George Carey nieuwe leider Anglicanen 5i Belgische joden vinden dat verplaatsing klooster Auschwitz te lang duurt fietd&cSowa/ttr brieven van lezer £elcl6e(3ou?a/nt kerk wereld beroepingen Oekrainse katholieken wachten op verlossend woord Achterkant van taal GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Qeid&iQowuvnt DONDERDAG 26 JULI 1990 PAGIN. Gevangenisstraf voor opsteller antijoods pamflet AMSTERDAM De rechtbank te Amsterdam heeft een man uit de hoofdstad wegens opzettelijke belediging van joden en negers en aanzetten tot haat tegen deze bevolkingsgroepen ver oordeeld tot vier maanden gevangenisstraf, waarvan drie voor waardelijk, met een proeftijd van twee jaar. Het vonnis was conform de eis van de officier van justitie. De man die enkele jaren geleden eveneens wegens belediging van de joodse ge meenschap tot een maand onvoorwaardelijke gevangenisstraf werd veroordeeld, stelde in 1987 het antisemitisch pamflet 'De Odinist' op en zond het naar een aantal kranten en in zijn ei gen ogen „zionistische" organisaties als het Anne Frank Huis en het Joods Historisch Museum. De man werd ook veroor- Paus roept op tot einde burgeroorlog Liberia VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft woensdag opgeroepen tot beëindiging van de burgeroorlog in Liberia. Het Afrikaanse land kan donderdag onmogelijk zijn nationale feestdag vieren, vanwege de bloedige strijd, de dood en de ver nietiging, aldus de paus. Tijdens zijn wekelijkse audiëntie riep de paus de strijdende Liberiaanse partijen op de dialoog aan te gaan en zich in te zetten voor het algemeen belang van de be volking. „We vragen God om verlichting van degenen die het lot van het land in hun handen hebben". De Italiaanse krant Avvenire berichtte woensdag dat de paus zijn bezoek aan Libe ria en andere Westafrikaanse landen in januari 1991 zal uitstel len vanwege het conflict. De woordvoerder van het Vaticaan wees er alleen op dat de situatie nog kan veranderen. De mensheid leest te veel om wijs te zijn en denkt te veel om mooi te zijn. Oscar Wilde Boesak breekt definitief met kerk en vrouw KAAPSTAD Dr. Allan Boesak heeft gisteren defini tief zijn ontslag aangekondigd als predikant van de Neder duitse Gereformeerde Sen- dingkerk (NGSK). Tegelijk maakte de 45-jarige anti- apartheidsstrijder bekend dat hij gaat scheiden van zijn vrouw. De kerkeraad van Bellville had Boesak twee weken gele den gevraagd geen ontslag te nemen. De kerk gaf hem drie weken bedenktijd om terug te komen van het besluit dat hij had genomen na onthullingen over een buitenechtelijke re latie met de blanke tv-produ- cer Elna Botha. Voorwaarde was wel dat hij deze verhou ding zou verbreken. Boesak treedt tevens af als sy nodevoorzitter van de NGSK. Hij blijft voorlopig nog wel voorzitter van de WARC, de Wereldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken. Hij blijft in deze functie, die hij sinds 1982 vervult, totdat het bestuur van de WARC zich volgende maand over zijn positie heeft beraden. Boesak schrijft in een verkla ring dat hij actief zal blijven in de Zuidafrikaanse politiek, waarin hij sinds ruim tien jaar een vooraanstaande rol speelt. „Ik ben bereid elke rol te spe len waartoe ik word geroe pen", aldus Boesak. „De mislukking van mijn hu welijk was al een feit voordat ik Elna ontmoette en wat er tussen ons bestaat is een per soonlijke aangelegenheid en niet iets waar ik me voor schaam. Ik zie dan ook geen geldige reden om dit contact te verbreken", schrijft