Lugthart favoriet op eigen tennispark TENNIS CIRCUIT „Wat ik heb gemaakt, kunnen anderen ook" Rabobank S van schrijvers en dichters LEIDEN OMGEVING CcidóeSomorit DINSDAG 31 JULI 1990 PAGINA FJ] KATWIJK/LEIDEN Jan Willem Lugthart is volgens de plaatsingslij sten de te kloppen man tijdens het tennistoernooi van Zee en Duin. Bij de dames staat Marijke Guyt als hoogste genoteerd in B. Patrick Kleian, Martin Hoekstra, Arjette van Noort en Mariska Griek- spoor moeten de wedstrij denreeks bij SV Voorhout van kleur voorzien. Jan Willem Lugthart kan na een weekje rust weer volop aan de bak. De speler/coach- manager van Zee en Duin prijkt op de drie voor hem re levante plaatsingslijsten. De Katwijker, die na de verloren B-finale van HTC het tennis even zat was, kan nu aantonen of de week rust voldoende is geweest om de batterij weer op te laden. Hij is in ieder geval favoriet voor de enkelspeltitel in B. Wanneer alles verloopt volgens de plannen van de wedstrijdleiding krijgt Lugt hart in de eindstrijd Hans Erik Zwaagstra tegenover zich. Ton Bulters en Michel Lentjes zou den dan in de semi's sneuve len. Een beter lot zou Lentjes in het dubbelspel wachten, waarin hij tezamen met Zwaagstra bovenaan het sche ma staat. Lugthart en Stefan Faas moeten met een tweede stek genoegen nemen. Marijke Guyt en Petra Wessels (in die volgorde) zijn bij de dames de te kloppen speelsters. Op weg naar hun finale moeten zij af rekenen met De Munnik- speelster Angelina Rammers en Irma van Seeters. Ook hier moet favoriete Guyt tezamen met Conny Vreeswijk in het dubbelspel genoegen nemen met een plaats achter in dit ge val Cindy Berkhout en Ellen de Jong. Hillegomse Petra Wessels en Ronald Eleveld moeten de mixed-titel op hun naam kunnen schrijven. In HEC1 zal Boekhorst-speler Ben de Bruin mogelijk de meeste tegenstand te duchten krijgen van Ronald Lammens, terwijl de eindstrijd bij de da mes zich wellicht zal toespit sen op een partij tussen Sandra Faas en Ingrid Kruit. Tezamen met zus Nancy voert de Lisse- se ook de plaatsingslijst in het damesdubbel aan, thuisspelers Peter Bauw en Hans Olivier zijn in het herendubbel favo riet. Sander Geerlings en Unicum- mer Dennis Noppen zullen HED1 glans moeten geven. Eenzelfde taak wacht Jolanda Mens en Ruby Pennings bij de dames, terwijl bij de dertig plussers de mannen Nico Win kelaar en Arris Parlevliet de favorietenrol toebedeeld heb ben gekregen. De strijd om een ticket voor de LC-Masters zal zich toespitsen op de he renkoppels Leo van Hoogda len/Wim Rijsbergen en Cees Aanhane/Cor Verdoes en de damesduo's Kalf/Roodhorst en Hedwig Fleischeuer/Gerda Rijnders. SV Voorhout De uit Eric Warmerdam, Franklin Douwes, Marianne Schuit, Jacky Bleyswijk, Geurd Heykamp en Jan Wil lem de Vries bestaande wed strijdleiding in Voorhout heeft de meeste partijen van het toernooi met name op de eer ste dagen gepland. De geplaat ste spelers komen hier dus al redelijk vroeg aan bod en Olga Almekinders kan als eerste fa voriete al zeggen dat haar deelname in DED voorbij is. De nummer vier van de plaat singslijsten verloor gisteren in drie sets van Thea Bijl. Inge Colson en Yvonne van Hens- bergen worden in deze catego rie de meerste kansen toebe deeld. Bij de heren zal de strijd wellicht gaan tussen Patrick Wijffelman en Ronald Rijs- dorp. Een trapje hoger, in C, zijn Patrick Kleian, Martin Hoekstra de belangrijkste ge gadigden