1 male Rotterdam kan niet feesten Organisatie van jubileumviering gaat gebukt onder versnippering F E'55 19S •ZATERDAG 14 JULI 1990 Drie feestjes heeft Rotterdam lit jaar te vieren. Zeshonderdvijftig jaar botterdam, vijftien jaar itadsvernieuwing, maar ,'ooral vijftig jaar (wederopbouw. De stad wilde laarom eens flink uitpakken. Vlet tentoonstellingen, vencmenten en feesten van ipril tot december. Voor de .•(Rotterdammers, maar ook /oor Friezen, Limburgers en oeristen van buiten de landsgrenzen. Iedereen moest le verrijzenis van Rotterdam comen aanschouwen. Maar le gasten blijven weg. De Rotterdammers en de niet- Rotterdammers. Omdat ze rerwend zijn en omdat ze amper weten dat het feest is. IU5ech, slecht beleid en mderlingc verdeeldheid lebben het feest uitgekleed n tegelijkertijd de gebreken n veerkracht van Rotterdam ilootgelegd. IOTTERDAM - In de lucht en op de spiegelende ruiten van de machtige flat gebouwen drijven de wolken voorbij. In iet ritme van een vuurtoren verlicht de èlle zon de Maas, de kade en de stad im vervolgens weer schuil te gaan ach- er een wolk. Marjolein Matthijssen en os Noordenbos stralen voortdurend. .Rotterdam is een fantastische stad aan iet worden. Een metropool. Op beschei den wijze weliswaar, maar met een eigen mage, een eigen uitstraling. Dat hadden' we de bezoekers dit jaar willen laten :ien. Hoe Rotterdam is opgebouwd van :en verwoeste naar een complete stad. daar die doelstelling is absoluut niet be- eikt". Vanuit hun kantoor aan de drukke toompjes kijken Matthijssen en Noor denbos uit over de Maas en Rotterdam- Zuid. Het is het kantoor van de Stich- ling Rotterdam 1990 die de activiteiten rond het 650-jarig bestaan van de stad :oördineert. Zou móeten coördineren. Hoeveel bezoekers de aan de overkant jelegen tentoonstelling 'Stadstimmeren' [rekt, welen Noordenbos en Mathijssen liet. Voor alle activiteiten op het gebied van kunst verwijzen de coördinatoren ïaar het project van de Rotterdamse Cunststichting. Over het educatieve- en ïmusementspark 'Rivoli' weten zij neer. maar ook niet alles. „Het is alle- naal te versnipperd. Dat komt door de erdeeldheid. Iedereen wil wat en doet ok wat, maar een centraal beleid ont- Ireekt", zegt Noordenbos. HAOS De organisatie van Rotterdam 1990 is pen chaos. De belangrijkste festiviteiten pijn afgeblazen en de activiteiten die wel poorgaan trekken minder bezoekers dan (verwacht. De evenementenkaart is ach terhaald en in de grote hoeveelheid acti viteiten is geen lijn te ontdekken. Wat imoet je absoluut gaan zien in feestvie rend Rotterdam? De tentoonstelling fStadstimmeren' is even bescheiden aan- ;ekondigd als de jubileum-wandeltocht an de jarige Rotterdamse wandelsport- ring. „Ja, het valt niet mee", bekent 'uus Bakker van de Rotterdamse unststichting. „De organisatie gaat ge bukt onder versnippering. De Stichting otterdam 1990 heeft zoveel mogelijk ïensen mee willen laten doen. En er ilden veel mensen meedoen, ondanks ille tegenslagen. Als plannen niet wel len goedgekeurd, dan zeiden de beden- :ers gewoon: niet goed?, nou dan doen ve het zelf wel. Daarom gebeurt er van illes, maar is een gemeenschappelijk ïocmer ver te zoeken. Eerlijk gezegd ben ik hoogst verbaasd dat er nog zoveel loorgaat". De kermisexploitanten zouden nog liever vandaag dan morgen vertrekkenmaar zitten vast aan een contract. FOTO'S CORNÉ SPARIDAENS Matthijssen en Noordenbos. „We gaan niet meehuilen". Tussen 'Rondleidingen Assurantie- en Schippersbeurs' en de 'Gewestelijke Po litickampioenschappen Tafeltennis' ver meldt het feestprogramma 'Rivoli '90': 'een uitgaansgebied met educatieve, re creatieve attracties, amusement en hore- ca-faciliteiten'. Na een kleine speurtocht komen we uit op de Müllerpier. Op een krukje leest een kermisexploitant een