Boe sak, die 21 jaar getrouwd is geweest. Hij is vader van vier kinderen. Elna Botha, de 30-jarige nicht van de vroegere minister van binnenlandse zaken Stoffel Botha, zei in een aparte ver klaring dat ook zij gaat schei den. Ze zal het contact met Boesak niet verbreken. Boesaks stap zal ongetwijfeld invloed hebben op de hereni ging van de NGSK (de voor malige NG-Kerk voor kleur lingen) en de NG-Kerk in Afrika (zwarten) die dit na jaar een feit moet worden. Boesak gold tot voor kort als de belangrijkste kandidaat om voorzitter van de nieuwe kerk te worden. Deze zal nu naar verluidt vertraging oplo pen. Boesak schrijft dat velen er bij hem op hebben aange drongen zijn kerkelijke func ties niet op te geven. Deson danks zag hij zich genood zaakt de „uiterst pijnlijke be slissing" te nemen. „Ik dank iedereen voor de steun en ik dank God voor het voorrecht dat ik Hem en de Kerk 23 jaar lang mocht dienen. Ik zal Hem nu op een andere ma nier moeten dienen", aldus Minder christenen in DDR dan werd aangenomen BERLIJN Het aantal chris tenen in de DDR is ongeveer eenderde minder dan tot nu toe door de kerken zelf werd aangenomen, zo blijkt uit een onderzoek van het instituut voor sociaal onderzoek in Oost-Berlijn. Bij een opiniepeiling, die in mei dit jaar werd gehouden, gaf 21 procent van de onder vraagden op lid te zijn van de Evangelische Kerk. Bij de Rooms-Katholieke Kerk was 3,6 procent aangesloten. De beide grote kerken publi ceerden eind vorig jaar cijfers over hun ledental in 1986. Van de 16,3 miljoen inwoners van de DDR zou 30,7 procent evangelisch zijn en 6,3 pro cent rooms-katholiek. Het to taal aantal christenen zou meer dan 6 miljoen zijn. Maar volgens de peiling van het in stituut voor sociaal onderzoek zijn waarschijnlijk minder dan 5 miljoen Oostduitsers bij een kerk aangesloten. Mgr. Karl-Heinz Ducke van de Oostduitse bisschoppencon ferentie is niet verrast over de nieuwe cijfers. Volgens hem geven ze een beter beeld van „de feitelijke identificatie met de kerk" dan de cijfers van de kerken zelf. De onderzoekin gen van de kerken werden al tijd onder moeilijke omstan digheden uitgevoerd. Ducke verwacht, dat de in voering van de kerkbelasting in de DDR binnenkort een goed beeld van het werkelijk aantal kerkleden zal geven. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Luxemburg (Ned. Prot. Gemeente) H. Stam, eervol ontheven predikant (leraar godsdienstonder wijs) te Nijverdal, die dit beroep heeft aangenomen. SELFMADE MAN VAN EENVOUDIGE KOMAF (Van onze correspondent Ro ger Simons) LONDEN Dr. George Carey (54), sinds 1987 an glicaans bisschop van Bath en Wells, wordt in januari geïnstalleerd als aartsbisschop van Canter bury. Zijn benoeming tot opvolger van Dr. Robert Runcie heeft in Engeland grote verrassing veroor zaakt, want Dr. Carey was, wat de Britten noe men, zelfs niet 'in the run'. Op zijn mogelijke keuze werd door nie mand geld verwed. Nu de kerkelijke commissa rissen bisschop Carey hebben voorgedragen en premier Thatcher hun keuze heeft be krachtigd (insiders zeggen dat de bewindsvrouwe er niet on deruit kon) prijst iedereen de vele goede eigenschappen van de aanstaande nieuwe aarts bisschop die de geestelijke lei der zal zijn van de ruim ze ventig miljoen anglicanen in de wereld. Aanvankelijk was verwacht dat premier Marga ret Thatcher haar keus zou hebben laten vallen op aarts bisschop John Habgood van York of op bisschop David Sheppard van Liverpool. Dr. Carey stamt uit een on christelijk