Warren Beatty even zakelijk als artistiek na 1 Ie DICK TRACY: WEER EEN STRIPHELD IN HOLLYWOOD rv. ZATERDAG 4 AUGUSTUS 1990 PAGINA 23 HOLLYWOOD - In oktober komt de film pas naar Nederland. In Amerika werd het een hit. De film doet het een tikje beter dan Paul Verhoevens 'Total recall', maar weer minder dan de grootste bioscoopverrassing van het jaar (ook in Nederland) 'Pretty Wo man'. Niemand kan voorspellen wat blockbuster Dick Tracy gaat doen buiten de Verenigde Staten. Een tweede Batman? In Londen draait 'Dick Tracy' redelijk goed. Maar verder? De stripverfilming van Batman kon steunen op de interna tionale bekendheid van die figuur, al was het maar van die oude tv-serie met Adam West. Dick Tracy, de humorloze misdaadbestrijder met de haakneus, is op en top een Amerikaans fenomeen. Alleen stripfanaten kennen hem hier. En hoofdrolspeler, regisseur en producent Warren Beatty? Wie van het jonge pu bliek - dat de bioscopen straks voor bij na tachtig procent zal moeten vullen - weet nog wie Beatty is? Een miljoenen- produktie met twee grote onbekenden. Thuis in de Verenigde Staten mag War ren Beatty (de broer van Shirley Ma- cLaine; zij nam de middelnaam van de familie als haar achternaam, hij voegde een T toe aan de familienaam Beaty) nog altijd steunen op zijn sterrenstatus. Volgens de vakbladen krijgt hij voor 'Dick Tracy' negen milioen dollar: 5,5 miljoen voor zijn hoofdrol, 2,5 miljoen voor de regie, 500.000 als producer en 500.000 als medeschrijver van het script. Een voorschotje op de tien procent van de opbrengst van de film waarop hij vol gens contract aanspraak mag maken. Een deal uit de sterrencategorie. Ter ver gelijking: Francis Coppola krijgt circa zes miljoen voor 'The Godfather III', Tom Cruise slaat alles met zijn tien mil joen dollar voor 'Days of Thunder' (hoofdrol, produktie en verhaal). De kosten van de totale Dick Tracy-film be dragen vijftig miljoen dollar. Veel, maar niet eens opvallend veel in een Ameri kaanse filmzomer waar het een krank zinnige sport lijkt steeds duurdere films te produceren. Womanizer „Ik ben naar Hollywood gekomen als een instinctief terughoudend iemand", heeft Warren Beatty gezegd. „En de pers heeft er voor gezorgd dat ik dat ben ge bleven. Ja, ik ben het publiek iets ver schuldigd voor de aandacht die het me gegeven heeft. Maar niet m'n binnen ste". Een uitspraak die het grote Beatty- probleem dekt. Veel interviews heeft hij nooit gegeven. Vooral niet toen hij ont dekte dat veel Amerikaanse kranten toch schreven wat ze zelf wilden en toen hij merkte dat zijn voorzichtige manier van formuleren niet bijster indrukwekkend overkwam („als ik mezelf lees, is het net of ik een slecht geschreven hoofdartikel onder ogen heb"). Bovendien zat hij sinds de eerste dagen van zijn Holly- wood-carrière met het feit dat hij als no toire womanizer toch al stof voor rod delrubrieken was, en dat wanneer hij er zelf geen mond over opendeed - de dames in kwestie dat wel deden. Joan Collins, Nathalie Wood, Britt Ekland, Brigitte Bardot, Michelle Phillips, Julie Christie, Diane Keaton, Isabelle Adjani en Daryl Hannah zijn enkele van de da mes met wie hij meer dan gelieerd was. Britt Ekland en Joan Collins deden ja loers makende boekjes over hem open. Collins noemde hem onvermoeibaar als minnaar, en dacht dat het misschien wel kwam door al die vitamines E die hij de hele dag liep te slikken. Woody Allen maakte het bescheiden geformuleerde grapje, dat als hij ooit zou reïncarneren, dan het liefst als de vingertoppen van Warren Beatty. Beatty toonde op meer vlakken dat wat de Duitsers Fingerspit- zengefühl noemen. Leslie Caron zei ooit: „Warren zit psychologisch interessant in elkaar. Hij wordt altijd verliefd op meis jes die net een