Boesak blijft voorlopig voorzitter van WARC Êcidóc1 Veertig jaar Norbertijnen op de Veluwe kerk wereld beroepingen Christelijke Gereformeerden uit bedrijfspastoraat brieven van lezer mT £eidóe(Ek>uta/rit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Ccidóc Sou-uint DONDERDAG 12 JULI 1990 PAGH Gereformeerd Boerakker in beroep tegen vonnis BOERAKKER De gereformeerde kerk van Boerakker gaat in hoger beroep tegen het vonnis dat de arrondissementsrecht bank van Groningen twee weken geleden in kort geding heeft uitgesproken. Daarin werd bepaald dat de pastorie van de door onenigheid gescheurde kerk voorlopig bewoond mag blijven worden door ds. R. H. Keegstra. Dit in afwachting van een boedelscheiding tussen de twee partijen. Volgens kerkeraadsvoorzitter S. Evenhuis houdt de gerefor meerde kerk te Boerakker nog een juridische slag om de arm in verband met de ingewikkeldheid van de zaak. Verder speelt mee dat de advocaat van de kerk nog steeds op vakantie is. Het besluit van de gereformeerde kerk is genomen na een vergade ring van de kerkeraad met de kerkelijke gemeente. Ds. Keegstra, die zich met een groep van 100 a 150 gemeentele den inmiddels onttrokken heeft aan het gereformeerde kerk verband, gaat niet in beroep tegen het vonnis. De kerk van Boerakker hèeft tijdens de gemeentevergadering tevens besloten een beroep uit te brengen op een nieuwe predi kant. De naam van de beroepen dominee wil Evenhuis voorlo pig niet prijsgeven. "Het is een ervaren predikant die goed op de hoogte is van de kwestie in Boerakker. Bij een vergelijkbare zaak in een andere gemeente is hij zeer tactvol opgetreden. We hebben er het volste vertrouwen in dat hij dat in Boerakker ook kan". Velen geven aalmoezen, doch slechts weinigen beoefenen de barmhartigh eid. Bisschoppen VS praten met gehuwde priesters SAN FRANCISCO En kele Amerikaanse bis schoppen hebben onlangs een ontmoeting gehad met vertegenwoordigers van Corpus, de organisa tie van gehuwde pries ters. Volgens het Ameri kaanse weekblad Natio nal Catholic Reporter is het de eerste voorzichtige toenaderingspoging. Het gesprek vloeide voort uit een gebedsbijeenkomst die le den van Corpus hadden geor ganiseerd voor het gebouw waar ongeveer 200 Ameri kaanse bisschoppen bijeen waren. Samen met vertegen woordigers van vrouwengroe pen baden zij voor de officiële erkenning van gehuwde priesters en vrouwelijke priesters. Terry Dosh van Corpus ziet in de ontmoeting een „veelbe tekenende ontwikkeling". De bisschoppen hebben „formeel geluisterd", terwijl zij voor heen „formeel doof" waren voor de eisen van Corpus. Ook vertegenwoordigers van de vrouwengroepen waren enthousiast over hun gesprek met een aantal bisschoppen. „Ze hebben echt geluisterd", aldus deelnemer Cindy Pale. „We hebben ze verteld dat de hele kerk op z'n kop moet, maar dat we ook al blij zijn met kleine stapjes, zoals een vrouwvriendelijk taalge bruik". Leidster Franse Scientologykerk gearresteerd LYON De voorzitster van de Scientologykerk in Frank rijk, Danièle Gounord, is zon dagavond gearresteerd, nadat een lid van de sekte zich on der mysterieuze omstandighe den van het leven had be roofd. Ook een andere leider, Jean-Paul Chappelet, zit sinds zondag vast. De twee Scientology-leiders worden beschuldigd van me deplichtigheid aan ongeoor loofde uitoefening van de ge neeskunst en oplichterij. Ook Yves Veau van het met Scientology verbonden 'Cele brity center' wordt daarvan beschuldigd, maar hij is niet in hechtenis genomen. van de industrieel ontwerper Patrice Vick in maart 1988. Vick (35), aanhanger van de Scientologykerk, die in Frankrijk 20 tot 30.000 leden telt, wierp zich in maart 1988 van de twaalfde verdieping van het flatgebouw waarin hij woonde. Hij volgde op dat moment een 'zuiveringskuur' van de sekte, volgens zijn vrouw Nelly, die een klacht tegen het centrum van de Scientologykerk in Lyon, heeft ingediend. Verscheidene leden van de Lyonese afdeling van Sciento logy, onder wie voorzitter Jean-Jacques Mazier, zijn de afgelopen dagen eveneens ge arresteerd. Twee maanden ge leden werden 26 sekteleden in Nice en Marseille onder vraagd. De beschuldigingen tegen de leiding van de sekte zijn niet alleen gericht tegen de thera pieën die de Scientologykerk toepast. De leiding wordt ook van winstbejag beschuldigd. Agenten hebben in Lyon ver scheidene 'electropsychome- ters' in beslag genomen, appa raten die volgens de Sciento logykerk de 'emotionele las ten' van mensen kunnen me ten. De sekte zou deze appara ten aan leden hebben ver kocht voor 30.000 francs (on geveer 10.000 gulden), hoewel de werkelijke waarde slechts 1500 francs is. De beschuldiging van 'onge oorloofde uitoefening van de geneeskunst' is vooral geba seerd op de ontdekking op het nachtkastje van Vick van een flesje met pillen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn. Ruim tien jaar geleden wer den Scientology-leiders in Frankrijk wegens oplichting tot gevangenisstraffen veroor deeld, maar in hoger beroep werden alle vonnissen vernie tigd. GENEVE/LEUSDEN De Zuidafrikaanse anti- apartheidsstrijder dr. Al lan Boesak treedt voorlo pig nog niet af als voor zitter van de Wereldbond van Hervormde en Gere formeerde Kerken (WARC). Hij laat zijn be slissing afhangen van het oordeel van het uitvoe rend comité van de WARC, dat in augustus vergadert. Dit deelde WARC-secretaris Milan Opocenski gisteren in Genève mee. Boesaks aftre den als voorzitter van de WARC werd verwacht, nadat hij zondag al zijn kerkelijke functies in Zuidafrika had neergelegd. Gespeculeerd wordt ook op de mogelijkheid dat Boesak voor een politieke carrière zou kiezen. De 44-ja- rige predikant kwam in op spraak na onthullingen over een buitenechtelijke relatie. Boesak is sinds 1982 voorzitter van de WARC, een organisa tie van 175 reformatorische kerken met in totaal 70 mil joen leden. Hij werd vorig jaar in Seoul voor een periode van zeven jaar herkozen. Volgens dr. L.J. Koffeman, buitenland-secretaris van de Gereformeerde Kerken in Nederland, is het theoretisch mogelijk dat Boesak voorzit ter blijft. De WARC-voorzit- ter hoeft niet per se een func tie in zijn eigen kerk te ver- Archiefopname van een bezoek aan Kampen van dominee Allan Boesak en zijn vrouw Dorothy van wie hij nu gaat scheiden. FOTO: ANP vullen. Het is voldoende dat hij als lid van die kerk afge vaardigd is geweest naar de vergadering die hem als voor zitter koos. Als Boesaks eigen kerk, de Nederduitse Gereformeerde Sendingkerk (NGSK), even wel laat weten dat de man niet meer te handhaven is, wordt zijn positie als voorzit ter wel erg moeilijk. De NGSK beraadt zich komend weekeinde op de vraag hoe zij de affaire-Boesak moet be handelen. De Gereformeerde Kerken zullen ongetwijfeld een per soonlijke reactie aan Boesak en zijn gezin sturen, aldus Koffeman. De inhoud daar van zal echter ook afhangen van de reactie van de NGSK. De kwestie komt wel op een zeer ongelegen moment, om dat de NGSK op het punt staat samen te gaan met de Nederduitse Gereformeerde Kerk in Afrika, de vroegere NG-dochterkerk voor zwar ten. Koffeman zegt zelf geweldig geschrokken te