RK Kerk en evangelicalen
negeren armen Latijns-Amerika
Donar dondert weer
door Duitse luchten
Soma/nf
brieven van lezer
u
kerk
wereld
beroepingen
Studentenpastoraat
Twente tegen
militair onderzoek
£eidóe
I
mT ÊeidócSoiiAmit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSomunt
NNI
WOENSDAG 11 JULI 1990 PAGI1
Louisiana krijgt strengste anti-abortuswet
BATON ROUGE Het Congres van Louisiana heeft een
abortuswet aangenomen die strenger is dan de wetten die van
kracht zijn in de overige Amerikaanse staten. In Louisiana lo
pen artsen die een abortus uitvoeren in gevallen waarbij dit
niet is toegestaan voortaan het risico bestraft te worden met
tien jaar werkkamp. Het Congres had aanvankelijk een nog
striktere wet voorgesteld, die abortus zelfs verbood in gevallen
van verkrachting en incest. Dit wetsvoorstel stuitte echter op
een veto van gouverneur Buddy Roemer. Verwacht wordt dat
Roemer wel zijn zegen zal geven aan de gewijzigde versie die
nu door de Senaat met 32-7 stemmen en door het Huis van Af
gevaardigden met 83-22 stemmen werd aangenomen. De wet
staat abortus alleen toe bij verkrachting, incest en bij gevaar
voor de moeder zelf.
Zuidafrikaanse regering gaat satanisme onderzoeken
PRETORIA De Zuidafrikaanse regering gaat een onderzoek
instellen naar satanisme. In samenwerking met kerkelijke ver
tegenwoordigers, maatschappelijke werkers, psychiaters en op
voeders zal het „duivelse fenomeen" worden bestudeerd, zo is
meegedeeld door minister Adriaan Vlok van wet en orde. De
regering reageert hiermee op berichten volgens welke aanhan
gers van satanische sekten zich overgeven aan gruwelijke ri
tuelen. Uit sommige streken komen herhaaldelijk berichten
over rituele kindermoorden en onzedelijke praktijken met
minderjarigen. Volgens de presbyteriaanse predikant Geoff Ja-
meson zijn berichten over rituele kindermoorden geenszins be
wezen. Wel weet hij zeker dat de satanscultus op vele plaatsen
in Zuid-Afrika in zwang is.
De meeste mensen zijn
meer tot grote daden
dan tot goede in staat.
Nederlands
echtpaar bouwt
kerk in Kenya
NIJEVEEN Eind juli ver-
trekken Henk en Jeanet
Locht uit het Drentse Nije-
veen naar Kenya. Zij gaan
daar samen met nog acht Ne
derlanders een kerkje bouwen
in een sloppenwijk van Nairo
bi. De groep wordt uitgezon
den door de hulporganisatie
Project Serve een onderafde
ling van Youth for Christ.
„Denk niet dat het een monu
mentaal bouwwerk wordt.
Wij werken met de materia
len die wij van de bewoners
krijgen," zegt Henk Locht. Hij
verwacht dat het kerkje voor
Nederlandse begrippen een
armzalig gebouwtje zal zijn
maar het past wel in de omge
ving. Behalve kerk doet het
kerkje straks ook dienst als
school en voedseldistributie
centrum. De Nederlandse
ploeg werkt samen met de in
landse bevolking. „Wij willen
naast de mensen staan en niet
boven de mensen,"maakt
Henk Locht duidelijk.
Henk en Jeanet blijven vier
weken in Kenya. Drie weken
werken zij aan allerlei klus
sen die daar op hun afkomen.
Een daarvan is de bouw van
de kerk. Een week houden zij
voor eigen activiteiten. Deze
zullen vooral bestaan uit het
bezoeken van nederzettingen
in Kenya. „Als onze indruk
ken zijn zoals wij verwachten
dan denken wij er over om
meer van deze werkzaamhe
den te doen," zegt Henk. Hij
en zijn vrouw zien met deze
vakantiebesteding een grote
wens in vervulling gaan. Het
echtpaar wil meer doen aan
pastorale hulpverlening. Het
bouwproject in Nairobi is het
begin van een lange hulpver
leningswee hopen de Lochts.
