i
Theologen: mogelijk
nieuwe encycliek
over anti-conceptie
Naar een Nederlandse katholiekendag?
CcidócSotncuë
3
brieven van lezer
kerk
wereld
Vrijmetselarij in
Oost-Europa
weer in opkomst
mST £eidóe@ou/to/rii
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
QeidóaOowiant
VRIJDAG 13 JULI 1990 PAG^JE
Romeinse priester: Jezus was vegetariër
ROME Jezus en zijn discipelen waren vegetariërs en ook de
eerste christenen moesten niets van vjees hebben. Dat beweert
de Romeinse priester Mario Canciani in zijn boek 'In de ark
van Noach'. Tijdens het laatste avondmaal heeft Jezus zeker
geen paaslam gegeten, aldus Canciani, een fervent dierenbe
schermer die elk jaar met pasen een kruistocht tegen het slach
ten van lammeren houdt. Het avondmaal werd immers gehou
den in een huis van de Essenen, een joodse groepering die ve
getarisch leefde. De Romeinse geestelijke kreeg na de presenta
tie van zijn boek direct weerwoord. De bijbelwetenschapper
Salvatore Garafolo wees erop dat Jezus tijdens het avondmaal
het joodse Paasfeest vierde en volgens de regels wordt daarbij
ook lam gegeten.
Eerste zwarte aartsbisschop in VS afgetreden
WASHINGTON Aartsbisschop Eugene Marino van Atlanta,
de eerste zwarte rooms-katholieke bisschop in de Verenigde
Staten, is om gezondheidsredenen afgetreden. Dat heeft de
Amerikaanse bisschoppenconferentie dinsdag laten weten.
Marino (56) heeft het aartsbisdom Atlanta, waar ongeveer
156.000 rooms-katholieken wonen, slechts iets meer dan twee
jaar bestuurd. Over de aard van zijn ziekte is niets meegedeeld.
Marino liet in een verklaring weten behoefte te hebben aan
een „uitgebreide periode van geestelijke vernieuwing, psycho
therapie en medisch toezicht".
Tot paus Johannes Paulus II een opvolger heeft benoemd, zal
de eveneens zwarte hulpbisschop James Lyke van Cleveland
als apostolische administrator het aartsbisdom Atlanta bestu-
Officieel protest
overwogen biJ
Vaticaan tegen
benoeming Haas
BERN De Zwitserse
regering denkt erover bij
het Vaticaan officieel te
protesteren tegen de be
noeming van de zeer be
houdende Wolfgang Haas
tot bisschop van Chur.
Dit zegt de plaatsvervan
gend directeur politieke
zaken van het Zwitserse
ministerie van buiten
landse zaken, Jenö Stahe-
lin, in een vraaggesprek
met het Zwitserse persbu
reau SDA.
Stahelin vindt het noodzake
lijk het Vaticaan ook officieel
te laten weten, dat de benoe
ming van Haas en zijn eerste
maatregelen als bisschop op
onbegrip stuiten en „de gods
dienstvrede in gevaar dreigen
te brengen". Haas lokte veel
protest uit met de benoeming
van zijn geestverwant Chris-
toph Casetti tot vicaris-gene
raal van Ziirich.
De jongste ontwikkelingen in
het bisdom wijzen er volgens
Stahelin op dat de benoeming
van Haas „niet meer alleen
een binnenkerkelijk pro
bleem" is. Daarmee is een
nieuwe situatie ontstaan die
de Zwitserse regering niet on
beroerd mag laten.
De kern van het probleem is
volgens Stahelin de tegenstel
ling tussen een hiërarchische
Rooms-Katholieke Kerk die
wordt gekenmerkt door „au
toritaire structuren" en een
land met een grote democrati
sche traditie, waarvan de be
volking „trots is op haar recht
op inspraak".
Toen Haas twee jaar geleden
met goedkeuring van de toen
malige bisschop van Chur, Jo
hannes Vonderach, tot hulp
bisschop met recht van opvol
ging werd benoemd, heeft de
Zwitserse regering tegenover
het Vaticaan al haar veront
rusting laten blijken.