Oscar hebben gewonnen of er voor zijn genomineercr'. In de filmbusiness zelf toonde Beatty van be gin af aan een opmerkelijk gevoel voor het maken van deals, zakelijk zowel als artistiek. Hij was het die regisseur Ar thur Penn huurde voor 'Bonnie and Cly de' in 1967 en naar verluidt bij studio baas Jack Warner op z'n knieën ging om een budget van twee miljoen dollar los te krijgen. Het werd Beatty's film en hij kon na de wereldwijde vertoningen zijn magere salaris inruilen voor tien miljoen dollar uit de opbrengst. De film kreeg tien Oscarnominaties en Beatty was 'hot' in Hollywood. Zijn eerste filmrol ('Splendor in the Grass') kreeg hij doordat schrijver en vriend William Inge zich als zijn advo caat opwierp. Zijn tweede rol in 'The ro man spring of Mrs. Stone' kreeg hij pas nadat hijzelf schrijver Tennessee Wil liams had overtuigd. Van dat verhaal doen twee versies de ronde. De eerste is dat Williams beslist een echte Romeinse gigolo voor die rol wilde. Beatty reisde af naar Williams' hotel, plakte zijn haar strak achterover en begon een gesprek aan de bar met hem met een dik Ita liaans accent. Williams was overtuigd. zuhaben Zelf vertelde de (homoseksuele) schrij ver dat Beatty later ook nog eens in bad jas voor zijn hotelkamerdeur stond. „Warren, je hèbt die rol al", zou Wil liams toen gezegd hebben. Hoe het ook zij, Beatty zorgde dat hij de juiste man nen en vrouwen ontmoette en werkte hard aan zijn ideeën. 'Shampoo' werd zijn tweede eigen produktie. Alweer een enorm succes, kritisch en commercieel. Hij speelde er een kapper-ladykiller in en het publiek zag een zelfportret in die rol. Warren bleef ongetrouwd en woonde jarenlang als de ideale vrijgezel in een suite van het Beverly Wilshire Hotel. 'Zu haben' en op weg om Hollywood nog verder in zijn zak te steken. Dat deed hij met 'Heaven can wait': hoofd rol, producent, medeschrijver en mede regisseur en in alle vier de categorieën een nominatie voor een Oscar. Nooit eerder vertoond in Hollywood. Het werd tijd voor een nóg ambitieuzer project dat hij al jaren koesterde: het verhaal van John Reed, de enige Amerikaan die in het Kremlin begraven ligt, 'Reds'. Zijn vriendin Diane Keaton in de vrou welijke hoofdrol en verder topacteurs als Jack Nicholson, Maureen Stapleton en Gene Hackman. Meer dan ooit toonde Beatty zich als regisseur en producent een pijnlijke perfectionist. Pijnlijk voor al voor filmstudio Paramount, waar men het beginbudget van 17 miljoen dollar zag verdubbelen. De film werd een kritisch succes, maar kwam niet uit de kosten. Toch had Hollywood zo'n respect voor Beatty's durf (wie krijgt Hollywood zo gek zo'n dure film over communisten te maken?) dat hij de Os car voor zijn regie in ontvangst mocht nemen. Apathisch En toen gebeurde het. Beatty produceer de voor regisseuse Elaine May de film 'Ishtar' en speelde zelf de hoofdrol met Dustin Hoffman: twee tweederangs-en tertainers, in de woestijn van Noord- Afrika om de dissidente Arabische scho ne Isabelle Adjani te helpen. De film kostte kapitalen en bracht geen cent op. Niemand wilde hem zien. Er werd in Hollywood alleen maar lacherig over ge daan, de film kreeg een plaats in het rijt je van Michael Cimino's 'Heaven can wait' en George Lucas' 'Howard the Duck'. Miljoenenflops. „Dat krijg je als alle produktiekosten gaan zitten in de li mousines voor de hoofdrolspelers", grommen regisseurs van mindere allure. Was het succes Beatty in de steek gaan laten? Een ding was zeker: de publici- teitsmachine in Hollywood was anders gaan werken. Een film wordt geen succes meer zonder lange reeksen interviews met de sterren. En Beatty hield z'n mond, zei nee. Het kwam hem op verve lende reacties van de pers te staan. Hij zou apathisch zijn, van zijn