Henk verwacht in Nairobi
steun te hebben van zijn
bouwkundige- en weg en wa-
terbouwkundige-opleiding.
Jeanet heeft een verzorgend
beroep. „Onze opleidingen
moet het mogelijk maken om
nuttig werk te verrichten in
een land dat hulp nodig
heeft," merkt Henk hoopvol
op. Nu zit hij nog achter zijn
bureau bij de afdeling ge
meentewerken Nijeveen.
Iran verbiedt
bijbelgenootschap
STUTTGART De regering
van Iran heeft het nationale
bijbelgenootschap wegens
„anti-revolutionaire activitei
ten" verboden. Ook de import
van bijbels en andere religieu
ze lectuur is niet langer toege
staan. Dit heeft de Wereld
bond van Bijbelgenootschap
pen in Stuttgart dinsdag mee
gedeeld.
Volgens de Wereldbond is het
verbod al enkele maanden ge
leden afgekondigd. Het Iraan-
se bijbelgenootschap heeft er
echter geen ruchtbaarheid
aan willen geven, omdat nog
gepoogd werd de regering op
andere gedachten te brengen.
De Wereldbond hoopt dat er
internationaal geprotesteerd
gaat worden tegen de maatre
gel. „Het gaat niet alleen om
het voortbestaan van het bij
belgenootschap, maar ook om
de godsdienstvrijheid en de
fundamentele mensenrech
ten," aldus een woordvoerder.
Het bijbelgenootschap werd
sinds de Iraanse revolutie in
1979 geplaagd door beperken
de maatregelen van de rege
ring. Onder de 50 miljoen in
woners van het islamitische
land leven ongeveer 230.000
christenen.
Nederland*# Hervormde Kerk
Beroepen te Hoogblokland A. Prins
te Werkhoven.
Aangenomen naar Heemse H. van
Meerveld te Rockanje; naar Bedum
en Onderdendam W. Altena te Hoor
naar; naar Gorssel-Epse drs. P. J. G.
Jeroense, kand. te Houten; naar
Groningen D. M. van de Linde te
Hattem; naar Nieuwerkerk (Z) (her-
v.geret.) mw. H. A. Klip, kand. te
Kampen; naar Polsbroek H. Rus-
scher, kand. te Urk, die bedankte
voor Wllsum (toez.).
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Bergum drs. T. A.
Huttenga te Zwaagwesteinde; naar
De Lier drs. E. Bijl, kand. te Rotter
dam; naar Uithoorn (part-time) drs.
W. Hortenslus, kand. te Amsterdam.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Drlesum. te Ferwerd-
Hallum en te Vlissingen drs. J.
Schoemaker, kand. te Kampen. Aan
genomen naar Giessendam en Ne-
der-Hardlnxveld (tweede pred.plaats)
B. C. Buitendijk te Vleuten-De Meern
en Breukelen-Maarssen. Beroepen te
Alblasserdam i.c.m. Nieuw Lekker-
land drs. J. Schoemaker, kand. te
Kampen.
Chriatelijke Gereformeerde Kerken
Aangenomen maar Nleuwpoort M.
van der Sluys te Kerkwerve. Bedankt
voor Linschoten M. D. Geuze te
Noorden.
SALVADOR De
Rooms-Katholieke Kerk
en de onafhankelijke
evangelische groeperin
gen in Latijns-Amerika
zijn slechts uit op macht
en willen niets te maken
hebben met de armen.
Tot die conclusie zijn ver
tegenwoordigers van 21
Latijnsamerikaanse prote
stantse kerken gekomen
op een conferentie in
Brazilië.
Rooms-katholieke en evange
lische evangelisatieprogram
ma's zijn voornamelijk gericht
op de gewone en gegoede bur
gers. Zij krijgen een conserva
tieve boodschap voorgescho
teld en worden vooral opge
roepen zich te bekeren van
hun wereldse gedrag. Aan de
mensen in de marge hebben
de kerken geen boodschap.
