II kerk wereld God ontmoeten door 'naar binnen te kijken' Kritiek Onderwijsraad op voorstel basisvorming CcidócSoiwcwi brieven van lezer mT CcldócCouxcmt Mensen op zoek naar bezieling beroepingen Schoolwijzer GEESTELIJK LEVEN/OPINIE vrijdag 20 juli 1990 pagi] NE Vaticaan komt gedeeltelijk tegemoet aan salariseisen werknemers VATICAANSTAD De 3500 werkne mers van het Vaticaan krijgen een toe slag op overwerk die elke zes maanden aan de inflatie in Italië wordt aangepast. Tot nu toe was alleen het basissalaris ge ïndexeerd. Bovendien krijgen de werkne mers een eenmalige uitkering om de ach terstand te compenseren die ze de afgelo pen vijf jaar hebben opgelopen doordat hun salarissen onvoldoende werden aan gepast aan de prijsstijgingen. Dat heeft kardinaal-staatssecretaris kardinaal Agostino Casaroli de werknemers meege deeld. Hij komt daarmee gedeeltelijk te gemoet aan de salariseisen van de werk nemers. De nieuwe regeling geldt met te rugwerkende kracht vanaf 1 januari dit jaar. De voorzitter van de vakbond van Vaticaanse werknemers, Mariano Cerul- lo, ziet de toezegging van Casaroli als een eerste stap en een goed uitgangspunt voor verdere onderhandelingen over de eisen die de vakbond in september vorig jaar bij het staatssecretariaat heeft gedepo neerd. Voor werknemers die nooit of vrijwel nooit overuren maken, is er bijna niets veranderd, aldus Cerullo. Werknemers die in de laagste van de tien salarisschalen zitten, verdienen ruim 1 miljoen lire (ongeveer 1600 gulden) per maand. Werknemers in de hoogste sala risschaal kunnen op 1,7 miljoen lire (on geveer 2550 gulden) per maand rekenen. Het is geen schande in de modder te vallen, maar het is schande er niet uit te willen opstaan. Italiaans spreekwoord TIJDGEEST WEKT BELANGSTELLING OP VOOR MYSTIEK DEN HAAG Het kan niet toevallig zijn: zoveel boeken over (christelijke) mystiek in zo korte tijd. Verschillende uitgevers hebben de tijdgeest ken nelijk zo aangevoeld en zijn met uitgaven geko men die ieder op eigen wijze uitdrukking geven aan dat brede verschijn sel mystiek. Eigenlijk is het niet doenlijk om die verschillende boeken over diverse aspecten van mystiek onder één noemer te brengen. Want 'mystiek' is dan wel het trefwoord, het is tegelijkertijd een verzamel naam voor allerlei betekenis sen. Een van de nieuwe uitgaven over een mystiek onderwerp is een vertaling van een werkje van een bijzonder in teressante figuur: (pseudo) Dionysius de Aeropagiet. Hij leefde in het begin van de zesde eeuw, maar schreef boe ken die suggereerden dat de auteur de Dionysius was die zich bekeerde nadat hij de apostel Paulus had gehoord in Athene (in het bijbelboek Handelingen wordt Dionysius genoemd). Lange tijd hebben de werken van Dionysius veel aanzien gehad in de kerkelij ke traditie en de christelijke mystiek is zonder zijn 'in breng' eigenlijk nauwelijks voorstelbaar. Pas in de zes tiende eeuw werd Dionysius ontmaskerd als de 'pseudo- Dionysius'. Een voorbeeld van de invloed op het kerkelijke erf is zijn 'Hemelse Hiërarchie'. De gro te Thomas van Aquino ba seerde zich voor zijn engelen leer die gedurende eeuwen het rooms-katholiek spreken over engelen bepaalde ba seerde zich grotendeels op het werk van de pseudo-Dionysi- us en in onze tijd kennen an- troposofen de onbekende au teur uit de zesde eeuw nog de autoriteit toe van een grote le raar, juist ook op het punt van de engelenleer. Het werkje 'Over mystieke theologie' van Dionysius werd door- de