilleven met druiventros" uit 1930 en „De parlementsle den" uit 1933. Willink heeft als geen ander de naderende dreiging van de Tweede We reldoorlog weten te verbeel den. In dé Résidence Albert hangt daarvan als voorbeeld „Landschap met statue" uit 1935 met op de achtergrond het Neues Palast in Berlijn. In deze categorie valt ook „Het jachtslot" uit datzelfde jaar. Menno ter Braak schreef er ooit over: „Ik kan er mijn ogen haast niet aan verzadi gen." Naast topstukken als „Mathil- de tussen de monsters" uit 1966, de „Parachutisten" uit 1971 en het „Afscheid van Ma- thilde" uit 1975, toont Brons echter ook minder bekende werken als een klein „Baby portret" uit 1942 en een por tret van mevrouw Pamela Ma- resch-Boon uit 1971. Brons wil niet verhullen dat hij een „commerciële doelstel ling" nastreeft, al zijn niet alle werken in Knokke te koop omdat hij de Belgen ook een overzichtsexpositie wil bieden. De prijzen van werken die nog wel op de markt zijn, schom melen tussen de 45.000 gulden (voor „Dood van het dualis me") en zes ton. Hij probeert de handel in Magisch Realis ten, waarvoor hij een nog steeds stijgende belangstelling signaleert, intussen levendig te houden door een constant aan tal in voorraad te houden en in roulatie te brengen. Daar voor put Brons uit 250 schilde rijen die in particuliere han den zijn. In totaal zijn er 318 werken van Willink bekend. Japan Brons vertelt dat hem inmid dels ook is gevraagd naar Ja pan te komen: „Ik heb er ech ter helemaal geen zin om daar of elders in het buitenland in één klap al mijn Willinks te verkopen. Deze kunsthandel is tenslotte ook een hobby van me waar ik een schare vrien den aan over heb gehouden. Ik vind het bovendien belang rijk om te weten waar het werk naar toe gaat. Dat hoort bij liefhebbers en niet bij men sen die snel rijk willen wor den. Tegen hen zeg ik altijd: koop maar aandelen." Eén potentiële buitenlandse markt kon Brons alvast niet weerstaan. Op uitnodiging van de Nederlandse club in Zuid- Frankrijk („met wel 1000 le den") geeft Brons in november in het Hyatt Regency Hotel in Nice een lezing van twee uur over het werk van Willink. „De schilderijen gaan mee, dus wie weet wat daar uitkomt. Als de reis niets oplevert, geeft dat echter niets." In oktober staat hij in elk geval weer op de PAN-beurs in Amsterdam. Kritiek van kunstcritici heeft Brons inmiddels ook gekregen: hij zou de „gemiddelde smaak" vertegenwoordigen. „Onzin hoor. Ik vind juist dat de aan hangers van Fuchs en Beeren kritiekloos de gemiddelde smaak volgen. Mijn Magisch Realisten werken figuratief en dus herkenbaar. Wat is daar op tegen zolang het goed werk is?" Knokke, dat met 45 galeries het vaandel van Oostende als „kunstkuststad" heeft overgë- nomen, heeft Brons tot zijn te vredenheid direct met open armen ontvangen. Kamerle den en plaatselijke autoriteiten gaven acte de présence op de opening en ook kranten en de radio besteedden aandacht aan de Willink-presentatie. Gil Tuteleers benadrukt dat de komst van Brons zijn streven de kunst- en antiekbeurs in Scharpoord naar een kwalita tief hoger en breder interna tionaal niveau te tillen, zeker zal helpen. De beurs groeide in 15 jaar uit van een lokale an tieksalon naar een beurs met een oppervlakte van 2000 vier kante meter en 30 stands waar jaarlijks 12.000 tot 15.000 be zoekers komen, waaronder veel Nederlanders. Dat gege ven vormde aanleiding voor Brons zijn expositie ook breed uitgemeten in Nederlandse kranten aan te kondigen. Tu teleers: „Ik kan mij dat voor stellen. Wij hebben weliswaar met Magritte en Delvaux ver wante schilders in huis, maar Willink is hier nog onbekend. Als het goed gaat, hebben alle betrokkenen echter profijt van de komst van Brons naar Knokke." In het voetspoor Rijmende reisgids: Gorkum De Linge langs - vergiftig en vergeven daalt om de huizen een vervuild blauw licht, verfwaren- en biscuit-reclames kleven nat aan de muren van een oud gesticht; hier moet het een of ander zijn misdreven, een moord begaan - een kwade zaak verricht, een spook zijn poetsen spelen met het leven; in 't kroegje omlaag zijn de gordijntjes dicht. Dit is vandaag de buitenkant der dingen, mijn hart inwendig voelt zich evenzoo; hier in den regen aan de trieste Linge gaf het zijn laatste restje vreugd cadeau! Oos 23.3 Op de Grote Markt van Gor kum houdt de bestuurder van een grote Mercedes me staande. „Ben je hier een beetje be kend?", vraagt hij. „Nee, ik ben hier voor het „Zomaar