De 120 protestantse afgevaar
digden hoorden uit de mond
van de rooms-katholieke
hoogleraar Jose Beozo dat het
Vaticaan gehoorzaamheid aan
het kerkrecht belangrijker
vindt dan het profetisch ge
tuigenis. Seminaries en ande
re kerkelijke centra worden
scherp gecontroleerd, theolo
gische vrijheden worden aan
banden gelegd, aldus Beozo.
Volgens bevrijdingstheoloog
Julio de Santa Ana heeft La
tijns-Amerika, dat zich „in
een van de grootste economi
sche en sociale crises" be
vindt, vooral behoefte aan be
lijdende kerken die zich soli
dair verklaren met de armen.
Juan Schvindt van de Latijns
amerikaanse Raad van. Ker
ken pleitte voor een passend
antwoord op de pogingen van
evangelische groeperingen om
via de massamedia nieuwe ge
lovigen onder de rijken te
winnen.
De protestantse afgevaardig
den zijn in Brazilië bijeen ter
voorbereiding op de aanstaan
de algemene vergadering van
de Wereldraad van Kerken.
Deze assemblee wordt in fe
bruari 1990 gehouden in de
Australische stad Canberra,
onder het motto 'Kom Heilige
Geest, vernieuw de hele
schepping'.
De Latijnsamerikaanse bis
schoppenconferentie (CE-
LAM) probeert haar greep op
de katholieke basisgemeen
schappen te versterken. In
een document van deze bis
schoppenconferentie wordt de
katholieke basisgemeenschap
pen gemaand met de leiding
van de RK Kerk samen te
werken om „de oorspronkelij
ke geest van deze kerkelijke
gemeenschappen te verster-
De CELAM betreurt het, dat
vele basisgemeenschappen
zich door politieke belangen
hebben laten manipuleren en
dat sommige „ver van hun
zijn gebleven",
bisschoppenconferentie
noemt diverse oorzaken voor
deze onenigheid tussen de
kerkleiding en de basisge
meenschappen. Basisgemeen
schappen, aldus de CELAM,
„gaan uit van een concept van
sociale klasse". Bovendien zijn
zij vaak tot pressiegroepen ge
worden die het gezag van de
bisschoppen ter discussie stel
len. Verder zien sommige ba
sisgemeenschappen zich vol
gens de CELAM vooral als
„middel om het volk te orga
niseren" en wordt het Ko
ninkrijk van God er dikwijls
van zijn eschatologische di
mensie ontdaan. Tenslotte
worden bijbelteksten er soms
zo uitgelegd, dat zij tot ideolo
gie verworden.
De CELAM roept de bis
schoppenconferenties in La
tijns-Amerika op het docu
ment goed te bestuderen en
de basisgroepen in hun land
op te roepen zich aan de leer
van de kerk te houden.
ENSCHEDE Bewape
ning, wapenproduktie en
onderzoek naar wapen
systemen moeten een
aandachtspunt van de
kerken blijven, ook na de
revolutionaire ontspan
ning tussen oost en west
in de afgelopen periode.
Waakzaamheid en protest
van de kerken is gebo
den, juist nu het militair-
industrieel complex op
zoek is naar „nieuwe af
zetgebieden", die in de
derde wereld worden ge
dacht aanwezig te zijn.
Daar vormt de bewape
ning een rechtstreekse
bedreiging voor de ge
rechtigheid.
Dat schrijft de werkgroep
kerk en militarisme van het
Studentenpastoraat Enschede
in een brief aan de Raad van
Kerken en vrijwel alle lidker
ken. Twee jaar lang is de
werkgroep in de weer ge
weest tegen onderzoek naar
hoogvermogenlasers aan de
Universiteit Twente, dat in
samenwerking met Ultra
Centrifuge Nederland in Al
melo directe militaire toepas
singen zou kunnen opleveren.