Brusselse filosoof Ben Schomakers vertaald en door middel van essay toegelicht. In die uitvoerige toelichting wordt geschetst hoe Dionysius zich voegt in de vroeg-christe- lijke traditie van het neo-pla- toons denken. Al heel snel na haar ontstaan ging de kerk spreken met de mond van de Griekse filosofen en christelij ke theologische debatten had den dan ook de trekken van het filosofische dispuut. Zo werd een van de grote filoso fische problemen van de neo- platonici, namelijk hoe het precies zit met het unieke eer ste beginsel de oorzaak van alles tot een theologisch probleem. Zo wordt God de Gravure van Johannes Arndt in een Nederlandstalige uitga ve (1665) van zijn gebeden boek: 'Het Paradijshofken'. hoogste Zijnde, een Opperwe zen dat onveranderlijk in zichzelf rust, onkenbaar is voor de zijnden, maar die toch op bijzondere wijze verbon den is met de wereld. Met verstand kom je niet uit de problemen die zo ontstaan, want hoe kun ie iets zeggen over God als die onkenbaar is? Net als zoveel neo-platonici doen, zoekt Dionysius de 'op lossing' in de mystiek. Wan neer het verstand ophoudt kan er ruimte komen voor iets anders: de mystieke weg van het weten zonder kennis, van de ervaring die de totale inzichtelijkheid biedt, het echte 'zien' of ervaren van de 'oorzaak aller dingen'. Over die weg gaat het boekje van Dionysius. Ware christendom Een van de middeleeuwers die Dionysius hebben becom mentarieerd was de invloed rijke Dominicaan Johannes Tauler (midden veertiende eeuw). Hij was geestelijk leer ling van Meister Eckhardt en die op zijn beurt onderging ook invloed van Dionysius. Van Tauler zijn veel preken bewaard gebleven en dat feit maakt het mede mogelijk om te constateren dat de Luther- se(!) predikant Johannes Arndt (1555-1621) voor zijn werk: 'Ware christendom' soms letterlijk teruggrijpt op het werk van Tauler en via hem is ook Arndt verbonden met Dionysius. Arndt heeft voor generaties christenen in vele landen enorme betekenis gehad. Zijn 'Ware christendom' be staande uit drie boeken be leefde vele herdrukken in vele talen, waaronder de Ne derlandse. Het derde deel is opnieuw in het Ne derlands verschenen, toege licht door de Amsterdamse lu therse predikant ds. J. Hap pee. In het opschrift van het boek staat waar het Arndt om is te doen: 'Hoe God de schat, namelijk zijn Rijk, j_ legd heeft in het hart van mensen als een verborgen schat in de akker, als een god delijk licht van de zielen en hoe dat in ons is op te wekken en te zoeken'. Daar gaar het bij mystici om: God ontmoe ten door 'naar binnen' te kij ken. Kruispunten Mystieke teksten als die van Arndt zijn voor de twintigste eeuwse leken-lezer nauwe lijks te begrijpen (wie weet ze behoeven toelichting. Dat is kennelijk ook de ge dachte geweest bij de uitgave: 'Kruispunten in de mystieke traditie'. Daarin 'tekst en con text' van Meester Eckhardt, Jan van Ruusbroekc, Teresa van Avila en Johannes van het Kruis. Dr. H.H. Blommes- tijn en dr. F.A. Maas kozen, vertaalden en leidden de tek sten in. Onder de titel 'De Minne is al' verzamelde Jo hannes Thiele negentien por tretten van vrouwelijke mid deleeuwse mystieken (Hade- wych ontbreekt!); Ton van der Stap vertaalde de bijdra gen. Een boek dat de brede waaier van betekenissen van mystiek op uitstekende wijze in kaart brengt is dat van Bruno Bor- chert: 'Mystiek. Het verschijn sel, de geschiedenis, de uitda ging'. Op overvloedige wiize krijgt de lezer inzicht in alles wat in