kerk wereld Bijbelproduktie in de Sovjetunie komt op gang Mgr. Gijsen schrijft nieuwe kindercatechismus beroepingen Afrika-synode komt moeizaam van de grond fieidóeSotvto# ks Begin van het einde fc brieven van lezers mjT CciclócSouxcuit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £«idócSowuvnt 14 JULI 1990 PAGhjg Protestanten in Nicaragua tegen regeringssteun kathedraal MANAGUA Protestanten in Nicaragua verzetten zich tegen het voornemen van de regering van president Violeta Chamor- ro om de bouw van een kathedraal in Managua te subsidiëren. Zij verwijten Chamorro „bevoordeling" van de Rooms-Katho- lieke Kerk en vermoeden dat de president op deze manier de RK Kerk wil belonen voor de steun aan haar kandidatuur bij de presidentsverkiezingen van begin dit jaar. De protestanten vinden het onbegrijpelijk, dat Chamorro juist in een tijd van economische crisis en sociale onrust de bouw van een kathe draal financieel wil steunen. De aartsbisschop van Managua, kardinaal Miguel Obando y Bravo, kondigde in juni aan, dat er een nieuwe kathedraal wordt gebouwd ter vervanging van de kathedraal die in 1972 bij een aardbeving werd verwoest. door Marinus van der Berg Kerktelefoon 'Kerktelefoon bevalt me niet,' zegt een van de deelnemers in een gespreksgroep in een verzorgingstehuis. 'Je bent er niet bij betrokken. De telefoon gaat of intussen wordt er koffie gebracht.' Leden van haar kerk halen haar elke zondag op voor de kerkdienst. Zij is nog in staat om de kerk te bezoeken. Een andere deelneemster is daartoe niet meer in staat. Haar ziekte verhindert haar dat. Zij bestudeert elke week nauwkeurig de radiogids. Voor sommige programma's legt ze de hoorn van de telefoon ernaast. Ze wil niets missen. Zes jaar geleden vroeg iemand van haar kerk of zij bezoek op prijs stelde. De bezoekster komt nu al zes jaar en doet ook allerlei boodschappen voor haar. Ze kan het zelf niet meer. Een andere dame in de groep gaat op zondagmorgen naar een medebewoonster van het tehuis. Deze medebewoonster is zeer vergeetachtig geworden. Ze kan de bladzijden niet meer vinden, maar ze kent nog wel van de oude psalmen en gezangen. Zij luisteren samen naar de kerktelefoon. 'Na de dienst drinken we samen een kop koffie'. Ds. Hans Stolp van het IKON-r^diopastoraat vertelde dat er veel luisteraars zijn die een kaarsje aansteken als ze naar de kerkdienst thuis luisteren. Dat kaarsje geeft een band met de mensen in de kerk. De gesprekken in de gespreksgroep in het verzorgingstehuis gaan over wonen en leven in een tehuis of in een woning dat met het tehuis is verbonden. Aanleunwoningen worden ze genoemd. De gesprekken geven mij een dieper inzicht in het leven in zo een tehuis. Deze keer is er een zieke en dan merk je dat er zorg om haar is. Een van de mannen weet te vertellen wat er aan de de hand is. Ook andere kwalen en angsten komen ter sprake. Zoals de angst om te vallen en niet bij de alarmbel te kunnen. Een mijnheer droeg zo een modern alarmsysteem om zijn nek, maar dan gebeurde het dat hij zich in zijn slaap omdraaide en dan ging het alarm midden in de nacht bij de buren. Die kwamen kijken en hij zei: 'wat kom je hier doen...' De gesprekken geven niet alleen meer inzicht in het dagelijkse leven maar ze bevorderen ook contacten. 'Ik ga door deze gesprekken meer nadenken,' zegt een mevrouw. 