Atheïsten in Sovjetunie zijn „tweederangs burgers Pauselijke vluchtweg staat op instorten kerk wereld Chinese dominee van verboden kerk preekt in bovenkamertje brieven van lezers CeidócSouxcmt C; GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £«idóe Sou/iont DONDERDAG 2 AUGUSTUS 1990 PAGINA 2 Indiase christenen demonstreren tegen verkrachting nonnen NEW DELHI Berichten over de verkrachting van twee rooms-katholieke nonnen in de deelstaat Uttar Pradesh hebben tot grote beroering onder de christenen van India geleid. In de hoofdstad New Delhi gingen ongeveer 10.000 mensen, onder wie talrijke religieuzen en drie bisschoppen, de straat op. De verkrachting van de nonnen had plaats op 13 juli, maar is door de kerk lange tijd geheim gehouden om beide vrouwen niet nog meer te vernederen. De Indiase bisschoppen hebben de re gering opgeroepen christelijke instellingen beter te bewaken. Volgens hen is er in juli al twee keer eerder een overval op een klooster gepleegd. De bisschoppen stellen vast dat de over heid niks heeft gedaan om de daders te vinden. In India wo nen ongeveer 14 miljoen rooms-katholieken. Obando y Bravo: Chamorro negeert wil van het volk BONN Kardinaal Miguel Obando y Bravo, aartsbisschop van Managua, vindt dat de Nicaraguaanse president Violeta Chamorro de wil van het volk negeert als zij gaat samenwer ken met de Sandinisten. „Het volk heeft met een grote meer derheid voor de politieke verandering gestemd, dus tegen de Sandinisten". „Het is niet verwonderlijk dat er onder het volk onrust ontstaat, als de president de wil van het volk niet res pecteert", aldus de kardinaal in een gesprek met het Westduit- se persbureau KNA. Hij vindt het kwalijk dat Chamorro „een zekere sympathie" voor de Sandinisten heeft. Deze hebben volgens Obando y Bravo nog steeds te veel macht en gebruiken die volgens de kardinaal om „politiek van onderop" te bedrij ven. Leger en politie zijn volgens hem nog steeds in hun han den. De mond van een vrouw heeft heel wat kwalen genezen. Onderzoek naar moord op Popieluszko heropend WARSCHAU Het Open- baar Ministerie in Polen heeft het onderzoek naar de moord op de priester Jerzy Popie luszko heropend. Dat heeft de 'plaatsvervangend procureur- generaal, Aleksander Herzog, gezegd voor de Poolse televi sie. Volgens Herzog heeft het Openbaar Ministerie daartoe besloten na een verhoor van kapitein Adam Pietruszka, een van de vier officieren van de geheime dienst die voor de moord op Popieluszko zijn veroordeeld. Popieluszko, voorvechter van de toen ver boden vakbond Solidariteit, werd in oktober 1984 ont voerd, gemarteld en op gru welijke wijze om het leven gebracht. Er zijn aanwijzingen dat de geheime dienst plannen had de paus te vermoorden. Ds. Van Nijen is nieuwe NCRV-pastor HILVERSUM De NCRV heeft per 1 juli een nieuwe pastor in huis. Ds. H.A. Visser heeft een punt achter dit deel van zijn werk gezet. Zijn ra dioprogramma 'Onder de hoogtezon' wordt'- echter nog voortgezet tot mei volgend jaar. De nieuwe NCRV-pastor is drs. A. J. van Nijen uit Driebergen- Rijsenburg. Ds. Van Nijen begon in 1965 zijn loopbaan als predikant in Terzooi/Sijbrandaburen. Vier jaar later werd hij docent aan de pedagogische academie De Him te Sneek. In 1980 zei hij de academie vaarwel en werd predikant in Driebergen-Rij- senburg. Sinds 1987 is hij als ziekenhuispredikant verbon den aan het streekziekenhuis Gooi-Noord te Blaricum. "Alleen ziekenhuispredikant zijn is te beperkt", licht Van Nijen toe. Hij blijft overigens naast zijn werk als NCRV- pastor ook nog voor een deel van de week werkzaam in ziekenhuis Gooi-Noord. Ds. Van Neijen vertelt het als een uitdaging te beschouwen om als NCRV, temidden van het geweld van de commmerciële omroepen, iets van haar iden titeit waar te maken. Wat on derscheidt de NCRV van de andere omroepen? Wat is haar recht van bestaan? Verder trekt het hem aan om als pastor temidden van de NCR V-mede werkers te staan. De