aanmerking komt voor de titel 'mystiek'; Borchert ziet mystiek als een algemeen menselijke mogelijkheid, van alle tijden en van alle plaat sen. Christelijke begrenzingen zoals die in de traditie vaak zijn geplaatst zowel van rooms-katholieke als prote stantse plaatst Borchert daarbij niet. Borchert conclu- deertdat er 'vele wegen' zijn voor de menselijke eigen schap 'op zoek te zijn' naar wat boven of' achter de alle daagse werkelijkheid is. Waar het om gaat is een 'eigen weg' te vinden. LÜTSEN KOOISTRA Bruno Borchert: Mystiek. Uitgave Gottmer, prijs ƒ69,50. Pseudo-Dio- nysius de Areopagiet, Ben Scho makers vertaling en essay: Over mystieke Theologie. Uitgave Kok Agora. Prijs ƒ34,-. Johannes Arndt: Het derde boek van het Ware Christendom. Vertaald en toegelicht door ds. J. Happee. Uit gave Kok, prijs ƒ35,90. H.H. Blommestijn en F.A. Maas: Kruispunten in de mystieke tra ditie. Uitgave Meinema, prijs ƒ27,50. Johannes Thiele red.: De Minne is al. Uitgave Meinema, prijs 35,-. DEN HAAG Talloze men sen hebben voor hun (geloofs)leven veel gehad aan teksten van mystici. De aan tallen waarin sommige boe ken werden gedrukt en her drukt zijn daarvoor een goede aanwijzing. Alleen al van het boek van de zestiende eeuwer Johannes Arndt: 'Het ware christendom' zijn tot laat in de negentiende eeuw in di verse landen honderden drukken verschenen. Net als in zijn 'Paradiesgart- lein', een gebedenboekje dat tot in onze eeuw werd her drukt, heeft Arndt met zijn Ware Christendom kennelijk een toon getroffen die veel mensen aanspreekt; niet voor niets wordt zijn boek gere kend tot de de 'oude troost boeken' waarin dagelijks werd gelezen. Wat het precies is geweest dat zoveel mensen aan Arndt heeft gebonden, is niet zo ge makkelijk na te gaan. Waar schijnlijk ging het al die men sen toch om zoiets als de ont moeting tussen God en men sen, de ervaring van God en om vereniging van God en mens, bij uitstek het thema van de mystiek. Wellicht ver woordde Arndt precies wat mensen ervoeren of graag wilden ervaren: het boven het 'normale' kennen uitstekende weten dat God er is; het besef dat de mens zichzelf pas wordt wanneer hij in zijn ziel als het ware plaats maakt voor God. Arndt zegt het zo: het 'inwen dige zoeken' naar God ge beurt wanneer een mens in gaat in de grond van zijn hart en daar het Rijk Gods waar neemt dat in ons is (vgl. Lucas 17 21). Want als het Rijk Gods in ons is, dan is God zelf in ons met al zijn goedheid. Daar is God de ziel meer nabij en meer inwendig, dan de ziel dat zichzelf is'. Het boekje van Arndt maakt ook duidelijk waarom de kerk vaak een 'dubbele' houding tegenover mystiek heeft inge nomen. Er zijn legio processen tegen en veroordelingen van mystici geweest, maar net zo talrijk zijn de bewegingen te gen die druk in; steeds heb ben mensen behoefte om an ders over God te denken dan de officiële kerk goeddunkt. De bezwaren van de kerk zijn voor een deel best te begrij pen: Zó subjectief over God spreken en Hem eigenlijk al leen kennen via het gevoel, heeft het gevaar in zich van sectarisme, van een verteke ning van wie God is naar ei gen goeddunken. De openba ring via Woord (Reformatie) en Kerk (Catholica) is nodig om mensen te vormen en hen te begeleiden op het spoor naar Hem' Of, anders gezegd, in de mystiek is er de on-mid- delijke ervaring van God en de be-middeling van Woord en Kerk is daar niet mogelijk. Kenmerkend voor alle mys tieke teksten is de verwijzing naar een andere