'Ik raakte aan het denken over de vele dingen waarvoor ik dankbaar kan zijn in mijn leven.' Weer een ander luistert vooral maar als ik haar uitnodig vertelt ze van zichzelf en tot haar eigen verbazing zegt ze: 'Ik had nooit gedacht van mezelf dat ik dat nog eens in een groep zou zeggen.' Het is ook een avontuur om met negen verschillende mensen in een groep te praten. Het zijn allemaal heel verschillende mensen, ook kerkelijk en levensbeschouwelijk. Er zijn zeer kerkbetrokken mensen maar ook mensen voor wie kerk en geloof een dichtgeslagen boek zijn. Vaak blijken diepe teleurstellingen de reden te zijn. Toch leren we van elkaar en er groeit respect voor die verschillen. Nu het vaak mooi weer is, ga ik er op de fiets heen en op de fiets terug. Met plezier fiets ik vaak weer terug nog nadenkend over de gesprekken die we hebben. In een verzorgingstehuis ontvangen de mensen allereerst zorg voor dat wat ze niet meer zelf kunnen. Het woord verzorging staat nogal centraal in het woord verzorgingstehuis sinds het geen bejaardenhuis meer heet. Toch is een mens zoveel meer dan iemand die zorg-behoeftig kan zijn. In de gespreksgroep staan levensverhalen en levenservaringen centraal. Er komen soms ook diepe emoties los. De mevroüw die zei dat kerktelefoon haar niet aanstond, zei geen kwaad woord over de kerktelefoon, maar ze bracht ter sprake dat je gemeenschap nodig hebt. Door haar levenservaring was ze zeer gevoelig geworden voor er-bij- horen en niet vergeten worden. Kerktelefoon is mooi, maar niet zonder contact. Als er dan iemand is die samen met jou komt luisteren en meezingt en er brandt een kaars, dan is daar huisgemeente en naar ik denk heel wat licht. Er is liefde en zorg om elkaar. Daarvoor ben je niet gauw te oud. Vatieaan: eisen priesterkandidaten niet verlagen VATICAANSTAD De maatschappelijke veranderingen en het tekort aan priesters mogen er niet toe leiden, dat aan kan didaten voor het priesterambt minder hoge intellectuele en menselijke eisen worden gesteld. Een systematsich onderzoek van hun fysieke en psychische gezondheid is dringend noodza kelijk, zo staat in het werkdocument voor de bisschoppensyno de over de priesteropleiding, dat gisteren door het Vatieaan is gepubliceerd. De bisschoppensynode wordt van 30 september tot 28 oktober in het Vatieaan gehouden. De Nederlandse RK Kerk wordt vertegenwoordigd door kardinaal Simonis. Een priester moet zich na zijn wijding blijven scholen om de taken en uitdagingen van deze tijd aan te kunnen. Hij moet zich on derscheiden door een bescheiden levensstijl, kuisheid en ge hoorzaamheid. De mens is groot door zijn gedachten. Blaise Pascal LENINGRAD „Elke keer als we weer wat bij bels krijgen, worden ze meteen uitgereikt. Maar het zijn er nooit genoeg, want bijna dagelijks tre den mensen tot de kerk toe." Dat vertelt Ivan Lukin, een van de pastorale medewer kers van de Sint Nikolaas-ka- thedraal van Leningrad. Vrij wel dagelijks worden om twee en vier uur extra doopdien- sten belegd. De meeste dope lingen zijn volwassenen. Een ander teken van kerkelijke groei is het grote aantal hu welijken dat wordt ingeze gend. Er zijn middagen dat zich vijftien paren melden. Nog maar een half jaar gele den schatte Pitirim, de uitge ver van de Russische Ortho doxe Kerk, de behoefte aan bijbels binnen zijn kerk op twintig miljoen exemplaren; inmiddels wordt de totale be hoefte aan bijbels voor alle kerken in de Sovjetunie werd geschat op zestig miljoen stuks. In de kring van wester se bijbelgenootschappen plaat sten sommige medewerkers achter dat aantal een vraagte ken. Ze dachten dat het ge flatteerd was in het kader van de fondsenwerving. Lang zaam maar zeker wordt dui delijk dat dit allerminst het geval is. Ook de niet-ortho- doxe kerken groeien snel en de vraag naar bijbels onder niet-kerkelijken is ongeloof lijk groot. De teleurstelling over het falen van de marxis tische ideologie heeft onder vooral intellectuelen een enorme innerlijke leegte ge schapen; zij hopen dat de bij bel hen een nieuwe weg kan wijzen. De orthodoxe gelovigen in de Sovjetunie ontdekten de bijbel als een belangrijk boek voor het persoonlijke leven eigen lijk pas na de Tweede We reldoorlog. Traditioneel ont leenden ze