Het kanton Schwyz, waarin
Chur ligt, meende dat het Va
ticaan door de benoeming van
Haas het recht op inspraak
van het kapittel van het bis
dom bij een bisschopsbenoe
ming had geschonden. Het
Vaticaan wees er toen op dat
het recht op inspraak alleen
voor de benoeming van een
bisschop geldt en dat het de
paus vrijstaat een hulpbis
schop te benoemen.
Bedevaart Banneux
Op woensdag 15 augustus,
Maria ten Hemelopneming, is
er weer de jaarlijkse bede
vaart naar O.L. Vrouw van
Banneux in de Belgische Ar
dennen. De bussen vertrek
ken uit Noordwijk Binnen
(6.15 u, RK kerk, Van Lim
burg Stirumstr.), Leiden (6.30,
station bij bushalte N.), Noot
dorp (6.30 bij apotheek Meeu
wenbeemd), Den Haag (7.00
achterkant CS, A. van Bue-
renstr.), Delft (7.25 bij station),
Rotterdam (7.45 CS, achterzij
de Groothandelsgebouw).
Bij voldoende deelname ook
in het Westland.
Na aankomst in Banneux is er
voor de pelgrims een eucha
ristieviering, opgedragen door
pastoor J. Reeder uit Den
Haag. In de namiddag: biddag
naar de Bron en Zegening
van de zieken met het H. Sa
crament. Kosten 70,- inclu
sief koffie, broodje en koffie
tafel. Kinderen 45,-.
Opgave bij zuster L. Hooge-
veen, Vlierboomstraat 198,
2564 HP Den Haag, tel. 070 -
368.43.36, of het Banneuxse-
cretariaat, tel. 070 - 363.60.06
TUBINGEN Vooraan
staande rooms-katholieke
theologen vrezen dat paus
Johannes Paulus II een
encycliek voorbereidt
waarin het verbod op
voorbehoedmiddelen tot
dogma wordt verheven.
Zij schrijven dat in de
'Verklaring van Tubin
gen' die gisteren is ver
schenen.
De verklaring is een reactie
op de 'instructie over de ker
kelijke roeping van de theo
loog' die het Vaticaan eind
juni uitgaf. De onderteke
naars, onder wie prof.dr. E.
Schillebeeckx, noemen de in
structie „een aanval op de
vrijheid van de katholieke
theologife en daarmee een
aanval op de vrijheid van het
Edward Schillebeeckx
foto: dijkstra
hele volk Gods".
De theologen roepen de paus
op om „de kerk niet nog meer
schade toe te brengen". Het
hoofd van de kerk moet „af
zien van een nieuwe ency
cliek over omstreden morele
kwesties, zolang de daarmee
samenhangende theologische
problemen nog niet zijn opge
lost".
De vraagstukken die het Va
ticaan in de instructie aan
snijdt, zouden volgens de
theologen in alle openheid be
handeld moeten worden op
een bisschoppensynode. Ook
moet er een „vakkundige
commissie" komen die de
„onfeilbaarheid van de paus
in samenhang met zijn leer
over geboortenbeperking"
gaat onderzoeken.
De Vaticaanse instructie
waarschuwt theologen die
zeggen dat ze van de pauselij
ke uitspraken over geboorte
beperking kunnen afwijken,
omdat deze nooit tot dogma
zijn verheven. De paus ont
ving immers „goddelijke bij
stand" toen hij deze uitspra
ken formuleerde, aldus het
document.
De instructie verbiedt theolo-
Hans Küng foto: anp
gen die in morele kwesties
niet op een lijn met het Vati
caan zitten, hun denkbeelden
via de massamedia te ver
spreiden. Het document wordt
gezien als Vaticaanse reactie
op de Verklaring van Keulen,
waarin 163 voornamelijk
Duitstalige theologen onge
zouten kritiek op de paus uit
oefenden.