Vanuit het studentenpastoraat
werd een 'POKO-procedure'
opgestart, politiek-kontrover-
sieel onderzoek, die binnen de
universitaire gemeenschap
nogal wat opschudding ver
oorzaakte. De afgelopen
maanden heeft de beleidsraad
van het studentenpastoraat
Enschede op basis van een
verslag van de gebeurtenissen
('Gelaser in Twente') uitge
breid gesproken over de rol
van het studentenpastoraat
aan de Universiteit Twente
met betrekking tot militair
onderzoek.
In de brief aan de kerken
heeft de werkgroep zijn con
clusies uiteengezet, nadat er
van die zogenaamde procedu
re niet veel terechtgekomen
is. De brief tekent er bezwaar
tegen aan dat studenten aan
de technische universiteit
vanwege het controversiële
karakter feitelijk kunnen
worden gedwongen af te stu
deren op een onderzoek bin
nen een militair project.
Daarbij ziet men zelfs een
aantal „klassieke academische
waarden" in het geding, zoals
de openbaarheid van onder
zoek en de algemeenheid van
de resultaten.
Volgens het studentenpasto
raat „moet de kerk aan een
universiteit een plaats zijn
waar medewerkers èn studen
ten met elkaar naar wegen
zoeken hoe zij in hun weten
schappelijk handelen hun
maatschappelijke verantwoor
delijkheid invulling kunnen
geven. Ook het invulling ge
ven zelf van die maatschappe
lijke verantwoordelijkheid
vraagt om een organisatorisch
verband: velen kunnen meer
dan één. Het initiëren en dra
gen van dergelijke verbanden
vormt eveneens een taak van
de kerk aan de universiteit."
Het studentenpastoraat En
schede is van plan de ontwik
kelingen aan de Universiteit
Twente en haar verweven
heid met het „militair-indus-
triëel complex" nauwlettend
te volgen en binnen de uni
versiteit aan de orde te stel
len, door o.a. de organisatie
van de universitaire vredes-
dagen en de militaire dienst
plicht onder de aandacht van
de studenten te brengen. Aan
de kerken wordt gevraagd te
onderschrijven dat een kerk
die het evangelie serieus
neemt, niet kan toestaan, dat
in de huidige tijd nog. onder
zoek wordt gedaan naar nieu
we wapensystemen.
Russische patriarch terug in Estland
De nieuwe patriarch van de Russisch orthodoxe kerk, Aleksius
II, ontmoette gisteren in de Estlandse hoofdstad Tallin de
voorzitter van de Opperste Sovjet van Estland, Arnold Ruutel.
Aleksius maakt dezer dagen een rondreis door zijn geboorte
land. FOTO: AP
Wolfgang Kantelberg, leider van de Gylfilieten foto: martin papiroswki
DOCUMENTAIRE OVER MODERNE 'HEIDENEN'
HILVERSUM Of het om
een incident gaat of om een
teken van een sterk groeiende
beweging is nog niet echt dui
delijk. maar wel is zeker dat
in West-Duitsland op gezette
tijden enkele duizenden men
sen samenkomen en de goden
van de oude germaanse hemel
aanbidden. Op een open plek
in het bos, of in een klein ver
trek worden rituele bijeen
komsten gehouden, compleet
met bloedoffers en cultische
handelingen. Wodan, de op
pergod, is terug en Donar, de
god van de donder, wordt
weer vereerd. De Germaanse
godenhemel is weer bevolkt.
Aanstaande zaterdagavond
laat de NCRV-televisie in een
bijna veertig minuten durend
programma iets zien van de
herleving van het germaanse
godendom. De Norddeutsche
Rundfunk (NDR) maakte de
documentaire eerder dit jaar
en in vrijwel ongewijzigde
vorm vertoont de NCRV deze
produktie aanstaande zater
dag; informatie over eventue
le 'moderne heidenen' in ons
eigen land wordt dus niet ge
geven.
