The Wall valt nog één keer in Berlijn £eidóc(Bouxa/nt Van kimono tot ruimtepak, van zijde tot kunstvezel BERLIJN - „Wie denkt dat er ach ter de uitvoering van 'The Wall' in Berlijn politieke motieven zitten, heeft het mis. Ik zie het neerhalen van de Muur niet als een overwin ning van de westerse consumptie maatschappij op het socialisme. Als er iets te vieren valt, dan zie ik het neerhalen als een symbool van de bevrijding van de menselijke geest", zegt Roger Waters, die 'op 21 juli zijn 'Muur' neerzet op de Potzdammer Platz, het niemands land tussen Oost- en West Berlijn. „De westerse media zijn er als de kippen bij om de hang naar luxe van de Oost- Duitsers te tonen, maar de mensen die ik daar heb gesproken, lieten mij weten dat ze helemaal niet zo'n haast hebben om hun Westduitse marken in ontvangst te nemen. Sommigen hopen ook dat de nieuwe democratische regering nog iets van het socialisme overeind houdt, zoals de medische verzorging en het onder- wijs-systeem bijvoorbeeld. De enige re den waarom 'The Wall' nog een keer wordt uitgevoerd, is om aandacht te vra gen voor The Memorial Fund For Di saster Relief van kapitein Leonard Cheshire VC". De ex-Pink Floyd-muzikant bouwde zijn eerste 'Muur' in 1979. Van het werkstuk, een dubbel-elpee, werden vervolgens we reldwijd negentien miljoen exemplaren verkocht. Het bleek, mede dankzij het succes van de single 'Another Brick In The Wall', Floyd's best verkochte plaat na 'Dark Side Of The Moon'. Tussen fe bruari 1980 en juni 1981 volgde een aantal uitvoeringen van Rogers autobio grafische kijk op het leven, waarbij een neerstortend vliegtuig, de bouw van een gigantische muur en de huizenhoge door Gerald Scarfe ontworpen opblaaspoppen van onder anderen de onderwijzer en de moeder een onuitwisbare indruk achter lieten. Een jaar later volgde de filmver sie van het verhaal waarin Bob Geldof de hoofdrol speelde als Pink. Live aid Waters: „Nadat ik in 1984 de rest van Pink Floyd de rug had toegekeerd, be sloot ik om 'The Wall' nooit meer uit te voeren. Maar vorig jaar september kwam ik via Mick Worwood, die in 1985 Live-Aid van de grond hielp, in contact met Leonard Cheshire. The Me morial Fund For Disaster Relief vroeg Mick als raadsman en samen met film- producer David Puttnam, die ook be trokken is bij deze liefdadigheids-organi satie, kwam hij op het idee 'The Wall' nog een keer uit te voeren, om op die manier de aandacht te vestigen op de or ganisatie. Mick vroeg of ik er over wilde denken en waarom ik niet een keer met Lenny Cheshire ging praten. Dat heb ik in september vorig jaar gedaan. Ik ver telde hem dat het een enorm dure on derneming zou worden om 'The Wall' weer yan de grond te tillen, bovendien had ik niet het idee dat de pers erg geïn teresseerd zou zijn. Leonard zei: 'tenzij we naar Berlijn gaan". Een paar jaar te rug had ik in Amerika tijdens een radio interview gezegd: de enige plaats in de wereld waar ik 'The Wall' in de open lucht zou willen uitvoeren, is in Berlijn, op het moment dat de Muur wordt afge broken. Ik had niet het idee dat dit zo snel zou gebeuren. In mijn idee waren we daar nog minstens tien jaar van ver wijderd, maar in november vorig jaar werd de Muur bij de Potzdammer Platz HELMOND - De Chinezen had den vijfduizend jaar geleden niet kunnen bevroeden dat er óóit, met de zijderups als voorbeeld, een su persterke synthetische vezel ge maakt zou worden. De kimono is het symbool van de oosterse be schaving. Een van kunstvezels ge maakt ruimtepak is het symbool voor de ultieme ontwikkeling van de westerse beschaving. In het Ge meentemuseum in Helmond schetst de tentoonstelling „Van ki mono tot ruimtepak" een beeld van de ontwikkeling van zijde, kunstzijde en kunstvezel. Bea Brommer, directeur: „Aanleiding voor de tentoonstelling is het feit, dat honderd jaar geleden in Besanpn de eer ste kunstzijdefabriek werd opgericht. Echte zijde was