De nieuwe verklaring is on
dertekend door onder ande
ren Hans Küng en Norbert
Greinacher (Tübingen), Jo
hannes Bauer (Graz), Peter
Eicher (Paderborn), Heinrich
Fries (München), Herbert
Haag (Luzern/Tübingen) en
Edward Schillebeeckx. Zij
zetten in januari 1989 ook hun
handtekening onder de Ver
klaring van Keulen.
PRAAG Vlak vóór het be
zoek dat de paus in april aan
Tsjechoslowakije bracht, arri
veerde in Praag de groot
meester van de Franse vrij
metselarij om te bezien of in
Tsjechoslowakije niet op
nieuw aangeknoopt kan wor
den bij een oude traditie op
dit punt.
Net als de paus kreeg deze
vrijmetselaar, Jean-Robert
Ragache, grootmeester van
het Groot-Oosten van Frank
rijk, een zeer gastvrij onthaal
van het nieuwe regime in
Tsjechoslowakije.
Verwonderlijk is dat niet
want de vrijmetselarij bloeide
in Tsjechoslowakije voordat
de communisten aan de
macht kwamen. Twee belang
rijke politici, Thomas Masa-
ryk en Eduard Benes, achter
eenvolgens beiden president
van Tsjechoslowakije tijdens
het interbellum, bekleedden
functies in de vrijmetselarij.
De vrijmetselarij is er syno
niem aan de idealen van
broederschap en sociale voor
uitgang en een man als Va
clav Havel spiegelt zich juist
daaraan.
Ragache was op uitnodiging
van Tsjechische vrijmetse
laars naar Praag gekomen.
Het bleken vrijwel allemaal
mannen te zijn die ver in de
zeventig zijn en veertig jaar
lang hun vrijmetselaarsidea-
len voor de buitenwereld heb
ben moeten verbergen.
De Fransen gaan de Tsjechen
nu „spiritueel" bijstaan om de
vrijmetselarij weer van de
grond te krijgen. De eerste
loge is inmiddels geïnstalleerd
in Praag waar twaalfhonderd
verzoeken zijn binnengeko
men voor het lidmaatschap.
Een tweede loge zal geopend
worden in Brno.
Verwonderlijk is het evenmin
dat in Hongarije de loges zul
len worden heropend, op de
eerste plaats in Budapest en
over enige tijd ook in Szeged.
Ook in dit land heeft de vrij
metselarij een lange traditie
achter de rug. In de landen
van de voormalige Donaumo-
narchie werd de vrijmetselarij
als een tegenwicht beschouwd
tegen de katholieke suprema
tie. In Hongarije werden de
vrijmetselaars gekoesterd
door de gereformeerde kerk.
De vrijmetselarij was dan ook
niet zoals in de latijnse landen
anti-religieus en anti-cleri-
caal. In Bohemen en Honga
rije werden de vrijmetselaars
beschouwd als de kampioenen
van de sociale vooruitgang in
hun strijd tegen de ongelet
terdheid en allerlei volksziek
ten.
Ook in Joegoslavië, om pre
cies te zijn in Belgrado, is een
loge in oprichtingen.
Landen waar de vrijmetselarij
voorlopig weinig kans heeft
om weer te verrijzen zijn Roe
menië en Polen. In dit laatste
land staat de machtige katho
lieke kerk zeer wantrouwend
tegenover de vrijmetselarij.
Zij werd daarbij in het verle
den geholpen door de antise
mitische Poolse communisten
die de vrijmetselaars vereen
zelvigden met de joden.
In Roemenië is er evenmin
veel kans dat de vrijmetselarij
terugkeert. Na de executie
van Ceaucescu ging het ver
haal dat op zijn lichaam de at
tributen van het lidmaatschap
van de vrijmetselarij waren
aangetroffen. De overspannen
verbeelding die uit dit ge
rucht sprak heeft ongetwijfeld
te maken met de jarenlange
strijd tegen de vrijmetselaars
in dit land die zowel voor als
na de communistische
machtsovername als duivels
werden gebrandmerkt.
