Zuidafrikaanse theologen kibbelen over „rooi gevaar £cidóc Sou/ta/nt brieven van lezers kerk wereld Nieuwbouw kapel van Nes Ammim bijna af Amerikaanse kerk weet geen raad met uittocht Spaanstaligen Jr fieidaeSouia/nt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eid<*2 Somaiit MAANDAG 6 AUGUSTUS 1990 PAGINA Christelijke artiesten confereren in Dalfsen LEEUWARDEN Vierhonderdvijftig beroepsmusici uit de hele wereld en 1500 bezoekers nemen deze week deel aan het grote Christian Artistscongres dat vandaag begint in het con grescentrum 'De Bron' in het Overijsselse Dalfsen. "Christenen hebben de behoefte zich op een nieuwe wijze te uiten", zegt congresorganisator Leen la Rivière. Het doel van het seminar is de kunstzinnigheid van christenen in kerken en organisaties te vormen en te vernieuwen op allerlei kunstgebied. Ook uit Oost-Europa komen kunstenaars naar Dalfsen. Het congres wordt vanavond officieel geopend door Henk Hofstede, voor zitter van het CNV met een tentoonstelling van tien artiesten. Verder treden op Adrian Snell, Albino Montisce en Elly Rikkert. Verschillende van deze artiesten danken hun bekend- heid aan deze congressen. Catechismus terug in Poolse scholen WARSCHAU De rooms-katholieke cate chismus keert terug op de Poolse scholen. Vanaf het nieuwe schoolseizoen is het rooms-katholieke godsdienstonderwijs, dat in de jaren vijftig werd verboden, weer toege staan, zo werd dit week einde bekend gemaakt. De maatregel is voorgesteld door een gezamenlijke com missie van de regering en de Rooms-Katholieke Kerk. In kringen van rooms-katholie ke leken en van andere ge loofsrichtingen is het besluit slecht gevallen, omdat men daar een te grote invloed van de RK Kerk vreest. Ongeveer negentig procent van de 38 miljoen Polen is rooms-katho- liek. De catechismuslessen zijn fa cultatief en kunnen alleen worden gegeven als de ouders daarmee akkoord gaan. De regering zal er voor zorgen dat de maatregel geen onver draagzaamheid oproept, aldus vice-minister Anna Radziwill van onderwijs. Het gods dienstonderwijs zal in over eenstemming zijn met de uni versele waarden van de ka tholieke ethiek en met de geest van de verklaring van de rechten van de mens. De rooms-katholieke bis schoppen eisten in juni de herinvoering van het gods dienstonderwijs. „Terugkeer van de catechismus op de scholen is niet meer, maar ook niet minder dan een her stel van de schade die het to talitaire systeem aan de sa menleving heeft toegebracht", zo schreven zij. Hun visie wordt zeer zeker niet gedeeld door metropoliet Bazyli, hoofd van de ongeveer één miljoen orthodoxe Polen. Als belangrijkste tegenstander van de nieuwe maatregel, vreest hij de „grote psychi sche druk" die op niet-katho- lieke leerlingen zal worden uitgeoefend. „De school is neutraal en moet dat blijven". Sinds Solidariteit in Polen aan de macht is, probeert de Rooms-Katholieke Kerk ook op het gebied van de zeden grote invloed te krijgen. Zo hebben de bisschoppen grote druk uitgeoefend op de senaat om abortus volledig te verbie den. De senaat heeft dit weekeinde met 31 tegen 29 stemmen (en vele onthoudin gen) besloten op 20 september over wijziging van de liberale abortuswet te stemmen. Ook kerkbelasting in Oost-Duitsland BERLIJN Ondanks bezwa ren van prominente Luthera nen wil ae Evangelische Kerk van Berlijn-Brandenburg in Oost-Duitsland toch op korte termijn overgaan tot invoe ring van kerkbelasting (Kir- chensteuer) naar Westduits model: een maandelijkse af dracht aan de ontvanger der belastingen door een inhou ding op het salaris. ERen en ander moet no for meel geregeld worden door de Volkskammer, maar niettemin wordt gehoopt dat reeds per 1 januari 1991 met het nieuwe systeem kan wor den begonnen. Verwacht wordt dat alle evangelische Landeskirchen in de DDR het voorbeeld van Berlijn-Bran denburg zullen