nalë „Mensen wilden geen broeder Theresa die muziek maakte" „Voor mij is leven zonder hardrock ondenkbaar" £eidóc6ou/uMit R ZATERDAG 7 JULI 1990 PAGINA 26 AMSTERDAM - Bob Geldof maakt een uitgebluste indruk. „Sorry hoor, maar ik ben een beet je ziek van mijzelf. Vanmorgen was ik in Liverpool om over mijn nieuwe elpee 'Vegetarians Of Love' te praten, 's middags was Man chester aan de beurt en nu zit ik in Amsterdam. Je bent gelukkig de laatste. Maar morgen staan veer tien interviews op mijn program ma. Ik hoop dat ik het volhoud. Er is namelijk niets vervelender dan steeds maar over jezelf praten". Bob Geldof: „Ik voel mij een beetje zo als tegen het einde van 'Is that it?', de autobiografie die ik na Live Aid schreef. Dat was zo vervelend. Op het einde haatte ik het. Een enorme troost was het succes. Maar de discipline die ervoor nodig is, heeft mij voorgoed genezen ooit nog aan een boek te beginnen. Ten grondslag aan mijn motivatie lag ook voornamelijk een financiële reden. Ik kon het geld op dat moment heel goed gebruiken. Uiteindelijk zijn er anderhalf miljoen exemplaren van verkocht en is het in vijftien talen verschenen. Dat is natuurlijk uiterst vleiend". Bob Geldof (35) - lang haar, zwart pak, getrouwd met Paula Yates en vader van twee dochters - zit weggedoken in de hoek van de bar van het Amsterdamse Americain hotel. Hoewel hij in de afge lopen jaren titels als sir Bob, saint Bob en Boomtown Bob kreeg opgespeld, blijft hij vooral Loudmouth Bob, die zonder er doekjes om te winden voor zijn mening uitkomt. Die luidruchtige wijze van handelen, maakte hem in 1985 tot ambassadeur van het wereldlijke popgeweten. Hij ging in de slag met wereldleiders en domi neerde talkshows in zijn streven ieder een te laten weten dat hongerend Afrika op sterven na dood was. Het resulteerde in de belangrijkste muziekmarathon al ler tijden: Live Aid, waarbij de supertop uit de amusements-industrie in vijftien uur 255 miljoen dollar bij elkaar speel de. Bob: „Ik hoop niet dat mensen zich al leen het popconcert herinneren. Het doel was tenslotte om mensen in Afrika van de hongersnood te redden. Dat het aan de bron van een stortvloed aan gelijk soortige liefdadigheidsgala's stond, heb ik mij niet gerealiseerd. En wat maakt het uit? Als er maar een positieve in vloed vanuit gaat. Maar je moet niet denken dat een over de hele wereld uit gezonden televisie-programma iets ver andert. Het schept hoogstens een moge lijkheid mensen ergens op attent te ma ken". Wie met Bob praat, ontdekt achter zijn uitgesproken mening ook een pientere zakenman die niet zo maar over zich laat lopen. Geldof weet wat zich in de wereld afspeelt. Hij moet wel, want hij is nog altijd voorzitter van de Live Aid- commissie. Als hij de volgende dag met een lunchpakket onder zijn arm (er was geen tijd om te eten) het vliegtuig terug naar huis neemt, is dat niet alleen om in 'Top of the Pops' op te treden, maar ook om nog diezelfde avond een Litfe Aid- vergadering te leiden. Videobanden van het gebeuren heeft hij nooit gezien. „Ze staan wel bij mij in de kast, zoals ook de reportages uit Afrika waarin ik te zien ben. Interesse om ze te bekijken koester ik totaal niet. Zoals ik ook nooit naar mijn eigen platen luister. Dat heb ik trouwens nooit gedaan. Ook niet in mijn periode met The Boomtown Rats (1975-1985). Als mijn nieuwe sing le 'The Great Song Of Indifference' op de radio komt, zet ik hem op een andere zender. Voor mij is zo'n nummer verle den tijd. Ik ben alleen geïnteresseerd in een volgend project. Wat niet wil zeggen dat ik niet trots ben op mijn werk. Zo was ik vorige week voor promotie in I mers waarvan 'A Rose