Trots
Trots toonde gisteren de katholieke president van Ivoorkust,
Felix Houphouet-Boigny (rechts) aan de islamitische Nigeri-
aanse president Ibrahim Babangida de enorme basiliek die hij
in dit straatarme land heeft laten verrijzen. De basiliek in de
hoofdstad Yamoussoukro is een kopie van de Sint Pieter in
Rome en zal in september door de paus worden ingezegend.
foto: ap
Het enige waar men
werkelijk behoefte aan
heeftis nergens
behoefte aan te
hebben.
DISK betreurt
terugtreden
AMSTERDAM Direc-
teur drs. H.J.G.M. Crijns
van het interkerkelijke
industrie-apostolaat DISK
betreurt het terugtreden
van de christelijke gere
formeerde kerken uit de
de protestantse sectie van
deze organisatie, het
CIBB, ten zeerste.
Crijns wijst het verwijt van de
hand, dat zijn organisatie de
relatie met de kerken ver
waarloost, van de hand. DISK
heeft de kerken de afgelopen
jaren herhaaldelijk bezworen
de banden met het industrie
pastoraat zowel financieel als
inhoudelijk te versterken. Bo
vendien hebben de kerken
mede onder druk van DISK
de afgelopen jaren brieven
over sociale kwesties gepubli
ceerd en hebben zij grote aan
dacht besteed aan de nieuwe
armoede in ons land.
Volgens de deputaten (des
kundigen) van de christelijke
gereformeerde kerken is het
CIBB te eenzijdig maatschap-
pij-kritisch. Ook vinden zij
dat het CIBB te weinig oog
heeft voor technologische en
sociaal-economische ontwik
kelingen. Ook is het hun een
doorn in het oog dat het in
dustriepastoraat binnen DISK
en CIBB steeds meer tot ar
beidspastoraat verwordt.
Daardoor gaat volgens hen
eenzijdig alle aandacht naar
werknemers èn ex-werkne
mers.
Volgens Crijns heeft DISK ze
ker ook oog voor de positie
van de werkgevers. Maar
DISK ziet het als haar bijbelse
opdracht vooral te letten op
de mensen aan de onderkant
van de samenleving en daar
zijn werkgevers zelden te vin
den.
ologie, niet terecht. De meeste
bedrijfspastores zijn opgeleid
aan een door de kerken er
kende theologische instelling
waar de bevrijdingstheologie
slechts een van de vele te be
studeren theologieën is.
Deputaat Noorlandt onder
streept, dat zijn kerk de sa
menwerking met andere ker
ken in het bedrijfsleven graag
had voortgezet, maar dat het
beleid van het CIBB en DISK
dit onmogelijk hebben ge
maakt. Bij een verandering
van het beleid van beide or
ganisaties is niet uit te sluiten
dat de Christelijke Gerefor
meerde Kerken weer toetre
den.
De Christelijke Gereformeer
de Kerken beschikken over
één industriepredikant: J.M.
Aarnoudse in Rozenburg.
Deze zet zijn werk „met en
thousiasme" voort, zo laten de
deputaten weten. Hij zal in
dien nodig ook met andere
kerken samenwerken.
Pastoor De gerechtelijke
politie van Luik heeft een
pastoor (71) en twee andere
mannen aangehouden die er
van verdacht worden in de ja
ren 1985 tot en met '87 vele
malen een mindeijarig meisje
te hebben verkracht. De pas
toor, afkomstig uit Kinkem-
pois, wordt ervan beschuldigd
zich acht maal aan het meisje
vergrepen te hebben. Het
drietal maakt deel uit van een
„bende van tien". Zeven van
hen zijn inmiddels op vrije
voeten gesteld. Maar ze zul
len, evenals het nog gevangen
zittende drietal, worden ver
volgd. Het meisje (15) werd
door een van de drie elke
woensdagmiddag van school
gehaald en daarna verkracht.