volgen. Politie hield studie over joodse vluchtelingen tegen VENLO Het gemeentebestuur van Venlo heeft de historicus drs. J. Hol toestemming gegeven zijn doctoraalscriptie over de opvang van joodse vluchtelingen uit Duitsland in Venlo tussen 1933 en 1939 te publiceren. Hol bestudeerde daarvoor de poli tiedossiers uit die periode, maar de politie was niet bereid pu blicatie van de studie toe te staan. Volgens het gemeentebe stuur worden geen nog levende personen door de publikatie benadeeld. In de scriptie worden alleen de namen van perso nen van wie voor Hol vaststond dat zij zijn overleden, volledig genoemd. In alle overige gevallen wordt met de initialen vol staan. Voordat hij van de Venlose gemeentepolitie toestem ming kreeg 14 politiedossiers te bestuderen, tekende hij een verklaring dat hij de scriptie pas zou publiceren met instem ming van de politie. Er is voldoende licht voor hen die slechts verlangen te zien, en voldoende duisternis voor hen die het tegenovergestelde willen. JOHANNESBURG De theologen in Zuid-Afrika kibbelen wat af deze da gen. Na een verhitte dis cussie over de deelname van geestelijken in de po litiek tussen aartsbisschop Desmond Tutu en direc teur Smangaliso Mkaths- hwa van het Instituut voor Contextuele Theolo gie zijn de theologische gemoederen opnieuw verhit geraakt. Tutu had met verve het be sluit van de anglicaanse syno de verdedigd, dat geestelijken zich uit de actieve politiek moesten terugtrekken om zich in hun werk geheel te concentreren op gerechtig heid en vrede. Mkathshwa Pater Smangaliso Mkhatswha FOTO: ANP vond dat een inbreuk op de vrijheid van de geestelijke en nam het Tutu bovendien kwalijk dat hij de neutraliteit zocht. De nieuwe woordenstrijd wordt gevoerd door secretaris dr. Frank Chikane van de Raad van Kerken en de con servatieve pinkstervoorgan ger Ray McCauley, die zich inmiddels heeft verzekerd van de steun van synodevoor zitter dr. Johan Heyns van de blanke Nederduitse Gerefor meerde Kerk. Aanleiding vormde een op merking van Joe Slovo, voor man van de communistische partij, tijdens de heroprich tingsvergadering van zijn par tij. Als Jezus op dit moment in Zuid-Afrika was, zou hij zich hebben aangesloten bij de bevrijdingsbeweging en waar schijnlijk ook de gewapende strijd hebben gesteund, zei Slovo vorige week. Ongepast McCauley vond Slovo's uitla ting ongepast. Politieke ver klaringen, verpakt in bijbelse termen, kunnen gemakkelijk leiden tot een godsdienstoor log, aldus de voorganger, die de communistische partij op heldering vroeg over haar standpunt over godsdienst vrijheid. Tevens riep hij ANC-leider Mandela, ook prominent aanwezig bij de he roprichting van de partij, op duidelijk te maken wat hij van het christendom vindt. De pinkstervoorganger kreeg meteen bijval van prof. Heyns, maar werd aangeval len door Chikane, die het voor Slovo opnam. Blanke christenen kunnen beter be rouw tonen over hun jaren lange wrede onderdrukking van de zwarte bevolking dan zich te storten in de strijd te gen het „rooi gevaar", aldus Chikane. De verklaringen van McCau ley en Heyns maken volgens Chikane duidelijk dat de er varingen van zwarte christe nen in Zuid-Afrika radicaal anders zijn dan die van de blanken. „Wij hebben geen ervaring met communistische onderdrukking en aanvallen op ons geloof uit die hoek. Wij hebben te maken met onder- drukkiing door blanken die zeggen christen te zijn". „Geen enkele communist rechtvaardigde apartheid. Het waren de christenen die een theologische rechtvaardiging ontwikkelden voor een on menselijk, slecht en racistisch apartheidssysteem," aldus Chikane. De zwarten hebben altijd kunnen rekenen op de solidariteit van blanke com munisten, terwijl blanke christenen steunpilaar van het apartheidssysteem waren. Homo-kerken VS boeken grote overwinning WASHINGTON De Amerikaanse