bij de heren. Arjette van Noort, B-winnares van De Boekhorst, en Mariska Griek- spoor zijn bij de dames de na men waar rekening mee ge houden moet worden. Weinig, maar desalniettemin goed gevulde lijsten bij Sik- kens. Op de drie banen naast Ccidóc Gowwmt het AKZO-concern worden tot en met zondag vijf onderdelen afgewerkt. Bij de uit Yvonne van Riet, Andrea van der Kraats, Peter Schuuring en Robert Bakkum bestaande wedstrijdleiding is Gert-Jan van Geen kandidaat nummer één in het herenenkelspel. Zijn grootste concurrent in D 21+ is hij al kwijt. Roel van Iersel schakelde de getipte fi nalist Stieding met 6-3, 6-1 simpel uit. Lenie van der Meer mag bij de dames tegenstand verwachten van Claudia van der Zwaan. De dubbellijsten worden aangevoerd door W. v.d. Putten/Roel van Iersel, bij de heren, Dagmar Lechte- /Greet Warmerdam, bij de da mes, en in de mixed Riet Schrama/Hennie van Haaster. TV Artesia Voor de dertiende maal vindt op de banen van de Alphense tennisvereniging Artesia een open jeugdtoernooi plaats. Tachtig deelnemers zullen in diverse categorieën uitvechten wie zich voor de finales van vrijdag plaatsen. Martine Griekspoor en Michelle van Deursem wensten in ieder ge val weinig aan elkaar toe te geven. In een ruim twee uur durende partij won Griekspoor in drie sets. PETER VAN DER HULST LTC Zee en Duin HEBl: 1. J.W. Lugthart, 2. H.E. Zwaagstra, 3. T. Bulters, 4. M. Lentjes. DEB1: 1. M. Guyt, 2. P. Wessels, 3. A. Ram mers, 4. I. van Seeters. HDB1: I. M. Lentjes/H.E. 'Zwaagstra, 2. S. Faas/J.W. Lugthart. DDB1: 1. C. Berkhout/E. de Jong, 2. M. Guyt/C. Vrees wijk. GDB1: 1. P. Wessels/R. Eleveld, 2. C. Berkhout/L. Da- HEC1: 1. B. de Bruin, 2. R. Lammens, 3. X. Hertzmann, 4. T. Ba velaar. DEC1: 1. S. Faas, 2. I. Kruit, 3. J. Verhoeff, 4. N. Faas. HDC1: 1. P. Bauw/H. Olivier, 2. R. Fasel/T. Jansen. DDC1: 1. N. Faas/S. Faas, 2. I. Kruit/J. Verhoeff. GDC1: 1. T. van Duinen/J.P. Bierling, 2. M. Bleye/N. Verdoes. HED1: 1. S. Geerlings, 2. D. Noppen, 3. A. Broekhof, 4. L.M. Voorham. DED1: 1. J. Mens, 2. R. Pennings, 3. A. Laskaris, 4. N. van Remoorte- re. HDD1: 1. D.J. Dekker- /Winkelaar, 2. A. Parle- vliet/N. Verdoes. DDD1: 1. M.J. Bos/E. Rezelman, 2. M. v.d. Brink/K. van Heyningen. GDD1: 1. M. v.d. Brink/P. Scheers, 2. M.J. Bos/A. Mooije- kind. HED1 30+: 1. Winkelaar, 2. A. Parlevliet, 3. R. de Vos, 4. W. Guyt. HDD1 30+: 1. L. van Hoogdalen/W. Rijsbergen, 2. C. Aanhane/C. Verdoes. DDD1 30+: 1. A. Kalf-Goed- hart/K. Roodborst, 2. L. Flei- scheuer/G. Rijnders. GDD1 30+: 1. T. Sip/J. Jongen, 2. L. Timmermans/D. Remery. SV Voorhout HEB2 (inv.): poule. HEC1: 1 P. Kleian, 2. M. Hoekstra, 3. R. Hoogendoorn, 4. E. de Graaf. DEC1: 1. A. van Noort, 2. M. Griekspoor. HDC1: 1. M. Hoekstra/K. Huizinga, 2. E. de Graaf/D. v.d. Meer. DDC1: poule. GDC1: 1. M. Schuit/M. Hoekstra, 2. M. Borsje/D. v.d. Jan Willem Lugthart, in Hillegom verliezend finalist, staat op eigen park bovenaan de plaatsingslijst. HED1: 1. P. Wijffelman, 2. R. Rijsdorp, 3. H. van der Mark, 4. R. Otto. DED1: 1. I. Colson, 2. Y. van Hensbergen, 3. Pas- calle Groenewegen, 4. Olga Almekinders. HDD1: 1. R. Hensen/O. Kist, 2. P. Wijffel- man/Wijffelman. DDD1: 1. O. Almekinders/M. van Reste ren, 2. A. Asselman/V. Wol- ters. GDD1: 1. L. Serlie/M. Serlie, 2. M. van Kesteren/J. Onvlee. HDD1 35+: 1. De Klerk Wol- ters/Ten Hagen, 2. Feunekes- /Hinze. DDD1 35+: 1. Van Overschot/Vrolijk, 