een beetje rondlo pen? Wat heb je toch een mooi leven ook", zegt de man, zo Amsterdams als maar kan. Hij heeft gelijk, het leven is mooi vandaag, en dat komt me ontzettend slecht uit. Ik had gedacht in het spoor van de dichter Van Oosten te treden en die had regen beloofd, een tries te Linge en erger: een moord, een kwade zaak. Maar in plaats daarvan val ik al bij Leerdam, vanwaar ik de Linge volg in de rich ting Gorkum, midden in een ansichtkaart. De rivier glin stert in de zon, in de bocht liggen de schepen bij de glasfabriek, aan weerskan ten staan bomen. Langs de Lingedijk, aan de veilige kant, staan mooie boerderij en, omringd door fruitbo- Waar is het gif waar Van Oosten over sprak en waar het spook? In Kedichem misschien, dat slaperige kerkdorp? Een paar jaar ge leden ja, toen probeerden ac tievoerders hier kwaad met kwaad en gif met gif te be strijden; ze staken het hotel in brand waarin Janmaat en de zijnen zaten te vergade ren. Maar nu is het stil in Kedichem, zoals dat hoort in een dorp op een warme zo merdag. Een postbode wringt zich traag door de hete lucht, verder is er nie mand te zien. En in Gorkum zelf? Daar is het onheil zo mogelijk nog verder weg, daar zit een man 's ochtends aan het bier op een terras en roept tegen zijn buurvrouw: „Alles is mooi vandaag. Zelfs jij". Ja, de zon maakt alles mooier dan het is en zo leeft Gorkum op. De Grote Kerk schaamt zich iets minder dan anders voor zijn plompe figuur, de toren recht zijn schouders (hij staat normaal gesproken anderhalve meter uit het lood) en de gevels van het Oudheidkundig Mu seum en van de St. Nicolaas- kapel zijn trotser dan ooit. ■e SP Maar dan is er toch eei^ domper, toch iets dat duid op „een of ander misdreven een moord begaan kwade zaak verricht". Ach^ ter op een auto is een pamgtjê flet geplakt, met de foto vai^o.o een meisje. „Help ons Germyyar vinden. Ze is nu al vijf jaaij spoorloos. Wie haar verblijfL plaats weet of ontvoerder 21.01 kent, iets meer weet, alstU22.o blieft, meldt het ons". Maa||nsc hoe verdrietig het lot van d^.o meisje ook en hoe gemeei^u, het leven er ook uitzie („vergiftig en vergeven daal renf om de huizen een vervuil^ blauw licht") voor wie bf haar betrokken is, het gent niet in Gorkum, Linge is niet triest, het laat ste restje vreugd nog nie" verdwenen. f Ik sla de Nieuwsteeg ir"eanar naar het gelijknamige geR®n dicht van A. van Beintum: Ik wandel door de small RAD steeg. ^60: Een tuinmuur lijkt wel zach te beven; het trillen van midzomeArad licht Zin i brengt grove stenen hier leven. M Door de Spaarpotsteeg, dirj, van aanmerkelijk minden, hi allure is, ga ik weer teru 'r naar de Linge. Ik volg de ri j! vier tot aan de haven. Hi£ komt de Linge uit in Merwede, of althans da Her waar Maas en Waal same vloeien en als Merwede vei der door ons land gaan. Ee prachtige plaats om in uit t komen. Aan de overkan zijn de contouren te zien vaij?3™ Slot Loevestein en va Woudrichem. Er vaart 'voetveer' naar toe, dwaifl door alle rijnaken en duw!401 boten heen. Hij zet je af iitene Woudrichem en dat is meRAL zijn kleine vissershuisjes aaii6.oi de rivier een goed gedichspec ook zeker waard, maar waaj het hier echt om draait natuurlijk het water, altij ^d' het water. Of zoals Hoornik schreef, over provincie Gelderland: Uit al mijn landschappet kijk ik u aan; heide en bossen voeden mijiRAO bestaan; maar waar rivieren doe mijn beemden stromen, krijg ik een ziel en dan worrad ik volkomen. ®r STEVO AKKERMAN? rad DIEVER De première van Shakespeare's 'Ham let' door de Toneelvereni ging Diever vond gister avond plaats in het eigen vertrouwde openlucht theater. Niet zomaar de zoveelste première van het illustere gezelschap, maar een beladen premiè re van een beladen stuk: „Nog nooit hebben we zo veel moeten praten als bij dit stuk," aldus regisseuse Wil ter Horst vooraf. 'Hamlet' werd in Diever voor het laatst in 1950 ge- ligt 1 Di speeld. „We hebben h Dezi lang niet de moed gehad n~~ dit stuk te spelen," aldus ter Horst, „maar de groep de laatste jaren verder groeid. En na een succesvo uitvoering van 'Othello' rig jaar had ik het gevoel we er klaar voor ware Opvallende bijeenkomst heid van deze produktie: man die veertig jaar geled de titelrol speelde, Theo R gers, speelt in deze produk de vader van Hamlet. De telrol werd nu met vei door de 31-jarige Erik Hu mei vertolkt. 'Hamlet' wo de komende weken nog keer opgevoerd. Wes

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 12