Hindoes links, moslims één deur verder HELP HELPEN: brieven van lezeii kerk wereld beroepingen Sleutelteksten bevrijdings theologie bijeen gebracht Joodse gemeenschap in Oekraine floreert weer £cidóc6omo4F Gastvrijheid 1 JSr Ceidóe 0oma/nt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ceidac Soman! WOENSDAG 18 JULI 1990 PAGIlif] Wereldraad van Kerken kritisch over Schengen-verdrag GENÈVE De Wereldraad van Kerken verwijt de vijf landen, waaronder Neder land, die het Verdrag van Schengen hebben getekend, dat zij de groeiende angst van de kiezers voor vluchtelingen hebben „uitgebuit" om asiel zoekers te weren. In een brief aan de meer dan 300 lidkerken roept de We reldraad de vijf Schengen- landen alsmede de andere landen in Oost- en West-Eu ropa op om de universele ver klaring van de rechten van de mens van de Verenigde Na ties tot uitgangspunt van hun vluchtelingenbeleid te maken. Volgens artikel 14 van deze verklaring heeft „iedere mens het recht asiel te zoeken en te verkrijgen". Europa mag vol gens de Wereldraad geen „vesting" worden tegen diege nen onder de 15 miljoen asiel zoekers in de wereld die zich in dat werelddeel willen ves- Waar iemand niet wordt toe gestaan zijn grondrechten uit te oefenen, moet de VN-con- ventie over de rechtspositie van vluchtelingen uit 1951 van kracht zijn, schrijft de Wereldraad. Deze conventie kent alle mensen het recht toe hun grondrechten in vrijheid uit te oefenen. Iedereen die om zijn ras, godsdienst, poli tieke overtuiging of lidmaat schap van een bepaalde socia le groep vervolging vreest, moet recht op asiel in een an der land hebben, meent de Wereldraad. Volgens de raad zal de kwali teit van de toekomstige demo cratische staten in Europa worden afgemeten aan de ma nier waarop „vluchtelingen en asielzoekers in ons midden worden behandeld". Iemand die iets te zeggen heeft, wordt nooit een groot redenaar Finlay Peter Dunne GEESTELIJKE VERZORGING WERELDSPELEN GEHANDICAPTEN ASSEN Carl Lewis, Andre Agassi, Nelli Coo- man. Stuk voor stuk top sporters die niet te be roerd zijn om op z'n tijd een schietgebedje te pre velen voor een snellere sprint of een nog hardere ace. Of het Cooman-ef- fect ook al heeft toegesla gen op de Wereldspelen voor Gehandicapten in Assen, is tot nog toe niet bekend. Feit is wel dat het religieuze leven van deelnemers en begelei ders er niet hoeft te ver pieteren. H. Feijen uit Zwiggelte is in het dagelijks leven directeur van een kinder-psychiatrisch ziekenhuis in Rolde. Maar nog tot en met 25 juli leiden hij en collega J. Noorda de af deling Geestelijke Verzorging van de Wereldspelen voor Gehandicapten in Assen. Liefst zeven 'denominaties' kunnen in de speciale ruim ten van dit geestelijk afhaal- restaurant hun dagelijks brood halen. Gele borden met grote pijlen wijzen joden, moslims, boeddhisten, huma nisten, rooms-katholieken, protestanten en hindoes naar de betreffende gebedsruimtes. „De behoefte van de sporters is het uitgangspunt. Ons win keltje is maar klein, maar het assortiment is met zorg sa mengesteld". Het is de eerste keer dat op een groot sporttoernooi voor gehandicapten de geestelijke zorg serieus is aangepakt. Bij de Olympische Spelen voor gehandicapten in Arnhem (1980) deed de afdeling Recre atie het erbij. Het gevolg was dat gebed en meditatie onder sneeuwden onder de disco- dreun. Acht jaar later bij de Paralympics in Seoul drukten ijverige Amerikaanse evange- lisatiegroepen hun stempel op het gebeuren. Assen '90 wil het zover niet laten komen. Uitgangspunt is de geestelijke behoefte van de 2000 sporters en 750 begelei ders uit 49 landen. Voor iede re denominatie is een ruimte ingericht. Een spreekkamer voor joden, een oecumenische zaal voor rooms-katholieken en protestanten, een offerka- FOTO: PERS UNIE mer voor hindoes of een ruimte met een boeddhabeeld. Er is ook een gebedsruimte voor moslims, waarvan de poort richting Mekka is ge plaatst. Ondanks alle betrachte zorg vuldigheid gaat er wel eens iets mis. De gereformeerde predikant ds. Joop Visser, ge