Ook werden er advertenties
geplaatst om het meisje te
prostitueren.
UTRECHT Het infor
matiebulletin 1-2-1 van
de RK kerkprovincie
heeft een speciaal katern
gewijd aan de succesvolle
katholiekendagen eind
mei in Berlijn waar meer
dan negentigduizend ka
tholieken uit West- en
Oost-Duitsland bijeen wa-
Er bleken naast premier Lub
bers als spreker - - die daar
nu wél de op Schillebeeckx
geïnspireerde maar door Kok
gewraakte woorden kon uit
spreken dat mensen „de
woorden zijn in het verhaal
van God" - nog vier andere
officiële Nederlandse deelne
mers te zijn: kardinaal Simo-
nis, LPO-voorzitter J. van
Laarhoven, Henk Happel na
mens de gezamenlijke katho
lieke organisaties en me
vrouw Muysenbergh-Geurts
als voorzitter van de Katho
lieke Raad voor kerk en sa
menleving.
Door de redactie van het blad
gevraagd naar hun reacties
zijn de vier eenstemmig in
hun lof voor deze dagen en de
vraag komt uiteraard aan de
orde of zoiets ook niet in het
verdeelde katholieke Neder
land mogelijk zou zijn.
De redactie neemt daar een
klein voorschotje op door het
katern als titel mee te geven:
waar muren vallen. Ja, in
Duitsland mogen die gevallen
zijn, voor de zwaar verdeelde
Nederlandse rooms-katholie
ke kerkprovincie lijkt dat
voorlopig niet het geval, dom
weg omdat die scheiding, van
de geesten wel te verstaan, nu
eenmaal van een heel ander
kaliber is.
Kardinaal Simonis zegt welis
waar in het nummer dat die
katholiekendagen „ook goed
zouden zijn voor onze katho
lieke kerk". Maar de grote op
zet acht hij voor Nederland
ten ene male onhaalbaar, al
leen al omdat wij geen Kir-
chensteuer hebben, de Duitse
kerkbelasting. De verdeeld
heid ziet hij echter als een
veel groter probleem, want
wie van beide partijen zou die
dag dan moeten gaan organi
seren. Machteloosheid is troef.
In de bisschoppenconferentie,
aldus de kardinaal, is het on
derwerp wel eens ter sprake
geweest, maar ze vreesden dat
het op niets zou uitlopen.
LPO-voorzitter J. van Laar
hoven ziet niettemin voor
zo'n initiatief wel kansen op
voorwaarde evenwel dat niet
„de pluriformiteit als eerste
ingang wordt gekozen" en er
een organiserende instantie
gevonden kan worden die bo
ven de verdeelde partijen
(CRK, Acht Mei en bisschop
pen) staat. Misschien het
LPÓ? Wie weet, maar de kans
is niet groot. Het LPO is im
mers een instrument van de
bisschoppen.
Terugblik
In het katern wordt ook te
ruggeblikt op de katholieken
dagen uit het rijke Roomse le
ven. In totaal werden er voor
de oorlog zeven van zulke
manifestaties gehouden. De
Resistentiebode, pardon re
dactie, de Residentiebode, gaf
van de manifestatie in Den
Haag in 1925 aldus verslag:
„Wat hier geboden wordt, is
van zóó hoog gehalte, geeft
een zoó duidelijk beeld van
het Katholicisme als factor
van beschaving, dat het nog
te betreuren is, dat de toeloop
niet veel grooter is, al zoude
dan de beschikbare ruimte te
klein zijn geweest".
De bedoeling van zo'n mani
festatie was vooral de buiten
wacht te laten ervaren hoe
goed de katholieken wel wa
ren, nadat ze eeuwenlang niet
mee hadden geteld.