en is een luxe-artikel. Men heeft er altijd van gedroomd het na te maken. Pas een eeuw geleden slaagde Hilaire de Chardonnet er in BesanQn in, om kunstzijde op grotere schaal te pro duceren". De ontwikkeling die de Frans man in gang had gezet was van grote in vloed op het maken van de synthetische stoffen die deze eeuw de overhand kre gen. Nu worden synthetische stoffen niet langer met minachting beschouwd. De Japanse mode-ontwerper Isseye Miyake bijvoorbeeld weet er een geraffineerd plooi-effect mee te bereiken. Een van zijn creaties, afkomstig uit het Haags Kostuummuseum, is op de tentoonstel ling te zien. Cocons Een kaart van de zijderoute, eeuwenr oude zijden bodemvondsten uit Amster dam, een kostuum van de Peking-opera, een monniksmantel uil Tibet, stalen van zijde en cocons, schilderijen waarop landgenoten uit de zeventiende eeuw in zijde zijn gestoken en een zijden para chute zijn enkele van de ingrediënten van de niet al te uitgebreide tentoonstel ling. Aan problemen die samenhangen met de produktie van zijde (het levend koken van de cocons, de arbeidsomstan digheden) en van kunstvezels (er worden nogal wat milieu-onvriendelijke afval stoffen geproduceerd) wordt geen aan dacht besteed. „Ik heb daar wel wat ne gatieve reacties op gehad. Maar in de context van deze tentoonstelling heb ik aan die problemen geen aandacht willen besteden", aldus mevrouw Brommer. Keizerin Een Chinese keizerin zou vijfduizend jaar geleden op het idee gekomen zijn Roger Waters (links) met kolonel Fleck (midden) en Memorial Fund For Disaster Relief-initiator Leonard Cheshire. FOTO'S: PHONOGRAM spektakel zoals de helicopters die met enorme zoeklichten bóven het publiek zullen zweven. Om dat allemaal in goe de banen te leiden, er voor te zorgen dat iedereen op tijd is en vooral ook op de juiste plaats, hebben Nick Griffiths en zijn assistente Heidi de afgelopen wekèn een meersporentape opgenomen met ge luidseffecten en allerlei instructies, zodat iedereen weet wat hij moet doen. Waar ik alleen nog vurig op hoop is dat ik de beschikking krijg over vier tanks tijdens 'Flash'". Musici De show duurt twee maal vijfenveertig minuten en begint om half tien 's a- vonds. Voorafgaande aan het spektakel treden de Ierse Chieftains en de Ameri kaanse Hooters op. Voor de rolverdeling van 'The Wall' werden de beste musici |K( gevraagd. Behalve Roger Waters en zijn |ge: groep The Bleeding Heart Band, die be staat uit onder anderen Graham Broad, Rick DeFonzo en Andy Fairweather Low, speelt bijvoorbeeld James Galway mee met het Oost-Berlijnse radiokoor. Andere artiesten zijn de Duitse groep The Scorpions en de Amerikaanse zan geres Cyndi Lauper. Verder doen mee: The Band, Joni Mitchell, Bryan Adams, Jerry Hall, Sinéad O'Connor en Van Morrison. Thomas Dolby kruipt in de huid van de leraar, Tim Curry speelt de Ivei aanklager, Ute Lemper is de echtgenote, [we Marianna Faithfull de moeder en Albert eei Finney de rechter. Van het gebeuren ov> wordt ook een dubbelalbum uitgebracht |gei dal op 31 augustus zal verschijnen. Du m£ HANS PIET st* kr jet Hieruit ontstaat schietkatoen, dat wordt opgelost in een mengsel van alcohol en ether. Hel zo ontstane collodium wordt onder druk door buisjes met heel fijne gaatjes geperst. Hierdoor ontstaan lange dunne draden, die op spoelen worden gewikkeld en in de lucht meteen verhar den. Bij het haspelen van zijdedraden vanaf de cocons gebeurt precies hetzelf de. Het salpeterzuur werd uit de draden verwijderd door de spoelen met een gro te snelheid te laten ronddraaien in een zwaveloplossing. Het eindresultaat is vrijwel zuivere cellulosedraad. Hedendaags Hetzelfde principe wordt tegenwoordig nog steeds gevolgd bij het maken van kunstgarens. Een grondstof wordt tijde lijk omgevormd tot een andere stof, die door een spindop met kleine gaatjes wordt geperst om draden te krijgen. Door nabehandeling krijgen die draden je