reformeerd gehandicapten pastor, heeft daarvan een aar dig voorbeeld. „Een collega bood een moslim een colaatje aan. Hop in de ene hand het flesje, en met de linker gaf 'ie het glas. Helaas een grove be lediging voor moslims. Met de linkerhand worden door mos lims alleen sanitaire bezighe den verricht". Ds. Visser vertelt wel wat zor gen te hebben gehad voor de Iraniërs en de Iraqis. Behalve de godsdienstige verschillen, speelt de inmiddels afgelo pen bloedige oorlog tussen beide landen een rol. Vrijwel alle Iraanse deelnemers zijn jongens die aan het front hun handicap hebben opgelopen. Opvallend is dat de christe nen het een beetje laten afwe ten wat betreft de opkomst; de moslims komen trouw. Zij moeten iedere dag hun reli gieuze plichten vervullen. Dat geestelijke verzorging niet iets is dat boven dagelijk se beslommeringen is verhe ven, wordt bewezen wanneer een medewerker meldt dat 'de kok' is aangekomen. Het is een kok uit een Utrechts ziekenhuis die ritueel kan slachten. Naar Assen gevlo gen na speurwerk van de af deling Geestelijke Verzorging. De 325 islamieten in de Villa- ge kunnen vanaf vandaag verzekerd zijn van gezonde en vooral reine kost. „Ook daar zorgt Geestelijke Verzor ging voor", aldus een trotse Feijen. STEVEN EMMENS Seminarie na ingrijpen heropend SAO PAULO De Brazili aanse aartsbisschop Jose Car doso heeft besloten tot de her opening van het seminarie in Recife, dat vorig jaar op last van het Vaticaan zijn deuren moest sluiten. „De theologische richtlijnen voor het seminarie zullen aansluiten bij de traditionele theologie van de kerk, geba seerd op de gedachten van Thomas van Aquino", zei vi caris-generaal Cavalcanti voor alle duidelijkheid. „De hoogleraren zullen progressief zijn, maar niet in de politieke zin van het woord". Het Vaticaan besloot vorig jaar tot sluiting van twee pro gressieve seminaries in Reci fe, omdat zij niet voldeden aan de minimumeisen voor een priesteropleiding. De se minaries waren destijds opge richt door Cardoso's voorgan ger Dom Helder Camara, in tegenstelling tot de de leiding van de RK Kerk een groot voorstander van de bevrij dingstheologie. De directeuren van de opge heven instituten hebben in middels besloten in Joao Pes- soa, eveneens in het noord oosten van Brazilië, een nieuw progressief seminarie te openen. De nieuwe oplei ding staat onder bescherming van aartsbisschop Jose Maria Pires, een van de weinige zwarte bisschoppen in Brazi lië. Wet vervangende dienstplicht in de Sovjetunie ERMELO De woordvoer der van de Raad voor Gods dienstzaken in de Sovjet-Unie Joeri Smirnov, heeft ver klaard dat er een wet in de maak is die vervangende dienstplicht regelt voor gewe tensbezwaarden. Dit meldt de christelijke stichting Kruis tochten in haar maandelijkse nieuwsbulletin 'Select'. Vol gens Kruistochten is de helft van de elf bij haar bekende christenen in Russische ge vangenissen, veroordeeld we gens dienstweigering op gods dienstige gronden. Daarnaast zouden er nog minstens tien Jehova's getuigen om deze re den een straf uitzitten. Gereformeerde Kerken vrijgemeakt Beroepen te Hoek (Z) drs. J. Schoe- maker, kand. te Kampen. Nederlands Gereformeerde Kerken Beroepbaarstelling drs. C. P. Klein geld, Loenhorst 49, 2402 LV Alphen aan den Rijn. ZORGEN VOOR DERDE WERELD CENTRAAL Een van de belangrijkste ontwikkelingen in de theologie van de afgelo pen decennia is de bevrij dingstheologie. Voor het eerst ontwikkeld in La tijns Amerika, kent zij ook al sinds lange tijd haar vertegenwoordigers in Afrika en Azië. Maar de theologen uit Latijns Amerika en geestverwan ten in het westen trekken vooral de aandacht. De Amsterdamse theoloog dr. Theo Witvliet, verbonden aan de theologische faculteit van de Universiteit van Amster dam, heeft een aantal sleutel teksten van deze theologen verzameld. De bijdragen zijn zowel praktisch als verhalend van toon, als meer theore tisch. Het zijn teksten van mensen als Gustavo Gutierrez, Leo nardo Boff en Carlos Mesters die een niet meer weg te cijfe ren rol