Dronken van alle indrukken' Hete klanken uit New Orleans Verstilde schoonheid van Billy Childs r- uzuki-vioolleerlingen it Tokio concerteren Sfeer van sixties in musical Hair ZATERDAG 14 JULI 1990 PAGINA 11 Veronica gaat door zonder juristenpaar Van Rossum HILVERSUM Het echtpaar Van Rossum is weg bij Veronica. De Hil- versumse advocaat mr. P.P.A. van Rossum, sinds zijn verdediging van Ve ronica tegenover het Commissariaat voor de Media op slag tot1 Bekende Nederlander geworden, zal de omroep zeer waar schijnlijk niet verder bij staan in haar kruistocht tegen het besluit van het Commissariaat voor de Media. Officieel wil Veronica alleen kwijt dat zijn echtgenote, me vrouw mr. drs. W. van Ros- sum-van den Brink, hoofd van de juridische afdeling van de omroep en secretaris van het algemeen bestuur, woensdag ontslag heeft genomen „we gens een verschil van inzicht met het bestuur over het be leid". Over haar echtgenoot doet Veronica volgens een woordvoerster geen medede lingen. Van Rossum zelf was gisteren niet bereikbaar, maar via zijn secretaresse liet hij weten geen commentaar te ge ven. Veronica-voorzitter mr. W.J.M. Bordewijk wil desge vraagd alleen kwijt dat Van Rossum een afspraak over de voortzetting van de zaak bij de Raad van State heeft afgezegd. Geen idee, waarom, zegt Bor dewijk, maar het zal wel bete kenen „dat ik een andere ad vocaat moet zoeken voor de verdediging bij de Raad van State, want op die manier wordt het moeilijk zaken doen". Mr. Van Rossum heeft nogal kritiek te verduren gekregen over de agressieve manier waarop hij de verdediging van Veronica tegen het Commissa riaat voor de Media heeft aan gepakt. a|NST/RTV jZWERENDE VINGER RICHARDS ones zeggen weer concert af I |dEN De Rolling Stones hebben gisteren een uit- jcht concert in het Wembley-stadion in Londen af- jd omdat lead-gitarist Keith Richards een ontstoken r heeft. Eerder deze week ging een concert in Car- im dezelfde reden niet door. Een arts die Richards in onderzocht zei dat de gitarist een abces aan de r ringvinger heeft, dat ook een deel van zijn hand aangetast. Volgens de arts verbetert de toestand van ards snel onder invloed van antibiotica. Richards was en gewaarschuwd dat hij zijn vinger zou beschadi- ils hij twee uur op het podium ging staan. De gitarist ie verwonding hebben opgelopen toen hij zich per uk sneed met een mes. Ook vanavond staat de groep litverkocht Wembley te wachten. Over het concert vandaag zou nog geen beslissing zijn genomen. Een dvoerster van de band zei dat de overige concerten t kader van de Urban Jungle tournee afhangen van mezing van de vinger van Richards. Zandwerk De Amerikaanse beeldhouwster Christel Roever maakt in het Dolfinarium in Harderwijk tot eind au gustus grote zeedieren en kastelen. Maar erg blij vend zijn de kunstwerken niet: Christel werkt met louter zand. FOTO: ANP £eidóc0otvumt Surrealisten en meubelen architect Oud in Boymans ROTTERDAM Het Rotterdamse museum Boy mans- Van Beuningen richt in de zomermaanden tentoonstellingen in over het surrealisme en over de Rotterdamse architect J.J.P. Oud als meubelontwer per. De tentoonstelling over Oud is geïnspireerd op een studie naar zijn werk als interieurarchitect en meubelontwerper. Die studie wordt dit jaar gepubli ceerd ter gelegenheid van zijn honderdste geboorte jaar. J.J.P. Oud (1890-1963) is vooral bekend gewor den als architect van het Nieuwe Bouwen. Over zijn werk als interieur-architect is minder bekend. Het kleine overzicht dat Boymans toont, bestaat onder meer uit meubilair dat Oud ontwierp voor schepen, kantoren, een meubelfabrikant en eigen gebruik. Bo vendien bezit het museum nog enkele meubelstukken die Oud in de jaren twintig ontwierp voor de toenma lige directeur van het museum. )EMEENSE JOURNALIST VOOR HET EERST