homo-ker ken hebben een belang rijke week achter de rug. Voor het eerst in zijn 22- jarige geschiedenis heeft de Universal Fellowship of Metropolitan Commu nity Churches (MCC), een nationaal verband van homo-kerken, toestem ming gekregen een eigen kerk te bouwen. Tegelijk heeft de MCC zijn verzoek tot lidmaatschap van de Nationale Raad van Ker ken hernieuwd. Negen jaar geleden werd het verzoek af gewezen. De MCC geeft zich zelf nu meer kans, omdat er de afgelopen jaren druk is overlegd met de oecumeni sche organisatie. Tot nu toe was de bouw van een eigen kerk voor de plaat selijke gemeenten van de MCC politiek of financieel nooit haalbaar. De afgelopen week kregen echter de ge meenten in Washington en Dallas toestemming van de plaatselijke overheid. Het tij lijkt daarmee te keren voor de homo-kerken. Voor dominee Troy D. Perry, oprichter en voorzitter van de MCC,- zijn de ontwikkelingen het bewijs van een levens krachtige kerk. Op het mo ment dat de gevestigde ker ken leden verliezen, maakt zijn kerk vooral de laatste ja ren een enorme groei door. Hij vindt dat opmerkelijk in dit aids-tijdperk. „De mensen worden lid van onze kerk op het moment dat pastores ster ven aan aids en kerkleden geïnfecteerd raken", aldus Perry, die in 1963 wegens zijn homoseksualiteit uit een pink sterkerk werd gezet. „Zij doen dat bewust, ze zijn op zoek naar spiritualiteit en moeten met de dood in het reine zien te komen". In Dallas is de toeloop zo groot dat er zondags drie diensten moeten worden ge houden; in een zaaltje waarin officieel nog geen 300 mensen kunnen, zitten er per dienst ruim 600. Het aantal gemeen teleden is in drie jaar verdub beld tot ruim 2.000 Slachtoffers I atoombom herdacht Een jongetje bidt samen met zijn grootmoeder bij het grafmonument Jp ter herdenking van de slachtoffers van de atoombom op Hirosjima. Het was vandaag 45 jaar geleden dat de bom op Hirosjima viel. FOTO: AP DEN HAAG De inter nationale christelijke ne derzetting Nes Ammim in Israël hoopt binnenkort een eigen kerkgebouw in gebruik te nemen. De ka pel is gebouwd nadat de nederzetting een gift van 450.000 Duitse marken van de 'Rheinische Lan- deskirche' uit West- Duitsland ontving. Nes Ammim, door de prote stantse kerken opgericht als teken van christelijke solidariteit met Israël, heeft het meer dan 28 jaar zonder eigen kerkge bouw moeten doen. De kerkdiensten werden van af 1975 gehouden in het dorpscentrum, dat datzelfde jaar geopend werd. De 'Rhei nische Landeskirche' in West- Duitsland beloofde enige ja ren geleden Nes Ammim een gift van 450.000 D-marken, als het dorp met dat geld een kapel ging bouwen. Na een uitvoerige discussie - Nes Am mim is huiverig voor het ge bruik van christelijke symbo len omdat het de Israëlische regering bij zijn oprichting beloofde geen zending te be drijven - besloot de nederzet ting aan het verzoek gehoor te geven. Het gebouw is gemaakt naar een ontwerp van de Jeruza- lemse architect Peter Bugod, die zich liet inspireren door de kerken in Israël tijdens de Byzantijnse tijd. Bugod heeft naam gemaakt met de restau ratie van de uit de Romeinse tijd daterende Cardo en het trappencomplex voor de Da- mascuspoort, beide in de oude stad van Jeruzalem. De kapel bestaat uit een binnenplaats, een stilte-kamer en een ruim te voor de kerkdiensten. Omdat de bouw uiteindelijk duurder werd dan het ge schonken geld, is het gebouw iets soberder uitgevoerd. Mo menteel is men nog bezig met de afwerking. voorbeeld van Berlijn-Bran- teleden is in drie jaar verdub- Ammim rinnr Hp nrntP- ren geleden Nes Ammim een die zich liet inspireren door menteel is men nog b denburg zullen volgen. beid tot ruim 2.000. gift van 450.000 D-marken, de kerken in Israël tijdens de de afwerking. WASHINGTON De schoppen schreven. liseren. Hoewel in de Rooms- kerk een totaal andere weg toen hij zich afvroeg of de probleem van de ke: T?