gezin in Oost-Lon- den. Hij heeft niet als andere Engelse kerkleiders een parti culiere school bezocht. Zijn vader werkte als arbeider in een ziekenhuis. George Carey was 17 toen hij zich liet dopen en toetrad tot de Kerk van Engeland. Op dat moment had hij geen enkel diploma. George begon te studeren, be zocht het London College of Divinity en werd in 1962 tot priester gewijd. Vijfentwintig jaar later was Dr. Carey al bisschop. Deze 'self-made man' staat aangeschreven als een goed leider die met ieder een overweg kan. De toekomstige aartsbisschop van Canterbury behoort tot de evangelische vleugel van de Kerk van Engeland. Hij is een traditionalist, maar geen fundamentalist. Dit laatste wordt onder meer afgeleid uit zijn gunstige gezindheid ten aanzien van de campagne voor vrouwelijke wijdingen die ruzie dreigt te veroorza ken in de schoot van de angli caanse kerk. Ook de oecumenische bewe ging blijkt bisschop Carey nauw aan het hart te liggen. In dit verband wordt' ver wacht dat hij het goede werk van zijn voorganger Dr. Run cie zal voortzetten. Op poli tiek en sociaal vlak steunt Dr. Carey de groenen in hun Archiefopname van dr George Carey samen met zijn vrouw Eleen en de huidige aartsbisschop van Canterbury Robert Runcie. FOTO: AP strijd voor de bescherming van het leefmilieu. Hij be treurt de vele tekortkomingen van Thatchers milieupolitiek. De Britse premier is volgens bisschop Carey „lang niet groen genoeg". In tegenstelling tot andere anglicaanse theologen kleeft bisschop Carey de meer tradi tionele geloofspunten aan, maar dan zonder de bijbel al te letterlijk op te nemen. Hij is het in vele opzichten on eens met radicale anglicanen zoals de bisschop van Dur ham, die ooit de Verrijzenis „een goocheltoer met beende ren" noemde. Bisschop Carey windt er geen doekjes om. „Ik geloof", zegt hij, „dat Jezus gekruisigd werd, begraven en dat zijn koude stoffelijke overschot door God levend ten hemel werd opgenomen." Carey geeft toe dat hij een buitenstaander is, maar ge looft niet dat zijn benoeming een compromis is. „Ik ben nooit iemand voor het com promis geweest. Misschien ben ik vanwege mijn leeftijd of mijn bijzondere gaven be noemd. Ik neem aan dat men mij heeft aangewezen om dat gene wat ik te bieden heb", aldus de nieuwe aartsbis schop. Carey heeft acht boeken op zijn naam staan over uiteenlo pende onderwerpen als het bestaan van God en de sa menwerking met de Rooms- Katholieke Kerk. „Ik zal me net als in het verleden blijven uitspreken over verschillende onderwerpen. Ik wil een rijke en creatieve dialoog tussen kerk en staat, die zich beide voor belangrijke morele, soci ale en geestelijke problemen in onze samenleving geplaatst Aartsbisschop Robert Runcie, die in 1980 primaat van de Anglicaanse Kerk werd, be stempelde de keuze voor Ca rey als „fantasierijk" en noemde zijn opvolger een theoloog die veel respect af dwingt. Ook bisschop David Sheppard, die bij de bookma kers hoog genoteerd stond, sprak lovende woorden: „Hij is een begaafd en bekwaam man die de kerk en het land trouw en met kracht zal die- De rooms-katholieke aartsbis schop Basil Hume sprak de hoop uit dat hij met Carey net zo goed zal samenwerken als met Runcie. Bisschop Cormac Murphy-O'Connor, in de En gelse Rooms-Katholieke Kerk verantwoordelijk voor de oe cumene, had daar alle ver trouwen in: „Hij is een man met een oecumenische visie". BRUSSEL Als het aan een aantal joodse organi saties in België ligt, wordt 24 februari voortaan een 