opnameduur in de zieken huizen is zo kort geworden dat je als predikant daar al leen intensieve biksemcontac- ten hebt, terwijl bij de NCRV de mogelijkheid bestaat om met de medewerkers langdu riger contacten op te bouwen. Ds. H.A. Visser die tot voor kort het pastoraat voor de NCRV-medewerkers behar tigde, gaat nog tot volgend jaar mei door met zijn pro gramma 'Onder de hoogte- zon'. De reden daarvan is dat Visser die bezig is alle 150 psalmen te bespreken, pas in mei 1991 toe is aan Psalm 150. WHEATON Atheïsten in de Sovjetunie zijn in korte tijd „tweederangs burgers" geworden. Ze krijgen overal de schuld van, omdat ze de econo mie, cfe moraal en de cul tuur zouden ruïneren, zegt prof. Alexander Krasnikov van de staatsu niversiteit in Moskou. Terwijl de religieuze vrijheid in de Sovjetunie toeneemt, is er een groep 'gelovigen' die zich hevig gediscrimineerd voelt: de atheïsten. Lange tijd leverden zij de belangrijkste elementen voor de politiek en filosofie, maar nu luistert nie mand meer naar hen. Ondertussen floreren de door het atheïsrpe verfoeide gods diensten. Het aantal gelovigen wordt grofweg geschat op 90 miljoen, terwijl het officiële cijfer nog steeds 27 miljoen is. „De belangstelling voor gods dienst groeit ei) groeit", aldus de politicoloog. Het atheïsme beleefde zijn hoogtijdagen onder Sovjetlei der Brezjnev, aldus Krasni kov. Overal werden centra voor de verspreiding van het atheïsme geopend; op scholen en universiteiten stond het hoog genoteerd. „Het werken voor het atheïsme was een voorrecht". Sinds 1985, het jaar waarin Gorbatsjov aan de macht kwam, is het bergafwaarts ge gaan met het atheïsme. De Sovjetleider koos voor dialoog met de godsdiensten en liet dé confrontatie varen. Vanaf dat moment werden in kranten en bladen steeds meer „kriti sche pijlen" gericht op het at heïsme, zelfs in de Pravda. Zelfkastijding Een fanatieke sji'iet druipt van het bloed nadat hij tijdens een ceremonie in het Zuidlibanese stadje Nabatiyeh met een zwaard zichzelf heeft verwond. De ceremonie wordt jaarlijks gehouden ter herdenking van imam Al-Hussein, de belangrijkste heilige van de sji'iten die veertien eeuwen geleden werd gedood. foto: ap Pax Christi onderzoekt gevolgen vanvele veranderingen in Europa voor Derde Wereld DEN HAAG De rooms-ka tholieke vredesbeweging Pax Christi wil in samenwerking met het Studiecentrum voor Vredesvraagstukken te Nij megen de komende jaren bij zondere aandacht besteden aan de gevolgen van de ver anderingen in Oost-Europa voor de Derde Wereld. Zij vraagt zich af, wat maat schappelijke organisaties van deze veranderingen kunnen leren bij hun pogingen om bij te dragen aan een oplossing van de conflicten in de ont wikkelingslanden. Pax Christi, dat zich om fi nanciële redenen genoodzaakt ziet haar activiteiten te beper ken, wil in het project samen werken met bevriende orga nisaties in Nederland, Oost- Europa en de ontwikkelings landen. De vredesbeweging wil vooral aandacht besteden aan die elementen in de om wentelingen in Oost-Europa die alle organisaties raken. De veranderingen in Oost-Eu ropa verliepen vrijwel ge weldloos en zijn daarom soms morele revoluties genoemd. Waarden die daardoor meer aanzien kregen, zijn: respect voor de mensenrechten, de democratie, geweldloosheid en het primaat van de samen leving tegenover de staat. Welk belang hebben deze waarden voor de oplossing van conflicten in de Derde Wereld, vraagt Pax Christi zich af. Verder hebben de verande ringen in Oost-Europa en het nieuwe beleid van de Sovjetu nie ertoe geleid, dat conflicten in dë" Derde Wereld niet meer in het Oost-West-schema zijn in te passen. Maar welk we reldbeeld komt daarvoor in de plaats? Tenslotte heeft het socialisme als ontwikkelingsmodel een gevoelige klap gehad. Bete kent dit dat het kapitalisme het enige alternatief is of is er een derde weg, waarin „markt en samenleving, winst en algemeen belang op een rechtvaardige en duurzame wijze met