^rv.o_ Volgens verschillende onder- Katholieke Kerk velen noeal inslaat, meent zii. schade nog zou kunnen wor- ting is begonnen, bes WASHINGTON De leiding van de Rooms- Katholieke Kerk weet nog altijd geen raad met de kerkverlating onder de Spaanstalige minder heid in de Verenigde Sta ten. Zestig jaar geleden werd al gewaarschuwd, dat de kerk vele 'Hispa- nics' zou verliezen, maar pas sinds een paar jaar wordt enige actie onder nomen. Een plan voor het pastoraat onder Spaanstaligen, dat de bisschoppen twee jaar geleden aanvaardden, heeft echter nog nauwelijks effect gehad. Dat is vooral een gevolg van gebrek aan geld, mede door dat „de financiële lasten voor al terecht kwamen op de schouders van de armen en mensen in de marge van de samenleving", zoals sleutelfi guren in het Spaanstalig pas toraat vorig jaar aan de Dis schoppen schreven. Volgens verschillende onder zoeken hebben de afgelopen vijftien jaar naar schatting een tot vijf miljoen Spaansta ligen de Rooms-Katholieke Kerk in de Verenigde Staten verlaten. De bisschoppen geven toe, dat de kerk te weinig aandacht heeft besteed aan de Spaan staligen. Zij dachten vaak, dat die toch wel bij de kerk zou den blijven omdat het rooms- katholicisme een onscheid baar onderdeel van hun cul tuur zou zijn. Maar dat gaat steeds minder op, nu funda mentalistische kerken en sek ten steeds meer aanhang on der de Spaanstaligen weten te krijgen. Zozeer zelfs, dat het Vaticaan ervoor waarschuwt. Tot hun verdriet hebben de bisschoppen moeten constate ren, dat vele vroegere katho lieken zich aangetrokken voe len tot de persoonlijke bena dering van de kleine, onaf hankelijke protestantse ker ken die langs de deur evange liseren. Hoewel in de Rooms- Katholieke Kerk velen nogal huiverig staan tegenover een evangelisatie van mens tot mens, is in sommige streken deze benadering overgeno men. Maar het probleem ligt dieper dan de manier van evangeli satie. Katholieke leiders die zich met de kerkverlating be zighouden, komen niet veel verder dan de verzuchting van de auteur van een rap port uit 1928: „De Katholieke Kerk heeft slechts beperkte mogelijkheden in gebieden waar vele Mexicanen wonen door het gebrek aan priesters, goed opgeleide medewerkers, gebouwen en fondsen". Groei Zuster Dominga Zapata, die een diocesaan bureau voor pastoraat,onder Spaanstaligen leidt, ziet evenals vele andere kerkelijke leiders de kerkver lating als een „zeer cruciaal probleem". De situatie kan al leen worden verbeterd als de kerk een totaal andere weg inslaat, meent zij. Zapata, die meer dan 25 jaar onder Spaanstaligen heeft ge werkt, meent dat een aanpak van het probleem juist nu dringend nodig is. De Spaan stalige bevolking groeit enorm - tussen 1980 en 1988 34 procent - en haar economi-" sche positie verslechtert snel. „De kerk heeft minder aan dacht besteed aan de Spaan staligen dan aan andere min derheden. In het algemeen heeft de Katholieke Kerk niet de manier ontdekt om op hun behoeften te antwoorden". De voorzitter van de bis schoppelijke commissie vóór de Spaanstaligen, bisschop Raymundo Pena van El Paso, erkent dat de noodzaak om de Spaanstaligen bij het kerke lijk leven te betrekken steeds groter wordt. „Waarschijnlijk hadden we dat al eerder moeten doen", zegt hij. Dezelfde soort zelfkritiek liet aartsbisschop J. Stafford Francis kort geleden horen, toen hij zich afvroeg of de schade nog zou kunnen wor den hersteld. „Gods genade om de uitdaging te zien en te horen heeft zich enigszins te ruggetrokken uit een kerk die niet werkelijk heeft geluis terd", meende Stafford. Volgens deskundigen is er vooral behoefte aan geld om leken te onderrichten in evangelisatie en pastoraal werk. Het pastoraal plan van twee jaar geleden kent grote waarde toe aan de vorming van kerkelijke werkers voor