'dag van herinnering', totdat het Karmelietes senklooster definitief uit het voormalige concen tratiekamp Auschwitz is verdwenen. Op 24 februari 1987 zegden vier kardinalen het Joods Wereldcongres in Genève toe, dat het klooster binnen twee jaar zou zijn verplaatst. De Karmelietessen bevinden zich echter nog altijd in het voor malige theater van het kamp, waar tijdens de oorlog gifgas lag opgeslagen. Wel legde kardinaal Macharski in febru ari dit jaar de eerste steen voor een gebedscentrum ter vervanging van het klooster. De joodse organisaties hebben zich verenigd in het 'actieco mité voor respect voor het ge geven woord'. Zij wijzen erop, dat niet alleen het klooster nog altijd niet is verdwenen, maar dat er ook nog een reus achtig kruisbeeld bij het ge bouw is opgericht. Er zijn bovendien talrijke aanwijzingen, aldus het comi té, dat ondanks herhaalde be loften en het leggen van de eerste steen voor het gebeds centrum „noch het Vaticaan, noch de Karmelietessen, noch de Poolse kerk, noch het Poolse volk, noch de Poolse regering van plan zijn zich in de nabije of verre toekomst aan hun woord te houden'''. Het comité heeft de joodse ge meenschappen in andere lan den van Europa gevraagd zich bij de dag van herinnering aan te sluiten. Samen met het joodse ge meenschapscentrum in Brus sel houdt het comité in okto ber een congres over de Sjoa (uitroeiing van de joden) en de toeëigening daarvan door de kerken. Ook het christelijk anti-judaïsme en de rol die dat heeft gespeeld bij de op komst van het antisemitisme in' Europa moeten er aan de orde komen. Directeur R. Naftaniël van het Centrum Informatie en Documentatie Israël heeft medewerking aan het congres Het Karmelietessenklooster nabij Auschwitz. Het klooster ligt net naast de afrastering rond het eigenlijke vernietigingskamp. FOTO: AP geweigerd. Hij vindt het on juist de zaak van het klooster „aan te blazen", terwijl er een nieuw klooster wordt ge bouwd. „Het gaat langzaam, maar alles in Polen gaat lang zaam", aldus Naftaniël. Verder vreest hij dat de op dit moment uitstekende betrek kingen tussen Israël en Polen worden vertroebeld, als de kwestie van het klooster op een dergelijke manier aan de orde wordt gesteld. Een dag van herinnering van Ausch witz vindt Naftaniël op zich prima, maar niet als ze wordt gekoppeld aan een belofte die „op dit moment wordt geho noreerd". TILBURG Sorry. De Oekrainse katholieken wachten met smart op het moment waarop de Rus- sisch-orthodoxen dit ene woordje officieel over hun lippen krijgen. „Sor ry, maar het was niet onze wil dat jullie in 1946 bij ons werden ingelijfd. Wij stonden onder dwang van het Kremlin." Het zou de lucht enorm op klaren en de weg naar een echte dialoog tussen de Oek- rains-Katholieke Kerk en de Russisch-Orthodoxe Kerk openen, zegt dr. J.A.J. Meijer, directeur van het Apostolaat voor de Oosterse Kerken te Tilburg. Hij heeft onlangs voor zijn organisatie, een offi cieel instituut van de Neder landse Kerkprovincie, een be zoek gebracht aan de Oekrai- ne. Hoewel de Oekrains-Katho- lieke Kerk sinds eind vorig jaar feitelijk door de staat er kend is, omdat de parochies zich mogen laten registreren, is er van een officiële legalisa tie nog geen sprake. Zolang dat niet gebeurt, zal de regis tratie ook „uiterst moeizaam" blijven verlopen. Het komt geregeld voor dat deze van hogerhand - in Kiev of in Moskou - geblokkeerd wordt, heeft Meijer gemerkt. „De re gistratie stelt tot nu toe wei nig voor". De Oekrainse