At Night' mijn j favoriete nummer is. Pas toen ik de tek sten moest uitschrijven om ze bij de el- pee te kunnen voegen en ik dus mijn ei gen nummers een aantal keren heb be- Iuisterd, wist ik precies waarover ik zong. Het zijn veelal herinneringen, mijn diepste gevoelens. Neem 'Walking back To Happiness', daarin praat ik over een wandeling met mijn vader over de oostpier in Dublin terwijl ik hem vraag waar al die schepen naar toe gaan. Voor mij was die pier het einde van de wereld". Dansmuziek „Ik heb deze elpee vooral voor mijn ei- j gen plezier gemaakt. Het moest een plaat met dansmuziek worden. Geen ca jun. Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Het moest relevante dans muziek worden, met passie gebracht, die leuk is als je in de pub zit, maar ook als je rijdt of wilt dansen. Het moest geen hiphop of house worden. Daarbij waren de teksten van minder belang. Spontani teit stond voorop. Ik bedoel; ik zing, maar eigenlijk ook niet en ik speel voor het eerst van mijn leven op een vrij naakte manier gitaar en ik ben echt een afschuwelijk slechte gitarist, maar wat maakt het uit. Zolang het de sfeer van een nummer maar ten goede komt". „En eerlijk gezegd kan het mij niets schelen wat iedereen er van vindt. Vind je het leuk, prima. Vind je het niks, pech gehad. Ik haat wat ik momenteel op de radio hoor. Muziek moet een reflectie zijn van zijn tijd. Dat zijn alle goede popsingles als 'Help' van The Beatles, 'Satisfaction' van The Rolling Stones, 'My Generation' van The Who en 'He roes' van David Bowie. Er gebeurt nu helemaal niets. De enige muziek die mijn aandacht trekt is Keltische muziek van The Waterboys, The Pogues, Clan- nad en Van Morrison. Vind je het gek dat die muzieksoort in mijn eigen mu ziek is terug te horen". Vertrouwen „Drie jaar geleden had ik deze plaat nooit kunnen maken. Ik miste er het vertrouwen voor. Live Aid was net ach ter de rug, The Boomtown Rats beston den niet meer en ik vroeg mij af of de mensen mij nog wel wilden horen zin gen. Ik wist niet eens of ik nog wel num mers kon schrijven. Het was een deel van mijn hersenen dat ik lange tijd niet meer had gebruikt. En de eerste pogin gen waren niet erg hoopvol. Op het mo ment dat ik weer gitaar wilde spelen, was een hoop lawaai het enige dat uit de klankkast kwam. Ik luisterde naar oude Rats-opnamen en dacht: hoe heb ik die nummers ooit kunnen schrijven". „Dave Stewart heeft mij weer op het goede spoor gezet. En ik zat met die cult-status. Mensen zagen in mij een soort spirituele goeroe. Ze waren niet ge ïnteresseerd in een soort broeder There sa die muziek maakte. Ze wilden saint Bob of welke Bob ook, maar niet de zan ger. Gelukkig reageerde de rest van Eu ropa anders. Voor mij had 'Deep In The Heart Of Nowhere' het effect van een warm bad na een dag hard werken. Een maal in de studio kwam mijn zelfver trouwen terug. En muziek is de mooiste taal die iemand kan spreken. Het is een internationale taal die iedereen verstaat. Het kan worden gebruikt op zowel een positieve als negatieve manier. Live Aid heeft dat bewezen en nu Oost-Europa in beweging is, kan het opnieuw helpen de omschakeling naar een democratie glad jes te laten verlopen. Maar natuurlijk niet zonder een stevige economische ba sis. Dat is essentieel en daarvoor zal de j Europese Gemeenschap alle zeilen I moeten bijzetten. Doen ze dat niet dan j is een nieuwe chaos nabij". BOB GELDOF: Duitsland. Op weg van het vliegveld naar mijn hotel zet ik in de auto de ra dio aan en hoor ik mijn plaat. Ik schakel dus over naar een volgend station, maar hoor hem daar ook langskomen. Ik heb de radio uitgezet, maar ondertussen wel glimlachend