OP NORTH SEA JAZZ i'- Lichj aaly. Jazz Festival, vrijdaga- Rockin Dopsie and hia Zydeco (Jan Steen zaal), Dave Bru- Quartet (PWA zaal), Neville 'pjers (Statenhal), Dr.John and 'rno^nnt f> aftu CoHonTao /.lart pril taat Louisiana en de stad Orleans in het bijzonder en behalve een fantasti- keuken ook sinds jaar en geweldige muziek op. s Armstrong en Fats Do komen uit die stad, waar 'ranse accordeon samen de Afrikaanse blues en soul aan de basis staan van swingende, hete muziek. De 'New Orleans Sound' borrelt als een pot gumbo (de vissoep) en is gekruid als het visge recht Jambalaya, waarin scherpe pepertjes en flink veel saffraan zitten. Zonder die achtergrond naar Rockin Dopsie and his Zydeco Band luisteren kan, maar het maakt begrip lastig. Te voelen is de muziek wel. Toch maakt blues op de accordeon, in het Frans gezongen, een rare in druk. Het levert overigens geen al te grote problemen op, want muziek spreekt een uni versele taal en met de opzwe pende stem van Alton Rubin sr. alias Rockin' Dopsie kon het publiek in de Jan Steen zaal niet lang blijven zitten. Felle .saxofoon van Hart jr. en wasbord-percussie dwongen tot dansen. Ook de Neville Brothers be dienen zich van een meng vorm die vooral gericht is op gevoel en dans. De diepe fun- kritmes in hun muziek vor men de basis voor syncope klanken, aangevuld met saxo foon en donkere stemmen. De Neville Brothers putten uit In diaanse, Afrikaanse en soul- bronnen en lenen ijverig uit het oeuvre van de legendari- iMEN LOCHEM ndertig Japanse kin geven volgende twee concerten in hmen en Lochem. Het |j kinderen die in Tokio ■piles krijgen volgens 1 Suzuki-methode. De Beren variëren in leef- [van 6 tot 16 jaar. Ze Iden begeleid door drie en en enige ouders. 's °P bet ogenblik te an(j op het internationaal In Salzbach (Did) van 20 t/m 23 juli wordt ïuden. Na het festival ko- KRUl ze naar Nederland waar lillen logeren in de jeugd- zoNrg van Apeldoorn. Ze ge goed een concert dat uit ver- (xpoflende onderdelen zal be- re t*1- Ze musiceren als groep ,ela#Pgedeeld in kleinere en- naPles en treden ook solo op. bfotale groep voert o.m. het uitere deel van het concert in nineur uit van J.S. Bach, veporesque' van Dvorék, het ils bM uit 'Witches' Dance' in el Paganini, een gavotte van g n£ec en werken van de eweMlegger van de vioolme- teitdk. Shin-Ichi Suzuki. Solo- 'oeringen door o.m. Masu- Ara ('Tambourin' van Gré- try), Emily Stumpel ('Air Va- rié nr 1' van Dancla en duet ten van Shostakovich uitge voerd door Akiko Kitsukawa- /Hanae Imai en Mayu Kodera- /Mika Shioda. De Suzuki-methode is een au ditieve manier van muziekles. De leerlingen beginnen er al op zeer jeugdige leeftijd mee, als ze bij wijze van spreken een viool nog maar net kun nen vasthouden. Op die ma nier maken ze op gehoor ken nis met muziek zonder dat ze noten kunnen lezen. Op ge hoor en met gevoel leren ze spelenderwijs viool spelen. De methode voorziet in sterke be trokkenheid van de ouders, die bij de twee lessen per week aanwezig dienen te zijn. De ouders hoeven zelf niet te kunnen musiceren, maar ze dienen wel veel voor muziek te voelen. Ze moeten liefde voor muziek hebben teneinde hun kinderen met liefde, de zelfde liefde voor muziek te kunnen bijbrengen. De grondlegger van de metho de, dr. Shin-Ichi Suzuki, is in middels 90 jaar. In Japan be- moeite hij zich nog steeds met leerlingen en docenten die volgens zijn methode viool spelen. Suzuki noemt zijn me thode ook wel de 'moedertaal- methode', omdat kinderen vol gens hem allerlei vaardighe den op dezelfde manier kun nen aanlereri zoals ze hun moedertaal aanleren. Respect en liefde Dr. Suzuki: „Op dezelfde ma nier waarop een baby van nog geen jaar door te luisteren de taal in zich opneemt, ontwik kelt een kind gevoel voor rit me en klanken door