2. F. Frey- link/Westerbeek. GDD1 35+: 1. De Klerk Wolters/Wester beek, 2. A. van Duyvenbo- de/S. van Duyvenbode. TV Sikkens HEDl 21+: 1. G. van Geen, 2. P. Stieding, 3. S. Goldstaub, 4. P. Brinkman. DED1 21+: 1. L. v.d. Meer, 2. C. v.d. Zwaan, 3. FOTO: HENK SNATER T. Juffermans. HDD1 21+h W. v.d. Putten/R. van Ierf 2. J. Kulk/H. van Haas DDD1 21+: D. Lechtetf Warmerdam, 2. N beek/D. de Ruyter. GD| 21+: 1. R. Schrama/H. Haaster, 2. L. van Lieropj Stieding. KUNST/RTV Rijmende reisgids: Callantsoog Callantsoog: Een Nederland se kustplaats, het gras geel van ellende, geen boom te bekennen, kale straten zon der ziel, een wanhopige pa tattent. FOTO: WICK NATZIJL In het voetspoor De huizen in Callantsoog zijn mededeelzaam. Er staan vaak borden bij: Te Koop, Ver kocht, Te Huur. Aan de Stuy- vezaandeweg bijvoorbeeld, bij nummer elf, staat ook zo'n bord. In de tuin, tussen de struiken. Even kijken of er een vraagprijs bij staat. Nee, geen vraagprijs. Ook geen makelaarsadres. In plaats daarvan een vers over de zee, voorbij de huizen, de zee die altijd deint en overal. Een mooi gedicht, vind ik, en ik vervolg mijn voettocht langs de Poëzie-route in Callants oog. Zestien gedichten staan hier uitgestald (en nog zes in het naburige Groote Keeten) op bordjes langs de straat, als wegwijzers naar een werke lijkheid die de alledaagse te boven gaat. „Ik hoor alleen de branding in den nacht", meldt Eric van der Steen in gedicht nummer vijf, maar wat ik hoor is alleen het scheuren van een brommer over de weg. Ach ja, de gedichten zijn mooier dan het dorp, maar dat is dan ook geen vergelij king. Een Nederlandse kust plaats, het gras geel van ellen de, geen boom te bekennen, kale straten zonder ziel, een wanhopige patattent ('Urba- nus, de plezantste strandim- biss') op laten wegen tegen een gedicht, dat is niet eerlijk. Laten we liever de stichting Kunst in Callantsoog loven omdat zij de verbeelding aan de macht heeft geholpen op plaatsen waar de werkelijk heid ons in de steek laat. Daar Voorbij de huizen en de tuinen, voorbij de straten van ons wee, voorbij de onbewogen duinen, deint altijd, overal, de zee. Over het klagen van de puinen, over het schreien van het vee, over het waken van de duinen, zingt altijd, overal, de zee. Diep in het suizen van de kruinen, diep in het gluisteren van twee, diep in het zwijgen van de duinen, ruist altijd, overal, de zee. Inge Lievaart zijn ze in Callantsoog toch al Kerkplein goed in; de fantasie laten wer ken om het leven spannend te maken. De burgermanshuizen heten er Zeedrift, Juttersoog, Roversnest. En Bertus Aafjes zegt ter hoogte van de Lepe- laarsweg: In verzen brengt men adem loos tot stand Wat in de wereld stroomt en vaag vervliet: Men dwingt het in de bedding van een lied En plant den Chaos in een klaar verband. Zo is het. Maar dit stukje is vers noch lied en dus kan ik nu ongestraft -chaotisch, zon der klaar verband- overgaan naar de volgende scène: Ik drink op het standterras een kopje koffie en constateer met de ober dat het een prachtige dag is, alle onheilsberichten van het KNMI ten spijt. Her man Pieter de Boer zit nu er gens binnen te kniezen, die kluift zijn nagels af in af wachting van regen. Op het Dorpsplein staat van hem ge schreven: Hoezee, de zomer is gedaan! Vervulling van mijn liefste dromen: de herfstwind rukt aan mens en bomen en jakkert door de kale laan. Hoezee, nu