werkelijk heid, het gericht zijn op de vereniging met God. Het is de mens kennelijk aangeboren om niet te kunnen blijven staan bij wat voor handen is; er is de behoefte om boven de zichtbare werkelijkheid uit te stijgen. Het redelijke verstand is voor die transcedentie een te enge begrenzing; mensen laten de redelijkheid achter zich en stijgen op in een unie ke, niet te verwoorden erva ring: de extase. Bewegingen als New Age en alles wat daar in past ge ven aan hoe in onze tijd veel mensen niet genoeg hebben aan de eenzijdig-verstandelij- ke manier van denken en doen. Ze zoeken naar dat an dere, naar God, maar ze kun nen hun religieus-zijn niet meer beleven in traditionele godsdienstige kaders. Wellicht leggen die de zoektocht naar God te veel vast in dogma's en voorschriften, in regels en in belijdenissen. Die werden ooit echt beleefd, maar ze zijn voor velen nu een dode letter. De 'ziel' is er uit. Maar toch hebben mensen die ziel nodig, schrijft Arndt, om God te kunnen ontmoeten. Misschien ligt daar wel een van de redenen voor de inte resse in mystieke lectuur: mensen zijn op zoek naar 'be zieling' om God te kunnen ontmoeten en Meester Eek- hart, Teresa van Avila, Jo hannes Arndt en al die ande ren hebben wat dat betreft heel wat te vertellen. Woningnood De komst van de Sovjet-joden in Israël leidt tot grote woning nood onder joden die al in het land wonen. Gezinnen worden gedwongen in tenten te bivakkeren. Op de foto: een vader die zijn kinderen wast, achter de tent in een kinderbadje.foto: afp Hongaarstalige predikant in Roemenië vermoord DEN HAAG De 36-jarige Hongaarstalige hervormde predikant Istvan Kulcsar uit Mineu in Roemenië is woens dag vermoord. Zijn lijk werd gevonden in een vuilnisvat bij het station van Baia Mare. Dat is in kringen van de her vormde kerk in Hongarije vernomen. Kulcsar was woensdagmorgen uit Mineu vertrokken naar het station van Baia Mare, waar hij de trein naar zijn ge boorteplaats wilde nemen. Daar wilde hij het graf van zijn onlangs overleden schoonzuster bezoeken. Binnen de Hongaarse her vormde kerk wordt vermoed, dat Kulcsar het slachtoffer is geworden van nationalistische Roemenen, die vrezen, dat de Hongaarse minderheid in Roemenië streeft naar af scheiding van Transsylvanië, de rijkste provincie van Roe menië. Kulcsar schreef regel matig artikelen in een Hon gaarstalige krant, waarin hij opkwam voor de rechten van de Hongaarse minderheid. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Oosterland en Ouwerkerk (Z) J. C. Hanekamp te Bredevoort; te Uddel P. J. Teeuw te Moordrecht (deel gemeente Bethel). Beroepen te Lange- rak M. van Duijn, kand. te Katwijk aan den Rijn. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Garrelsweer i.c.m. Ten Post drs. J. Schoemaker, kand. te Kampen. De discussies over de ba sisvorming zullen het on derwijs nog een flinke tijd bezighouden. Het wetsvoorstel in zijn door het huidige kabinet ge wijzigde vorm ligt thans bij de Tweede Kamer. Daar zal het het wel ha len. Van belang zijn na tuurlijk welke amende menten staatssecretaris Wallage daarbij zal moeten accepteren. Daar om is het goed eens te letten op de kritiek die de Onderwijsraad op het stuk heeft. De Onderwijsraad is het be langrijkste adviescollege van de overheid op het gebied van het onderwijs. Hij is ingesteld na de beëindiging van de Schoolstrijd, namelijk in 1919. De regering is verplicht het advies van dit college in te winnen over alle belangrijke