hun geloofskracht aan ikonen, aan d.e uitgebrei de liturgie en aan kleurrijke processies door de straten. Het communistisch regiem meen de dat de kerk vanzelf zou uitsterven en om dat proces een handje te helpen werd de kerk weggedrukt uit de sa menleving. Kerkgebouwen werden gesloten en christe nen werden tweederangs bur gers. In die situatie werd de bijbel voor velen een bron van troost. Onbewust versterkte Chroesjtsjov die trend met zijn 'politieke coëxistentie'. Daardoor werd het voor wes terlingen mogelijk oude vrienden van voor 1917 te be zoeken. Ze woonden kerk diensten bij en werden overal geconfronteerd met verzoe ken om bijbels. Zo ontstond de ene na de andere organisa tie die bijbels naar de Sovjetu nie smokkelden. Als 'verbo den boek' verwierf de bijbel zich een extra glans. Een andere ontwikkeling bleek nog belangrijker. Tegen het einde van de jaren zestig rebelleerden jongeren tegen de 'gevestigde orde'. Studen tenopstanden in Amsterdam, Parijs en in Amerikaanse ste den waren de brandhaarden van een beweging die veel dieper ging, dan velen op dat moment beseften. Die periode heeft taboes doorbroken en levensstijlen veranderd. Een gevolg was dat westerse jon geren afstand gingen nemen van de kerk als instituut. Re cent onderzoek liet zien dat in ons land op dit moment nog maar drie procent van de 15- tot 25-jarigen zeggen een ster ke band met een kerk te heb ben. Vrijwel in stilte, en dat is minder bekend, voltrok zich een gelijksoortige beweging in Oost-Europa en met name in de Sovjetunie. Daar gebeurde het omgekeerde. Voor die jon geren symboliseerden de kerk en de bijbel hun innerlijkste verlangens naar vrijheid en democratie. Terwijl velen in het Westen de bijbel gingen beschouwen als een vreemd en moeilijk boek, verwierf het in de Sovjetunie de glans van actualiteit; ze ontdekten daarin een leiddraad voor hun leven. Jongeren zijn voor de bijbel van school of van de universi teit gestuurd, naar de gevan genis gegaan of in concentra- Een Armeense studente bij een christelijke lectuurtafel in de Armeense Orthodoxe Kerk in Le ningrad. Ze heeft een bijbel in haar handen die in Etchmiadzin, Armenië, is gedrukt. FOTO: ubs druk gemaakt en menige te leurgestelde communist hoopt nu daarin te vinden wat zij ontdekten. De viering van het duizendja rig bestaan van de Russische kerk en de opkomst van Gor- batsjov bracht aan het einde van de jaren tachtig verande ring in de moeilijke situatie om vanuit het buitenland bij bels Rusland binnen te krij gen. In 1989 begonnen ook plaatselijke autoriteiten in voervergunningen te ver strekken en plotselijk werd een vrijwel onbeperkte im port mogelijk. Maar hoeveel bijbels ook geleverd worden, steeds klinkt de roep om tiekampen opgesloten. Noch meer. Voor de bijbelgenoot- harde noch zachte maatrege len bleken in staat hen van dat boek los te weken. Hun levenshouding heeft diepe in- schappen begint die vraag een obsessie te worden. Het gaat niet langer om verhoudings gewijs kleine bedragen, maar om kapitalen. Als alle bijbels waaraan op dit moment in de Sovjetunie behoefte bestaat vanuit het Westen geleverd moeten worden, is volgens de laatste berekeningen bijna een miljard gulden nodig. Initiatieven Christenen in de Sovjetunie begrijpen het probleem. Over al zijn initiatieven ontstaan om de situatie het hoofd te bieden: de Letten richtten een eigen bijbelgenootschap op om zelf de bijbelproduktie ter hand te nemen; in Leningrad werd door orthodoxen en baptisten een bijbelcommissie in het leven geroepen die be halve wetenschappelijk bijbe londerzoek ook de bijbelpro duktie wil stimuleren en in Armenië wordt gedacht aan Voor het eerst mag de kerk bijbelonderricht geven aan kinderen en jongeren; op de foto een orthodoxe priester die een zondagsschoolklas