kwestie heeft het Apostolaat voor een deli caat probleem gesteld. Het on derhoudt contacten met alle Oosterse kerken en wil in dit Oekrainse conflict eigenlijk geen partij kiezen. Wel is Meijer ervan doordrongen „dat gerechtigheid voor dia loog komt. Er is de Oekrainse katholieken ruim veertig jaar onrecht aangedaan en dat moet door de Russisch-ortho- doxen worden erkend." De Oekrainse katholieken op hun beurt dienen gewezen te worden op de noodzaak van de oecumene. „Zij moeten de Russisch-orthodoxen niet zien als een soort boze schismatie- ken, maar als leden van een zusterkerk", aldus Meijer. Het Apostolaat moet hen helpen „de veertig jaren isolement" te boven te komen, onder meer door het zenden van de juiste theologische lectuur. Ingewikkeld De kerkelijke situatie in de Oekraine is ingewikkeld, vindt ook Meijer. De Oekrain se katholieken maakten zich eind zestiende eeuw los van de orthodoxen en sloten zich aan bij de kerk van Rome. Zij vieren als 'geünieerde' kerk de orthodoxe (byzantijnse, Griekse) liturgie, met slechts dit ene verschil dat zij niet de patriarch van Moskou, maar de paus van Rome in hun gebed gedenken. Na de Tweede Wereldoorlog werd de Oekrains-Katholieke Kerk, die vooral in het wes ten van de republiek te vin den is, door Stalin verboden. „Men werd zwaar gestraft voor de collaboratie met de Duitsers", zegt Meijer. Hij voegt er direct aan toe dat deze samenwerking met de vijand daar „heel anders dan bij ons werd beleefd. Men zag er een mogelijkheid in om on der het Sovjet-juk uit te ko men". Nadat de leiders van de kerk gevangen waren genomen, besloot een pseudo-synode tot opheffing van de Oekrains- Katholieke Kerk. De gelovi gen moesten lid worden van de Russisch-Orthodoxe Kerk, die tevens alle kerkgebouwen kreeg toegewezen. Sommige katholieken deden dat, ande ren sloten zich aan bij de Rooms-Katholieke Kerk (La tijnse liturgie) of gingen on dergronds. De Russisch-Or thodoxe Kerk en het Kremlin moeten nu volgens Meijer of ficieel verklaren wat iedereen al weet, namelijk dat de syno de van 1946 „vals" was. De laatste maanden is de ker kelijke situatie alleen maar complexer geworden, omdat een deel van de orthodoxen zich heeft afgesplitst van de Russisch-Orthodoxe Kerk en een eigen patriarch heeft aan gesteld. Deze onafhankelijke (autocefale) kerk, die kort na de revolutie van 1917 is ont staan en later eveneens we gens collaboratie met de Duit sers een verbod kreeg opge legd, is een groot voorstander van zelfstandigheid van de Oekraine. Ook binnen de Oekrains-Ka tholieke Kerk, die naar schat ting vijf miljoen leden heeft, is dit verlangen sterk aanwe zig, maar Meijer heeft de in druk dat het nationalisme hier minder politiek getint is. De leden van de kerk zijn er gewoon trots op dat ze Oek raïner zijn - dat is dan ook de reden dat ze los willen van de orthodoxen, want dat zijn overwegend Russen, legt hij uit. Meijer kan zich niet aan de indruk onttrekken dat het Kremlin en het patriarchaat in Moskou blij zijn met de kerkelijke verwarring in de Oekraine. De politici zijn bang voor een te grote in vloed van de nationalisten en proberen hun macht in stand te houden door het verdeel- en-heers-principe. En de ker kelijke leiding zal het prettig vinden dat de afgesplitste or thodoxen de nationalistische katholieken een beetje wind uit de zeilen nemen. Meijer was diep geroerd toen hij in Lvov werd uitgenodigd om bij (de in het geheim ge wijde) aartsbisschop Sternioek 's ochtends de liturgie te vie