De verscheidenheid en ver
deeldheid in het katholieke
kamp waren in die hoogtijda
gen van de emancipatie waar
schijnlijk niet minder -dan nu
getuige het citaat uit Rogiers
boek „In vrijheid herboren"
uit 1953, toen honderd jaar
kromstaf gevierd werd en in
Utrecht de laatste, triomfalis
tische - zouden we nu zeggen
- manifestatie van katholieke
eenheid werd gehouden:
„Enerzijds is er heftig leven,
anderzijds verlamming van
energie, het vastlopen van al
lerlei initiatieven, verlies van
diepte en persoonlijkheid; het
massale komt tot grotere en
beslissende invloed, waardoor
veel, dat uit geestelijke ener
gie en innerlijkheid geborep
was, verloopt in uiterlijkheid.
Krachten van vernieuwing
worden gebonden, gekneveld
bijna, door de krachten van
behoud. Als dan in de uiterlij
ke vaart der gebeurtenissen
stilstand en demoralisatie op
treedt, bekruipt menig mens
het gevoel, dat zich in die
broeiende stilte een explosie
voorbereidt".
met nu is dat het Nederlandse
episcopaat uit die tijd ondanks
alle onenigheid nog een sa
menbindende factor was.
PAUL VAN VELTHOVEN
Het katern van 1-2-1 is voor
3,- exclusief verzendkosten
verkrijgbaar bij het SRKK,
postbus 13049 LA Utrecht, tel.
030 - 33.42.44.
Emancipatie en orthodoxies
iren
De gemeente Den Haag krijgt een Emancipatie Advii
Die gaat het het gemeentebestuur adviseren op welke
de maatschappelijke achterstelling van (vooral) de vroi
beste kan worden bestreden. Een goed initiatief; nogTeii
zijn ook op lokaal niveau tal van functies voor vroHct,
moeilijker toegankelijk dan voor mannen. Een raadgj
orgaan dat gaat helpen om aan deze bevoordeling vjj^
man een eind te maken, kan nuttig werk doen.
i zie
HeT eigenaardige is wel dat de wijze waarop de npn
raad wordt samengesteld in zich zelf ook weer een a?n(*
stelling inhoudt. Hagenaars die voor één van de twaalf)
in aanmerking willen komen, moeten namelijk de do£ 'j
lingen onderschrijven van het thans gevoerde emanci
beleid.
1
DiT betekent dat orthodoxe katholieken en protesl
orthodoxe moslims en anderszins traditioneel georiëni
mensen niet in aanmerking komen. Hun visie op de
deling man /vrouw wijkt immers af van de thans d<
overheid uitgedragen opvattingen terzake. Met
woorden: de bestrijders van achterstelling gaan van stai
een achterstelling in de eigen gelederen.
Dat mag eigenaardig zijn, maar is het ook schandelij]
toch weer niet. Het emancipatiebeleid is democratise,
stand gebracht. De Emancipatie Adviesraad is een initTE]
van een zeer ruime meerderheid van democratisch
lokale volksvertegenwoordigers. Het is verder een raat
een specifieke taakstelling. Die taakstelling kan alleeniurT
den gerealiseerd door personen die dat ook willen. arn
h'
TOCH is het goed om bij de schijnbare tegenstrijdighei
naar voren komt uit de samenstelling van de nieuwe
evén stil te staan. De paradox herinnert er nog eens aa^
omvangrijke minderheden onder ons een heel andere e
hebben op het man-vrouw rolpatroon dan de overliep
laatste jaren propageert.
ZlJN die minderheden nu echt achterlijk? Is de geduijet
millennia gelegde nadruk op de moederrol van de t:
werkelijk zo absurd als thans door veel toonaangevend!
tellectuelen en politici wordt beweerd? De nieuwe Em
patie Adviesraad zal in zijn werk ook rekening moeten
den met eigenwijze onderstromen in onze multi-culture
menleving die menen dat in de problematiek rond de
wen-emancipatie de kern niet zozeer schuilt in onders
ting van de vrouw als wel in onderwaardering van de
derrol.
net
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezor
stukken te bekorten
Vuil verb ran ding
De discussie rond de nieuwe
vuilverbrandingsinstallatie
laait weer op. Dat de grootste
vuilverbrandingsinstallatie
van Europa niet in een van de
dichtstbevolkte gebieden van
Europa moet komen, namelijk
op of bij Ypenburg, daar is nu
toch wel ieder reëel denkend
mens van overtuigd. Het is
echter interessant hoe men el
kaar op provinciaal niveau
toch nog in de haren zit over
de keuze van een vestigings
plaats voor de installatie.