zijn van het nieuws over Boesak, maar kon er net als de hervormde synodevoorzitter ds. B. Wallet („dit is buitengemeen verdrie tig") niet veel meer over zeg gen. Bij de Wereldraad van Kerken in Genève schrok men minder, omdat daar wel bekend was dat de predikant zou gaan scheiden. Boesak is jarenlang een van de voor mannen in de oecumenische strijd tegen apartheid geweest. GOR wil spanning vermijden GRAND RAPIDS De Ge reformeerde Oecumenische Raad (GOR) weet nu al dat de algemene vergadering die over twee jaar in Athene wordt gehouden, niet met een avondmaalsviering geopend wordt. De Raad wil voorko men dat opnieuw enkele afge vaardigden demonstratief zul len wegblijven. De opening van de vorige as semblee in Harare (1988) wakkerde de tegenstellingen alleen maar aan, schrijft se cretaris dr. R.L. van Houten in de GOR-nieuwsbrief. Vijf tien van de ruim honderd deelnemers vonden het gezien de polarisatie binnen de GOR „ongepast" om het avondmaal gemeenschappelijk te vieren. De tegenstellingen binnen de gereformeerde oecumenische organisatie werden gevoed door verschillende standpun ten over apartheid, homosek sualiteit en het gezag van de bijbel. De ontwikkelingen binnen de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) speelden tijdens de assemblee een dominante rol. De Chris telijk gereformeerden stapten er uit. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen door de Generale Synode tot pred. voor buitengewone werk zaamheden (t.b.v. het pastoraat on der de buitenlandse studenten In Oost-Nederland) drs. H. T. Wagenaar, kand. te Wageningen. Aangenomen naar Reeuwljk (nieuwe pred.plaats; part-time) W. H. Th. Moehn, kand. te Ouderkerk aan den IJssel. Bedankt voor Uddel W. Arkeraats te Giessendam-Neder- Hardinxveld. VEENENDAAL De Chris telijke Gereformeerde Ker ken hebben hun lidmaatschap van het Centraal Interkerke lijk Bureau voor het Bedrijfs leven (CIBB), de protestantse sectie van DISK, opgezegd. Zij vinden het CIBB te eenzij dig maatschappij-kritisch en verzetten zich ertegen dat DISK steeds meer opvattin gen uit de bevrijdingstheolo gie overneemt. Dat hebben de deputaten (deskundigen) Kerk en Bedrijfsleven meegedeeld. De Christelijke Gereformeerden waren sinds 1969 bij het CIBB aangesloten. Het CIBB en de (rooms-katholieke) Stichting Bed rijf sapostolaat Nederland (SBN) werken samen in DISK (Dienst in de Industriële Sa menleving vanwege de Ker ken). De deputaten vinden, dat CIBB te weinig oog heeft voor technologische en sociaal-eco nomische ontwikkelingen in de samenleving en de relatie met de plaatselijke kerken te weinig stimuleert. Ook is het hun een doorn in het oog, dat industriepastoraat binnen CIBB en DISK steeds meer tot arbeidspastoraat verwordt. Daardoor gaat eenzijdig alle aandacht naar werknemers en ex-werknemers. Binnen de Christelijke Gere formeerde Kerken bestond al langer kritiek op het oecume nisch bedrijfsapostolaat. HIERDEN Een kanun nik in monnikspij, het blijft een niet alledaags verschijnsel. Vooral op de van oorsprong overwe gend protestants-christe lijke Veluwe. De kloos tergemeenschap van de Essenburgh in Hierden bestaat deze week veertig jaar. „Het is hier net een bijen korf," zegt broeder Harry Strijbosch. „Onze mensen vliegen in en uit." De bijen korf is het voormalige koets huis van het landhuis De Es senburgh. De mensen zijn de negen kloosterlingen van de orde der Norbertijnen. Anders dan monniken beper ken zij zich niet tot de wereld binnen het klooster alleen. Van de negen Norbertijnen zijn er drie die een eigen pa rochie dienen