gedacht: 'fantastisch'. Meester Zoals iedereen bijna wel weet, is Geldof een meester in het bespelen van de me dia. Ook hij weet dat een kleine (on schuldige) rel altijd goed is voor de ver koop van een nieuwe elpee. Bob kiest er dit keer de hoes van zijn 'Vegetarians Of Love' voor. Hoewel hij Dave Bates van platenmaatschappij Phonogram een keu ze Iaat maken uit de achtentwintig opge nomen nummers omdat hij zelf niet weet welke hij moet kiezen, maakt Bob zich vreselijk druk als blijkt dat zijn hoes-ontwerp, een komkommer in de stijl van Andy Warhols-grafiek voor het album 'The Velvet Underground Nico', door diezelfde Bates wordt afge wezen. Bob: „Ik wilde een memorabel ontwerp voor een gedenkwaardige el pee". En 'Vegetarians of Love' is zo'n elpee. De plaat is diepgeworteld in de Kelti Bob Geldof: „Muziek is de mooiste taal die iemand kan spreken". sche muziektraditie en koestert Ierse jiggs en reels als een ander zijn teddy beer. Geldof maakte bij het vervaardi gen ervan geen gebruik van beroemde vrienden zoals op zijn solo-debuut 'Deep in the heart of nowhere'. Eric Clapton („Een subliem gitarist, die op mijn elpee beter werk aflevert dan op zijn solo-elpee"), Midge Ure en Alison Moyet ontbreken dan ook. „Mijn Rats- vriend en bassist Pete Briquette en ik zijn de. beroemdste namen, op die van producer Rupert Hine na natuurlijk. Verder heb ik gebruik gemaakt van het Penguin Café Orchestra, een stel klassie ke musici die zich bezighoudt met avantgarde". Zonder muziek kan Bob Geldof niet le ven. „Het is een vuur in mij dat elke twee jaar in alle hevigheid oplaait. En ik kan niet anders dan toegeven aan deze vorm van expressie. Zelfs al was ik post bode geworden dan nog zou ik muziek moeten maken. Ik doe het nu vijftien jaar, heb in die periode acht elpees ge maakt. Ik kan niét zonder. Maar het leukste vind ik het geven van concerten. Het moment dat ik het podium opga, beginnen de nummers voor mij te leven. Dan zijn het niet langer woorden die ik in mijn slaapkamer heb opgeschreven. En het publiek is echt". „Kijk, als ik in een radio-uitzending met mijn gitaar wat nummers breng, dan kan ik mij alleen een voorstelling van de luisteraar maken. Op het podium staan ze voor mij, kan ik ze aanraken. Er zit ten negatieve kanten aan het op tournee zijn, maar het is heerlijk om in Europa rond te kijken. En de mensen met wie ik op het toneel sta zijn fantastisch. En dat zeg ik niet om jou of iemand anders een plezier te doen. Ze zijn geweldig en eer lijk gezegd beleef ik daar zelf het meeste plezier aan. Wat dat betreft ben ik heel gelukkig. Het enige is dat ik nog wel moet proberen de teksten te onthouden, want het maken van de elpee is een ui terst spontaan proces geweest. Gelukkig staan de fans bij concerten altijd voor aan en mee te zingen. Dat laatste is be langrijk, want als ik het even niet meer weet, zijn ze de redders in de nood". Lol „Als ik geen muziek maak, hou ik mij met andere zaken bezig. Praten daarover doe ik niet, want jouw verhaal verdwijnt in een of ander archief en wordt bij een volgend keen weer door iemand tevoor schijn gehaald. Dat betekent dus dat ik er steeds weer over moet praten en daar voel ik weinig voor. Mijn leven in de schijnwerpers bestaat uit muziek maken en ik hoop dat te blijven doen zonder mijzelf ooit te herhalen. Kijk het is sim pel om vijftig andere 'I Don't Like Mon days' te schrijven (de grootste hit van The Boomtown Rats uit 1979), maar wat is de lol ervan. Als je eenmaal weet hoe het moet, is er niets meer aan. Bo vendien heb ik mij nooit zo druk ge maakt over mijn carrière. Ik kan niet zonder, maar heb ook andere interesses. Speelfilms is