ren. Dat gebeurde niet in de beroemde St. Joriskathedraal - Sternioek mijdt alle inbe- slaggenomen kerkgebouwen totdat de teruggave officieel is geregeld - maar in zijn huis kamer. De 83-jarige doet dat zo al 31 jaar op zijn kamertje. „Hoe heeft u dat al die jaren volgehouden", vroeg Meijer onder de indruk. Ach, had de aartsbisschop met een glim lach gezegd, we zeggen zo vaak 'Uw wil geschiede', dus dat zal het wel zijn. Ook bij andere Oekrainse katholieken ontdekte Meijer een groot re lativeringsvermogen en een opmerkelijk gevoel voor hu mor. Voor Sternioek en de andere 27 Oekrainse bisschoppen was de eerste bijeenkomst in het Vaticaan, die vorige maand werd gehouden, van enorm belang. „We zijn hier om de hele wereld te laten zien dat we bestaan", zei hij in aanwe zigheid van de paus. Aan het slot van de historische bijeen komst riepen de bisschoppen Moskou op hun kerk te er kennen en boden zij de Rus sisch-Orthodoxe Kerk hun sa menwerking aan. De Vaticaanse diplomaat voor de Sovjetunie, Francesco Co- lasuonno, verwachtte dat het Kremlin de kerk voor sep tember zal legaliseren. Ook Sternioek denkt dat het niet al te lang meer zal duren: over een paar maanden zit ik in een van de bijgebouwen van de Joriskathedraal, had hij tegen Meijer gezegd. Sinds het historische bezoek van Sovjetleider Gorbatsjov aan de paus (december 1989) kan de legalisatie elk moment worden afgekondigd, zo lijkt het. Het Apostolaat wil echter hel pen voorkomen dat de Rus sisch-Orthodoxe Kerk „wordt leeggezogen. Want niemand heeft baat bij een inhoudelijk zwakke kerk, die geen ant woord heeft op de levensvra gen van miljoenen". (ling iet altei at v aan de VOLGENS minister Pronk van ontwikkelingssamenv j°' king bestaat er tussen hem en de Surinaamse premier Ar 0 in feite slechts één meningsverschil die hervatting van h aan de voormalige kolonie in de weg staat: „Arron stelt de Nederlandse koppeling van aanpassingsbeleid aan wikkelingshulp in strijd is met het onafhankelijkheids! drag uit 1975. Ik bestrijd dit, en nu zijn we het erover e dat dit geschilpunt bestaat". De reactie van de Surinaai werkgeversvoorzitter Joseph Brahim was heel prozaï „Terwijl het gras groeit, sterft het paard". De taal die iemand gebruikt, zegt veel over de gebruiker onze gespecialiseerde samenleving bedienen veel men zich van een vaktaal, met onder meer als kenmerk da voor allerlei nuances woorden en termen bestaan? Zo raadt een vaktaal dat de gebruiker veel weet of veel bel hecht aan waarover het in die taal gaat. Het collectief bruik van taal zegt op dezelfde wijze iets van een samei ving. De eskimo's bijvoorbeeld hebben een veelvoud woorden voor ons ene woord 'sneeuw'. Voor de bewoi van de koude poolstreek speelt sneeuw zo'n belangrijkej in hun leven dat zij een heel scherp oog hebben voor in ogen minimale of zelfs onzichtbare onderscheidingei 'soorten' sneeuw. Een voorbeeld dichter bij huis is het woorden dat boeren ter beschikking hebben voor alli soorten schoppen. Waar de stedeling 'gewoon' een schoj ziet, is voor het geoefend oog een schop voor heel specf gebruik: om zware grond mee om te spitten, om mest m< scheppen of om zand mee te verplaatsen. OOK op een andere manier is de taal als het ware een sP^ gel van de samenleving. Men kan bijvoorbeeld kijken n 0 de wijze waarop belangen of waarden in de samenlevanÉ worden verwoord. Wanneer een milieuramp plaatsheeft, i aai de schade worden uitgedrukt in kosten voor de schoonmi maar ook in de effecten ervan de