leidt ih de Sint Nicolaas-kathedraal in Leningrad. FOTO: UBS een regionaal bijbelgenoot schap. In Moskou richtten or thodoxen, baptisten en zeven de dags-adventisten een bij belgenootschap op dat al de eerste produktieopdracht heeft verstrekt voor 150.000 bijbels en nieuwe testamen ten. Het heeft de afgelopen weken twee kantoren geo pend in Siberië en afdelingen opgericht in Wit-Rusland en de Oekraïne. De Russische Orthodoxe Kerk stelde een synodale Bijbel commissie in met als doel te zorgen voor moderne, inter confessionele bijbelvertalin gen in alle talen die in de Sovjetunie worden gesproken en. om samen met anderen te komen tot een interconfessio neel bijbelgenootschap, of een overkoepende raad van zelf standige regionale bijbelge nootschappen in de diverse Sovjet-republieken. De Wereldbond van Bijbelge nootschappen volgt deze ont wikkelingen met groot inte- resse. Er werden overeen komsten gesloten voor ge meenschappelijke produktie van bijbels in Leningrad en in Moskou. In Moskou is bij wij ze van experiment door de bijbelgenootschappen al een drukopdracht voor enkele tienduizenden bijbels ver strekt om de kwaliteit van het drukwerk te kunnen bepalen. Een probleem bij de produk tie van bijbels is dat nergens in de Sovjetunie het dunne papier geproduceerd wordt waarop in het Westen bijbels worden gedrukt. Toch wordt de produktie ter hand geno men. „Dan maar liever min der mooie en dikkere bijbels. Kwantiteit gaat ons in deze si tuatie boven kwaliteit," zeg gen kerkelijke autoriteiten. „Bovendien", zo voegde een van hen eraan toe, van de nood een deugd makend, „kunnen we met ons papier alleen heel grote bijbels laten drukken, maar dat is geen be zwaar, want die zijn juist bij ons heel populair. Wij hebben niet zo'n behoefte om de bij bel weg te stoppen in een tasje of een colbertzak. De bijbel mag bij ons gezien worden.' JAN J.VAN CAPELLEVEEN ROERMOND Het bis dom Roermond komt be gin augustus met een kin dercatechismus waarvan de inhoud tot norm wordt voor het godsdienstonder richt in het bisdom. De geloofsinhoud, de geloofs- verwoording en de ge loofshoudingen die de ca techismus 'Laat de kinde ren tot Mij komen' bevat, zal onverkort en omvat tend aan de kinderen moeten worden onderwe zen, aldus bisschop dr. J.M. Gijsen in een decreet. Het wetboek van de RK Kerk geeft een bisschop het recht een eigen catechismus voor zijn bisdom samen te stellen. De kindercatechis mus zal uit drie deeltjes be staan: voor kinderen van 7 en 8 jaar, voor kinderen van 9 en 10 jaar en voor kinderen van 11 en 12 jaar. Elk deel biedt op een voor de desbe treffende leeftijdsgroep aan gepaste wijze „de volledige leer ten leven die Jezus Christus ons bracht: inhoud van de geloofsbelijdenis, sa cramenten, levenshouding en gebed". De dienst voor ca techese van het bisdom biedt werkboekjes aan om de in houd van de catechismus „bij de kinderen te laten door dringen en door hen te laten verwerken". De catecheten kunnen op methodische richtlijnen rekenen. Niet alleen in het godsdienst onderwijs, maar ook in paro chie- of gezinscatechese dient de inhoud van de catechis mus de norm te zijn. Volgens de perschef van het bisdom Roermond sluit mgr. Gijsen het gebruik van ande re kindercatechismussen in het basisonderwijs niet uit, mits de inhoud ervan maar overeenkomt met die van de nieuwe catechismus. Te ver wachten valt, dat gebruik van de nieuwe catechismus een van de voorwaarden zal zijn waaraan het bisdom de komende jaren zal toetsen of een basisschool in het bisdom zich rooms-katholiek mag blijven noemen. De kindercatechismus van het bisdom Roermond is de eerste sinds in 1966 de kin dercatechismus uit 1948 met als befaamde eerste vraag 'Waartoe zijn wij op aarde' door de bisschoppen als ver plicht leerboek werd afge