zal het beter gaan! De wolkbreuk zal meteen wel komen met regenval in zware stro men, ik trek alvast mijn trenchcoat aan. Geen sprake van gelukkig, het is windstil, de zon schijnt en ik ga kortgemouwd op het Het Kerkplein is erg klein. Onder het 'verboden te par keren'-bord staat vermeld dat dit verbod voor het 'gehele plein' geldt en toch staat er een auto. Een Mercedes. Met een Duits kenteken. Twee meter verwijderd yan een hek waarop staat: 'Oorlogs graven van het Geenebest'. Hier ligt begraven N.D. Cro- chart, piloot van de Royal Air Force, gestorven 27 juni 1940. Iets verder, vlakbij de muur van het kerkje ligt een kleine steen met wat bloemen er voor. „Bij God bekend. De zee bracht hem", staat erop en een datum: 22 augustus 1988. Voorbij de straten van ons wee, deint altijd, overal, de zee. Soms brengt zij mensen mee: Louis Kerléveo, perdu en mer, le 26 novembre 1922. John Wright, aged 47 years, and Charles N.P. Moxon, aged 17 years: drowned in the wreck of the ship Loch Moi- dart, Sunday 26 january 1890. Hier liggen ze, in vreemde grond, tussen vreemde na men, voor altijd samen. Ik laat ze achter, passeer de steen 'Hier woont Toos' en lees dan: Laat loopen wie loopen lust ik heb geloopen en leg nu in rust. Zwijgend ga ik verder, het kerkhof af, op weg naar het landgoed De Horn. Het is stil, of toch niet, nee: Diep in het zwijgen van de duinen, ruist altijd, overal, de zee. STEVO AKKERMAN EEN DAGJE KEULEN MET ZANGER/SCHILDER PAVAROTTI KEULEN Voordat Lu ciano Pavarotti in septem ber in het Antwerpse sportpaleis zingt, moet er nog heel wat aan de akoe stiek gebeuren. Een spe ciaal team van ingenieurs was er al mee bezig en komt nog eens terug. De Ahoy' in Rotterdam ech ter, waar de nu 54-jarige tenor uit het Italiaanse Modena een jaar later zal optreden, is nu al in orde bevonden. Dat zei Tibor Rudas, de man die Pavarotti's zestien specta culaire one-manshows per jaar regelt, zondag in Keulen. Daar sloot Pavarotti die dag een korte Duitse tournee af met een openluchtconcert bij de dom. Rudas is er verantwoordelijk voor dat Pavarotti nu alweer jaren geleden de populaire toer opging. „We willen hem bij de gewone mensen bren gen", aldus Rudas. De bemin nelijke Hongaar uit Amerika bestrijdt overigens dat „O sole mio", dat de nieuwe hit van Pavarotti moet worden, te po pulair is voor een lyrische te nor van het kaliber van Pava rotti. „U zou eens moeten be seffen wat dat lied voor de Ita lianen betekent." Rudas zegt dat hij Pavarotti .ei genlijk liever in de RAI in Amsterdam had gehad, omdat daar meer mensen in gaan en de prijzen daardoor omlaag hadden gekund. Maar de RAI is voor een stem als die van Pavarotti nu eenmaal minder ideaal. Pavarotti's optreden in Keulen is door de organisatie van het Festival van Vlaanderen aan gegrepen om de Belgische en Nederlandse pers alvast ken nis te laten maken met Pava rotti. De twee - door een bier brouwer en een software-gi- gant gesponsorde - concerten in Antwerpen hebben immers plaats in het kader van het festival. De festivalorganisatie doet overigens zeker zijn best om Pavarotti bij de mensen te brengen: voor jongelui is er een aantal kaarten van bene den de dertig gulden. De duur ste plaatsen kosten nog geen driehonderd gulden. In Rot- Pavarotti ook naar Rotterdam se Ahoy'. FOTO: UPI terdam zijn de duurste plaat sen vijftienhonderd gulden. Menige Nederlander heeft dan ook een