spelen in de theologi sche discussie van vandaag. Wat alle teksten gemeen heb ben is dat zij geworteld in ge bieden die wij nu de derde wereld noemen. Witvliet herinnert in zijn in leiding tot de teksten aan de herkomst van deze term. Zij werd voor het eerst gebruikt in het Franse weekblad Le Nouvel Observateur door de bevolkingsdeskundige Alfred Sauvy in 1952 om daarmee de wereld te karakteriseren die werd „vergeten, uitgebuit en geminacht". Sauvy en zijn medestanders zagen in die derde wereld een hoopvol al ternatief voor het kapitalisme en het socialisme en niet zo zeer een geografische aandui ding. Ook voor de theologen uit de derde wereld, schrijft Wit vliet, drukt de term veel meer dan een geografische aandui ding, een streven uit om de vergeten, uitgebuite, gemi nachte wereld recht te doen. Witvliet noemt een aantal kenmerken waaraan deze theologie beantwoordt: zij is contextueel, dat wil zeggen dat zij zich rekenschap geeft van de context, de situatie waarin theologie bedreven wordt. Vervolgens is het voor de ze theologie kenmerkend dat er gekozen wordt voor de armen. Bevrijdingstheologie staat of valt met wat sinds 1972 door Gutiérrez en ande ren de Optie voor de armen wordt genoemd, zegt Witvliet. Op de derde plaats leeft be vrijdingstheologie van verha len. Het redeneren over men sen begint altijd weer met het vertellen van verhalen over mensen. Ten vierde speelt als vervolg op die verhalen een sociaal-wetenschappelijke analyse een belangrijke rol. Tenslotte zijn bij alle bevrij dingstheologen de gemeen schap en de spiritualiteit niet weg te denken. Bevrijdings theologie onderhoudt een nauwe band met de gemeen schap vanwege haar betrok kenheid bij de overlevings- strijd van de armen. Witvliet geeft na deze alge mene inleiding een uitvoerige introductie tot de derde-we reld theologen uit Latijns Amerika, Azië en Afrika. Door deze inleidingen en de teksten is een breed inzicht mogelijk in het eigen gezicht van de> bevrijdingstheologie. Bevrijdingstheologie in de Derde Wereld. Uitgeverij Meinema. Prijs 39,50. Vervanger De New Yorkse priester Dean Brackley heeft een gevaarlijke plicht te vervullen: de Jezuiet gaat naar El Salvador, om de plaats in te nemen van een van de zes paters Jezuïeten die van hun bed werden gelicht en werden vermoord, in november vo rig jaar. KIEV In de Sovjet-re- publiek Oekraine, die tij dens het tsarenbewind het toneel was van enke le van de ernstigste anti- joodse pogroms, wordt de eens florerende joodse ge meenschap met hulp van een Newyorkse rabbijn met succes nieuw leven ingeblazen. In de enige synagoge van de hoofdstad Kiev wordt hard gewerkt aan de renovatie en de religieuze bijeenkomsten worden door steeds meer Oekrainse joden bijgewoond. Op weekdagen zit in de syna goge van Kiev meestal een tiental Oekrainse joden aan een tafel de Torah te bestude ren. Zondags wonen in het gebouw aan de Sjtsjkovista- straat in Podol, Kievs armste wijk, wel driehonderd jonge joden de religieuze lessen bij. In de synagoge en de omge ving wordt hard gewerkt aan een renovatie. Binnen spijke ren twee werklieden planken op de vloer. Voor het kantoor van de rab bijn nabij de synagoge, wacht een rij mensen om te kunnen spreken met rabbi Yankel Bleich. Deze werd door de joodse gemeenschap in New York uitgezonden om het joodse leven in Kiev te ver sterken. Een vrouw heeft een probleem en drukt de rabbi en de gemeenschap op het hart te zorgen voor de oudere joden in Kiev die geen familie hebben om hen zorg te geven. Zes maanden geleden kwam Bleich naar de Oekraine, waar zich tijdens het tsaren- bewind en tijdens de Tweede Wereldoorlog de bloedigste pogroms voordeden en zijn opdracht luidde er te helpen de joodse gemeenschap nieuw leven in te blazen. De Oekrai ne, waar 52 miljoen mensen wonen in een gebied zo groot als Frankrijk, is de tweede grootste republiek in de Sov jetunie. Voor de Eerste We reldoorlog woonden er miljoe nen joden. „Er bestaat een grote dorst naar de joodse religie en de "joodse identiteit", zegt