schaft. Mgr. J. Gijsen. foto: dijkstra Nederlands Hervormde kerk Aangenomen naar Reeuwijk (nieuwe pred.plaats; paft-time) W. H. Th. Moehn, kand. te Ouderkerk aan den IJssel. Bedankt voor Uddel W. Arke- raats te Giessendam-Neder-Hardinx- veld. Bedankt voor Arnemuiden drs. W. Chr. Hovlus te Katwijk aan Zee. Beroepen te Ravenswaaij (part-time) drs. R. van den Broek, bijzonder hoogleraar en hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Utrecht en kand. te Ravenswaaij, die dit beroep heeft aangenomen en tevens werkzaam blijft aan de RU in Utrecht. Aangeno men naar Leiden mw. H. J. Dekker- Keiler te Apeldoorn-'t Loo. ALGIERS Aartsbisschop Henri Teissier van Algiers is „verbitterd". De speciale sy node over de Rooms-Katho- lieke Kerk in Afrika, die paus Johannes Paulus II anderhalf jaar geleden met veel tam tam aankondigde, bestaat al leen nog maar op papier. Teissier zit zelf in de voorbe reidende commissie, maar weet nog steeds niks van een plaats of datum van de syno de. Zijn commissie werkt nauw samen met het secreta riaat-generaal in het Vati eaan, dat echter tot over zijn oren in het werk zit. Het se cretariaat moet ook de synode over de priesteropleiding (ok tober 1990) en de onlangs door de paus aangekondigde Euro pa-synode voorbereiden. De aartsbisschop van Algiers en de andere 379 Afrikaanse bisschoppen zien graag dat de synode in Afrika wordt ge houden, maar het Vatieaan vreest teveel praktische pro blemen en kiest vooralsnog liever voor Rome. Eerst was er sprake van 1991; nu ver wacht men dat de synode op zijn vroegst in 1993 wordt ge houden, maar zelfs daar ge looft Teissier niet meer in. De Afrikaanse bisschoppen wachten al ruim een half jaar op een Vaticaanse reactie op- hun eerste rapport over de sy node. Pas als dit document ge publiceerd wordt, kan de be zinning op landelijk en dioce saan niveau beginnen. Omdat de communicatiemiddelen in Afrika verre van optimaal zijn, verwacht Teissier dat het bezinningsproces veel tijd zal gaan kosten. Het Vatieaan had tot dusverre de vertra ging kunnen voorkomen, als het de organisatie van de sy node niet helemaal in eigen hand had gehouden. De Afri ka-synode moet onder meer over de evangelisatie van het continent gaan, maar Teissier vindt de verhouding tussen christenen (235 milj.) en mos lims (225 milj) belangrijker. HeT 28e congres van de Communistische Partij van dj jetunie (CPSU) zou weieens het voorlaatste kunnen weest. Dat is een van de conclusies die zich opdringen) 4700 afgevaardigden in Moskou bijna veertien dagei hebben vergaderd. Het 29e congres zou zich nog kun] zighouden met de opheffing van de partij of haar omvi tot een sociaal-democratische stroming. Een andere to< lijkt, zelfs in het moederland van het leninisme, stali en de perestrojka, niet weggelegd voor de communis partij. DiE ondergang van de CPSU hangt natuurlijk al vel - ger in de lucht. De partij is moreel volkomen failliet eiijj^ vrijwel alle gezag verloren. Drie gebeurtenissen lijkei week echter het begin van het einde te hebben ingeluiL-Pj was op de eerste plaats het belangrijke stempel dat conp tieve stromingen op het 28e partijcongres hebben gl ook al werd hun kandidaat voor de positie van vice't5I taris-generaal, Ligatsjov, vernederend verslagen door et tégé van partijleider Gorbatsjov. De tweede belangrij^VJ beurtenis was het vertrek uit de partij van Boris Jelt^ president van de Russische Federatie, de grootste van (W-ij. tien Sovjet-republieken. Zijn dramatische aftocht wWoe het podium, de deur door naar buiten werd korte r ter gevolgd door de leden van het Democratisch PlatfoLar officieuze oppositiepartij. Daarmee is de breuk in de co| j nistische partij een feit en wordt onderstreept dat oL|j Sovjetunie op weg is naar een meer-partijenstelsel. arrr. HeT