wegwerp-romannetje uit de Jasmijn reeks. De zoveelste. „Wat moet je hier anders? Alleen in de weekeinden is er wat te doen". Het kermisterrein is nage noeg uitgestorven. Koude oliebollen, draaimolens die niet draaien en schiet tenten zonder schutters. Een kermis zon der mensen bestaat niet. Mag niet be staan. Het liefst zouden de exploitanten hun attracties afbreken en opbouwen op de pleinen van Den Helder, Helmond en Tilburg, waar ze normaal in deze tijd van het jaar te vinden zijn. Maar ze kunnen niet. Ze zitten gevangen op het door hekken omgeven kermisterrein. „We hebben bijna allemaal staangeld be taald voor een half jaar. Eind oktober loopt het contract met de gemeente pas af'. Wie vlucht, moet boete betalen. „Vijfentwintighonderd gulden per dag", weet de exploitant van de achtbaan. De kermislieden bonden zich een half jaar aan de Müllerpier in de veronderstelling dat er een dikke boterham te verdienen was. „Er zou een nationaal en interna tionaal publiek komen, zei de gemeente. Ze beloofde veel publiciteit, maar er is geen VVV-kantoor in het land dat weet wat hier gebeurt". Strop Op hetzelfde terrein staan twee grote tenten. In de tent van de PTT is het druk met veelal scholieren en werkne mers die op uitnodiging de tentoonstel ling over telecommunicatie bezoeken. De Festival Hall ernaast is bijna verla ten. „Maar 's avonds, als er shows zijn, is het drukker", verzekert een gast vrouw. Maar eigenaar Leisure Tech is verre van tevreden. Het Engelse bedrijf had op een half miljoen bezoekers gere kend, maar komt nu nog niet aan de helft. Als oorzaken van het tegenvallen de bezoek noemt de directeur de slechte wegbewijzering naar de pier, gebrek aan management en promotie, negatieve pu bliciteit en de onbekendheid met een lu napark. De gemeente heeft inmiddels toegegeven dat zij in gebreke is gebleven en heeft een miljoen gulden beschikbaar gesteld om te redden wat er te redden valt. Vijf ton voor promotie en 475.000 gulden voor het aflossen van schulden en „het verbeteren van het produkt" met onder meer een expositie over Rot terdam havenstad en een vriendelijker entree dan de dreigende blauwe hekken. Voor de besteding van het geld is een adviesbureau ingeschakeld, want in de gemeente hebben de bewoners van de pier alle vertrouwen verloren. „Wij ris keren liever zelf onze toekomst", aldus directeur J. Northage. Sinds 1 juli wordt de pier niet langer bestuurd door de ge meente maar door Leisure Tech en de kermisexploitanten. Wat overblijft voor de gemeente is een financiële strop. Noordenbos: „Alleen het bouwrijp ma ken van de pier kostte al vier miljoen gulden. Die kosten krijg je van z'n leven niet gedekt". Carthago Rivoli was een van de pijlers van het wankele feestprogramma. Eerder werden de wijkfeesten afgeblazen omdat sponsor McDonalds zich terugtrok en kwam een einde aan de droom 'Carthago', de be langrijkste pijler van Rotterdam 1990. Op de 25 kilometer buiten Rotterdam gelegen Maasvlakte zou de culturele stad Carthago gebouwd worden met theaters, winkeltjes, restaurants, café's, danspalei zen, podia, een kinderwijk en een gigan tische poparena met 75.000 plaatsen. Achthonderdduizend gulden en twee jaar aan voorbereiding zoog de Maas vlakte op. Maar zij is nog even vlak als anders. Door een tekort aan sponsorgel den kon Carthago niet van de grond ko men. Nog een pijler die te duur werd bevon den: het beeld van Niek Kemps. De prijs van het kunstwerk viel met 3,8 miljoen gulden veel duurder uit dan verwacht. De onthulling is daarom vijf jaar uitge steld, tot het moment dat de nieuwe stadsbrug over de Maas wordt geopend. Rotterdam zal nu genoegen moeten ne men met een expositie van de ontwer pen voor het beeld in de voormalige aankomst- en vertrekhal van de Holland "Er is geen VVV- kantoor in