rabbijn Bleich, een jonge man met een snel verschijnende glim lach. Cultuur Er zijn ongeveer 300.000 joden onder de drie miljoen inwo ners van Kiev, vertelde hij. In de hele Oekraine leven onge veer één miljoen joden. De Oekraine was eens een bas tion van het jodendom en de chassidische cultuur, de stren ge, mystieke joodse sekte. Maar de joodse religie heeft net als de meeste andere gods diensten zwaar te lijden gehad tijdens zeventig jaar van at- heistisch communistisch bewind. Veel van de synago gen in Kiev werden gesloopt of er werden bioscopen van gemaakt. In Babi Yar, een ravijn bij Kiev, doodden de nazi's in 1941 33.000 joden. De Sovjet- regering heeft nooit erkend dat de meeste slachtoffers j'o- den waren. Het ravijn is ge dicht en er zijn flatgebouwen neergezet. Het nabijgelegen monument geeft niet aan dat vooral joden slachtoffers wa- Maar waar de joodse gemeen schap van Kiev zich losmaakt van zeventig jaar onderdruk king en een nieuwe identiteit zoekt, zegt Bleich dat het anti semitisme dat in Europa de kop opsteekt, in de Oekraine geen wortel zal schieten. „Er is bijna geen antisemitisme in dit gebied", zei hij. De rabbijn herinnerde er aan dat de Oekrainse radio in fe bruari waarschuwde voor een nieuw pogrom in Kiev, maar er gebeurde niets. „Na die uit zending kwamen veertig kin deren naar de zondagsschool", aldus Bleich. „Ik vertrouw op de regering dat hier niets ge- De rabbijn had lovende woorden over voor de Oek rainse onafhankelijkheidsbe weging Roekh, die volgens hem elk blijk van antisemitis me bestrijdt, vooral in het westen van de Oekraine. Een van de 125 afgevaardigden van Roech (correct) in het 450 leden tellende Oekrainse par lement of Opperste Sovjet is Emigratie Elders in de Sovjetunie is an tisemitisme een groeiend pro bleem. Pamjat, de nationalisti sche beweging in de Russische republiek is fel antisemitisch. De uitgever van een onder grondse krant verklaarde dat joodse kinderen op veel Mos- kouse scholen worden ge plaagd en lastiggevallen. Roech-activisten in Kiev zei den dat verscheidene weken geleden Pamjat aanhangers stuurde naar Lvov, een grote stad ten westen van Kiev, om te trachten er anti-joodse inci denten uit te lokken. Ze wer den herkend en door Roech- leden in elkaar geslagen om dat zij antisemitische pamflet ten uitdeelden. Toch willen ondanks het sterk verbeterde klimaat voor joden in de Oekraine, nog veel plaatselijke joden emi greren. „Veel families zitten of wonen op hun bagage", zo zei Bleich. Een van de redenen voor de emigratiedrang kan de ramp met de kerncentrale van Tsjernobyl in 1986 zijn, die volgens Bleich een aanzienlijk aantal joden trof. Onlangs ontving Kievs joodse gemeen schap 50.000 wegwerp-injec- tienaalden van de Tsjernobyl- stichting, een westerse hulp- verleningsgroep, en de rab bijn vertelde dat de gemeen schap er 8.000 heeft overge dragen aan ziekenhuizen in de omgeving. Toch ziet Bleich de toekomst van de joden in de Oekraine blij en optimistisch tegemoet. Hij zegt zich uit zijn zes maan den durende verblijf maar eén vaag antisemitisch inci dent te herinneren. „Ik liep met een groep joden in de stad, en een dronkeman riep „heil Hitier" naar ons", zei hij. „Maar hij was dronken en beledigde ook zijn eigen land, want dat heeft onder Duitse handen ook zo veel geleden". De omwentelingen in het Oostblok hebben een nieuwe dus op gang gebracht en opnieuw toont het rijke vrije ten zich van zijn meest gastvrije kant. Twee passagiers pen werden gecharterd om duizenden Albanese vluch gen te vervoeren naar het Zuiditaliaanse Brindisi. Hun komst leverde afgelopen weekeinde ontroerende beeld< jgrt die herinnerden aan de overkomst per trein van de <kan Oostduitse uitgewekenen. Op de gezichten van vermoei zichtbaar vermagerde mensen vermengden zich blijd en verdriet, wanhoop en verwachting, vastberadenhe twijfel. Armoede en een rigide bewind hadden hen vlucht doen slaan, vertelden ze, maar nu voelden ze welkom in een nieuw thuis. olg WAS het medemenselijkheid of was er ook eigenbelang