voorgenomen maatregelen op het gebied van het onderwijs. Daarbij moet de Raad een in termediaire rol spelen om de gelijkstelling tussen openbaar en bijzonder onderwijs te blij ven realiseren. Verder fun geert hij nog als beroepsin stantie. Daarom is bijvoor beeld bij elk wetsvoorstel op het gebied van het onderwijs dat naar de Tweede kamer gaat het advies van de Onder wijsraad daarbij gevoegd. Kritisch. De onderwijsraad is niet tegen het wetsvoorstel over de ba sisvorming, maar evenals in 1987, toen hij het wetsvoorstel van minister Deetman moest beoordelen, is er toch nogal wat kritiek. Het is interessant voor alle belanghebbenden om ervan kennis te nemen hoe dit nuchtere onafhanke lijke college over allerlei strijdpunten oordeelt. Dat oordeel gaat vergezeld van de zeer nadrukkelijke op merking dat „veel, zo niet al les" zal afhangen van het zo geheten flankerend beleid van de overheid, dus bijvoor beeld de nascholing, de ver sterking van het manage ment, de leerlingbegeleiding, de materiële toerusting in de nieuwe vakken en het ont wikkelen van het nieuwe les materiaal. Waarschuwend wordt daaraan toegevoegd, dat dit ontwikkelen niet door de overheid mag geschieden! In dit verband is de Raad nogal somber over de geplan de invoeringsdatum 1 augus tus 1992, met een voorberei dingsjaar in de cursus 1991- door drs. K. de Jong Ozn. Kerndoelen. Een meer globale formulering van de eindtermen, die nu kerndoelen gaan heten, heeft de bezwaren van de Raad op dit punt niet weggenomen. Hij is b.v. nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van het vaststellen van kern doelen voor het basisonder- len in het voortgezet onder wijs is men van mening dat die door de desbetreffende scholen zelf zouden moeten worden vastgesteld, eventueel op grond van richtlijnen/ voorschriften van de over heid. Wat de relatie kerndoelen en de vrijheid van onderwijs be treft refereert de Raad nog eens aan het rapport van de commissie-Hirsch Ballin ter zake, waarop de regering nog steeds niet heeft gereageerd(i). En dan komt een belangrijke zin: 'Het komt de Raad noch tans voor dat ook een wetge ver c.q. een minister die zich nauwgezet aan de Grondwet houdt niet kan voorzien of het bevoegd gezag van een bijzondere school bij het con cretiseren van dè kerndoelen van welk vak dan ook in het leerplan/schoolwerkplan op problemen zal stuiten die sa menhangen met de grondslag van de school.' En daarom wil de Raad dat niet alleen voor geschiedenis en staatsinrichting maar voor alle vakken ontheffing zal kunnen worden verkregen om de rijkskerndoelen te vol gen. Zulks op grond van be zwaren verband houdende met godsdienst of levensbe schouwing. Hier zal in de Tweede kamer nog eens pittig over moeten worden gediscussieerd. Want, als een instituut dat zich spe ciaal met de vrijheid van on derwijs moet bezighouden zo oordeelt... Trouwens, laten we de Eerste Kamer in dit ver band ook niet vergeten. Mocht men menen dat de scholen dan nog wel genoeg vrije ruimte zouden hebben om de eigen doelen na te stre ven, dan kan men ook nog le zen, dat door allerlei wijzigin gen „de vrees van de Raad voor een te overladen vrije ruimte niet is weggenomen." Voorzieningen. Onder dit hoofd bespreekt de Raad het voorstel om de op heffingsnorm van scholen voor lbo, mavo, havo en vwo te verhogen tot 240 leerlin gen. Vooral t.a.v. het mavo en het lbo heeft de Raad hier grote bezwaren tegen. Hij schrijft, dat de overheid zal moeten aangeven of deze