in Harderwijk, Zeewolde en Hilversum. De overige zes houden zich bezig met het vervaardigen van li turgische drukwerkjes. Harry Strijbosch (64) is gas- tenpastor alsook pastor van de kapel. Hij behoort nog tot de pioniers die in 1950 bij de op richting van de Hierdense kloostergemeenschap waren betrokken. Samen met negen tien collega's maakte hij veer tig jaar geleden de gewaagde overstap van de Herbertijnse abdij in Heeswijk-Dinther naar het landgoed de Essen burgh in Hierden. De verhuizing vond plaats omdat de Noordbrabantse ab dij de toestroom van jonge kloosterlingen niet langer kon bolwerken. Besloten werd 'een dependance' aan te ko pen in het dekenaat Harder wijk dat tot het bisdom Utrecht behoort. Luchtkastelen De plaatselijke bevolking zag het allemaal met een scheef oog gebeuren. Het welkoms twoord van de Harderwijkse en de Ermelose burgemeesters ten spijt. „We werden met argwaan be keken", herinnert Harry Strijbosch zich. „Zo van: wat moeten jullie hier? Ze schrok ken er erg van en vermoed den er van alles achter. Er werd gefluisterd dat Rome op machtsuitbreiding uit was." Achteraf bleek het allemaal een kwestie van even wen- De kapel van de Norbertijnen op de Essenburgh in Hierden nen. „We hebben eigenlijk al tijd goede maatschappelijke contacten gehad", zegt Strij bosch. „Ook met de gerefor meerde kerken. Alleen de ge reformeerde bond blijft een probleem. Maar die werken met geen enkele kerk samen. De oecumene blijft daardoor wel een teer kasplantje hier in de buurt." Strijbosch kijkt met een glim lach terug op het jeugdig idea lisme dat hij en zijn kornuiten destijds aan de dag legden. Zij waren bijna allemaal student theologie en waren van zins zo spoedig mogelijk bestuur lijk en financieel zich los te weken van de moederabdij in Heeswijk-Dinther. „We wil den van de priorij een eigen abdij maken. We waren toen behoorlijk utopisch." Aan die hovaardij kwam spoedig een einde. De jaren zestig gooiden roet in het eten. De seksuele revolutie, de welvaart en de democrati sering gingen niet onopge merkt aan de Hierdense kloostermuren voorbij. Even min als de crisis in het gods geloof en de twijfel aan de zin van het kloosterleven. Het luchtkasteel van de stichters van de Hierdense priorij kon niet langer overeind blijven. In de jaren 1963 en '64 ver ruilde de ene na de andere jeugdige kloosterling het monnikshabijt voor de spij kerbroek. Love and peace wisselden stuivertje met ora et labora. De klap is tot op he den voelbaar. De gemiddelde leeftijd van de Hierdense Norbertijnen ligt zichtbaar boven de zestig. Tussen de acht grijze kuiven is slechts één jongeling te ontwaren: een student theologie/liturgie. „Ik kan niet zeggen dat het teen punt van zorg is", zegt trijbosch in alle eerlijkheid. „Maar dat wil niet zeggen dat we roepen: na ons de zond vloed. We proberen alles zo stijlvol en zo verzorgd moge lijk vol te houden. Wie weet komt er weer een opleving van het kloosterleven." Er zijn tekenen die volgens Strijbosch al in die richting wijzen. „Ik neem een kente ring waar", zegt hij rustig maar gedecidëerd. „In de ja ren zestig en zeventig werd je voor gek versleten als je in het klooster ging. Dat was iets van de middeleeuwen." „Tegenwoordig vindt nie mand het meer idioot. De mensen gaan de zin weer in zien van het kloosterleven. Alleen durven ze zich niet te binden. En dat doe je als je in het klooster toetreedt. Je doet een gelofte en je bindt je voor het hele leven. Als mensen dat niet aandurven dan zeg ik: dat doe je toch ook als je trouwt?" Eredienst Drie maal