verplichtin gen weglopen. „Nee", zei Beatty, „de pers is mixed up tussen commercie en kunst". Die publiciteit is juist slecht voor de film, vindt hij. „Het geeft het publiek kennis van iets waar het hele maal niets over hoort te weten. De men sen hoeven toch niet te weten hoe iets ontstaan is, wie met wie gepraat heeft over een rol, waarom iemand wel die rol en niet die andere speelt en wie dit of dat gedaan heeft en wat dat allemaal kost? Het is of je de clou vertelt voor je aan het einde van je grap bent. De pers wil getallen, opbrengsten, de kosten van een film. Alsof dat artistiek iets uit maakt". Een preek voor eigen parochie, maar als een ander hem gehouden had, zou je zeggen: er zit iets in. Feit is dat Warren Beatty voor 'Dick Tracy' deels met de billen bloot moest. Hij gaf een paar in terviews en enkele grote persconferen ties. Met tegenzin. Een interview in het Amerikaanse blad Premiere toonde pijn lijk aan dat Warren niet echt wil. Hij be gint een verhaal maar houdt ermee op omdat hij dingen dreigt te zeggen die hij niet kwijt wil. Over mensen praat over wie hij niets wil zeggen. Vragen over het scenario? „Alles wat ik daarover kan vertellen is alleen maar vervelend". Zijn antwoord op een vraag over een acteur begint (en eindigt) met: „Hij doet mij iets. Hij is een... hij is een...hmm, een acteur... ik, eeh..." Geen teksten om een mooie 'headline' uit te halen. 'Dick Tra cy' is een project dat Beatty, zoals al zijn films, jaren gekoesterd heeft. Negen jaar liep hij rond met 'Reds', vijf met 'Sham poo'. Hij zocht een cast bij elkaar van alleen maar sterren. Voor en achter de camera. Kostuums van Milena Canone- ro, fotografie van Vittorio Storaro (bei den onder meer befaamd van 'The Last Emperor'). Al Pacino in de kleine, gekke rol van gangster Big Boy. Dustin Hoff man, Paul Sorvino, Charles Duming en één ster die bekendheid heeft bij een groot, jong publiek, Madonna. Meteen zijn er verhalen over die twee. Madonna zou tegen een journalist gezworen heb ben dat zij alles zou doen om Beatty mee naar het altaar te krijgen. Voorlopig is dat nog niet gelukt, maar Beatty liet wel Amerika's duurste songwriter, Ste phen Sondheim, vijf liedjes voor haar schrijven, die hij nota bene niet com pleet in de film gebruikt. Madonna speelt Breathless Mahoney, de zangeres die Dick Tracy van zijn geliefde Tess Truehart wil afhouden. Naast haar als Amerika's beroemdste getekende crimes topper staat de 'onbekende' Beatty. Ver gelijkingen met 'Batman' liggen voor de hand. weer een gespeelde versie van een getekende figuur. Weer een strijder tegen de krankzinnige misdaad. Maar: produk- tie-ontwerper Richard Sylbert, die al in 'Splendor in the Grass' (Beatty was toen 22, nu 53) meewerkte aan films met en van Beatty, stelt: „Het enige dat 'Dick Tracy' gemeen heeft met 'Batman' is de puur Amerikaanse visie op gangsters die een stad proberen over te nemen". Chester gould Stripheld Dick Tracy is een schepping van tekenaar Chester Gould. Gould leg de in 1931 zijn zoveelste probeersel voor aan Joseph Medill Patterson, hoofd van het Chicago Tribune-New York News Syndicate. Al tien jaar had hij vruchte loos geprobeerd met een eigen schepping te komen, maar steeds was hij afgewe zen. Deze 'Plainclothes Tracy' (zoals de allereerste naam luidde) werd echter goed ontvangen. Strips \yaren de tv-se- ries van die dagen; beslissingen om een strip wel of niet te gaan maken en plaat sen waren kardinale momenten voor een krantencombinatie. Patterson had een aantal opmerkingen. De naam van de detective zou Dick moeten worden en niet 'plainclothes' (zeg maar 'stille'), en Gould moest hem eerst maar introduce ren als de 'gewone man' voor hij hem aan het politiewerk zette. De inhoud van die eerste