ri goureuze verhoging (met de daaruit voortvloeiende fusies) als een eis van deugdelijkheid kan worden aangemerkt. Dat wil dus zeggen, dat de over heid moet kunnen aangeven, dat de scholen groter moeten worden om beter onderwijs te kunnen geven. Dit nu is nim mer aangetoond. Het gaat meer om bezuinigingen. Verder schrijft de Raad dat door die schaalvergroting dan sowieso de vrijheid van rich ting geweld aan zal worden gedaan 'omdat de ruimte voor het instandhouden van scho len van een bepaalde richting zal worden beperkt'. Dat wil zeggen: als er op grote schaal zal moeten worden ge fuseerd, dan zullen bijvoor beeld protestants-christelijke en katholieke scholen noodge dwongen moeten gaan samen smelten met scholen van een andere richting. Het advies van de Raad is daarom om als benedengrens 180 leerlingen aan te houden. Dat lijkt me een stuk acceptabeler. Grote bezwaren heeft de Raad verder tegen de rol die in het wetsontwerp aan de Provincie wordt toegekend bij het stichten en opheffen van scholen. Daarbij, het kan niet worden ontkend, dreigt zeer zeker rechtsongelijkheid tus sen de verschillende provin cies, daar men zeker niet overal dezelfde koers zal vol gen. Nogmaals wijs ik op het grootste gevaar dat de invoe ring van de basisvorming -die wel door moet gaan!- bedreigt: dat men vele scholen tegelij kertijd zo opzadelt met de problemen van gedwongen fusies, dat men de eerste jaren volstrekt niet toekomt aan de broodnodige onderwijskundi ge vernieuwing die men wil bereiken. ieu nd Snoeien in subsidies •n mi te o) rriëi tt offe JltET bezuinigingsakkoord van het kabinet-Lubbers e\ jr heeft geen warm onthaal gekregen. Werkgevers- en \n de nemersorganisaties en de politieke oppositie noemden uiste gesproken snoei-operatie met ruim één miljard gulden ffcijn r sieloos, bleekjes en onvoldoende. Alleen CDA-fractievopaen ter Brinkman stond langs de zijlijn te juichen. KRITIEK op een ontwerp-begroting is sinds jaar en da^icht vast ritueel. Omdat ombuigingsoperaties per definitie dqo^ ren van het politieke compromis dragen, krijgen ze z^ aar een schoonheidsprijs. Naarmate het rijk krapper bij ka"1 d worden de ministers bovendien meer uitgedaagd tot erd v" boekhouden, hetgeen extra munitie voor kritische kant ningen oplevert. HEBBEN de kritici ook gelijk? Maar zeer ten dele. Bi eerste grote begrotingsklus heeft minister Kok van F ciën allerminst slappe knieën gekregen. Overschrijding! de verschillende departementen zijn voor het overgrote gecompenseerd, eerder werd het wir-spook in de kast borgen en geld vrijgemaakt voor de koppeling van uitk gen aan lonen. De grootste pluim verdient de nieuwe n ter van financiën echter voor het voorstel te snoeien ii woud van subsidieregelingen. D I gen aar< iE1( OnNO RUDING, oud CDA-minister van financiën, anie een beetje zuur tegenaan hebben gekeken. Zeven jaarelijl vocht hij vergeefs tegen de wildgroei van ruim 720 sjig r dieregelingen, die gezamenlijk jaarlijks zo'n veertig mjCD. opsouperen, maar zonder resultaat. Het feit dat Kok ^gen reeds in geslaagd is een bescheiden begin te maken me^t c zuinigingen op dit punt zegt veel over de goede samert all king tussen de twee managers in het kabinet: premiëmai vice-premier. Waar Ruding nog al eens gepasseerd |h.