elkaar verzoend kunnen worden?". Pax Christi hoopt deze vragen volgend jaar aan de orde te stellen tijdens een conferentie met de bevriende organisaties in Oost- en West-Europa en de ontwikkelingslanden. Ver der wil zij een studiedag met Nederlandse deskundigen houden. Zij mikt op beïnvloe ding van het beleid van de westerse regeringen, de EEG en de ontwikkelingsorganisa ties in Europa. KANTON Een man pro beert een katje te bevrijden dat klem zit tussen de spijlen van het hek van Damazhan- straat 35. Op de begane grond bevindt zich het volkstellings bureau van Kanton, zoals de vaandels buiten aangeven. Op de deur naar de eerste en tweede verdieping hangt een kennisgeving van de regering dat het streng verboden is re ligieuze bijeenkomsten te houden in het huis. Twee gammele trappen hoger zitten echter ongeveer honderd mensen in kerkbanken, hun hoofden gebogen tijdens een avondlijke gebedsdienst. In februari viel de politie bin nen, nam de gezangboeken en bijbels in beslag en sloot de kerk. Nu negeren echter tien tallen, soms honderden men sen vijf keer per week de kennisgeving, of halen er ge woon hun schouders voor op, en gaan de trappen op om de dienst bij te wonen in de huis kerk van dominee Lin Xian- gao. De bovenste verdieping, waar negen verwoed draaiende pla fondventilators verkoeling moeten brengen in de Kanto- nese hitte, biedt slechts ruim te aan ongeveer honderd mensen. Op zondagmorgen, wanneer de boeren van het platteland toestromen, is de eenvoudige woning van domi nee Lin op de eerste verdie ping overbevolkt .en staan zelfs op straat nog mensen te wachten om zijn dienst te mo gen bezoeken. Werkkampen Lin heeft twintig jaar in werkkampen doorgebracht. Hij weigert echter categorisch zich te laten registreren bij de door de staat gecontroleerde kerk. In plaats daarvan pre dikt hij een eenvoudige, maar voor de plaatselijke autoritei ten zeer verontrustende bood schap. Hij vertelt zijn volge lingen dat zij Chinese burgers zijn en dus de wet moeten na leven. Als zij echter bevolen worden iets te doen dat in conflict is met de leer van de bijbel, moeten zij „naar God luisteren, niet naar de mens". Lin predikt ook dat de tweede komst van Christus nabij is. Dergelijke voorspellingen ma ken de autoriteiten natuurlijk zenuwachtig. Onlangs deden geruchten de ronde dat de autoriteiten Lin graag ter dood veroordeeld zouden zien. Lin gelooft dit niet en wijst erop-dat hij dan eerst gearresteerd zou moeten worden, wat niet gebeurd is. De geruchten, zo zegt hij'„zijn verspreid door de autoriteiten om de mensen angst aan te ja gen zodat ze niet meer hier komen". Hij gelooft dat de door de staat goedgekeurde Protestantse Kerk nog meer vastbesloten is dan de autori teiten om een eind te maken aan zijn activiteiten. „Dit is een strijd tussen de staatskerk en de huiskerk", zegt een lid van Lins aanhan gers. Sinds zijn vrijlating uit het werkkamp in 1978, maar in het bijzonder de afgelopen twee jaar, heeft de politie er een gewoonte van gemaakt hem mee te nemen voor on dervraging over zijn bezighe den en geloof. Op alle moge lijke manieren is geprobeerd hem ertoe over te halen zich aan te melden bij de door de staat goedgekeurde kerk, ech ter zonder succes. Lin is in 1924 geboren. Zijn grootvader verliet China om in Detroit in de Verenigde Staten te gaan wonen. Zijn vader, een Baptistische domi nee, keerde naar China terug toen Lin een kind was. Lin zette zijn huiskerk op in 1950 en werd in 1955 voor twee jaar gevangen gezet als con tra-revolutionair. In 1958 werd hij veroordeeld tot twin tig jaar werkkamp. Hij heeft een dochter en een zoon, maar zijn vrouw stierf twee jaar voor zijn vrijlating. Jongeren Lin heeft de politie duidelijk gemaakt dat hij op geen enke le manier betrokken was bij de studentendemonstraties van vorig jaar en dat hij zijn volgelingen gezegd heeft bin nen te blijven en te bidden in plaats van de straat op te gaan. De autoriteiten zijn ech ter