daags komen de Norbertijen bijeen om een ge bedsdienst te houden over eenkomstig de leefregel van de heilige Norbertus die de eredienst centraal stelde. Zij bidden daar, zingen daar, me diteren en er wordt voorgele zen uit de Heilige Schrift. Tussen de gebedsdiensten door wordt er gewerkt. Het ora et labora blijft onveran derd van toepassing. Dit in tegenstelling tot andere kloostergebruiken. De strenge ascese is al lang niet meer van toepassing. Het eerste tele visietoestel deed al in de jaren zestig zijn entree. Evenals de krant, het bakje koffie en eni ge comfortabele leunstoelen. FOTO: PERS UNIE De broeders hebben er de laatste decennia alles aan ge daan om het samenzijn toch vooral gezellig te maken. Volgens Strijbosch niet tever geefs. „In deze gemeenschap heeft dat goed gewerkt", vindt hij. „Het gaat er om dat mensen samenkomen. Dat je in je naaste God leert kennen en dat je met elkaar leeft en niet naast elkaar. Je bent hier niet om iets te halen, maar om je eigen talenten aan anderen dienstbaar te stellen." Dat was vroeger wel anders. Ook de kloostergemeenschap pen gaan blijkbaar met hun tijd mee. Temidden van alle veranderingen lijkt alleen het celibaat het stof der eeuwen te hebben getrotseerd. „Het li chaam is niet langer een vij and maar een bondgenoot zegt Strijbosch nog. Dat laat niet onverlet dat aan het beginsel van het celibaat nog op geen enkele wijze ge tornd is. En volgens Strijbos zal dat zo blijven ook. De broeders en zuster dienen van bed en tafel gescheiden te blijven. Gebeurt dit niet dan is van een klooster geen spra ke meer. ERIC VAN DE BEEK Winnaars in Houston Et ja Zo'N economische wereldtop als deze week in Texas ij houden, heeft iets heel bizars. Daar zijn de zeven politaifj£ leiders van evenveel westerse economische grootmachteen ji een, om een eensgezinde benadering te zoeken voor een ognc tal zeer eigentijdse problemen. De maandenlange voortte ^f ding van de top had aan de vooravond ervan al duidelij maakt, dat de belangrijkste kwesties niet zouden worder- yai gelost. Dat bleek inderdaad het geval, waarna niettemii reik slotverklaring verscheen die opviel door de overeenaadv ming die op alle besproken punten zou zijn bereikt. Dj e af was het aan de heren politici en hun woordvoerders o n eindtekst in hun eigen straatje uit te leggen. De pers n concluderen dat het feitelijke resultaat van de top weer minimaal is geweest. En toch blijkt zo'n top toch nog s NI een 'voertuig' dat de wereld vooruit kan helpen. POLITIEKE topconferenties zijn intussen van daadwt^" lijke gesprekken verworden tot media-evenementen, elementen (in Houston was het bezoek van de regerinj ders aan een rodeo het hoogtepunt) en grootscheepse pr- viteiten van de ontvangende gemeenten dragen daar to Die ontwikkeling valt enerzijds te betreuren. Maar hel dat de regeringsleiders inmiddels zelfs eerder op de v melde media afkomen dan omgekeerd, heeft ook grote tieke betekenis. Zelfs als diverse deelnemers op hun st punten blijven staan en er op twistpunten weinig of toenadering wordt geboekt, zijn zij die hun boodschap beste via de media verspreid weten te krijgen de winn; Een van die winnaars is de Amerikaanse president Ir' Hij is er in geslaagd de EG, wat de subsidiëring van bouwprodukten betreft, in de hoek te dringen. Ook al Europa zich het recht voorbehouden de steun aan de bo te handhaven, de Europese delegaties in Houston waren voorbereid op het daverende publiciteitsoffensief vai Amerikanen. Niet Bush persoonlijk maar, heel sluw, zijn nisters van landbouw en van