plaatsje in het Ant werpse sportpaleis gekocht, al dus de festivalorganisatie; er komen zelfs mensen uit Gro ningen. Beide Antwerpse con certen zijn bijna uitverkocht. Kennismaking Van de kennismaking tussen Pavarotti en de pers zoals de festivalorganisatie die zich had voorgesteld, kwam zondag in Keulen weinig terecht. Na urenlang wachten zou de pers met de maestro kunnen praten als hij van de lift in zijn hotel naar de auto zou gaan die hem naar de repetitie moest bren gen. Nieuwsgierigen ruiken echter dat er iets op handen is en in de lobby van en op de stoep voor het moderne hotel Maritiem Cologne drommen honderden mensen samen. Meer dan een paar foto's ma ken zit er niet in. De plaatjes worden geschoten bij de expositie in het hotel van Pavarotti's schilderijen, met „Lupa" ondertekende kinderlijke en kleurige pren tjes van lieve plekjes en dinge tjes, zonder diepte en zeggings kracht. „Tja, een mens moet zich nu eenmaal uitdrukken aldus een weifelende kijk- ster. Pavarotti onderschept in de catalogus zelf alle kritiek: „Ik wijd mijn schilderijen aan al diegenen die bang zijn om te schilderen, omdat ze geloven dat het onmogelijk is. Wat ik gemaakt heb, kunnen alle an deren ook." Een feit is echter dat er hand gemaakte afdrukken van de 'Lupa's' worden verkocht voor prijzen tot meer dan 13.000 DM. Maar de afdrukken zijn dan ook gesigneerd en beperkt in aantal. En in Duitsland ging 5 procent van de verkoopprijs en 50 DM naar het goede doel. Na de fotosessie mag de pers mee naar de repetitie. Die duurt maar kort. Pavarotti, die zingt met kauwgom in de mond, heeft aan een paar oefe ningen genoeg. Bovendien denderen de klokken van de dom er voortdurend doorheen. Ze zullen tijdens het concert tot zwijgen worden gebracht, verzekert Rudas. Misverstand Dan is er plotseling toch tijd voor een persconferentie. „Omdat u ervoor gekomen bent, maar het is een misver stand dat er vandaag een pers conferentie zou zijn. Hou het kort, want hij moet zingen", aldus Rudas. Twee minuten mag de pers in de kleedkamer van Pavarotti verblijven. Drie journalisten komen aan bod. Of hij nog schildert, of hij geen risico neemt door in de open lucht te zingen en of hij door de grote bezoekersaantal len het contact met het pu bliek niet verliest? Pavarotti schildert nog steeds (hij ziet de kleuren 's nachts voor zich), het zingen in de openlucht is riskant, maar hij is voorzich tig, en het contact met het pu bliek blijft bestaan. Voorbij is de persconferentie. 's Avonds tijdens het concert, dat wat onrustig verloopt door enig gejoel buiten en een heli kopter boven het terrein, lijkt de maestro zich volledig te ge ven. Het concert begint welis waar te laat en de pauze duurt een eeuwigheid, maar bij elke opkomst - de armen gespreid, in de ene hand die kennelijk onmisbare zakdoek - lijkt Pa varotti te zeggen: „Vreet me maar op, ik ben van jullie". En onder die .jullie" was zondag zelfs de Duitse bondspresident Von Weizsacker. BARENDA GRUTTERINK door René de Cocq Spelende mens IN DE VROEGE jaren zestig hielden filosofen uit de provo- hoek een indringend pleidooi voor de 'homo ludens', de 'spelende mens'. Het moest maar eens afgelopen zijn met al dat jagen naar geld, macht en spullende mens was toch niet alleen voorbestemd om zich af te beulen? Als je eens het programmablad voor een willekeurige Nederlandse televisieweek doorbladert krijg je onwillekeurig