weer de eigenschappen van de oorspron kelijke grondstof terug. De naam 'rayon' wordt gebruikt voor alle garens die kunstmatig uit cellulose zijn vervaardigd. Omdat de grondstog een natuurprodukt is zijn ze half-synthe- tisch. Deze garens worden, vanwege hun sterkte, ook toegepast in de vliegtuigin dustrie. Een opengewerkte zijkant van een vliegtuig laat duidelijk de structuur zien. Nylon Bij de vol-synthetisch garens worden geen natuurlijke grondstoffen aan te pas. De stof polyamide (de ontdekking werd in 1938 bekendgemaakt) maakte onder invloed van de Tweede Wereldoorlog een snelle ontwikkeling door. Onder de naam nylon werd hij verwerkt tot tenten en parachutes. Deze bleken bijzonder sterk te zijn en de eigenschappen van nylon werden wereldwijd bekend. Ande re kunststoffen volgden snel. Ook in de mode vonden ze spoedig een toepassing. De nylonkous was de eerste wijdverbrei de toepassing. In 1936 hing in de etalage van de Bijenkorf de slogan: „De elegante vrouw draagt kunstzijde". De aller nieuwste ontwikkeling dateert van begin dit jaar. De Amerikaan Stephen Lom- bardi zou erin zijn geslaagd het gen van een spin te isoleren. Het gen werd over geplant in een bacterie, die op zijn beurt spinrag produceert dat sterker is dan staal. CHRISTA VAN DER HOFF De tentoonstelling 'Van kimono tot ruimtepakwordt lot en met 8 september fehouaen. De bijbehorende catalogus ost 35,- Gemeentemuseum Helmond, 04920 - 47475. plotseling verwijderd en kwam er een doorgang in de Leipziger StraBe. De vol gende dag vlogen we naar Berlijn om te kijken waar we 'The Wall' zouden kun nen brengen". Albert speer „Dat bleek gemakkelijker te zijn dan ik dacht. We hebben even overwogen om het vliegveld Tempelhof te gebruiken, dat in Amerikaanse handen is, maar we hebben ook gedacht aan het terrein rond het prachtige, door Albert Speer ontwor pen Olympisch stadion waar in 1936 de Spelen zijn gehouden. We hebben uitein delijk gekozen voor het stuk niemands land van de Potzdammer Platz. Iedereen zei: jullie krijgen nooit toestemming het concert daar te houden. Het werd een re gelrechte nachtmerrie omdat aan beide zijden van de grens elke lokale en natio nale instantie zijn toestemming moest geven. Het probleem met het oosten was bovendien dat als de burgemeester zijn handtekening had gezet, hij een week la ter plotseling zijn oude dag aan het doorbrengen was aan de Zwarte Zee, ter wijl hij nog niet eens pensioengerechtigd was. En dan konden we weer opnieuw beginnen. Maar uiteindelijk is het ge lukt, wat denk ik aangeeft, hoe belang rijk beide zijden het vinden". Oorlog Voor het hele rock roll-circus er kon neerstrijken, moest het plein eerst wor den bevrijd van alle bommen, granaten en andere valkuilen om een vlucht van oost naar west tegen te gaan. Verant woordelijk voor deze operatie is kolonel majoor Manfred Fleck. Hij is de afgelo pen weken met het Oost-Duitse leger be- ziggeweest de laatste resten van de oor log op te ruimen. De produktiekosten van het spektakel dat door een miljard televisie-kijkers en zo'n 180.000 toeschouwers zal worden gevolgd, bedragen een kleine dertig mil joen gulden. Het is, in tegenstelling tot tien jaar geleden, een veel omvangrijker project. Dat komt ook omdat het deze keer in de openlucht plaatsvindt. De muur, nog altijd het belangrijkste ele ment in de show, krijgt een omvang van 168 meter breed en 25 meter hoog. Een team van vijftig man zal tijdens de show de elk negen kilo wegende stenen aan dragen, terwijl honderd vijftig man is in gehuurd om de muur op te bouwen. De 2500 speciaal voor deze show ontworpen stenen worden na gebruik gerecycled. Roger: „De show zal er ongeveer hetzelf de uitzien als tien jaar geleden. Ik maak gebruik van animaties die werden ont worpen voor de speelfilm en toon deze op mijn handelsmerk van de afgelopen twintig jaar, het ronde scherm achter op het podium. Maar naarmate de bouw van