te luiste ren naar de moeder die kin derliedjes zingt of een muziek instrument bespeelt. Dezelfde rust en geborgenheid die de moeder kinderen biedt bij ver driet of angst, kan ook ge bruikt worden om kinderen letterlijk vertrouwd te maken met een muziekinstrument, in dit geval de viool." De idee van Suzuki is niet al leen een opvoedingsmethode, maar ook een filosofie geba seerd op respect voor het kind als individu en op de gedachte dat vaardigheden niet erfelijk zijn, maar aangeleerd worden. Suzuki gaat er vanuit dat ta lenten niets anders zijn dan de ontwikkeling van capaciteiten die in elk kind in aanleg aan wezig zijn. Zijn studies hebben bewezen dat het gemiddeld ni veau van de capaciteiten van elk individu hoger is dan men vaak denkt. HAAG Vijf jaar ■reen kreeg hij invita- voor het North Sea Festival. Elke keer euw vroeg hij, maan- van tevoren, uitreis- Ieren aan, zonder re- zoiat. e n de zesde keer, is Octa- Ursulescu uit Roemenië, het festival. „Dronken -Je indrukken", dat wel. sl0(|eseu is in eigen land een onlijkheid, een man van ing. Hij heeft een eigen J n radioprogramma met lwilerraanse liedjes, presen- rock- en jazzfestivals in Sibyu en schrijft in an bladen over jazz en 1 2 Hij is al jaren Roemeens 6e spondent van het gezeg- ^ende blad Billboard, ove- zonder dat ook maar bijdrage van zijn hand e6i heen: „Alles werd tegen- iden door de autoritei- anding van Ursulescu tij- het North Sea Jazz Festi- aans echter wat anders: hij safs| geen geid „Roemeens l^is niks waard, ik kan het 'ie%ns wisselen. Ik heb niet geld om een drankje te /00n. Vanaf mijn aankomst $tel Bel Air heb ik steeds van het ontbijt ge- Overigens: weet u of die daar betaald wordt de organisatie?". Pe< eeft zijn hoop gevestigd familie Acket, over wie Roemeense kranten hele |len heeft geschreven. Hij een verhaal uit de nieu- 'krant 'Romaniu Liber', boven een verhaal over tforth Sea Jazz Festival de ™^Het Acket-familiefestival' —4 En Ursulescu herinnert dat Paul Acket hem enke- ïlllren geleden een briefje jef dat, als hij dan mocht hij wel wat zakgeld onj drankjes kon krijgen. Branford Marsalis, sax, te beluisteren in de JVC Statenhal. „Zou dat nu ook nog gelden, denkt u?". Hij noemt het 'emotionele da gen'. Jammer ook dat hij Ella Fitzgerald niet kon zien: „Ze is nu al zo oud dat het denk ik de laatste mogelijkheid was haar te zien optreden". Sleep-In Misschien had Ursulescu, maar dat is achteraf praten want hij zit nu toch al in een hotel, zich bij zijn aankomst in Nederland beter kunnen melden bij de 'Sleep-In' stand in het Con gresgebouw. Een plaatsje in de speciaal voor het festival opge zette sleep-in in Houtrust zou hem maar 12,50 gekost heb ben, in plaats van de vele hon derden die de kamer in het Bel Air hem kost. Van die sleep-in wordt overi- FOTO: CORNÉ SPARIDAENS gens minder gebruik gemaakt dan voorgaand jaar. Donder dagnacht sliepen er 280 jazzfa- naten, tegen meer dan drie honderd vorig jaar. „Je merkt het meteen als het fraai weer is, de mensen gaan dan liever in de Scheveningse Bosjes of op het strand slapen. Alleen als het gaat regenen, zoals vo rig jaar op zaterdagnacht, dan stroomt de sleep-in in een keer vol. Overigens: dat op het strand slapen is nou juist waarom we die sleep-in heb ben ingesteld. Het is te gevaar lijk op het strand", aldus een van de sleep-in medewerkers, die de grote drommen jazz-be- zoekers overwegend aan zich voorbij zag trekken en zelden zag stoppen. Druk Die grote drommen zorgden gisteren even voor problemen in de Statenhal, waar de drankstands hadden te lijden onder het veelvuldige toiletge- bruik van de duizenden bezoe kers: de druk op de waterlei ding viel af en toe tot onder het minimum, als er weer een w.c. werd doorgetrokken. Me dewerkers van het Congresge bouw gingen daarom met