het geding dat de regeringen in het Westen zo vanzei: j kend deed besluiten de deuren voor deze Albanese vli*an lingen wijd open te zetten? Bij de euforie die doorgaaniOO staat rond grote humane campagnes als deze, wordt de indruk gewekt dat er zuiver altruïsme in het spel leefomstandigheden in Albanië zijn werkelijk allerl berdst, benadrukten zegslieden van de regering in Itali we weten toch wel dat dit volk gebukt gaat onder een tair regime? p); Zeker, daar is niets op af te dingen, maar geldt dailn) evenzeer voor grote groepen mensen in Afrika, Zuid-A|e ka en Azië? Drijft het communistische bewind in Viezig' niet duizenden mensert de zee op, om in gammele bootjff) een nieuwe toekomst te beginnen? En waarom worden™ mensen al jarenlang in Bangkok achter prikkeldraad f Vr sloten omdat het gastvrije Westen maar zeer mondjeii h bereid is ze op te nemen ;bej OOK in menig Afrikaans land zullen de beelden uit B| je* si met gemengde gevoelens bekeken zijn. De armoedekldi dit continent veel schrijnender en vaak levensbedrefer De medische voorzieningen, het onderwijs en de binnerf se veiligheid scoren in de meeste Afrikaanse staten everig aanzienlijk slechter. Aan totalitaire regimes is op dit |cjlt nent eveneens geen gebrek. Waarom worden deze vlijer lingen dan meestal aangemerkt als „economische vlij kj ling" en na een langdurige asielprocedure retour vadePr gestuurd? r* I VANUIT dit perspectief bezien laat de gastvrijheid i te mee de Albanese vluchtelingen zijn ontvangen een wat£es' re nasmaak achter. Het zijn dan ook vooral politieke efie" humane motieven die het Westen ertoe bewogen hebbe|e n royaal gebaar te maken. Want heeft de exodus uit delrbj niet feilloos aangetoond dat een vluchtelingenstroom de ma tieke omwentelingen in het land van oorsprong iri stroomversnelling brengt? L De EG hoopt door zijn deuren wijd open te zetten in nië hetzelfde te bewerkstelligen. Als het laatste Stalinisf regime in Europa aldus gevallen is, kan pas werkelijL^ sproken worden van een gezamenlijk Europees huHk wordt in Brussel, Rome, Parijs, Londen, Bonn en ook Haag gehoopt. Als het eenmaal zover is, zullen overigeT Albanezen net als de illegale Poolse bollenpellers ween bij Tante Truus moeten blijven. Want het politieke doe onze gastvrijheid de val van een vijandig bewind|nsi dan immers bereikt. :lan ipele RODE KRUIS 5<c DEN HAAG GR0686S Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezor) stukken te bekorten In grote letters... Hoe dikwijls lezen we niet in de krant dat Oude vrouwen van hun tasje worden beroofd? Soms worden ze daarbij ook nog met messen en dergelijke bedreigd. Veel mensen durven door al die gevaren niet meer op straat te komen. Maar graag zou ik nu wel eens op de voorpagina in grote letters willen zetten, wat ik in het af gelopen weekeinde heb mee- Jongelui helpen bejaarde vrouw. En die vrouw was ik. In de nacht van vrijdag op za terdag 14 juli stond ik name lijk met autopech op de hoek van Jan van Beersstraat-De Genestetlaan in Den Haag. Er kwamen in een auto twdj ge mensen aan en vroeg^ of ze me konden helper eerst dacht ik nog „stra| men ze mijn tas en gaj vandoor". Maar wie mijn verbazing, toen zij les deden om mij te Helaas lukte dat niet. den toen voor even naaf huis te gaan om de ANjjj bellen. Het meisje liet i alleen staan en bleef bij ij de ANWB kwam. Dat meer dan een uur. In hebben we heel gezellig L'( praten. Wat een lieve mensen hebben we no& was twee uur in de i iets staat nooit in de krail' u dit er nu ook eens in?l Mevr. H. de By-Bloemsajj LEIDSCHENDAM Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apotheker sdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girol per maand f. 24,85 per maand 2S per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. per jaar f. 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en taneven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsw 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050 Moslims in gebed

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2