afleveringen kwam voorname lijk van Pattersom. Tracy's verloofde, Tess Truehart, wordt ontvoerd; haar va der, een kruidenier, vermoord. Tracy gaat wraak nemen en zijn geliefde red den. Hij duikt ervoor in de onderwereld en als zijn taak volbracht is, hij de schurken heeft uitgeleverd aan justitie, meldt hij zichzelf als kersverse politie man. De strip werd een enorm succes. Eerst in de Detroit Mirror (oktober '31), een week later in de New York Daily News. Op het hoogtepunt van de strip aan het eind van de jaren vijftig kon Gould prat gaan op 550 kranten en 65 miljoen lezers. Gould werd een schatrijk man. Hijzelf stierf in 1985, maar zijn strip werd overgenomen en is nu nog in zo'n 250 Amerikaanse kranten te vin den. Goulds Tracy is geen Batman, maar een doodgewone Amerikaan die zijn in de loop der jaren steeds hoekiger wordende haakneus almaar verbetener in de mis daadbestrijding steekt. Het zijn die mis dadigers die typisch zijn voor Goulds stijl. Bijna expressionistisch neergezette figuurtjes, met één bepaalde, visueel sterk aangezette karaktertrek: Flyface, omzwermd door vieze vliegen, Rhodent, met de kop van een knaagdier, en Spots, zonder ogen met alleen wat stippen in zijn lege gelaat. Gould introduceerde in 1946 het tweewegs-polshorloge, waarmee Tracy in contact staat met de politie voor het laatste nieuws op misdaadge- bied, een gimmick die in 1964 gevolgd werd door de tweewegs-tv'. Gould specialiseerde zich in kwade geniussen em liet ze even kwaad aan hun einde ko men. The Brow, een nazi-spion, valt van een gebouw en spiest zichzelf op de Amerikaanse adelaar boven op een vlag- gemast. Mumbles, de mompelaar, prikt een gat in zijn eigen reddingsvest. Ches ter Gould maakte een pseudo-begraaf- plaats op het erf van zijn boerderij in Woodstock. Er kwamen triplex-grafste- nen met daarop de data waarop al die schurken hun tijdelijke verblijfplaats in zijn strips voor de eeuwige inwisselden. Filmproducent Disney startte de reclame voor de film ook al getekend: met een profiel van de detective met de slappe gele hoed (fedora). Het heeft iets van de publiciteit voor 'Batman': alleen een soort logo, geen foto's. Bij de première van 'Dick Tracy' werd voor bijna twee miljoen dollar aan T-shirts met dat Tra- cy-logo verkocht. Er zijn inmiddels Tra cy-jacks en Tracy-horloges en hambur gerketen McDonald's kwam met een Dick Tracy Crimestoppers Game. Elke betalende bezoeker krijgt een kraskaart waarmee kortingen te verdienen zijn. De Newyorkse advocaat Carl Person heeft inmiddels stappen ondernomen voor een proces tegen Disney en McDonald's. Ze maken gokkers van zijn kinderen. „Mijn zoon wint een dollar korting op z'n hamburger, veertig cent op een drankje. Hij wil alleen maar naar Mac- Donald's. In het eten is hij niet geïnte resseerd, alleen in het spelletje". Person jr. schijnt al 35 dollar uitgegeven te heb ben aan zijn tochtjes naar McDonald's en Person senior wil die terughebben van de firma. In Nederland zal het niet zo'n vaart lopen met de Dick Tracy-gek- te. Importeurs kijken de kat uit de boom, na het maar heel minnetjes over slaan van de Amerikaanse Batman- 'hype' naar ons land. w apenhandelaar Producent Disney heeft er alles aan ge daan om Warren Beatty ook de haak neus van de getekende Dick Tracy te ge ven. Het is met gelukt. Amerikaanse bla den wisten te melden dat Beatty opna men heeft gemaakt met een aangeplakte haakneus. „Ik zie er uit als een Libanese wapenhandelaar", moet de ster gemom tVarren Beatty is Dick Tracy. De humor loze misdaad-bestrijder met de haakneus is op en top een Amerikaans fenomeen. Alleen stripfanaten kennen hem hier. peld hebben. Produktie-ontwerper Ri chard Sylbert: „Warren dacht: er is ei genlijk niemand die er uitziet als