bezorgd over de grote aan tallen jongeren, waaronder studenten, die zijn kerk be zoeken. „We komen hier omdat we niet dezelfde diepgang in de leer kunnen vinden in de door de staat goedgekeurde kerk", zo zegt een van de jon ge kerkgangers. De kerk is een compromis aangegaan met de communis tische partij en ziet zich zo doende beperkt tot een leer die keurig binnen het com munistische kader past. VATICAANSTAD/RO ME Het is voor paus Johannes Paulus II niet te hopen, dat hij binnen kort moet vluchten voor de opstandige Vaticaanse medewerkers die al jaren actie voeren voor een be tere salariëring. Want de 'Passetto', de 700 meter lange verbindingsmuur tussen het Vaticaanse pa leis en de Engelenburcht, waarlangs de paus vroe ger vijanden ontvluchtte, dreigt in te storten. Bovendien loopt de paus het gevaar te struikelen over wa ter- en gasleidingen. Voorzitter Carmine Gullino van de wijkraad van de Bor- go, de wijk van Rome waarin de Passetto ligt, vindt dat zo snel mogelijk met de restaura tie ervan moet worden begon nen om het historische bouw werk voor de ondergang te behoeden. Volgens de ad junct-perschef van het Vati- caan, mgr. Piero Pennacchini, wordt er tussen het Vaticaan en de Italiaanse regering on derhandeld over overname door Italië van de Passetto. Volgens Gullino staat niets een overdracht van de ver bindingsmuur in de weg. Hij schat de totale kosten van de restauratie op 15 miljard lire (ruim 23 miljoen gulden). Het is nog onduidelijk waar het geld vandaan moet komen. Voordat de Italiaanse monu mentenzorg in actie kan ko men, zullen eerst de water- en gasbuizen moeten worden verwijderd en ondergronds moeten worden gelegd. Gulli no hoopt dat de Passetto na de restauratie een toeristische at tractie kan worden. De verbindingsmuur is in 1277 aangelegd door paus Ni- colaas III. Bij gevaarlijke situ aties maakten pausen er ge bruik van om naar de ver sterkte Engelenburcht aan de oever van de Tiber te komen. Zo ontkwam paus Clemens VII in 1527, toen de troepen van keizer Karei V Rome plunderden. Het gemeentebestuur van Rome heeft vorig jaar steigers tegen de Passetto gezet en voetgangers verboden nog langer van de weg langs de muur gebruik te maken. In de bogen werden voorzieningen aangebracht, zodat auto's niet door vallende stenen worden getroffen. De Engelenburcht Gevaren in de Golf De vannacht in alle vroegte uitgebroken oorlog tussen de dwergstaat Kuwayt en het veel groter en militair veel mach tiger Irak betekent een uiterst gevaarlijke ontwikkeling, die bij verdere escalatie ingrijpende gevolgen zou kunnen heb ben voor het gehele Midden-Oosten. Binnen enkele uren blijkt Kuwayt volledig onder de voet te zijn gelopen. Als de door Irak gecontroleerde overgangsregering inderdaad de macht in het land in handen krijgt, betekent het dat één van de belangrijkste olieleveranciers van het Westen in handen komt van het gevaarlijkste regiem in het Midden-Oosten en het Golf-gebied. HOE onbetrouwbaar en onberekenbaar de Iraakse macht hebber Saddam Husayn is, werd opnieuw duidelijk toen hij de laatste dagen de militaire pressie op Kuwayt steeds verder opvoerde, maar tegelijkertijd verklaarde „zeker niet van plan te zijn het buurland aan te vallen". Dat dit slechts loze woorden waren is inmiddels wel gebleken. In de afgelopen dagen heeft Saddam Husayn, die door zijn vele vijanden wordt gekenschetst als een uiterst gevaarlijke gek, bovendien duidelijk gemaakt, dat er met hem geen en kel redelijk overleg mogelijk is. Zijn ultimatieve eisen aan het buurland Kuwayt waren niet voor onderhandeling vat baar. Ook de rest van de Arabische gemeenschap bleek niet in staat hem tot enige inschikkelijkheid te bewegen. Pogin gen van de Egyptische president Mubarak en de Saudische koning Fahd om in het conflict te bemiddelen zijn gestrand op de botte weigering van de Iraakse dictator om ook maar een duimbreed van zijn standpunt te wijken. DiE eigenzinnige houding laat weinig ruimte