de parochies. Het dringt ook aan op de vorming van basis groepen „om mensen op een persoonlijker manier te berei ken dan via de mis". Pena is tevreden over de vooruitgang sinds de invoe ring van het pastoraal plan. Hij legt er de nadruk op, hoe moeilijk het is de kerk in alle staten in beweging te bren gen. Iedereen erkent boven dien, dat er meer moet wor den gedaan. In sommige gebieden waar men met een aanpak van het probleem van de kerkverla ting is begonnen, besteedt de kerk veel aandacht aan huis bezoek en de opleiding van lekepredikers. In Portland bijvoorbeeld zullen van sep tember af groepen de paro chies intrekken om de gelovi gen te leren hoe zij kunnen evangeliseren. In Los Ange les, waar 60 procent van de gelovigen Spaans als voertaal heeft, is veel aandacht aan het huisbezoek besteed. Medewerkers van de kerk zien het als een positieve ont wikkeling dat het aantal Spaanstalige bisschoppen van 10 in 1978 is gegroeid tot 21 dit jaar. Maar er is nog steeds een gebrek aan priesters die Spaans spreken en de cultuur van de Spaanstaligen begrij pen. Sommige bisschoppen ei sen van hun priesterstudenten dat zij Spaans leren en bis schoppen als Stafford en John O'Connor van New York heb ben een cursus Spaans ge volgd, nadat zij tot bisschop waren benoemd. Benzineprijs en misbruik Oliemaatschappijen zijn er altijd als de kippen bj^, om de brandstofprijzen aan de pomp te verhogen, als er ei gens in de wereld ook maar iets gebeurt dat de olieprijzein r beïnvloedt en dus als rechtvaardiging zou kunnen ge Daarom wekt het in principe geen verbazing, dat de olie-ooi log in het Midden-Oosten vrijwel onmiddellijk is gevolg door een relatief forse verhoging van de literprijs van benzi ne en dieselolie voor de consument. jen wi< Nuir i de publiciteit zo nadrukkelijk naar voren is gekomerj|P£ dat er voor de komende maanden nog voldoende, tegen prijzen ingekochte, ruwe olie in de voorraadtanks aanwezi is, is er echter alle reden bij die snelle prijsverhoging eei vraagteken te plaatsen. De suggestie dat van de situatie mis bruik wordt gemaakt ligt voor de hand. Het voordeel dat de oliemaatschappijen nu, ten koste vai hun klanten, behalen zou immers weer teniet gaan indien z prijsverlagingen op de wereldoliemarkt ook onmiddellijk door prijsdalingen aan de pomp zouden laten volgen. Dai namelijk is het 'voorraadeffect' weer in evenwicht. Het echter de vraag of dat evenwicht wel altijd op de juiste wijzl wordt bereikt. Al sinds jaar en dag bestaat er immers grol twijfel of de consument wel even snel van de lagere prijzei profiteert als de producent van de hogere. INMIDDELS hebben de grote fracties uit de Tweede Kamer de regering gevraagd een onderzoek in te stellen naar djpri prijspolitiek van onze brandstofleveranciers. Dat onderzoeic moet zich dus op beide aspecten van de zaak richten. Wanp.e alleen op die wijze kan worden vastgesteld of er inderdaaiF^ zoals sommige kamerleden menen schaamteloos rnisK^ bruik wordt gemaakt van de situatie. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Vreugde en Hoop De bespreking in de rubriek Kerk en Wereld van Theo Witvliets boek Bevrijdingsthe ologie in de Derde Wereld vraagt om nadere toelichting. De protestantse auteur heeft zijn onderwerp nauwelijks van katholieke zijde benaderd. De bevrijdingstheologie is niettemin typisch katholiek en een gevolg van Vaticanum II. Ware dit feit uitgangspunt van het onderzoek geweest, dan had de schrijver ongetwijfeld de beginwoorden van de pas torale constitutie over de Kerk in de wereld van vandaag (7- 12-'65) tot titel van zijn boek gekozen, want deze hier als ti tel gebruikte woorden vormen ook de achtergrond, waartegen men de bevrijdingstheologie moet plaatsen: 'Vreugde en Hoop' om met de bijbel in de hand een nieuwe maatschappij te bouwen voor alle armen en onderdrukten. De woorden van de Franse revolutionairen uit 1789 hebben in de woorden 'Vreugde en Hoop' in Kerk en samenleving nieuwe betekenis gekregen. 