Dick Tracy. Tracy is alleen maar een goed ogende vent, dus waarom zou je moeite doen op die tekening te lijken? Boven dien, als je Beatty een aanplakneus en een aanplakkin aanmeet, wordt hij al leen maar minder aantrekkelijk". Het werk van Sylbert is misschien wel het meest opvallende onderdeel van de stripverfilming. Toen de strip in de Amerikaanse zondagsbijlagen in kleur ging verschijnen, waren dat opvallende kleuren. Meestal maar een paar, maar dan wel keihard en helder. Zonder tus- sentonen. Sylbert deed hetzelfde met de kleuren van de film. „Ik heb een heel klein palet gekozen en dat alleen maar verder verkleind", zei hij. Zes kleuren, plus zwart en wit, had hij ter beschik king. „Ik heb ze niet eens alle zes ge bruikt. Sets zijn vaak in één kleur uitge voerd. Als Dick Tracy in de film op z'n kantoor met een blik chili in z'n handen zit, heeft het label van dat blik hetzelfde rood als zijn das. En de waterkoeler op kantoor is net zo geel als z'n jas. We hebben met verf gesmeten op de set. Ik nam de kleur van Tracy's das en verfde bijvoorbeeld al het meubilair en de gor dijnen in die kleur. Dan nam ik paar streekjes geel om ze te combineren met z'n hoed en z'n jas en dat was dat. Elke ruimte waar de scènes zich afspelen, is zo behandeld. Tot en met de borden in de keuken toe. We maakten eerst rushes van die kleurprobeersels en toen bleek dat 't goed werkte, zijn we doorgegaan. Het betekende dat we Alles moesten ver- fen". De wereld van Dick Tracy werd zo een primaire wereld. Sylbert c.s. maakten maskers met lange neuzen, uitgezakte kinnen voor de levende versies van de getekende misdadigers. Primair was het sleutelwoord. Er is geen merkreclame in te vinden. Wanneer ergens bier verkocht wordt, luidt het reclamebord simpel 'Bier'. De stad is 'De Stad' en de mis daad is 'De Misdaad'. Geen New York, geen Chicago. Oergegevens. De krant heet 'Daily Paper' (dagblad dus) en de ijssalon heeft als opschrift 'Us'. Symbo len. Beatty en zijn crew trokken naar de backlot van Universal Studios - de grootste in Hollywood - omdat het daar ideaal is voor matte shots, camera-opna men via de befaamde geschilderde gla zen platen. Hèt middel om de realiteit visueel naar je hand te zetten. Beslissingen Honderden van die beslissingen maken een film. Warren Beatty nam ze zelf. Langzaam, dat wel. Hij putte zijn ac teurs zo uit, dat ze na de zoveelste opna me opeens deden wat hïj' wilde. Een werkwijze die op onzekerheid lijkt: Dia ne Keaton schreeuwde haar toenmalige vriend tijdens de opnamen van 'Reds' geïrriteerd toe: „Warren, ga je huiswerk doen!" Popster Madonna liet weten: „Het heeft een jaar geduurd voordat Warren eindelijk zeker wist dat ik zange res Breathless moest spelen". Scenario schrijver Bo Goldman (van 'One flew over the cuckoo's nest'. 'Shoot the Moon' en nu voor de derde keer met Be atty samenwerkend): „Beatty is geobse deerd door werk. Hij is een Sisyfus. Steeds met die steen aan het rollen. Hij haat lof. Niets komt hem beter uit dan iemand die zegt: „Dit is onzin, dit moet over". Hij wil steeds aan nieuwe eisen beantwoorden. Dat is een kwelling, en een kwelling voor mensen om hem heen". Na 'Dick Tracy' heeft Warren Beatty nog één typerende filmdroom. Een bio grafie van Howard Hughes. De ene raad selachtige, zwijgende rijkaard over de andere. Maar het zal nog wel jaren stilte duren voor Beatty z'n huiswerk dé&r- voor af heeft. BERT JANSMA Voor dit artikel is deels gebruikt ge maakt van informatie uit de Ameri kaanse bladen Variety, Comics Scene, Memories, Fame en Premiere. Madonna speelt Breathless Mahoney, de zangeres die Dick Tracy van zijn geliefde Tess Truehart wil afhouden. FOTO'S: PR CeidócSouAont

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 23