is nog maar de vraag of deze afloop van het congjogt slecht is voor Michail Gorbatsjov. Natuurlijk, hij isjjdcx groeid in de tradities van de communistische partij. take zich slechts node neerleggen bij de definitieve onda o; van een instituut dat zijn leven en dat van miljoenen afggi burgers decennia lang heeft bepaald. Maar aan de cjte kant: hij heeft er geen geheim van gemaakt dat de rol feen partij moet worden teruggedrongen ten gunste van de! ring en het parlement. Daarom ook hechtte Gorbatsf1 i" aan de verkiezing van de gematigde Ivasjko tot plaa®1^ vangend secretaris-generaal van de partij. Aan heib00( Gorbatsjov met een gerust hart de dagelijkse leiding ijan partij overlaten. Dat zou anders zijn geweest als Ligindt zijn rechterhand was geworden. |kw kieg Gorbatsjov is voor zijn overwinning veel dan{rm( schuldigd aan twee van zijn .trouwste medestanders, mjhad< van buitenlandse zaken Sjevardnadse en politburolid e gr vlev. De eerste maakte grote indruk door de wijze waar k' aankondigde als minister geen plaats te ambieren in fö litburo, tot voor enkele jaren het hoogste wat een Soa/ju^ ger in politiek opzicht kon bereiken. Jakovlev was in [oor eerlijkheid nog veel openhartiger. Hij veegde de vlol met zijn critici in de partij en stelde onomwonden da het congres ook zou beslissen, de loop van de geschil niet is te stuiten. Of de meerderheid van de afgevaarir J nu inderdaad het licht is gaan zien, of als gevolg van ja aan ingestampte partijdiscipline, feit is dat GorbatsjECH congres op den duur volledig in de hand kreeg. jhs a Igisti ONDANKS de almaar afkalvende positie van de comigi0 tische partij die zich door het uiterst wispilturige toier van het congres volstrekt belachelijk maakte is hr s). van groot belang dat Michail Gorbatsjov er nog eV d' touwtjes in handen houdt. In een tijd waarin de fef^r macht in de Sovjetunie steeds meer verdeeld raakt oj;e vijftien republieken, houdt de communistische par(ste machtig wapen in handen. In alle instituten, fabriekelelei nen en bedrijven, alsook in het leger en de KGB, bevs zich partijcellen en -commissarissen die daar in feenh dienst uitmaken. Deze partijleden weten dat hun mach. tie bij verdergaande politieke en economische hervori zal worden aangetast. Gorbatsjov en de zijnen zullen co's die daaraan zijn verbonden moeten zien te omzeiljfew. dat lukt staat niets meer het definitieve einde van dej munistische Partij van de Sovjetunie in de weg. Of geweld moeten zijn van de kant van door het leger j de conservatieve stromingen. Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Rome Gezien de vrijheid die prof. H. Wegman voorstaat voor de theologen is het van zijn kant logisch dat hij de hiërarchie niet wil aanvaarden, zoals hij duidelijk maakt in het vraag- )itU£ in gesprek met hem in[eer krant. Maar naar mijn zijn er teveel en te allerlei meningen verkjjkei die een bepaalde invajvai belichten, maar altijd ten dele recht doen aan van de kerk. De maatregel van de R< se congregatie voor de g. leer jegens de de the|jet. heeft de bedoeling de leer" te laten klinken r.-k gelovigen. Dan k< ook een keer helderheii) velen binnen de kerk. Ook al heeft iedereen r< zijn eigen gewetens! aangaande kerkelijke 1< lingen, voor de genoemi gregatie is het de plicht ken over de juiste uitle^npli r.-k. uitleg) voor de gelf"''" van de wereldkerk, wai derland een onderdeel maakt. J.H.M. Biesjot, LEIDERDORP. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girok per maand f. 24,85 per maand f. per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. per jaar f. 284,50 per jaar f. 21 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend, advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsw 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2