Er werden twee totaal ver
schillende groepen 'heidenen'
een naam die de germaan
se godenvereerders met ere
dragen gefilmd. De eerste
groep, de 'Gemeenschap van
Heidenen' in Berlijn (met
misschien wel twintigduizend
aanhangers) is een van de
vele uitingen van de New
Age-beweging. De leden ver
afschuwen de rationele en
technocratische samenleving
die zichzelf niet meer begrijpt
en afstevent op grote ecologi
sche rampen. De kerk heeft
er mede voor gezorgd dat er
zo'n samenleving ontstond en
aan de traditionele godsdien
stige kaders hebben de Duitse
heidenen dan ook geen bood
schap meer. „Toen ik nog een
praktizerend christen was, zag
ik alleen maar woestijn, een
boze aarde en een zondig be
staan", klaagt een Berlijnse
heiden. „Toen ik de Edda had
gelezen zag ik plotseling de
natuur". Hij en zijn vrienden
vinden hun inspiratie in de
oude Germaanse en Scandi
navische godenverhalen en
overleveringen met de Edda
als voornaamste bron. Zo
komt het dat sommige plek
ken weer als heilige plaatsen
worden vereerd, dat bomen
weer bezield zijn en dat de go
den weer huizen in de rivie
ren en in de planten. Onweer
is niet zomaar een natuurkun
dig verschijnsel, niemand
minder dan god Donar don
dert door de Duitse lucht. Zo
krijgt de natuur weer een sa
craal karakter en de goden
van die natuur te aanbidden
is, vinden de Berlijnse heide
nen, de beste bescherming te
gen de rampen die de wereld
wachten. Want bidden tot de
goden helpt, zo hebben ze er
varen. Toen radioactieve
neerslag van de kerncentrale
in het Russische Tsjernobyl
via onweersbuien en regen de
Duitse aarde dreigde te berei
ken, hebben de Berlijnse gelo
vigen gebeden tot hun goden
en tegen alle weersverwach
tingen in kwamen de donder
en de regen niet en bereikte
de radio-actieve neerslag de
bodem dus niet.
Overgave
De documentaire laat zien hoe
reëel de godenverering is
voor de 'Gemeenschap van
Heidenen'. Vol overgave en
toewijding voeren ze hun cul
tische handelingen uit. Die
hebben waarschijnlijk niet zo
veel te maken met de praktij
ken van de Germaanse voor
ouders; er is, volgens de docu
mentaire, immers niets be
kend over die cultische prak
tijk. Wel zijn er de laat-mid-
deleeuwse godenverhalen van
de Edda en zijn er voorwer
pen uit het germaanse leven
van voor de jaartelling be
waard gebleven, maar hoe de
Germanen hun goden preices
aanbaden, weten we niet. Wel
weten we nog dat er in het
kader van de godenverering
mensenoffers werden ge
bracht.
Van dat laatste is geen sprake
bij de Berlijnse heidenen; die
vallen in hun afkeer van de
moderne, technocratische sa
menleving met een verdoem
de toekomst terug op oeroud
heidens gedachtengoed. Veel
angstaanjagender zijn de Gyl-
filiten uit Krefeld, de tweede
groep die in de documentaire
worden belicht. Er zijn onge
veer duizend mensen die zich
rekenen tot deze groep rond
om een zekere Wolfgang
Kantelberg. Kantelberg blijkt
niets te hebben van de be
zorgde Berlijnse 'milieu-hei
denen'; hij is een ordinaire
fascist, een anti-semiet van
het ergste soort. Hij voert zijn
Germaanse rituelen op met
naast zich de Duitse vlag en
zingt met zijn volgelingen lie
deren als „Wij zijn er trots op
om Duitser te zijn". 'Mozes en
Marx' zijn het verderf en Hit-
Ier heeft in ieder geval voor
komen dat de bolsjewieken de
wereldheerschappij zouden
krijgen. Kantelberg weet zich
middelaar tussen de germaan
se goden en de mensen die
hem volgen; per slot van re
kening had hij ooit een ver
schijning van de godin Odin.