het gevoel dat die provo's nu wel heel tevreden moeten zijn. Ze hebben hun zin gekregen. De Nederlandse mens is een 'spelende mens' geworden, voor wie de verzamelde Nederlandse zendgemachtigden, bijgestaan door een onecht zusje in Luxemburg, alsmaar spelletjes op de buis zetten. Als de Nederlander zich al eens mocht afbeulen in zijn jacht naar geld, macht en spullen, dan kan hij in elk geval 's avonds onderuit met een spelletje. Met 'Zo vader zo zoon bijvoorbeeld, waarin de onverwoestbare Gerard van den Berg een vast 'panel' laat raden wie de echte vader, moeder, dochter of zoon is van een ten tonele gevoerde bekende persoon. Of wie van de vier bekende personen de echte vader, moeder of dochter is van een ten tonele gevoerde onbekende persoon - de mogelijkheden zijn legio, en van dit NCR V-spelletje zijn we dan ook voorlopig nog niet verlost. Of het zou moeten zijn omdat eindelijk Dick Passchier (vroeger zelf aanvoerder van het NCRV- spelletjesafdeling en nu gepromoveerd tot panellid) met vut gaat. Hoever is het daarmee? Of met 'Labyrinth', waarin Peter Jan Rens (na zijn vertrek bij Veronica uitgeroepen tot Mister VARA) kakelend zijn deelnemers via allerlei wel zeer lichtvoetig* vraag-en -ant woord- werk to: in een elektronische doolhoi voert waar de hoofdprijs e/jj lijkt te bestaan dat de kandidaat de spelleider in armen mag vallen. Onscht vermaak, behalve dat de samenstellers tot mijn persoonlijke ergernis altijd weer een dier de studio indrijven waarvan het ras moet worden geraden. Zo'n hond kan het toch ook niet helpen dat wij aan spelletje verslaafd zijn? Of met 'Sweethearts', wa, bekende Nederlanders moi raden welk (echt)paar echt een paar is. Een romantisch spelprogramma, zegt de TRt en ik geloofde dat meteen, totdat ik het glundere hoofi van presentator Jack van Gelder zag. Dat beneemt je gevoel dat een programma met romantiek te maken zc kunnen hebben. Of met 'Op goed geluk', waarin Mien Dobbelsteen (ifcj spijt me, Tefsen, daar kom nooit meer van los, en zekt niet als je zo op de giecheltAo gaat) jongens en meisjes elkaar koppelt en ze dan samen wegstuurt voor een vakantietripje. Het gaat nMoi om sex of liefde, roept ze dc" hele tijd, maar ze kijkt dan wel heel veelbetekenend in camera. Of met 'Boggle', nog een taalspelletje, nu onder aanvoering van Frank Kramer die even vrij mocht, van 'Hints'. Of met 'De puzzelkampioen', waarin de sonore stem van Peter Plaisi ons door kruiswoorden, rebussen en kryptogrammi loodst. Dat is pas echt onschuldig vermaak. Of, tenslotte, met de spellet) -• van Veronique, de omroep cA bij zijn debuut trots uitriep fl.se er échte programma's zoudenj worden uitgezonden en géêi 5f spelletjes. En nu? Prijzen raden met Hans Kazan, rad van avontuur met Hans vat r der Togt, beroepen raden m André van Duin en Ron Brandsteder, sportvragen beantwoorden met Hans vai Breukelen, raden wat de andere sekse goed of fout di met Sandra Reemer en Rui ter Weijden, om alleen maa wat Nederlandstalige spellet op dit kanaal te noemen. Al dit speelgoed heeft geme dat de moeilijkheid van de vragen gemiddeld niet uitga boven de vraag: 'Wat voor is het vandaag?' en dat de formule dateert uit de tijd de Flintstones. Slechts sporadisch is er een quiz dit daarbovenuit komt (zoals vroeger 'Twee voor twaalf' onlangs 'Per seconde wijzer beide van de VARA).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 10