®e door een solistisch optredende premier, treden Lubbere^ns Kok nu op als een hecht team. Eitk DAT het overleg in de ministerraad zoveel tijd vel kwam vooral doordat Lubbers en Kok de bewindsliedeiL g- voor één in de biechtstoel zetten om een heel scala vaiLpp, zuinigingsvoorstellen te bespreken. Omdat het te snoeiei, c drag te overzien was, werd de oplossing gezocht in eenkvee reeks kleinere maatregelen. De tijdsdruk (thuis stondel1 ee vakantiekoffers al gepakt) zorgde er zoals gebruikelijke"' dat de meeste bewindslieden uiteindelijk met de maatre£n°j instemden. Ook de meeste claims voor extra geld (aanv^e lijk ruim 300 miljoen, uiteindelijk circa 60 miljoen) jn t den ingeslikt. (ver felid HELEMAAL uit de zorgen is het kabinet echter nogjt n Er moet vóór Prinsjesdag nog een gaatje van een paar |teld derd miljoen gulden weggewerkt worden, vermoedelijlibsit een beperkte lastenverzwaring. De ministers hebben bof111 1 dien nog wat huiswerk meegekregen: zij moeten zélf uiLf ken waar zij het komende jaar willen snoeien in de subs)Ler( [op Aan dat laatste is te zien dat niet alleen Kok maarj? J Lubbers een zwaar stempel op dit plan heeft gedrukt. AL y. aan de PvdA-leider had gelegen zouden bepaalde subsL? bij voorbaat zijn uitgezonderd. Nu is het zo dat in beg alle regelingen onder het mes gaan. Dat zal ook de CDAgen: merleden Brinkman en Terpstra verheugd hebben. Alf de aan hen ligt is de één-procentsmaatregel nog maar het van een veel omvattender operatie. heid Dat verklaart ook de gereserveerde reactie van de P,w^. fractie op het begrotingsakkoord. Zetten de CDA-bewin<?j°( den Heerma en Maij-Weggen immers het mes in de subs^ op treinkaartjes en huurpenningen, dan komt daarmebve door de PvdA en ook door Kok zo vurig bepleite j D ke inkomensontwikkeling in de knel. De bezuiniging opi sidies kan nog een onverwacht gevolg hebben: het kann2 aanslag betekenen op het met veel moeite vrijgemaakte voor nieuw beleid. Kok heeft zijn geestverwanten in het kabinet opgerois- het nieuwe beleid en de minima bij de bezuinigingen zo^1"' mogelijk te ontzien. Maar of dit lukt zal pas blijken september de Miljoenennota wordt gepresenteerd. Dan i tevens duidelijk hoe hoog de rekening is die de social^", moeten betalen voor hun deelname aan de macht. Zwitsers (4) Naar aanleiding van een reac tie in deze rubriek op mijn brief over de Zwitserse rooms- katholieken het volgende: na tuurlijk kan ik mij, als zovele anderen, uit laten schrijven uit de kerk. Dat is een simpele formaliteit, de kerk is toch al tot op de helft of minder gere duceerd, dus één meer of min der maakt ook niet uit. Ook hoeft de leiding van de kerk niet door de gelovigen te wor den overgenomen, wat de kerk nodig heeft is een goede, eerlijke leiding. Geen directio- raal gezag. De macht van paus en curie is niet ingesteld door God, maar na de eerste eeuwen van chris tendom is leiding macha^, worden en zet zich nog e^t voort. De hoogmoed va^ kerk om als eenmansle^j de absolute waarheid te opeisen is de kwalijke Op die manier wordt de een afgod (baalgod). In ee^ zicht had de briefschrijv<g lijk: „De kerk is God". niet van de paus, noch v; curie en de uitverkoren schoppen. De weg van van Nazareth, die ieder vig mens volgt of wil v(ld geldt niet alleen via de kerk, maar is gelegen i voorbeeld dat Jezus g; niets anders. J.J. Hakvoort-d'Anjou, DEN HAAG. (Discussie gesloten, red.) Uitgave. Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon 071-122 244 Postadres: postbus 11. 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaa per maand 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar f. 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2