Kerken
Van kerkelijke zijde wordt
ook enig commentaar gele
verd in de documentaire. Dr.
Hans-Jürgen Ruppert van het
protestantse Institut fiir Le-
bensfragen bezigt in een com
mentaar de term 'godsdienstig
consumptisme'; de nieuwe
heidenen pakken uit de hei
dense tradities wat hun goed
uitkomt. Hij denkt dat de be
weging van het nieuwe hei
dendom te vergelijken is met
wat er in de Verenigde Staten
eind jaren zestig ontstond aan
spirituele bewegingen met
hun aandacht voor bijvoor
beeld de Indianen.
Ruppert geeft wel een wat
magere analyse van wat er
zich diep in de Duitse bossen
en in afgelegen zaaltjes af
speelt. Maar misschien zijn de
bewegingen van het Ger
maanse heidendom te veel
een 'incident' en te weinig
een 'teken' om er diepgaande
aandacht aan te geven. Een
feit echter blijft dat de geest
van 'Edda' mensen weer of:
nog steeds blijkt te boeien en
dat is op zichzelf al een teken
aan de wand.
LÜTSEN KOOISTRA
Nachtdokter
KaN een doktersnachtdienst, zoals die in Den Haag en
wijk is ingericht, zich veroorloven een onderzoek i
klachten alleen af te doen met „een benedenmaats werk
een afstudeerklasje van de heao"? De opdracht van het
derzoek was weliswaar afkomstig van het ziekenfonds
dat al vele jaren zijn bedenkingen tegen de dienst niet orfcs
stoelen of banken steekt. Maar dat is toch geen reden te
onderstellen dat het onderzoek gestuurd zou zijn in een
licht door Azivo gewenste richting. Daarvoor kan de
tersnachtdienst toch geen argumenten aanvoeren.
KLACHTEN over de Haagse en Rijswijkse doktersnai
dienst zijn niet van vandaag of gisteren. In het gewr;
rapport staan enkele ervaringen van patiënten die te ma
kregen met artsen die de klachten niet serieus namen,
gerden te komen of veel te laat kwamen. Het is niet bel
op hoeveel jaar die klachten betrekking hebben. In het
port staat ook niet in hoeveel gevallen de artsen voor onb
kenende klachten zijn gekomen of in de avond of tijdens
weekeinde werden geroepen door mensen die van het
male spreekuur overdag geen gebruik hadden willen mal
De waarde van het rapport is dus betrekkelijk, maar dit
toch geen reden zijn dat de voorzitter van de doktersna
dienst het als niet terzake doend opzij schuift.
ijner
«de
Amsi
rersit
Arbi
tafafc
t bij
1 justit
»I
inT
het
tigde
Of 5
De doktersnachtdienst heeft volgens voorzitter Burger
vangnetfunctie: het opvangen van patiënten van artsen
niet dag en nacht befeikbaar willen en kunnen zijn. Een
van de artsen is dat overigens wel. Voor een nachtdi
kunnen niet de normen gelden die de Landelijke Vereni
van Huisartsen hanteert bij een volledige vervanging:
werkbelasting die kan worden verwacht bij waarneming
twintigduizend patiënten. Maar een nachtdienstdokter
zijn er in Den Haag en Rijswijk pér nacht vijf heeft
schijnlijk de zorg voor bijna honderdduizend mensen. En
zou in sommige omstandigheden weieens te veel kun
zijn. De in het rapport aangehaalde voorbeelden van kri
niet alleen van particulieren, maar ook van tehuizei ,n
duiden in elk geval op een overbelaste dienstdoende n;
dokter.