het land dat weet wat hier gebeurt Op de Maasvlakte had de imposante cultuurstad Carthago moeten verrijzen. De troosteloze kermis op de Müllerpier. Amerika Lijn (HAL) aan de Wilhelmi- nakade. In hetzelfde gebouw is de tentoonstelling 'Stadstimmeren' te bewonderen, die na het wegvallen van Carthago en het voor alsnog floppen van Rivoli, dé grote publiekstrekker moet worden van het feestjaar 1990. Maar ook hier loopt het geen storm. Met gemiddeld 350 bezoe kers per dag komt de organisatie niet uit de kosten. „Maar we zijn nog tot eind oktober geopend, dus het kan nog goed komen", zegt woordvoerder Frans Nes selaar. Als oorzaken voor de tegenval lende belangstelling noemt hij de nega tieve publiciteit over het feestprogram ma in Rotterdam en de verwarring met Rivoli. „Terwijl wij ons heel bewust hebben gedistantieerd van die club van 1990. De activiteiten die de stichting or ganiseert zijn allemaal feestjes, pure pret. Wij willen de voltooiing van de we deropbouw inhoud geven". En pret en zinnige informatie gaan niet samen vindt Nesselaar. „Je denkt toch niet dat we op een affiche vol confetti gaan staan?" Stadstimmeren is een boeiende, originele tentoonstelling over de ontwikkeling van Rotterdam als kleine agrarische gemeen te tot wereldhaven. Helaas niet te volgen voor buitenlandse toeristen omdat alle uitleg in het Nederlands is. Nesselaar haalt zijn schouders op. „Het is ons vooral om de Rotterdammers te doen. Buitenstaanders hebben de herkenning niet". Halverwege de tentoonstelling hangt een foto van de manifestie E'55: 'Een spectaculaire manifestatie waarin wordt aangegeven wat de energie van ons volk in de tien jaar na de bevrijding tot stand heeft gebracht. Heel Nederland komt kijken; in augustus wordt het 2.500.000-ste kaartje verkocht', zegt het onderschrift. Maar dat was 1955. Noor denbos en Mathijssen: „De mentaliteit van de Rotterdammers is veranderd. Toen was er niets. Als er wat te vieren viel, ging iedereen de straat op. Nu is er zoveel te doen in Rotterdam dat de mensen verwend zijn geworden". Directeur M. van der Lingen van de VVV Rotterdam: „Sinds een klein aan tal jaren gebeurt er ineens zóveel in Rot terdam. Iedereen is actief en wil de stad onder de aandacht brengen. En ieder op een andere manier. Rotterdam winkel stad, Rotterdam havenstad, Rotterdam kunststad, Rotterdam architectuurstad. Een centrale coördinatie ontbreekt". In een onlangs verschenen rapport over het verblijfstoerisme in Rotterdam ko men onderzoekers van de Erasmusuni- versiteit tot dezelfde conclusie. „Het ontbreekt Rotterdam aan een identiteit. Het is nog steeds onduidelijk wat de 'unique selling points' .van de stad zijn. Het ontbreekt nog steeds aan een echte toeristische trekker, iets wat een iedere toerist gezien moet hebben gezien", zo schrijven de onderzoekers. Het feestpro gramma Rotterdam 1990 weerspiegelt de versnippering en verdeeldheid, maar ook de energie van een stad die zo graag dynamisch wil zijn, dat ze ondanks alle tegenslagen gewoon doorgaat. Blijft stra len. Noordenbos en Matthijssen „Wij wer den door de stichting gevraagd toen de wijkfeesten en Carthago al waren afge blazen. We wisten ook dat er veel te wei nig geld was voor publiciteit. Al met al was er weinig eer te behalen aan het feest. Maar vanuit een Rotterdam-gevoel hebben we ja gezegd. We gaan niet mee huilen. Je kunt het toch gewoon niet ma ken om een feest met zoveel tamtam naar buiten te brengen om het vervol gens te laten doodbloeden? Ja, we zou den het een tweede keer weer doen. .Maar dan anders. Een centraal geleid feest, geconcentreerd in twee weken. Dat is veel gemakkelijker te organiseren en het heeft veel meer impact en uitstraling naar buiten toe". MONIQUE VAN DE VEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 21