Zo geven Gedeputeerde Staten
van Zuid-Holland nog steeds
de voorkeur aan de lokatie bij
Ypenburg „vanwege het ge
ringe effect op de verdere ver-
stedelijkingsmogelijkheden en
de ruimtelijke inpassingsmoge
lijkheden". Dat is een verba
zingwekkend argument, in
dien men bedenkt dat juist op
en rond de beoogde lokatie gi
gantische woningbouwplannen
op stapel staan: in Leidschen-
dam (Leizo), in Rijswijk
(Ypenburg) en in Nootdorp
(o.m. Utrechtse Baanprojekt).
Het volgende oneigenlijke ar
gument van G.S. is dat er een
mogelijkheid tot aansluiting op
het Spoorwegnet is. G.S. wil
len blijkbaar geen oor en oog
hebben voor het feit dat de
Nederlandse Spoorwegen
zwart op wit hebben verklaard
geen mogelijkheid te zien voor
aansluiting op het spoorwegnet
bij de beoogde lokatie en über
haupt vervoer per trein naar
deze lokatie vanwege de korte
afstanden voor N.S. niet inter
essant is.
Tot zover G.S. die blijkbaar
koste wat het wil aan lokatie
Ypenburg (of daarnaast) wil
len vasthouden (prestigekwes
tie?) Maar het kan toch niet zo
zijn dat de provincie met oren
en ogen dicht af wil stevenen
op de grootste planologische
blunder van deze eeuw? Daar
entegen neemt de Provinciale
*tof
Planologische Comijtof
(PPC) een veel reëler
punt in. Deze club van
hankelijke planologen
eenieder inmiddels be4lkc
redenen van planologisch
milieutechnische aard dl
vuilverbrandingsinstallatie
de Maasvlakte komt; kanj
niet op redelijke termijn"
gaat de voorkeur uit naaL
plek bij Zoetermeer, daar[^
geen planologische beleü
zijn. Gewoonlijk wordt err^>
Het is overigens verhein L
dat 22 bewoners- en wijk
nisaties uit Leidschenl
Voorburg, Rijswijk en 1JW]
dorp zich inmiddels met i va
motieven tot de ministerl
milieubeheer hebben gevVd
en hem per brief hebberP1'
waarschuwd tegen de dre^rd
de vestiging van
grootste huisvuilverbrandt^
een van de dichtstbevolkt^
bieden van Nederland.
hebben de bewoners- enP1^
korganisaties te kennen
ven klaar te zijn voor eenjcij
ge strijd tegen de komsth
de vuilverbrander op of
Ypenburg. Het is te hopeifcns
de minister nu snel ingriipfNC
dat deze strijd niet nodig
ziin- IJ. Feeke,
LEIDSCHENEf
Slach tofferh ulp
De Hoge Raad heeft beslis
het afnemen van wang
bij een verdachte zonderl
toestemming niet is t<
meldde de krant vorige
Ik vind dat een schande,
vaak praat men tegenwoi
niet over meeleven mei
hulp aan slachtoffers van
drijven De uitspraak vai
Hoge Raad houdt in feit
dat verdachten worden
schermd. Ik vind dat mens
erend ten opzichte van
slachtoffers. J. ten
POELD1
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070-3190 933.
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorging
Telefoon. 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Z
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaaiji
per maand f. 24,85 per maand 25,
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,f
per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,?"
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 576 515
POSTBANK NV 663 050
and
Iten
•rd
M