HAGENAARS leven in een stad met een modern leven
troon. Dit vraagt om een aan de tijd aangepast voorzie
gennet. Daar komt bij dat de gemiddelde leeftijd toeneem d:
dat ouderen langer zelfstandig blijven wonen. Zij doen vj
een beroep op hulp. Dit alles legt een zware druk op de
sen. Een Stichting Doktersnachtdienst dient daarmee
ning te houden. Ook al zal het aantal nachtdokters doorj
voldoende zijn, ook bij extra veel aanvragen om hulp
sprake moeten zijn van een vangnet, een voorziening
patiënten zich veilig verzorgd weten. En zo'n vangnet
niet de mazen toe waarvan in het rapport sprake is.
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezon<
stukken te bekorten.
het
lelinf
uitl
dat
van
bij c
dun
cipe
gem
if0<
a akbo
>onst:
erek
Teve
•.iidsi
tUSS(
r' igen,
isuit
Ie joi
woi
>OS
Ai
It n
Openbaar vervoer
Tijdens de Soeterie in Zoeter-
meer kon men gratis per bus
van winkelcentrum naar win
kelcentrum rijden. Dat was
mogelijk gemaakt door bus
maatschappij Westnederland
en Gamma. Zo'n initiatief lijkt
aardig, maar blijkt dat in de
praktijk beslist niet te zijn. Ik
besloot met mijn gezin vas
te betalende openbaar ver
voergebruikers van win
kelcentrum Seghwaert (vlak
bij huis) per gratis pendelbus
naar Rokkeveen te gaan. We
kwamen de bus, zij het met
moeite, nog wel in en namen
een (staan)plaats in in de over
volle bus. Het viel ons onder
weg al op dat de passagiers
door alle deuren zowel in- als
uitstapten; dat leidt op zich al
tot onoverzichtelijke situaties.
Toen wij in Rokkeveen door
de geopende uitstapdeuren
wilden uitstappen, kwam het
nodige schorem de bus al in
nog voordat anderen de kans
hadden gekregen uit te stap
pen, gevolg: uitstappen was
vrijwel ondoenlijk; mijn zoon
tje van vijf raakte zo ongeveer
beklemd en ik moest met ge
bruik van alle middelen mij
een weg banen door dit deel
van ons als zo verdraagzaam
bekend staande volkje(l). Ui
teraard werden mij nog aller
lei verwensingen naar het
hoofd geslingerd. Gelukkig
knapte mijn zoontje weer snel
op. De conclusie is duidelijk:
op deze wijze wordt een ge
weldige anti-reclame voor het
openbaar vervoer gemaakt,
m' kte
betaald openbaar vervoeg
juist heel positief zijn.
gratis openbaar vervoer zi
wij nooit meer gebruik ma
Wij gaven met genoegen
uit om op een normale rr
met de gewone stadsbus
huis weer veilig te berei
Een tip voor volgend jaar:
het over aan de besta °j(
spoor- en buslijnen of,
gependeld moet worden t
de winkelcentra laat de
giers dan ten minste iets
len, al is het maar twee 1
tjes, dat scheidt in elk
het kaf van het koren.
H. Vollebregt,
zoeter:
1 nen
ixpo;
amp
'eldl i
Maradona
Diego Maradona hoopt
op hulp van God, zo luiddf
rige week de kop boven
artikel op de sportpagina
heer Maradona mag dan
vrome broeder lijken, hij
gist zich als hij denkt d< f,
Almachtige zich voor
voetbalkarretje laat sp
Temeer daar het werel
pioenschap voetbal een za
die niets te maken heeft
het welzijn van de mens
Men kan een liefhebber
het voetbalspel zijn, i
daarbij de naam des Hen
del gebruiken kan volgen F
Woord Gods niet onschf>
worden gehouden.
In de krant van a:
maandag: een smadelijk!
eerloze afgang van Argen
twee rode kaarten en een
voor de heer Maradona
H. Donker,
DEN HAAG.
1(
icht
'*he
Jtiva
zie
ien.
Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon: 071-122 244
Postadres postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17 00 u
Nabezorging
Telefoon 071-122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 u|
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girok;
per maand f. 24,85 per maand f
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f
per jaar f. 284,50 per jaar f.
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitSnd het doorgeven van advertenties kantoor Rijs'
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050