grof geweld op zoek naar de water druk-meter. Tijdens het optre den van de Brandon Fields Band werd met een grote rub beren hamer net zo lang op een van de vloerpanelen ge ramd tot die de onderliggende waterdrukmeter prijs gaf. Met een opvallend heen-en-weer gaand wijzertje. Tijdens het festival zijn van het Congresgebouw zo'n ze venhonderd mensen in touw; van de North Sea Jazz- organi satie nóg zo'n vierhonderd. En ze zijn nodig ook. Gisteravond bleken de bezoekersaantallen dermate groot (véél groter dan de twaalfenhalf duizend man die donderdag werden geteld), dat voor een aantal zalen het 'vol-is-vol'-principe moest worden gehanteerd en mensen moesten worden weggestuurd. Op de plaatsen waar bezoeker stromen elkaar tegenkwamen was er soms geen doorkomen aan. Maar voor wie het North Sea Jazz Festival vaker be zoekt, is dat geen nieuws. Het hoort er gewoon bij, ook van avond weer, de gebruikelijke topdag van het festival. KOOS VAN WEES Maar of het allemaal héél zuiver was... FOTO: PERS UNIE De Broadway Musical Company speelt Hair van James Rado en Ge- rome Ragni. Muziek: Galt McDer- mot. Regie/choreografie: Johnny Worthy. Gezien op 13 juli. Vanavond herhaling. Toen ik hoorde dat Hair, dè musical van de jaren zestig, in het Circustheater kwam, hoor de ik direkt muziek, maar waar het over ging kon ik me niet herinneren. Nadat ik de show zag was dat heel logisch: Hair gaat niet ergens over, Hair geeft epn beeld van iets. En wel van de bloemenkin- ders, een nieuwe stam die in de jaren zestig werd opgericht door de tijdgeest. Waar we mee kennismaken zijn rituelen, haardracht en kleding, zang en dans van de nieuwe stam. Hair is een won derlijk soort kruising tussen een antropologische studie en een gepopulariseerde Sacre du printemps. Dat het verhaal werd verlaten was nieuw voor een musical. In het stuk na de pauze zit nog de meeste lijn als de hippies onder invloed van Isd een lan ge en ook komische satire te gen oorlog en geweld spelen. Een van de rituelen is het ver branden van oproepen voor de militaire dienst. Verder gaat het om de sfeer van sex, drugs en swingende muziek en mensen die het bes te met de wereld voorhebben. Love and peace, happyness and understanding, mystic crystal revelations. We kun nen beginnen aan the age of Aquarius. De New Yorkse Broadway Musical Company treft de sfeer met eenvoudige midde len, geijkte trucs en veel vak manschap. Het bloemendecor is eenvoudig, de beautiful people met hun degelijke mu sicalopleiding rennen regelma tig de zaal in om daar ook fun te maken, de muziek is goed en wordt uitstekend gespeeld en gezongen. Er lopen prachti ge stemmen rond, zoals een onwaarschijnlijk hoge counter- tenor in travestie. Leuk. Nostalgie, geen opening naar een nieuw bewustzijn. Het theater was verre van vol, maar er zullen heel wat hip pies van toen gezeten hebben die nu bij een verzekerings maatschappij werken en zich druk maken over pensioen breuk en opstandige kinderen. Die laten ze zien waar het vroeger om ging. Will the cir- cle be unbroken? Nee dus. DICK VAN TEYLINGEN sche pianist Henry Byrd, beter bekend als Professor Long hair. Hun vocale kracht geeft nieuwe impulsen aan zo'n Sam Cooke-klassieker als „A chan ge is gonna come". Zij maak ten met Byrd's 'tophit' Tipiti- na, genoemd naar de uitgaans gelegenheid in New Orleans, de Statenhal tot een disco voor duizenden. De komst van Dr.John (Mac Rebennack) moet enkele jaren geleden goed zijn bevallen. Hij mocht terugkomen met een grotere band en bracht een volle Jan Steen zaal met pare lend pianospel en een hechte blazerssectie in vervoering. Klassieke New Orleans-com- posities als 'Iko, Iko', 'Tipitina' en 'Junko Partner' doen het nog steeds goed. Vergeleken met zoveel war me, gepeperde klanken leek eerder op de avond het Dave