voor optimis me over de kansen om via diplomatieke druk op Irak een einde te maken aan de gevaarlijke situatie in het Golfgebied. Mede op verzoek van de Verenigde Staten is vanmorgen al een spoedzitting gehouden van de Veiligheidsraad. Maar zelfs indien deze, zoals verwacht, op korte termijn tot een veroordeling van de invasie in Kuwayt zou komen, dan nog is de kans zeer gering dat Husayn zich daaraan ook maar iets gelegen zal laten liggen. Alleen indien de Sovjetunie zou be sluiten alle Russische hulp aan Irak te staken, een stap waar Washington vanmorgen op heeft aangedrongen, dan zou dat een van de weinige drukmiddelen zijn waar Irak wellicht gevoelig voor is. EeN militaire interventie van de Verenigde Staten ligt des ondanks niet onmiddellijk voor de hand. Het behoort niet meer tot de Amerikaanse buitenlandse politiek om zich on middellijk in situaties als deze te mengen. Dat kan echter veranderen indien de olieleveranties vanuit het Midden-Oos ten in gevaar zouden komen. West-Europa en vooral de Ver enigde Staten zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van deze oliestroom en zouden bij een stagnatie daarvan in grote moeilijkheden komen. Saddam Husayn weet dat en maakt keer op keer gebruik van deze situatie. Daarmee staan de in ternationale grootmachten in dit gevaarlijke conflict weer voor een dilemma, waarvan de uiteindelijke afloop nog vol strekt onduidelijk is. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Hittegolf Eindelijk is het dan mooi, warm zomerweer en waar opent de krant mee? Met de 'hittegolf', die Nederland ge selt. Men schetst een beeld van een natuurramp van de eerste orde. Wie'het wil overleven kan dat slechts door bijzondere maatregelen te treffen, zo wil men de lezer welhaast doen geloven. Op pagina drie jam mert men voort. Hier wordt een arts aan het woord gelaten die stelt dat leeftijd en conditie belangrijke factoren zijn waar het gaat om het al dan niet ge zond doorstaan van een hitte golf. Briljante man! Daar was echt niemand opgekomen. J.P. Kronenbergh, DEN HAAG. Gehandicaptensport (2) ingezonden stuk over de ge handicaptensport zijn wij dankbaar. Hij heeft meer moed dan ik als het erom gaat de kat de bel aan te binden. Voor degenen die zijn brief niet begrijpen willen ga ik nu zelfs nog een stapje verder. Stel u voor: een bridgedrive, een damtoernooi of een inter nationaal schaaktoernooi voor geestelijk gehandicapten. Uit gebreide tv- en persverslagen. Zulke dingen zijn voor een verstandig mens toch óók niet serieus te nemen? D. van Fessum, DEN HAAG. Zin van het bestaan De Mariënburgvereniging roept in een brochure op na te denken over de vraag naar de zin van het bestaan. Nadenken hierover, met de dood voor elk mensenleven in het vooruit zicht, geeft al gauw als ant woord dat het bestaan geen enkele zin heeft. De mens wil iets blijvends, niet de dood. Wat heeft de mens in feite aan het bestaan als hij toch alles met zijn dood moet opgeven? Als men daaraan denkt dan roept de vraag naar de zin van het bestaan alleen maar sar casme op. De enige die deze toestand doorbreekt is Chris tus. Deze heeft gezegd: „Ik be reid voor u een woonplaats bij mijn Vader in de Hemel". Met deze Blijde Boodschap is de vraag naar de zin van het be staan serieus te nemen. Echter, als het christendom een on waarheid zou zijn dan blijft voor het bestaan niets anders over dan te concluderen dat de met verstand begiftigde mens met al zijn streven niet meer is dan een onvoorspelbaar veel zijdige maar ook onbepaalde kuddeachtige diersoort zonder enige betekenis en naast ande re diersoorten zeker niet te be nijden. Ing. Q.J. van der Horst, RIJSWIJK. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres; postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon. 070-3190 933. Postadres: postbus 9. 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal 74,10 per kwartaal f. 75,10 per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2