de Muur vordert, kan het publiek minder zien". Sovjettroepen „Hoewel... Tegen die tijd zijn we beland bij het nummer 'Bring The Boys Back Home' en komt het militaire muziek korps van de Sovjettroepen in Duitsland en een korps van het Indiase leger het podium op om met het Oost-Berlijnse Radiokoor en het Oost-Berlijnse radio symfonie orkest dat nummer te zingen. Om die militairen zo ver te krijgen heb ben we heel wat machthebbers moeten ompraten. Een aantal had de originele show gezien en zei: 'ik denk niet dat het iets is waar onze jongens bij betrokken moeten worden'. Er zitten natuurlijk po litieke tintjes aan, maar we hebben het toch voor elkaar gekregen deze niet eerder vertoonde internationale politieke en militaire samenwerking te bewerkstel ligen". Alles is groot aan de show, niet alleen het publiek of het aantal mensen dat bij de produktie is betrokken (zo'n zeshon derd), maar ook in uiterlijk overtreft het alles. Roger: „De onderwijzer was in de vorige produktie een marionet, maar ontwerper Gerald Scarfe heeft hem net als de moeder en de echtgenote opblaas baar gemaakt. Alleen zijn hoofd al, dat zo groot is als een Londense dubbeldek ker, wordt door een bouwkraan gedra gen. Hetzelfde geldt ook voor zijn han den. Er zijn alleen voor hem dus al drie kranen nodig. Op een gegeven moment herrijst hij twaalf meter boven de muur, die al zo hoog is als een flatgebouw van zes etages. Zijn armen hebben een reik wijdte van bijna 38 meter en we hebben zijn hand op de grond gelegd en een Mercedes 500 SI erop gezet en toen die enorme klauw opgeblazen. Heel die Mercedes verdween. En dan vergeet ik gemakshalve maar even de rest van het Detail van een kinderwieg, waarschijnlijk uit Turkestan. Aan de linkerkant een gedeelte van de leerapplicatie. Het middenveld is belegd met een zijden fluweelikat. Houtsnede van de Japanner Ichiyüsau Kuniyoshi (1798 - 1861). Een man en een vrouw in uitbundig gedecoreerde kimono's van zijde. om een cocondraad van de zijderups tot weefsels te verwerken. Waarschijnlijk observeerde zij een zijderups die bezig was zich in te spinnen. Die spindraad kon ook weer afgewikkeld worden. De stoffen die van de spindraad geweven werden, sloegen zo goed aan dat de staat de produktie in handen nam. Op het uit het land smokkelen van larven of eitjes stond de doodstraf. Ongeveer honderd jaar voor onze jaartelling ontstonden er, heel voorzichtig, handelscontacten tus sen China en het Westen. Een van de routes, waarlangs de goederen vervoerd werden, kreeg later de naam Zijderoute. Daarmee rukte ook de zijdeteelt op naar het Westen. In de elfde en twaalfde eeuw werden in Midden- en Noord-Italië zij deweverijen opgericht. Lucca, Venetië en Florence werden belangrijke centra. In de zeventiende eeuw werden Antwer pen en Amsterdam belangrijke centra voor de zijdehandel. De Amsterdammer Jasper Benoït schreef in 1606 zelfs een handleiding voor het winnen van zijde. In Nederland zijn pogingen om zijde te kweken nooit goed geslaagd: het klimaat is daar niet geschikt voor. In Nederland ging men in de zestiende eeuw zijde dragen. Concrete aanwijzin- het dragen van zijde wat algemener wordt, gaat men serieus nadenken over het namaken van zijde. Luxe De methode werd echter pas in de ne gentiende eeuw en min of meer bij toe val ontdekt. Houtcellulose, waar papier van gemaakt wordt, zou de basis wor den. Nitrocellulose vormt, vermengd met alcohol en ether, collodium. Dat werd in die tijd bij de fotografie ge bruikt. Bij een bevriende fotograaf kreeg De Chardonnet per ongeluk wat collodi um aan zijn vinger. Dit vormde een draadje. Direct daarna ging de Frans man proeven nemen met het maken van een draad. Hij was de eerste, die met succes een fabriek opzette. Het procédé ziet er globaal als volgt uit. Kaloenpluis wordt in een mengsel van salpeter- en zwavelzuur gedompeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 28