handel, hebben de EG bes peld als „oneerlijke concurrent op de wereldmarkt" ei „vijand van de Derde Wereld en van de voor vrije kiezende landen van Oost-Europa". Hoewel ook de VS landbouwsteun doen en nog heel wat boerenprotest te ve e ren kunnen krijgen bij afschaffing daarvan, heeft Europ Zwarte Piet toegespeeld gekregen. Met een aantrekkelijk soort simplisme heeft Bush vel duidelijk gemaakt waarom hij voorlopig géén Amerik, overheidsgeld wenst over te maken naar de Sovjetunie economische opbouw daar. Veel Russen willen dat zelf a niet, zei Bush, omdat zij weten dat het geld in handerjeei komen van de bureaucraten, zolang die nog aan de m zijn. Bovendien is er weinig steun voor het overmaken geld van Amerikaanse belastingbetalers naar een land, nog steeds vijf miljard dollar per jaar naar Cuba overm en dat alle Amerikaanse, steden met kernraketten o schot houdt. H, ad nge: een te mil otir mir :iën De Amerikaanse president stelde zo impliciet de gretid aan de kaak waarmee bondskanselier Kohl op eigen D houtje wèl directe financiële hulp aan Gorbatsjov wil ge „Dat Kohl voorop loopt in de Duitse hereniging is log ien. maar dat hij de leiding probeert te nemen in de ontwikke op van de Oost-West-verhouding is een beetje veel van het de", liet Bush bij monde van een medewerker weten. Op milieugebied echter waren de Amerikanen in Hou de onmiskenbare verliezers. Schriller dan ooit steekt weigerachtigheid van de VS het broeikaseffect krachti bestrijden af tegen de veel 'groenere' houding van de ove rijke landen. Nog steeds wil Bush die een „milieupf, dent" zegt te zijn niets weten van concrete verlaging VS van de C02-uitstoot. Amerika is veruit 's werelds gi ste kooldioxide^spuwer. Het gebrek aan overeenstemmin dit punt heeft niet verhinderd dat er toch iets is gebeurd, isolement waarin de VS zich ineens zo pijnlijk bevinden, gisteren in de Senaat in Washington direct al aanleiding een gemeenschappelijke Republikeinse en Democratisch! ^se tie om zich aan te sluiten bij de rest van de wereld. De naat wil niet wachten op het wetenschappelijke bewijs, het warmer en benauwder wordt op aarde. op ige d< On< g< leriu augi het uj a NH Brieven graag kort en duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonc stukken te bekorten. Cultuur 's-Gravenhage moet officieel Den Haag worden en de naam 's-Gravenhage moet worden afgeschaft, vinden de cultuur- verkrachters van de gemeen teraad. Dit na de onzin van ge deputeerde Arie de Jong om de wapenspreuk van Zuid- Holland te kortwieken. Ook de ooievaar, die bijna 750 jaar het wapen siert van de resi dentie, staat aan kritiek bloot. Deze prachtige vogel is juist een typisch symbool voor onze stad. In 1250 stichtte graaf Willem II een kasteel, waarbij later 's-Gravenhage onst 0( Dus een historische naam culturele waarden. Geen Haag, maar 's-Gravenhage, leert men op school. Tem ste vroeger, want tegenw dig wordt er bijna geen landse geschiedenis gegef,, Onze cultuur is al beh< aangetast, mede door de tuur uit het buitenland. Ik wel een voorstander om naam Holland te vervangefet de naam Nederland, als la naam. Zuid- en Noord-Hol zijn niet de enige provinci P. de Jong, DEN HAAG. ho° rd ns. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden. Telefoon 071 - 122 244 Postadres: postbus 11. 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaa£ per maand f. 24.85 per maand per kwartaal 74,10 per kwartaal per jaar f 284.50 per jaar f 285,fR Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 kAl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2