Brubeck Quartet met Carmen McRae een meubeltoonzaal met' een slechte verkoopster. Brubecks muziek rook naar de meubelwas Pledge en vanwe ge Carmen McRae, slecht bij stem, klonk zelfs zijn mooie compositie 'In your own sweet way' niet meer dan keurige muzak, zoiets als Louis van Dijk speelt. Art Blakey is nog altijd goed voor - ruwweg ge schat - een vijfduizend man publiek op het North Sea Jazz Festival. Onge looflijk. Een man van zeventig, geen publieksversierder, iemand die altijd de pure jazz-formule van zijn Jazz Messengers (ontstaan in '47) is trouw gebleven en die geen enkele, maar dan ook geen enkele bekende naam in zijn nieuwste formatie heeft. Want wie kent Bryan Lynch, Javon Jackson, Dale Barlow, Steven Davis, Essiet Okon Es- siet en Geoff Keezer?? Het is een van d< onderlijke zaken van een festival als North Sea Jazz. Reputaties blijken er zo ingehamerd dat men er automatisch van uit gaat ze waargemaakt te zullen zien. Daarbij komt: De man nen van Blakey-nu zouden best de Freddie Hubbards en de Winton Marsalissen van de toekomst kunnen ziin. Want Blakey hééft wat talenten in z'n muzikale kweekvijver la ten opgroeien. Gisteravond kreeg in het Tuinpaviljoen de jonge pianist Geoff Keezer even de volle ruimte van de grijze meester. Keezer lijkt het type van de pianoleeuw-in- wording: grote techniek, ge bruik van een hele hoop toet sen, en een breed scala aan muzikale emoties. Met het na deel van een hoop jonge musi ci: ze lijken op een hoop, maar nog niet helemaal op zichzelf. Teveel citaten en wisselingen, te weinig eigen stem. De best creatieve medley van iemand die goed gestudeerd heeft en misschien ook eens echt goed wordt. De jonge zwarte Californische pianist Billy Childs is wél zo'n herkenbaar fenomeen on danks z'n leeftijd. Hij is inmid dels ook een solo-carrière be gonnen, maar was in de Pau- lus Potterzaal van het Con gresgebouw te horen met een mooi sluitend kwartet. Childs wordt in L.A. op handen ge dragen. Hij kreeg z'n eerste baan in het orkest van trom bonist J.J.Johnson en speelde daarna bij Freddie Hubbard. Je kan met Childs een hoop kanten op: strak swingende nummers, lyrische ballads en solo-improvisaties ergens tus sen Bill Evans en Keith Jar- rett in, alleen steviger, grijp baarder en jazzier dan de laat ste. De Childs van gisteren was geheel akoestisch. On danks het feit dat hij een aan tal nummers van zijn nieuwste elpee/cd 'Twilight is upon us' bracht, waarop hij wél de syn thesizer naast de piano be speelt. Childs speelde gisteren gevoelige, zachtaardige, niet- agressieve kameijazz van hoog niveau. Soms van een verstil lende schoonheid die je al die duizenden mensen in datzelfde gebouw om je heen deed ver geten. Fantastisch als zulke jonge musici al die internationale kansen en erkenning kunnen krigjen. Voor Nederlanders is dat niet meteen weggelegd, ook al hebben jonge musici als Ben van der Dungen en Jarmo Hoogendijk al duizend keer meer mogelijkheden dan hun collegae van pak weg twintig jaar terug. Het doet je denken aan de tragiek van Ruud Brink, een prachtige saxofo nist die zo in het rijtje van in ternationale grootheden als Stan Getz, Zoot Sims had ge past wanneer hij geen Neder lander was geweest. In het 'Bird winners concert' werd hem gisteren posthuum door Stan Getz de jazzprijs van het North Sea Jazz Festival uitge reikt. Want twee weken gele den overleed Brink. De fami lie Acket wensde de weduwe van Ruud Brink via een kran- te-advertentie nog sterkte de zer dagen. Even mooi waren de bloemen die Acket gisteren persoonlijk de pers- en arties tenfoyer overhandigde aan de weduwe van de Bird-winnaar. BERT JANSMA Art Blakey was een van de top-artiesten op de tweede dag van het North Sea Jazz Festival. FOTO: ANP j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 11