er een van. Maar dat zijn zaken die op een gegeven moment gaan vervelen. Muziek verveelt mij nooit. Ik schrijf constant, maak notities of schrijf zinnen op die in een tekst zouden kun nen passen. Het probleem is alleen dat ik ze vaak niet meer kan lezen als ik ze tevoorschijn haal. En wat geeft het. Ik heb van Dave Stewart (-Eurythmics) ge leerd dat overal teksten rondzweven. Je hoeft je hand maar in de lucht te steken om er een te pakken te krijgen". „'Vegetarians Of Love' is daar een voor beeld van. De spontaniteit straalt er vanaf, maar ik heb dan ook in precies vijf dagen achtentwintig nummers opge nomen. Neem 'The Great Song Of Indif ference' dat stond er in een keer op. En dat geldt voor zeker drie andere num niet bekend zijn worden bewaard. Voor de hardrockprogramma's op de televisie geldt hetzelfde. MTV's 'Headbangers- ball' wordt steevast op video vastgelegd, waarna Flip en Hanny de volgende dag de nieuwe clips op de 'clippenband' overnemen. Ondertussen heeft het echt paar Van Schagen al een dusdanige ver zameling op de band dat je er dagenlang onafgebroken mee zoet kunt zijn. Vorig jaar ging Hanny voor het eerst naar een hardrock-concert. In het Til- burgse Noorderlicht bezocht ze een festi val waar een aantal Nederlandse groepen acte de présence gaf. Daar ontmoette ze tevens haar idool Henk Westbroek, die ervoor zorgde dat Hanny de 'classic- trash'-formatie Jewel aan mocht kondi gen. De hardrockster herinnert zich dat ze verschrikkelijk zenuwachtig was. „Ik stond te trillen op mijn benen. Het was 'allemaal zo nieuw voor mij. Ik had ook geen idee hoe het hardrockpubliek op mij zou reageren. Maar al snel bleek dat de fans het prachtig vonden". Ruig „De sfeer tijdens de concerten is gewel dig. Ik geniet ervan om tussen de men sen te staan, het bier over me heen te la ten komen. De fans zien er ruig uit, maar hardrockpubliek is beslist geen tuig. De jongeren raken hun energie kwijt tijdens het concert. Goed, ze drin ken eens een biertje teveel, maar na af loop van het optreden gaan ze naar huis. Ze hebben dan helemaal geen puf meer om nog wat te vernielen". Voor Hanny zijn hardrockmusici geen gewone mensen. „Voor mij zijn ze hei lig. Ik adoreer ze. De energie die deze jongens in zich hebben, geweldig. Het is net sport waar ze mee bezig zijn. Maar misschien ben ik inderdaad wel hele maal verkeerd bezig, dat merk ik dan wel een keer. Het is nu gewoon niet an ders". Hanny vindt dat ze eigenlijk nog veel te weinig concerten bezoekt. Dat komt ook doordat Flip het volume wat tijdens de live-optredens door de groepen wordt voortgebracht te hard vindt. Tijdens het concert van Metallica, Dio en Bonham, onlangs in de Zwolse IJselhal werd het hem echt te gek. Hanny daarentegen vond het prachtig. Ze hoopt vurig dat ze iemand vindt met wie ze eens wat vaker een live-concert kan bezoeken. HAN NEIJENHUIS LOENEN - Haar liefde voor de hardrock houdt niet op bij het be luisteren van deze rauwe muziek. Integendeel. Alles maar dan ook echt alles, wil Hanny van Schagen van de groepen en artiesten uit haar favoriete genre weten. Haar geautomatiseerde archief bevat dan ook informatie over maar liefst vierduizend artiesten uit binnen- en buitenland. Daaronder zelfs een flink aantal waarbij zelfs de meest fanatieke headbangers de schouders op zullen halen. Niet uit min achting, maar uit onwetendheid, wel te verstaan, want wat te denken van bij voorbeeld Necromancy (Griekenland), Macrodex (Zweden) of Funebre (Fin land). Voor Van Schagen is het echter allemaal gesneden koek. Op de vraag of bijvoorbeeld alle Nederlandse hardrock- groepen van enige betekenis op de in een multomap opgeborgen