mensen en voor het ei gisch systeem. In onze samenleving overheerst de tendens om de betektf van allerlei gebeurtenissen en ontwikkelingen uit te d&nj ken in economische termen; geld en goed bepalen in mate de wijze waarop wij over onze samenleving sprei e£. Het politiek bedrijf levert voor die stelling vele aanwij^ gen. De uitkomst van bijna elk politiek debat wordt immee] bepaald door de haalbaarheid van een voorstel in sociaal-I nomische zin. Een statiegeldregeling voor flessen en allioek milieumaatregelen in de landbouwsector zijn 'te duur';[vo< onderwijs moet onder slechtere omstandigheden gaan \Jlieul ken omdat er te weinig geld is; de tegenstellingen tusseife" milieuminister Alders en zijn collega Andriessen van ec<nof) mische zaken zijn een verwoording van belangen: Aljhee heeft het over een gezond milieu in 'natuurlijke' zin, |n d driessen heeft het over een gezonde economie. En waji tw denken van het conflict in de gezondheidszorg? De zorg i|>rgd mensen tenslotte komt ook daar ter sprake binnen de gf "o zen van een economisch debat. Lg™ hege HET is natuurlijk niet louter de politiek die er voor zf1™61 dat vrijwel elk maatschappelijk onderwerp ter sprake in termen van economie en geld. Onze samenleving als^rbr€ heel kiest daarvoor; met z'n allen vinden we onze portenj tu nee in elk geval van acuter belang dan op het oog veL- weg gelegen belangen zoals die van milieu of moraal. KeJ lijk spreekt geld een taal die we in ons ideologisch verder land in elk geval nog met z'n allen verstaan. Morele nor! en waarden zijn veel moeilijker 'verstaanbaar' te makeP discussies en besluitvorming, juist omdat we die niet kuij uitdrukken in 'bedragen' of in andere meetbare groothej ELKE manier van zeggen heeft een 'achterkant': wanl over het openbaar vervoer wordt gesproken op het ni# van geld en investering, dan zit 'achter' deze wijze van! drukken een éndere kant van de werkelijkheid, bijvoorbr die van milieuaspecten. Hoe sterker de 'ene kant' word| nadrukt, hoe meer kans er is dat die 'andere kant' veronachtzaamd of zelfs vergeten. Op allerlei niveaus i met berekenende overtuigingskracht vaak slechts 'één 1 belicht. De werkelijkheid wordt daardoor verengd tot i één aspect, vaak tot grote schade van de 'volheid' val werkelijkheid. Het is daarom goed temidden van stromei formatie en pogingen tot beïnvloeding, zich voortdurend 'andere kant' voor de geest te halen, om pas dan een 1 deling uit te spreken en beslissingen te nemen. Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondj stukken te bekorten. Asielverzoek Staatssecretaris Kosto van jus titie heeft het verzoek om asiel van de Filipijnse prof. José Maria Sison afgewezen. Ge lukkig maar. En het is te ho pen dat de staatssecretaris bij zijn besluit blijft. Deze man kon zijn staatsondermijnende activiteiten tegen de in zijn land wettig gekozen dem( tische regering hier in N« land in zijn kantoor in Uti rustig voortzetten.. Het is c grijpelijk dat onze Neder) se regering dat heeft toej ten en deze man al niet eerder uitgewezen heeft, slotte is de Filipijnen eei bevriende natie. C. Jansen, DEN HAAG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apotheker sdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 u.k— Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giroka< per maand f. 24,85 per maand per kwartaal 74,10 per kwartaal f. per jaar 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk]^ 070- 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2