'Vrijheid' maakte tijdens Vaticanum II van een onmondige gelovige een 'mon dige' met inspraak, 'gelijkheid' maakte een einde aan triomfa lisme en veranderend rangon- derscheid in 'collegialiteit' en 'broederschap' maakte van geestelijkheid en gelovigen een ondeelbaar Godsvolk. 'Vreugde en Hoop' op een be tere samenleving deed missio narissen en zendelingen ver anderen in sociale missiewer kers, voor wie aardse doelstel lingen belangrijker schijnen dan hemelgerichte. 'Vreugde en Hoop' bezielt ook in La- tijns-Amerika de bevrijdings theologen: een Gutierrez, een Che Guevara, een Fromm, een Illich, een Freire en vele, vele anderen. De brandhaard van het pasto rale denken ligt in noordelijk West-Europa. Kardinaal Al- frink is de grote drijfveer ach ter genoemde pastorale consti tutie. Vandaar dat Nederland se bisschoppen in 1967 een commissie voor Latijns-Ameri- ka oprichten, waaruit Solidari- dad is ontstaan. Vele bevrij dingstheologen zijn van fran ciscaanse huize en vertonen derhalve opvattingen die poli- tiek-links zijn te noemen. Na 1968 komt de bevrijdingstheo logie op gang in Latijns-Ame- rika en in de overige wereld. Onder 'Vreugd en Hoop' zucht en kreunt de mensheid en is de wereld in barensnood. Dr. W. J. A. Visser, 'S-GRAVENHAGE. :ch „D De zin van het bestaan |nd (2) Ik heb met belangstelling dpr c brief gelezen over de zin val bi het bestaan, naar aanleidin van een oproep van de Mi riënburgvereniging om da: over na te denken. Wat de iifcen zender nu precies bedoelt mij niet geheel duidelijk gfdse worden, maar ik meen hei gen aan mijn zijde te vinden wai ien neer ik de oproep van de Mi n riënburgvereniging op zij ver minst merkwaardig vind. E i- voor de zeer wankelen va geest misschien zelfs gevaai lijk. Denken over de zin van h( bestaan doet elk mens op zij ktie tijd. Niet zelden gebeurt d t g1 ongewild, bijvoorbeeld op m ider menten waarop de slaap main", niet wil komen. Plots is da dA- de beklemming: men beseft d eindigheid van het bestaan e 'aar ziet de dood als een eindelc» d zwart gat. Eeuwig niet mee I bestaan, het is een gedacht'di die het zweet op het voorhoof brengt. Gelukkig duren dez 'aanvallen' bij de meeste men sen niet lang, maar er zij mensen die de hierboven g< schetste gevoelens niet va zich kunnen afschudden. Di altijd met die zwarte wolk bc ven hun hoofd rondlopen. Z behoren tot het leger der d(" nressieven. waarmee zii da did maar nog niet geholpen zijn. der Oproepen tot nadenken ove EC het bestaan kan in het gevi van wankele, gevoelige ziele3™ gelijk staan met het uitgiete van een bijtend zuur over ee boeket bloemen. Want het is volgens mij met het b« staan zo gesteld: geniet heezir leef het. Daarin is de zin gel( gen. Zoek de zin van het leve niet na het leven. Wie dat dof doe schaadt zijn leven. Voor gelf !e®* vigen: wie het godsgeschen dat leven heet waardeloof "e vindt, begraaft zijn talenten. Men doet er voorts goed aa zichzelf als een volstrekt onbep> r langrijke factor in 'het' te beschouwen. Ziet men zich zelf als het middelpunt van d B^ei wereld (m.a.w. is men egocene r' trisch), dan vreest men alra' dat de wereld met zijn eige 8e einde mee ten onder gaat. Zif :ve men zichzelf evenwel als ee onbeduidend zandkorreltji toj dan komt men eerder tot he|®T besef dat het strand niet zi ophouden te bestaan. Zo if1S1 mand is vanzelf, een bijkf |on( mend voordeel, wat minde ee egocentrisch ingesteld. 1 0 de •;v'j ld Uitgave: Westeipers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f. 24,85 per maand 25,85 per kwartaal 74,10 per kwartaal 75,10 per jaar 284,50 per jaar 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050 loe|

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2