computeruit draai terug te vinden zijn antwoordt ze zelfverzekerd: „Vraag maar en je zult het wel merken". Iedereen zijn hobby. Daar is niets opmerkelijks aan ware het niet dat hardrockfanaat Hanny van Schagen wat ouder is dan de gemiddelde liefheb ber. Met haar 62 jaar is zij (voor zover bekend) zelfs de oudste hardrockfan van ons land. In het vaderlandse rockwereldje wordt ze dan ook al met respect de 'hardrock- oma' genoemd. Maar hoewel ze in wer kelijkheid al vier kleinkinderen heeft, is ze over die titel toch niet echt enthou siast. „Dat 'oma' komt wel een beetje oud over. Ik moest daar in het begin erg aan wennen, maar nu vind ik het wel leuk". Groentje Ondanks haar leeftijd vindt Van Scha gen zich op hardrockgebied nog maar een groentje, een baby in de luiers. Het is dan ook pas drie jaar geleden dat de Loenense de heavy metal als iets fantas tisch ontdekte en zich er met hart en ziel instortte. Daarvoor was ze echter al be kend met zware jongens als Deep Pur ple, Led Zeppelin en Alice Cooper. On der het mom 'welke installatie kan het hardst' draaiden haar drie kinderen des tijds de muziek van deze 'klassieke' har- drockgroepen. Toen al kon ze deze stijl waarderen. hardrock-oma hanny van schagen „Mijn kinderen waren gek op muziek en ik genoot wanneer het op volle kracht werd afgespeeld. Maar toen de kinderen het huis uit gingen verdween met hen ei genlijk ook de muziek. Ik werd vanaf die tijd een beetje zoekende. Ik luisterde naar disco, maar daar werd ik helemaal niet goed van. Men vroeg mij om bij de plattelandsvrouwen te komen, waar ik ook absoluut niet aan moest denken". Al die tijd was Hanny al wel fan van Het Goede Doel en met name van zan ger Henk Westbroek. Zoon Lex maakte zijn moeder erop attent dat Westbroek naast zanger ook nog presentator bij de VARA is en daar elke dinsdag het har- drockprogramma 'Vuurwerk' presen Hardrock-oma Hanny van Schagen: „Zonder hardrock kunnen ze mij weg brengen, of pleeg ik zelfmoord. Zo cru durf ik het wel te stellen". FOTO: PERS UNIE teert. Op de vraag wat hardrock precies voor een muziek was antwoorde Lex: „Je weet wel, dat van vroeger". De eerst volgende dinsdag luisterde Hanny naar VARA's 'Vuurwerk'. Therapie „Het was fantastisch", herinnert ze zich, „Ik kreeg een heerlijk gevoel van bin nen. De kracht van die muziek is gewel dig. Sinds dat moment is de hardrock voor mij dan ook een soort therapie. Wanneer ik me depressief voel zet ik een elpee op en ik kan er weer een tijdje te gen. Een leven zonder hardrock is voor mij ondenkbaar geworden. Ik vind het heerlijk om over die muziek te praten, ernaar te luisteren naar de concerten te gaan. Het is mijn manier om op de been te blijven. Als ik de muziek niet meer heb, kunnen ze me wegbrengen, of ik pleeg zelfmoord. Zo cru durf ik het best te stellen". Hanny haast zich vervolgens te zeggen dat hardrock natuurlijk niet het enige belangrijke in haar leven is. Haar kinde ren, kleinkinderen en natuurlijk haar man zijn er ook nog. En hoewel haar kinderen geen van allen echte hardrock- fans zijn geworden heeft ze haar man, de drie jaar jongere Flip, wel tot de hard rock weten te bekeren. „Ik heb Flip zo'n beetje gehersenspoeld. Onze voorkeur loopt trouwens nogal uiteen. Hij houdt meer van het melodieuze werk, terwijl ik de laatste tijd meer de trash-kant op ga". Cassettes Platen en ctTs hebben Hanny en haar man nog niet zo erg veel, maar daar komt langzaam maar zeker verandering in, verzekeren ze. Cassettes daarentegen zijn er voldoende voorhanden. Alle afle veringen van 'Vuurwerk' worden door Flip opgenomen en de nummers die nog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 26